• Ei tuloksia

Postmodernin mahdollisuus

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Postmodernin mahdollisuus"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

68

• niin & näin

2/97

POSTMODERNIN MAHDOLLISUUS?

siirtyminen on huononnus aikaisempaam verrattuna, ei neutraali olosuhteista johtuva muutos.

Joko junailun kokemusta kielteisesti kom- mentoiva 1800-luvun aineisto oli määrälli- sesti aivan ylivoimainen, kuten Schivel- buschin dokumentointi antaa ymmärtää, tai sitten tutkijan katse kohdistuu valikoivasti tiettyyn suuntaan. Koska olen alan asiantun- tija vain kokemuksellisessa mielessä (ts.

vannoutuneena junalla matkustajana), en teknisessä tai historiallisessa mielessä, ky- symys jää tässä auki. Kuitenkin Junamatkan historia onnistuu ajoittain myös tarjoamaan jännittävää historiallisten teemojen lumoa esimerkiksi pohtiessaan, miten rautatie- kulttuuri vaikutti 1800-luvulla aikakäsityksiin.

On yllättävää lukea, että vasta niinkin myö- hään kuin 1800-luvun lopulla Englannissa luovuttiin eri paikkakunnilla noudatettavista paikallisajoista kun rautateillä noudatetusta nk. “rautatieajasta” tuli yleisesti käytetty pe- rusaika.

Ehkä 1800-luvun mentaliteettia tai junailevaa nykytietoisuuttakin voisi painok- kaammin lähestyä niistä aihelmista käsin, joita Schivelbush vilauttelee mutta jättää kehittelemättä, nimittäin matkustajan vapaan fyysisen ja henkisen liikkumisen näkökulmis- ta. Tällaisiinkin matkustamisen kokemuksiin epäilemättä liittyy kiihkeitä suojelemisen ja häiritsemättömyyden tunteita samaan ta- paan kuin autoilijalla autonsa suhteen.

Kärkevimmät kommentit esimerkiksi kannet- tavan puhelimen käyttäjien harrastamasta sosiaalisesta terrorista olen kuullut kauko- junissa, joissa “mielihyvän täyteinen itsensä unohtamisen tunne” on toisinaan vain toteutumaton haave. Uusin teknologia muo- vaa jatkuvasti sosiaalisen tilan ja ajan koke- muksia.

Päivi Mehtonen

P

ostmodernin lumo on paradoksi. Siinä on Zygmunt Baumanin mukaan kysy- mys sekä nykyhetken tarjoamista mahdolli- suuksista haltioitumisesta että tuon lumouksen väistämättömän väliaikaisuuden tiedostamisesta. Bauman luo postmoder- nista elämästä ja mielentilasta surumielisiä tai jopa masentavia mielikuvia, mutta ei kui- tenkaan kuulu niihin, joita kutsutaan apuun silloin, kun on tarvetta itseruoskintaan. Post- modernia mielentilaa värittää modernille ajalle tyypillisen binaarilogiikan vaihtuminen erilaisiksi ambivalenssien ja kontingenssien muodoiksi sekä kyky tunnistaa oleminen moraalin ainoaksi, joskin perustattomaksi perustaksi. Avautuu uusia mahdollisuuksia paitsi sallivuuteen, myös solidaarisuuteen ja yksilön moraaliseen vastuuseen, mutta var- muutta näiden mahdollisuuksien toteutumi- sen suhteen ei ole. Baumanin mukaan post- modernin mahdollisuus riippuu siitä, otammeko satunnaisuuden vakavasti, voim- meko ymmärtää sen eriasteisten varmuuk- sien kartoittamisessa tarpeelliseksi kriitti- seksi mahdollisuudeksi tai lyhyesti, sopeu- dummeko satunnaisuuteen ja kykenem- mekö elämään sen kanssa.

Puolalaissyntyinen Zygmunt Bauman on Leedsin yliopiston sosiologian emerituspro- fessori, mutta sosiologina hyvin epätyypil- linen. Esseistisellä tyylillään hän liikkuu ajat- telussaan sosiologian rajoilla, sosiologian, filosofian, yhteiskuntateorian ja aikalais- kritiikin välisellä harmaalla vyöhykkeellä.

Empiiriset havainnot ja teoretisoinnit kulke- vat hänen teksteissään tiiviisti rinnakkain.

Toisaalta hän haluaa osallistua ajankohtai- seen keskusteluun ottamalla kantaa esimer- kiksi lapsiprostituutioon, geeniteknologiaan ja hullun lehmän tautiin ja toisaalta hän taas pyrkii syventämään sosiologisia kysymyk- senasetteluja kulttuurifilosofian suuntaan paneutumalla elämisen ja olemisen perusta- vimpiin kysymyksiin. 1980-luvun loppupuo- lelta lähtien Bauman on käsitellyt post- modernille yhteiskunnalle tyypillisiä kysy- myksiä ja erityispiirteitä lukuisissa kirjoissa ja artikkeleissa, ja noussut erääksi yhteiskunta- tutkimuksen tämän hetken keskeisimmistä

nimistä.

