• Ei tuloksia

Savo-Karjalan toimitukselle · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Savo-Karjalan toimitukselle · DIGI"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

Tilaushinnat. Tilaushinnat.

Kolmipäiväinen painos Kaksipäiväinen painos

SAVO KARJALA.

Koko

vuosikerta

4 mk.

%

v il

Koko vuosikerta 3 mk

'/. "

2 25p:ä

V- -

1 »50,,

V*

n

-90

20 p.

N:o 118. Kuopiossa Keskiviikkona Lokakuun 14 PM «

Lehteä jaetaan jatilauksia «vastaanotetaan

seuraawissa

paikoin:lehdenkonttorissaja Sa»

wolan kirjakaupassa,

sekä

P.Pirism,

H.

Soinisen,O. Holopaism,I.P.Piirosen,I.Pöyhösen, D.Eskelisen,A. Arpiaisen,S.Nolanderin,Antikaisen,E.Soinisen,W.Oksasen,I.Hakta- aisen,Suutarin ammattilaistenOsakeyhtiönja Niiralan tullilla S.S«»tt'in puodissa.

Uoimillajat

Drun» Granit.

A.

Kuppanen.

Ilmoituksia mllZtaan «teiaan joka lauantaina,tiistaina ja torstaina lello 6:teen illalla lehdentahiwastaawaltatilalta.

konttorissa.

Hinta on 12 penniäensi ja 10 p. 4:llasiivulla

hienolta

riwiltä

Maihtoilmoiluksia

mälitetään laikliin maamme

sanomalehtiin.

3iu«tsalaiset

suo>

mennetalln erimlltfutta.

Jakoaika:

maanantlli, keskimiikkojaperjantai l:lo12päiwällä.

Miwälista.

Killkoherran kanslia auki arkipäwinäl:l« 9—ll Naisttaatin kanslia auki aitipäwinä k:lo12—1.

ztahatoimilamari auti jola arkipäiwä t:loI—2

Rahatoimikamarin

kokouskeskiniiilkona tl.6j.pp.

Säästöpanlti auki tiiswina ja lauantaina k:lo

«-7 j.pp.

Postisäästöpankki aukijoka päiwä

samoin»

tun»

tina tuin

Postikonttori

muutoinkin.

Katso

alem»

Pano.

Suomen pankin konttori auki arlipäinnnä l:lo lU— 2.

Diskonttilomitea kokoontuu t:lo 11päiw.

Ihdyspanlin konttori auli artipäiwinä 10—1 Plliw.

Kansallisosakepankinkonttori auki No 10—

'/^

Pohjoismaidenosakepankinkonttori aufiartipäi<

winä f:lo 10—12 päiwällä.

Hypoteekkiyhtiöntontton auli jofaarfi«tii§tai ja lauantaik:l» VjlO—

Vsll

e.VV-

Vählölennätin-tontton

auki jofa »ai»a l:lo8

c-

SBiSfaalinl»ntwli aufi jota päiwät:I» 9—lo e.pp.

Äaupungin woudinlontton autijotapäiwälella B— 9:ään a. p.

Äanfon lirj»Bto aufi fuimuntainal:lo

s —

8i.pp

Kansan lukusaliaukisunnuntainal:lo4— Bj.pp.

selä artipäiwinä1109 a.p.

8 i.p Naltion lyseinkirjasto auki tiistainaja peijan»

taina 110 2

3 j. pp.

Rautatim toimisto auki l:lo B—l 3—6 selä

sunnuntaina

jo pyhäpäiwinä l:lo 8—

10 a.p.

LLlllLritn »asta<m»tto<nl»:

Lasareet. lääl.

Z.

WlllMllli arkena No 10—11 e.pp. ja5—6 j.pp.taupp.Raninintiwitalossa.

Kaupungin läät.

I.

N. Johnsson tlo 10—12 e.

pp. ja4

5j. pp.Uuden apteekintalossa.

(Pataljoonan lääkäri X.Fllbritws arkena 110 11—l/,1päin». Satunnaisesti 110 6 j.pp.)

Piiiilääläii

E. Inberg 110 9—ll e. pp. ja

5—6 j.pp.lestirouVll

Ahm<m'in talossa.

Rautatien lääl. 0.

»»«ström

1109— 11e.pp.

ja L— 6 j.Pp.laupPan.Raninin

Puutalossa.

Vllilllita Vastaanotetaan lääninsairashuon.esen No12

1j. pp. jotapäiw». Käyntisairaiden luona luwallinen 2—3 wälilläpäiwällä.

Nalsutontll

warjewsrolonistuwsta toimitetwn lauwantaisintlo11— 12 tri Walmarin

asunn.

P^tin

lähti»»»:

lolapäiwä No 3 pänvällä lailillerautatien seuduille sellullonmille.

Sitäpaitsilähetetään »aapostia!

Maanantaina No5j. p. p. Maaninganlautta

Pielawedelle

jalisalmelle y.m.pohjoiseen.

Tiistaina No 6 j. p. p.Kaawin lauttaJoen»

suuhuny.m.KarjalaansetäKarttulanlautta Vesannolle.

Keklimiitlona ll« 6j.p.p.NUfiänlauttaIi»

salmelle

y.«. pohjoiseen.

Torstaina No5j.p.p.Maaninganlauttali>

salmelle y.m. pohjoiseen,

setä

lello6 j.pp.

Tuusniemen lauttaJoensuuhun, Nurmekseen

y.m.Karjalaan.

