• Ei tuloksia

Minna Canth siveellisyyspyrinnöistä · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Minna Canth siveellisyyspyrinnöistä · DIGI"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

Jicski-Suoim Tiistaina Helmikuun 2 pmä.

M 14. 1892.

Ilmestyy jola arkitiistai,torstai ja laumantail:lo 5 j.pp.

Tilushllinta

1010 muodelta 5 m., loimelta neljännelseltä4m., puoleltamuo-

delta 3 m.janeljännekseltä1m. 50 p:iä. G. Simat)j^^^^^H'l!phili unronen, aar! orZgren. Lehden!?nttoli on Weilin jaGöös'intalossaKauppakadunwariella

il

tonnkulmassa.

Ilmoitllshintll

ensi simulla 15 miimeisellä 10 penniä

pieneltälimiltä.

BM^ '— LAUEI ZI7EZÅ2. HELSIWKK Toimittaa laki-asioita maamme kaikissa oikeuksissa. l "m""^i

DM-Toimisto avoinnakello10—3 a.p. 'MW

PäiVäUZtll.

suomen

sillnlin konttori auki arkipäiwinä l:lo 10—2.

Myspllnlin tonttori auki maanantai.».», leski- miikkona ja laumantaina t:lo 12 -1 Pohjoismaiden

osatefiantin

konttori amoinna

tiistaina,torstaina ja lauwantainal:loI—2 Sllästlipllnttl auki jokaKeskimiiktona l:w 7—B

ja lllumantainll t:lo 7

9.

Sähtolennätin tonttoiiamoinnaarkipäiminäl:lo B—2 ja5—7 setäpyhinäk:lo9—ll ja5—7.

ztllhlltoimitllmariauki joka arkileslimiikkona k:lo

4—5.

HauppllllliKseullln tirjm ttoamoinnasunnuntllisi!

t:lo 12

1 päim. ja 4

5 i. p.

Kllnsllntirjast» auki sunnuntainak:lo3—4 i.p.

Lukusali awoinna arlipäiwinä k:lo 10

1päin»,

ja4

5 i.p.

sekä sunnuntaisinl:lo 3

loi.p.

«HsityölllisUhdist. lirjllsto auki k:lo I— 2 i. p

Postikon,ttoori auki:

Suimunt.- ja juhlap. B—lo8

10 e. pp.4

5 j.pp,

Joka arkipaiwä l:Io B—lo8

10 e.pp.,11—1 päim

ja3-5 j. pp.

Jos posti tulee yllä mainituillaajoilla,pv delaan tonttoorisuljettuna tarpeen mutaan.

Kirjelaatitoltyhjennetään:

SunnuM. t:lo 6 j.pp.

Maanant.

6 aam. 6i. pp.

Tiistaina6e. pp. ja 6j.pp

Kesliw.

6e. pp. ja 6j. pp.

Toistama

6e. pp. ja 6j. pp.

Perjantaina6 j. pp

Laumani.

6e.pp. ja 6j. pp.

Postltontloorm ulkopuolella olenia laatikko welamaha ennenpostinlähtöä.

Posti lähtee:

Joka päiwä 8 j. p.Keuruulle

Maanantaina k:lo U e.pp.Laukaaseen,Kongin- kankaalle ja Viita-

saarelle.

Tiistaina l:lo 6 e. pp.

„ „

8 e.pp.8 e. pp.JämsäänLeimonmäelle.Uuraisille,Karstulaan, Kimijärmelle ja Saa-

rijarmelle.

8e. pp.Lllutaaseen.

Keskim, Torst.

K 8

e.pp. Uuraisille, ©aarijär=

melle, äßiitafoareUe ja

l^^^Wl

Pihtiputaalle.

Lauwant!t-lo^B „ „

Be.e.pp.pp. Lautaaseen,Jämsään. Kongin- kankaalle, Saaiijäi- tuelle, Karstulaan ja Kilvijänvelle.

Posti tulee:

Solapäiroä e. pp.Keuruulta.

Sunnunt. l:lo le.pp.Leiwonmäelta.

Maanani.

5V2 nam.©aarijärraeltä, Lau- taankautta.

1,, 6 e. pp.Jämsästä ja

I „

7j. pp. SaariJannelta Uu=

raistenkautta.

H,

5,30 e.pp.Laukaasta,Kongin- kankaalta ja Niitä- saarelta.

1., 7 j. pp. Saarijänveltä, Uu=

iäisten kautta.

I „

5

V2

aam.Laukaasta.

1,,6 e.pp.Jämsästä.

Tiistaina

Keskin,

Torstaina Laumant,

Kurssit.

pantti

Helmitulm

2 p.

Vuamen

Dl^pr.titucSfi. OlStoturSp.

m.249: M.

Pietari 244

Lontoo l.n. 25: 30

90 p. 25: 15 25: 05

Pariisi l.n.100:

90 p. 99: 30 98: 70.

Antn-erpi l.n. 99: 90.

90 p. 99: 20. 98: «0 l. n.124:40.

90 p. 123: 20.

Hampuri Lybetti

122: 60 l. n. 124:40,

90 p. 123: 20. 122: 60.

Berliini l.n.124: 40

90 p.

122: 60.

Frankfurt

a. M, l.n.124: 40

90 p. 122: 60.

Amsterdam l. n.209:

90 p.208:

-

l. n. 139: 40 l. n. 139: 40.

I. n. 139: 40

206: 40, 138: 60 138: 50 138. 5N

Tukholma Kristiania Kovenhamina

Matkustawaifia.

Seurahuoneella:Kauppamatkustaja

Hul-

daMallinHelsingistä.

Rouma Girsenin luona: Kauppamat- kustaja SchumacherHampurista.

Vtsityisessä

asunnossa:

MontoonTu-

runenMipurista,talossan:o 120.

Kokouksia.

fllaigfeitrait

Wuofikolous

pide

tään keskinnikkona

helmikuun

3 p,

tello

6j^pu^Raittiusßawinto-

las

s a^^^D^^^^^^^^^^^V

1-1

Huoneita wuotrattawanai

Talossa

Nio 44 tuleman

kesäkuun

l:étä päimästä,

isommalle

perheelle.

