• Ei tuloksia

Vartija 4/2012

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Vartija 4/2012"

Copied!
40
0
0

Kokoteksti

(1)

Sisäpuolisuuden hehku

Matti Myllykoski

n Hyvä lukija, käsissäsi on kirjava Varti- ja, jossa on monta hyvin erilaista artikke- lia. Legendaarinen Monty Pythonin len- tävä sirkus lainasi 70-luvulla ensimmäis- ten tuotantokausiensa aikana sketsien välispiikiksi englantilaisesta lastenohjel- masta tunnetun lyhyen repliikin, lausuja- na John Cleese: ”And now for some- thing completely different.” Kun akatee- misen juhlakirjan kokoajat eivät keksi saamilleen artikkeleille yhteistä punaista lankaa, he turvautuvat latinankieliseen nimekkeeseen Miscellanea, sekalaista.

Erilaisia Miscellanea-julkaisuja on Helsin- gin tieteellisissä kirjastoissa lähes 500. On se niin noloa, jos punaista lankaa ei löydy.

Kun luin läpi tähän numeroon tulevat tekstit, huomasin kuitenkin, että lähes jokainen näistä erilaisista kirjoituksista liittyy sisäpuolisuuden ongelmaan. Jokai- nen ihminen, jolla on painavaa sanottavaa muille, liittyy aiemmin sanottuun ja toi- siin kaltaisiinsa sanojiin hakien heistä tukea itselleen. Sanottava kiertyy kehäk- si, joka rajaa yksiä asioita ja käsityksiä sisälle ja sulkee toisia asioita ulos. Niin ajattelu, kirjoitus ja puhe tekevät myös toisista ihmisistä sisäpuolisia, toisista taas ulkopuolisia. Mitä tärkeämpää ja painok- kaampaa sanottava on, sitä vaikeampaa kiinnostuneen lukijan tai kuulijan on jää- dä ei-kenenkään-maalle. Sellainen kuu-

luu niille, joita asia ei yksinkertaisesti koske tai sytytä, olipa kyseessä uskonto, politiikka tai vaikkapa formulakisat.

Paavo Ahonenkirjoittaa holokaus- tin uhreista ja juutalaisten luovuttami- sesta natsien käsiin toisen maailmanso- dan aikana. Hän käsittelee erityisesti Vi- ron tilannetta. Virossa – kuten muualla- kin Euroopassa – sodanaikaisten moraa- lisesti vaikeiden asioiden käsittely on ol- lut hyvin vaikeaa. Tinkimätön analyysi erilaisten virolaisten vaikuttajien osuu- desta kansanmurhaan on nostanut vas- talauseiden myrskyn ja hyvin kielteisen kuvan historian tunkioita kaivelevien ih- misten vaikuttimista. Natsiajan tekemi- sistä syytettyjen jälkeläiset – niin Virossa kuin muuallakin, myös Suomessa – tor- juvat vaistomaisesti tuollaisen kytken- nän: meidän isoisämme eivät missään tapauksessa olleet natseja eivätkä mur- haajia; he olivat rehtejä ja suoraselkäisiä ihmisiä ja taistelivat isänmaansa puoles- ta. Raskauttava todistusaineisto halutaan mielellään ainakin oman maan osalta se- littää parhain päin. Muissa maissa tuol- laisia hirviöitä on ollut, vaan ei meillä.

ArtikkelissaniGianluigi Nuzzinuu- simmasta Vatikaania koskevasta paljas- tuskirjasta käyn läpi seikkoja, jotka liit- tyvät Vatikaanin sisäpuoliseen ja ulko- maailmalle outoon arvomaailmaan. Kir-

(2)

kon suojeleminen kriittisiltä katseilta, sa- lailu ja juonittelu kuuluvat Vatikaanin poliittis-uskonnolliseen toimintaan. Kir- kon hyvä avautuu sen sisäpuolella uransa luoneille ja sille elämänsä antaneille kar- dinaaleille, arkkipiispoille ja muille johta- jille aivan toisin kuin tavalliselle kadun- miehelle, joka voi vain ihmetellä Vatikaa- nin pankin sotkuja, tahmeita ja väistele- viä reaktioita pedofiiliskandaaliin sekä il- lusorista pyrkimystä kontrolloida rooma- laiskatolisen kirkon julkisuuskuvaa.

Linnea Leivo ruotii artikkelissaan uskonnottoman tiedemiehen Kari En- qvistinkirjaa erilaisista uskovaisista ja näiden yhteisöistä. Kritiikissään Leivo avaa ongelmaa, joka liittyy monen ratio- nalistin uskontokuvaan: uskon maailmaa tulkitaan valmiiksi järkeiltyjen katego- rioiden perusteella. Enqvist tarkastelee uskovaisten uskoa reflektoidun ulkopuo- lisesti ja järkiperäisestä näkökulmasta.

Mutta sama ongelma koskee myös monia uskovaisia uskonnottomuuden kriitikko- ja: he etsimällä etsivät todisteita uskol- leen, sivuuttaen tai mitätöiden kaiken, mikä voisi puhua sitä vastaan.

Niko Huttunen kuvaa artikkelis- saan mainioita yksityiskohtia myöten raamatunkäännöstä uskonnolliseen pe- rinteeseen liittyvänä haasteena. Ne kris- tityt, jotka ovat kokeneet vuonna 1992 hyväksytyn Kirkkoraamatun uskonva- kaumuksensa kannalta vääräksi ja vir- heelliseksi, ovat tuottaneet uuden kään- nöksen sen rinnalle. Vastikään ilmesty- nytRaamattu kansalle, on käännöksenä kuin edellisen kirkkoraamatun kielelli- sesti tarkastettu versio, joka on kuiten- kin käännetty suoraan alkutekstistä ja

joka siten tarjoaa myös joitakin omape- räisiä ratkaisuja. Kokonaisuutena kään- nös viestittää tarpeesta säilyttää oikea usko ja sisäpuolisuus maailmassa, jossa kirkon virallisesti käyttämään Raamat- tuun ei voi enää luottaa. Viesti on selvä:

ne teologit ja kirkon vaikuttajat, jotka ovat kääntäneet nykyisen kirkkoraama- tun, ovat ”he”, jotka uhkaavat oikeaa oppia. Syystä tai toisesta he ovat eri ta- voin vääristäneet Jumalan sanaa, joka vuoden 1938 Kirkkoraamatussa vielä oli oikein ilmaistu.

Timo Kopomaa kuvaa ”suomigos- pelia” ”suomirockin” alalajina tai laji- tyyppinä, jossa voimakkaaseen sisäpuoli- suuteen virittyneiden uskonyhteisöjen musikaalisesti lahjakkaat kasvatit hake- vat rajapintaa ”maalliseen” nuorisomu- siikkiin. Kopomaa viittaa muun muassa sisäpuolisuudesta kumpuavaan sisältöön, jota taitetaan musiikkilajin avulla esimer- kiksi vankilakeikoilla kohti uskosta osa- tonta ja evankelioitavaa yleisöä. Suomi- gospelin heijastusvaikutuksena osa hen- gellistä musiikkiperintöä on alkanut kiin- nostaa perinteisten uskonyhteisöjen kan- nalta ulkopuolisia muusikkoja. Sovittaes- saan virsiä omia esityksiään varten esi- merkiksi jazzmuusikot rikkovat rajoja, jotka vanha pietistinen sisäpuolisuus on tuottanut. Kristillisen naiskuvan rajoja puolestaan rikkoi 1950-luvulla Marja- Liisa Vartio, jonka runoihin loihtimaa Maria Magdaleenaa, ”upeaa porttoa”, Esko Karppanen analysoi osuvasti kirjoi- tuksessaan. Sisäpuolisuuden ja ulkopuo- lisuuden väliset rajat paljastuvat parhai- ten juuri silloin, kun niitä ylitetään – kummalta puolelta tahansa.

(3)

Eihän kansanmurha vanhene?

Viro, holokausti ja Efraim Zuroff

Paavo Ahonen

n Joukkotuhonta –Rikoslaki 11 luku 1 § (212/2008)

Joka jonkin kansallisen, etnisen, rodul- lisen tai uskonnollisen taikka niihin rinnastettavan kansanryhmän hävittä- miseksi kokonaan tai osittain

1) surmaa ryhmän jäseniä,

2) aiheuttaa ryhmän jäsenille vaikeita ruumiillisia tai henkisiä sairauksia tai vammoja,

3) asettaa ryhmälle sellaisia elinehtoja, joista voi aiheutua ryhmän fyysinen hä- viäminen kokonaan tai osittain, 4) ryhtyy pakkotoimiin syntyvyyden ehkäisemiseksi ryhmän keskuudessa tai5) pakolla siirtää lapsia ryhmästä toi- seen,

on tuomittava joukkotuhonnasta van- keuteen vähintään neljäksi vuodeksi tai elinkaudeksi.