Perjantain» No 5 j. pp. Karttulan lautta Pielawedelle ja Vesannolle.

Lauantainall» 6 j. p. p.

Nilsiän

lautta

lifal»

melle y. m. pohjoiseen;

setä

Kamoin lauttaJoensuuhun,

Nurmelseen

y.m.karjalaan.

P^tUmMii

«nli lLhte»»lll p,«Wt:

3unn.ja juhla»päi». klo 101/,e.p. p.

I'/,

«rj. p.P.

kipäwinä kloBY,e.p. p.—N» I'/,j.p.p jaNo3'/,^4'/,j.pp.

Postilonttori

«M tule«»lle

MW«:

Tunn.jajuhlapäu». klo10'/,e.p. p.

12»/z

j. p. p. ja tl» 4—5 j.p. p.

ArkipäiVmä kloB'/,e.p. p.—IV, j-p- p- ja No4

5j. p.p.

h»»«!

Rautatiellä tulleet

sanomalehdet

ulos»

jaetaanpostikonttorillajo No

3^

j. p. p.

Psstiasnl»

rautatien asemalla on jokapäiwä

awoinna No 12,45—2^5 j.p.p. Helsingin ajan mukaanja «astaan otetaansielläyksinkertaisia kirjeitämainittuunaikaan,fisääntirjoitettuj»kir»

jeit» jatawarapaketti»määräämättömälläarw»lla k:lo2^zj. p. p.

ftirjtlaatttat

tietöittään:

ftcuimigUla oltmat: Ho 22jaNo 4j.p.p.

Poitilmlttorin stinAlä

olemakirjelaatillopostien

lähtiessä

konttorista.

KlNlppias Lindq»istm talon

seinällä

ja Dahl»

fttömin

faunan

portillaolema, postiajunalle

wiedessäjarautatien

asemalla

olewa5minuttia ennenjunanlähtöä.

$alon>aftuiiatfM wastaan ottaa jolaarkipäiwä Ito 10—12 a.p.P»hj»i3m«nden pantin kontto»

rissa Snmo Sianit

Ilmoituksia.

Hammaslääkäri Bensow

Helsingistä

tavataan Seurahuoneella torstaista lokak. 1 p:stä alkaen kaikkina arki- päivinä klo 11—12.

EMIL MALMBERG

(Filos, maisteri)

Helsinki,

Wladimirinkatu

n:o

2.

toimittaa kaikenlaisia asioita viras- toissa,kassoissa ja pankeissa y.m.

Sähköosoite: Helsinki.

Wlirka yaettawana.

Täten

julistetaan Kynnönneuwojan toimi Kuopion

läänissä haettawaksi

en-

nen

— ensitulewan Joulukuun

15 päiwää.

Palltaehdot

owat: 800 markkaa

wuo-

dessa,

wapaa

ylöspito toimituspaikoissa

sekä

wapaa kyyti.

— Toimitusaika

on

kuusi

kuulautta nmodessa,alkaen

sulan

tultua,kumminkaan ei Toukokuun 1 päi- wää

aikaisemmin.

Hakijan, jonka tulee olla täysin pereh- tynyt käytäunöllisiin maanwiljelystöihin ja ennomaittain kynnössäkääntöauralla, ojituksessa ja wiljain

leikkuussa

wiitat-

teella, on toimitettawa

omakätisesti

kir-

joitetun hakenmskirjan Kuopion läänin Maanwiljelysseuran

Johtokunnalle Kuo-

piossa,

liittämällä siihen

maine-ja taito-

todistuksen suomen kielen tuntemisesta.

Kuopiossa Lokakuun 10

p.

1891.

Käskystä:

Malier Granfelt.

(U.S:° 3 k.)

Ilmoitus.

Kunnat, kylät eli yksityiset, jotka ai- kowat tilata Kuopion läänin Maanwil- jelysseuran

nais-

eli mies-läsltyönneu-

»ojia

ensi tulemaksi

opetusajatsi,

huo-

mautetaan, että tilaus on

lähetettäwä

mainitun

seuran

johtokunnalle Kuopi-

ossa wiimeistään ennen Joulukuun

1

p:iä.

Kuopiossa

Lokakuun

12 pmä 1891 Kuopion

läänin

Maanwiljelysseuran

Johtokunta.

(U. SawoIk.)

pataljoonan

!V!u8!il(!<i

soittaa tänään kello —

6 Snellmanin puistossa.

Karkeita, erittäin kuivia ja hyviä suo- loja, Luneburg'in suoloja, voidritteliä v. in. v. m.

kauppatavaraa myytä-

vana:

L. L. Bval>n'in

AUG. ANDELIN, Kuopio.

-A-siaaiajoayli- jaalioikeuksissa. Valvoojavelkoosaamisia.Ajitaari.e-u.voja Teisee krntrahteja, yhtösääntöjä,testamentteja,hakemus- y.m.kirjoja.

Toiiriit-uJssiavirastoissa, pankeissa, kauppa-jaliikealalla.

2^^'^'ja ostaataloja,arvopapereita. Hankkiilaiaoja.

"Välittääkäännöksiä,puhtaaksikirjoitusta,palvelus-jatyöpaikkoja.

Myykarttapaperiajakarttamerkkiä jokapäivä9—7.

Rahojasijoitetaan6%jal:stäkiinnitystä vastaan.

AUG. ANDELIN, Kuopio.

