• Ei tuloksia

Tieteellinen elämä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tieteellinen elämä näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

259

TIETEELLINEN ELÄMÄ • T&E 3/99

T I E T E E L L I N E N E L Ä M Ä

JÜRGEN HABERMAS täytti vii- me kesäkuun 16. päivänä 70 vuotta. Saksassa useat laatu- lehdet huomioivat Haberma- sin syntymäpäivän näyttäväs- ti. Die Zeitissa Habermasin seuraaja Axel Honneth Frank- furtin laitokselta (sen 75-vuo- tispäiviä puolestaan juhlittiin syyskuussa) julkaisi Haber- masista laajan “aatebiografian”

(Ideenbiographie) otsikolla

“Unser Kritiker”. Honneth kiin- nittää huomiota muun muas- sa siihen, kuinka Habermas – joka on “epäilyksettä yksi nykyajan merkittävimpiä filo- sofeja ja yhteiskuntateoreetik- koja” – on radikalisoitunut 1980-luvulta lähtien. Süddeut- sche Zeitung pani vielä Zeitia paremmaksi. SZ julkaisi sekä vanhan, yli 90-vuotiaan nesto- rin Hans-Georg Gadamerin ar- tikkelin “Die Meister der Kom- munikation” että itsensä Pier- re Bourdieun artikkelin “Vive le Streit!”. Bourdieu ilmaisee kirjoituksessaan kunnioituk- sensa ja ihailunsa Jürgen Ha- bermasille ja tämän tuotan- nolle. Hieman ulkokohtaisesti Bourdieu (69 v.) löytää heille molemmille yhteisiä historial- lisia ja filosofisia leikkaus- kohtia, vaikkeivät he ole teks- teissään juuri toisiinsa viittail- leetkaan. Habermasia alettiin kääntää ranskaksi verraten myöhään, vasta 1970-luvun lopulla, mutta Bourdieu ker- too tutustuneensa Habermasin ajatteluun – teokseen Der Strukturwandel der Öffentlich- keit (1962) – niinkin varhain kuin jo vuonna 1963. Bourdieu löytää myös yhtymäkohtia heidän viimeaikaisista kriitti- sistä kannanotoistaan euroop- palaisen hyvinvointivaltion puolesta. Saammekohan ensi vuonna lukea Habermasilta vastaavanlaisen tekstin “Hom-

mage à Pierre Bourdieu”, kun Bourdieu täyttää 70 vuotta?

PETER SLOTERDIJK, joka tun- netaan Suomessakin hienosta kaksiosaisesta teoksestaan Kritik der zynischen Vernunft (Suhrkamp, 1983), on aikaan- saanut melkoisen myrskyn saksalaisessa julkisuudessa (mm. FAZ, Der Spiegel ja Die Zeit). Karlsruhelainen filoso- fian ja estetiikan professori Sloterdijk piti kesällä baijeri- laisessa Elmaun linnassa “fa- sistsoidiksi” väitetyn esitelmän

“Regeln für den Menschen- park – ein Antwortbrief über den Humanismus” – yleisölle, joka koostui pääasiassa juuta- laisista filosofeista ja teologeis- ta. Isoon julkisuuteen juttu tuli, kun siitä lähti kiertämään hu- humylly ja jostain saatu epä- tarkka referaatti, joiden poh- jalta kirjoitettuja juttuja ilmes- tyi syyskuun alussa sekä Spie- gelissä että Zeitissa. Sloter- dijkin tulkittiin kannattavan

