• Ei tuloksia

Keskustelua kulttuuriympäristön muodostumisesta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Keskustelua kulttuuriympäristön muodostumisesta näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

ARVOSTELUT

44

Tekniikan Waiheita 4/06

Valtion patruunatehtaan entiset teollisuus- rakennukset Lapualla ovat muuntuneet kult- tuurikeskukseksi ja pienyritysten toimitiloik- si. Lapuan kaupunki osti patruunatehtaan alueen valtiolta vuonna 1992 ja seuraavana vuonna käynnistyi hanke, jonka tavoitteena oli löytää rakennuksille uusi käyttö. Kau- punginarkkitehti Helena Teräväinen toimi hankkeessa suunnittelijana ja kaavoittajana.

Hän laati aiheesta myös väitöskirjan tutki- malla, kuinka Kulttuurikeskus Vanha Pauk- ku syntyi toisaalta konkreettisen rakennus- työn tuloksena ja toisaalta diskursiivisena prosessina ihmisten puheissa ja kirjoituksis- sa. Väitöskirja keskittyy jälkimmäiseen.

Tutkimus pureutuu keskeiseen kult- tuuriperinnön ja yhdyskuntasuunnittelun kysymykseen: miten rakennetusta ympäris- töstämme muotoutuu kulttuuriympäristöä.

Kulttuuriympäristöllä Teräväinen tarkoittaa arvostettua ja arvotettua ympäristöä, siis sellaista, joka luokitellaan merkittäväksi.

Kulttuuriperinnön ja -ympäristön käsittei- tä ja niiden sisältöä käsiteltiin vuosisadan vaihteessa muun muassa ohjelmien muok- kauksen ja lainsäädännön uudistamisen yhteydessä. Tutkimuskohteen peilaus kult- tuuriympäristöstä käytyyn yleiseen keskuste- luun jää kuitenkin Teräväisen tutkimuksessa ohueksi. Tutkimusmetodinaan Teräväinen

käyttää diskurssianalyysia ja tutkimusaineis- tonaan prosessiin osallistuneiden toimijoi- den haastattelututkimuksen tuloksia, asia- kirjoja, lehtikirjoituksia ja valokuvia.

Vanhan Paukun tapauksen tuntien to- tesin hämmästyksekseni, ettei Teräväinen ole luokitellut tutkimustaan teollisuusperin- töalaan kuuluvaksi. Asiasanoista puuttuvat muun muassa sellaiset sanat kuin teollisuus, tehdas, teollisuusrakennuksen uusiokäyttö ja teollisuusperintö. Kirjan luettuani ym- märsin sanavalinnat. Tutkimus keskittyy kulttuuriympäristön käsitteellistämiseen.

Teollisuusrakennukset ja niiden muuntumi- nen uusien käyttötarkoitusten palvelukseen on sivuseikka, joskin edellytys varsinaisen kohteen käsittelylle. Se on ikään kuin pöytä, jolle ateria katetaan.

Tutkimuksen alussa esitellään lyhyesti tehdasalueen muutosprosessia eli tehtaan muuntumista kulttuurikeskukseksi. Seuraa- vaksi käydään läpi tutkimuksen tekoa, minkä jälkeen tutkija keskittyy tutkimusmetodien ja -teorioiden pohdintaan. Diskurssianalyysin näkökulmia ja paikan imagoa ja identiteettiä pohditaan useiden teoreetikkojen siivittä- mänä. Metodologisesti Teräväinen tukeutuu muun muassa Heideggeriin, Gadameriin, Habermasiin, Barthesiin, Foucault’hon ja Bourdieu’hön. Tutkimuksen sijoittaminen tieteen kenttään tuntuu kuitenkin uppoavan teoreettiseen pyöritykseen, joka aika ajoin rönsyilee melkoisesti.

Tutkimuksen ytimen muodostaa osa, jossa tutkija pohtii ja analysoi sitä, miten patruunatehtaasta tuli ihmisten puheen vä- lityksellä Vanha Paukku eli kulttuurikeskus.

Keskeinen toimija ja myös puhuja on tutkija itse. Lopuksi Teräväinen pohtii paikan mer- kitystä imagon rakentamisessa ja identiteetin muutoksessa sekä sitä, tuleeko rakennetusta ympäristöstä suojelutaakka vai imagotekijä.

Yhteenvetokappaleessa kulttuuriympä- ristöä analysoidaan vallan symbolina. Kuka määrittää ja miten kulttuuriympäristöäm- me?

KESKUSTELUA KULT- TUURIYMPÄRISTÖN MUODOSTUMISESTA

Tuija Mikkonen

Teräväinen, Helena: Lapuan Vanha Paukku – uudeksi rakennettu ja puhuttu. Kulttuuri- ympäristön diskursiivinen muodostuminen tapaustutkimuksessa. Teknillinen korkea- koulu, 2006. 328 s.

(2)

ARVOSTELUT

Tekniikan Waiheita 4/06

45 Loppusuoralla tutkija marssittaa tarkas- teluun tutkimuksen alkuosassa hahmotetun yritysmallin, kulttuurimallin ja yritys-kult- tuurimallin ja pukee ne vastaaviksi diskurs- seiksi. Yrittäjyyteen liittyvä yritysmallidis- kurssi oli vallitseva prosessin alkuvaiheessa.

Sittemmin saivat kulttuuri ja kulttuuriym- päristö enemmän sijaa. Tapaustutkimuksen välityksellä tutkija toteaa, että patruunateh- taan alueesta tuli diskursiivisen prosessin kautta kulttuuriympäristöä, siis kulttuurises- ti arvokasta ympäristöä.