I Syys- ja talvi-trikoita, palttoo-toffeleitä,

I erittäin kauniita liousu-k a nkai ta

I Mustaa, siilistä,

harmaata,

valkeata ja

I punaista flanell ia. mustia verkoja ja

sa-

I tiineja, reunusnauhoja ja nappia y.

m.

■ I myöpi huokealla fl^H

T"oJfcLo Ix^Q-loerg:.

I Huom.l Tilaukset valmistetaan jou-

tuin ja tarkkuudella.

Suuri valikoima

ulkomaisia

llPostipaperia»

ja

llisjelllMi».

"So

0. U. Backmanin kirjapainossa.

Seppä Kuopiossa.

Ruumis- J^^m kirstuja.

valmiiksi valmistettuja todellakin lujia sekä tyylikkäitä, kuinmyös- kin koristeita nykyajan kuosia suuri valikoima, joita myy erit- täin kohtuhinnoilla Kuopiossa maalari

J. Fr. Tuhkanen.

Maalia

ja maaliaineita, n.k.

liinaöljyä, Kupalilakka-femissoja kaikenlaatuista lakeerausta var- ten;kuin myöskaikenlaisia hie- nompia (erittäin kauneita) värejä y.m.myy erittäin kohtuhinnoilla

Kuopiossa maalari

J. Fr. Tuhkanen.

£niii|)uiÉfi(i

kaikenlaisia suuruudeltaan

myöpi

Aksel Arpiainen.

Käärepaperia

(makulatuuria) erittäin helpolla myöpi

Aksel Arpiainen.

Ruumiskirstuja

Kaikkea eri Buu-

||f

suutta

alituinen ya-

¥*| ap

rasto myytävänä

kolituliiliiiuilla.

Nikkari J. H. Ahola.

Asunto Tomttu N:o 92.

llil8VlllDllj»

0. «i. Backmanin kirjapainossa.

A. L.

pidetään tulevan Marraskuun 6p

ARPAJAISET

täkäläisen

yksityisen yh-

teiskoulun

hyväksi.

Voittoja vastaan ottavat:

Rouvat Rouvat

Talvi- Kesä- ajokaluja.

Allekirjoittanut

taakseen talvi- ja kesä-ottaavalmis- ajokaluja koti- ja ulkomaan mallin mukaan, hauta-aifoja uusimpienmallipiir'

"'

keen, kuin r

.

nevosen

Jäl-

kengitystä hr~ öilfvastin ken- gityskoulussaHelsingissä oppi- kurssin suorittaneen sepän johdolla, ja kaikkea sepän ammattiin kuuluvatatyötäkoh- tuullisilla hinnoilla.

Petter Koivistoinen.

Uusinta mal- W

Hauta-aitoja I

tehdään.

W

E.Alfthan, L.Aminoff, M. Canth,

A.Fabritius, E.Hoffström, L.Modeen, A.Neovius, E. Piispanen, E.Stenius, E. Timgrén,

(U.Bllvo 3le, 1k.v,)

|Bs7Ahlstubbe,

?1" M. Asehan, S M. Lindgren,

« li. Nylander,

(|

A. Palmgren.

(2)

Keskiviikkona Lokakuun 14

päivänä

SAVO-KARJALA Ko 1181891

Muutettu elämä.

Tällä nimellä ilmestyi äsken

suomeksi

luonnontieteiden professorin

Hen-

ry Drummondin kirjoittama tiljanen, ku- ten jo miime perjantaisessa

numerossamme

lyhyesti

mainitsimme.

Sen sisällyson

siksi

merkillinen, ettäkerromme

sen

lukijoillem- me. Kirjanen on

esitelmä

yhdestä raa»

matunllluseesta, 2 Koi. 3:18, jota kir- joittaja

käsittelee

ja

selmittelee

mestariÄ-

sesti.

Esitelmän ensi osassa

huomautetaan,että

ihminen

on luotu hengellisestitin tasma- maan ja että jokainen toettaakin

saada elämäänsä

paremmaksi, mutta täyttää

sel- laisia

menestystapoja, jotka

tosin

eimät it-

sessään

ole määriä,maan riittämättömiä.

Niitä on

Marsinkin

neljä. Drummond

esittää

ne näin

Ensimmäinen

epätäydellinenmenetystäpä on luottaminen päätökseen.

Tahdon

woi-

massa,

paljaassa matamuuden

suonenme-

dossa

ei ole pelastusta. Taistelu,pon»

nistus, tuskakin

saamat

sijansa kristillisyy- dessä,kuten

saamme

edespäin

nähdä

;mutta

eimät

tässä

paikassa. Tuonoin

seisahtui

laima Etruria, jossa matkustin, leskelle Atlantin meitä.

Jotakin koneessa

oli

sär-

kynyt. Laimlllla oli

miisisataa

rotemaa

miestä. Luuletteko,että, jos

olisimme

ko-

koontuneet yhteen ja työntäneetmastosta, me

olisimme saaneet sen

kulkemaan? Ken

yrittää pyhittää

itseään

ponnistuksella,

hän

koettaa

saada

purttansa kulkemaan työntä- mällä mastosta.

Hän

tekee tuni meteen

uppocma, jota koettaa nostaa

itseään

tu-

kasta. Kristus teki

tällaisen

menetystaman

lähes

naurettllMllksi,

sanoessaan: kuka

teistä moi

murheellaan lisätä

kyynärän pi-

tuudellensa"

(Mat.6:27). Ainoa

itseensä

luottaman menetystaman pelastamapiirre on

se

seilka, ettäne, jotka koettamat

sillä itseään

auttaa, melkein

heti huomaamat sen

riittämättömyyden.