— Ehdoista

rooibaan sopia

joutsen' n kan

sn

153

Palvelukseen halutaan

raitis ja

rehellinen

täysin tottunut hy-

wä ja milkas tukimies saapi

ensim- mäisen miehen

paikan tukku ja wä-

hityis kauppa

liikkeessä

kun

lähettää

to-

distuksensa

ja

maatuuliksensa

N.

Pöyhöselle

Kuopioon.

158 1-2

Erinäisiä ilmoituksia.

Kilzllllljllt

pidetään Petäjämedenkirkonkylässä Kir- rinjärmellä maanantaina

Helmikuun

8p.

Oriit ja tammat kilpailemat yhteisistä palkinnoista.

Hemoset

jaetaan

kahteen

luokkaan. Wanhempaan luokkaan kuu- lumat

miisimuotiset

ja

sitä

manhemmat,

nuorempaan

nelimuotiset

ja

siitä

nuo-

remmat.

Kolmatta

metämille myönne- tään 5

sekunnin

ja toistenmetämille

11)

sekunnin

alennus kilometrille. Rata ajetaan

kahteen

kertaan.

Palkinnotta

jaetaan neljä

kummassakin luokassa.

Ajoissa noudatetaan maltion sääntöjä.

Hemoset

kirjoitetaan Sikalan

talossa.

Samassa tilaisuudessa

pannaan toi- meen

Arpajaiset

iltaman

kanssa tormisoittokunnan

hy-

mäksi.

Ohjelmaan kuuluu: Puhe,

esi-

telmä, laulua näytelmä

Pahassa

pu-

lassa"

jamäliaikoina

tormisoittoa. Lo-

puksi

tanssia.

Sijaan >ääsymaks! p.ai-

luisilta

ja 25 p. palkollisilta jalapsilta Arpaliput

maksamat

25

Petäjllivedella

Helmik.

1 1892

16? I—2

Emil Malmberg

Vl2lllmii-in!<2tu 2

nimittää kaikenlaisia asioita viras- toissa,kassoissa ja pankeissa, y.m.

Bllelsinki.

Vladimirinkatu Postiosoite

N:o 2.

Sähköosoite: Helsinki.

26 11—0

(W. S. L. 1kr 5 rim.)

D^"

'V4BONimismiesH.L.Fröjdman'illeKi-

mijärmellä lähettämäni aroonaisen»valtakirjan,

eräässä Oikeus asiassa,täten kuoletan moi- mattomaksi. Jämsä 18'/292.

I. N. Fiirlin.

KauppiasJämsässä'

I—l 163

Tiistaina Helmikuun 2 p:nä

toimeen panee

Luistinradan

johtokunta

radan ylläpitämisen hyväksi

Seurahuoneella.

Soittoa (jouhiorkesteri, torvisoitto- kunta), Pilakertomus, Lausuntoa,

Kiertotähden

kohtalontietoja, Kup- letteja, j.m. ja

ly Tanssia. "HUU

Stf* Sali

korisleltuH

Iltama alkaa k:lo '/28 i.p,

Koulunuori- Pääsymaksu 1markka,

soita 50 penniä.

164 i-i

IMäMän lääkäri-

piirin jalo.

Waikka

tästä

asiasta

jo pää-asiassa olemme

lausuneet

mielipiteemme,

tah-

domme

sen

mielä kerran ottaapuheeksi, tällä kertaa ainoastaan lyhimmittäin huomauttaen, kuinka löyhälle pohjalle

perustuu

se

anomus, jonka Iymäskylän

maltuumiehet

omat

lääkintöhallitukselle lähettäneet —

janyt omat päättäneet

lähettää senaattiin —

ja jossa pyyde-

tään piirilääkärin asuinpaikan muutta- mista uudelleen Iymäskylään.

Waltuumiesten

anomus

perustuu

kol-

meeneri

kohtaan. Ensimäisessä kohdassa

medotaan

siihen:

että I:kylän kaupunki

on koko

Laukaan kihlakunnan

keskuspis-

teenä,

sinne

tekee

maatansa muosittain

monta matkustusta,

siellä

löytyy

uscoita

kouluja (joiden

sanotaan

oleman tykkä-

nään

mailla

termeydenhoitotarkastusta).

Sitäpaitsi onkaupungin

lähistöllä

monta

suurta saha-

ja tehdaslaitosta, joissa työskentelee

satamääriä

työmiehiä.

Ia

kun

tähän

mielä

lisäksi

tulee, että mel-

kein kaikki muut

tehdaslaitokset

lääkäri-

piirin alueella omat sijoitetut

sen

eteläi-

seen osaan,

nim. Petäjämedellä1rau-

tatehdas

ja 1

sahalaitos,

likylän pitä- jässäuseampia

sahalaitoksia,

1maamme suurimpia paperitehtaita ja

nahkatehdas

ja

Laukaassa 2

sahalaitosta,

kun

sitä

mastoin pohjoisissa pitäjissä on ai- noastaan 1 pieni

rautatehdas

Karstu-

lassa, joka nykyjään seisoo,ja

Wutasaa-

rella l. mastaperustettu pienempi

saha-

laitos, niinlienee jo t

ässäkin

kyllin

syytä

asunnon muuttamiseen."

Siinä ne perusteet, joihin maltuu- miesten pyynnön

ensimäinen kohta

no-

jaantuu. Mutta

meidän

mielestämme omat

sellaiset

perusteet näin yleisessä,

koko

lääkäripiiriämme

koskemassa

asiassa,

mahasta

armosta. Kylläkai niitä löy-

dettäisi

piinn

eteläiseltä

puolelta mielä muitakin ansioita,

ehkä lisää

tehtaitakin,

mutta

eihän

piirilääkäri liene mitään erityinen

tehdaslääkäri. Ia

mitä tulee

maltuumiesten

malitukseen

siitä,ettäkau-

pungissamme olemat koulut omatlää-

kärinhoidon

puutteessa, niin ei

sillekään

ole mielestämme tällä kertaa pantama erityisempää painoa,

sillä sellaisessa asi-

assa

kuinonpiirilääkärin

asunnon

muut-

teleminen, on

katsottama

ainoastaankoko

suuren

yleisönetua,

huolimatta

kouluista

ja

sahoista.