Artikkelikokoelmaan Postmodernin lumo on koottu artikkeleita ja lukuja Baumanin kir- joista viimeisen kymmenen vuoden ajalta.

Tematiikka etenee maailman uudelleen- lumoutumisesta ja lisääntyneestä ambiva- lenssitietoisuudesta intellektuellien muuttu- neen roolin ja postmodernin sosiologisen teorian kautta pohdintoihin moraalista kontingenssin aikakaudella, ja kiertyy yksilön moraalisen autonomian ympärille. Kuten teoksen toimittajat johdannossa (joka suppeudestaan huolimatta on paras suo- meksi saatavilla oleva johdatus Baumanin ajatteluun) kiteyttävät, Baumanin mukaan rakenteet koostuvat ihmisten toimintojen ja valintojen kautta, ja kun konventiot ja niille perustuneet sopimukset menettävät post- moderneissa yhteiskunnissa valtansa, on välttämätöntä tunnistaa jokaisen yksilön omakohtainen vastuu sosiaalisuuden lähtö- kohtana. Postmoderni oman luonteensa oivaltaneena modernina mahdollistaa aikai- sempaa paremmin sen ymmärtämisen, että yhteiskunta ja sen moraali- tai muut säännöt eivät muodostu yliyksilöllisen voiman tai kor- keamman auktoriteetin vaikutuksesta, vaan rakentuvat jokaisen ihmisen arkipäiväisen toiminnan perusteella.

“Yhteiskunta, jota alettiin jälkiviisaasti kutsua moderniksi, sai alkunsa havainnosta, että ihmisten aikaansaama järjestys on haa- voittuvaa ja kontingenttia, eikä sillä ole luo- tettavia perustuksia”, sanoo Bauman. Siten moderni olemassaolo hahmottuu leimallises- ti kahden tekijän, järjestyksen ja kaaoksen vastakkaisuutena. Järjestys ei suuntaudu ensisijaisesti vaihtoehtoista järjestystä, vaan kontingenttia, kaoottista ja monitulkintaista olemista vastaan. Järjestyksen vaarallisim- pia vastustajia ovat muukalaiset, joita ei voi luokitella “ystäviksi” tai “vihollisiksi”, vaan jot- ka ovat toisia järjestykselle olennaisiin vas- takohta-asetelmiin nähden. Baumanin mu- kaan juuri suhtautuminen muukalaisiin (hä- nellä on itselläänkin kokemuksia muukalai- suudesta sekä juutalaisena että emigrant- tina) havainnollistaakin osuvasti keskeistä eroa modernin ja postmodernin mielentilojen välillä: kun modernien lainsäätäjä-intellektu- ellien tärkein tehtävä oli taata kestävä järjes- tys “assimiloimalla” tarpeen vaatiessa rajoja hämärtävät vieraat ainekset, ovat post- modernit tulkitsija-intellektuellit havainneet joko-tai-logiikan riittämättömyyden. Järjes- tyksen toisen hyväksyminen sekä järjestyk- seen kuuluvana että sille ulkopuolisena edel- lyttää olemisen perustattomuuden ja satun- naisuuden kohtaamista, mutta se myös te- kee mahdolliseksi olemisen totuuden, toisen erilaisuuden merkityksellisyyden tunnusta- misen.

Modernin tuleminen itsestään, omista Zygmunt Bauman,

Postmodernin lumo.

Toim. Pirkkoliisa Ah- ponen ja Timo Cantell, suom. Jyrki Vainonen.

Vastapaino, Tampere 1996. 312 s.

(2)

niin & näin

2/97 • 69 REALISMIN ONGELMA

JA PRAGMATISMI

Sami Pihlström, Structuring the World. The Issue of Realism and the nature of Ontological Problems in Classical and Contemporary Pragmatism. Acta Philosop- hica Fennica, vol. 59, 1996..

mahdollisuuksistaan ja rajoituksistaan tietoi- seksi merkitsee ratkaisevaa muutosta siinä tiedollisessa kartassa, jonka avulla ihmisten toiminnoissa muotoutuvan yhteiskunnan ra- kenteita hahmotetaan. Filosofian ja sosiolo- gian perinteiset keinot, Bauman painottaa, eivät siten riitä kuvaamaan postmodernia kokemusta, vaan tarvitaan paitsi uusi sosio- loginen teoria, myös uusi käsitys etiikasta.