Toinen yrittelijä

sanoo: «Mutta se

ei

ole minun menetystapani. Olen nähnyt, miten tyhmää on pimeässäponnistella.Minä työskentelenperiaatteenmutaan. En

tahdo tuhlata

moimaa

turhiin

yrityksiin, waan koota

sen

yhtä ainoata syntiä wastaan.

Ottamalla yhden

terrassaan

ja

surmaa-

malla

sen

wähittain, toimon lopuksi juu- rittamam pois kaikki." Tätämastaanmoi malitettamllsti

tehdä

neljä muistutusta.

Ensiksikin

on elämä liian lyhyt; syntien paljous lukematon.

Toiseksi taistellessam-

me yhtä ainoata syntiä mastaan,jätämme koko muun luonnon

sill'ailaa

loslematt».

Kolmanneksi

ei yksityistaistelu eritoissyntejä wastaan kajoa pahan juureen eitä alku»

lähteesen. Jos

ytsi ainoa synnin lana- mista tukitaan,niin kokemus

osoittaa

mel-

kein

mannaksi seuraukseksi

synnin tulmaile-

miffn

jonkun

toisen luonnon-osan

kautta.

Osittaista

kääntymystä melkein aina

seuraa

sellainen fimcellinen

muoto,

sillä

pidätetyt

halut

murtamat sulkunsa, ja

sen sielun

mii-

meinen tila tulee pahemmaksi kuin

ensim-

mäinen.

Wiimeksi

ei uskonto olekielteistä, tämän tai tuonsynnin estämistä. Täy- dellistä luonnetta ei loskaan muodosteta peikausmeitsellä.

Mutta kolmas maittaa:

Oltoon

niin.

En yritättään kuristaa syntejä yksitellen.

Minun menetystapani on aiman päinmas- tainen. Minä jäljittelen hymniä yksitel- len." läljittelemän menetystaman mai- teus on

se.

ett»

se

on taipumainenmuut- tumaan

koneelliseksi.

Aina moidaan erot- taa jäljentamäpiirustus

taiteellisesta

alku-

tumasta, keinotekoinen kukka

todellisesta

ku-

kasta. Hymeitten yksitellen jällentämisellä on jotenkin

sama

maikutus kuin paheitten yksitellen poistamisellakin; ajallinen tulos

siitä

on yksipuolinen ja sopimatonluonne.

Joku

määrittelee

suuriluuloista ihmistä

»luomukseksi, joka on koolleen

liiaksi liho-

nut".

Joskus

näkee tätä laatua lrisli»

tyitä,

liiaksi lihamia toiselta

puolelta,mutta

surkean

laihoja janälkiintyneen-nätöisi» toi-

selta.

Mutta luonne on kokonaisuus, ja kaikkien hymeitten täytyy yhdessä edistyä

tehdäkseen

täydellisen

ihmisen.

Tämä py-

hitystäpä on kuitenkin oikeaan

suuntaan

käypä. Se pettää main erityisseikkojen toimeenpanossa.

Neljättä menetystapaaminun tuskintar-

mitsee

nimittääktaän,

sillä se

on

maihdos

jo nimitetyistä. Se on

sangen

nuoren

ihmisen

menetystäpä; ja

sen

puhdas ma-

kamuus tekee

siihen toskemisenkin

melkein

pyhyyden ryöstämiseksi. Se on erityisen muistokirjan pitämistä, johon on tehty ri- meja lullekkin miiton päimälle ja

niihin

kirjoitettu hymeitten nimiä, jättäen sijaa merkkien tekemistä marten. Tämä,

marus-

tettuna esipuheella, jossa on montamata- maa sääntöä, on kätkettynä johonkin

sa-

laiseen

paikkaan, ja ajoittain, illan tullen,

sielu asetetaan sen

eteen tuni erityisentuo- mioistuimen. Tämä lakikirjan mukainen elämä on

Franklinin

menetystäpä;jaluul-

lakseni moisimat tuhannet

muutkin kertoa,

miten

he

ripustimat

matuuhuoneesensa

tai

sullimat lukolliseen

laatikkoonsäännöt,jotka

he

jonakin makamana päimänä tetimätelä-

määnsä muodostaakseen.

Tämä menetys- täpä ei ole erehdyttämä, maan

sen menes-

tys on

heikko.

Se pettää

tamallisesti

hy-

min

luonnollisista

syistä

enimmäkseen

sen

tähden,että me jonakinpäimänä

unoh-

damme

säännöt."

Toisessa osassa asetetaan oikeaksi

pyhityssäännöksi

itse tekstilause: Me

kaikki amoimilla kasmoilla

Herran

kirkkautta

heijastamme, niin tuin tumastimessa, ja me muutetaan

siihen

tuwaan,kirkkaudesta niin kirkkauteen, niin kuin

Herran hen-

gestä."

Tässä huomautetaan

erittäin

sa-

naa: me muutetaan." Me emme

siis itse

muuta itseämme,maan olemme muuttaman moiman

alaisia.

Kuitenkin pitää

sielun

olla mastllllnottllmainen, jos

sen

mieli

muuttua uitonkaanpäinwaikuttawasta moi- masta. Muutosta, jota warten olemme ponnistelleet,ei

saamuteta

mielä enemmillä ponnistuksilla. Sen maikuttaa

meissä

ulko-

puolella meitä olema muodostama moima.