Syyteoikeuden vanhentuminen

Oikeus syyttää rikoksesta, josta säädetty ankarin rangaistus on elinkautinen van- keus, ei vanhennu (Rikoslaki 8 luku 1 § [297/2003]). Suomen rikoslain 11 lukuun kirjatuista sotarikoksista ja rikoksista ih- misyyttä vastaan on joukkotuhonta eli kansanmurha ensimmäisenä. Se ei van- hene koskaan. Mitä enemmän aikaa ho- lokaustista, natsi-Saksan käynnistämäs- tä juutalaisten kansanmurhasta on kulu- nut, sitä kirkkaammaksi on historiantut- kimuksessa käynyt kuva, ettei kyseessä

ollut ainoastaan saksalaisten projekti.

Holokausti toteutettiin suurilta osin ja pääosa holokaustin uhreista asui Saksan ulkopuolella. On siis ilmeistä, että saksa- laiset tarvitsivat apua ihmisiltä, jotka tunsivat paikalliset olot ja tavat sekä osa- sivat paikallista kieltä. Todellisuudessa paikallinen apu ei rajoittunut tähän, vaan suuren osan ihmisten kokoamisista ja joukkosurmista toteuttivat paikalliset kollaboraattorit eli yhteistoimintamiehet joko saksalaisten kanssa tai itsenäisesti ja oma-aloitteisesti. Kuva holokaustista on siis tarkentunut, ja se on muuttanut myös kuvaa näihin rikoksiin mahdolli- sesti syyllistyneistä.

Simon Wiesenthal -keskuksen johta- ja ja tunnettu natsirikollisten metsästäjä Efraim Zuroffkorostaa, etteivät natsit kohdentaneet pakkokeinoja yhteistoi- mintamiehiin, vaan nämä olivat vapaa- ehtoisia. Zuroff esitteli suomennettua kirjaansaOperaatio viimeinen mahdolli- suus ja luennoi elämästään, työstään sekä kohtaamistaan ongelmista juhan- nuksen jälkeisellä viikolla Helsingissä ja Turussa. New Yorkissa vuonna 1948 or- todoksijuutalaiseen perheeseen synty- neen Efraim Zuroffin opinnot ja koko

(4)

työura ovat liittyneet holokaustiin. Hän opiskeli Yeshivan yliopistossa New Yor- kissa ja Jerusalemin heprealaisessa yli- opistossa. Sekä hänen maisterintyönsä että hänen väitöskirjansa käsittelivät toi- sen maailmansodan aikaista Yhdysval- tain ortodoksijuutalaisten perustamaa natsien uhrien pelastuskomiteaa, Vaad ha-Hatzalaa. Holokaustiin liittyi myös hänen tutkijantyönsä 1970-luvun lopulta lähtien Yad Vashemissa, Jerusalemissa sekä Yhdysvaltain oikeusministeriön eri- koistutkintatoimistossa (Office of Special Investigations, OSI), jossa hän etsi maa- ilmansodan jälkeen Yhdysvaltoihin muuttaneita natsi-rikollisia, jotka olivat onnistuneet salaamaan taustansa viran- omaisilta. Lopulta Zuroff päätyi työsken- telemään Simon Wiesenthal -keskukseen vuonna 1986 päämääränään jäljittää elossa olevia natsirikollisia maailmanlaa- juisesti.

Yli 30 vuoden ajan natsien rikosten kanssa tekemisissä ollut Zuroff ihmette- lee edelleen, kuinka hankalaa voi olla saattaa ihmisiä vastuuseen näin synkistä rikoksista – rikoksista jotka eivät van- hennu? Hän on törmännyt vaikeuksiin sekä viranomaisten että yleisen mielipi- teen kanssa ympäri maailmaa, niin Aust- raliassa, Etelä- ja Pohjois-Amerikassa kuin Euroopassakin. Suomen-vierailul- laan hän syytti erityisesti Baltian maita haluttomuuden auttaa mahdollisten syyllisten selvittämisessä.

Syytös on tietysti vakava ja suomalai- sesta perspektiivistä se herättää ihmetys- tä. Kun Elina Sana julkaisi vuonna 2003 tutkimuksensa Luovutetut – Suo- men ihmisluovutukset Gestapolle, selvisi

Suomen luovuttaneen jo tunnettujen kahdeksan juutalaispakolaisen lisäksi myös juutalaisia sotavankeja saksalaisil- le. Asiasta käynnistettiin presidentin ja hallituksen toimesta välittömästi tutki- mushanke, jonka johtoon nimettiin pro- fessori Heikki Ylikangas. Presidentti Tarja Haloseenyhteydessä ollut Zuroff kiitteli ja jopa hämmästeli suomalaisten ripeää toimintaa. Miten Suomessa tällai- nen menneisyyden kipeä episodi kyettiin hoitamaan näin mallikkaasti? Onko yksi keskeinen syy se, että kaikki tapaukseen liittyvät keskeiset henkilöt olivat jo kuol- leita, eli ketään elävää henkilöä ei tultaisi nostamaan syytteeseen? Ja olisiko reak- tio Suomessa ollut toisenlainen, jos mah- dolliset syylliset olisivat elossa, ja vielä yhteiskuntamme kunnioitettuja jäseniä?

Vai oliko Suomen osa holokaustissa ja asema toisen maailman sodan dynamii- kassa niin erilainen, ettei uusi selvitys uhannut vallitsevaa historian tulkintaa?

Yritän seuraavassa avata näitä kysy- myksiä Viron näkökulmasta, sillä sen li- säksi, että se on Baltian maista lähimpä- nä Suomea, myös Zuroff kiinnitti siihen vierailullaan erityistä huomiota. Käyn tässä kirjoituksessa läpi vironjuutalais- ten historiaa sekä muutamia näkemyksiä heidän yhteiskunnallisesta asemastaan.

Lopuksi palaan Efraim Zuroffin toimin- taan ja herättämään keskusteluun Viros- sa.

Juutalaiset Virossa

Sekä virolaisten että suomalaisten itse- näinen suhde juutalaisiin oli pitkään alis- tettu sille, miten eri hallitsijat juutalai- siin suhtautuivat. Suomenjuutalaisten

(5)

historiahan on muutenkin varsin lyhyt:

Ruotsi antoi juutalaisille oikeuden aset- tua kuningaskuntaan asumaan vasta vuonna 1782. Ruotsin vallan aikana Suo- meen sovellettiin Ruotsin valtakunnan juutalaissäännöksiä. Niiden mukaan

”vierasta” uskoa tunnustavat saivat asua ja harjoittaa ammattejaan ainoastaan tie- tyissä kaupungeissa, eikä näistä kaupun- geista yksikään ollut Suomen puolella.

Vuoden 1809 jälkeen autonomiseen Suo- meen sovellettiin pääosin Ruotsin vallan aikaisia lakeja, joten ensimmäisiä suo- menjuutalaisia olivat vasta 1800-luvun puolivälissä Venäjän armeijan palveluk- sesta vapautuneet juutalaiset sotilaat, jotka saivat asettua perheineen asumaan suomalaisille palveluspaikkakunnilleen.

Ei ole täysin selvää, koska ensimmäi- set juutalaiset asettuivat Viroon asu- maan, mutta virolaisten ensimmäiset kosketukset juutalaisiin ajoittuvat huo- mattavasti kauemmas. Viron ollessa osa Saksalais-roomalaisen keisarikunnan hal- linnoimaa Vanhaa-Liivinmaata (n. 1200–

1558) katolinen kirkko ei suvainnut tois- uskoisia. Silti Tallinnan kaupunginarkis- tossa on maininnat kahdesta todennäköi- sesti juutalaisesta henkilöstä. Näistä en- simmäinen oli nähtävästi Saksasta kut- suttu lääkäriJohannes Jode, josta löy- tyy maininta jo 1300-luvulta. Toinen, kauppias nimeltään Pawelet, vuokrasi Revalista eli tuolloisesta Tallinnasta lii- ketilan vuonna 1413. On muutenkin ole- tettavaa, että Hansaliiton aikaan maassa vieraili juutalaisia kauppiaita, olihan Tal- linna tärkeä hansakaupunki.

Ritarikuntavaltion hajottua Viro jaettiin aluksi Puolan ja Ruotsin kesken,

kunnes se siirtyi kokonaan Ruotsille vuonna 1629 ja lopulta Venäjälle suuren Pohjan sodan seurauksena 1710. Viroon ei kuitenkaan syntynyt pysyvää juuta- laisasutusta, ja uusien hallitsijoiden suh- de juutalaisiin vaihteli huomattavasti.

