• Ei tuloksia

Tämä tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa saatiin kerättyä laaja aineisto. Aineistoa voisi hyödyntää jatkotutkimuksissa selvittämällä

123 mielikuvia ja odotuksia taustatietojen muuttujien pohjalta. Aineistosta olisi mahdollista selvittää, minkälaisia eroja on tutkimukseen vastanneiden mies-ten ja naismies-ten ajatusmies-ten välillä. Myös syntymävuoden mukaan on mahdollista poimia vastauksia ja tehdä eri ikäluokkien välillä vertailua. Kotipaikkakun-nan perusteella voidaan aineistoa analysoimalla selvittää, ovatko joidenkin teemojen osalta eri puolilta Suomea tulevien nuorten aikuisten vastaukset yhtenevät tai eroavat. Myös osallistumisaktiivisuuden tai vastaajan kirk-kosuhteen pohjalta voidaan saada nykyistä segmentoidumpia tai keskenään vertailtavia tuloksia. Voisi olla kiinnostavaa tietää, minkälaisia eroja ja yhtä-läisyyksiä löytyy kirkkoon kuuluvien ja kirkosta eronneiden kirkolle asetta-missa odotuksissa.

Jatkossa tämä kvalitatiivinen tutkimus voidaan muuttaa myös kvantita-tiiviseksi tutkimukseksi. Tämän tutkimuksen tuloksina saatua teemoja voi-taisiin hyödyntää kvantitatiivisen mainetutkimuksen asteikon luomisessa.

Näin voitaisiin selvittää kirkon mainetta esimerkiksi määrittäen sitä positii-viseksi, neutraaliksi tai negatiiviseksi. Aineistoa voitaisiin analysoida myös odotusten analysointiin tehdyn mittariston avulla. Olkkosen ja Luoma-ahon (2014) luoman mallin avulla voidaan ymmärtää laajemmin odotuksia ja poh-jaa, jolle odotukset perustuvat. Tämän tutkimuksen kannalta odotusten ana-lysointiin käytettävä, analysointia tehdessä vielä julkaisematon malli tuli lii-an myöhään, mutta mallia voitaisiin käyttää myös tämän aineiston sisältämi-en odotustsisältämi-en analysoinnissa ja samalla teemoittelun sijaan tarkastella odo-tuksia organisaation näkökulmasta luokittelulla positiiviset ja negatiiviset odotukset.

Tämä tutkimus osoittaa sen, että tällä tutkimusmenetelmällä voidaan selvittää myös muiden organisaatioiden esimerkiksi iän perusteella jakautu-vien jäsenten tai muiden sidosryhmien ajatuksia. Näin organisaatioissa saa-daan selville, että minkälaisten teemojen ympärillä organisaatiosta käydään keskustelua kartoittaen samalla sidosryhmän organisaatiolle asettamia odo-tuksia.

124

KIRJALLISUUS

Abratt, R. & Kleyn, N. 2011. Corporate identity, corporate branding and cor-porate reputations. Reconciliation and integration. European journal of mar-keting 46 (7/8), 1048-1063.

Alwall, J. 2000. Religious liberty in Sweden: An overview. Journal of Church and State 42 (1), 147-171.

American Heritage Dictionary of the English Language (Fifth Edition). 2011.

Houghton Mifflin Harcourt Publishing Company. Saatavilla www-muodossa: < http://www.thefreedictionary.com/track+record>, 16.5.2015

Anfara, V. A. jr. & Mertz, N. T. 2006. Theoretical frameworks in qualitative research. California: Sage Puplications.

Antila, J. O. 2014. Kansankirkko ristipaineessa. Suomen luterilainen kirkol-liskokous 1974–2011. Saarijärvi: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Bridge, J. 2004. Corporate issues campaigns: Six theoretical approaches.

Communication Theory, 51-77.

Coomps, T. W. 2002. Assessing online issue threats: Issue contagions and their effect on issue priorisation. Journal of Public Affairs 2 (4), 215-229.

Freeman, R. E., Harrison, J. S. & Wicks, A. C. 2010. Stakeholder theory: The state of the art. Cambridge University Press.

Freeman, R. E. 1984. Strategic Management: A stakeholder approach. Boston, MA: Pitman.

