• Ei tuloksia

Ylikansoitusta ja metsäkatoa Englannin renessanssissa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ylikansoitusta ja metsäkatoa Englannin renessanssissa näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

AVA I N V O L 1 7 N R O 3 ( 2 0 2 0 ) 1 0 9

Ylikansoitusta ja metsäkatoa Englannin renessanssissa

Todd Andrew Borlik (ed.): Literature and Nature in the English Renaissance: An Eco critical Anthology. Cambridge: Cambridge University Press, 2019, 602 s.

Miksi lähestyä englantilaista varhaismodernia kirjallisuutta ympäristöky- symysten kautta, tai toisin päin, miksi lähestyä ympäristöä englantilaisen varhaismodernin kirjallisuuden kautta? Ekokriitikko voisi vastata, että geologi- sella mittapuulla 500 vuotta on vain silmänräpäys. Kun aikakäsityksestä riisuu ihmiskeskeisyyden, William Shakespearen aika ei vaikuta enää niin kaukaiselta.

Eläähän planeetallamme edelleen renessanssin aikalaisia – valtamerissä ui holkereita, jotka ovat syntyneet jopa ennen Shakespearea. Vuosisatojen myötä käsityksemme maailmasta on muuttunut, mutta varhaismodernissa ajattelussa on myös paljon meille tuttua.

Todd Andrew Borlikin toimittama ekokriittinen antologia Literature and Nature in the English Renaissance tuo esille näitä menneisyyden ja nykyisyyden eroja ja yhteneväisyyksiä. Teoksen aihepiiri ei ole suinkaan vieras akateemisella julkaisukentällä, mutta sen laajuus ja formaatti ovat. 600-sivuinen teos koostuu yli kahdestasadasta annotoidusta kauno- ja tietokirjallisesta primääri tekstistä, joihin Borlik on myös kirjoittanut lyhyen johdannon. Tekstit on luokiteltu kuu- teen pääosaan ja lukuisiin alaluokkiin. Teos alkaa kosmologisilla, elämänkat- somuksellisilla aiheilla kuten luomiskertomuksilla ja luonnollisella teologialla, ja toisessa osassa siirrytään eri eliöihin hierarkioineen: ihmiseläimestä lintui- hin, kaloihin, hyönteisiin, kasveihin ja jopa atomeihin. Kolmas osa käsittelee aikaa ja paikkaa (alaluokkina ovat esimerkiksi vuodenajat, puutarhat, metsät ja vesistöt) siinä missä neljäs osa pureutuu ihmisen fyysiseen vuorovaikutuk- seen luonnon kanssa esimerkiksi metsästyksen, kalastuksen, lemmikkien ja ruoanlaiton kautta. Viidennessä osassa tarkastellaan ympäristöongelmia kuten liikakansoitusta, saasteita ja metsäkatoa, ja viimeinen osa on omistettu aiemmin ekokritiikissä vähemmän huomiota saaneelle pienelle jääkaudelle, joka riepotteli Englantia jäätävällä pakkasella ja nälänhädällä. Tätä kirjan teks- tikatkelmaosuutta kehystää runsas esipuhe, varhaisen antroposeenin aikajana vuosilta 1490–1709 sekä kattava ja ajantasainen bibliografia, joka seuraa teksti- katkelmien luokittelua.

Vaikka teos koostuu pääasiassa renessanssin aikaisista teksteistä, on Borlik kuratoinut mukaan myös aiempaa kirjallisuutta, johon renessanssin ihmis- ja

(2)

A R V O S T E L U T 1 1 0

luontokäsitykset pohjautuvat. Niinpä ensimmäisen Mooseksen kirjan luomis- kertomus on mukana vuoden 1560 Geneva-käännöksenä, jonka tunnetuissa reunamerkinnöissä korostuu antroposentrinen Raamatun tulkinta. Sen vas- tapainoksi on asetettu katkelmia luontoystävällisemmältä Ovidiukselta, johon myös Shakespeare usein nojautui. Borlik ei siis aseta maantieteellisiä raameja, joten mukaan pääsevät niin René Descartesin vaikutusvaltainen käsitys eläi- mistä tunteettomina koneistoina kuin Michel de Montaignen huomattava ihmiskeskeisyyden kritiikki. Kaikkia kirjassa esiintyviä käännöksiä luettiin renessanssiajan Englannissa.

Antologian monipuolisinta antia edustavat kuitenkin alkuperäiset englan- ninkieliset tekstit. Niitä on valikoitu kirjoittajan yhteiskuntaluokkaan, tunnet- tuuteen, sukupuoleen tai tekstin lajiin katsomatta. Renessanssin kaanonilla ei ole teoksessa ensiarvoista merkitystä, vaan nykylukijalle tuntemattomat, joskus anonyymitkin kirjoittajat ovat samalla viivalla kuin Philip Sidney, Edmund Spenser, Ben Jonson, John Donne ja Shakespeare, joilta on mukana vain muu- tamia tekstejä. Borlik onnistuu välttämään alan tutkimuksessa toistuvia aineis- toja, joten teoksesta ei löydy esimerkiksi Kuningas Learin myrskyä. Enemmän painoarvoa annetaan unohdetuille ja yllättäville tahoille kuten Michael Drayto- nin topografiselle runoelmalle Poly-Olbion (1622), jota Borlik siteeraa ehkä jopa liiankin korostuneesti. Tavallaan antologia luo uutta, ekokritiikin kaanonia, jossa huomio siirtyy kirjallisista ansioista kykyyn käsitellä luontoa ja ympäris- töä ajatuksia herättävästi.