Ruotsissa heihin suhteuduttiin torjuvasti eikä maahan saanut jäädä ilman käänty- mystä kristinuskoon. Vironjuutalaisten historian kirjoittanutElhonen Saksto- sin mainitsee, että rikkaat juutalaiset saattoivat selvitä ”erityisellä juutalaisille pakollisella uskollisuuden valalla”. Venä- jän johtajista esimerkiksiPietari Suuri jaKatariina IIpitivät kielitaitoisia juu- talaisia hyvinä välittäjinä suhteessa län- teen. Toisaalta vuonna 1742, vain vuosi valtaannousunsa jälkeen, keisarinnaEli- sabetantoi ediktin kaikkien juutalaisten karkottamisesta koko Venäjän alueelta.

Varsinainen juutalaisasutus syntyi Viroon lopulta samalla lailla kuin Suo- meenkin: tsaarin armeija kotiutti soti- laansa 25 vuoden palveluksen jälkeen, ja monet heistä jäivät asumaan palvelus- paikkakunnilleen. 1860-luvun loppuun mennessä juutalainen seurakunta oli pe- rustettu kaikkiin Viron suurimpiin kau- punkeihin, ja vuonna 1882 Tallinnassa aloitettiin ensimmäisen suuren synago- gan rakennustyöt. Kun vuonna 1867 Vi- rossa oli virallisesti 657 juutalaista, oli vastaava luku vuonna 1870 Suomessa 460 henkilöä. Juutalaisväestön kasvu oli Virossa nopeampaa ja kun ensimmäisen maailmansodan alla suomenjuutalaisia oli noin 1 200 henkeä, oli vironjuutalais- ten määränoussut huippuunsa, 5 500 henkeen. Näistä suurin osa asui Tartossa ja Tallinnassa.

(6)

Viron itsenäistyttyä juutalaisille myönnettiin kulttuuri-autonomia vuon- na 1925, ja seuraavan vuoden aikana he saivat järjestäydyttyä: valitsivat juuta- laisneuvoston, julistivat kulttuuriautono- mian ja valitsivat kulttuurihallituksen.

Lukuisten ammatti- ja harrastusjärjestö- jen siivittämänä vironjuutalainen kult- tuuri nousi kukoistukseensa, mikä herät- ti huomiota juutalaisyhteisöissä maail- manlaajuisesti. Juutalaisilla oli oma kou- lulaitoksensa, ja Tarton yliopistoon pe- rustettiin judaistiikan oppituoli vuonna 1933. Lyhyesti ilmaisten: samalla kun he saivat elää täyttä juutalaista kansallista elämää, he saivat osallistua ja integroitua virolaiseen yhteiskuntaan.

ToimittajaImbi Pajupitää ”ensim- mäisen tasavallan” aikana vironjuuta- laisten ja valtaväestön välisiä suhteita esimerkillisinä ja lämpiminä. Holokausti- tutkijaAnton Weiss-Wendtpukee asian hieman maltillisempaan kuosiin. Hänen mukaansa virolaisen enemmistön ja juu- talaisen vähemmistön suhteita voi kuva- ta ystävällisiksi, mutta samalla erittäin pinnallisiksi. Juutalaisten asioita ei juu- rikaan käsitelty lehdistössä eikä heitä kannustettu maahanmuuttoon. Joka ta- pauksessa Viro säästyi lähes täysin, poi- keten muusta Itä-Euroopasta, juutalais- vastaiselta liikehdinnältä ja poliittiselta antisemitismiltä maailmansotien välillä, eikä virolaisten ennakkoluuloja juutalai- sia kohtaan ole mielekästä verrata edes muihin Baltian maihin, joissa antisemi- tismi oli läsnä sekä arjessa että poliitti- sessa elämässä.

Elhonen Saks jakaa kysymyksen vi- rolaisesta antisemitismistä kahtia: val-

tiollisella tasolla sitä ei esiintynyt, arjen tasolla vähäisessä määrin. Ainut selkeäs- ti juutalaisvastainen liike, jolla oli maan- laajuista merkitystä, oli 1930-luvun alun laman ja talousvaikeuksien seurauksena kannatustaan nostanut vapaussoturien elivapsien liitto. Se oli syntynyt vuonna 1929, kun vapaussodan veteraanit yhdis- tivät paikallisyhdistyksensä Viron va- paussotureiden keskusliitoksi. Liitolla ei ollut omaa ohjelmaa, mutta professori Seppo Zetterbergmainitsee sen piiris- sä keskeisiä ajatuksia olleen militantti nationalismi, marxilaisuuden vastaisuus ja antisemitismi. Vapseilla oli yhteyksiä ulkomaille muun muassa IKL:ään. Yh- teistyöstä natsimielisten baltiansaksa- laisten kanssa he kieltäytyivät. Liikkeen kannatus nousi korkeimmilleen vuonna 1933, ja se olisi voinut nousta valtaan kevään 1934 parlamenttivaaleissa. Tä- män estääkseen tuolloinen pääministeri Konstantin Päts julisti maahan poik- keustilan ja nimitti sotaväen ylipäällikök- si luottomiehensä Johan Laidonerin.

Tämä lakkautti ylipäällikön valtaoikeuk- silla vapsien liiton ja pidätti satoja aktii- veja. On vaikea spekuloida, mihin vap- sien mahdollinen valtaannousu olisi voi- nut johtaa – Pätsin toimista seurasi par- lamentarismi alasajo ja niin kutsuttu

”hiljaisuuden aika” Viron historiassa.

Toisen maailmansodan alkaessa Vi- rossa asui noin 4500 juutalaista. Tämän juutalaisyhteisön katoaminen tapahtui varsin nopeasti. Kun Neuvostoliitto val- tasi Viron kesällä 1940, vähemmistöjen kulttuuriautonomia lakkautettiin välit- tömästi. Saman vuoden loppuun men- nessä oli toiminta pysäytetty kaikissa

(7)

juutalaisjärjestöissä. Kesäkuussa 1941 oli Siperiaan pakkokyyditettyjen tuhansien joukossa noin 400 vironjuutalaista. Pian tämän jälkeen pakeni natsien tieltä yli 2000 eli suurin osa vironjuutalaisista Neuvostoliiton puolelle.

Siitä, miksi lähes tuhat vironjuuta- laista jäi maahan, ei ole selvyyttä. Viron- juutalaisten tuhoa tutkineen Eugenia Gurin-Loovin mukaan nämä tiesivät, tai heidän olisi ainakin tullut tietää nat- sien vihamielisestä suhtautumisesta juu- talaisia kohtaan. Syitä voi arvailla: osa heistä oli luultavasti liian vanhoja ja sai- raita lähteäkseen, osalla oli ehkä kontak- teja Saksaan, he olivat ehkä jopa oleskel- leet Saksassa. He saattoivat luulla, että huonoimmassa tapauksessa heidät sulje- taan gettoihin, josta he kuitenkin vapau- tuisivat sodan jälkeen. Ja koska monien sukulaisia tai tuttavia oli ollut kyyditet- tyjen joukossa, on selvää, että monet yk- sinkertaisesti pelkäsivät Neuvostoliittoa enemmän kuin natseja.

Viro ja holokausti

Efraim Zuroff tekee Euroopan sisällä kaksi jakoa, kun hän puhuu paikallisten tarjoamasta avusta natseille. Ensimmäi- nen ero on nähtävissä Länsi- ja Itä-Eu- roopan välillä. Länsi-Euroopassa (esi- merkiksi Hollannissa tai Belgiassa) syyl- listyttiin Zuroffin mukaan avunantoon, sillä paikalliset auttoivat natseja löytä- mään ja kokoamaan juutalaisia, jopa las- taamaan heitä juniin. Heidät kuitenkin kuljetettiin muualle murhattaviksi. Suu- rimmassa osassa Itä-Eurooppaa paikalli- set osallistuivat myös juutalaisten mur- haamiseen.

Itä-Euroopan sisällä Zuroff erottaa Baltian omaksi tapauksekseen. Kaikissa Baltian maissa toteutui muusta Itä-Eu- roopasta poiketen kolme tekijää. Ensim- mäisenä on huomioitava paikallisten ih- misten keskeinen rooli joukkomurhien suorittamisissa. Tästä seurasi koko Eu- roopan korkein tapettujen juutalaisten osuus (jopa 95 %). Toiseksi juutalaisia kuljetettiin Keski- ja Länsi-Euroopasta Baltiaan murhattaviksi, paikallisten osallistuessa näihin veritöihin. Kolman- neksi Baltian maista lähettiin turvalli- suuspoliisin yksikköjä suorittamaan joukkomurhia myös muualla, kuten Val- ko-Venäjälle ja Puolaan. Toisaalta suo- rassa vertaamisessa Latviaan ja Liet- tuaan on myös omat ongelmansa: Viron juutalaisväestö oli kooltaan vain murto- osan muiden Baltian maiden juutalais- väestöstä. Anton Weiss-Wendt pitääkin yhteiskunnallisesti parempana vertailu- kohtana Suomea tai Norjaa.