On olemassa samea

ja on samenwalaja, me olemme koettaneet

saada samea

muo-

dostelemaan itseänsä."

Selitetään sitte, mikä on

Herran

kirk-

kaus, ja

saadaan

pyhityslaawaksi tämä:

Me

laitti,heijastaenniinkuin tumasti-

messa Kristuksen

luonnetta,muutetaan

sa-

maan luwaan,luonteesta luonteesen,

huo»

nosta luonteesta parempaan,paremmasta

mielä

mahan

parempaan,

siitä

mielä täy- dellisempään, tunnes

mähitellen

täydellinen Altuluma on

saamutettu. Tässä

on py-

hityksen

tehtamän suoritus

koottu ainoaan

lauseesen:

heijasta

Kristuksen

luonnetta,

niin tulet

Kristuksen

kaltaiseksi",jota mielä tarkemmin

selitetään

näin:

2aitti ihmiset

omitkuwastimia;

se

on

ensimmäinen laki.

johon tämä

sääntö

pe-

rustuu.

Istuessamme

pöydässä tänäil-

tana oli

se

maailma, jossame tukin pit»

lin päimaä elimme ja liikuimme,koottuna polttopisteesensa

siinä huoneessa. Katsoes-

samme toisiimme

emme

nähneet

toisiamme,

maan

toisemme

maailman.

Puhuessamme

me ainoastaan tarkastimme omaa lumas- tintamme, lumaillen,mitä

siinä

heijastui;

kuulemisemme

ei ollut tuulemista,maan näkemistä,

silla

me latjelimmenaapurimme

lumastimeen. Kaikki

ihmisellinen

ajatusten

maihto

on heijastusten näkemistä. Ta- paan

esim.

oudon

ihmisen

rautatie-mau-

nuissa. Hänen ensimmäiset sanansa sano-

mat minulle että

hän

on Englantilainen

Jollin

maakunnasta.

Tietämattänsä hän

onheijastanut syntymäpaitkansa,

manhem- pansa,

ja

heidän rotunsa

piltän

historian.

Hän

on

ruumiillisestitkin

luwastin.

Hä-

nen toinen

lauseensa sanoo,

että

hän

on

maltiomies,ja

hieno

märähdysäänessä, tuin

hän lausuu Times-lehden

nimeä,

ilmaisee hänen

puolueensa; j.n. e. Mitä minä

hänessä

luen,

hänkin samaan

aitaan lutee minussa, ja ennen, tuin matka onkulu- nut,

rooisimme

puoliisi kirjoittaa

toisemme

elämäkerran. Me elämme

lasihuoneissa,

olkoonpa

se

meille mieluista tai ei. Mieli, muisti,

sielu

on main amara huone,

sei-

nitetty tumastimilla. Tästä

ihmeellisestä

järjestelmästä ja lahjasta riippuu

se

kuo-

lewaisten sielujen kyty, että woiwat

hei-

jasta»

Herran

luonnetta".

Vaan

ihmiset

eimät ole ainoastaan tu- mastimii, joista

niissä

näkymäin kappa-

leiden heijastus limpoaisi takaisin,maan että

heissä

näkymät heijastukset muuttumat

heidän sifimmäksi

olemuksekseen,joten

heillä

on säilyssä pysymänäne kappaleet, joita

he

heijastamat. Ei kukaan tiedä, miten

sielu

moi niitä säilyttää. Eikukaantiedä, miten tumastin on tehty. Ei mitään luonnon ilmiö,ei mikään kemiallinen muu- tos, eitä mitään taitateino moi koskaan auttaa meitä ymmärtämään tätä

hämmäs-

tyttämää tekoa. Sillä ajatteleppas. ett'- eimät menneet tapahtumat ole ainoastaan lumottuna ihmissielussa, maan ne omat

siellä olemassa.

Kuinka ne

moisimat

tulla

heijastetuiksi sieltä, joll'eimät ne

siellä olisi?

Kaikki kappaleet, mitä

hän

onmil-

loinkin nähnyt, tuntenut, tietänyt, usko- nut ympäröimästä maailmasta, omat nyt

hänessä

sisällisesti,omat tulleet

osaksi hä-

nestä ja omat

osaksi hänessä —

hän

on

tullut

muutetuksi heidän kumakseen. Hän saattaa

kieltää sitä,

saattaa

pitää

sitä

pa- hana, mutta ne omat

hänessä.

Ne eimät

nipu

tässä

ulkonaisesti,maan omattunke-

neet

hänen

läpitsensä.

Hän

ei moimuut- taa eitä poistaaniitä. Ne eimät ole

hä-

nen muistossaan, maan

hänessä itsessä.

Hänen sielunsa

on sellainen, jommoisetsi ne omat

sen

täyttäneet, muodostaneet ja jättäneet. Nämät kappaleet, »ämat kirjat, nämät

maikutukset

omat

hänen

tekijöitään.

Niitten

kädessä

on elämä jakuolema,kau-

neus

ja

rumuus.

Kun jonkunnäistä kuma tai

kaltaisuus

kerran on hymin

sielulle esi-

tetty, ei mitään moima maan päällämoi estää

tahta seittaa

tapahtumasta

— sen

täytyy tulla

sieluun

painetuksi ja aina

hei-

jastua

takaisin luonteesen.

Näille

ham-

mästyttämille ja kuitenkin täydellisesti nä- kymille

sielullisille tosiasioille Paamali

pe-

rustaa oppinsa pyhityksestä.

