• Ei tuloksia

Oppimisen aikakauden täyttymättömät haaveet näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Oppimisen aikakauden täyttymättömät haaveet näkymä"

Copied!
11
0
0

Kokoteksti

(1)

AIKUISKASVATUS 1/2002

11

Hampurissa vuoden 1997 heinäkuussa pidetyn UNESCO:n viidennen kansainvälisen aikuiskas- vatuskonferenssin päätöspuheessaan Federico Mayor julisti painokkaasti konferenssin merkin- neen käännekohtaa: ensimmäistä kertaa aikuis- kasvatuskeskustelun historiassa tuottavuus ja de- mokratia nähtiin ihmisen kehityksen samanai- kaisina edellytyksinä. Konferenssissa oli ”otettu uudelleen esiin yhteisöllisen osallistumisen kes- keinen merkitys.” Konferenssi tiedosti sen, mikä merkitys paikallisten ihmisten tiedoilla, oppi- misjärjestelmillä ja organisaatiomalleilla voi olla koulutusaloitteiden menestykseen ja pysyvyy- teen. Mayorille Hampurin konferenssi merkitsi siirtymistä passiivisesta aktiiviseen ja ihmiskes- keiseen lähestymistapaan koulutuksessa, tervey- denhuollossa, maataloudessa ja kaikilla muilla- kin yhteiskunnallisen ja taloudellisen kehityk- sen alueilla (Mayor 1997, ss. 2–3). Mayor us-

Michael Welton

Markkinat - kuten isät ennen vanhaan - tietävät parhai- ten. Vai tietävätkö?

Mutta mitä ovatkaan työn vaikutukset työntekijöihin uuskapitalismissa? Missä määrin me aikuiskasvatuksen tutkimusyhteisön jäsenet yritämme oppia ymmärtämään sitä, miten tavalliset ihmiset kykenevät näkemään elä- mänsä mielekkäänä jatkuvana tarinana samalla, kun he joutuvat työpaikkojen supistusten, yritysten sisäisten uu- delleenjärjestelyjen ja toimintojen ulkoistamisen kohteik- si? Meidän on liian helppoa unohtaa ne ihmiset, jotka – Kagarlitskya lainaten – eivät asu “teknologisen vallanku- mouksen pilvenpiirtäjän” ylimmissä kerroksissa.

Oppimisen aikakauden täyttymättömät haaveet

koi, että nyt oli oikea aika tarttua tilaisuuteen, löytää toiminnan perusteet uudelleen ja ryhtyä töihin. Sen sijaan, että rakentaisimme seinän tuu- lensuojaksi, meidän tulee – Mayoria lainaten – rakentaa tuulimylly ja valjastaa sitä valtavaa inhi- millistä energiaa, jota aikuiskasvatus ja elinikäi- nen oppiminen voivat saada aikaan (emt.). Ei kuitenkaan ole helppoa rakentaa tuulimyllyä, kun ulkona raivoaa pyörremyrsky.

Federico Mayorin voimakkaasti painottama ”ih- miskeskeinen toimintamalli” löytää kaikupohjaa myös suomalaisesta aikuiskasvatustutkimuksesta ja toimintatapatraditioista. Suomen ensimmäi- nen aikuiskasvatuksen professori Urpo Harva vaati, että suomalaisessa yhteiskunnassa tulisi vaalia länsimaista, humanistista kasvatusnäkemys- , jonka juuret ovat antiikin Kreikassa. Hän luotti siihen, että kehittyvä humanistinen näkökulma [the de-

(2)

velopmental humanist perspective]1 kasvavasta ja kehittyvästä yksilöstä ja yhteiskunnasta voisi innostaa aikuiskasvattajia heidän tutkimus- ja käy- tännön työssään. Pedagoginen uuden keksimi- nen ja tutkijain pohdinnot voisivat auttaa ai- kuiskasvattajia työssä ‘hyvän yhteiskunnan’ to- teuttamiseksi. Mayorin tavoin myös Harva us- koi, että tuottavuus ja demokratia ovat inhimil- lisen kehityksen rinnakkaisia edellytyksiä. Uransa myöhempinä aikoina Harva kuitenkin vaistosi, että tuottavuuden institutionaaliset ylläpitäjät saattoivat toimia myös inhimillisen kehityksen esteinä. ”Onko nyt luotava uudenlainen käsitys työn merkityksestä ja arvosta ottamalla ajatusvi- rikkeitä kreikkalaisesta humanismista”, hän pohti (1981). Vaikutti siltä, kuin Harva olisi kysynyt, voitaisiinko työ järjestää sellaiseksi, että se edis- täisi ihmisen koko kapasiteetin puhkeamista kukkaansa.

A

ulis Alanen, toinen tunnustettu suomalai- nen aikuiskasvatuksen professori, muistut- ti meitä kymmenisen vuotta sitten siitä, että 1920-luvulla suomalaista vapaata aikuiskasvatus- ta innoitti omistautuminen “persoonallisuuden kokonaisvaltaiselle kehittämiselle humanismin hengessä” (1988, 2). Alasen mielestä tämä hu- manistinen arvofilosofia oli myös säilytetty aikuis- koulutuskomitean loppuraportissa vuodelta 1975. Tässä raportissa tunnustettiin persoonal- lisuuden kasvun merkitys ja nähtiin välttämättö- mänä toteuttaa inhimilliset perusarvot tuotan- non kehittämisessä. Vuoden 1975 raportissa ei haluttu nähdä ihmiskuntaa objektina vaan pro- sessina, ja siinä puhuttiin inhimillisestä poten- tiaalista kehittää kaikkia kykyjämme. Valitetta- vasti nämä kauniit unelmat ihmiskeskeisestä, ar- volähtökohtaisesta toiminnasta joutuivat vastak- kain sen karumman todellisuuden kanssa, jonka aiheutti 1970-luvun lopulla ja 1980-luvulla voi- mistunut tendenssi teknokraattisiin lähestymis- tapoihin sekä julkishallinnossa että markkinata- loudessa. Alanen jopa ajatteli, että ‘markkina- lähtöinen ajattelutapa’ oli ujuttautunut perin- teisten suomalaisten kansanopistojen käytäntöi- hin. Yhä kasvavassa määrin ihmiset nyt kulutti- vat aikuiskasvatuskokemuksia saavuttaakseen it- selleen sosiaalista arvostusta ja kulttuurista pää- omaa.

J

ukka Tuomiston viimevuosien kirjoitukset ovat käsitelleet elämänikäisen oppimisen vaatimuk- sia ja mahdollisuuksia markkinasuuntautuneessa yhteiskunnassa (1998, ks. myös 1999), ja ne tarjoavatkin vankan sillan kommenteilleni, joita tässä kirjoituksessa haluan esittää. On kiintoisaa huomata, että Tuomisto aloittaa kirjoituksensa Elinikäinen oppiminen Suomessa: julkinen politiik- ka ja todellisuus esittämällä, että ihmisen kehitys persoonana ja kulttuurisena olentona tapahtuu aina jossakin historiallisessa ja sosiaalisessa kon- tekstissa (Tuomisto 1998, 155). Huomattavim- mat alueet, missä tämä ilmenee, ovat toimimi- nen kansalaisena sekä työntekijän tai palkkatyö- läisen rooli. Tuomiston mielestä nykyinen elin- ikäistä oppimista koskeva keskustelu on huma- nistisen tradition kannalta huolestuttavaa. Op- pimisen aikakauden kauniina kimaltelevan pin- nan alta paljastuva karu todellisuus ilmenee kui- tenkin eräänlaisena kehittyvälle humanistiselle ajattelulle käänteisenä puolena. Tuomiston mu- kaan eivät edes oppivien organisaatioiden op- pimisstrategiat useinkaan ota kylliksi huomioon yksittäisten työntekijöiden kehitystarpeita (emt., 161).