“biotekniikkaan” perustuvaa

“biopoliittista” ja elitististä ro- dunjalostusoppia, “Zarathust- ra-projektia” – mikä Saksassa jos missä on arka aihe. Epäi- lyksiä ei vähentänyt liioin se, että Sloterdijk omisti puheen- sa Martin Heideggerin kirjoi- tukselle “Brief über den Hu- manismus” (jonka suomennos muuten on ilmestymässä Tut- kijaliiton Paradeigma-sarjassa tänä syksynä). Huhumylly sai Sloterdijkin tarttumaan kynään ja lähettämään Zeitiin tyylilli- sesti loistokkaat mutta äkäiset kirjeet yhtäältä Thomas Ass- heuerille (joka oli kirjoittanut Sloterdijkista Zeitiin), toisaalta Jürgen Habermasille, jonka Sloterdijk katsoi – aiheesta tai aiheetta – olevan koko huhu- kampanjan takana, muun muassa siksi että Assheuer oli

Habermasin vanha oppilas.

Saksassa on siis käynnissä jäl- leen kiista, Streit, jonka lop- putuloksesta ei tosin vielä ole tietoa. Sitä odotellessa lukija voi tutustua Sloterdijkin esitel- mään, jonka hän on sittemmin julkistanut johtamansa Institut für Kulturphilosophie und Medientheorie der Akademie der Bildenden Künste (Wien) -laitoksen www-sivuilla (rightleft.net/html/elmau.html).

Tekstin on määrä ilmestyä vie- lä tämän vuoden puolella Mar- tin Heideggeria käsittelevässä antologiassa (Suhrkamp).

SUOMALAISET suurkustanta- mot eivät ole viime vuosina – tai vuosikymmeninä?! – juuri- kaan vaivautuneet julkaise- maan yhteiskuntatieteellistä käännöskirjallisuutta. Tämä sivistys- ja kulttuuritehtävä on jäänyt tyystin pienkustantamo- jen kontolle, mutta hyvin ne ovat sen hoitaneetkin, kenties paremmin kuin koskaan koko suomalaisen kirjallisuuden his- toriassa. Niinpä oli yllättävää nähdä Otavan syksyn uutuuk- sissa peräti kaksi Pierre Bour- dieun kirjan suomennosta.

Otava julkaisi Bourdieulta hä- nen sangen tuoreet ja Ranskas- sa bestsellereiksi yltäneet pam- flettinsa Televisiosta ja Vasta- tulet: Ohjeita uusliberalismin vastaiseen taisteluun; mo- lemmat Tiina Arppen taitavi- na käännöksinä. Kirjasten ot- sikot jo kertovat hyvin niiden sisällöstä: Televisiosta on len- nokasta bourdieuläistä media- kritiikkiä; Vastatulet puoles- taan poliittista Bourdieutä, pu- heita ja pieniä poleemisia ar- tikkeleita, mutteivät kumpi- kaan mitenkään Bourdieutä parhaimmillaan. Toisaalta on ehkä hyvä ja virkistävääkin saada suomeksi näyte polee-

(2)

261

TIETEELLINEN ELÄMÄ • T&E 3/99

misesta tyylistä ranskalaiseen tapaan. Lukekaa vaikkapa Bourdieun lyhyt Philippe Sol- lers -ryttäys, “Sollers sellaise- naan” Vastatulista (Suomessa siitä nousisi varmaankin kun- nianloukkaussyyte!). Molem- piin Bourdieun teoksiin sisäl- tyy lisäksi Niilo Kaupin joh- danto. Outoa kyllä sama Kau- pin juttu on julkaistu johdan- tona kummassakin kirjassa.

Pikemminkin olisi ollut paikal- laan julkaista eri kirjoissa hie- man erilaiset, kirjojen sisältöön suhteutetut johdannot. Vaikka Kaupin johdanto onkin valai- seva ja sympaattinen, tuplasti samaa Kauppia on jo hieman liikaa. Siitä voisi jo valittaa kuluttaja-asiamiehelle Suo- messa, vallankin kun hintaa uusilla Bourdieuillä on peräti 120 mk (alkuperäiset ranska- laiset kirjaset maksavat vain vaivaiset 30 frangia kappale).