Hän

näkee

että luonne on rakettu mähitellen,muut- tuu

hetki hetteitä

paremmaksi tai

huonom- maksi sen

mutaan,

millaisia

tumia

siihen

kiintyy. Askel

mielä.

niinnäitten,uskon- non päätehtäwää toskemain aatteitten

so-

mittamisen

toto lemeys ja pituus onole- ma

edessämme."

(latt.)

S

amo -Karjalan" Toimitukselle,

Armoisan lehtenne

miime

numerossa

oli

kirjoitus »Pyrintöjen huumausta", jossa kysytään,

mitä

esti puuhaamasta yhteis- koulua tänne silloin, tuin tällä pyrinnöllä jo oli enempikannatusta tai ainakin mä»

hempi Vastustusta? Että

sitä

nytei täällä

ole,

osoittaa huonoa

testämyyttä, oikean

innostuksen

pitsistä jäähtymistä."

Saisinko

luwan näiden sanojen johdosta luoda pientäsilmäystä taaksepäinja

hiu-

lan merestä» auvoisten

lansalaisteni huo-

noamuistia?

Wuonna 1882 oli täältä lähetetty ke-

hoitus

yhteiskoulujen taikka muiden

sen-

laisten koulujen perustamiseen maamme naisille, jotka johtaisimat yliopistoon.

Se

tehoitus herätti

ankaraa mastarintaa

suomenmielisissä.

Siitä

huoli-

matta ne Kuopion naiset, jotka

hirrasti-

n>at korkeampaa ja parempaa

naissimis-

tystä, kuin mitä tyttökoulut tarjoamat, ryhtyimät

rahan

keräykseen tarkoitusperänsä

saamuttamiseksi. Päätettiin tehdä

näitä keräyksiä

ensiksikin Helsinkiin

perustettaman

yhteiskouluamarten,

osaksi

sentähden,että

katsottiin

oleman etupäässä tärkeätä

saada senlainen

oppilaitos pääkaupunkiin,

osaksi

myöskin

siitä

syystä, että ainoa

mahdolli-

nen keino edes yhden

suomenkielisen

yh-

teiskoulun perustamiseen oli yksimielinen toimi Helsingin naisten

lanssa.

W. 1883 pidettiinKuopiossa

siis seura-

näytelmiä Helsingin

suomalaisen

yhteiskou-

lun hymätsi. Meitä kimitettiin. Me

ha»

joitimme puolueen«voimia, kun rupesimme

tänlllisill «uusia

aatteita" talaa-ajamaan.

Me olimme

unohtaneet

kielikysymyksen.

Ia

me olimme nihilistcjä, meillä oli

huumaut-

sellisia,yhteiskunnalle

maaiallisia hankkeita

j.n. e.

Emme kuitenkaan mielä säilähtyneet.

W. 1884 rupesimme Kuopiossa puu-

haamaan

arpajaisia

suomalaisen

yhteiskou-

lun hymätsi. Meitäpidettiinmimmattuinll.

Eitä lutaan

tahtonut

meitä auttaa

ei

kukaan täyfikllsmaneistll. Ainoastaankoulu-

nuorison saimme

puolellemme.

Olimme saaneet, niinkuin

siihen

aikaan

tumallista oli,

suullisen

lumin tumernöö- rin mirastosta. Jännityksellä teimme mal-

mislutsia.

Odotettu päimä tuli. Kello 7 illalla piti arpajaisten

alkaman.

Mutta meitä

odotti hämmästystä

herättämä

este.

Tuntia ennen,

s.

o. kelloU,ilmoitetaan

seurahuoneen

isännälle, että poliisi tulee

sulkemaan

omet, ellei arpajaisiin ole kir- jallista lupausta.

Mitäs nyt? Oli maan tunti aikaa

kuinka

woisimme

tällä tumattomalla

hetkellä semmoista saada hankituksi?

Pari

meistä istuu

wossitan

rekeen ja ajaa läänin

sihteerin

luotse, joka

silloin hoiti

tumeinöörin mirkaa ja joka myöskin oli meille

suullisen

lupauksen antanut.

Hän

hymäntahtoisesti marusti meidät tarpeellisilla papereilla,jotta riemulla mie- liin

isännällemme.

Omet «mattiin. Jännityksellä kiinni- timme

niihin silmämme

ja odotimme, tuli-

siko

aipajaisiimmemäkeä mai eikö.

Olimmehan

me olleetmukana,kunpoika-

touluille marojakerättiin, eimättö

miehet

nyt mastamuoroa

auttaisi

meitä?

Tulectinhan sieltä

wätcä

muttapientä mäteä, jolla

taskuissa

ei

mahtanut raha

paljon painaa. Tuli kansakoulujen oppi- laita, tuli tyttökoululaisia, lyseolaisia ja reaalikoulun oppilaita ja

naisia.

Mutta

missä

olimat Kuopion

herrat?

Ne eimät muistaneet meidän arpajaisi- amme! Ei tullut

heistä

saapumille

tähän tilaisuuteen

tuin ytsi ainoa,lutuun

ottamatta erästä toista, joka humalapäis-

sään

tuli

sinne häiriötä

telemaan.

Ia seurahuoneen isäntä

oli

harmissaan.

Hän

oli antanut

huoneen

hyyrittä täytet-

tämäksemme

eitä

hänellä

ollut

sinä

iltana niinkään paljon tuloa kuin muina tamal-

lisinä

iltoina. Kormottain

hän sai

lanna-

tuttaa mettä juotamalsi

sille

joukolle,muu- taei.