Kuten Alanen ja Harva, myös Tuomisto havait- see meneillään olevan siirtymän vanhoista suo- malaisista aikuiskasvatusperinteistä kohti mark- kinamallia. Kysymys, jonka eteen Tuomisto meidät asettaa ja jonka myös itse haluan nostaa esiin, on se, kykeneekö markkinamalli ”edistä- mään ja parantamaan yksilölle, kansalaiselle ja palkansaajalle asetettuja vaatimuksia” (emp., 165) näinä muutoksen ja epävarmuuden aikoina.

Aivan erityisesti haluan tarkastella niitä haastei- ta, joita informaatio- ja oppimisyhteiskunta aset- taa kehittyvälle humanisen ajattelun traditiolle.

Näkemykseni mukaan kehittyvän humanismin eräs perusoletus on se, ettei yksilön oppimispo- tentiaalia voi irroittaa siitä institutionaalisesta kontekstista, jossa hän toimii. Instituutioihin liittyvät toimintatavat ja sosiaalisten roolien jou- kot muokkaavat yksilöä ja muovaavat hänen luon- nettaan tukemalla tai rajoittamalla eri tavoin hä- nelle mahdollisten toimintatapojen valikoimaa sekä hänen tapojaan olla vuorovaikutuksessa tois- ten kanssa. Aikuiskasvatuksen tutkimus- ja toi-

(3)

AIKUISKASVATUS 1/2002

13

mintaperinteet sekä Pohjois-Amerikassa että Poh- joismaissa ovat julistaneet, että ihmisillä on ky- kyä itsensä kehittämiseen ja kriittiseen ajatteluun.

Yksi kehityshumanistiselle näkökulmalle omis- tautuneitten keskeisistä haasteista on oppia ym- märtämään, millä tavoin meidän jäsennelty, yh- teen kytkeytynyt, verkostoitunut ja tieto-orien- toitunut yhteiskuntamme edesauttaa ihmisen kehitykseen ja vapautumiseen tähtäävää oppi- mista. Tai toisinpäin: miten se epää meiltä mah- dollisuuden kehittyä tietävämmiksi ja osaavam- miksi toimijoiksi elämän perustavimmilla alueilla (Welton 1995, s.133–135).

I

Kaikki kiinteä ja pysyvä haihtuu

I

nformaatioyhteiskunnan kauniiden unelmien näkijät lupaavat meille monia suuria ja ihmeel- lisiä asioita. Teknoutopistit väittävät, että ‘tie- totekniikan vallankumous’ takaa ikuisesti dynaa- misen talouden, joka tuottaa käsittämätöntä vau- rautta monille ja tekee jotakuinkin kaikkien ih- misten elämän paremmaksi. Informaatioyhteis- kunnan ideologien käsissä markkinat on jopa muutettu demokratian erotuomarin rooliin eräänlaisena markkinapopulismina, mikä tekee poliittisen harkinnan tarpeettomaksi. Markki- nat tarjoavat ihmisille sitä, mitä he haluavat, ja Bill Gatesista tulee jokamiehen etujen puolusta- ja. Markkinat - kuten isät ennen vanhaan - tie- tävät parhaiten.

Informaatioyhteiskunnan ideologit lupaavat ih- miselle myös “valtavasti helpottuneen pääsyn käsiksi hänen hyvinvointinsa kannalta välttämät- tömään informaatioon” (Rule 2000, s. 83).

Verkkosivuilta tavalliset kansalaiset voivat saada asiantuntijoilta terveydentilaansa koskevia neu- voja. He voivat hoitaa pankkiasiansa tarvitse- matta jonottaa kassalle. He voivat ostaa verkon kautta tavaroita yhtiöiltä, joiden ei tarvitse käyt- tää resurssejaan mainontaan. Valinnan mahdol- lisuudet näyttävät laajenevan loputtomiin, kun informaatioteknologiaa tarjotaan meille suurena sosiaalisen tasa-arvon tuojana.

Tämän sinänsä varsin harmittoman teknoutopi- an taustalla kaikuu kuitenkin myös karumpi vies- ti. On valtavat paineet siihen, että jokaisen ih- misten välisen vuorovaikutuksen ja oppimisen alueen tulisi nousta tiedon valtaväylää kiitävään junaan. Meille kerrotaan yksiselitteisesti, että raiteita on vain yhdet ja että ne johtavat kybera- varuuteen. Kaikki muut reitit johtavat umpiku- jiin. Oppilaitten vanhemmat ja julkinen hallin- to painostavat yhdessä opettajia hankkimaan kouluihin tietokoneita. Kukaan ei kuitenkaan tunnu tarkkaan tietävän, mitä niillä sitten pitäisi tehdä. Kansalaisille kerrotaan, että tietokonei- den välityksellä pidettävät kyläkokoukset voivat korvata vanhanaikaiset kasvokkain tapahtuvat ta- paamiset, joita menneitten aikojen aikuiskasvat- tajilla oli tapana järjestää. Kertojia ei tunnu hait- taavan, että tuskin kukaan on koskaan osallistu-

“Edessämme on erään- laisen kyberapartheidin uhka, jossa siltoja ra- kentavien sosiaalisen pääoman muotojen osuus vähenee samalla, kun eliittiverkostot muuttuvat vähäosaisten kannalta yhä vaikeapää- syisemmiksi. Internet ei myöskään ole mobili- soinut aiemmin passiivi- sia ihmisryhmiä”, refe- roi Michael Welton Ro- bert Putnamia. Putna- min tutkimuksista lisää Weltonilta s. 18–20.

(4)

nut moiseen tietokonevälitteiseen kokoontumi- seen. Kuluttajia rohkaistaan jäämään kotiin, vält- tämään keskustan ruuhkaisia kauppoja ja teke- mään ostoksensa internetin kautta. Ja OECD:n eliitti lupaa meille, että oppiva yhteiskunta [lear- ning society] edistää henkilökohtaista kasvua, vahvistaa demokraattisia arvoja, kehittää yhtei- söjen elämää, ylläpitää sosiaalista yhteenkuulu- vuutta ja lisää innovaatiota, tuottavuutta ja ta- loudellista kasvua. Kaiken tämän auringonpais- teen keskellä olevat varjot erottuvat kuitenkin räikeän selvinä.

Ei esimerkiksi tarvita paljoakaan mielikuvitusta erottamaan OECD:n puheissa vallitsevan ristirii- taisuuden, kun se toisaalta varoittaa työpaikko- jen uhanalaisuudesta ja toisaalta julistaa vaalivansa ihmisten henkilökohtaista kehittymistä. Ame- rikkalainen sosiologi Richard Sennett on kirjas- saan The Corrosion of Character (1998) doku- mentoinut, miten epävarmat ja joustavat työ- paikat sekoittavat ja hämmentävät niitä ihmisiä, jotka on pakotettu uusiin työskentelytapoihin.