Sosiologien keskuudessa vaatimus yhteis- kunnan tarkastelemisesta habitaatin, sosiaa- lisuuden ja minän koostamisen käsitteiden kautta on herättänyt voimakkaitakin reaktioi- ta (ks. esim. Sosiologia 1/97). Rakenne- sosiologiaa, objektiivisia rakenteita sosiolo- gian keskeisenä tutkimuskohteena pitävien ei voi ehkä odottaakaan innostuvan Bau- manin ajatuksista. Hänen ehdottamaansa tarkastelutapaa näyttävätkin kannattavan lähinnä kulttuuritutkimuksellisesti, osin jopa

“terapeuttisesti” suuntautuneet yhteiskunta- tieteilijät, jotka kiinnittävät huomionsa ihmi- sen elämään ja identiteettiin kontingenteissa tiloissa tapahtuvien omakohtaisten ratkaisu- jen ja valintojen sarjana. Ja juuri se, että so- siaalisuuden huomataan rakentuvan pienis- tä yksilöllisistä valinnoista, tekee etiikasta uudella tavalla ajankohtaisen.

Modernin pyrkimys lumouksesta vapau- tumiseen on johtanut rationaalisuuden ja universaalisuuden perustojen kriisiytymi- seen sekä vapauttanut ihmiset yhteisöllisistä kiinnikkeistä postmoderniin yksilöityyn epä- varmuuteen ja arvojen moninaisuuteen. Si- ten moraalifilosofiaa ei voida postmoder- nissa maailmassa esittää universaalisti eikä yhteisöllisesti perusteltuna lakina. Mutta mitä on tai voi olla moraali satunnaisuuden aika- kaudella, kysyy Bauman. Toisaalta postmo- derni suvaitsevaisuus aiheuttaa suvaitse- mattomuutta ja välinpitämättömyyttä tunte- mattomia kohtaan, toisaalta taas olemisen satunnaisuuden kohtaaminen ja postmo- dernille mielentilalle tyypillinen ambiva- lenssitietoisuus ovat ihmisen moraalisen toiminnan edellytyksiä. Bauman painottaa ensinnäkin moraalisen minän ensisijaisuutta sosiaaliseen minään nähden ja toiseksi moraalin rakentumista sosiaalisuudessa eet- tisesti perustattomana moraalina. Moraali- sen todellisuuden ainoa perusta “voi löytyä ainoastaan keskenään ja ennen kaikkea toi- siaan varten elävien ihmisten moraalisista impulsseista, taidoista ja kyvyistä”, ja siten postmoderni, nyt moraalin synonyymiksi ymmärretty etiikka on pragmaattista, muun- tuvaa ja joustavaa sosiaalista toimintaa, jossa valinnat tehdään ristiriitaisten impuls- sien ohjaamana ja jossa ei (toivottavasti!) koskaan saavuteta lopullista yksimielisyyttä.

Bauman rohkaistui kirjoittamaan englannin kielellä asuttuaan uudessa koti- maassaan jo 15 vuotta. Otinkin Postmoder-

nin lumon käteeni malttamattomana katso- maan, kuinka rikas ja loppuun saakka hiottu ilmaisu on kääntynyt suomen kielelle. En joutunut pettymään. Teksti on sujuvaa ja vi- vahteikasta, väliin todella nautinnollista lu- kea, mutta väliin myös Baumanille tyypilli- sesti paatoksellista tai jopa “messuavaa”.

Artikkelit ja loppuun sijoitettu haastattelu on valittu sinänsä osuvasti, että teos hahmottuu myös kokonaisuutena. Ehkä siitä huolimatta olisin toivonut painotuksen siirtämistä sosio- logisista kysymyksenasetteluista hieman enemmän etiikan suuntaan. Bauman on eräs niistä harvoista yhteiskuntatieteilijöistä, jotka pyrkivät hahmottelemaan Levinasin fenomenologisen etiikan kanssa yhteen- sopivaa yhteiskunta-analyysia, ja siksi post- modernin etiikan filosofisiin lähtökohtiin paneutuva luku olisi mielestäni ollut kokoel- maan tarpeellinen lisäys.

Pitää varmasti paikkansa, että ilman Zyg- munt Baumania postmodernia koskevasta keskustelusta olisi jäänyt puuttumaan moni tärkeä ulottuvuus. Viime aikoina Baumanin ajankohtaisuus on kuitenkin näyttäytynyt sel- vimmin keskustelussa elämänpolitiikasta ja sen yrityksistä jäsentää yhteiskunta- ja hyvinvointipolitiikkaa uusista teoreettisista lähtökohdista (katso Janus 3/96). Löytä- essään — Levinasin tavoin — eettisyyden perustan olemisesta Bauman asettaa uudel- leen esimerkiksi giddensiläisen oletuksen it- sensä toteuttamisen keskeisyydestä jälki- traditionaalisessa kontekstissa. Univer- saalien ja/tai yhteisöllisten periaatteiden sijaan painopisteessä toki ovat ihmisten yk- silölliset halut ja intressit, mutta post- modernin moraalista sisältöä unohtamatta keskeiselle sijalle nousevat sekä vastuulli- suuden lähtökohtaisesti sisältävä moraali- nen autonomia että mahdollisesti myös toiseuden ja satunnaisuuden säilyttävä käsi- tys yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuu- desta. Kenties postmodernin keskeinen haaste ja mahdollisuus onkin siinä, pystyykö se hedelmällisesti yhdistämään toiseuden ja erityisyyden merkityksellisyyden oikeuden- mukaisuuden väistämättömään yleisyyteen?