Mekin olimme noloja. Emme nyt pit- tään aitlllln uskaltaneet muuta

tehdä

kuin

listoilla kerätä maroja ja

sitoumuksia

kou-

lumme hymätsi.

W.1886 tuli täkäläinen yksityinen

suo-

malainen tyttökoulu maltion

kouluksi.

Meistä,yhteiskoulun harrastajista, kuului

useat sen

koulun johtokuntaan, ja kun kou- lulta jäi maroja, kuudetta

tuhatta

mark-

kaa,

ehdotimme

että ne pantaisiin pohja-

marastolsi

kaupunkiimme

tulewaisuudessa

peiustettamalleyhteiskoululle.

Sitä ei otettu kuulemaan karmaan!

W. 1887 me taaskinponnistimmemoi- miamme.

Pidimme

mielä terran amajai»

set

Helsingin yhteiskoulun hymälsi.

Turha

yritys! Vastustus

tosin

oli tauonnut, ei ainakaan poliisia

usutettu

kimppuumme.

Mutta kuinka

suuri

kannatus oli,jonka saimme,

sen osoittaa

arpajaistulo:koko- naista 400 maittaa!

I» näihin

arpajai-

siin

olimat Helsingin

naiset

tuitentin lä-

hettäneet

70 mtan moiton.

Tunnustan, että

herkesimme

toiwotto«

miksi, Marsinkin,kun einämäkään

muosina

ole ääntäkuulunut siitä,että

suomalainen

yhteiskoulu

olisi

kuitenkin aitaan

saatama

tällekin paikkakunnalle.

Nyt tumminkin omat mielipiteet yht- äkkiä muuttuneet! Nyt

se

jo

mihdointin nähdään

tarpeelliseksi, ei muun muotsi,

mutta

siitä

syystä ainoastaan, ettäruot»

salaisessa

yhteiskoulussa on 200oppilasta ja että

sen

oppilasmäärä

wuosi

wuodelta täsmää.

Luulisi, että

saisimme

nyt kuulla jotain

tähän

tapaan: «kylläpä te

sentään

olitte

oikeassa, te jotka

sitä suomalaista

yhteis-

koulua silloin niin puuhasitte.

Ia

me olimme hymin tyhmiä, jotta teitämastus- timme ja teimme teidän pyrintönne tyh- jäksi. Teimme

sen

kautta

suomalaisuudelle

auttamattoman mahingon. Muttarumet»

kaapa »yt uudestaan, kyllä nyt olemme

miehissä

mukana."

Hemmoista puhetta ainakin minä yksin-

kertaisuudessani

odotin. Mutta eläpäs!

Wallan toinen ääni

kellossa

ilmestyikin.

Me nytkin syntipukiksi jouduimme, me

sa-

mat juuri, jotta panimme waimamme

sii»

hen, että edes yksi

suomalainen

yhteiskoulu maallemme

saatiin

toimeen.

Meissä

ei ole

ollut testäwyyttä,

meissä

ei ole ollut oi- keata intoa!

Ia se

ontietystikin meidän

syy,

ettei paikkakunnalla nyt ole Suoma- laista yhteiskoulua!

Erinomaista johdonmukaisuutta! Erin- omaista oikeuden tuntoa!

Ia

erinomaista

jalomielisyyttä!

Ensin

meitä kimitettiin siitä, että malta

mäkisen

koetimme yhteiskouluja perustaa,

nyt meitä

samalta taholta

kimitetään siitä,

ettemme niitä perustaneet!

Mutta

onhan siihen saanut

tottua

tässä suomalaisessa

puolueessa.

Ia omathan

nuo timet kestetyt

tähänkin

saakka, niin

mits'ei niitä

kestettäisi

edeskinpain.

Täällä

tahdotaan soimata

niitä

suomen-

mielisiä

manhempia, jotta panematlapsi- aan

täkäläiseen

yhteiskouluun. Mutta kaik- kina aitoina ja kaikkialla

missä

ei ole

suo-

malaista poitakoulua,maan

siihen

sijaan

ruotsalainen, pidetään

sitä luonnollisena

asiana,että

manhemmat

panematpoikansa

tähän.

Ei puhdas-sydämisimmättaän"

kansallismieliset

maadi, ettäpojat ennem- min pidettäisiin ilman simistystä, tuin että

heitä

pannaan

ruotsalaiseen

kouluun.

Miksi

omat

maatimukset

toiset, kun

asia

koskee tyttöjä?

Onhan

täällä

suomalainen

tyttökoulu, pantakoontaan. lapset ennemmin siihen",

sano-

Mutta jos

siihen

tyydyttäisiin, ei yhteiskoulusta

ulisi

rumettupuuhaa pitä-

maänkään.

Ruotsinmieliset fanoimat

myöskin ennen aikaan

suomalaisille: »Onhan

teillä reaali- touluja, pankaa poikanne

sinne."

Mutta

suomalaiset

eimät panneet ja

siinä he

teki-

mät oikein.

Miksi tahtomllt suomenmieliset

pitää

suomalaista

naissimistystä alemmalla por- taalla tuin mitä ruotsalainen naisfimistys tulee olemaan? Sillä

ruotsalaisia

yli-

opistoon johtamia yhteiskouluja on, ellen pahasti erehdy,

maassamme

jo seitsemän,

jotamastaan

suomalaisia

ei ole kuin yksi ainoa.