Mitkä ovatkaan työn vaikutukset työntekijöihin uuskapitalismissa? Missä määrin me aikuiskasva- tuksen tutkimusyhteisön jäsenet yritämme op- pia ymmärtämään sitä, miten tavalliset miehet ja naiset kykenevät näkemään elämänsä mielekkää- nä “jatkuvana tarinana” (s. 31) samalla, kun he joutuvat työpaikkojen supistusten, yritysten si- säisten uudelleenjärjestelyjen ja toimintojen ul- koistamisen kohteiksi? Samalla kun kiirehdim- me pysyttämään oppivan talouden loistavia analyy- sejamme työorganisaatioiden kehityksen rinnal- la, meidän on liian helppoa unohtaa ne ihmi- set, jotka eivät asu “teknologisen vallankumo- uksen pilvenpiirtäjän” ylimmissä kerroksissa (Ka- garlitsky 2000, s. 5); ihmiset, jotka eivät juuri- kaan halua muuttaa omaa rooliaan maailmassa, jotka eivät piittaa paljoakaan sähköisestä kaupas- ta ja jotka ovat liian kömpelöitä tai hitaita yhä ketterämmäksi käyvässä taloudessa; ihmiset, jot- ka kokoavat tietokoneita Mexico Cityn tai Mos- kovan reunamien rähjäisissä peltihalleissa tai työs- kentelevät mobiilin informaatioajan masentavissa puhelinpalvelukeskuksissa.

N

uori Friedrich Engels kirjoitti nerokkaassa tutkielmassaan The Condition of the English

Working Class (1844) maalaisväestöstä, joka eli päivittäistä elämäänsä täysin tietämättömänä hyö- kyaallosta, joka oli nousemassa juuri horisontin takana ja joka pian pyyhkäisisi heidät uuteen maa- ilmaan täynnä kaupunkeja, tehtaita, koneita ja slummeja. 1800-luvun alkuun mennessä teolli- sen oppivan yhteiskunnan kaksi pääpiirrettä olivat jo tulossa näkyviin: tehtaanpiiput ja julkiset kou- lut rinnatusten. Massiiviset, yksittäisten ihmis- ten vaikutusmahdollisuuksien ulottumattomissa olevat taloudelliset ja yhteiskunnalliset voimat pakottivat ihmiset oppimaan uusia tapoja nähdä maailmansa mielekkäänä; uusia tapoja työsken- nellä, kun käden taitoihin liittyvän tiedon mer- kitys riistettiin heiltä; uusia tapoja liittoutua toisten kanssa hallitakseen elämäntilannettaan edes jotenkin; uusia tapoja vaikuttaa päätöksiä tekevään eliittiin; uusia tapoja järjestää jokapäi- väinen elämänsä. Kun päivästä toiseen saman- laisena toistuvan, perinteisen, viljelyyn perus- tuvan maaseutuelämän kierto oli katkaistu, jou- tui ihmiskunta joka puolella maapalloa tunteet- tomasti paiskatuksi keskelle kovaa oppivaa yh- teiskuntaa. Inhimillisestä potentiaalistaan vie- raannutettuina ihmiset eivät enää useinkaan ko- keneet maailmaa omana luomuksenaan. Kovin- kaan monet työläisistä eivät viettäneet aikaansa

“Monet Euroopan ja Pohjois-Amerikan ajatteli- jat ovat syvästi huolissaan kansalaisosallistumi- sen ja poliittisen osallistumisen tilasta maas- saan”, Michael Welton muistutti.

(5)

AIKUISKASVATUS 1/2002

15

istuskellen kahviloissa ja ylistäen Jumalaa kaikis- ta niistä uusista oppimismahdollisuuksista, joita heillä nyt oli.

Teollinen vallankumous antoi myös lähtölauka- uksen oppimisen aikakaudelle. Kun perinteisil- tä ajattelu- ja toimintamalleilta oli ensin kadon- nut pohja, ihmiset tulivat akuutisti tietoisiksi siitä, että heidän esivanhemmiltaan perimänsä elämänmallit, tavat ja rutiinit olivat menettäneet käyttökelpoisuutensa. He eivät enää voineet it- sestäänselvyytenä olettaa, että heidän esivanhem- miltaan perimänsä tiedot ja taidot auttaisivat heitä löytämään suuntansa jatkuvasti muuttuvas- sa nykyhetkessä. Heidän oli tiedostettava itsen- sä henkilöinä, jotka joutuivat jatkuvasti sopeu- tumaan uusiin oppimishaasteisiin kaikilla teol- lisen yhteiskunnan olennaisilla oppimisalueilla - kansalaisyhteiskunnassa, valtiollisessa elämässä ja yksityisellä alueella. Karl Marx kiteytti tämän uuden, 1800-luvun puolivälin tienoon Euroo- passa syntyneen oppimisdynamiikan sattuvaan aforismiinsa: ”Kaikki kiinteä ja pysyvä sulaa il- maan.” Tämän uuden teollisuuden ajan oppi- misdynamiikan yllykkeenä toimi levoton ja no- pealiikkeinen teknologinen dynamiikka, joka ei juurikaan antanut tehtaanomistajille aikaa ren- toutua ja hienosäätää tuotantokoneistoaan. Teol- lisen oppivan yhteiskunnan varhaisvaiheet oli- vat kuitenkin verrattain hidasliikkeisiä. Tänä päivänä mekin, niinkuin pahaa-aavistamattomat maalaiset ennen meitä, olemme tulleet imais- tuksi ”vauhdin maailmaan” (Plumb 1999). Itse asiassa monet maapallon asukkaista ovat meidän aikamme uusia ‘teknomaalaisia’, jotka eivät ken- ties ole vielä käyttäneet edes puhelinta, kun taas me täällä rikkaassa pohjolassa päivitämme tieto- koneitamme jo sadannen kerran.

M

aailmanhistoriassa ollaan astumassa maail- manlaajuisen verkottumisen aikaan. Vii- meisen kolmen vuosikymmenen aikaisen muu- toksen suunta pakottaa meidät arvioimaan uu- delleen aikaan, tilaan ja alueelliseen organisaati- oon liittyviä kysymyksiä ja asettamaan ne ”kysy- myksenasettelun viitekehyksen keskipisteeseen”

tämän uuden aikakauden merkityksen suhteen (Albrow, 2000, s. 118). Globaalisti verkottunut maailma tuo meille uusia oppimisen haasteita

sellaisilla alueilla, kuten hallinto, kansalaisuus ja kansalaisyhteiskunnan elinvoimaisuus; työn si- sältö jälkifordilaisessa ajassa; viralliset koulutus- järjestelmät; yhteiskunnallinen solidaarisuus sekä henkilökohtaiset ja sosiaaliset merkitysjärjestel- mät. Suuntaan tässä oman kehityshumanistisen katseeni ‘tuotannon’ ja ‘kansalaisuuden’ kiistan- alaisiin oppimisalueisiin. Harvan, Alasen ja mui- den tunnustettujen suomalaisten tutkijoiden kaltaisille humanisteille nämä kaksi elämänaluet- ta ovat ‘hyvän yhteiskunnan’ tunnusmerkkejä.