Sanalla

sanoen:

meistä I:kylänmal-

tuumiestenpyyntö näyttää perustuman lujaksi

itsekkäälle

pohjalle:

s.

o.

he

omat

tahtoneet

lujaksi pitää

silmällä

ainoas-

taanI:kylän kaupungin ja

läheisen

ym-

päristönetuja. Mutta ajateltuahan

josmaan

olemme siksi

tasapuolisia näin yleisessä

asiassa —

miten kämisi

lääkä-

ripiirin pohjoispuolen asukkaille,jospii- rilääkärin

asunto

taas

tulisi

I:kylään

mulkatuksi.

Koko tuo

suuri

pohjoispuoli jäisi

silloin

todellakin ilman kaikkea ter-

meydenhoitoa, jäisi

mähine tehtaineen

päimineen. Eikä nematkustukset, joita

sieltä maatansa muosittain tekisi

Iymäs-

kylään, paljon

auttaisi

yleisessä ter- meydenhoidossa.

Ia

tuskinpa tuo pii- rilääk rikään puolestaan

ennättäisi

pitää

juuri mitään

huolta

posjoispuolen kan- sasta,

sillä hänellähän

maltuumiesten

anomuksesta

päättäen

olisi

jo niin

hir-

meän paljon tekemistä Iymäskylänkau- pungin

kouluissa

ja

maaseurakunnan tehtaissa

ja

sahoissa.

Toinen kohta maltuumiesten anomuk-

sessa

käy

samaan suuntaan

kuin

ensi-

mäinenkin, mutta kerrotaan

siinä

tar-

kemmin, kuinka nykyisenainoankaupun- ginläätärimme aika on tärkki. „Eimoi tullakysymykseenkään",

sanotaan

kirjoi-

tuksessa,

että hän möisi

ulottaa lääkä- ritointaan ulkopuolelle kaupunkia.

Ia

jos

hän

joskus

sairastuisi tahi

muutoin

tulisi satunnaisesti

estetyksi

Mirkaansa

hoitamasta, jäisi taas m.m. tuo

sama

ympäristö,jonnemaltuumiesten

mukaan.

hän

ei moi

ulottua

tointansa,

ilman

lääkäriä.

Tässä

onjotakinristiriitaista.

Mitä taas tulee

maltuumiesten

kirjoi-

tuksen

kolmanteen kohtaan, jossa miita-

taan siihen, ettälääkäripiirinpohjoisim-

mat kunnat omat

saaneet runsaita

apuja

kunnanlääkärien palkkaamiseksi, niinei

sillekään

pykälälle

jokamuutoin on

asiallisin

koko

anomuksessa —

moi aina- kaannykyaikanapannapaljonpainoa,sillä eipä näy lääkärit niinkään

höllässä

ole-

man tulemaan

kunnanlääkäreiksi

piirin pohjoispuolen pitäjiin. Olisi siis

sit-

tenkin

suuri

kohtuuttomuus, jos poh- joispuolen pitäjiltä

mietäisiln heidän

ainoa turmansa, piirilääkärinsä Saari- järmellä.

Olemme lyhyesti

koettaneet kumota

niitä perusteita, joiden nojalla maltuu-

miehet

anomat piirilääkärin

asunnon

muuttamista Saarijärmeltä Iymäsky- lään. Olemme olleet

samaa

mieltä,

luin

useimmat

Keski-Suomen kunnat, joiden mieltä

maltuumiehet

omat kysy-

neet.

Ia mahtaakin kohtuus

olla nii-

den puolella, jotta puolustamat piiri

lääkärin

nykyistä asuntopaikkaa, kos-

lahan

niinkin

läheinen

kunta kuin

esimerkiksi —

jolle todellaIymäskylän

maaseurakunta olisi

kouraan tuntumaa

hyötyä asuntopaikan

muuttamisesta

Iy-

mäskylään

katsoo

ku.tenkin

kohtuu-

den

maalimaksi

puolustaa asuntopaikan pysyttämistä Saarijärmellä, joka

sitten-

kin on enemmän keskellä piiriä,

kuin

Iymaskylän kaupunki.

Me

olemme täten tuoneet

esille kan-

tamme

tässä

koko Keski-Suomelle tär-

keässä

kysymyksessä.

Ia

lopuksi me

main pyydämme yhtyä

maltuumiesten anomuksen

loppulauseisin, joissa pyy- detään lääkäripiirin

kahtia

jakamista ja

toisen

lääkärin asuntopaikaksi Iymäsky- lää.

Minna Canth siweelli-

syyspyrinnöistä.

Kirjailija Minna

Canth

piti äsket-

täin Suomen Naisyhdistyksen

kokouk-

sessa esitelmän

aineesta:

Kuinka möisi

Suomen Naisyhdistys

tehokkaimmalla

lamalla edistää

simeellisyyspyrintöjä

maassamme".

Kosta

esitelmä

epäilemättä

ansaitsee tulla

lameamminkin tunnetuksi,otamme

sen tähän suomennettuna Hemmet och samhället"

lehdestä.').

Esitelmän

pitäjä alottaa

huomaut-

tamalla, että

sanallasi

meellisyys ei tar-

koiteta yksinomattain sukupuolien wä- listä suhdetta, maan että tämä

käsittää

ainoastaan yksityiskohdan, pienen

osan

lamealle ulottumasta

simeellisestä kehi-

Suomennos ..Pohjalaisen",

j £ n 1 t .AJt§-M~ A IW-A«W -A.J~Jt,A_ -f- f f T/^~\HV /I" IToimittavat iltapostissa saapu-

f

C\ O1TT3O

T^>

At

V^

O

I T^VO Cl TO XIL lJ

VJ

iVX I

neet kiireelliset asiakirjat sev-

VJCX OlltJll (X Olltyll 111 dll HE LSINGISSA

r»"» päivänä ennen kloU

WJ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^M asianom.. paikkaan.