LJUBLJANAN SILMÄNKÄÄN- TÄJÄ Slavoj Žižek kirjoittaa London Review of Booksissa (18. maaliskuuta 1999) post- modernista yliminästä. Essee on hänen uusimman kirjansa The Ticklish Subject (Verso 1999) teemojen rautaisannos.

Žižek pohtii lacanilaisesta psy- koanalyysistä ammentavan kulttuurianalyysin näkökul- masta, miten nykyään, salli- vuuden ja valinnanvapauden aikana totalitarismi nousee uudestaan ja on vetovoimai- nen. Pääpointti on yksinker- tainen: ehdoton autoritaarisen johtajan valtaan alistuminen vapauttaa postmodernin ihmi- sen “refleksiivisten” valintojen pakosta ja sallii ihmisten teh- dä, mitä mielivät ja haluavat.

Kirjoitus on asiaa tietysti psykoanalyyttisen kulttuurikri- tiikin harrastajille ja “refleksii- visestä modernisaatiosta” kiin-

nostuneille. Muut lukijat voi- vat hauskuuttaa itseään Žiže- kille leimallisilla häpeämättö- millä rinnastuksilla ja pienten huomioiden ilotulituksella.

Žižekin mukaan modernin, kantilaisen moraaliperiaatteen

“Voit, koska sinun täytyy” nu- rinkääntyminen tihentyy Viag- rassa, joka julistaa “Sinun täy- tyy, koska kykenet”. Edelleen:

liberaalit, “jälkipoliittiset” ih- misoikeudet merkitsevät jokai- sen kymmenen käskyn rikko- mista; esimerkiksi oikeus yk- sityisyyteen on huorinteke- misen sallimista, ilmaisun ja lehdistön vapaus valehtelun sallimista, uskonnonvapaus taas sallii muiden jumalien palvelemisen. Žižek myös kommentoi herkullisesti yhtä hyvin liberaalia, poliittisesti korrektia rasisimia, joka nyky- ään kohdistuu Balkanin kan- soihin, kuin psykoanalyysin kohtaloa refleksiivisessä mo- dernissa, jolloin enää ei ole vain kleinilaisia, annafreudilai- sia, kohutilaisia ynnä muita tul- kintoja vaan myös kleinilaisia, annafreudilaisia, kohutilaisia ynnä muita oireita, so. sellai- sia joita ei ole olemassa vailla viittausta tiettyyn psykoanalyy- sin haaraan.

Kenties hersyvin Žižekin heitoista koskee Bill Gatesin imagoa: “Gates ei ole partiar- kaalinen Isä Herra, ei edes korporatiivinen Iso Veli, joka johtaa joustamatonta byro- kraattista valtakuntaa sihteeri- ja apulaiskaartin ympöimänä saavuttamattomassa ylimmäs- sä kerroksessa. Sen sijaan hän on Pikkuveli, ja hänen tavaton tavallisuutensa ilmentää niin kammottavaa (unheimlich) hirviömäisyyttä, ettei se voi enää ottaa tavallista julkista muotoaan. Valokuvissa ja piir- roksissa hän näyttää samalta

kuin kuka tahansa, mutta hä- nen kiero hymynsä osoittaa piilevää pahaa, jota on mah- doton esittää. [...] Bill Gatesis- sa, Pikkuveljessä, tavallinen ruma kaveri käy yksiin elä- mämme totaalista hallintaa ta- voittelevan hullun neron hah- mon kanssa. Varhaisissa James Bond -elokuvissa paha nero oli eriskummallinen hahmo, joka oli puettu joko ylellisesti tai maolaisen komissaarin har- maaseen univormuun. Gatesin kohdalla naurettavia naamiai- sia ei enää tarvita: pahaksi neroksi paljastuu naapurin poika.”