Rakenteellisesti tutkimusta olisi voinut tiivistää ja ryhdistää. Lukija uuvutetaan jo alkumatkalla samojen asioiden toistamisel- la. Diskurssianalyysin metodien esittely ja pohdinta saavat mittavan osan sen sijaan, että olisi keskitytty tutkimusaineiston analy- sointiin. Tieteelliseksi väitöskirjatutkimuk- seksi tekstiä juoksutetaan sangen säästeliäin viitemerkinnöin. Viitteet puuttuvat useasta kohdasta, jotka aivan ilmeisesti eivät ole tut- kijan omaa tieteellistä tuotantoa.

Tutkijan rooli analysoitavana toimijana asettaa tutkimuksen tieteellisyyden kyseen- alaiseksi. Teräväinen on itse osallistunut prosessiin, tuottanut kulttuurillisia merki- tyksiä sekä virkatyössään että lehtikirjoi- tuksin. Hän on myös vaikuttanut muiden toimijoiden ajatteluun ja heidän tuottamaan diskurssiinsa. Teräväinen analysoi siis myös omaa toimintaansa. Ongelmalliseksi tut- kijan aseman tekee myös se, että kaupun- ginarkkitehdin virka lakkautettiin prosessin aikana ja tutkija joutui jäämään virastaan pois, mikä osaltaan on lisännyt henkilökoh- taista latausta. Tutkijan position käsittely kuitataan toteamuksella, että tutkimuksessa ei ole tarkoituksenmukaista pyrkiäkään ul- kopuolisuuden kautta näennäiseen objek- tiivisuuteen. Vaikka tutkimuksen teko ny- kykäsityksen mukaan on aina tietyllä tavalla subjektiivinen suoritus, koettelee Teräväi- nen tieteellisen tutkimuksen rajoja.

Kulttuuriympäristön muodostumis- prosessi on erittäin mielenkiintoinen tutki-

muskohde ja kaipaakin perusteellista selvi- tystä. Helena Teräväisen tutkimus avaa tätä kysymystä yhden konkreettisen tapauksen välityksellä Teollisuusalueen uusiokäytöstä tietoa etsivälle teos on sen sijaan lievä pet- tymys.

FT, KTM Tuija Mikkonen on erikoistunut teollisuus- arkkitehtuuriin ja -perintöön sekä rakennettua kult- tuuriympäristöä koskeviin kysymyksiin. Hän toimii tutkijana Museoviraston Vaasan toimistossa.

HYVÄKSI HAVAITTU

TEKNIIKKA SOTATAIDON AVUKSI

Reijo Valta

Jarkko Kemppi. Suomalaisen sotataidon kehittyminen vuosina 1918–1924. Maan- puolustuskorkeakoulun Sotahistorian laitoksen julkaisuja n:o 2. Helsinki 2006.

256 s.

FT Jarkko Kemppi käsittelee Maanpuolus- tuskorkeakoulun Sotahistorian laitoksen julkaisusarjassa julkaistussa teoksessaan nuoren Suomen maavoimien sotataidon ke- hittymistä. Alkupään aikarajaus on selkeä, niin myös loppu: 1924 perustettiin Sotakor- keakoulu (nyk. Maanpuolustuskorkeakoulu) ja armeija siirtyi jääkäriupseerien hallintaan tsaarin Venäjällä koulutetuilta.

1920-luvun alussa sotataito määrittyi strategiaksi ja taktiikaksi. Edellinen on kykyä voittaa sota ja jälkimmäinen taistelu. Nykyi- sin näiden kahden taidon väliin on määri- telty operaatiotaito, jonka kohde ei määrity yhtä kauniisti kuin edellisten. Yleensä se on kykyä voittaa sotatoimi.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

(eli että se ei yrittänyt konstru- oida ihmisten ja todellisuuden erillisyyttä), vaan että se päin- vastoin yrittikin muodostaa "to- dellisuutta tiedosta"

Lehden keskeinen tavoite tulee myös tulevaisuudessa olemaan korkeatasoisen puheen, kielen ja vuorovaikutuksen tutkimuksen raportointi suomen ja ruotsin kielillä.. Kotimaisilla

Viimeistään 1990- luvulta alkaen lehden artikkelit alkoivat käsitellä aiempaa tarkemmin rajattuja ja teoreettisiakin ongelmia, esimerkkeinä nimeämistaitojen kehitystä ja suomen

Kuten Ari Lehtinen puheenvuorossaan toteaa, seura ja sen julkaisema aikakauslehti toimivat tut- kijakouluna jo ennen kuin sellaisia oli varsinaisesti keksitty Suomessa tarvita..

Vuoden saamelainen Pirita Näkkäläjärvi: "Saanan valaisu on irvokas, mauton ja kolonialismin henkeä huokuva hanke" -artikkelin

Monet yhdistivät Saa- nan saamelaisten esikristilliseen uskontoon, jon- ka ymmärrettiin olevan jonkinlainen visuaalisiin kokemuksiin perustuva luonnonuskonto: ”Saanan pyhyyden

Tutkimuksen teoriaosiossa Karlsson pohtii muun muassa käsitteitä sivu, teksti ja semioottinen tila.. Keskeinen yksittäinen kokonaisuus kotisivuilla on yksi sivu eli

Vuosien 1969 ja 1970 aikana Oulussa kuoli yhteensä 15 jalankulkijaa tai pyöräilijää liikenneonnettomuuksissa (Oulun kaupunki, 1972).. Mitä suurempi kaupunki, sitä