Matkustavat pvydettäissä maagin-

■FabianmkHlU '6\ dulle. Sähkö-osoite:Castren.Helsinki.'

nimituomari Lakitiedetten kand.

(2)

14 — 1892. Keski-Suvmi. Tiistaina Helmikuun 2

p:nä

tyksestä.

Ia koko

tämä kehitys täytyy

käsittää

ennenkuin moi myötämaikuttaa

siihen

että sukupuolten

suhteet muodos-

tumat

toisellaisetsi

kuin nyt omat, että

ne tulemat raittiimmiksi, puhtaammiksi ja

suurempaan

sopusointuun

sekä hen-

kisten että ruumiillisten

luonnonlakien

kanssa, jotta tämä

suhde

tulee

ihmis-

kunnan jamalistuneen

aikakauden

ar-

moiseksi.

Nuoden

1883

maltiopäimillä

lausui

piispa

Johansson

melkein

seuraamat sanat:

Oppia, tietoja tamoitamme,

sie-

lun

ulkonaisia

kykyjä

haluamme

mää-

rättömästi

kehittää,

mutta hengenydin jätetään

huomioon

ottamatta,

sen

ja-

lostuttamisesta

emmemälitä.

Ia

mel-

kein

samaan

aikaan

lausui Henrik Ib-

sen eräässä

Norjan työmäcnkokouksessa:

nyt

tarmitsemme

juuri aatelisihmisiä,

en tarkoita säädyn,

enkä rahan —

ei,

en edes järjenkään aatelia, maan sydä- men,

tahdon

ja tunteen

aatelia.

Näis-

sä molemmissa lauseissa

on

sama

perus-

ajatus, ne

sisältämät saman

symällisen

käsitteen.

On

siis

tapahtunut

se

kum-

ma,että

oikeauskoisu

aden

mahtuma

edus-

taja ja edistyksen

suuri

puoltaja omat

tietämättään ojentaneet

toisilleen

käten-

sä. He

omat kukin

tahollaan kuunnel-

leet ajan maltimotykytystä ja

keksineet

saman

totuuden.

Ia heihin

yhtyy

muita

muosisatamme

etemimpiä

miehiä.

Renanin koko elämäntyö on

eheä,

jär-

kähtämättömään simeelliseen

moimaan

perustuman, lempeyden ja mapauden ylistys.

Ia idässä etsii

profeetta

Tolstoi

ilmoille kristinopin ytimen, rakkauden

uskonnon ikuisesti

elämän aatteen.

Omatko nämä

muosisatamme suuret

henget joutuneet

harhaan!

Eipä

suin-

kaan!

Meidän tarmitsee

main luoda

katsahdus

ympärillemme,

tullaksemme makuutetuiksi heidän

sanojensa symästä totuudesta.

Ihmissuku

on tamatto-

masti mennyt eteenpäin

aineellisessa

ja

henkisessä

suhteessa, mutta tuon edis-

tyksen

simeellistä laatua

ei

ole huolittu

tarkemmin

tutkia ja

koetella.

Kehitys on

sen muoksi ollut

yksipuolista,

sopu- sointu

tullutsäretyksi. Itsekkäisyys,moi- tonpyynti,kunnian-jamallanhimo, nau-

tinnonhalu

omat

usein olleet kiihoitti-

mina hyödyllisissä yrityksissä ja pyrim noissa, ja niitä on tämän perustuksella puolustettukin. Ne omat niinmuodoin

saaneet

mapaasti mallita

inhimillisissä

oloissa, joihin kaikkiin omatkin

leimansa

painaneet.

Seuraukset

eimät ole jää-

neet tulematta.

„ Valistunut aikakausi"

antaa

surkean

kuman elämästä taimaan- kappaleellamme.

Kaikkien

sota

kaikkia

mustaan" on

sen

tuntomerkki:

Ihmi-

nen, luomakunnan kunnia, makaannut- taa

murha-aseella

kieltämättömän ete- mämmyytensä muiden olentojen rinnal- la maan päällä. Jalomielisyyden, yh- teishengen ja

keskinäisen amuliaisuuden suhteen

on

hän sitämastoin useaa eläin-

alempana.

Luonto

pitää

kuitenkin huolen

siitä,

ettäluojan

tahto huolimatta

luotujen

lakkaamattomista hairahduksista, huoli-

matta pahan ylimallasta kuitenkin tulee

saamuttamlllln

lopullisen moiton. Kaikki

niitä

inhimillisissä

yrityksissä on pahaa,

sisältää itsessään hämiämisen

tuomion.

Rangaistus

sim

cellisten lakien rikkomi-

sesta

ei

olekaan

jäänyt

tulematta. Ih-

miset seisomat

tänään

aseellisina toisi-

aan mastassa, mies miestä,

kansa

kan-

saa

ivastaan. Vihamielisyyspyrkiikaik- kialla maltaan eikä rakkaus. Valtiol-

lisessa elämässä

näemme riitaaja tais-

telua, yhteiskunnassa

samoin. Ia sur-

keinta

kaikesta on, että tämä pahan kylmö, nämä itsekkäisyyden hedelmät,le- mittämät myrkkyä

autteellisiinkin

pyrin-

töihin,niin mieläpäuskonnollisiin,jois-

sa

ei ainoastaan kirkko

seiso

kirkkoa

mustaan

katkerassa taistelussa

maan

myös

lahko lahkoa

mostaan.

Sellainen on aika, jona nainen

he-

rää

tietoisuuteen ihmisarmostaan!

On- ko tämä

seikka historiallinen sormimiit-

tllus?

Tuleeko hänen tehtämäkseen

hy-

wittäii, mitä

ihmiskunta simeellisessä suhteessa

on rikkonut?

Tuleeko hän

edustamaan sydäntä yhteiskunnallisessa, Valtiollisessa,

henkisessä

ja

uskonnolli-

sessa elämässä?