HANNU SIVENIUS täytti heinä- kuussa 50 vuotta. Legendaa- risen filosofian tuntiopettajan kunniaksi julkaistiin syntymä- päiville juhlakirja. Kirjan nimi on Totuuden raivo ja sen ovat Loki-kirjoille toimittaneet Niko Aula, Ari Hirvonen ja Sami Santanen.

Sadan kappaleen numeroi- tuna painoksena ilmestynyt ja kanneltaan (Niko Aula) huip- putyylikäs kirja on myös sisäl- löltään intiimi. Ystävät, suku- laiset ja oppilaat kirjoittavat muisteloita, runoilevat ja eräät naiset lähettävät valokuviakin Hannusta. Filosofointiakin löy- tyy mutta sekin on intiimiä tai helläkätistä. Helmiä ovat Han- nun kunniaksi tehdyt Hölder- lin-käännökset: “Niin kuin py- häpäivänä...” (Miika Luoto) ja

“Esipuhe Hyperioniin” (Jussi Kotkavirta). Tähän ylevään kontrastoituu oudosti kirjan osastojen väliotsikointi, mikä tulee Villin lännen lukemistois- ta. Suku paljastaa kirjassa Han- nun länkkärien ystäväksi nuo- ruudessaan.

Hannun oppilailta piirtyy kuva Hannusta suurena filo- sofian lukijana, jonka oppi-

(3)

262

T&E 3/99 • TIETEELLINEN ELÄMÄ

neisuuden ja viisauden luo nämä oppilaat janoavat ja joka sitten myös “jättää jäljen arvos- telukykyyn”. Mimeettisen kou- lun filosofi Susanna Lindberg tiivistää tämän: “[...] kerran toisensa jälkeen jäljittelen Han- nu Siveniusta pitämällä samois- ta kirjoista kuin hänkin”.

Kun näitä nuorempia oppi- laita lukee, tulee mieleen kaa- mea ajatus, että viime vuosien filosofia-buumin takana onkin Hannu Sivenius. Hän onkin se haamu tai Dasein ohne Prä- senz, joka on vietellyt nuorison parhaimmistoa filosofian yli- opisto-opintojen pariin. Ehkä Saarinen ja Niiniluoto ovat olleet tässä vain Hannun sii- vellä??

OULUN YLIOPISTON aate- ja oppihistorian professori, filo- sofian kandidaatti Juha Man- ninen (53 v.) väitteli tohtorik- si omalla oppialallaan 17.9.

1999. Moni lukijamme var- maan ihmettelee, miksi tunnet- tu professori ja lehdessämme- kin arvostettu kirjoittaja väit- telee. Onko todella niin että Weltgeistiksi eräissä piireissä kutsutun Mannisenkin on väiteltävä päästäkseen oppi- neiden tasavaltaan? Onko Weltgeistin väiteltyä historiakin loppunut?

Ei syytä huoleen! Profes- sori Manninen selostaa itse väittelynsä perusteet. Julkai- semme seuraavassa otteen hänen lectio precursoriansa

lyhennelmästä:

“Yliopiston professoreilta vaaditaan oikeutetusti sitä ja vain sitä, että he ovat eteviä tutkijoita. Koska kuitenkin vanhat oppineisuuteen liitty- vät asiat herättävät erityisesti alani tutkijoiden mielenkiin- toa, asia tuli vuosia sitten pu- heeksi yhteispohjoismaisen aate- ja oppihistorioitsijoiden konferenssin illanistujaisissa.

Mielessäni professori Heikki Wariksen kunnioitettava työ väitöskirjojen ohjaajana ja hänelle omistettu juhlakirja

‘Heikki Waris ja 25 tohtoria’

lupasin silloin kahdelle kolle- galleni, Anto Leikolalle ja Maija Kalliselle, että kun olen saat- tanut satamaan aate- ja oppi- historiassa yhtä monta väitös- kirjaa kuin Heikki Waris, niin väittelen itse ja sitten laitan lapun luukulle.