Kun natsi-Saksa valtasi Viron kesällä 1941, astuivat saksalaiset rotulait välittö- mästi voimaan. Muiden muassa teatterit, museot, julkiset kulkuvälineet, jalkakäy- tävät ja koulut oli varattu vain arjalaisen rodun edustajille. Juutalaisten omaisuus takavarikoitiin ja teloitukset aloitettiin välittömästi. Monet tutkijat ovat jaka- neet holokaustin toteuttamisen Virossa kolmeen osaan. Ensimmäinen vaihe oli ohi vuoden 1941 loppuun mennessä, jol- loin käytännössä kaikki maassa olleet juutalaiset oli murhattu. Uhreja on ar- vioitu olleen noin 929–993, selvinneitä 3–9 henkeä.

Toinen vaihe käynnistyi syksyllä 1942, kun maahan kuljetettiin noin 2000

(8)

Tšekkoslovakian ja Saksan juutalaista.

Työkykyiset erotettiin joukosta, ja Viron turvallisuuspoliisi murhasi loput, noin 1 700, välittömästi, saksalaisten käsky- jen mukaan. Vuonna 1943 käynnistyi Vi- ron holokaustin kolmas vaihe, jolloin Itä- Euroopan getoista ja leireiltä tuotiin noin 10 000 työkykyisiä juutalaista, pääosin kaivostyöntekijöiksi ja orjatyövoimaksi Viron itäisiin osiin, jota valmisteltiin noin vuoden verran ottamaan vastaan Neu- vostoliiton hyökkäystä. Näistä noin 40 % selvisi pois Virosta hengissä.

Edelleenkään ei ole täysin selvää, kuinka paljon juutalaisia Virossa kuoli.

Arviot liikkuvat 10 000:stä aina 20 000 uhriin. Anton Weiss-Wendt pitää Viron lopullista ratkaisua varsin byrokraatti- sesti toteutettuna. Verrattuna esimer- kiksi muihin Baltian maihin siihen ei liittynyt suuria tunteita. Weiss-Wendtin mukaan massamurhat toteutettiin sak- salaisten käskystä. Ensimmäisessä ja toi- sessa vaiheessa itse teloittajat olivat viro- laisia (Omakaitse-suojeluskunnan ja tur- vallisuuspoliisin jäsenet), kolmannessa saksalaisia. Keskeisimmät Baltian holo- kaustin toteuttajat tuomittiin välittö- mästi sodan jälkeisissä oikeudenkäyn- neissä. Neuvostoaikana Virossa järjestet- tiin vielä kaksi suurempaa oikeuden- käyntiä, vuosina 1961 ja 1962, joissa tuo- mittiin seitsemän rikollista.

Tapaukset Mikson ja Männil

Efraim Zuroff kertoo kirjansa Viroa kä- sittelevässä osuudessa kahdesta epäillys- tä. Ensimmäinen näistä oliEvald Mik- son, joka oli sodan jälkeen Islantiin paen- nut entinen Viron jalkapallomaajouk-

kueen maalivahti. Sota-aikana hän toimi Zuroffin mukaan Omakaitsen aluejohta- jana, Tarton keskitysleirin tarkastajana sekä Tallinnan ja Harjun alueen apulais- päällikkönä Viron turvallisuuspoliisissa.

Näitä tehtäviä hoitaessaan hänen epäil- tiin syyllistyneen 30 murhaan ja 150 muuhun kuolemaan.

Zuroffille kerrottiin Miksonin (uudel- ta nimeltään Eðvald Hinriksson) taustas- ta vuonna 1991, minkä jälkeen hän sel- vitti tämän olinpaikan Islannissa. Zuroff yritti ensin vaikuttaa Islannin viran- omaisiin todistusaineiston hankkimisek- si Virosta, sillä Islannin kansalaisena ei Miksonia voitu maan lakien mukaan luo- vuttaa muualle syytettäväksi. Asia eteni kuitenkin hitaasti, mahdollisesti siksi, että Mikson oli Islannissa varsin pidetty henkilö ja hänen kaksi poikaansa maa- joukkueen jalkapallotähtiä. Lopulta Zu- roff matkusti itse Tallinnaan, jossa hä- nelle annettiin lupa tutustua KGB:n ar- kistoihin ja Miksonin kansioihin. Aineis- toa löytyi huomattavasti ja luovutettuaan ne Islannin viranomaisille, aloitti Zuroff kampanjan syytteen nostamiseksi.

Tutkintaprosessi käynnistyi syksyllä 1993, mutta syytettä ei koskaan nostettu, sillä neljä kuukautta tutkinnan alkami- sesta 82-vuotias Mikson kuoli. Miksonin pojat pitivät isänsä kuolinsyynä Zuroffin ja Wiesenthal-keskuksen perättömiä syy- töksiä. He korostivat, että kaikki natsit olivat jo tuolloin (1990-luvun alussa) kuolleet ja kyseessä oli vain Wiesenthal- keskuksen pyrkimys oikeuttaa toimin- tansa jatkamista.

Zuroff kertoo pettyneensä, mutta ko- rostaa Miksonin tapauksella olleen oma

(9)

merkityksensä. Ensiksi se paljasti Zurof- fin mukaan Viron viranomaisten ristirii- taisen suhteen virolaisiin natsirikollisiin:

Zuroff sai käyttää tutkimuksissaan arkis- toja, mutta hän muistelee ulkoministerin antaneen tapauksen jälkeen lausunnon, ettei Mikson ollut syyllinen mihinkään (tätä lausuntoa en ole löytänyt, ja aina kun Zuroff tapauksesta puhuu, hän aloit- taa: ”jos oikein muistan…”). Toinen hä- nelle merkittävä asia oli se, että tapaus johti kahden Miksonin alaisen jäljille, ja näistä toinen oli vielä elossa. Hän oli Harry Männil, joka oli vuonna 1943 paennut ensin Suomeen, ja opiskeltuaan hetken Helsingissä siirtynyt Ruotsiin.

Ruotsissa hänen taustansa paljastui ja hän joutui muuttamaan pois maasta pää- tyen lopulta vuonna 1946 Venezuelaan.

Siellä hän loi menestyksekkään uran lii- kemiehenä ja vaurastui niin, että hän oli yksi rikkaimmista virolaisista maailmas- sa. Lisäksi hänellä on keskeinen rooli virolaisen kulttuurin rahoittajana.

Ennen Männilin muuttoa Venezue- laan oli Ruotsissa kerätty todistajalau- suntoja Baltiasta muuttaneilta pakolai- silta. Yhden lausunnon mukaan Männil olisi tappanut jopa 100 juutalaista, mutta Wiesenthal-keskus ei kyennyt löytämään syytteille vahvistavaa todistusaineistoa.

Seitsemän vuoden jälkeen Zuroff päätti kääntyä virolaisten puoleen ja neuvotteli virallisen tutkimuksen käynnistämisestä tuolloisen pääministerin, Mart Laarin kanssa vuonna 2001.Max Jakobsonin johtama Virossa ihmisyyttä vastaan teh- tyjä rikoksia tutkiva komitea sekä myö- hemmin Viron suojelupoliisi otti Männi- lin tapauksen tutkittavaksi, mutta löysi

vain aihetodisteita, jotka eivät riittäneet syytteiden nostamiseen. Komitean vuon- na 2005 julkaisemassa raportissaEstonia 1940–1945Männiliä ei edes mainita. Zu- roff oli johtopäätöksistä eri mieltä. Hä- nen mukaansa tutkimuksissa oli selvin- nyt, että ainakin seitsemän nimeltä mai- nittua Männilin pidättämää ja kuuluste- lemaa henkilöä teloitettiin. Se olisi Zurof- fin mukaan riittänyt syytteen nostami- seen lähes missä tahansa muussa maas- sa. Männilin kuoltua vuonna 2010 Zuroff ei luopunut syytöksistään, vaan totesi kovasanaisessa tiedotteessaan tapauksen heijastavan poliittisen tahdon puutetta ja olevan surullinen esimerkki siitä, kuinka maalleen häpeällinen kansalainen voi ra- halla ostaa itselleen suojan syytteiltä ja jopa kunnioitusta.

Kuka omistaa historian?