Suurirunoilija

Ibsen

antoi

No-

rassa"

Pohjolan

naisille

mapautuksen aatteen.

Hän

myös on

miimeisessä

näytelmässään,

Hedda

Gabler,

osoitta-

nut, mitä eri teitä

naisella

on malitta-

mana. Onko nainen esiintymisellään luoma

uusia

walistusteitä", kuten

Ib-

sen tässä teoksessaan ennustaa?

Onko

hänellä

olema nöyrän,

ulkonaisesti

wä-

häpätöisen,

huomaamatta

jääneen

Thean simeellinen

moimu, onko

hänen tehtä- mäkseen suotu ihmissumun

pelastaminen

simeellisestä

perikadosta ja

sen

johtami-

nen

uusia

teitä myöten mapauteen ja

rakkauteen?

Tahi —

onko pahan moima tartut- tama hänet, onko

hän

joutuma

samoil-

le harhateille, joita

monilukuiset

joukot

nykyään astelemat? Onko

hänen

te-

konsa kiihoittimeksi

tulema itsekkäisyys,

nautinnonhalu,

ylpeys,

mallan-

ja kun-

nianhimo?

Onko

hänestä

tulema on-

neton

olento

kuin

Hedda

Gabler, joka

joutuu

hämiöön?

Onko jumalkipenyt

hänessä sammuma,

onko

hän

menettä-

luonnolta saamansa ominaisuudet

ja tulematko ne siemenet, jotta luojaon kylmänyt

hänen sielunsa

symyyteen, tu-

kahtumaan

ja

hento oras

kuimettumaan?

Eikö

siis hänen

esiinlymisellään

tule

olemaan mitään merkitystä

ihmiskun-

nan

historiassa?

Onko

hänellä olema

moimaa

tehtä- mänsä

täyttämiseen, mai onko

hän

kaa-

tuma ennen aikaansa, kuolema

simeelli-

sen

kuoleman?

Näihin

kysymyksiin mastaamat tule- mat

muosisadat.

Meidän

melmollisuu-

tenamme on pitää

silmällä edessämme

olemaa

suurta

tarkoitusperää antamat- ta

sen

maisten piimien tai

maisen su-

mun

sitä himmentää.

Luonnollistahan

on, että

useastikin

horjahdamme, maan olkoon meillä

sil-

loin

se

sydämen nöyryys ja puhtaus,

se simeellinen rohkeus,

että tunnustam-

me

mirheemme sekä itsillemme

ettämuil-

le.

Silloin olemme

taasen oikealla

to-

lalla ja moimme makamampina astua eteenpäin.

Kuinka meidän tulee

somittaa simeel-

lisyysautettll

sen kaikissa

yksityisseikois-

sa

elämään ympärillämme,

sitä

emme

»'aata

tässä tilaisuudessa

ottaa keskus-

teltamaksi.

Meidän täytyy tyytyä

ensi askeleen

ottamiseen, käymällä

käsiksi sii-

hen,

missä

paha esiintyy pahimmillaan.

Luulen

meidän oleman yksimieliset siitä, että kysymys etupäässäkoskee sukupuol- ten

malisen suhteen

puhdistamista. Mut-

ta tämäkin kysymys on niin monipuo- linen, niinkietoutunut, että minun puo- lestani täytyy tunnustaa

olemani

ai- man kykenemätön,

sitä

edes

lähimail- leen selmittämään.

On kuitenkin jotain

mannaa: me emme

saa

ollayksipuolisia, jos

tahdomme

menestyksellä työskennellä aatteemme hymäksi.

Innossamme

em-

me

ehkä

aina ole ottaneet huomioon,

että

sillä

on taloudellinenkin puolensa ja että

sillä

myös onluonnonlakeja pe- rustuksena, luonnonlakeja, joita ei

saa

rankaisematta

riitoa, olkoonpa maikka

missä suhteessa.

Kuinka kaikki nämä

seikat —

kenties mielä

sen lisäksi

mo-

net muut

saatetaan

sopusointuun

toistensa

kanssa,

siitä

pitäisimeidän lä-

himmässä tulemaisuudessa

päästä

sel-

mille.

Suomen naisyhdistys on

etumaisim- maksi

tarkoitusperäkseen

asettanut hau-

reuden poistamisen. Sillä on naisyh- distys ottanut juuri tärkeimmän aske- leen, juuri

sen,

joka nykyisissä

oloissa

kaikkein

ensiksi

on olettama.

luwllslylllhelmik 2 p.1892,

Uusi maantie. Senaatissa

on

päättynyt

se

riitajuttu, jokakoskeemaan-

tienrakentamistaSaarijärmeltä jaKars- tulasta Myllymäen

asemalle Waasan

rautatiellä. Mainitut

asematiet

tulee

tehtämiksi

kolmen

muoden kuluessa

mii-

me lokakuun 22 p:stä lukien.

Teitten

suunnat omat, tiet. Suomal.,

seuraa-

mat: Saarijärmen

kirkolta Matosalmen

poikki

Mahlun

järmen eteläpuolitseNää- tään talon

kautta

Myllymäelle; Kars- tulan kirkolta

Riuttasalmen

poikki

Puo- limatkan

kautta Näätään talon

seutu-

mille, yhtyäkseen

siinä

Saarijärmeltätu- lemaan

tiehen.

Naltioapua on myönnetty tien te-

koon

Saarijärmen ja Uuraisten pitä- jille 12,000 mk.,

Karstulan

pitäjälle 16,000 mk., Keuruun ja Multian pi- täjille

sekä

Pihlajamedenkappelille Saa- rijärmen tiestä 7,500 mk.,

Ntsärin

pi-

täjälle

samasta

tiestä 4,500

mk.

ja Karstulan tiestä kummallekin

miimeksi mainituille tientekolahoille

6,000 mark-

kaa,

elikkä

Kruununmaiden siis

yhteensä 46,000 mk.käyttämi- nen. Nastoin

metsänhoitohallituksen

epäämää

lausuntoa

on

senaatissa

mää-

rätty, että Naapasaaren

kruununmaiden sekä

Winolan

kruununmaalla

Karstulan

pitäjässä

olema

räme ia

suo

joutumat

uudistalon perustamisen

wuoksi

pois kruunulta.

