• Ei tuloksia

Dewey ja idealismi näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Dewey ja idealismi näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Keskustelua

Dewey ja idealismi (Sami Pihlström)

Pentti Määttänen hyökkää Tieteessä tapahtuu -lehden numerossa 4/2001 julkaistussa kirjoituksessaan "John Deweyn idealismista" noin vuotta aiemmin (Tieteessä tapahtuu 4/2000) artikkelissani "Idealismin paluu?"

esittämiäni ajatuksia vastaan. Haluan esittää tähän keskusteluun muutamia korjauksia ja täsmennyksiä.

Itse asiassa en ole aivan varma, "puolustinko" mainitussa artikkelissa idealismia. Omasta mielestäni pohdiskelin varovaisemmin, millainen idealismin muoto saattaisi olla nykyfilosofiassa puolustettavissa. Myös John Deweyn pragmatismin idealistinen tulkinta, jota Määttänen kommentissaan erityisesti vastustaa, oli muotoiltu varsin varovasti. Tällaista tulkintaa on kehitelty paljon

seikkaperäisemmin muun muassa John Shookin erinomaisessa teoksessa Dewey's Empirical Theory of Knowledge and Reality (Vanderbilt University Press, 2000), johon kirjoituksessani viittasin mutta johon Määttänen ei viittaa.

Määttäseltä jää huomaamatta idealismin "puolustukseni"

tärkein ajatus: idealismin, etenkin "deweylaisen", on mielestäni oltava yhteensopivaa naturalismin ja pragmatismin kanssa. Jos etukäteen määrittelemme idealismin niin, ettei sitä voida yhdistää tällaisiin oppeihin, kapeutamme liiaksi sen sisältöä.

Kuten modernin idealismin isä Kant totesi,

transsendentaalisen idealismin tulee yhdistyä empiiriseen realismiin. Kantilaisesta perspektiivistä ei ole mitään syytä sijoittaa "maailmaa tutkivaa ihmismieltä" minnekään

"maailman ulkopuolelle" (vrt. Määttänen, s. 55). Se minuus tai subjekti, joka transsendentaalisessa mielessä konstituoi tiedon kohteena olevan todellisuuden, ei ole tuohon todellisuuteen nähden transsendentti vaan (empiirisesti tarkasteltuna) osa sitä, "maanpäällisen todellisuuden tuote", kuten Määttänen naturalistisesti muistuttaa. On ikään kuin Määttänen ei lainkaan hyväksyisi kantilaisessa perinteessä tuiki tärkeää

transsendentaalisen ja transsendentin välistä eroa.

Vaikka Deweya luettaisiin (tai rekonstruoitaisiin) kantilaistyyppisenä transsendentaalisena idealistina, ei tietenkään ole mitään syytä kieltää hänen naturalismiaan, jonka mukaan mieli on luonnollisen evoluution tuote. Empiirisellä tasolla idealisti hyväksyy ongelmitta tällaiset viittaukset luontoon ja evoluutioon. Deweya voitaisiinkin kenties tulkita nykyisin "emergentiksi materialismiksi" kutsutun ajattelutavan edustajana.

Sellainen idealismi, jota pidän puolustamisen tai ainakin vakavan harkitsemisen arvoisena, ei siis ole antinaturalismia.

Pikemminkin se on yritys ilmaista transsendentaalifilosofian ydinajatus, joka palautuu Kantiin mutta jota nykyisin on kehiteltävä Kantin omasta tiukan aprioristisesta systeemistä vapautettuna. Yrittäessämme ymmärtää todellisuutta koskevaa kokemustamme voimme tarkastella sitä eräänlaisesta kaksoisperspektiivistä: yhtäältä (empiirisellä, naturalistisella tasolla) olemme yksinkertaisesti osa maailmaa (luontoa), mutta toisaalta (transsendentaalisella tasolla) asetamme, kuten Kant korosti, kokemuksen mahdollisuuden välttämättömät ennakkoehdot kokemuksen kohteena olevaan maailmaan.

