i.H
3
5
Saarna
Nikolai kirkon Helsingissä
Wih»ttä»sfi.
Helsingissä,
Suomal. Kirjallisuuden-Seurankirjapainossa,1852.
!!
I"!
—
)Gillas till tryckning.
BorgaDomkapitel, den 17Mars 1852.
Pä befallning:
Nils Aejmeleus.
<
,/^
HMO?EE
Helsingin nndessa kilvikirkossa
Laskiais Sunnuntaina 1832.
Pyhä,pyhä,pyhä on Herra Jumala Ze- baoth.
Niin ilmoitit Enkelit pryphetalleEsaialle hänen ilmestyksessä sitä
kunniata jaHerrautta,
kuinon Jumalalla,
taiwaan jamaan
luojalla; minso-
pii
teidän,
Kristityt, tällähetkellä lähestyä
teidänlumalatanne tässä
temppelissä, jonkase
tailvaalli-nen Isä, Hänen woideltun,
tämänSuomen maan Isän,
meidänArmollisimman Keisarin
kauttaon
rakentanut ja teille lahjoittanut. Tämä Helsingin kaupungin
Iso-kirkko,
tämä Nikolain temppelion tullut Herralle Jumalalle lvihityksi,
jatämänseura-
kunnan jäsenet omat jo kerran
siinä häntä
palmel-leet;
mutta monelleon
tämä päitväensimmäinen,
jona.
hän tässä huoneessa Jumalan edessä
polwi-ansa notkistaa,
jonahän tässä kiitosta
jakunmataHänelle tveisaa;
mikäsiis on
suurempi ja kalliimpiwelwollisuus,
mikä ihanampi ja iloisampi harjoitus, kuin että johdattaamieleensä,
mikäse Jumala on,
jota
me
palmelemme.Muistakaat siis kaikki,
ettäpyhä, pyhä, pyhä on Herra Jumala Zeba-
oth. Es.
6,v.
5.!
Se
Jumala,
jonkanimessä meidän
pitääkokoontuleman,
ei oleainoastansa yksi suuri
ja wäkewäJumala,
eiainoastansa se
jalo taiwaan jamaan
Luoja, joka auringon ja
tähdet paikallensa asetti
jakoko
maailman woimassa
pitää, joka yöt ja päiwät jakaa;se
eiole ainoastansa se
korkiahallitsia,
jonkatahdon
jälkeen wuoret repiätvät ja wedetjuokse-
mat; muttase on se sama Jumala,
joka pyhäon
ja pyhyyttä
waatii, sillä
niinsanoo hän: teidän
pitää pyhittämän teitänne, että te tulisitte
pyhiksi; sillä minä olen pyhä. Hän on wan- hurskas
ja eisuwaitse
wääryyttä,hän on
totuudenalku ja
Herra,
joka wiekkautta jatvalhetta wihaa,
mutta rehellisyyttä ja totuutta
rakastaa; hän on hywyyden
ja laupiudenHerra,
joka wäkiwaltaajasydämmen
kowuuttarankaisee,
mutta mielen lem- peyttä ja hywääsuosiota
palkitsee;hän on armon
ja pitkämielisyyden
Jumala,
jokaihmisiltä
pyytää,että
hekin
toinentoisiansa rakastaisit, sillä
ApostoliPaamali
meitä muistuttaa jasanoo: ettekö te
tiedä teitänne Jumalan temppeliksi, ja että
Jumalan Henki asuu teissä. Meidän, ehkä
me
syntisetolemme,
pitää olemanJumalan asunto-
sia; hän tahtoo meihin sisään tulla,
ettähän
meitäylösherättäis ja
saattais katumukseen,
pelastuksenhaluun,
uskoon ja turmaanhänen
päällensä.Sen- tähden hän
myös antaa rakentaaitsellensä ulkonai- sia
temppeliä, joissahän
meitäsanansa kautta
opet-taa,ja
sakramentinsä kautta uskossamme wahwistaa.
