• Ei tuloksia

3. Tutkimuskysymykseen liittyvät diskurssit

3.5 Kuisma Suopelan avioero ja pappeuden menetys

Metropoliitta Ambrosiuksen ja isä Mitron lisäksi mediassa on ollut jokavuotisten pääsiäisuu-tisten lisäksi muun muassa rovasti Kuisma Suopelan tapaus. Useat uutisotsikot kuten Helsin-gin Sanomien Kirkko vei pappeuden rakkauden takia92, Arkkipiispa Leo: Papin pitää ymmärtää avioliiton merkitys93, sekä Yleisradion Kirkko kieltää papilta rakkauden94, Ortodoksipappi sanoi selibaatille ei - ja menetti työnsä95, Ortodoksipapin kantelu oi-keusasiamiehelle: Selibaattisääntö ei ole nykyaikaa96, että IlSanomien Rakkauden ta-kia virkansa menettänyt ortodoksipappi: ”On tämä edelleen kipeä asia”97, Ortodoksi-pappi menetti työnsä rakkauden takia – kiusaamista ja salakuvaamista: ”Kuulostaa

89 Mitro Repo avautui traagisesta elämästään. Hymy 13.6.2009. Lähteenä IS, alkuperäinen julkaisu poistettu.

Viitattu 1.7.2019.

90 Lehti: Isä Mitro rakensi naapurin maalle. IL 07.10.2008. Viitattu 1.7.2019.

91 Isä Mitro pyydysti melkoisen vonkaleen. IL 02.12.2014. Viitattu 1.7.2019.

92 Kirkko vei pappeuden rakkauden takia. HS 23.12.2012. Viitattu 14.12.2017.

93 Arkkipiispa Leo: Papin pitää ymmärtää avioliiton merkitys. HS 6.4.2012. Viitattu 14.12.2017.

94 Kirkko kieltää papilta rakkauden. HS 6.4.2012. Viitattu 14.12.2017.

95 Ortodoksipappi sanoi selibaatille ei - ja menetti työnsä. YLE 27.3.2013.Viitattu 14.12.2017.

96 Ortodoksipapin kantelu oikeusasiamiehelle: Selibaattisääntö ei ole nykyaikaa. YLE 27.3.2013.Viitattu 14.12.2017.

97 Rakkauden takia virkansa menettänyt ortodoksipappi: ”On tämä edelleen kipeä asia”. IS 23.5.2016.Viitattu 14.12.2017.

30 lahkolta”98 ja Iltalehden otsikko Kielletty rakkaus maksoi Kuismalle papinviran: "Siitä ei puhuta, eikä haluta puhua"99, kertovat siitä kuinka paljon huomiota tapaus sai mediassa.

Uutisotsikot kertovat suurin piirtein saman asian, mutta tuovat esille erilaisia asioita. Jo käsi-tellyn virkakäsityksen ongelmaksi lisäisin tässä yhteydessä, ettei pappi ole virkamies eikä pappeus virka. Olisi totta kai erittäin ongelmallista, jos henkilö menettäisi työnsä valintansa takia. Suopelan tapauksessa on kuitenkin huomattava, että vain kahdessa artikkelissa mainit-tiin Suopelan jääneen eläkkeelle ennen toimituskieltoa ja myöhempää pappeuden menetystä.

Otsikoiden tunteisiinvetoavuus tulee selvästi esille; töiden tai viran vieminen kuulostaa sel-västi tunteellisemmalta kuin eläkeläisen pappisoikeuden menetys. Henkilökohtaiseksi trage-diaksi koettu tapahtuma, työpaikan menetys, on totta kai suurempi asia kuin eläkeläisen työ-kielto. Lyhyesti sanottuna, työtön ei voi menettää työtään, viraton ei voi menettää virkaansa.