Zuroff ja Viron lehdistö

Männilin tapausta ja Zuroffin toimintaa seurasi valtava julkinen keskustelu ja aihetta käsiteltiin kymmenissä artikke- leissa vuosien ajan. Otsikot olivat raflaa- via ja niiden mukaan Zuroff oli ”paha juutalainen”, ”kutsumaton vieras” sekä

”natsien metsästäjä”, joka ”syyttää Viron kansaa murhaajiksi”. Hänen toimintaan- sa kuvattiin jopa pakkomielteiseksi, sillä tutkimukset, viralliset kannanotot eivät- kä edes paikallisen juutalaisen yhteisön näkemykset muuttaneet hänen kanto- jaan. Virolainen diplomaatti Eerik-Nii- les Kross varoittikin lehtikirjoitusten sävyistä, sillä niitä voisi tulkita jopa anti- semiittiseksi provokaatioksi. Kirjoitusten viesti oli usein sama: niissä haluttiin ko- rostaa neuvostomiehityksen aikaisia ri-

(10)

koksia ja koettiin Zuroffin syyttävän kaikkia virolaisia osallisuudesta 1940-lu- vun hirmutöihin. Erityisesti virolaisten siviilien syyttämistä osallisuudesta jouk- komurhiin pidettiin loukkaavana. Useis- sa kirjoituksissa Zuroffin toimia pidettiin myös juutalaisille haitallisina.

Virolaisten suhdetta kysymykseen kuvaa hyvin toimittajaToomas Haugin kolumni elokuulta 2002. Hänen mukaan- sa Itä- ja Länsi-Euroopan ero on siinä, että lännessä historiantutkimus on kes- kittynyt Hitleriin ja holokaustiin, kun idässä fokus on Stalinissa ja neuvosto- ajan rikoksissa. Näkemys on ymmärret- tävä, mutta se voi myös selittää lehdistön reaktiota. Lännessä, erityisesti Saksassa, tutkimus on keskittynyt omien toimien ja oman kipeän historian käsittelyyn. Hau- gin näkemyksen mukaisesti idässä tutki- taan pikemminkin niitä tapahtumia, jois- sa he itse olivat uhreina. Ymmärrettäväs- ti on kovin vaikeaa kääntää tämä näkö- kulma täysin ympäri. Ja etenkin silloin, jos näkökulman muutosta vaatii joku ul- kopuolinen.

On myös ymmärrettävää, että erilai- siin syytöksiin suhtaudutaan varautu- neesti, sillä aiheen liepeillä liikkuu myös tahoja, jotka sekoittavat keskustelua ajaakseen omaa agendaansa. Tästä hyvä esimerkki on Johan Bäckman, jonka edustama Suomen antifasistinen komi- tea (SAFKA) toimi Zuroffin kirjan kus- tantajana Suomessa. Hänelle 1940-luvun hirmutyöt vaikuttavat puhaltavan tuulta siihen myllyyn, josta hän jauhaa ”venä- läisiä sortavan tämän päivän apartheid- Viron” vastaisia ajatuksia.

Zuroff sanoutuu irti muista tavoit-

teista ja muistuttaa, etteivät nykyvirolai- set ole vastuussa esi-isiensä rikoksista.

Vastuu ulottuu kuitenkin mahdollisten syyllisten saattamiseen tilille teoistaan.

Syyllisyys ei vanhene – eikä aika vähennä syyllisyyttä, kun kyseessä on näin vakava rikos. Tämä on Zuroffin ensimmäinen syy jatkaa natsirikollisten etsimistä: he ovat aivan yhtä syyllisiä tänään kuin he olivat toisen maailmansodan aikana. Ja vaikka etsityt ovat vanhoja ihmisiä, on muistettava, ettei vanhuus vähennä syyl- lisyyttä.

Toinen Zuroffin korostama asia on holokaustin ainutkertaisuus. Jotta kulle- kin ilmiölle tehtäisiin oikeutta, tulisi jo- kaista tarkastella ja opettaa omana sel- keänä kokonaisuutenaan. Liika vertailu, esimerkiksi totalitaaristen järjestelmien välillä voi trivialisoida tapahtumia, pa- kottaa ne ikään kuin kilpailemaan keske- nään. Zuroff ei väheksy esimerkiksi neu- vostoajan uhrien kärsimystä, eikä kiellä, etteikö toisaalta löytyisi virolaisia, jotka auttoivat juutalaisia. Hän on vain valin- nut tehtäväkseen löytää mahdollisim- man monta niistä rikollisista, joiden vuoksi näitä autettavia ylipäänsä oli ole- massa. Ja joiden vuoksi heitä ei enää ollut.

Valitettavasti keskustelu menee usein ristiin, jolloin kuva historiasta hel- posti hämärtyy. Kun Zuroff puhuu viro- laisten kollaboraattoreiden osuudesta ho- lokaustissa, hän pelkää tulkintojen hir- mutöistä vääristyvän, jos samalla puhu- taan neuvostovallan uhreista tai koroste- taan juutalaisia auttaneiden virolaisten panosta. Ja tosiasiahan on se, että tappa- jia oli enemmän kuin auttajia. Virolaiset

(11)

yhteistoimintamiehet auttoivat veritöis- sä, eikä virolaisilla ollut juuri minkään- laista vastarintaliikettä saksalaisia vas- taan. Kun Lennart Meren mukaan miehityksen aikaisiin rikoksiin syyllisty- neet olivat todennäköisesti moraalisesti rappeutuneita ihmisiä, joita tällaisissa ta- pauksissa hyödynnettiin, korostaa Zuroff heidän silti tulleen tavallisen kansan kes- kuudesta.

Elhonen Saks ja Imbi Paju puoles- taan painottavat, että niinä hetkinä, kun virolaiset ovat saaneet vapaasti luoda suhteen juutalaisiin, on vironjuutalaisten asema ollut poikkeuksellisen hyvä. Osal- taan sekä Zuroff, Meri, Paju että Saks ovat oikeassa. Vironjuutalaisten asema kulttuuri-autonomian aikana oli poik- keuksellinen, ja se oli itsenäisen Viron tarjoama mahdollisuus vähemmistökan- soilleen. Toisaalta monet virolaiset syyl- listyivät käsittämättömiin julmuuksiin, kun siihen tarjoutui mahdollisuus. Se, miten nämä näkemykset voidaan yhdis- tää, onkin toinen kysymys.

Vaikka Zuroff on kiivas ajaessaan asiaansa, ei hän tee työtä vain uhrien tai itsensä vuoksi. Hän korostaa, kuinka tär- keää tällaisten kysymysten käsittely on niissä maissa, joiden kansalaisia osallis- tui natsien auttamiseen ja holokaustin toteuttamiseen. Esimerkiksi virolaisten tulisi selvittää menneisyyden kipupisteet erityisesti itsensä vuoksi. Ei ollakseen osa läntistä maailmaa, eikä siksi, että joku kansainvälisen järjestön johtaja sitä vaa- tii. Kansallinen totuus ei voi poiketa lo- puttomasti siitä, miten ympäröivä maail- ma asiaa tarkastelee. Tai ehkä voi, mut- tei sen tulisi. Kuten Erkki Tuomioja

syksyllä 2008 aiheesta kirjoitti: ”Näiden kysymysten avoin käsittely olisi tervetul- lutta menneisyydenhallintaa, joka Viros- ta on tähän saakka puuttunut. Sillä olisi Viron tapauksessa poikkeuksellisen suu- ri merkitys myös nykyisyyden- ja tulevai- suudenhallinnalle.”

Surullinen esimerkki menneisyyden- ja nykyisyydenhallinnan epäonnistu- neesta suhteesta saatiin elokuussa 2012.

Virolainen kaasuyhtiö Gasterm laittoi silloin nettisivuilleen kuvan keskitysleiri Auschwitz I:n portista, jossa lukevat kuu- luisat sanat ”Arbeit macht frei”. Kuvan alalaitaan oli lisätty mainosteksti ”Kaa- sulämmitys – joustavaa, kätevää ja teho- kasta”. Tehdäkseen tästä pilaa, ikään kuin selittämättömänä kommenttina, julkaisi viikkolehti Eesti Ekspress huu- morisivullaan kaasuyhtiön nettisivun vieressä kuvan nääntyneistä keskityslei- rivangeista varustettuna tekstillä ”Eins, zwei, drei… Tohtori Mengelen hoikenta- vat pillerit tekevät sinulle ihmeitä!

Buchenwaldissa ei ollut lihavia ihmisiä!”.

Molempia tapauksia tietysti paheksuttiin ja kauhisteltiin sekä viranomaisten että juutalaisjärjestöjen toimesta, ja aiheesta:

kyseessä on mauton ja kohtuuton pila.

Ongelman ydintä heijastavat näh- däkseni Eesti Ekspressin varapäätoimit- tajan Sulev Vedlerin lausunnot hänen pahoitellessaan kuvasta noussutta ko- hua: ”Kyseessä oli antifasistinen pila” ja

”luulen, että erilaisessa kulttuurisessa ympäristössä elävät ihmiset eivät vain ymmärrä sitä, kuten me sen ymmärräm- me”. Merkillinen on se kansallinen koo- disto, jonka läpi tulkiten voidaan holo- kaustin uhreja pilkkaamalla pilkata nii-

(12)

tä, jotka ovat pilkanneet holokaustin uh- reja. Vaikka politiikassa käsitteiden sot- keminen on tullut yhä yleisemmäksi, tu- lisi tällaisista asioista puhuttaessa pyrkiä selkeyteen ja välttää kiusallista piileske- lyä huumorin takana. Ja varsinkin yh- teiskunnassa, jossa suhde menneeseen on kaikkea muuta kuin mutkaton.