Niin
on hän
myösHänen tvoideltun,
meidänar-
mollisimman
Kejsarin kautta antanut tätähuo-
netta
teille rakentaa,
että tetässä lumalata
pal-lvelisitte. Ia
koskahän sanonut on: mihinkä
paikkaan itänänsä minä säädän minun m-
meni muiston, sinne minä tulen sinun tykös
ja siunaan sinua,
koskahän on
käskenytitsel- lensä
pyhittää paikkoja, joissahäntä
pallveltais,niin olen minähänen nimeensä
tätätemppeliähänelle
wi-hinnyt ja pyhittänyt; ja muistutan nyt
teitä,
että te tätähuonetta pyhänä pitäisitte, sillä tässä
asuu Herra Jumala, tässä hän tahtoo teitä
siunata.
Tulkaatsiis
tänne nöyryydessäjasydäm-men surussa
teidän syntinnetähden,
tulkaat janossahänen armon saamisesta,
tulkaatrukouksella
jaus- kossa hänen
päällensä, joka pyhäon,
jaon
luwan- nuttässä
teitäkinpyhittää. Ia
tälläkinhetkellä
langetkaat teidän poltvillenne jarukoilkaatSalomo- nin
sanoilla: käännä sinuas sinun pallvelias rukoukseen ja anomukseen, Herra minun Ju-
malani, että sinun silmäs awoi olis tämän
huoneen puoleen yöllä ja päilvällä, ja siinä
paikassa, jostas sanonut olet: minun ni- meni pitää oleman siellä.
Tälläkinhetkellä,
Kristityt!
rukoilkaat,
ettäHän, se taimaallinen Isä,
teitäkaikkia tässä armahtais,
jakaikkia,
jotkatässä hänen edessä tästedes
poltviansa notkistamaan tule- mat; ettähän kaikkia tässä
synnin unestaherät-
täis, ylöswalaisis
jalesuksen Kristuksen kanssa uskossa
yhdistäis, niin ettähe,
sydämmensywyy-
destä hengellisellä ilolla
weisaisit: pyhä, pyhä,
pyhä on Herra Jumala Zebaoth. Ia
koskahän
tämän niinkalliin,
niinkauniin,
niin ylistät-tälvan,
niin juhlallisen temppelinon
antanutitsel- lensä rakentaa,
niin kiittäkäämmehäntä
myössiitä,
ylösnouskaammeja
tveisatkaamme hänelle seuralvan
tvirren: 302.
Isä meidän.
TekstiLuk. 18: 31—43.
Msluetussa
pyhässäEvankeliumissa
näemmeme
kuinkasokia, saatuansa
tietää ettälesus
käwiohitse, huusi: lesu Davidin poika, armahda
Minua,
ja kuinkalesus,
kuultuahäneltä,
ettähän
uskoi
hänen tvoimaansa,
ilmoittihänelle: ole nä-
kewä, sinun uskos autti sinua.
Me olemmekaikki
sokiat,
synnin pimeydellä peitetyt; mutta josme
uskollahäntä
lähestymme jasanomme: Herra,
tee niin että me jällen näkömme saisimme,
niin
hän
meitä auttaa.Tutkistelkaamme siis
tällähetkellä, kuinka tapahtuu ja meissä syttyy ja elämäksi tulee se usko, josta lesus on todis-
tanut että se auttaa.
Suuri
on Jumalan armo ihmisiä
tvastaan,määrätöin
hänen
hymyytensä kaikkiakohtaan; syn-
tymästä kuolemaan asti
me hänen
lahjojansanau-
titsemme, hänen armonsa
kauttame
liikumme jaelämme, hänen
lempiänrakkaudensa
kauttame Ylös-
pidetään ja
wartioitsetaan;
ja jossurutkin
meitäahdistaawat,
niinse
tapahtuu ainoastanssen täh-
den, että
me
sydämmellisemminpakenisimme hänen
tykö ja, niinkuin
sokia
meidänEvankeliumissa, huu-
taisimme: lesu, Davidin poika, armahda mi-
NUa;
silla
muutoinme häntä usiasti unhohdamme.
Synnin kautta
me
olemme tulleetkehnoiksi
ja kel-mottomiksi
oikiaanJumalan
pelkoon ja turmaan;maikka
suullakin
tunnustamme meitäsyntisiksi,
niin ei ole sydän ainaliikutettu;
usko onusiammasti
sydämmetöinja
heikko.
Tapahtuumyösmeissä,
mi-tä
lesus
kerransanoi
kumngasmichelle:Ellet te
näe tunnustähtiä ja ihmeitä, niin ette usko.