Otsikkotasolla, sekä kahta artikkelia lukuun ottamatta, puhutaan selvästi siitä, että Suopela olisi menettänyt työnsä, eli että hänen työsuhteensa olisi irtisanottu. Työsuhdetta ei kuiten-kaan irtisanottu kirkon puolesta, vaan Suopela oli hakeutunut eläkkeelle, mainiten työpaik-kansa tulevan siirtymisen ja henkilökohtaiset syiksi eläkkeelle hakeutumiseensa.

”Kuisma oli elokuussa 2011 ilmoittanut jäävänsä vapaaehtoisesti eläkkeelle, koska hänen vir-kansa olisi siirretty Tervolasta Ouluun.”100

”Vastikään eläkkeelle jäänyt Suopela oli ajatellut saavansa lisätuloja keikkapapin töistä, joita Tervolan, Kemin ja Tornion seudulla olisi tarjolla.”101

Toisaalta Suopela mainitsee, että olisi aikonut tehdä määräaikaisia töitä pappina ollessaan eläkkeellä, eli mahdollisuus mahdollisiin tuleviin papintöihin estettiin, ainakin muutaman vuoden ajaksi.

Miksi leskien aviokieltoa tulkitaan kirjaimellisesti?102. Tuo kuitenkin esille, että joillekin uudelleen naimisiinmenneille papeille on palautettu pappeus. Ortodoksipappi on yhden nai-sen mies103 mainitaan: ”Joissain tapauksissa avioeron vuoksi annettu toimituskielto on pe-ruttu vuosia myöhemmin katumusajan jälkeen.” Pappeuden menettäminen ei ortodoksisessa

98 Ortodoksipappi menetti työnsä rakkauden takia – kiusaamista ja salakuvaamista: ”Kuulostaa lahkolta”. IS 23.5.2016. Viitattu 14.12.2017.

99Kielletty rakkaus maksoi Kuismalle papinviran: "Siitä ei puhuta, eikä haluta puhua" IL 23.05.2016. Viitattu 14.12.2017.

100 Rakkauden takia virkansa menettänyt ortodoksipappi: ”On tämä edelleen kipeä asia”. IS 23.5.2016.Viitattu 14.12.2017.

101 Kirkko kieltää papilta rakkauden. HS 6.4.2012. Viitattu 14.12.2017.

102 Miksi leskien aviokieltoa tulkitaan kirjaimellisesti? HS 23.12.2012. Viitattu 7.1.2018.

103 Ortodoksipappi on yhden naisen mies. HS 6.4.2012. Viitattu 7.1.2018.

31 kirkossa välttämättä ole ikuista. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tietyn ajan jälkeen, jos hen-kilö on osoittanut olevansa edelleen kirkon asialla, uskovainen ja kuuliainen, hänelle voidaan palauttaa pappeus.” Ortodoksit hylkäsivät papin avioeron takia – vaihtoi kirkkoa ja ryh-tyi auttamaan kuolevia”104, mainitsee myös tämän. Ortodoksisella kirkolla noudatetaan ka-nonien määräämiä toimenpiteitä, kuten pappeuden menettämistä, mutta se voidaan antaa ta-kaisin niille, jotka ovat kirkon mielestä ansainneet sen tata-kaisin, kuten kirkko punnitsee myös ennen pappeuden antamista.

Suopelan tapauksessa on huomattava myös julkaisijoiden erityinen mielenkiinto: sekä YLE, HS ja IS julkaisivat tapauksen käsittelystä kukin kaksi diskurssia.Ilta-Sanomat 23.5.2016105, YLE 27.3.2013106 ja lopulta Helsingin Sanomat yhden 4.4.2012107, 23.12.2012108 ja kaksi 6.4.2012109 julkaisivat jokainen kaksi diskurssia aiheesta samana päivänä. On mielenkiin-toista, että Ilta-Sanomilla ja Helsingin Sanomilla on aiheesta uutisoidessa päälle viikon ero, ottaen huomioon niiden olevan saman yhtiön julkaisuja. Kenties aihetta haluttiin pitää yllä Sanoma Media Finlandin puolesta, miettien tapauksen täyttävän pitkälti positiivisen hegemo-nian muodostumisen mallin110 sekä sen, että tabloidit tekevät rahaa näyttävillä julkaisuilla, jolloin tapauksen käsittelyn lopettaminen ei olisi ollut taloudellisesti kannattavaa. Tämä selit-täisi asiaa käsittelevän julkaisun vaihtamisen, jolloin myös toisen lehden lukijakunta toisi tu-loja sen jälkeen, kun ensimmäinen lehti on käsitellyt asian omissa diskursseissaan.