Kirjallisuutta

Estonian International Comission for the Investigation of Crimes Against Humanity, Estonia 1940–1945 – Reports of the Estonian International Comission for the Investigation of Crimes Against Humanity. Tallinn, 2006.

Gurin-Loov, Eugenia, Holocaust of Esto- nian Jews 1941. Tallinn: Eesti Juudikogu- kond, 1994.

Holmila, Antero, Holokausti – tapahtumat ja tulkinnat. Jyväskylä: Atena, 2010.

Oksanen, Sofi & Paju, Imbi, Kaiken taka- na oli pelko – Kuinka Viro menetti histori- ansa ja miten se saadaan takaisin. Helsin- ki: WSOY, 2009.

Saks, Elhonen, Eestlased ja juudid. Tal- linn: OÜ B2, 2008.

Weiss-Wendt, Anton, Murder Without Hatred – Estonians and the Holocaust.

New York: Syracuse University Press, 2009.

Zetterberg, Seppo, Viron historia. Helsin- ki: SKS, 2007.

Zuroff, Efraim, Operaatio viimeinen mah- dollisuus – yhden miehen kutsumus saat- taa natsirikolliset tuomiolle. Helsinki:

SAFKA, 2012.

(13)

Paavin salaiset kansiot

Matti Myllykoski

n ”Joinakin elämän hetkinä joko olemme ihmisiä tai emme ole. Mikä on ero? Kyse on ainoastaan rohkeudesta: tehdä tai olla tekemättä sitä, mitä pitää oikeana. Minun rohkeuteni on siinä, että teen tiettäviksi tosiasioita, jotka piinaavat kirkkoa. Saatan julkisuuteen tiettyjä salaisuuksia, pieniä ja suuria tapauksia, joilla ei murreta palatsi- en portteja. Mutta vain siten tunnen itseni vapaaksi, repäisemällä itseni irti sietämät- tömästä sekasotkusta, josta tiedetään mut- ta kuitenkin vaietaan.”

Näin selittää motiivejaan mies, jota ilmanGianluigi Nuzziei olisi kirjoitta- nut jo toista Vatikaania ravisuttelevaa kirjaansa. Ensimmäinen, vuonna 2009 ilmestynytVaticano S.p.A.(”Osakeyhtiö Vatikaani”), jonka olen arvioinut aiem- min Vartijassa, koski Vatikaanin pankki- toimintaa. Laajaa kohua herättänyt ja useille kielille käännetty kirja sai Vati- kaanin sisäisistä juonitteluista ja valta- taisteluista tyrmistyneen, paavia lähellä työtään tekevän miehen luottamaan Nuzzin oikeudentajuun ja uskoutumaan hänelle. Monien tarkoin salattujen tapaa- misten ja salaisten dokumenttien luovut- tamisen sekä perusteellisen tutkimisen pohjalta syntyi toukokuussa 2012 Italias- sa ilmestynyt teosSua Santità (”Hänen Pyhyytensä”), kustantajana jälleen ker- ran yhteiskuntakriittinen milanolaiskus-

tantamochiarelettere.

Nuzzin kirjasta on noussut taaskin laaja kansainvälinen kohu. Kyseessä ei ole sensaationälkäinen parjauskirja, vää- ristelevä tulkinta moniselitteisistä tapah- tumista tai pelkkä teoria siitä, mitä Vati- kaanissa tapahtuu. Nuzzin teos on piinal- lisen yksityiskohtaisesti dokumentoitu kuvaus Vatikaanin käsittämättömän rii- taisesta ja kaunaisesta sisäisestä maail- masta, jossa paavi itse on yhtenä toimija- na muiden joukossa, eikä todellakaan ko- vin puhtain paperein. Paavin salaiset pal- jastavat merkittäviä seikkoja myös Vati- kaanin ja muiden valtioiden, etenkin Va- tikaanin ja Italian välisistä poliittisista suhteista. On paljastavaa, että Vatikaa- nia ei ole kiinnostanut kriittinen keskus- telu ongelmistaan tai Nuzzin kuvaamien asioiden oikean laidan selvittäminen vaan tietoja vuotaneen miehen henkilöl- lisyyden selville saaminen ja dokumentti- varkauden moraalittomuuden arvostelu.

Varsin nopeasti saatiin selville, että syyl- linen oli paavin hovimestariPaolo Gab- riele, joka joutui Vatikaanissa syyttee- seen teostaan ja sai siitä puolentoista vuoden vankeustuomion. Tuomio pan- naan täytäntöön kotiarestina.

Jos joku haluaa tietää paavi Benedic- tus XVI:n päivittäisistä rutiineista, esi- merkiksi mitä hän syö aamiaiseksi ja

(14)

lounaaksi, Nuzzi selvittää niitä kirjan alussa. Kiinnostavaa näissä seikoissa on kirjan varsinaisen aiheen kannalta ai- noastaan se, että paavin arkipäivän lähei- simmät ihmiset eivät ole kardinaaleja eivätkä arkkipiispoja tai muitakaan Vati- kaanin korkea-arvoisia toimijoita vaan keittiöhenkilökuntaa, sihteereitä ja pal- velusväkeä, pieni joukko uskollisia naisia ja miehiä.

Vatikaanin sisäisiä valtataisteluja Eräissä ”Il Giornalen” kirjoituksissa ke- sällä 2009 Italian piispojen lehden ”Avve- nire” (maallikko)päätoimittaja Dino Boffoleimattiin pahamaineiseksi homo- seksuaaliksi, joka on käyttäytymisensä vuoksi joutunut tekemisiin poliisin kans- sa. Väitteiden takana oli ”Il Giornalen”

päätoimittajaVittorio Feltri, ja syy Bof- fon mahdollisimman julkiseen musta- maalaamiseen oli ilmeinen: Feltri oli ak- tiivinen Silvio Berlusconin, Italian horjuvan ja pian kaatuvan pääministerin tukija, kun taas Boffo oli vastikään arvos- tellut Berlusconia tämän siirtolaispoliit- tisten lausuntojen ja nuorten naisten kanssa vehtaamisen vuoksi. Feltri iski Berlusconin puolesta takaisin, ja nimen- omaan intiimielämän alueelle. Syytöksen alkuperä jäi kuitenkin hämäräksi. Feltri väitti saaneensa tietoa Boffosta ”L’Osse- vatore Romanon” päätoimittajalta.Gio- vanni Maria Vian, jonka saksalaispaavi itse oli valinnut tehtävään, kiisti väitteen jyrkästi, ja Vatikaani asettui närkästy- nein sanankääntein tukemaan häntä (http://vaticandiplomacy.wordpress.com /2010/02/10/caso-boffo-comunicato-della- santa-sede). Boffo ei skandaalin aikana

puolustautunut julkisesti ja hänet ehdit- tiin erottaa virastaan. Kun syytökset osoittautuivat perättömiksi, niitä ei eri- tyisemmin selvitetty eikä pyydelty an- teeksi, mutta Boffo sai lopulta lokakuus- sa 2010 vaivihkaa uuden työpaikan Ita- lian piispojen televisioverkon Tv2000 joh- tajana.

Kirjan ensimmäisessä pääluvussa Nuzzi paljastaa, mitä Boffo kirjoitti tam- mikuussa 2010 paavin – komealle ja nuo- rekkaalle – sihteerilleGeorg Gänswei- nillehenkilöään koskevan skandaalin ja virastaan erottamisen jälkeen. Kirje tuo valoa Vatikaanille kiusalliseen tapahtu- masarjaan ja paljastaa, millaista valta- taistelua kirkon keskeisillä paikoilla käy- dään. Ehdottoman luottamukselliseksi tarkoitetussa kirjeessään Boffo kuvaa pe- rusteellisesti, ketkä ovat juonitelleet hän- tä vastaan. Hän vahvistaa Vatikaanin ehdottomasti torjuman ajatuksen, että Feltrin esittämien syytösten takana on Giovanni Maria Vian, joka on antanut asialle uskottavuutta. Siten myös kardi- naaliTarcisio Bertone, Vatikaanin val- tiosihteeri ja paavista seuraava mies Va- tikaanissa, on niellyt syötin ja antautu- nut valheen vietäväksi. Boffo kirjoittaa Gänsweinille kysyneensä itseltään, mitä Bertonella ja Vianilla voisi olla häntä vastaan. Kun koko asian tutkiminen leh- distössä vuoden 2010 kuluessa syvenee, Boffo vaikenee. Syyskuussa 2010 hän kir- joittaa Italian piispojen johtajalle, kardi- naaliAngelo Bagnascolleja viittaa lu- kuisiin haastatteluihin, jota erilaiset ita- lialaiset lehdet ovat häneltä pyytäneet.