II

Ihmisarvoinen työ

M

ikään ei tunnu kiihottavan informaatio- yhteiskunnan ideologeja enempää, kuin saada julistaa oppivan talouden tuloa. Kenties on myös niin, ettei mikään aiheuta tämän päivän filosofien, historioitsijoiden, feministien, työn tutkijoiden ja jälkiteollisen ajan utopioiden ke- hittelijöiden riveissä yhtä voimakasta kahtiaja- koa kuin kysymys siitä, kuinka meidän tulisi ar- vioida kaikkialla maailmassa meneillään olevaa työn uudelleenjärjestelyä, työn nykyistä merki- tystä ja sen kehityspotentiaalia. Missä määrin nämä muutokset lunastavat lupauksia uudenlai- sesta työpaikasta, jossa työntekijöillä on mahdol- lisuus omiin aloitteisiin, päätöksentekoon ja luo- vaan ajatteluun? Onko meillä hyviä syitä uskoa syntymässä olevan oppivan organisaation pro- feettoja?

Työn kapitalistisen organisaation ja rakenteen historiallinen ymmärtäminen johtaa syvään skep- tisyyteen suhteessa niiden työpaikkojen kehi- tyspotentiaaliin, joissa suurin osa palkkatyöläi- sistä joutuu näinä epävarmuuden aikoina uuras- tamaan. Vaikutusvaltaisessa teoksessaan Labour and Monopoly Capital: the degradation of work in the 20th century (1974) Harry Braverman esit- tää, että 1900-luvun kapitalistinen työn raken- ne on häivyttänyt sen yhteyden, joka esiteolli- sen ajan käsityötaidoissa vallitsi ajattelun ja toi- minnan, suunnittelun ja toteutuksen sekä kä- den ja mielen välillä. Vähä vähältä, taistelu tais- telulta tuotantoprosessi pakotti itsestään riippu- vaiset palkkatyöläiset luopumaan ammatillisesta ja sosiaalisesta kompetenssistaan ja mahdollisuu-

(6)

destaan muokata omaa työtään. Jos Braverman on oikeassa, niin kapitalistisen tuotanto-orga- nisaation kantava logiikka on ristiriidassa sen kanssa, että ihmisten enemmistö voisi saada ke- hittymismahdollisuuksia tarjoavaa, oppijakeskeistä ja osallistuvaan demokratiaan perustuvaa työtä.

Onko siis mahdollista, että kapitalismin viimei- sin muuntautuminen tietoon perustuvaksi, ky- berneettiseksi tuotantomoodiksi kaivaakin maan teollisen oppimisyhteiskunnan logiikan alta?

E

räät ajattelijat, kuten Shoshana Zuboff teok- sessaan In the Age of the Smart Machine (1988), ovat esittäneet, että informaatioteknologian - tie- tokoneen välittämän työn - uusi aika tuo muka- naan radikaaleja muutoksia muuttamalla työn ominaisluonnetta siitä, miten miljoonat ihmi- set kokevat päivittäisen elämänsä työpaikoillaan (Zuboff 1988, s. 11). Hän väittää, että uusien teknologioiden informaatiokapasiteetti (jotka teknologiat eivät ainoastaan automatisoi tuotan- toa, vaan saattavat myös koko tuotantoprosessin näkyväksi) on olennaisesti heikentänyt kehon his- toriallista roolia sekä teollisessa että valkokaulus- työssä, ja se kuvastaa myös esiin nousevaa hen- kisten taitojen kysyntää, joka usein syrjäyttää ihmiskehon ensisijaisena osaamisen lähteenä (1988, s. 16). Zuboff väittää, että uusissa tieto- konevälitteisissä työmuodoissa on ainoastaan la- tenttina olemassa mahdollisuus ylittää taylorismi (siis murtaa hierarkkiset työmuodot ja ylhäältä- päin johdetut auktoriteettijärjestelmät ja vahvis- taa työntekijöiden omia demokraattisia ja kog- nitiivisia voimavaroja).

Zuboffin argumentaation tyyli viehättää minua suuresti. Erityisesti minua viehättää se ovela tapa, jolla hän saa kapitalismin teknologiat yht’äkkiä taianomaisesti luomaan ainakin joillekin tieto- työläisille olosuhteet, jotka mahdollistavat kehit- tävän työn. (Kuitenkin samat teknologiat ovat pitkään sysänneet armottomasti ihmistyötä syr- jään ja yksinkertaistaneet ihmisen oppimisym- päristöä sietämättömällä tavalla).

M

utta jokaista Zuboffia kohti on myös lu- kuisia huolestuneita skeptikoita. Rohkeas- sa kirjassaan Prometheus Wired (2000) kanada- lainen taloushistorioitsija Darin Barney särkee sen

kauniin unelman, että verkkoteknologian esiin- marssi olisi saattanut liikkeelle perinpohjaisen ta- loudellisen muutoksen (2000, s. 105). Barney kysyy, mitä me voimme päätellä uusien tekno- logioiden vaikutuksesta työhön. Vaikuttaisi sil- tä, että kaiken kaikkiaan työntekijöiden siirty- misessä teknologian tuhoamilta aloilta teknolo- gian mahdollistamille aloille vallitsee johdonmu- kainen viive. Barneyn mielestä meidän on ym- märrettävä se tapa, jolla olemassaolevia työpaik- koja katoaa näin hälyttävää vauhtia, kun niitä katoaa verkostoihin ”ei ainoastaan tehtaissa, vaan myös missä tahansa työssä, jossa tarvittavat pää- tökset ja taidot voidaan redusoida standardisoi- tuun ja helposti kontrolloitavaan bittimuotoon”

(s. 136). Kapitalistisen työn organisaation logiik- ka, jonka Braverman niin koruttomasti on esit- tänyt, ei vielä ole liuennut informaatiotalouden lämpöiseen kylpyyn. Työ, työpaikat ja jopa ko- konaiset ammattialat ovat joutumassa verkosto- jen poispyyhkimiksi, sillä tämä teknologia mah- dollistaa tuotannon uudelleenorganisoinnin si- ten, että ihmistyön ja ihmisten suorittaman pro- sessinhallinnan määrää voidaan voimakkaasti vä- hentää (s. 137). Kuten Jürgen Habermas poh- diskelee Peter Dews’in haastattelemana teokses- sa Autonomy and Solidarity (1992), ehkäpä ih- mistyö on ollut “vastatusten oman loppunsa kans- sa jo siitä asti, kun teollisessa tuotannossa ensi kertaa alettiin hajottamaan työprosesseja pienem- miksi osasiksi” (Dews 1992, s. 140).

Raunioista nousee entistä virtaviivaisempia ja ketterämpiä yrityksiä. Ne, jotka selviytyvät, ovat hyvinkin saattaneet omaksua joitakin organisaa-

Työtehtävien ja työn sisältö- jen suunnittelussa kehityshu- manismi kohtaa suurimman haasteensa: välineellisyyden ja tehokkuuden logiikka piit- taa hyvin vähän ihmisyksilön kasvusta ja kukoistuksesta.

(7)

AIKUISKASVATUS 1/2002

17

Kuva 1.

tio-oppimisen taianomaisista salaisuuksista. Myös itse uskon, että ‘oppiva organisaatio’ edustaa suurta käsitteellistä edistysaskelta verrattuna van- haan, individualistiseen andragogiseen malliin.

