• Ei tuloksia

Sananvapaudesta ei tehdä kompromissia

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sananvapaudesta ei tehdä kompromissia"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

56

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRJA 2007

Sananvapaudesta ei tehdä

kompromissia

Minkä tahansa viestimen toimitus jou- tuu pakostakin reagoimaan muuttuviin olosuhteisiin ja ympäristössä tapahtu- viin muutoksiin. Muhammed-piirrok- sista alkanut tapahtumaketju oli viesti- mille erittäin tervetullut, sillä se pakotti journalistit eri toimituksissa miettimään suhdettaan sananvapauteen ja uskonto- jen kunnioittamiseen, ja kuten Anssi Männistö hyvin sanoo, punnitsemaan suhtautumistaan länsimaisen ja islami- laisen sivilisaation kohtaamiseen.

Muhammed-karikatyyrit olivat eräässä mielessä parasta, mitä vakavasti otettavalle laatujournalismille on viime vuosina tapahtunut.

Mielestäni viestimillä oli kolme vaih- toehtoa suhtautua Muhammed-karika- tyyrien julkaisemiseen. Vaihtoehto yksi oli julkaista kuvat ja sanoa, että teemme sen tukeaksemme tanskalaisen Jyllands- Postenin oikeutta julkaista piirrokset.

Toinen vaihtoehto oli julkaista kuvat ja sanoa, että ihmisillä on oikeus tietää, mistä on kysymys. Kolmas vaihtoehto

oli jättää kuvat julkaisematta, mutta selostaa asiat ja tapahtumat tarkasti.

Helsingin Sanomissa valittiin kolmas vaihtoehto, ja kuten Männistökin osoit- taa, se oli suomalainen ratkaisumalli.

Eikä vain suomalainen malli, sillä samaa noudatettiin yleisesti myös esimerkiksi Ruotsissa ja Britanniassa.

Kuvia piirroksista kuitenkin julkais- tiin uutispalstoilla, mikä tapahtui myös Helsingin Sanomissa. Lehdessä julkais- tiin uutiskuva Saksasta, jossa muslimi myy kioskissa Die Welt -lehteä, jonka etusivulla on turbaanipäinen profeetta Muhammed.

Helsingin Sanomissa keskustelu oli vilkasta ja päätöksenteko rivakkaa, kun asian eteen jouduttiin. Toimituksen johto, päätoimittajat ja toimituspäälliköt, vastaavan päätoimittajan johdolla mää- ritti suhtautumisen kuvien julkaisuun ja ratkaisu perusteltiin aamun uutiskoko- uksessa, johon lehden toimitusten esi- miehet osallistuivat. Asiasta keskustel- tiin kokouksessa jonkin verran. Olihan itse tapaus erittäin mielenkiintoinen paitsi uutistapahtumana myös – ja aivan erityisesti – journalistiselta kannalta.

Tietenkin luin tyytyväisenä Männis- tön arvioita siitä, että Helsingin Sano- mat oli mediana monipuolisin tutki- tuista sanomalehdistä. HS oli myös kat- tavin, sillä piirrosasiaa tarkasteltiin pää- kirjoitussivun ohella lehden eri osas- toilla, laajasti mm. kulttuurin sivuilla, mutta myös sunnuntain erikoissivuilla ja tietenkin ulkomaan uutissivuilla.

Pidän kiinnostavana Männistön tapaa luokitella eri lehdet nelikenttään. Siinä on tavoitettu lehtien välillä yllättävän paljon eroja. Helsingin Sanomien pää- kirjoituksissa pidettiin esillä keskeisesti sananvapautta, sillä se on Muhammed- Vastaava päätoimittaja

Janne Virkkunen, Helsingin Sanomat

KOMMENTTI

tt1-07_f.indd 56

tt1-07_f.indd 56 15.3.2007 13:03:1015.3.2007 13:03:10

(2)

57

JOURNALISMIKRITIIKIN VUOSIKIRJA 2007

jutun yksi ja tärkeä ulottuvuus. Sanan- vapaudesta ei pidä tehdä kompromisseja.

Se tie on loputon.

Helsingin Sanomat halusi puolustaa oikeutta julkaista, vaikka lehti ei pitä- nyt Jyllands-Postenin ratkaisua viisaana.

Meille kuitenkin Muhammed-kohun yksi puoli oli erittäin keskeinen ja journa- lismin kannalta myös vaarallinen, minkä takia sananvapaus toimituksellisena lin- janvetona nimenomaisesti korostui.

Kiistassa oli kysymys myös siitä, kuinka pitkälle annetaan eräänlaisen itsesensuurin vaikuttaa siihen tapaan, jolla islamilaisia maita käsitellään län- simaisessa mediassa. Korostimme tätä vaaraa ja pidimme tärkeänä, että näi- täkin yhteiskuntia voidaan käsitellä samoin journalistisin kriteerein – satiiri ja ironia mukaan lukien – kuin muitakin yhteiskuntia.