Fombrun, J. C. & Low, J. 2011. The real value of reputation. Communication world. November-December. International association of business communi-cator.

Gray, E. R. & Balmer, J. M. T. 1998. Managing corporate image and corporate reputation. long range planning 31 (5), 695-702.

125 Grönlund, H. 2012. Volunteerism as a mirror of individuals and society: re-reflections from young adults in Finland. Helsinki: Helsingin yliopisto. Saa-tavilla www-muodossa: < helda.helsinki.fi/bitstream/handle/

10138/32919/voluntee.pdf?sequence=1> 3.8.2014.

Gustafsson, G. 2010. Church-state separation Swedish-style. West European Politics. Sociology of Religion at the Theological Faculty, Lund University, Sweden. 26 (1), 51-72.

Hagevi, M. 2002. Religiosity and Swedish opinion on the European Union.

Journal for the Scientific Study of Religion 41 (4), 759-769.

Hallahan, K. 2001. The dynamics of issues activation and response: An issues processes model. Journal of Public Relations Research 13 (1), 27–59.

Hauta-aho, H. & Tornivaara, S-M. 2009. Kirkosta kiinni! Helsinki: Kirjapaja.

Helm, S. 2007. One reputation or many? Comparing stakeholders’ percep-tions of corporate reputation. Corporate Communicapercep-tions: An International Journal 12 (3), 238-254.

Hooker, C.I., Verosky, S.C., Germine, L.T., Knight, R.T. & D’Esposito, M.

2008. Mentalizing about emotion and its relationship to empathy. Soc Cogn Affect Neurosci 3 (3), 204–217.

Helsingin Sanomat. 25.4.2014. Suvivirsi aiheutti palautetulvan. Saatavilla www-muodossa: < www.hs.fi/kotimaa/a1398346003347> 3.8.2014.

Helsingin Sanomat. 4.1.2014. Työnantajien pitkä haave. Saatavilla www-muodossa:<www.hs.fi/kotimaa/Ty%C3%B6nantajien+pitk%C3%A4+haave /a1388748230327> 3.8.2014

Ilta-Sanomat. 8.1.2014. Arkipyhien siirto jakaa työryhmän kahteen leiriin.

Saatavilla www-muodossa:<http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288640358759.html> 3.8.2014.

Ilta-Sanomat. 4.4.2014. Suvivirsi esillä perustuslakivaliokunnassa tänään.

Saatavilla www-muodossa: <http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288673462420.html> 3.8.2014.

126 Kaplan, A. M. & Haenlain, M. 2010. Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 59-68.

Karjaluoto, E. 2008 A Primer in Social Media. Examining the phenomenon, its relevance, promise and risks. A smashLAB White Paper.

Ketola, K. 2011. Suomalaisten uskonnollisuus. Teoksessa Ketola, K., Niemelä, K., Palmu, H. & Salomäki, H. 2011. Uskonto suomalaisten elämässä. Uskon-nollinen kasvatus, moraali, onnellisuus ja suvaitsevaisuus kansainvälisessä vertailussa. Tampereen yliopisto, yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston julkai-suja 9, 7-24.

Kirkkohallitus. 2007. Meidän kirkko. Osallisuuden yhteisö. Suomen evanke-lis-luterilaisen kirkon strategiaa vuoteen 2015 laatineen työryhmän mietintö.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon keskushallinto. Sarja C 10. Helsinki:

Yliopistopaino.

Kirkkohallitus. 2014. Kohtaamisen kirkko. suomen evankelis-luterilaisen kir-kon toiminnan suunta vuoteen 2020. Suomen evankelis-luterilaisen kirkir-kon julkaisuja 7. Kirkko ja toiminta. Helsinki: Unigrafia.

Kirkon tilastot: Seurakuntien jäsenistö 2013. Saatavilla www-muodossa: <sa-kasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/88F3966F93C98AB2C2257995003C9C2C

/$FILE/seurakuntien_vaestonmuutokset_2013_final.pdf> 3.8.2014

Korhonen R. & Maamies, S. 2015. Kielitoimiston kielioppiopas. Helsinki: Ko-timaisten kielten keskus.