Riikka Jokinen

1. Sami Pihlströmin väitöskirja Structuring the World keikkuu historiallis-kuvailevan ja systemaattis-normatiivisen lähestymistavan välillä. Siinä esitellään laajasti sekä pragmatismin klassikoita että sen nykyisiä edustajia heidän kriitikoitaan unohtamatta;

mutta toisaalta teos on myös päättäväinen ja vakavasti otettava realismin ongelman (tai ongelmien) ratkaisuehdotus. Varmasti juuri tästä kaksinaisuudesta seuraa, että työhön sisältyy teesien ja näkökohtien toistoja, jo käsiteltyihin teemoihin palaamisia, jne. Esi- merkiksi Putnamin sisäistä realismia esitel- lään ja kommentoidaan lukemattomia kerto- ja joko täsmälleen tai lähestulkoon samoin termein. Ehkä tuota toistavuutta olisi voitu vähentää myös lisäeditoinnilla ja hieman taloudellisemmalla kirjoitusotteella.

Toisaalta on ihailtava Pihlströmin laaja- alaista, tarkasti dokumentoivaa lähestymis- tapaa. Tuskin on sellaista vähänkin mielen- kiintoista pragmatistiksi tai pragmatismin arvostelijaksi luokiteltavissa olevaa kirjoitta- jaa, jota hän ei käsittelisi tai ainakin mainitsisi. Kirjan bibliografia on valtava ja sellaisena vaikuttava. Pihlström haluaa pu- hua kaikesta, mikä koskee pragmatistien ontologisia käsityksiä, ja hän haluaa puhua hyvän skolaarisen tietämyksen pohjalta.

Systemaattisen sisältönsä lisäksi teos tarjo- aa siis myös erinomaisen yleiskatsauksen sekä pragmatismin ontologiseen perintee- seen että pragmatismisävytteiseen nyky- keskusteluun ontologisista asioista.

Keskityn seuraavassa kahteen sisäl- lölliseen teemaan: ensinnäkin Pihlströmin keskusteluun Richard Rortyn jälkifilo- sofiasta, ja toiseksi hänen moraali- realismiinsa. Aluksi kuitenkin esittelen Pihlströmin kirjan yleistä systemaattista si- sältöä ja erityisesti hänen pragmaattista realismiaan.

2. Ontologisen realismin ongelmaa voidaan lyhyesti luonnehtia seuraavasti. Onko ole-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Lisäksi selvitettiin arvokkaiden orgaanisten seleeniyhdisteiden kertymistä rapsin lehtiin ja siemeniin.. Sinimailasella seurattiin lisäksi seleenilisäyksen vaikutusta

Ensimmäiset mallin mu- kaiset mutta kuitenkin kullekin järjestölle yk- silölliset sopimukset solmittiin keväällä 2017 Turun kaupungin hyvinvointitoimialan ja va-

Sosiologisesti katsoen sen tarkoituksena voi pitää sitä, että ihmisten muodostamalla – modernin oloissa valtavan laajalla – kokonaisuudella olisi tietoinen

Asiaorientoituneis- sakin jutuissa saattoi siis olla selvää korporatistista artikulaatiota: tar- kastellaan instansseja, jotka ovat irtautuneet ja itsenäistyneet

On toki muistettava, että myös menneinä aikoina on ollut yk- sinäisiä vanhuksia, eikä kaikilla suin- kaan ollut samassa pihapiirissä asu-.. via lapsia tai

Rethinking Modernity in the Global Social Oreder. Saksankielestä kään- tänyt Mark Ritter. Alkuperäis- teos Die Erfindung des Politi- schen. Suhrkamp Verlag 1993. On

Postmodernin villeillä aalloilla on muka- va, ehkäpä myös terveellistä keinahdella, mutta — auktoriteettiin eli Habermasiin nojautuakseni: onko modernin emansipatoriset

Toisessa artikkelissa 'Volunteer tour- ism - postmodern pilgrimage?' (Journal of Tourism and Cultural Change 2005) tarkastellaan esimodernin, modernin ja postmodernin