Jostakin syystä tämä näkökulma ei heijastu sen paremmin Anssi Männis- tön kuin Risto Kuneliuksenkaan kirjoi- tuksissa.

On makuasia, kuinka paljon uskon- nollisia tunteita ja niihin suhtautumista olisi pitänyt käsitellä myös Helsingin Sanomissa. En osaa arvioida edes näin jälkikäteen.

Erittäin hyvä on Kuneliuksen oivallus siitä, että olisi pitänyt analysoida vielä selvästi enemmän tanskalaista yhteis- kuntaa ja sen suhtautumista islamilai- seen vähemmistöönsä ja Jyllands-Pos- tenin omaa journalistista maahanmuut- tajalinjaa. Istuuhan Tanskan vähemmis- töhallitus nimenomaan sen puolueen varassa, jonka asenne tällaisiin maahan- muuttajavähemmistöihin on kaikkein rankin.

Männistö käsittelee lehtien eroja myös siinä, kuinka ne korostavat ”jul-

kaisutoiminnan vastuullisuutta”. Myön- nän, että olen näissä asioissa hieman yliherkkä. Jos poliitikot puhuvat ja kiit- televät tiedotusvälineitä vastuullisuu- desta julkaisutoiminnassa, hälytysvalo- jen pitää syttyä.

Kauhistuin, kun näin Britannian sil- loisen ulkoministerin Jack Strawn kiit- tävän brittimedian vastuullisuutta, kun media ei julkaissut karikatyyrejä. Yhtä lailla kauhistuin, kun pääministeri Matti Vanhanen pyyteli anteeksi internetissä

julkaistuja karikatyyrejä.

Helsingin Sanomille riitti sen sei- kan sanominen, että julkaisemiseen oli oikeus. Useinhan median epäkiitollinen tehtävä on joutua puolustamaan myös sellaisia asioita ja julkaisupäätöksiä, joita ei missään nimessä itse tekisi.

Varmaa on, että profeetta Muhamme- dia esittävien karikatyyrien julkaisemi- nen ja siitä seurannut massiivinen uutis- vyöry ovat tehneet kaikille meille sel- väksi, ettei ole enää mitään kansallista, saati kansakunnan pienen osan, julki- suutta. Kaikki on reaaliaikaisesti inter- netissä, ja jokainen voi milloin tahansa joutua vastaamaan sellaisista julkaisu- päätöksistä, joiden aiheuttama kohu olisi vanhassa maailmassa rajoittunut oman kansakunnan tai sen pienen osan julkisuudeksi.

Journalistien on tässä uudessa maa- ilmassa oltava entistäkin valppaampia miettiessään suhtautumistaan ajassa oleviin ilmiöihin. Hyvä ja kriittinen voi olla myös sellainen journalisti, joka suh- tautuu ymmärtäväisesti kulttuurillisiin ja uskonnollisiin eroihin. Niitä eroja voi olla tulevaisuudessa enemmän, kuin olemme tähän asti oppineet näkemään, kokemaan ja ymmärtämään.

tt1-07_f.indd 57

tt1-07_f.indd 57 15.3.2007 13:03:1115.3.2007 13:03:11

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Aina on kuitenkin luotettava myös siihen, että vastaanottaja itse useisiin lähteisiin perehtyen pyrkii aktiivisesti etsimään sanoman lähettäneen tutkijan kognitiivista

Kuinka populismi kehystettiin vuoden 2011 eduskuntavaalien yhteydessä Helsingin Sanomissa ja Ilta-Sanomissa.. Miten populismin käsittely eroaa lehti-

Mieleen nousee esimerkiksi kysymyksiä siitä, miten postsekulaarin käsitteellä voidaan tarkastella traditionaalisia kirkkoja ja uskon- nollisia liikkeitä, fundamentalistisia ja

Osaa Brunnermeierin covid 19 -pandemiaan liittyvistä pohdinnoista on myös jo niin paljon tiedotusvälineissä pohdittu, että niiden toistaminen näin pandemian jälkitunnel- missa

ekonomistit esiintyvät periodin lop- pupuolella helsingin sanomissa paljon useam- min kuin esimerkiksi 1990-luvun alussa3. toi- saalta sektoreiden välillä on mielenkiintoisia

Miehet vakuuttavat paljon useammin kuin naiset (Helsingin Sanomissa naiset mainitsevat elämäntapansa vuodesta 1981 lähtien, Karjalaisessa vain vuonna 2001), että he noudattavat

Näin opiskelijat ovat voineet tehdä “oikeita” tilauksia ja käsitellä taloushallinnon dokumentteja kurssien aikana sekä suomeksi että englanniksi.. Workshop

Historian tavoitteet ja hyvän osaamisen kuvaukset vuosiluokille 4–6 Perusope- tuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014).... Historian oppiaineessa tavoitteiden ja