Ia senkin

ainoan

olemassa

010

on häilymällä partaalla

sen

mutaan kuin näinä päiminä Helsingistä lähetetyt listat

jarahanteillys-tehoitutset

osoittamat.

Toimitus lupaamastedes ottaa puheeksi paikkakunnallemme perustettaman yhteis- koulun tarpeellisuutta ja

mahdollisuutta.

Lopetan

siis

tällä kertaa tähän,

siinä

lui-

mossa

ettei kysymystä nyt jätetä sikseen, maan pidetäänmireillä.

M. CT

KuopiossaLolaluun14p:nä.

— Maksuttomaan woimistelulurs- siin

istumatyötä

tekewille

naisille, joka äskettäin alkoi, on

ilmoittautunut

woi- mistelun

taiwitsewia

niin paljo, että on täytynyt jakaa

heidät useampaan

ryh-

mään. Siispä on tämä

toimi

ollut hy- win terwetullut ja

suurinta

kiitosta an-

saitsewat

ne, jotka

siinä uhraamat

aikaa

ja waiwaa hymään

— tarkoitukseen.

Ehdolle

henlilirjurin

Virtaan

Li perin

kihlakunnassa

on pantu:1sijalle

lisalmen

piirin

ruununnimismies

A.

Rissanen, 2:lle

Kiteen

piirin ruunun-

nimismies

Knut Winter ja 3:lle Lipe- rin piirin ruununnimismies

I. TH.

Chy-

denius puoltolauseella.

U.

Salvo.

--

Sllwularjalainen

osalunt»

päätti

wiime kokouksessaan,tietää Plehti, jat- kaa tointaan kausankiijastujen perusta-

miseksi

ja

auttamiseksi. Osakunnan

lä-

hettämät kieitäwät

luennonpitäjät oliwat

matkoillaan

huomanneet, että tämä

osa-

kunnan toimi oli tuottanut

suurta

hyö-

tyä ja että lahjoja olimielihywällä

was»

taanotettu. Kewäällä oli lähetetty kir- jalahjoja 31 paikkakuntaan, joista

useim-

mat Karjalassa.

Siksi

nyt päätettiin lahjoittaa kirjoja etenkin Sawoon. Kaik»

kiaan tulee noin 10 uutta kirjastoa, joista kansanopistotoimikunta

saa

antaa

tarkemman — ehdotuksen.

Postilaitos.

Toista ckspcditöö-

rin^

nnrkaa Wiipurin postikonttorissa oi»

m. m.

hakenut

postiekspeditööri

I.I.H.

Lagus.

— Woin menelli

ulkomailla kuuluu

wähän

laimenneen wiime

wiikkoisestaan.

Kuitenkin

owat

hinnat

täällä joksikin hywät:meijerimoin 19 mk. 20 piia ja maatiaiswoin 16 mk.

— Toht.

Uno Eygnaeulsen syntymä- päiwä juhlaa wietettiin Leppäwirran kirkonkylän

kansakoululla. Kuin sekä

tyttö- että poikatoulun oppilaiset, kappale toista sataa, toloutuiwat,pidettiin ruko- ukset, joiden jälkeen op. Karjalainen pi- temmässä, lastentajuisessa

puheessa se-

litti

Toht.

Cygnaeuksen elämän ja wai-

tututsen

maamme

k.-koululaitoksen perus-

tajana. Lauluja laulettiin, tyttö- ja

poikaoppilaat

yhdessä

sekä

myös erik-

seen,

joiden wälillä johtokunnanesimies,

op. Pääkkönen

lämpimin

sanoin kehoitti

oppilaita

seuraamaan

jalon k,-koulun-

isän

periaatteita, ja

wanhan

opettajan

tunteilla toimoi

heidän

käyttäytymän

si-

weästi. Wirwolteilsi saiwat laitti lah-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Siten kysymykset muutoksesta ovat myös normatiivisia kysymyksiä siitä, ku­.. ka saa olla aktiivinen ja minkälaisten motiivien

On makuasia, kuinka paljon uskon- nollisia tunteita ja niihin suhtautumista olisi pitänyt käsitellä myös Helsingin Sanomissa.. En osaa arvioida edes näin

että 'joka ei työtä tee, ei hänen syömänkään pidä’, eli toisilla sanoilla selitettynä, jos et talweksi tahdo elatusta koota, niin kuole kewällä nälkään sitte, sillä

Oli aivan hiljaista ja rauhallista suuressa, kyl- mässä kivirakennuksessa. Ainoastaan silloin täl- löin sydän-yön aikaan kuului ovien pauketta, a- vainten kolinaa, askeleitten

Hyvinvointiyhteiskunnan kestävyyttä painot- tavissa kannanotoissa nousee esiin, että talouden kasvupotentiaaliin tulee panostaa nyt eikä myö- hemmin, ja että niin tulee

Kun keskustelukumppani kysyy miksi heräsit näin myöhään, voi olla, ettei hän pelkästään tahdo tietää syytä myöhään heräämiselle vaan hän tahtoo myös tuoda ilmi,

Vaikka valtaosa (68 %) kyselyymme vastanneista katsoo, että monikulttuurisille nuorille ei tule järjestää erityistä, vain heille tarkoitettua nuorisotoimintaa 18

Työssä käsitellyt puu- lajit ovat laadukas mänty, kuusi ja koivu sekä lehtikuusi, kataja, haapa, leppä, pihlaja ja Suomessa luontaisena kasvavat jalot