Laine, T. 2010. Miten kokemusta voidaan tutkia? Fenomenologinen näkö-kulma. Teoksessa Aaltola, J. & Valli, R. (toim.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin, 28–45. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Laurén, K. 2010. Kirjoitetun kokemuksen kiehtovuus. Teoksessa J. Pöysä, H.

Järviluoma & S. Vakimo (toim.) Vaeltavat metodit. kultaneito VIII, 426–449.

Joensuu: Suomen Kansantietouden Tutkijain seura.

Luoma-aho, V. 2007. Neutral reputation and public sector organizations.

Corporate reputation review 10(2), 124-143.

127 Luoma-aho, V. 2008. Sector reputation and public organisations. Internation-al JournInternation-al of Public Sector Management 21 (5), 446-467.

Luoma-Aho, V. L. & Mäkikangas, M. E. 2014. Do public sector mergers (re)shape reputation? International Journal of Public Sector Management 21 (1), 39-52.

Luoma-aho, V. & Vos, M. 2010. Towards a more dynamic stakeholder model:

acknowledging multiple issue arenas. Corporate Communications: An Inter-national Journal 15 (3), 315-331.

Malmelin, K. 2011. Arvojen markkinat. Oikeuttavat arvomaailmat suomalais-ten suuryrityssuomalais-ten yritysvastuupuheessa. Helsinki: Unigrafia.

Moilanen, P. & Räihä, P. 2010. Merkitysrakenteiden tulkinta. Teoksessa Aal-tola, J. & Valli, R. (toim.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Näkökulmia aloit-televalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetel-miin, 46–69. Jyväskylä: PS-Kustannus.

Niemelä, K. 2006. Vieraantunut vai pettynyt? Kirkosta eroamisen syyt Suo-men evankelis-luterilaisessa kirkossa. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 95. Tampere: Kirkon tutkimuskeskus.

Olkkonen, L. & Luoma-aho, V. 2014. Broadening the concept of expectations in public relations. Journal of Public Relations Research, forthcoming.

Pang, A. 2012. Towards a crisis pre-emptive image management model. Cor-porate Communications: An International Journal 17 (3), 358-379.

Palmu, H., Salomäki, H., Ketola, K. & Niemelä, K. 2012. Haastettu kirkko.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko vuosina 2008–2011. Kirkon tutkimus-keskuksen julkaisuja 115. Porvoo: Kirkon tutkimuskeskus.

Patton, M. Q. 2002. Qualitative research & evaluation methods. 3rd Edition.

London: Sage Publications.

Puncheva, P. 2008. The role of corporate reputation in the stakeholder deci-sion-making process. Business & Society 47 (3), 282-290.

128 Rodrigue, C. S. 2002. Marketing church services: Targeting young adults.

Services Marketing Quarterly 24 (1), 33-43.

Roloff, J. 2007. Learning from multi-stakeholder networks: Issue-focussed stakeholder management. Journal of Business ethics 82, 233–250.

Savon Sanomat. 26.3.2014. Puumalaisen Suvivirsi-kanta ärsyttää kansanedus-tajia. Saatavilla www-muodossa. < www.savonsanomat.fi/savo/

puumalaisen-suvivirsi-kanta-arsyttaa-kansanedustajia/1790193> 3.8.2014.

Seeger, M. 2015. Authorship of thoughts in thought insertion: What is it for a thought to be one’s own? Philosophical Psychology 28 (6), 837–855.

Seppo, J. 1998. The freedom of religion and conscience in Finland. Journal of Church and State 40 (4), 847-872.

Seppänen, K. 2014. Kirkon uusi dialogi nuorten ja nuorten aikuisten kanssa.

Pro gradu –tutkielma. Helsingin yliopisto, käytännöllisen teologian osasto.

Scott, K. 2014. Inviting young adults to come out religiously, institutionally and traditionally. Religious education: The Official Journal of Religious Edu-cation Association, 109 (4), 471-484.