Yllätyksekseni havaitsin myöhemmin erään bibliogra- fisen selvityksen yhteydessä, että olin muistanut Heikki Wariksen juhlakirjan nimen väärin. Se olikin Heikki Waris ja 15 tohtoria. Sen määränhän olimme aate- ja oppihistoriassa jo ylittäneet. Mitä tehdä?

Siihen vedoten, että en ole vielä lähellä Wariksen juhlakir- jaikää, en katso voivani pitää lupauksen jälkimmäistä osaa, lapun panemista luukulle. Sen sijaan oman väittelemisen osal- ta lupaus täytyy epäilemättä pitää. Sillehän ei voi olla es- tettä. Sellaista tarkoitusta var-

ten professorin tarvitsee vain ottaa käteensä tuorein kirjan- sa tai muu joukko julkaisujaan.

Sitten voidaan katsoa täyttävät- kö ne sen ehdon, joka tiede- kunnan määräyksissä väitös- kirjalle asetetaan eli ovatko ne korkeatasoista tieteellistä tut- kimusta.

Mielestäni professorikun- nan tutkimustyön laadun val- vontaan, sen laadun ja määrän säilymiseen kiinnitetään aivan liian vähän huomiota. Tutki- mus on professorin tärkein tehtävä, koko yliopistolaitok- sen erottava tuntomerkki, josta yliopistot saavat olemassaolon oikeutuksensa. Opetus on tut- kimuksen seurannainen, mis- tä jo Snellman selvin sanoin huomautti.

Voidakseni esittää tämän kritiikin minun on tietysti oltava valmis altistamaan oma tutkimukseni laaduntarkkai- luun.

Toinen lisämotiivi liittyy sii- hen hyvin tunnettuun korre- laatioon, että ei-väitelleiden professoreiden ohjauksessa valmistuu väitöskirjoja monesti vähän. Mutta jos minä Oulun yliopiston humanistisen tiede- kunnan virkaiältäni vanhimpa- na professorina katson mah- dolliseksi altistaa itseni tähän nuorisolle tarkoitettuun initi- aatioriittiin, pitäisi siihen mie- lestäni pystyä kenen hyvänsä muunkin vastaavantyyppises- sä virassa olevan”...

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tällä oletuksella yliopistojen autonomia lisääntyisi, jos se ei enää saisi itse päättää, mitä koulutus- ohjelmia tarjoaa, vaan ministeriö päättäisi siitä..

2012 raportoivat, että noin 120 ihmistä osoitti mieltään Butlerin palkintoa vastaan samaan aikaan kuin hän piti kiitospuhettaan Frankfurtin Paulskirchessä (ja 15 ihmistä

Negri ja Kriegel kävivät sananvaihtoa imperiumin ja tasavallan eroista, ja Kriegel arveli, että Negrillä on vaikeuksia erottaa toisistaan imperiumi ja tasavalta johtuen

Samalla kävi tosin myös ilmeiseksi, että myös radikaaleja puheenvuoroja esit- tävät puhujat olivat varmis- taneet itselleen oppituolin. Ehkä tässä oli vähintään

tuaan internetin keskusteluista huolestuneita kommentteja, joiden mukaan tuo 1500-sivui- nen tuotos olisi jollain uudella tavalla vakavasti otettava ja erilainen kuin

Ironista kyllä, murhatutkinnan edetessä pal- jastui, että kyse oli perinteisestä mustasukkaisuusmurhasta; Bala nimittäin epäili, että murhan uhri tapaili hänen

Tieteen & edistyksen on myös vaikea uskoa, että erityisen raskaan vainoamisen kohteeksi joutunut emerita professori Heller voisi olla poikkeukselli­. sen epäpätevä

Näyttää siltä, että hän on tulkinnut api- noiden käyttäytymistä koskevaa aineistoa väkisin omien oletus- tensa mukaisesti ja lisäksi myös raportoinut sellaisia empiirisiä