• Ei tuloksia

6.2 Värioppi ja akryylimaalaus -kurssi

6.2.1 Kevään 2009 kurssin suunnittelu

Seuraavan taidepiirin kurssin teemaksi sovimme kuvanrakentamisen perusteet -kurssille osal-listuneiden taidepiiriläisten kanssa akryylimaalauksen ja väriopin. Taidepiiriläiset olivat eri-tyisesti toivoneet akryylimaalausta. Värioppi oli osalle taidepiiriläisistä ennestään tuttu asia, mutta osalle se oli uutta. Väriopin ja akryylimaalauksen kurssin laajuudeksi tuli kymmenen

neljän tunnin työskentelykertaa. Kuvanrakentamisen kurssille osallistuneille laajempi kurssi oli ollut mieleen, mutta perjantaille vaihtuneista työskentelyajoista siirryimme opiskelijoiden toiveiden mukaisesti entisiin työskentelypäiviin eli keskiviikkoihin kello 10.00 – 14.00.

Suunnitellessamme väriopin ja akryylimaalauksen kurssia, päätimme muuttaa taidepiirin työskentelykertojen rakennetta. Edellisestä kurssista olimme havainneet, että luennot ovat hyödyllisimmillään, kun niiden sisällöt integroituivat oleellisesti työskentelykerran varsinai-siin harjoitustöihin. Liian pitkiksi venyneet luennot puolestaan turruttivat opiskelijoita ja ve-rottivat opiskelijoiden aikaa rauhassa paneutua tutkittaviin ilmiöihin oman työskentelyn kaut-ta. Toisaalta he olivat kaivaneet myös pieniä luennonomaisia katsauksia ja kirjallisuuskatsa-uksia, silloin kun luentoja ei ollut lainkaan. Olimme myös tasapainoilleet Kuvanrakentamisen perusteet -kurssin aikana luentojen sisältöjen suhteista; milloin olisi taidehistorian katsauksia ja milloin puolestaan teoriaa. Kevään kurssin suunnitteluprosessissa päädyimmekin rakenteel-liseen kolmijakoon taidepiirin työskentelykertojen koostumuksen kokoamisessa; taidepiirin kevään kurssin työskentelykerrat suunnittelimme sisältävän teoriaa, harjoittelutyöskentelyä ja taidehistoriaa.

Kuten edellisenkin kurssin suunnittelussa, lähdimme liikkeelle väriopin ja akryylimaalauksen luentojen teoriamateriaalien suunnittelussa omista kokemuksistamme vastaavilla kursseilla omissa opinnoissamme taiteiden tiedekunnassa. Suunnitteluprosessissa omien kokemusten arviointi uuden vastaavanlaisen kurssin suunnittelussa oli ollut meille hedelmällinen lähtö-kohta. Omat kokemuksemme väriopin opiskelusta rinnastuivat nyt omiin kokemuksiin kohde-ryhmän opettamisesta. Väriopin ja akryylimaalauksen kurssin suunnittelun prosessissa koros-tui Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan opinto-oppaan väriopin kurssin tavoitteiden ja sisäl-töjen (kts. liite 2.) soveltaminen Ikääntyvien yliopiston taidepiiriin.

Olimme kuvataidekasvatuksen opinnoissamme käyneet väriopin kurssin sekä akryylimaala-uksen kurssin, joihin perustuen taidepiirin kurssin suunnittelussa lähdimme liikkeelle. Meille värioppia oli opettanut kuvataidekasvatuksen professori Timo Jokela ja käytimme hyödyk-semme hänen opetussisältöjään ja opetusmenetelmiään. Pääpaino taidepiirin väriopin ja ak-ryylimaalauksen kurssilla oli väriopissa, jonka puitteissa akryylimaalausta harjoiteltaisiin tek-niikkana. Tässä suunnitteluprosessissa omien kokemustemme arviointi vastaavilta kursseilla