Stake, R. E. 2010. Qualitative research. studying how things work. New York:

The Guilford Press.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2014a. Aamenesta öylättiin. Saatavilla www-muodossa:<www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kirkkoherra>12.12.2014.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2014b. Herätysliikkeet ovat syntyneet uudistusliikkeinä. Saatavilla www-muodossa: <http://evl.fi/EVLfi.nsf/

Docments/AE387123EFC7EFC3C22570700028CA8E?OpenDocument&lang=

FI > 7.12.2014

Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2014c. Hiippakuntavaltuusto edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnissa. Saatavilla www-muodossa:

<http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/0146F1048C655C29C2256FEA003B525 E?OpenDocument&lang=FI> 7.12.2014

129 Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2014d. Hiippakunnan tuomiokapituli tukee alueensa seurakuntien toimintaa ja hallintoa. Saatavilla www-muodossa: <evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/70D2D201C0B5E355C2256FEA 003B4B94?OpenDocument&lang=FI > 7.12.2014

Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2014e. Keitä kirkkoon kuuluu? Saata-villa www-muodossa: <evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/C65C7A1C E3498B39C22575D600430BB8?OpenDocument&lang=FI> 8.12.2014.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2014f. Kirkko toimii paikallisesti seu-rakunnissa. Saatavilla www-muodossa:<evl.fi/seurakunnat> 7.12.2014

Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2014g. Kirkolliskokous hyväksyi laki-muutoksen valtionrahoitukseen siirtymisestä. Saatavilla www-muodossa: <

evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/D05D047A8B63F4C0C2257 D89002F5850?OpenDocument&lang=FI> 14.12.2014.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2014h. Kirkolliskokous on kirkon eduskunta. Saatavilla www-muodossa: <evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/

DF5D9AEE73295D2CC2257089004FC5DD?OpenDocument&lang=FI>

7.12.2014

Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2014i. Kirkosta tuli osa valtionhallintoa 1600-luvun Ruotsi-Suomessa. Saatavilla www-muodossa: < evl.fi/EVLfi.nsf/

Docments/7CA4248938A205ECC225732F002B1A50?OpenDocument&lang=F I> 7.12.2014

Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2015j. Maailman kristittyjä yhdistävät Raamattu, kaste, ehtoollinen ja uskontunnustukset. Saatavilla www-muodossa: <evl.fi/ekumenia> 27.5.2015.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2015. Seurakunnan toiminnan ydin on jumalanpalvelus. Saatavilla www-muodossa: <evl.fi/EVLfi.nsf/Documents /498064D19B44F4F0C2256FEA003B1193?OpenDocument&lang

=FI> 27.5.2015

Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2014m. Suomessa toimii yhdeksän lu-terilaisen kirkon hiippakuntaa ja kymmenen piispaa. Saatavilla www-muodossa: < evl.fi/piispat > 7.12.2014

130 Suomen evankelis-luterilainen kirkko 2014n. Verot ja muut tulot. Saatavilla www-muodossa: < evl.fi/EVLfi.nsf/0/F4798384ACD179A1C22572E5003 ACBF9?OpenDocument> 7.12.2014.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko. 2015o. Äänestä, edusta, tee aloite – tule mukaan vaikuttamaan! Saatavilla www-muodossa: < evl.fi/EVLfi.nsf/

Docments/66C256C6C6F4CCC6C2256FEA003B1A43?OpenDocument&lang

=FI> 27.5.2015.

Tilastokeskus. 2013. 2. Väestörakenne. Väestö uskontokunnan mukaan ja osuus väestöstä 1950–2013. Saatavilla www-muodossa: < www.stat.fi/til/

vaerak/2013/vaerak_2013_2014-03-21_tau_002_fi.html> 3.8.2014.

Tauriainen, A. 2014. Organisaatioiden verkkopresenssi. Pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto, viestintätieteiden laitos.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2013. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi.

Vantaa: Kustannusosakeyhtiö Tammi.

Van der Merwe, M.C., Grobler, A. F., Strasheim, A. & Orton, L. 2013. Getting young adults back to church: A Marketing Approach. Theological Studies 69 (2), 12 pages.

Van Riel, C. B. M. 1997. Research in corporate communication. An overview of an emerging field. Management Communication Quarterly 11 (2), 288-309.

Vos, M. & Shoemaker, H. 2006. Monitoring public perception of organiza-tions. The Netherlands: Boom onderwijs.

Vuokko, P. 1996. Asiakaslähtöisyys kirkossa. Mitä se on ja onko sitä? Kirkon tutkimuskeskus sarja A nro 68. Jyväskylä: Kirkon tutkimuskeskus.