Boffo sanoo kardinaalille olevansa halu- ton paljastamaan vehkeilyn verkostoa,

(15)

joka ulottuu syvälle Vatikaanin johtopai- koille asti. Lopulta Nuzzi paljastaa läh- teensä välittämät dokumentit, ja Boffo kysyy Nuzzilta: ”En ole antanut niitä [kirjeitä] kenenkään luettaviksi, miten sinä olet saanut ne käsiisi?”

Seuraava Nuzzin kuvaama skandaali liittyy sekin kardinaali Bertonen valtape- leihin. Heinäkuussa 2009 Benedictus XVI oli valinnutCarlo Maria Viganòn Vatikaanin hallintokoneiston yleissihtee- rin asemaan. Tässä tehtävässä ollessaan hän oli havainnut lukuisia ongelmia Va- tikaanin taloudenhoidossa, puhunut niis- tä suoraan ja avoimesti sekä hankkinut sillä tavalla itselleen lukuisia vaikutus- valtaisia vihollisia, mutta myös joitakin arvostettuja tukijoita. Viganò sai uutte- ralla ja rehellisellä työllään – ja despoot- timaisella johtamistyylillään, kuten hä- nen vastustajansa tietävät kertoa – no- peasti vakuuttavaa näyttöä sen puolesta, että taloudenpidon suunta on käännettä- vissä huomattavasti paremmaksi. Hän nosti Vatikaanin talouden vuoden 2009 tappiollisesta tilasta voitolliseksi; erotus edelliseen vuoteen oli yli 40 miljoonaa euroa. Konkreettisena esimerkkinä sääs- tötoimista Nuzzi mainitsee Vatikaanin jouluseimen, jonka Viganò laadun kärsi- mättä hankki pari sataa tuhatta euroa halvemmalla kuin aikaisemmin. Maalis- kuussa 2011 Viganò raportoi paaville Va- tikaanin taloudenpidon vakavista ongel- mista toivoen tukea valitsemalleen tar- kan euron linjalle. Tukea ei kuulunut.

Sen sijaan kardinaali Bertone piti huolen siitä, että Viganò ei saanut jatkaa tehtä- vässään. Asialla on toinenkin puolensa:

Viganòn ura olisi luonnollisen nousun

kautta jatkunut kardinaaliksi, ja vaikut- taa selvältä, että hän itsekin halusi lisää valtaa. Benedictus XVI ratkaisi ongel- man päättämällä lähettää hankalan sih- teerinsä apostoliseksi nuntiukseksi Yh- dysvaltoihin. Viganò vetosi vielä paaviin itseensä, yrittäen vakuuttaa tämä siitä, että hän ei ole luonut Vatikaanin hallin- toon negatiivista ilmapiiriä. Viganò viit- tasi kirjeessään paaville niihin kardinaa- leihin, jotka ovat tukeneet häntä ja arvos- taneet hänen työtään. Vetoomus osoit- tautui turhaksi. Viganò sai lähetä Wa- shingtoniin, jonne tultuaan hän joutui kohtaamaan pedofiiliskandaalin jäljiltä raunioituneen kirkon talouden ja kaikki muutkin tilanteeseen liittyvät ongelmat.

Nuzzin lähde ”Maria” eli paavin hovi- mestari Paolo Gabriele kuvasi tapahtu- masarjaa Nuzzille seuraavasti: ”Me kaik- ki seurasimme Viganòn tapausta kuin kertomusta rohkeasta kirkonmiehestä, joka joutui salaliiton uhriksi. Pyhä Isä ei näytä käsittäneen tapauksen laajuutta – ehkä siksi, että hän oli saanut puutteel- lista tietoa tai siksi, että häneltä pimitet- tiin asioita.”

Money makes the world go round Nuzzi kuvaa kirjassaan myös paavin saa- mia lahjoituksia, joiden tarkoituksena on päästä audienssille hänen luokseen. Gab- rielen Nuzzille luovuttamassa aineistossa on lahjoittajien kirjeitä, jotka auttavat hahmottamaan kuvaa paavin ympärillä pyörivästä suosion ja vaikutusvallan ta- voittelusta. Lahjoitukset eivät ole yksin- omaan rahaa vaan kaikenlaista tavaraa aina ilmakuivattuihin kinkkuihin saak- ka. Samaan aikaan kun katolisella kir-

(16)

kolla on ympäri maailmaa suuria talou- dellisia vaikeuksia, paavi Benedictus XVI:n omalla säätiöllä menee hyvin. Paa- vi ohjaa suoraan sinne tulonsa laajasta kirjallisesta tuotannostaan, jonka joukos- sa etenkin kaksiosainen – myös suomen- noksena ilmestynyt – Jeesus-kirja tuot- taa hyvin. Paavin säätiö jakaa rahaa tut- kijoille, joista osa ei ole samoilla linjoilla lahjoittajansa kanssa. Hiertymistä on nähtävissä etenkin raamatuntulkinnas- sa. Etenkin säätiöltä rahaa saanut ekse- geetti Manlio Simonetti on mennyt tutkimuksessaan liian moderniin suun- taan, ja Vatikaanissa kardinaaliAngelo Amato onkin pohtinut, miten säätiön varojen jakamisen menetelmää voitaisiin

”täydellistää” paneutumalla tarkemmin yksittäisiin hakijoihin ja konsultoimalla päätöksenteossa paavia itseään.

Vuonna 2006 kaksi Italian radikaali- puolueen poliitikkoa ilmoitti Euroopan unionille, että roomalaiskatolinen kirkko nauttii Italiassa poikkeuksellisia ja EU:n lainsäädännön vastaisia etuoikeuksia, kun se ei maksa kiinteistöveroa raken- nuksista, joita ei käytetä uskonnollisiin tarkoituksiin. Kysymys on lähinnä kou- luista, opistoista ja sairaaloista. Vaikka EU:n byrokratian rattaat pyörivät hi- taasti, ne pyörivät kuitenkin: vuonna 2010 avattiin juttu Italian valtiota vas- taan, koska se on avustanut kirkkoa lain- vastaisella tavalla. Koska kantelu asiasta tehtiin vuonna 2006, kirkko voi etuoi- keuksien menettämisen lisäksi joutua maksamaan takautuvasti veroa korkojen kera vuodesta 2005 alkaen. Huimimpien laskelmien mukaan jälkivero voi kasvaa jopa kahden miljardin euron suuruiseksi.

Gabrielen Nuzzille välittämät dokumen- tit paljastavat, mitä Vatikaanissa on suunniteltu kiinteistöveron välttämisek- si. Kesällä 2010 Vatikaanin pankin (Isti- tuto per le Opere di Religione=IOR) johtajaEttore Gotti Tedeschi ja Ber- lusconin valtiovaranministeri Giulio Tremontikävivät tilanteesta keskuste- luja, joihin liittyen Tedeschi raportoi asias- ta luottamuksellisesti kardinaali Berto- nelle ja paavin sihteerille. Tedeschi hyl- kää yhtäältä veron suoran vastustamisen sekä toisaalta mahdollisuuden laskea tar- koin Vatikaanin Italiassa harjoittaman taloudellisen toiminnan tuotto. Hän suo- sittelee kolmatta tietä: olisi muokattava Euroopan Unionin kritisoimaa Italian lainsäädäntöä määrittelemällä Vatikaa- nin kannalta suopeammin, millainen ra- kennus on uskonnollinen ja mikä taas kaupallinen. Marraskuussa Berlusconin hallitus kaatui, ja Euroopan talouskriisin syveneminen teki pian tilanteen Vatikaa- nin kannalta vieläkin vaikeammaksi.

Helmikuussa 2012 uusi pääministeri Mario Monti määrää kirkon maksa- maan kiinteistöveroa ei-uskonnollisista rakennuksistaan (majatalot, koulut, sai- raalat) – siis rakennuksista joiden päätar- koitus ei selvästikään ole uskonnollinen.

Toukokuussa Gotti Tedeschi puolestaan sai potkut, joiden takana on salailupoli- tiikasta kiinni pitänyt kardinaali Berto- ne.

Nuzzin käsiinsä saamat dokumentit tuovat myös valoa tilanteisiin, joissa Va- tikaani pidättyy julkisista välittämisen ja inhimillisyyden osoituksista, mutta pa- nee negatiivisen julkisuuden pelossa po- liisinsa asialle. Heinäkuussa 1983 katosi

(17)

huilutunnilta palaamassa ollut 15-vuo- tias Vatikaanin kansalainenEmanuela Orlando, jonka veli Paolo oli työssä Va- tikaanissa. Tapausta ei ole selvitetty. Va- tikaani vaikenee koko asiasta, ei osoita julkisesti myötätuntoa kadonneen omai- sille eikä tutki sitä millään tavalla. Tam- mikuussa 2012 Roomassa järjestettiin mielenosoitus, jossa vaadittiin Vatikaa- nilta kannanottoa Emanuela Orlandon katoamiseen. Paikalla oli myös Vatikaa- nin poliisin agentteja, jotka kuvasivat mielenosoittajia. Emanuelan veli Paolo oli itse vedonnut paaviin pyytämällä kan- nanottoa tapaukseen ja julkista rukousta kadonneen puolesta. Vastausta ei kuulu- nut. Nuzzin aineistossa on Vatikaanin kannalta asiaa selvittäneen paavin haa- mukirjoittajana toimineen papin Gian- piero Gloderinkirje paavin sihteerille.