Perltaustyö. Tie- ja

»vesira-

kennusten ylihallitus on puolustanut

Jämsän

joen perkkaamista Päijänteen ja

Jämsän

kirkonkylän millillä, jotatyö-

warten

kulunkiarwio nousee

30,300

markkaan.

Hiippakunnan

sanomia.

(Por

woon.) OhdolleAskolan kappalaisenMirkaan on pantuainoa hakija,sikäläinen w. t. kappa- lainen

R. Ilmonen.

Nimityksiä h.

m.Kruununni-

mismiehen

mi.kaa

Piikkiössä

on

hake-

nutm. m.

homioik-auskultantti

A.

Fors-

blom.

— Luistinradan

johtokuntaon

todellakin osottanut

erinomaista ja

kii-

tettämää intoa puuhatessaan

nuorisolle ratoksi

ja mirkistyksetsi liukuilemispaik- kaa jäällä. Näinä kauniina iltapäimi- nä ken

sattuukin radalle kaivelemaan

ja

siellä

näkeekymmenittäin nuoria posket punaisina ja

ihastuksesta

kiitelemän tois-

tensa ohi,

sydänmarinaankin

halla hel-

tyy

nähdessään

nuorten näin

iloitse-

man

muistellessaan

omia nuoruu-

den päimiään. Mutta maikeata on täs-

kaupungissa ylläpitää jotain

humit-

tamaa yritystä.

Eihän

nyt enää

sel- laisia

auta kannattamaan,

sanomat

toi-

set,

toiset

taas mälinpitämättömyydes-

sään

uinailemat. Sen

muoksi

kuuluu- kin jo sisäänpääsymaksuista kerääntynyt

summa

oleman lopussa ja jotta rataa ydä edelleen

moitaisiin kunnossa

pitää

on tietysti maroja

hankittama.

Toi-

mossa

että

armoisa

yleisö

suosiollisin sil-

min

katselee

tätä todella jaloa puuhaa,

toimeenpannaan nyt tänä iltana Seu-

rahuoneella

iltama radan ylläpitämisen hymäksi. Ohjelma, joka on luettamana

toisessa

paikassa

lehteämme

lupaa

haus-

kan illan. Kehottamme siiis

kaupunki-

laisia

jo ohjelman

muoksi

mutta etu-

päässä yritystä

kannattaakseen

lukui-

sasti

tänä

iltana kokoontumaan

Seura-

huoneelle. —

Raittiussenra

piti

kokouksensa

miime

sunnuntaina lukusalilla. Veisat-

tiinmirsi, luettiinrukous,pastori

Schö-

neman piti puheen, juotiin teetä ja lo- puksi puhui mielä ylioppilas

Schöne-

man.

Naisseuran muosikokous

pide-

tään

huomenillalla

kello 6 j. pp. rait-

tiusramintolassa. —

Influentfa

on alkanut jo liik-

kua kaupungissammekiu. Useat omat

si-

jo sairastaneet,

toiset sitä

parasta

aikaapotemat.

-

Kansantajuisen

esitelmän

kansanopistoista piti

Hämäläis osakun-

nan stipendiaatti 'IrjöForsgren miime pyhänä jumalanpalmelulsen jälkeen

I:

kylän

maaseurakunnan

pitäjän tumalla.

Väkeä oli kokoontunut

esitelmää kuule-

maan

runsaanlaisesti.

Joitakuita

osak-

keita lupasimat läsnäolijat merkitäpitä- jän

asiamiesten listoihin.

- Arpajaiset ja

iltama

pide- täänPetäjämedenkirkolla

tormisoittokun-

nan hymäksi maanantaina tämän kuun 8 p. kilpa-ajojen päätyttyä. Ohjel- maan, joka onpainettuna

lehtemme

etu-

simulla, kuuluupuhe,

esitelmä tormisoit-

toa,

tanssia

ju R. Kiljanderin kirjoittama,

hauska

ja onnistunut näy- telmä

«Pahassa Pulassa".

Jämsän kuulumisia.

Hätä-aputoimia. Jo ennen K. S:ssa mainittujen rahankeräysten

lisäksi

päätti

Jämsän

kuntakokous

Tammik. 30

p. rumeta hätäaputoimiin oman maan

nälkää karsimille.

Ide"

yhdistyksen

Rukousko-

kous

oli Tammik. 30

p.

Jämsän

Seu-

rahuoneella. Herra

Kärkönen Tampereel- ta piti onnistuneen

esitelmän

kirjalli- suudesta; luettiin

seuran sanomalehti

«Oras", ja lopuksi oli keskustelua.

Samana päimän aamulla

pani

seura

toimeen

kelkkaretken Palo-

mäen

taloon. Lähtö

tapahtui k. 6 to-

rilta.

Hetken

aikaa lasketeltua edellä mai- nitun

talon lähellä olemassa

mäessä,

mentiin

sisään aamukahmille. Pari

ly-

hyttä

esitelmää

ja

muorolausuntoa saa

tim myös kuulla. Kellokymmenettäkäy'

dessä lähdettiin

kotoa

kahden astuskele^

maan,

tuumiskellen: tehdään se tällai-

nen retki mielä

toisenkin

kerran,

koska

se

näin

hauskalta

tuntui.

Jämsän koskelta

kirjoitetaan meille

Jämsän koski, joka sijaitsee noin

6:den km.

päässä

kirkolta

Petäjä- medelle päin, oli ennen paikkakunnan kuulu

sahalaitoksistaan

ja

Korwen"

miinakaupoista. Nykyään on

sahaliike

kokonaan lakannut maan

sen

sijaan on

ahkerassa

täynissä

massatehdas,

jossaei pyhänäkään lemälii.