Työn suunnittelun arkkitehtuuri sinänsä on se mittatikku, jota kehitystyössä on käytettävä. Työn tarkoituksenmukaisuuteen vaikuttavat keskeisesti sen vaatimien taitojen monipuolisuus, tehtävi- en tunnistettavuus ja niiden merkitys. Työnte- kijän autonomisuus vaikuttaa hänen vastuuntun- toonsa, ja palaute auttaa työntekijöitä tiedosta- maan oman työnsä todelliset vaikutukset.

Nämä kriittiset psykologiset kokemukset ovat rakenteiden synnyttämiä, ja niiden tuottamat sisäiset tilat puolestaan vaikuttavat ihmisen työs- tään saamaan tyydytykseen ja hänen omistautu- miseensa työyhteisölleen. Hyvä työ on suun- nittelun tulos – se ei tapahdu itsestään. Uskoi- sin, että Harva ja Alanen väittäisivät, että todella merkitsevää oppimista voi tapahtua ainoastaan, jos työpaikka jokapäiväisten toimintojensa kautta tarjoaa kaikille työntekijöille tilaisuuksia kehit- tää kapasiteettiaan. Työtehtävien ja työn sisäl- töjen suunnittelu on se alue, jolla kehityshuma- nismi kohtaa suurimman haasteensa: välineelli- syyden ja tehokkuuden logiikka piittaa hyvin vähän ihmisyksilön kasvusta ja kukoistuksesta.

‘Kaikki työntekijät mukaan kehittämään omaa kapasiteettiaan.’ Parhaimmillaan tämä on kaunis unelma, pahimmillaan vain julmaa pilaa. Mah- dollisuus työhön, missä voi kehittyä, on yhä vain

suhteellisen pienen, korkeasti koulutetun väes- tönosan etuoikeus. Suomessa ja muuallakin työn tutkijat ovat tyrmistyneet työmarkkinoiden kah- tiajakautumisesta ‘ydintyöntekijöihin’ ja ‘peri- feriatyöntekijöihin’ (Tuomisto 1998, 1999).2 Työttömyydestä on tullut oppivan yhteiskun- nan pysyvä asukas. Monet läntisten liberaalien yhteiskuntien asukkaista eivät enää saavuta ensi- sijaista identiteettiään miellyttävän työn kautta.

Risto Rinne (1998) väittää, että elämänikäisen oppimisen retoriikka jää vain musteeksi kiiltä- vällä UNESCO:n paperilla, mikäli liberaalit länsi- maiset demokratiat eivät kykene luomaan aja- tusta uudenlaisesta, pakotetun palkkatyön tuolla puolen olevasta yhteiskunnasta; palkkatyön, joka väistämättä näivettää yksilön sielun ja kehon yti- men. Kehityshumanistinen perspektiivi saattaa itse asiassa joutua sysätyksi merkityksettömyy- teen, mikäli se ei kykene artikuloimaan katta- vaa, luovasti uutta näkökulmaa siihen, mitä mer- kitsee panoksen antaminen sellaisen yhteiskun- nan hyvinvointiin ja aktiviteetteihin, jossa palk- katyötä on tarjolla vähemmän ja jossa se ei ole ihmiselle yhtä välttämätöntä kuin nykyään. Eh- käpä keskeisen osan suomalaista työn tutkimusta ja organisaatioiden kehitystyötä tulisikin omis- tautua hillityn utopistisille pohdinnoille siitä, millä tavoin me käytämme aikaamme luovasti työn yhteiskunnan tuolla puolen.

K

anadalainen työn ja koulutuksen tutkija, so- siologi David Livingstone (2000) väittää, että ‘tietoyhteiskunta’ elää ja voi hyvin. Aikui- set osallistuvat ennennäkemättömän korkeatasoi- seen viralliseen koulutukseen, jatkokoulutukseen ja vapaamuotoiseen koulutukseen. Livingstone kuitenkin väittää, että ‘tietoyhteiskunta’ on vain illuusio. Hänen ydinajatuksensa on, että nyky- päivän työpaikoilla ihmisten oppimiskapasiteetti on vakavasti alityöllistettynä. Tällä alityöllisty- neisyydellä on useita ulottuvuuksia: kuilu lah- jakkuuden käytössä, rakenteellinen työttömyys, ei-vapaaehtoinen osa-aikatyö, pätevyyskuilu, suorituskykykuilu ja subjektiivinen alityöllisty- neisyys. Kuten 1930-luvulla, on tämäkin inhi- millisen potentiaalin tuhlaus mittasuhteiltaan val- tavaa ja riipaisevaa. Jos – Livingstonen mukaan – ihmisten tietojen ja taitojen alityöllistys kapi- talistisilla työmarkkinoilla on yhtä laajaa kuin da- Jos - Livingstonen mukaan -

ihmisten tietojen ja taitojen alityöllistys kapitalistisilla työmarkkinoilla on yhtä laajaa kuin datasta on pääteltävissä, elämänikäisen oppimisen kas- vavaa tarvetta painottavat suositukset eivät lainkaan ta- voita kohdettaan.

(8)

tasta on pääteltävissä, elämänikäisen oppimisen kasvavaa tarvetta painottavat suositukset eivät lainkaan tavoita kohdettaan. Pääpainotuksen tu- lisikin olla työn uudelleenorganisoimisessa si- ten, että useammat ihmiset kykenisivät legitii- meillä ja kestävillä tavoilla soveltamaan niitä tie- toja ja taitoja, joita heillä jo on. Tasa-arvoisen ja humaanin oppimisen ajan yhteiskunnan suun- taviivat ovat siis selvästikin vielä hyvin kiistan- alaisia.

III

Kansalaisuus politiikan jälkeisenä aikana

‘Aktiivisen kansalaisuuden’ ajatus on kehityshu- manistisen perspektiivin keskeinen osatekijä. Itse asiassa kehityshumanistit arvostavat kansalaisyh- teiskuntaa ja julkisia elämänalueita ensisijaisina alueina, joilla puheen ja toiminnan kyky voi avautua ja saada ilmaisunsa. Urpo Harva olisi epäilemättä kiinnittänyt huomiomme aristotee- lisiin teemoihin. Aristotelelle ‘hyvä elämä’ ei ollut jotakin, jonka voi omistaa; ihmisestä tuli hyvä, jos hän käytti näitä ainutlaatuisesti inhi- millisiä kykyjä. Vapaana välttämättömyyksien maailman pakosta kansalaiset astuivat julkiselle areenalle, jolla saattoivat elää ja keskustella yh- dessä. Tässä vapaassa julkisessa tilassa kansalaiset kykenivät sitten tunnistamaan yhteisyytensä sekä löytämään yksilöllisyytensä. Kansalaiset voivat kehittää ja soveltaa käytännön viisautta vain sel- laisen harkinnan ja pohdinnan kautta, joka liit- tyy tiettyihin ongelmiin ja toimintatilanteisiin (Keane 1984, s. 117). On mahdollista, että val- litsevat poliittiset olosuhteet joko vääristävät kommunikaatioprosesseja tai jopa aktiivisesti tekevät mahdottomaksi kehittää käytännön po- liittista viisautta ja taitoa.