Teoksen monimuotoisuus poikii myös meheviä vertailukohtia, kun maan- viljelijät ja lammaspaimenet asettuvat dialogiin hovirunoilijoiden ja filosofien kanssa. Lisäksi sukupuolikysymykset nousevat aika ajoin esille vieretysten:

Descartesin mekanistisen eläinkäsityksen naapurina on Margaret Cavendishin kirje, jossa hän ylistää eläinten älykkyyttä. Samaan tapaan Jonsonin tunnetun maalaistalorunon ”To Penhurst” (n. 1611) vierellä on Aemelia Lanyerin saman lajin runo ”The Description of Cookham” (1610), jonka maalaismaisemissa kuva- taan poikkeuksellisesti vain naisista koostuvaa yhteisöä. Tekstien konkreetti- nen läheisyys kutsuu vertailemaan niitä toisiinsa, ja tämä onkin yksi antologian suurimmista ansioista. Borlik tavallaan osoittaa tien eri lähteille sanomatta niistä johdantokirjoituksissaan paljoakaan, välillä vain intertekstuaalisten kysymysten muodossa: ”miten teksti Y rinnastuu tekstiin X?” Tämä tapa on tut- kijoille ja opiskelijoille otollinen, sillä Borlik ei juuri tee vahvoja johtopäätöksiä, vaan pyrkii herättämään sellaisia lukijoissa.

Eräs ajatuksia herättävä aihepiiri on renessanssin aikaiset ympäristöon- gelmat, joita teoksen valikoima kartoittaa ansioituneesti. Monet meille tutut huolet olivat ajankohtaisia tuolloinkin. Lontoon saasteisuutta käsitellään muun muassa Jonsonin antiikkisävytteisessä viemärirunoelmassa ”On the Famous Voyage” (1616), kun taas Thomas Dekker ja Thomas Middleton reflektoivat runossansa ”The Necessity of a Plague” (1603) kesän 1603 ruttoa, johon kuoli noin 30 000 lontoolaista. He tulevat siihen syväekologiseen johtopäätelmään,

(3)

AVA I N V O L 1 7 N R O 3 ( 2 0 2 0 ) 1 1 1

että rutto on tarpeellinen liikakansoituksen hillitsemisessä. Lisäksi usea kir- joittaja on huolissaan Englannin metsäkadosta, onhan nykyäänkin Englannin pinta-alasta vain 13 prosenttia metsää.

Antologian moninainen valikoima onnistuu piirtämään Englannin renes- sanssista kuvan, josta on kaukana ylellinen kulta-aika, ainakin valtaosalle maan väestöstä. Vaikka runoilijoiden luontoviittaukset ovat usein kuvaannollisia – osa niistä on esimerkiksi poliittisia allegorioita eivätkä siten itseisarvoisen ympäristötietoisia –, osoittavat teoksen nonfiktiiviset katkelmat, että myös materiaalinen luonto puhutteli ajan ihmisiä. Teoksen heikkous on sen pieni toimituksellinen epätarkkuus –  sekä kansitekstin outo maininta runsaasta kuvituksesta. Todellisuudessa mukaan on ripoteltu yksitoista pientä musta- valkoista kuvaa, jotka eivät palvele tarkoitustaan. Kirja täydentää ja päivittää kuitenkin mainiosti historioitsija Keith Thomasin edelleen validia klassikko- tutkielmaa Man and the Natural World: Changing Attitudes in England 1500–1800 (1983), ja toimii arvokkaana referenssiteoksena tulevien vuosien ekokritiikille tutkimuksessa ja opetuksessa.

Tommi Dunderlin

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Näytöllä voi myös olla kokonaan eri näkymä pelistä, esimerkiksi toisesta paikas- ta tai ”ulottuvuudesta”. Se, mitä toinen pelaaja tekee tässä näkymässä vaikuttaa

Pelosta, jolla ei ole tarkoin määriteltyjä kohteita, kuten susi, karhu tai rosvot, vaan jonka kohteena on metsä itsessään.. Metsä on kuin tunnelma, jonka valtaan voi jäädä, vaik-

Ranskalainen Pierre Duhem (1861-1916) esitti, että kärjistetysti ilmaisten 1600- luvun tieteen vallankumous ei ollut muuta kuin Pariisin yliopiston 1300-luvun oppineiden

Renessanssin rakkausideaalin mukaan, jonka loivat lähinnä runoilija Dante (1265-1321) ja kirjailija Castiglione (1478- 1529), nainen oli alhaisempi kuin mies ja renessanssin

Teos on uskollinen idealleen toimia käytännöllisenä oppaana ja niinpä myös ohjauksen määrittelyä tehdään terapeuttisen työn, työnohjauksen ja opiskelun ohjauksen

Onnismaa tarkastelee myös kriittisesti tämän ajan ilmiöitä ohjauksen ja neuvonnan näkökulmasta.. Työelämän enna- koimattomuus, jatkuva muutos ja kiire ovat johtaneet

Teos on itsensä tiedostava ironinen romaani, joka paro- dioi myös aiempaa kirjallista traditiota, mutta siinä on kuitenkin ahdistunut perusvire.. Nykäsen luennan

Wendelinin vapaassa taiteessa madonna ja lapsi -aihetta esiintyi myös maalauksissa kuten akvarellissa Äiti ja lapset.. Teoksessa on renessanssin vaikutusta ja sitä