Yle. 24.3.2014. Suvivirren laulaminen kouluissa uuteen harkintaan. Saatavilla www-muodossa: < yle.fi/uutiset/suvivirren_laulaminen_kouluissa_uuteen_

harkintaan/7152153> 3.8.2014.

LIITTEET

LIITE 1 WEBROPOL-KYSELYLOMAKE

Nuorten aikuisten ajatuksia kirkosta

Hyvä vastaaja

Olet klikannut itsesi lomakkeeseen, jolla kerätään aineistoa pro gradu -tutkimusta varten. Tutkimuksessa selvitetään, mitä 20–35-vuotiaat nuoret aikuiset ajattelevat Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta.

Tässä tutkimuksessa kaikkien vastaukset ovat yhtä tärkeitä, kuuluitpa sitten evankelis-luterilaiseen kirkkoon tai et. Osallistua voi myös riippumatta siitä, koetko olevasi kirkollisesti aktiivinen tai et. Alussa sinulta kysytään muuta-mia taustatietoja, jonka jälkeen sinulla on mahdollisuus kirjoittaa omista ko-kemuksistasi.

Tutkimukseen osallistuminen kestää noin 10 minuuttia tai pidempään, riip-puen siitä, miten paljon aikaa päätät käyttää vastausten laatimiseen. Tutki-muksen tuottama tieto auttaa ymmärtämään paremmin sitä, minkälaisia mielikuvia ja kokemuksia nuorilla aikuisilla on kirkosta ja mitä he kirkolta odottavat.

Jokainen vastaus käsitellään luottamuksellisesti ja saatua aineistoa käytetään ainoastaan tieteellisiin tutkimustarkoituksiin. Osallistuminen tapahtuu ni-mettömästi ja tulokset raportoidaan niin, että yksittäisen henkilön vastauksia on mahdoton tunnistaa.

Kyselyyn on mahdollisuus vastata tiistaihin 18.6.2014 saakka.

Kiitos, että jaat kokemuksesi tutkimuskäyttöön!

Leena Koski

opiskelija, Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitos Sähköposti: xxx@student.jyu.fi

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

1. Sukupuoli Nainen Mies

2. Syntymävuotesi 1994

1993 1992 1991 1990 1989 1988 1987 1986 1985 1984 1983 1982 1981 1980 1979

muu, mikä?

3. Kotipaikkasi

Ahvenanmaan maakunta Etelä-Karjala

Etelä-Pohjanmaa Etelä-Savo Kainuu Kanta-Häme Keski-Pohjanmaa Keski-Suomi Kymenlaakso Lappi

Päijät-Häme Pirkanmaa Pohjanmaa Pohjois-Karjala

Pohjois-Pohjanmaa Pohjois-Savo Satakunta Uusimaa

Varsinais-Suomi Joku muu, mikä?

4. Minkälaiseksi määrittelet suhteesi kirkkoon?

Voit valita enintään 2 vaihtoehtoa.

Olen ev.lut. kirkon jäsen

Olen eronnut ev.lut. kirkosta. Milloin?

Olen liittynyt ev.lut. kirkkoon muulloin kuin vauvana kasteessa.

Milloin?

En ole koskaan ollut ev.lut. kirkon jäsen

Kuulun johonkin muuhun kirkkokuntaan. Mihin?

5. Tässä kohdassa voit halutessasi perustella tai tarkentaa edellisessä kohdas-sa tekemääsi valintaa.

Miksi olet kirkon jäsen? Miksi erosit kirkosta tai liityit kirkkoon? Miksi et ole koskaan kuulunut kirkkoon? Miksi kuulut johonkin muuhun kirkkokun-taan?

6. Minkälaista on osallistumisesi evankelis-luterilaisen kirkon toimintaan?

Osallistun säännöllisesti

Osallistun melko säännöllisesti kirkon toimintaan

Osallistun satunnaisesti kirkon toimintaan, esim. joulukirkkoon En osallistu kirkon toimintaan

Jotakin muuta, mitä?

7. Tässä kohdassa voit halutessasi perustella tai tarkentaa edellisessä kohdas-sa tekemääsi valintaa. Miksi okohdas-sallistut kirkon toimintaan? Miksi et okohdas-sallistu kirkon toimintaan? Haluaisitko osallistua kirkon toimintaan? Miksi?