M

onet Euroopan ja Pohjois-Amerikan ajat- telijat ovat syvästi huolissaan kansalaisosal- listumisen ja poliittisen osallistumisen todelli- sesta tilasta maissaan. Jürgen Habermasin syystä- kin kuuluisa analyysi 1960-luvun alkupuolella julkisen tilan rappeutumisesta oli merkki suuris- ta vaikeuksista liberaaleissa länsimaisissa demo- kratioissa (ks. The Structural Transformation of the Public Sphere, 1962). Yksi niistä perimmäisistä kysymyksistä, joita kehityshumanistinen tradi-

tio joutuu kohtaamaan, on juuri kysymys siitä, mitkä ovat ne mahdollistavat olosuhteet, joiden val- litessa verkostoituneessa maailmassamme voisi syntyä vahva demokratia. Tämä kysymys on tie- tenkin äärimmäisen kompleksi. Meidän on syy- tä olla valppaina ja ottaa järki käteen, sillä kyber- demokratian kauniiden unien näkijät uskovat verkkoteknologian jo sinällään taikovan meille uuden demokratian aikakauden! Tarvitaan siis maltillisempaakin näkemystä.

Z

ygmunt Baumannin kaltainen harkitseva yh- teiskuntakriitikko yllättää meidät lausuessaan, että demokratia on kehittymässä yhä hampaat- tomammaksi ja kyvyttömämmäksi suojelemaan tai säätelemään kansalaisten elämän kannalta välttä- mättömiä olosuhteita ...: ”Nykypäivän valtiot ei- vät kykene täyttämään toista elinvoimaisen tasa- vallan välttämätöntä ehtoa: kansalaisten mahdol- lisuutta neuvotella ja yhdessä päättää ‘yhteisestä hyvästä’ ja siten muovata yhteiskuntaa sellaisek- si, mitä olisivat valmiita kutsumaan omakseen ja jolle mieluusti vannoisivat horjumatonta uskol- lisuuttaan.” (1999, s. 169). Baumanin epätoi- voinen näkemys ei kuitenkaan ota huomioon kansalaisaktiivisuuden, -keskustelun ja väittelyn sinnikästä läsnäoloa kansalaisyhteiskunnan erilai- sissa vuorovaikutusympäristöissä. Teoksessaan Between Facts and Norms (1996) Habermas puo- lustaa ihmisten arkipäivän elämismaailmaa [life- world] ja kansalaisyhteiskuntaa neuvottelevan demokratian ensisijaisena oppimisympäristönä.

Meidän ei tule sen paremmin antautua kyyni- seen näkemykseen politiikasta kuin tyytyväisinä olettaa, että kehittyvän kansalaisuuden tulevai- suus on ilman muuta turvattu. Markkinat kyllä huolehtivat itsestään, mutta kansalaisyhteiskun- ta hajoaa, jos se jätetään oman onnensa nojaan.

Ja kun kansalaisyhteiskunta joutuu alennustilaan ja ihmisten arkipäivän elämänpiiri rapautuu, kan- salaisten osallistumisen henkiset ja moraaliset perustukset haihtuvat. Jos emme luota toisiim- me, vaan ajattelemme aina oman etumme mak- simointia, putoaa neuvottelu pois demokratias- ta ja me asetumme toisiamme vastaan kilpaili- joina ja muukalaisina.

K

aunis unelma oppivasta yhteiskunnasta – sii- tä, että yhteiskunnat mobilisoisivat oppimis-

(9)

AIKUISKASVATUS 1/2002

19

resurssinsa elämänikäisesti ja elämän koko kirjon kattavasti hyvän yhteiskunnan palvelukseen - edellyttää toteutuakseen runsasta sosiaalisen pää- oman varastoa ja sellaisia yhteiskunnallisia raken- teita, joissa kansalaisyhteiskunnan elämällä on tilaa kukoistaa. Vaikuttavan laajaan aineistoon pe- rustuvassa kirjassaan Bowling Alone: The collapse and revival of American Community (2000) Ro- bert Putnam kiinnittää huomiomme demokraat- tisen itsehallinnon ja aktiivisesti osallistuvan vä- estön välillä vallitsevaan suhteeseen. Se, että demokraattinen itsehallinto edellyttää aktiivis- ta, hyvin koulutettua väestöä, on itse asiassa ol- lut amerikkalainen aksiooma jo vuosisatojen ajan.

Samoin suomalaiset ja kanadalaiset aikuiskasva- tuksen tutkijat ovat vahvasti uskoneet väittee- seen siitä, että ainakin osittain julkisten insti- tuutioiden terveys perustuu kansalaisten laajaan osallistumiseen yksityisten vapaaehtoisjärjestöjen toimintaan – näihin kansalaisosallistumisen ver- kostoihin, jotka ovat sosiaalisen pääoman ruu- miillistuma” (2000, s. 336).

Putnam esittää, että terveet kansalaisjärjestöt muovaavat aktiivista kansalaisuutta neljällä eri tavalla.

Ensiksikin yhdistykset ja kansalaisjärjestöt suovat yksilöille mahdollisuuden ilmaista hallin- nolle omat kiinnostuksensa ja vaatimuksensa.

Näiden verkostojen kautta virtaa poliittista op- pimista ja niissä myös keskustellaan yhteisistä jul- kisen elämän asioista.

Toiseksi yhdistykset ja järjestöt moninker- taistavat tai vahvistavat yksittäisten kansalaisten äänen.

Kolmanneksi yhdistykset, järjestöt ja vä- hemmän viralliset kansalaisvaikuttamisen verkos- tot (sekä oppimiseen että toimintaan keskitty- vät) voivat juurruttaa ihmisiin yhteistoiminta- tottumuksia ja yhteisöhenkisyyttä sekä tarjota kan- salaisille mahdollisuuden hankkia niitä käytän- nön taitoja, joita tarvitaan julkiseen elämään osal- listumisessa (emt.).

Neljänneksi vapaaehtoisjärjestöt ovat poten- tiaalisia demokratiakouluja, joissa kansalaiset op- pivat kokoustaitoja, oppivat puhumaan julkisesti ja ottamaan vastuuta yhteisistä asioista. Tässä yh- teydessä on helppo nähdä, mikä tärkeä histori- allinen merkitys suomalaisilla aikuiskasvatusins-

tituutioilla - kansanopistoilla, sivistysjärjestöjen opintokerhoilla ja kansalais- ja työväenopistoilla - on ollut aktiivisen kansalaisuuden vaatimien tietojen, taitojen ja asenteiden vaalimiselle.

Putnam toteaa Yhdysvalloissa ja Kanadassa vapaa- ehtoisjärjestöjen ja kirkkojen tarjonneen usein parhaat mahdollisuudet kansalaistaitojen raken- tamiseksi, ja jopa ammatti-ihmisille ne ovat kan- salaistaitojen oppimispaikkoina tärkeydessä heti toisella sijalla työpaikan jälkeen. Yhdistykset voivat teroittaa ihmisten mieleen demokraatti- sia tapoja sekä toimia foorumeina, joilla voidaan harkiten neuvotella keskeisistä ongelmista (2000, s. 339). Putnamin mielestä vapaaehtoisjärjestöt eivät ainoastaan palvele neuvottelufoorumeina, vaan antavat tilaisuuden oppia kansalaishyveitä, ku- ten aktiivista osallistumista julkiseen elämään (emt.). Putnamin pohdinnoista nousee esiin tärkeä kriittinen teoreema: ”Mitä enemmän ih- miset osallistuvat kansalaisosallistumisen verkos- toihin (kerhojen kokouksista kirkon järjestämiin retkiin tai vaikkapa ystävysten vapaamuotoisiin tapaamisiin), sitä todennäköisemmin he osoit- tavat kiinnostusta toisten ihmisten ongelmiin myös yleisellä, abstraktilla tasolla...” (2000, s.