Kokemuksen mahdollisuuden transsendentaaliset ehdot ovat myös kokemuksen objektien ennakkoehtoja. Näitä ehtoja asettava transsendentaalinen subjektiivisuus ei redusoidu empiiriseen, luonnolliseen, faktuaaliseen todellisuuteen vaan pikemminkin konstituoi sitä. Silti se ei ole mitään empiirisen maailman ulkopuolista. On vain yksi ja sama subjekti, joka voidaan nähdä sekä luonnon osana että luonnon, "maailman meille", mahdollisuuden ehtona.

Olennainen metafilosofinen kysymys kuuluu, onko tämäntapaisen transsendentaalifilosofisen

"kaksoisvalaistuksen" tavoittelu mielekästä. Kantilaiset, fenomenologit ja (näin olen yrittänyt väittää) myös pragmatistit, jopa Kantia ankarasti arvostellut naturalismin klassikko Dewey, ovat vastanneet tähän kysymykseen myöntävästi. Ongelmaton tällainen vastaus ei tietenkään ole - muun muassa siksi, että se johtaa realismin ja idealismin väliseen vaikeasti laukaistavaan jännitteeseen, joka määrittää liki kaikkea Kantin jälkeistä ajattelua. Uskoakseni juuri pragmatismin perinnettä onkin erityisen hedelmällistä tarkastella tämän jännitteen valossa, vaikka toisaalta on kiistatonta, että pragmatistit ovat yleensä yrittäneet vapautua realismin ja idealismin

(2)

vastakkainasettelusta.

Pentti Määttänen on tehnyt hienoa työtä Deweyn tärkeän teoksen Pyrkimys varmuuteen (Gaudeamus, 1999) suomentajana (vrt. myös arviotani tästä teoksesta Tiede &

Edistys -lehdessä 1/2000). Eksplikoidessaan Deweyn naturalismia ja kritisoidessaan naturalismin äärimuotoja, kuten Kari Enqvistin fysikalismia, hän on nähdäkseni aivan oikeilla linjoilla. Minusta kuitenkin näyttää siltä, että kiistäessään Deweyn filosofiaan sisältyvän realismi-idealismi -jännitteen Määttänen sivuuttaa pragmatismin traditiossa keskeisen teeman.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston teoreettisen filosofian dosentti ja Suomen Akatemian tutkijatohtori.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Näyttelyyn osallistui tunnettuja suomalaisia maalareita, veistäjiä ja keraamikkoja, kuten Helene Schjerf- beck, Essi Renvall, Greda Qvist, Rut Bryk ja Toini

Kun kerran Hawking on saanut oman hakusanansa (ja suomalaiset tähtitieteen professorit), olisi kyllä ollut varsin perusteltua antaa hakusanansa myös esimerkiksi Giordano Brunolle,

Klassikkoteoksessaan Democracy and Education John Dewey lähestyy oppimista aktiivisena toimintana.. TÄYTYY

Vaikka Deweyn keskeiset filo- sofiset, teoreettiset ja käytännöl- liset ideat elämänkokemuksen sekä toiminnan ja oppimisen väli- sen elävän suhteen merkityksestä ovat

Sitä paitsi, sanoi- simme tänään, eihän hän voinut tietää, että se oli hänen isänsä eikä voinut tietää, että se oli hänen äitinsä.. Oikeudentajumme on erilainen

John Cunligt, lähettiläs ARI MÄÄTTÄNEN Stefan Koltay, ratsumestari OSSI AHLAPURO Viktoria, hänen puolisonsa HILKKA KINNUNEN jjanczy, hänen palvelijansa MATTI PASANEN Kreivi

Varmaankaan ei Setälä tiennyt, että vuonna 1925 oli ilmestynyt John Deweyn teos Experience and nature, jossa kirjoit- taja muun muassa polemisoi voimak- kaasti sitä

John opened the door); verbit, joilla on sekä agentiivinen että ei-agentiivinen tulkinta (Minä kannatan siltaa vs. Silta kannattaa minua); verbit, joita voidaan käyttää