8. Mitä ajattelet Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta?

Kerro vapaasti omien kokemuksiesi ja käsityksiesi pohjalta, mitä sinulla tulee mieleen Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta. Minkälaisia sinun mieles-täsi evankelis-luterilainen kirkko ja sen toiminta ovat? Mitkä tekijät ovat vai-kuttaneet käsityksiisi? Minkälainen merkitys kirkolla ja sen toiminnalla

si-nulle on? Toivon sinun vastaavan mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja tuovan esiin juuri sinulle tärkeitä asioita.

9. Mitä odotat Suomen evankelis-luterilaiselta kirkolta?

Miten kirkko vastaa odotuksiisi? Miten kirkko ei vastaa odotuksiisi? Toivon sinun vastaavan omien kokemustesi pohjalta mahdollisimman yksityiskoh-taisesti ja tuovan esiin juuri sinulle tärkeitä asioita perusteluineen

10. Kerro kirkkoon liittyvästä kokemuksestasi.

Kuvaile jotakin erityisen hyvin mieleesi jäänyttä yhtä tai useampaa evanke-lis-luterilaiseen kirkkoon tai sen toimintaan liittyvää kokemustasi. Missä koit sen ja milloin? Minkälainen tunne sinulle jäi tuosta kokemuksesta? Voit myös kertoa, että miksi valitsit juuri sen kokemuksen.

11. Kommentteja ja terveisiä tutkijalle

LIITE 2 SÄHKÖPOSTIN SAATETEKSTI YLIOPISTOJEN AINE-JÄRJESTÖJEN YHTEYSHENKILÖILLE

Otsikko: Etsitään 20–35-vuotiaita kertomaan kirkkoon liittyvistä kokemuksis-taan

Hyvä ainejärjestön viestintävastaava

Etsin pro gradu -tutkimustani varten 20–35-vuotiaita nuoria aikuisia eri puo-lilta Suomea kertomaan kirkkoon liittyvistä kokemuksistaan.

Kirkko on muutaman viime vuoden aikana synnyttänyt paljon keskustelua ja yhtä paljon myös mielipiteitä. Eikä vähiten juuri nuorten aikuisten keskuu-dessa. Tässä Jyväskylän viestintätieteiden laitokselle tehtävässä yhteisövies-tinnän pro gradu -tutkimuksessani selvitän nuorten aikuisten ajatuksia Suo-men evankelis-luterilaisesta kirkosta. Kaikkien vastaukset ovat yhtä tärkeitä riippumatta siitä, minkälainen suhde vastaajalla on kirkkoon.

Vaikka kesä onkin jo alkanut, toivon, että välittäisit tiedon tästä tutkimukses-ta ainejärjestösi jäsenille, jottutkimukses-ta mahdollisimman moni pääsisi kertomaan kirkkokokemuksistaan.

Tutkimukseen voi osallistua keskiviikkoon 18.6.2014 saakka osoitteessa:

https://www.webropolsurveys.com/S/3CE56280E0A435BD.par

Taustatietojen lisäksi pyydän vastaajaa kertomaan ja kuvailemaan omia ko-kemuksiaan kirkosta. Osallistuminen kestää noin 10 minuuttia tai pidem-pään, riippuen siitä, miten paljon aikaa vastaaja päättää käyttää vastausten laatimiseen.

Vastauksia käsitellään luottamuksellisesti ja aineistoa käytetään vain tieteel-lisiin tutkimustarkoituksiin. Osallistuminen tapahtuu nimettömästi ja tulok-set raportoidaan niin, että yksittäisen henkilön vastauksia on mahdoton tun-nistaa.

Parhain terveisin,

Leena Koski, opiskelija, Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitos S-posti: xxx@jyu.student.fi

LIITE 3 SAATETEKSTI AMMATTIKORKEAKOULUJEN OPPI-LASKUNTIEN YHTEYSHENKILÖILLE

Otsikko: Etsitään 20–35-vuotiaita kertomaan kirkkoon liittyvistä kokemuksis-taan

Hyvä ammattikorkeakoulun oppilaskunnan viestintävastaava

Etsin pro gradu -tutkimustani varten 20–35-vuotiaita nuoria aikuisia eri puo-lilta Suomea kertomaan kirkkoon liittyvistä kokemuksistaan.