Ahdistuksissa
ja tarpeissa jokainenketviästihuutaa:
auta minua, Herra, minä uskon sinun pääl-
les,
mutta koskahänen
pitäisuskonsa hedelmiä
näyttämän,^
koska
uskallusJumalaan
pitäishä-
nessä
synnin himojamoittaman,
jahänen
tulismaallisia haiauksia malttaman,
niinhän
enemmänluottaa omiin
neumoihin
kuinJumalaan.
Davidinkanssa
täytyy meidän kaikkientässäkin asiassa wa-
littaa:
syntisestä siemenestä olen minä syn-
tynyt, ja synnissä on minun äitini minua siittänyt.
Ei ole kellään meistä ilmanJumalan
erinomaista
apua sitä
uskoa, joka olisokialla, sillä
koska hän sai näkönsä, hän seurais lesusta. Kuinka usiasti
eiköJumala
ole meidänsilmiämme
awannutpyhällä
sanallansa,
kuinkausiasti
eiköhän
olemeillesanonut: ole näkewä,
ja kuitenkin ne omat kylläHarmat,
jotkahäntä seuraamat;
muttahänen
pitka-mielisyydensä mielä
armahtaa meitä, eikä salli
ettäme hukkuisimme; hän
käypi mielä joka paimä mei-dän
ohitsemme
jaseisahtaa
ja kysyy:mitäs tah-
dot että minun pitää sinulle tekemän.
Wel-kapää
on ihminen
mainoon ja rangaistukseen;mut-
e
ta min rakasti Jumala maailmata, ettei
hän säästänyt omaa poikaansa,
ja niinrakas-
taa
hän sitä lvielä,
ettähän
PyhänHenkensä
kauttameidän sydammiämme
kolkuttaa,
jasanansa kautta
meidän
sielumme
ylösmalaisee;niin ettäme
tunnemme ettäme
olemmesokiat,
ja ettäme
uskallammehuu-
taa:
tee että me näkömme saisimme;
miheljai- syydemme ja syntimme palkan pois ottilesus
kat-keran
kuolemansa kautta, suruttaman
piinansakauttahän
tekisen
meillemahdolliseksi,
ettämurhe
sydäm-messä
woi muuttuailoksi;
ja uskonmeissä
sytyt-tää ja
sen heikkouden
auttaa PyhäHenki
maiku-tuksillansa,
monella taivallawahwistain
meitä oi-kiassa turmassa lesuksen Kristuksen ansion
päälle.Onnella ja onnettomuudella
hän
meitäkehoit-
taa luopumaan
mailmallisesta
turmasta, japake-
nemaan lesuksen
tykö,matistamoimansa
näyttäinsydäntä
särkemään,
Malistapitkamielisyydensä osot-
tain
syntisiä
mastaan.Sano, itse
Kristitty!"Etkö usiasti, koska sinulle on
hymin käynyt, oleha-
mainnut
liikutuksen
sydämmessäs kiittämäänlu-
malata
hänen
lahjojensaedestä;
etköusiasti
työnja kuorman alla ole maarinottanut
kehoituksen sy- dämmessäs
toimomaan moimaa jaapua Jumalal-
ta;
etkö
kirnultaahdistettuna
olehuokannut Juma- laan,
etkötyösi onnellisesti
lopetettua ilolla ole ol- lut täytettysiitä siunauksesta, kuin Jumala on si-
nulle
lahjoittanut; etkö ole tuntenutitsiäs mur-
heen alaiseksi sinun
syntis ylitse? Nämät ja monet muutliikutukset
omatse
hyminä, joka todista ettälesus Natsarenus
meniohitse, ne
omat PyhänHengen
rvaikutukset,
joidenkaolisi
pitänytsaattaa sinua sokian miehen kanssa huutamaan: leslt, Da-
jvidin
poika, armahda minua, tee että minä
Näkyni saisin. Jos sinä
oletsen
tehnyt, niintotta olet
sinä
myössen lohdutuksen
tuntenut, jokatodistaa,
ettäHerra on
wastannut:ole näkewä.