sai rinnalleen omat kokemuksemme taidepiirissä kuvanrakentamisen perusteet -kurssin puit-teissa. Suunnitteluprosessi kävi siis tavallaan kolmitahoista vuoropuhelua, jossa peilasimme käsityksiämme ja kokemuksiamme taiteiden tiedekunnan opinto-oppaan kurssitavoitteista, omista kokemustemme kyseisistä kursseista sekä itse taidepiirin puitteissa toteuttamastamme ensimmäisestä kurssista. Kuten kuvanrakentamisen perusteet -kurssin kohdalla myös väriopin ja akryylimaalauksen kurssin suunnittelussa muistelimme, mitkä asiat väriopin luennoista tun-tuivat keskeisimmiltä, ja mitkä asiat olivat tuntuneet vaikeimmilta hahmottaa. Mietimme mitä asioita luentosisällöistä tulisi avata enemmän esimerkkien avulla helpommin käsitettävimmik-si. Tässä tehtävässä hyödynsimme paljolti taidehistoriaa. Taidehistoriasta rajatuilla teemoilla pyrimme rikastamaan luentojen väriopin teoriapainotteisuutta ja osoittamaan, miten taiteilijat olivat hyödyntäneet esimerkiksi vastaväriharmoniaa. Edellisellä taidepiirin kurssilla opiskeli-joille tekemämme monisteet luentojen sisällöistä olivat olleet mieluisia, joten teimme luennot tiivistävät monisteet myös väriopin ja akryylimaalauksenkin kurssille. Luentomonisteiden si-sällössä pyrimme mahdollisimman selkeästi tiivistämään luennon sisältöä, ja useimmiten mo-nisteet jaettiin taidepiirin opiskelijoille ennen luento-osuutta, jotta opiskelija pystyi tarkaste-lemaan niitä halutessaan luennon ohessa ja kirjaamaan itse ylös täsmällisiin asiayhteyksiin omia havaintoja ja näkökulmia aiheista.

Pohdinnoissamme suunnitteluprosessistamme päädyimme siihen, että itse aikoinamme omissa opinnoissamme väriopin kurssilla tekemämme harjoitukset olivat erinomaisia käytännön har-joitteita väriopin teorioista, mutta harjoitukset tuntuivat välillä hyvinkin vaativilta toteuttaa.

Siksi yritimmekin parhaamme mukaan sanallistaa mahdollisimman selkeästi harjoitustehtävät, jotka esiteltiin myös luento-osuuksien päätteeksi kaikille yhdessä, mutta taidepiirin opiskelijat saivat harjoitustehtävien ohjeistuksista myös omat monisteet. Mielestämme itse tekemämme väriopinharjoituksen Timo Jokelan vetämällä väriopin kurssilla olivat olleet erittäin hyviä ha-vainnollistamaan oman käytännöntyöskentelyn kautta tutkittua väriopin ilmiötä. Ajattelimme kuitenkin, että taidepiirin kontekstissa väriopin harjoitusten tukena lähiopetuksella tulisi ole-maan merkittävä rooli, sillä kuvanrakentamisen perusteet -kurssilla keskustelu ja välitön vuo-rovaikutus harjoitustöiden lomassa oli osoittautunut merkittäväksi ikääntyvän opiskelijan op-pimista tukevaksi toimintamuodoksi. Väriopin ja akryylimaalauksen kurssin päätimme jakaa edellisen kurssin tavoin kahteen erilaiseen osioon. Ensimmäiset viisi neljän tunnin työskente-lykertaa käsittelivät värioppia ja työskentely koostui esiteltyä teoriaa tutkivista harjoituksista.

Jälkimmäiset neljä neljän tunnin työskentelykertaa keskittyivät lopputyönmaalaukseen.

Lisäk-si viimeinen työskentelykerta keskittyiLisäk-si pelkästään loppukritiikkitilaisuuteen ja yhteisen näyttelyn kokoamiseen.

Uutena seikkana taidepiirin kevään kurssilla oli opiskelijoiden mahdollisuus hyväksyttää opintonsa taidepiirin kurssilla opintopisteiksi, jotka vastaavat Lapin avoimen yliopiston (nyk.