340). Tämä teoreema on aikuiskasvatuksen tut- kijoiden kannalta merkittävä. Kriittinen oppi- misteoria esittää, että dialogiset asenteet ovat kes- keisiä syvien ja merkittävien oppimisprosessien kannalta. Mutta dialogisten asenteiden vaalimi- nen edellyttää kansalaisosallistumista tilanteissa, joissa vapaa ja pakottamaton keskustelu on mah- dollista.

Putnamin itsensä mielestä kuitenkin merkittävät amerikkalaisessa yhteiskunnassa vallitsevat tren- dit uhkaavat hänen kehityshumanistista visio- taan. Alkuperäisessä, paljon kiitosta saaneessa ar- tikkelissaan Bowling Alone Putnam havaitsi, että yhä suurempi osuus amerikkalaisista oli lakannut kei- laamasta liigoissa ja siirtynyt keilaamaan itsek- seen. Kun hän sitten laajensi artikkelinsa laajaksi empiiristen osallistumistutkimusten synteesiksi, löysi Putnam todisteita Amerikassa muhivasta suuren luokan kriisistä. ”Vapaaehtoisjärjestöt - sellaiset, joissa ihmiset vapaasti liittoutuvat kes- kenään jonkin asian hyväksi, kollektiivisesti rat- kovat yhteisönsä ongelmia ja rakentavat sosiaali-

(10)

sen luottamuksen verkostoja – ovat rappeutu- neet.” Osallistuminen yhteiskunnalliseen elä- mään on voimakkaasti vähenemässä. Putnamin ja hänen tukijoidensa mukaan amerikkalaiset ei- vät enää harjoita itsehallintoa ja demokratiaa (Mattson 1999). Amerikkalaiset ovat yksilöllis- tyneempiä, sosiaalisesti eristyneempiä ja vähem- män osallistuvia kuin koskaan ennen historiansa aikana. Kansalaisen rooli on supistunut ja kulut- tajan rooli paisunut.

Netti-intoilijat kuitenkin kehottavat meitä ole- maan huolehtimatta turhia, sillä kansalaisosallis- tumisen ja poliittisen osallistumisen kulttuurien rapautumisen aiheuttaman demokratiavajeen ti- lalle on muodostumassa mobiili informaatioyh- teiskunta. Kuten Peter Kollock ja Marc Smith toteavat esseessään Communities in Cyberspace, ”laajasti uskotaan ja toivotaan, että kommunikoinnin ja vuorovaikuttamisen helpottuminen verkossa joh- taa demokraattisten instituutioiden kukoistuk- seen ja synnyttää uuden ja elinvoimaisen julki- sen diskurssin foorumin” (sitaatti, Putnam 2000, s. 173).

V

oimmeko siis puhua elektronisesti vahvis- tetusta voimakkaasta demokratiasta? Ensinä- kemältä vaikuttaisi, että visio kyberavaruudesta suoran demokratian uutena eturintamana näyt- tää toiveittemme toteutumalta. Siinähän kansa- laiset hakeutuvat kahdenkeskiseen vuorovaiku- tukseen toistensa kanssa hierarkisten hallitusten ja yritysten valvonnan ja sensuurin ulottumatto- missa. Kuitenkin vain muutamia poikkeuksia lukuunottamatta internetistä löytyy hyvin vähän sellaista, mitä voitaisiin lainkaan kutsua ‘kansa- laistoiminnalliseksi’ tai ‘poliittiseksi’. Jos ‘po- liittista’ tai ‘kansalaistoiminnallista’ käyttöä esiin- tyy, on se vain harvoin demokraattista käsitteen vahvassa, vuorovaikutteisessa ja osallistavassa mie- lessä.

Meidän mobiilin informaation aikanamme hy- vän kansalaisen käsite edellyttää, että hallinnon demokraattinen järjestely antaa kansalaisille yh- denvertaiset mahdollisuudet ja kyvyt mielekkääs- ti osallistua niihin päätöksiin, jotka läheisesti vaikuttavat heidän yhteiseen elämäänsä yhtei- söissä asuvina yksilöinä. Tämä kehityshumanis-

tinen visio - unelma siitä, että tietoverkkovälit- teinen viestintä synnyttää uusia ja parempia vir- tuaaliyhteisöjä, jotka kykenevät korvaamaan en- tiset, kasvokkain tapahtuviin kohtaamisiin pe- rustuvat yhteisöt – joutuu kuitenkin kohtaamaan ainakin kolme vakavaa haastetta.

Ensimmäinen ongelma on ‘digitaalikuilu’. Pää- sy kyberavaruuteen ei ole koko väestölle yhtä- läinen. Edessämme on eräänlaisen kyberaparthei- din uhka, jossa siltoja rakentavien sosiaalisen pääoman muotojen osuus vähenee samalla, kun eliittiverkostot muuttuvat vähäosaisten kannalta yhä vaikeapääsyisemmiksi. Internet ei myöskään ole mobilisoinut aiemmin passiivisia ihmisryh- miä.

Toiseksi, tietokonevälitteinen viestintä välittää ei-kielellistä informaatiota paljon vähemmän kuin kasvokkain tapahtuva viestintä. Putnamin mie- lestä sanattomien sosiaalisten vihjeiden ja vies- tien vähäisyys tietokonevälitteisessä viestinnässä rajoittaa ihmistenvälisen yhteistyön ja luottamuk- sen syntyä – etenkin niissä tapauksissa, joissa vuo- rovaikutus on anonyymiä eikä liity johon- kin laajempaan kontekstiin. Hän uskoo, että sosiaalinen pääoma saattaa osoittautua tehokkaan ja toimivan tietokonevälitteisen kommunikaa- tion edellytykseksi eikä niinkään sen lopputu- lokseksi.

Kolmanneksi, meille yksilöinä ja pohjoisen pal- lonpuoliskon etuoikeutettuina asukkaina tekee Internet hyvin helpoksi rajoittaa kommunikoin- timme ihmisiin, jotka tarkkaan jakavat juuri meidän intressimme. Tämän lisäksi Internetin kehitystä ohjailevat kaupalliset kannustimet näyt- tävät väistämättä korostavan henkilökohtaista viihdettä ja kauppaa eivätkä niinkään yhteisöl- listä osallistumista” (Putnam 2000, s. 179).

H

umanistinen traditio antiikin kreikkalaisis- ta nykypäivään on aina pitänyt ihmisen hy- vinvointia tärkeimpänä asiana (Lamont 1969, s.

30). Humanistinen traditio eri ilmenemismuo- doissaan on aina asettunut vastustamaan niitä voi- mia, jotka ovat pyrkineet estämään ihmisyksilön monipuolisten kykyjen puhkeamista kukoistuk- seen. Uskon, että suomalaisen aikuiskasvatus-

(11)

AIKUISKASVATUS 1/2002

21

tutkimuksen perinne todistaa, että ihmisen yk- silönkehitys tarvitsee rakenteita, jotka sallivat ihmisten ilmaista monipuolista potentiaaliaan.