Mutta
erinomaisesti
jaliiatenkin Jumala sanansa
kautta käy meidän
ohitse
ja meitäsaattaa
oikiaanuskoon
sen wahwan sanan kautta,
jostase suuri
Kuningas Daroidi todisti:
kMN sittUN sanas ju-
liotetaan, niin se ttmlistaa ja antaa yksinker-
taisille ymmärryksen. Jaa,
uuden ymmärryk-sen tairoaallisissa asioissa
meille antaaJumala,
josme
kätkemmehänen sanansa
meidän mieleemmejasy-
dämmihimme,
jaemme anna sitä
lentääyhdestäkor-wasta
sisään toisesta ulos,
elikokonans
pauhataohitse korunamme.
Eiolemeille
nytenämmänannettu odottaaihmeitä,
niiden aikaon
jo loppunut;muttaselman
tiedon ja taidon meidänwelwollisuuksistam-
me
jatoirvostammesaamme me,
josJumalan sanaa
kuullaan ja
emme anna ajatuksiamme
lentääym-
pärimaailmata,
josemme
sydämmenliikutuksen
tyh-jäksi
tee päiroäisten ja kelroottomaintarkoitusten
eli syidentähden;
uuden jaautuaallisen
ymmärryk-sen hän
suopi, jos olemmesanan kuulemisessa
jatutkistelemisessa
roinat jaahkerat. Ia
tämäym-
märrys, tämä totinen tieto ja äly
Jumalan tah-
dosta, luonnosta,
lupauksista jatöistä,
tämä tarkkatutkistelemus hänen roanhurskaudesta
jarak-kaudesta,
tämä tuntoitsestämme,
jokaosoittaa
meillesyntimme ja
kelvottomuutemme,
jostame
ainoastilesuksen ansion tähden
taidamme tvapaaksitulla;
tämä Pyhältä Hengeltä meidän
sieluissamme
,wai-kutettu tunto ja ylösmalaistus
on ensimmäinen
alkuja kipinä elämään uskoon. Sillä kuinka taitaa
ih-
minen sydämmessänsä oikein ajattellen
oman syn- tinsä kauheutta
jasen Jumalan armoa
ja lau-piutta, joka ei säästänyt
omaa
poikaansa, kylmyy- dellä jakowakiskoisuudella häntä
tvastaanolla
täydetty? —
Ei —
Ei—
se on mahdotoin asia.
Kristusta ristin
puussa
sydämmellisestikatsellen
meidän
mielessämme
syttyysuru
jamurhe sen
ylit-se,
ettäme
olemme olleetJumalalle
että
ihmisen sukukunta on
ollutsyypää siihen suu-
reen uhriin,
jonkaJumala
tekiitsestänsä,
koskahän
ristinnaulittiin ja piinattiin meidän edestäm-me. Tutkistele,
Kristitty,omaa
sydämmes, pärään- ajattele,minkälainen
mielesolis,
josoma
lapsesran-
gaistettaisiinsinun
pahaintekois tähden,
jossikiäs
painuis ja naäntyis
sen
kuormanalle,
kuinsinun
tulis
kantaa! mahtaisitko
kylmälläsydämmellä sitä nähdä
jakatsella, mahtaisitko,
omia töitäisunhot"
tain,
riemulla ja ilolla tvaeltaaentisissä maallisissa menoissasi? Ei,
omatuntonisanoo,
ett'ei taidaih- misellä
olla niin kotva sydän;kitvikin
olissitä
peh-meämpi. Sinun
karkea murhes,
ystätväni, ilmoit- taa jatodistaa,
ettäsenkaltainen
käyttämyson
mahdotoin,
jasinun hellä
kyyneles näyttää,että
semmoinen
mielion
luontoas tvastaan.Ei
ainoas-tans tyytymäisyys
entisiin menoihis
pakenissinun
sielustas, maan surulla
ja itkullasinä totisesti
ka-tuisit
pahoja tekojas, sydämmellisellämurheella sinä halaisit tyhjäksi
jatekemättömäksi tehdä
mitä rik-konut olet, nöyryydessä
sinä lankeisit
polmillesrukoillen
anteeksi
antamista,Dalvidin kanssa sinä uittaisit ttmotes yli yötä, ja kastaisit
leposias kyyneleillä,
eiolisi rauhaa sinun luissas,
eikä
somintoa sinun rinnassas. Ia
mikäon ih-
misen
lapsiJumalan
poikaa ivastaan,mikä
kokoihmisen sukukunta lesusta Christusta,
meidän kal- lista wapahtajaammesuhteen? Sentähden, tosi se
on,
ijankaikkinen totuus, ettäKristuksen
piinaamuistain ja lain komia käskyjä peräänajattellen,
me saamme
symänliikutuksen
sydämmissämme,oman
tunnon ja
rauhattomuuden
mieles-sämme,
ja komanahdistuksen rinnassamme siitä,
että me niin paljon
ansainneet
olemme.Ia
tämäsuru,
tämämurhe on se,
josta Apostolitodistaa, että se Jumalan mielen jälkeen tapahtuu, ja
saattaakatumisen autuudeksi, jota ei yksikään kadu.
