• Ei tuloksia

Kaunis oodi Helsingin kansansivistyksestä. Arvosteltu teos: Nyström, Samu. 2014. Oodi sivistykselle. Helsingin työväenopisto 100 vuotta, Helsinki: Minerva. 215 s. näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kaunis oodi Helsingin kansansivistyksestä. Arvosteltu teos: Nyström, Samu. 2014. Oodi sivistykselle. Helsingin työväenopisto 100 vuotta, Helsinki: Minerva. 215 s. näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Kasvatus & Aika 9(2) 2015, 79–88

Kaunis oodi Helsingin kansansivistyksestä

Marjaliisa Hentilä

Samu Nyström. 2014. Oodi sivistykselle. Helsingin työväenopisto 100 vuotta, Helsinki: Minerva. 215 s.

Työväenhistorian tutkimuksissani olen useita kertoja törmännyt asiakirjoihin, joissa kes- kusteltiin siitä, että Helsinkiin tulisi perustaa työssäkäyvälle väestölle opisto, työväenopis- to. Ajatus oli esillä erityisesti Helsingin työväenyhdistyksen (HTY) piirissä, kun sitä 1880- ja 1890-luvulla johtivat liberaalit porvarit. HTY järjesti laajaa luentotoimintaa. Kansansi- vistys sai merkitystä kansakunnan kohottajana, rakentajana ja raitistajana.

Sittemmin itsenäinen työväenliike ajoi työväenopistojen asiaa pontevasti. Tehdessäni elämäkertaa työväenjohtaja ja ministeri Matti Paasivuoresta huomasin, että hän edusti HTY:tä vuoden 1903 valiokunnassa, joka valmisteli K. J. Ståhlbergin johdolla työväenopis- ton perustamista ja tilakysymystä. Hyvää tahtoa oli, mutta kyse oli rahasta sekä talon sijainnista, eikä ratkaisua saatu aikaiseksi.

Jahkailuvaihetta kesti kymmeniä vuosia, vaikka työväenopiston perustamiseen oli kas- vavassa Helsingissä huutava sosiaalinen tilaus. Viimein vuonna 1914 Helsingin työväeno- pisto perustettiin. Omien toimitilojen saaminen kesti kuitenkin vielä pitkään. Opiston oli aluksi toimittava vuokratiloissa muun muassa HTY:llä, Koiton talolla, Työmies-lehden talossa ja kouluilla.

Samu Nyströmin Helsingin työväenopiston historiaa avaava teos valottaa opiston alku- vaiheiden ohella kiinnostavalla tavalla myös sitä, ketkä luennoilla ja kursseilla oikein kävi- vät. Alussa joka kolmannella opiskelijalla ei ollut minkäänlaista koulutusta, ja siksi myös kansakoulukurssien tarjoaminen aikuisille oli välttämätöntä. Kielten opiskelu oli työväeno- pistossa perustamisesta lähtien suosittua. Esimerkiksi palvelijat ja myyjät opiskelivat kieliä saadakseen parempaa työtä.

Alkuvaiheessa suuret yleisöluennot pidettiin Koiton talon ja Helsingin työväentalon juhlasaleissa. Luennot keskeytettiin välillä siksi aikaa, että luennoitsijat vaihtoivat taloa – näin yleisö sai samalla istumalla kuulla kaksi korkeatasoista esitelmää eri aiheista. Nyström esittelee opiston historian ”tähtiluennoitsijoita” – joista yksi oli Matti Paasivuori, joka mitä ilmeisimmin luennoi työväenhistoriasta.

Vuonna 1927 muurattiin Helsinginkadun opistotalon peruskivi. Kaupunginvaltuutettu Matti Paasivuori ei ollut ratkaisevassa asemassa paikasta päätettäessä, mutta hän varmasti riemuitsi siitä, että talo rakennettiin hänen kotitalonsa viereen. Opistotalon lopullista ava- jaispäivämäärää en löytänyt.

Opiskelijat harrastivat ja viettivät vielä 1950-luvulla paljon vapaa-aikaa yhdessä. Oppi- laskunta muodosti yhteisön, joka järjesti tanssia ja retkiä sekä teki omia lehtiä. Työväeno- pisto hankki oppilaskunnalle jopa oman kesänviettopaikan. Työväenopistolaisen identitee- tin, ”toveruuden” ja yhteisöllisyyden häviäminen näyttää kadonneen opiskelijoiden elin- ja koulutustason kohotessa. Nykyisin jo joka kolmas työväenopisto-opiskelija on korkeakou- lutettu.