Ilman hyvää työtä ja aktiivista kansalaisuutta nii- hin liittyvine tunteineen siitä, että elämä on elämisen arvoista, muuttuu elämä ankeaksi. Ja tämän ankeuden patologiset seuraamukset läpäi- sevät koko elämänpiirimme. Oppivassa talou- dessa todellisuudessa vallitsevat rakenteet saatta- vat ehkäistä aikuisiässä tapahtuvan jatkuvan ke- hittymisen. Meidän on kyettävä tekemään ja luomaan toisiamme hyödyttäviä asioita ja palve- luja. Julkisen elämän alue on myös edelleen se perusalue, jolla aikuiset ihmiset voivat toteuttaa itseään ja löytää kyvyilleen ilmaisun autenttisina puhujina ja päätöksentekijöinä.

Jos oppimisen aikakautemme asettaa esteitä mer- kityksellisen työn ja kansalaisuuden tielle, on seurauksena tosiasiassa valtavan padon syntymi- nen elämänpiiriimme. Pato kohoaa kohoamis- taan, ja lopulta sen muurit murtuvat (Welton 1995, ss. 148–149). Oppivan yhteiskunnan juh- lallisesti julistettu esiinmarssi 21. vuosisadalla ei itsessään ole mikään tae siitä, että tuo yhteis- kunta olisi myös hyvä ja oikeudenmukainen.

Viite

Tekstissä olevat käsitteet ydintyöntekijä ja perife- riatyöntekijä ovat Jukka Tuomiston. Kääntäjä käytti termejä avainosaajat ja toisarvoiset työntekijät, mit- kä termit myös tavoittavat hyvin Tuomiston ajatuk- sen.

Lähteet

ALBROW, M. (2000) Travelling beyond local cultures.

In F. Lechner and J. Boli, (Eds.) The Globalization Reader. Oxford: Blackwell Publishers, 118-125.

BARNEY, Darin (2000) Prometheus Wired: The hope for democracy in the age of network technology.

Vancouver: UBC Press.

BAUMAN, Z. (1999) In Search of Politics. Stanford:

Stanford University Press.

BRAVERMAN, Harry (1974) Labour and Monopoly Capital: The degradation of work in the 20th century. New York: Monthly Review Press DEWS, P. (ed.) (1992) Autonomy and Solidarity: Inter-

views with Jürgen Habermas. London: Verso.

ENGELS, Friedrich (1969, orig. 1844) The Condition of the Working Class in England, St. Albans, UK:

Panther Books

HABERMAS, Jürgen (1962) The Structural Transfor- mation of the Public Sphere. Cambridge: MIT Press

KAGARLITSKY, B. (2000) The Return of Radicalism:

Reshaping the left institutions. London: Pluto Press.

KEANE, J. (1984) Public Life and Late Capitalism. To- wards a socialist theory of democracy. Cam- bridge: Cambridge University Press.

LAMONT, C. (1969) The Philosophy of Humanism. NY:

Frederick Ungar.

MATTSON, K. (1999) State of the Union. In These Times, February 21, 22-23.

LIVINGSTONE, D.W. (1999) Lifelong learning and un- deremployment in the knowledge society. In:

Comparative Education, vol. 35 (2). 163-186.

MAYOR, F. (1997) Adult Education: The Hamburg Declaration, The agenda for the future. Fifth In- ternational Conference on Adult Education, 14- 18 July.

PLUMB, D. (1999) Adult education in a world “on speed”. In: Studies in Continuing Education, vol.

21 (2).

PUTNAM, R. (2000) Bowling Alone: The collapse and revival of American community. NY: Simon and Schuster.

RINNE, R. (1998) From labour to learn: the limits of labour society and the possibility of learning so- ciety. In: International Journal of Lifelong Educa- tion, vol. 17, March-April,. 108-120.

RULE, J. (2000) The information society, the new economy, and the hype. In Dissent, Fall.

SENNETT, Richard (1998) The Corrosion of Character New York: W.W. Norton and Co.

TUOMISTO, J. (1998) Demands and Possibilities for lifelong learning in a market-oriented economy:

a Finnish perspective on public policy and reali- ty.” In: J. Holford, P. Jarvis, C. Griffin (Eds.) Inter- national Perspectives on Lifelong Learning. Lon- don: Kogan Page, 155-167.

TUOMISTO, J. (1999) Social structure and lifelong learn- ing: critical analysis of learning opportunities in working life. In: S. Tosse (Ed.) Challenges and development: Adult Education Research in Nor- dic Countries. Trondheim: Tapir Academic Press.

WELTON, M. (1995) In defense of the lifeworld: A Habermasian approach to adult learning. In: M.

Welton (ed.) In Defense of the Lifeworld. Albany:

SUNY Press. 127-156.

ZUBOFF, S. (1988) In the Age of the Smart Machine.

NY: Basic Books.

Julkaistun tekstin pohjana on professori Michael Weltonin Ai- kuiskasvatus-lehden 20-vuotisjuhlaseminaarissa 13.12.2000 pitämä esitelmä. Michael Welton on väitellyt British Colum- bian yliopistossa aiheesta Education and Policy Studies. Vii- me vuonna häneltä ilmestyi elämänkerta “Little Mosie from the Margaree”. Yhteystiedot: Prof. Michael Welton, Mount Saint Vincent University, Department of Education, Graduate Adult Education Programme, Halifax, Nova Scotia B3M 2J6, Canada

Tel 1 902 457 6147, Fax 1 902 457 4911 Email michael.welton@msvu.ca, www.msvu.ca Käännös: KIMMO ABSETZ

Käännöksen tarkistus: JUKKA TUOMISTO Kuvat: KALEVI KESKI-KORHONEN

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tärkeintä päivissä oli se, että suomalaiset kasva- tuksen historiasta kiinnostuneet tutkijat saivat tavata toisiaan ja todeta yhteisen halun pitää yllä ja vahvistaa

En ole esittänyt aikuiskasva- tuksen eristäytymistä muusta tieteenharjoituk- sesta, vaan päinvastoin sitä, että alan tutkijoiden tulee seurata ja olla tiiviisti yhteydessä

Kiinnitettyäni huomiota Jukka Tuomiston pa- nokseen erään tradition jatkajana ja aikuiskasva- tuksen kehittäjänä kiirehdin välittömästi totea- maan, että sitten Urpo

Samoin jos satunnainen oppiminen on infor- maalisen oppimisen alakäsite, mitä sitten ovat formaalisen ja nonformaalisen oppimisen ala- käsitteet.. Tuntuisi loogiselta,

Jo vanhastaan tuttu "paradoksi" on se, että useimmiten lisäkoulutusta tarvitsevat ne, joilla sitä jo muutoinkin on eniten ja jotka ovat hankkineet myös

mäinen tulkintahan :raportista olisi, että suomalaiset hallinnon tutkijat ovat riittä­. mättömästi tutkimusyhteistyössä ympäröivään

Raportti antaa kokonaiskuvan suomalaisten elinoloista, hyvinvoinnista, sosiaali- ja terveys- palvelujen käytöstä ja kansalaisten asenteista.. Vaikka suomalaiset voivat ilahduttavan

"neuvostouhasta". Liennytyksen logiikan mukaista ei ole pyrkimys kyl- män sodan kaltaisen maailmantilanteen palauttamiseen. Tällaisia tendens- seja on kuitenkin