Sillä tämäsuru
jakatuminen
pahoistateoistamme,
pahoistahimoistamme
ja pahoistaajatuksistamme,
jotaseuraa miha
syntiin jaentiseen
syntiseen
elämään,
miepi meitäetsimään apua Ju- malalta,
jarukoilemaan,
sydämmellisestirukoilemaan meidän syntimmeanteeksi.
Niin tästä synninmur-
heesta,
jokaon
toinen pääkappaleelämässä
uskos-sa,
syttyy jällense kolmas, taikka halu
jaahke-
roitseminen
hengellistäapua etsimään,
jasen
löyt-tyä
siitä iloitsemaan
jasiihen
turmamaan. Niin wirkenee meidänmielessämme
hengellinen riemu jailo,
uskallus ja turma; jotame woimassa
pidäm-me Jumalan sanan lukemisella
jatutkistelemisella,
jalesuksen Kristuksen kanssa
yhdistelemiselläHä- nen
pyhässäehtoollisessa,
josta tämäusko mah-
mistetaan,
niin ettäme
tulemme niinkuin hywään munapuuhun istutetutoksat, täytetyiksi hänen woi-
'masta ja
hänen
Niin lunasta-jankallispiina japyhä
oikeus
jawanhurskaus saat-
ta meille autuuden ja
onnen,
jokaon
kaikkia maal-lisia naulitsemista
makiampijailahuttamampi.Jaa:
lesu, sinun piinas kowat,
Ristis kiwut katkerat
Minulle opiks, turivaks owat,
Eläissan jakuolessan, Josmä syntiin syttynen,
Piinas kohta muistelen Ia
sen
kyllä mieleen wiene, Ett'ci synti leikiks liene."Tämä
ihmisen
hengellisensokeuden
parantami-nen,
tämähänen
näönsaaminen,
tämä ylösma-laiseminen,
tämä synninmurhe
ja synninwiha,
tämä pakeneminen
lesuksen ansioon
jaJumalan armoon,
tämä sydämmen juuressa palama äikistys omasta miheljäisyydestä, tämäihana
uskallusJu-
malan laupiuteen, tämä misseys
Kristuksen ansion
moimasta ja luottaminen
siihen, se on se
elämäusko,
jostalesus itse todistaa,
että jokainen, jollase on, ei pidä hukkuman, ttman ijankaikkisen
elämän saaman.
Ei ole
sentähden,
niinkuin moniturhasti
luu-lee, usko lesuksen
päälle kylmä jakohmelo
tietoja muisto
siitä,
ettäJumala
tuli maailmaan jaottiihmisen
muodon,ristinnaulittiin,
piinattiin, kuoli jaylösnousi haudasta,
eihedelmätöin
tunnustusettä
ihminen hänen ansionsa
kautta tuleeautuaaksi;
eikä ole totinen ja pelastama usko
järjen
todis- tus, että niinon tosi,
kuin pyhässäRaamatussa
kirjoitettuna
seisoo,
jasuun
tunnustaminensiitä —
mutta
se on sydämmMnen
omistaminen Kris-tuksen ansiosta, sisällinen uskallus siihen; se on
ihana
turma,surusta
synnin ylitse maikutettu jaoman miheljaisyyden
ylitsewahwistettu
ja elätet-ty.