Naiset ovat muodostaneet koko työväenopiston historian ajan opiskelijoiden enemmis- tön. Itsensä kehittäminen taideaineiden, kädentaitojen, kielten, liikunnan tai sukututkimuk- sen avulla on suosittua. Työväenopisto on naisten ja hyvin koulutettujen naisten harrastus- 87

(2)

Arvostelut

ten mahdollistaja.

Etsin kirjasta pohdintaa siitä, miten työväenopiston olemassaoloa tänä päivänä perustel- laan. Kuka on se itseään kehittävä työläinen, joka nykyään opiskelee tai harrastaa työväe- nopistossa? Kuinka suuri osa opiskelijoista on ulkomaalaisia bussikuskeja tai metron sii- voojia? Yhtä lailla kaipasin teokseen analyysiä siitä, miten opiston alkuaikojen tiivis kyt- kentä työväestöön ja työväenliikkeeseen on muuttunut ajan saatossa ja ovatko johtokuntien tai oppilaskuntien kokoonpanot heijastaneet tätä muutosta.

Samu Nyströmin näkökulma Helsingin työväenopiston satavuotiseen historiaan on vah- vasti sentralistinen: se on talon johtajien, opettajien ja opiston henkilökunnan työn ja tehtä- vien muuttumisen näkökulma. Sadassa vuodessa Helsingin työväenopisto on kasvanut yhden miehen vetämästä opistosta merkittäväksi eri alojen opettajien työllistäjäksi. Nykyi- sin työväenopisto tarvitsee 40 päätoimista ja 800 tuntiopettajaa. Henkilökunnan taso on Helsingin työväenopistossa ollut aina korkea, sillä yliopistokaupungissa on ollut mahdollis- ta saada hyviä opettajia.

Teoksessa esiteltyjä tietoja Helsingin kaupungin kehityksestä ja aikuiskasvatuksen tar- peen kasvusta olisi voinut havainnollistaa vaikkapa tilastoin tai kaavioin väestön kasvusta ja muiden sosiaalisten indikaattorien kehityksestä. Eri kaupunginosien historiaan perehty- minen taas olisi laajentanut kirjan näkökulmaa myös lähiöihin. Joka tapauksessa Nyström liittää tutkimuksensa eri aikakausiin kiinnostavilla kuvauksilla opiskelijoiden taustoista ja kurssitarjonnasta sekä juhlakirjaan kuuluvalla hersyvällä kuvituksella.

Marjaliisa Hentilä toimii erikoistutkijana Työväen Arkistossa ja on talous- ja sosiaalihistorian dosentti Helsingin yliopistossa.

88

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Maaseutu on kirjan tekijöille omakohtainen, mutta samaan aikaan myös jotain, jonka puolesta pitää ja saa taistella – jotakin, jonka arvoa on ulko- puolelta hankala nähdä ja

Vuonna 2002 Helsingin yliopistosta valmistuneiden li- sensiaattien ja tohtoreiden sijoittuminen työmarkkinoille kolme vuotta tutkinnon suorittamisen jälkeen..

Helsingin työväenopisto täyttää 100 vuotta vuonna 2014 mutta juhlavuosi näkyy jo nyt opiston ohjelmassa.. Kuva teoksesta kansansivistystyötä 75

kaupunginosassa (Sörnäi- nen). Satamatoiminta on keskittynyt Sompasaaren alueelle. Sata- man toimintoja on myös Hanasaaressa ja Verkkosaaressa, joka toi- mii lähinnä

Yksi idea tähän syntyi keväällä Helsingin yli opiston suomen kielen oppiaineen henkilökunnan kokouksessa: entäpä jos perustaisimme luku piirin, jossa Virittäjän

606 606 Symposiumi järjestettiin Helsingin yli- opiston suomen kielen ja kotimaisen kirjal- lisuuden laitoksen ja suomalais-ugrilaisen laitoksen, Helsingin kauppakorkeakoulun

606 606 Symposiumi järjestettiin Helsingin yli- opiston suomen kielen ja kotimaisen kirjal- lisuuden laitoksen ja suomalais-ugrilaisen laitoksen, Helsingin kauppakorkeakoulun

kansatieteen dosenttina iilo Valonen oli vuosina 1953 - 55, Helsingin yliopistossa samassa toimessa 1955 - 61.. Helsingin yli- opiston suomalais -ugrilaisen kansatieteen