Aiemmin käsittelemäni kohdat käsittelivät pääasiassa diskurssien epäkohtia, mutta miksi me-dia oli niin kiinnostunut uutisoimaan aiheesta ja millä lailla sen vallankäyttöä diskursseissa

104 Ortodoksit hylkäsivät papin avioeron takia – vaihtoi kirkkoa ja ryhtyi auttamaan kuolevia. YLE 1.7.2017.

Viitattu 7.1.2018.

105 Ortodoksipappi menetti työnsä rakkauden takia – kiusaamista ja salakuvaamista: ”Kuulostaa lahkolta”. IS 23.5.2016. & Rakkauden takia virkansa menettänyt ortodoksipappi: ”On tämä edelleen kipeä asia”. IS 23.5.2016. Viitattu 9.1.2018.

106 Kirkko kieltää papilta rakkauden, Ortodoksipappi sanoi selibaatille ei - ja menetti työnsä. YLE 27.3.2013.

Viitattu 9.1.2018.

Ortodoksipapin kantelu oikeusasiamiehelle: Selibaattisääntö ei ole nykyaikaa. YLE 27.3.2013.

107 Käveleekö uskonnollinen autonomia perusoikeuksien yli? HS 4.4.2012.Viitattu 9.1.2018.

108 Kirkko vei pappeuden rakkauden takia. HS 23.12.2012. Viitattu 9.1.2018.

109 Ortodoksipappi on yhden naisen mies. HS 6.4.2012. & Kirkko kieltää papilta rakkauden. HS 6.4.2012.

Viitattu 9.1.2018.

110 On sinänsä huomattavaa, ettei Suopela ollut julkisuuden henkilö tapauksen alkaessa, vaan hänestä kehittyi sellainen diskurssien tuottajien toimesta. Esiintyminen MTV:n ohjelmassa toimi tavallaan oikotienä tunnetuksi tulemiseen, sen jälkeen, kun käsitellyt tapahtumat olivat jo ohi, vaikka tapahtuma nostettiin uudelleen esille.

32 voisi arvioida? Laaja uutisointi johtuu osittain siitä, kuinka moni julkaisija oli mukana käsit-telemässä asiaa, osasyynä tuolloin ajankohtainen ”kielletty rakkaus” tosi-tv ohjelma111. Suo-pela sopii yksilö vastaan yhteisö - asetelmaan112, hänen tilanteensa takia (pappisvihkimyksen menetys) on helppoa luoda representaatio, etenkin kun tunteisiin vetoava aihe, rakkaus, on osallisena asetelmassa.

Suopelan tapaus on jopa ortodoksisessa maailmassa vetoava ja ajankohtainen: joitakin vuosia myöhemmin, Suopelan tapauksen jo ratkettua, patriarkka Bartholomeus antoi vuonna 2018 hyväksyntänsä eronneiden ja leskeksi jääneiden pappien uusille avioliitoille, jos niissä ei ole mukana kirkon kannalta sopimattomia piirteitä113. Rakkauden tärkeys papeille on siis huo-mattu myös ortodoksisessa kirkossa, Suopelan kannalta kenties liian myöhään. Tapaus on siis sekä ihmisen perustunteita käsittelevä, instituution vallankäyttöä käsittelevä sekä yksilö vas-taan yhteisö asetelman mukainen, jolloin on luonnollista, että medialla on kiinnostusta aihee-seen.