—
Ei ole elämä usko kuollut lepo jarauha,
eikä myöshidas
japitkämielinen tuska jakitu,
jokakaikkia maailmallisia
ilojamihaa,
luullenitsensä sen
kautta oleman
Jumalalle
otollisempi—
ei—
muttase on
hengellinen mäki jamoima, se on ilollinen
ja
harras ahkeroitseminen Jumalan
la'in täyttämi-sessä
ja pahain tekojen ja ajatuksienmälttämisessä,
mahmassa toimossa siihen,
ettäJumala,
joka käs-kee lakiansa seuraamaan,
myösantaasiihen
moimaaja mäkemyyttä. Elämästi
uskollinen
eisuinkaan
luota
siihen,
ettähän oman ansionsa kautta,
taikkaomien hymien
töidensä tähden
tulisautuaaksi,
ettähän omalla
moimalla hymää moismatkaan saat-
taa;
sillä hän tietää,
ettähän
armostaon
autettuja armosta autetaan,
hän tietää,
ettähän on
ol-lut
sokia,
ja ettähänen silmänsä
omatlesukselta
amatut; mutta
hän
tietää myös,ja totenasen
pi-tää kokosydammestänsä,
ettei jokainen tule tai-
waasen, joka sanoo: Herra, Herra, waan
se joka tekee hänen tahdonsa, joka taimaassa
asUU. Sentähden hän mielellänsä seuraa sitä
Dami-dinpoikaa,joka
hänen silmänsä amaisi,
elämänparan-
nuksessa,
hymäin töidenharjoituksessa
jaJumalan tahdon
täyttämisessä;hän
uskonhedelmiä
näyttääkäytöksessänsä,
sillä luckalan lasten hedelmät
owat pyhyyteen,
Niinkuin pyhäPaalvali
todis-taa, ja
usko ilman töitä on kuollut,
niinkuinlaakoppi opettaa. Hymin muistain Wapahtajam-
me sanat, joka totuuden tekee, hän tulee wal-
keuteen, hän
eietsi pimeyttä,
eikä erkaneihmisistä, maan heidän
hyödytyksensämatkaansaattaa. Pa- haa hän mihaa
ja pahastahän
luopuu, mutta eihän
kuitenkaan ole laiska jatekemätöin,
niinkuinne,
jotka työnheittämät,
ettähe
eihengellisissä harjoituksissansa
estettäis. Hymin tietäin että rak-kaus
maatii rakkauttahän etsii missä hän
woisolla
toisille awuksi, sillä Jumala on
olluthänelle
rakas ja
on häntä
auttanut. Kaikkiarehellisiä
ivastaan
on hän
ystämällinen, muttahän kärsii
myös
mihollisia,
ja sopii riitameljiensäkanssa.
Eihän
ketääntvihaa,
eikä ketääntuomitse, waan
mie-lellänsä
antaarikokset toisille anteeksi. Ilossa
jariemussa hän
täyttääMirkansa
ja toimittaa työn-sä,
jokaistarakastain
niinkuinitseänsä. Ia
tämätöissä nähtämä usko,
jokaon se tumallinen ja
w«llewä kallio, jota ei hellvetin portit pidä
moittaman,
tämä sydämmessä jumitettu jaasuma
usko on se,
jostalesus
PyhässäEtvankeliumis-
samme
todistaa:Sinun uskos autti sinua.
Tässä maailmassa eläissänsä
uskowainenriemuitsee Jumalan
hytvyydestä jaarmon waikutuksista,
kii-toksella
lvastaanottainHänen
lahjojansa ja tyty-wäisyydellä
kantainsitä kuormaa,
jonkaJumala on
pannuthänen
päällensä; ja elämäJumalassa,
riemu ja ilo laupiudenHerrassa on se onni,
jonkahän
jo täällänautitsee, sillä Jumala asuu uskon
kautta
hänen
sydämmessänsä; ja niineläissansä hän
tunteeesimaun
ijankaikkisestaelämästä,
tie- täin ettäjoka elää uskossa, hän elää ijan- kaikkisesti.
Ijankaikkisuuson
jotässä i'ässä hä-
nen omaisuus,
jokahäntä seuraa toiselle
puolellehautaa. Sentähden hän ilolla
odottaa ja toilvoositä
päiwää, jonaJumala on häntä
täältä pelas-tama,
hywin
tietäin ettähäntä kohtaa toisessa maailmassa yksi
autuus,jota ei ole silmä näh-
nyt, eikä korwa kuullut, ja joka ei ole ihmi-
sen sydämmeen hlösnousNUt. Jonka Jumala
armostansa meille
kaikille lahjoittakoon—
Amen./ '^^M5" >
, > '