Mitään

si

mist y

s

laitost a, niin kuin kansakoulua, lukutupaa

tahi

lainakirjasto, ei

tehtaalla

ole.

Ny-

kyjään omat salakapakat

hamiämään

päin, maikka ei mielä

ihan

sukupuut-

toon.

Kuinka

sitkeitä manhat

kapakoitsijat omat ammatistaan luopumaan,

sen

nä-

kee

seuraamasta henkilöstä.

Noin

ehkä wuosi sitte sakotettiin

mainittua

henki-

löä

kihlakunnan oikeudessa

miinan

myynnistä 500mark. jonka suorittami-

seksi

myytiin

hänen huoneensa.

Waan

parannusta ei tullutkaan,miinaa myy

hän

yhä, josta

kuuluukin

tulemantaas

edesmastaukseen — saa

nähdä

joko

sit-

ten lakkaa. Kummallisempaa on mielä kun mainittukapakoitsija on suutari, ja hymiä jalkineita kuuluu

tekemänkin,

kun maan miinakaupalta joutaa.

Jos.

Ala—

Mellan

isäntä, jonka maalla miinakaup- paa harjoitetaan,

olisi

kruununmiesten apuna, niin

olisi

helpompi

saada siitä

loppu, maan niin,itämää kyllä,ei

asi-

an laita ole.

— Kitunut koira.

Wiime mark kinoiden aikaan ampui eräs kotiaan palaama markkinamies kolme kertaa koi-

raansa

Keljon kylässä. Mutta koira ei kuitenkaan mielä

silloin

kuollut. Aina miime

sunnuntaihin

astioli koiramaan-

nut puolikuolleena nietoksessa, josta

sen

eräs

henkilö huomasi

jalopetti

sitten

ki-

tuneen ja

kärsineen

elukan elämän.

— lufluentsassa

oiwallinen,

tekisi-

pä mieli

sanoa

aiwan ominainenpa- rannuskeino on lämmin

muode.

Ver- rattain

mahalla

ja nopeasti pääsimät

nimittäin taudistaan ja mieläpä säilyi-

mät

kaikista lisätaudeistakin melkein

poikkeuksetta kaikki ne, jotka

heti sairas-

tuttuaan

saatiin

turmauttumaan muo-

teesen

ja pysymään siinä, niin kauan kuin kuumetta kesti, kertoo

kokemuksis-

taan

tohtori

N.

Idman.

Kyllä se on totta.

Keski-Suomen

9

num. kirjoittaa

Her-

ra

A. F."

kirjeenwaehtaja

H":n il-

moituksen

johdosta

kllnsanovistoasill

Jämsässä", pelästyen sitä, että

Jämsä-

läisten kansanopisto puuha muka

eh- käisi

ja

laittaisi tokeita"

Keski-Suomen kansanopisto puuhalle. Oikeankäsityk-

sen saamiseksi

on lyhyt selitys tarpeelli-

nen.

Useampi

Jämsäläinen

hymin tietää,

kaikesta ..lyhyinäköisyndestä" yhteisistä

asioista

huolimatta, että

ensimmäinen

on olema Keski-Suomen kansanopisto.

Siinä ei ole mitään

hajaannuksen" ei- kä

tokeiden"

sijaa. Mutta niin lyhyt-

näköisiä

emme ole,ettemme

samalla loisi huomiotamme tulemaisuuteen

ja

siihen näkökohtaan,

minkä

maikutuksen

tulema

Keski-Suomen kansanopisto tekee paik- kakuntaamme.

Kun olemme myöntäneet,että tule- malle Keski-Suomen kansanopistolle

so-

pima paikka on,

katsoen

koko laajaan KeskuSuomeen, Laukaan kirkonkylässä, niin

olemme samalla

huomanneet, jotta ympäristöömmeperustetut

kansan

opis-

tot omat jättäneet

meidät

liijan loitolle.

Mikä

on

silloin

muu

edessä kuin

luottaa

omiin moimiin mastaisuudessa,

se

on: oman kansanopiston perustami-

seen, sillä

meidän 12,000kuntalaistam- me eimät tahdo, eimätkä moijäädäkor- keammasta opetuksesta osattomiksi,

sillä

hymin tietäen, että paikkakuntamme ja koko

kansamme

onnija

tulemaisuus

riip-

puu

kansamme

opista ja simistysmää-

rästä.

Samalla kun puuhaamme

nuorisom-

me opin ja tiedon

lemittämisessä, sa-

malla

laskemme

tukemia perustuksia paikkakuntamme ja

kansamme

henkisen,

aineellisen

ja

taloudellisen

maurastumi-

sen

ylemään

rakennukseen.

Karumaam-

me on ja tulee olemaan

sitä

anteliaam-

oi, mitä ymmärtämäisemmin tätä mä- häosaista,mutta

hellää

äitiä

hoidamme

ja

sitä

enämmän tulee meiltä riittä-

mään ylijäämää

kansamme

ja

nuorisom-

me opetukseen.

Tulemaisuuden

aurin-

komme ruskoittaa

sitä

moimallisemmin, kun jokainen

kansalainen

tuntee ja tie-

tää, että

hän

on yksi

säde tuossa

rus-

kossa

ja että

sen

malo käy

sitä

loista-

mammaksi

ja horjumattomammaksi mitä enämmän

itse

kukin omaa

matoansa

ke-

hittää.

Meitä ei

somi

ollenkaan syyttää yh-

teisen

Keski-Suomen kansanopiston este

„ tokeiden"

rakentamisesta,

sillä

jomiime muonna kirjoitin

Suomalaisessa" niis- paikoista, joihin Keski-Suomen

kan-

sanopisto

olisi

sijoitettama ja

ehdoitin

tu-

leman kansanopiston paikaksi

Laukaan

kir- konkylää eli Muuramen kylääKorpilah- della.