Kirkko on muutaman viime vuoden aikana synnyttänyt paljon keskustelua ja yhtä paljon myös mielipiteitä. Eikä vähiten juuri nuorten aikuisten keskuu-dessa. Tässä Jyväskylän viestintätieteiden laitokselle tehtävässä yhteisövies-tinnän pro gradu -tutkimuksessani selvitän nuorten aikuisten ajatuksia Suo-men evankelis-luterilaisesta kirkosta. Kaikkien vastaukset ovat yhtä tärkeitä riippumatta siitä, minkälainen suhde vastaajalla on kirkkoon.

Vaikka kesä onkin jo alkanut, toivon, että välittäisit tiedon tästä tutkimukses-ta ainejärjestösi jäsenille, jottutkimukses-ta mahdollisimman moni pääsisi kertomaan kirkkokokemuksistaan.

Tutkimukseen voi osallistua keskiviikkoon 18.6.2014 saakka osoitteessa:

https://www.webropolsurveys.com/S/3CE56280E0A435BD.par

Taustatietojen lisäksi pyydän vastaajaa kertomaan ja kuvailemaan omia ko-kemuksiaan kirkosta. Osallistuminen kestää noin 10 minuuttia tai pidem-pään, riippuen siitä, miten paljon aikaa vastaaja päättää käyttää vastausten laatimiseen.

Vastauksia käsitellään luottamuksellisesti ja aineistoa käytetään vain tieteel-lisiin tutkimustarkoituksiin. Osallistuminen tapahtuu nimettömästi ja tulok-set raportoidaan niin, että yksittäisen henkilön vastauksia on mahdoton tun-nistaa.

Parhain terveisin,

Leena Koski, opiskelija, Jyväskylän yliopiston viestintätieteiden laitos S-posti: xxx@student.jyu.fi

LIITE 4 KYSELYLINKIN PÄIVITYKSET FACEBOOKISSA JA TWITTERISSÄ

Facebook:

Minkälaisia kokemuksia sinulla on kirkosta? Nyt etsitään viestintätutkimusta varten 20–35-vuotiaita kertomaan kirkkoon liittyvistä kokemuksistaan. Vas-taaminen vie noin 10 minuuttia. Lomakkeeseen pääset tästä linkistä.

https://www.webropolsurveys.com/S/3CE56280E0A435BD.par

Twitter:

#Kesä ja #loma. #Cool, kun rannalla auringonpaisteessa on aikaa. Kerro kirkkokokemuksestasi viestintätutkimuksessa http://urly.fi/dVY

#Suvivirsi #eroakirkosta. #Kirkko synnyttää keskustelua. Kerro kirkkoko-kemuksestasi viestintätutkimuksessa. http://urly.fi/dVY

#Kirkko mukana kun elämässä on #arki tai #juhla. 20–35-vuotias, kerro kirkkokokemuksestasi viestintätutkimuksessa http://urly.fi/dVY

#Häät tai #ristiäiset kesällä? 20–35-vuotias, kerro kirkkokokemuksestasi vies-tintätutkimuksessa http://urly.fi/dVY

#Kirkollisvero vai kirkosta #ero? 20–35-vuotias, kerro kirkkokokemuksestasi viestintätutkimuksessa http://urly.fi/dVY

#Demokratia ja #sananvapaus mahdollistavat mielipiteet. 20–35-vuotias, kerro kirkkokokemuksesi viestintätutkimuksessa http://urly.fi/dVY

#Arkipyhä tuo pyhän arkeen: #Työ tauolla ja #opiskelija lomalla. Kerro kirkkokokemuksestasi viestintätutkimuksessa http://urly.fi/dVY

Minkälainen on sinun #kokemus kirkosta? Kerro se kirkkoon ja nuoriin ai-kuisiin liittyvässä viestintätutkimuksessa http://urly.fi/dVY

Mikä on sinun #kirkkogate? 20–35-vuotias, kerro kirkkokokemuksestasi vies-tintätutkimuksessa http://urly.fi/dVY