Lapin avoin korkeakoulu) ja Lapin yliopiston opintopisteitä. Jotta taidepiirin opiskelijoiden taidepiirin opintojen hyväksyttäminen Avoimen yliopiston ja Lapin yliopiston opintopisteitä vastaaviksi olisi ollut mahdollista, oli meidän kurssin suunnittelussa palattava tarkastelemaan tarkemmin taiteiden tiedekunnan opinto-oppaasta väriopin kurssin tavoitteita ja sisältöjä sekä työskentelytuntimääriä. Päämääränämme oli, että halukkaille taidepiiriläisille opintopisteiden hakeminen taidepiirin opinnoista olisi mahdollista, mutta opintopisteiden hakemisen ei tarvit-sisi koskea jokaista taidepiirin opiskelijaa. Tässä taustalla oli sekä Lapin ikääntyvien yliopis-ton, että Lapin avoimen yliopiston (nyk. Lapin avoin korkeakoulu) taholta tahtomus madaltaa taidepiirin opiskelijoiden kynnystä laajentaa opintojaan avoimen yliopiston opintoihin sekä avoimen yliopiston kautta myös taiteiden tiedekunnan opetukseen. Myös muutama taidepiiri-läinen oli kuvanrakentamisen perusteet -kurssin aikana ehdottanut opintopisteiden kerryttämi-sen mahdollisuutta, lisäksi taidepiirissä oli kiinnostusta osallistua myös avoimen yliopiston ja taiteiden tiedekunnan taideopetukseen. Kaiken kaikkiaan opintopisteiden hakumahdollisuus myös tuki keväällä ja syksyllä 2008 taidepiirissä virinnyttä keskustelua ja kiinnostusta kehit-tää taidepiirin opintojaan yliopiston opetusta vastaavammiksi.

Taidepiiriläisten opintopisteiden hyväksyttämismahdollisuuden kohdalla havaitsimme, että taidepiirin opintojen kehittäminen ja yliopiston opetuksen sisältöjen soveltaminen voisi ja tu-lisikin merkitä itse asiassa tiiviimpää yhteistyötä Lapin yliopiston taholta taidepiirin toimin-nan järjestämisen suhteen. Opintopisteiden hyväksyttämismahdollisuus toi myös mukanaan uusia piirteitä opiskelijan työskentelyyn ja tavoitteisiin. Jos opiskelija haluaisi opinnoistaan taidepiirissä opintopisteitä, oli myös hänelle suunnatun opetuksen olla tavoitteellisempaa sekä taidepiiriläisen osallistuminen työskentelykerroille oli tarkempaa. Kaikki taidepiiriläiset eivät kenties juuri siksi halunneetkaan hakea opintopisteitä, sillä toiset puolestaan halusivat omien opintojensa kohdalla taidepiirin pysyvän vapaiden opintojen aittana. Myös meidän kohdalla opintopisteiden hyväksyttämismahdollisuus toi mukanaan askarruttavia kysymyksiä: tulisiko meidän opintopisteitä hakevien taidepiiriläisten kohdalla myös arvioida eksaktimmin heidän

työskentelyään ja töitään ja tulisiko opintopisteiden kylkiäisenä antaa myös arvosana?

Yhdessä ikääntyvien yliopiston koulutussuunnittelija Liisa Sirviön ja alusta asti toiminnan suunnittelua ohjanneen Lapin yliopiston lehtorin, Mirja Hiltusen kanssa päädyimme ratkai-suun, jossa opintopisteistä annettaisiin arvosanana hyväksytty opintopistetodistus. Liisa Sirvi-ön, Mirja Hiltusen ja meidän mielestämme itse opintopisteet olivat osoitus kurssin tavoittei-siin suuntautuneista opinnoista. Pisteyttävä arviointi ei sopinut mielestämme taidepiirin ope-tukseen, sillä taidepiirin opinnoissa oli kuitenkin lähtökohtaisesti kyse vapaista opinnoista, joiden suorittamisesta taidepiiriläiset olivat vastuussa ensisijaisesti itse itselleen. Opintopis-teiden hyväksyttämismahdollisuudesta ei ollut niinkään kyse työskentelyn arvioimisesta vaan ennen kaikkea tukea tavoitteellisempaa työskentelyä sekä opiskelijan mahdollisuudesta sula-vasti laajentaa opintojaan avoimen yliopiston ja Lapin yliopiston puolelle. Tuolloin tulevalla kevään taidepiirin kurssilla kuitenkin aioimme pitää, kuten kuluneella kuvanrakentamisen pe-rusteet -kurssillakin, pienempiä yhteisiä kritiikkituokioita ja kurssin päätteeksi ison yhteisen kritiikin sekä varsinaisen näyttelyn kurssin töistä Lapin yliopiston yleisiin tiloihin.