Viimeisessä

kansanopistokokouksessu JymäskylässäKorpilahdenjaJämsänmu-

litsemat asiamiehet

olimatyksimielisetsiitä, (masiustaessaan Jymäskyläläisten py- rinnöitä) että kansanopisto on ennem-

min mietämä meidän puolesta Laukaa-

seen,

ennen kuin

se laitettaisiin

Äijälään

taikka Iymäsjärmen ympäristöön,syistä jokaon

ehkä

jokaiselle tuttu. Tämä

osoit-

taa, että Korpilahtelaisetia

Jämsäläiset

omat

katsoneet

ainoastaan yhteistä hy-

mää,

heittämällä

syrjään omat edut.

Tulema

Keski-Suomen kansanopisto ei moi ajan pitkään antaa sijaa paisu- mille tiedon

haluisille.

Se tulee tyy-

dyttämään

ensi

alkua." On

silloin

malttamatonta perustaa toinen ja

sil-

loin on meidän muoromme

sillä se

on

päimän

selma

asia, ettei meitä uina syrjäytetä" yhteisistä eduista. Me olemme kyllä ottaneet

huomioon kansan-

opisto

kustannukset

ja

nähneet Herra Y. F." esittämän

8,000markan

siassa

6,000 markkaa

muotuisia

menoja. Sa- malla tiedämme, että maltioantaa apua noin 3,000 markkaa,

silloin

on

meillä

jäännös 3,000 markkaa

edessämme.

Kolmen

tuhannen markan kokoamiseen

emme

tarmitse

muuta kuin eteenpäin

pyrkimän kunnan ja parikymmentä

asiaa harrastaman

kunnon

kansalaisen

nimen

listaan.

Kuin

nytmielä

huomioon

otam-

me, että naapurinammeon

sellaiset

kun-

nat kuin Korpilahti jaKuhmoinen, joilla on kyllin

lukuisasti

tiedon

haluisia

poi-

kia ja tyttäriä ja kaikin puolin moimut (jollei K.-S. kansanopisto

tulisi

Korpi-

luhdelle) yhtyä

asian

toteuttamiseen, on

se

helposti

suoritettu.

Että tämä on

tulemaisuuden

asia, ei-

saa

nyt

häiritä

Keski-Suomen kan- sanopiston perustamishommaa, on ai- man luonnollista, maan emme moi ol- enkaan taata, ettätuntumme

kuntana"

ottaen

huomioon

nämä asiat,eikäyhdis-

tyisi yhteisistä muroista mitään

suorit-

tamaan maan luulen, että tamalla tai

toisella

autamme

asiaa siinä määrässä

kuin

muutkin loitommalla

olemat

kunnat.

Osoittakoon

nyt Lautaan kunta

sitä

jaloutta, kuin

esimerkiksi

pieniLeimon-

mäki ja

Hirmen

salmi, joista edellinen

myönsi

muosittain

1,000 markkaa jos kansanopisto

sinne

tulee.

Laukaalaisilla

on hymät toimcet puolellaan,maanwä- linpitämättömyys moi

sen siirtää

johon-

kin muualle,

sillä komin

syrjässä ei ole

Leimonmäkikään.

Niinkuin tästä selmiää, ei

suinkaan Jämsän tulemaisuuden merhoon

kätket-

ty kansanopisto ole Keski-Suomen kan- sanopiston tiellä, niinkuin

H." ereh-

dnttämästä

sanomalehtiuutisesta möisi

luulla,maan on

silläkin

perusteensa.

S. K.

Ne

sanat

nimimerkki

H.":n uutises- sa,

jotka

saattoimat

allekirjoittaneen vää-

asinllisesti ihmettelemään

Jämsäläisten kansanopistopuuhia,kuuluiwat,,Me Jäm-

säläiset

olemme ajatelleet, jos emme yhtyi

sikaan kenenkään kanssa

maan

laittaisimme

opiston omin moimin."

Liijan aikaista on

mielestäni

myöskin nimimerkki S. Km mietteet siitä, että

lämsaläillä Jämsän tuleman kansan-

opiston

kannattamisen tähden

ei

olisi

nytsyytä yhteisistä muroista kuntana ryhtyä

kannattamaan

Keski-Suomen kansanopistoa. Vaikka S.K.eikä Jäm-

säläiset itse

pidäktään puuhiaan Keski- Suomen masta alkaneita kansanopisto- puuhia

häiritsemina,

niin luulen,että

löytyykuitenkin paljon niitä paikkakun- talaisia, jotka todella moimat

käsittää

Jämsäläistenmietteet

häiritsemiksi.

Kuu-

luuhan

nimittäin jo joksikin tarkoilleen määriteltyyn Keski-Suomen kansanopis-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Esitä ja todista Fréchet-Rieszin lause.. Hilbertin avaruuksissa on

Istun Siltavuorenpenkereen työhuoneessani ja katson yli Töölönlahden. On vietetty tasa-arvon ja Minna Canthin päivää. Minna Canth eli merkittävän elämän

Yhä enemmän keskus- tellaan siitäkin vaihtoehdosta, että julkisessa terveyden- huollossa koottua terveys- ja perimätietoa voitaisiin hyö- dyntää ilman erillistä

KHO pysytti hallinto-oikeuden päätöksen katsoen, että virhe ei ollut siinä mielessä ilmeinen ja yksiselitteinen, että sen olisi voinut korjata ilman asianosaisen suostumusta..

maisteri tarkoitti hiljaista, Biljer puhui ahkeraa, siitä, nälistyuyttä, awojalkaista tiesimme me, että hän sillä tyttöä hantatiwcllä.. Silloin myöskin tiesimme, mistä hän

Visserligen mötaej synnerliga svå- righeter att förvandla de ispanmål inflytande gåfvorna till penningar, lrvilka igifvarenes syfte lätt kunde öfversändas till Ryssland,

Jos puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, jS- sen tahi kutsuttu varajasen jaiivat pois kokouk- sesta ilman ilmoitettua ja rahatoimikamarin hyvaksymaa estetta tahi lahtee pois ilman

Junri kun taas ruvettiin ottamaan San- terin rakkausseikkoja puheiksi, tulikin hän itse kotiin. Hänestä näki heti että taas oli hänellä ..hameen hajua nenäs-. sään'-.