Siinä hän keskusteltuaan kahden muun uskotun papin kanssa suosittelee, ettei paavi puuttuisi asiaan julkisesti.

Koska Nuzzin kirja ilmestyi touko- kuussa, hän ei ole voinut dokumentoida asian viime vaiheita. Tytön katoamista tutkitaan parhaillaan ja se saattaa jopa selvitä. Ongelmana on vain se, että teo- rioita on useita ja todisteet puuttuvat.

Jotkut ovat olettaneet, että roomalainen rikollisliiga kaappasi tytön turkkilaisen äärioikeistolaisjärjestön puolesta, joka halusi siten kiristää vapauttamaan paavi Johannes Paavali II:n murhayrityksestä tuolloin tuomitunMehmet Ali Agcan.

Joidenkin mielestä taas Orlandon katoa- minen näyttää johtavan mafian ja Vati- kaanin salattuihin yhteyksiin. Vuonna 1990 ammuttu mafiajohtajaEnrico De Pedishaudattiin tuolloin Roomassa pa-

heksuntaa herättäen Sant’Apollinaren kirkkoon, josta tavallisesti annetaan vii- meinen leposija korkea-arvoisille kirkon- miehille. Mafiapomon 1980-lukuinen ra- kastajatarSabrina Minardion rohjen- nut väittää, että Vatikaanin pankin ma- fiasuhteita hoitanut ja veritekoihin se- kaantunut arkkipiispaPaul Marcinkus olisi käskenyt kaapata ja surmata tytön.

Minardi väitti edelleen, että tapaus sel- viää, kun De Pediksen hauta avataan.

Nyt hauta on avattu, eikä sieltä löytynyt muuta kuin mafioson itsensä luita. Jot- kut olettavat, että mafia kaappasi huilu- tytön kiristääkseen Vatikaanilta rahoja, jotka se menetti Banco Ambrosianon konkurssissa 80-luvun alussa. Selvyyttä tapaukseen ei ole saatu, mutta Vatikaa- nin ja mafian yhteiset sotkut näyttävät tarjoavan luonnollisimman kontekstin kaappaukselle, joka sattui juuri keskellä Vatikaanin pankkitoimien taloudellista romahdusta ja skandaalia.

Pystyykö Vatikaani uudistumaan?

Jo edellä mainittu ultrakonservatiivinen ja vallastaan häikäilemättömästi taistele- va, istuvan paavin vuonna 2006 Vatikaa- nin valtiosihteeriksi nimittämä kardi- naali Tarcisio Bertone on aiheuttanut useita valituksia, jotka ovat menneet paa- ville asti. Osa näistä on dokumentoituina Nuzzin vastaanottaman aineiston jou- kossa. Bertonen haluttomuus puuttua katolisen kirkon ongelmiin on tullut sel- väksi lukuisissa yhteyksissä. Vuonna 2002, kun katolisia pappeja koskevan pe- dofiiliskandaalin koko laajuus ei ollut vie- lä tullut julkiseen tietoon, Bertone leima- si ilmiön ”häviävän pienen vähemmis-

(18)

tön” ongelmaksi. Juuri hän on yrittänyt jarrutella Vatikaanin pankkiin kohdistu- via tutkimuksia. Bertonen on nähty myös vaikuttaneen siihen, että Benedictus XVI nimitti Linzin arkkipiispaksi ultrakon- servatiivinGerhard Wagnerin, joka on antanut käsittämättömiä lausuntoja.

Hän on esimerkiksi syyttänyt Harry Pot- ter -kirjoja satanismista sekä tulkinnut hirmumyrsky Katrinan aiheuttamat tu- hot Jumalan rangaistukseksi New Or- leansin asukkaiden syntisestä elämästä.

Kun Bertone vuonna 2009 täytti 75 vuot- ta, joukko korkeita kirkonmiehiä toivoi paavin vapauttavan hänet tehtävistään.

Benedictus XVI tokaisi kuitenkin heille omalla äidinkielellään: ”Der Mann bleibt wo er ist, und basta.” (”Mies pysyy, missä hän on, ja se siitä.”) Nuzzi liittyy joiden- kin Vatikaani-asiantuntijoiden arvioon, joiden mukaan Johannes Paavali II ja istuva paavi ovat tulleet tehtäväänsä hy- vin erilaisessa tilanteessa. Puolalainen kardinaali Karol Wojtyla sai nousta paa- viksi jopa jonkinlaisesta tuntemattomuu- desta, kun taas kardinaali Josef Ratzin- ger oli kaikkien tuntema Vatikaanin us- konopin kongregaation johtaja. Jälkim- mäisen liikkumatila on ollut tässä mieles- sä huomattavasti edeltäjäänsä kapeampi.

Paavin hovimestari Paolo Gabrielen Nuzzille välittämässä aineistossa on myös tulenarkoja raportteja, joita säilyte- tään paavin asunnossa olevassa salaises- sa arkistossa. Raportteja saadaan paljon, koska Vatikaanilla on yli 180 paavin edustajaa ympäri maailmaa. Kaikki pa- haa julkista kohua mahdollisesti aiheut- tavat tapaukset selvitetään, jotta ne kyet- täisiin käsittelemään tavalla, joka tuot-

taa kirkolle mahdollisimman vähän va- hinkoa. Yhtenä esimerkkinä arkiston do- kumenteista on Quitosta Ecuadorista saapunut selvitys. Joulukuussa 2010 pian sen jälkeen kun puolalainen munk- ki, 45-vuotiasMiroslaw Karczewskiei ilmestynyt Santo Domingo de los Colora- dosin luostarissa toimittamaan iltames- sua, hänet löydettiin väkivaltaisesti sur- mattuna asunnostaan. Pidetyn ja sosiaa- lityöstään arvostetun munkin kuolema raportoitiin ryöstömurhaksi ja hänestä tehtiin nopeasti kirkon marttyyri. Vati- kaanin 17. joulukuuta 2010 saamasta sel- vityksestä käy kuitenkin ilmi, että totuus oli toisenlainen. Munkki oli päästänyt surmaajansa sisään ja nämä olivat selväs- tikin nauttineet yhdessä teräviä, koska paikalta löytyi pullo ja neljä lasia. Koska rikospaikalta löytyi spermatahroja, polii- si päätteli, että munkki ja hänen vieraan- sa olivat olleet sukupuoliyhteydessä kes- kenään. Raportista selviää, että paikalli- nen piispa oli sopinut poliisin kanssa seksuaalisiin motiiveihin liittyneen mur- han ikävien yksityiskohtien salaamisesta julkisuudelta.

Nuzzille tietoja vuotaneen paavin ho- vimestari Paolo Gabrielen oikeuden- käynnin kynnyksellächiaraletterejulkai- si Nuzzilta e-kirjan nimeltä Processo al maggiordomo, joka koostuu kahdesta osasta, Nuzzin laatimasta Gabrielen haastattelusta sekä tutkintotuomarin 13.8.2012 Vatikaanin tuomioistuimelle laatimasta lausunnosta. Haastattelussa Gabriele kuvaa Vatikaanin toimintata- poihin tyytymättömien asenteita. Hän torjuu ajatuksen valtataistelusta Vati- kaanissa ja korostaa sen sijaan kaikkien

(19)

työntekijöiden lojaalisuutta paavia koh- taan. Dokumenttien vuotamisessa onkin hänen mielestään enemmän kysymys pe- lon ilmapiirin murtamisesta; kardinaalit ovat hänen mielestään monesti pikem- minkin syvästi oppineita ja osaavia, mut- ta omaan maailmaansa sulkeutuneita yk- sinkertaisia ihmisiä kuin vallasta taiste- levia vallankäyttäjiä. Kun Nuzzi penää Gabrielelta, kuinka moni Vatikaanissa – mukaan lukien jotkut kardinaalit – ovat halunneet tehdä sietämättömiä asioita julkisiksi, Gabriele päätyy lopulta vastaa- maan, että tällaisia henkilöitä on noin kaksikymmentä. Haastattelussa Gabrie- le osoittautuu kunnon katolilaiseksi, joka haluaa todistaa totuuden puolesta seu- rauksia pelkäämättä. E-kirjan lopussa oleva tutkintotuomarin lausunto puoles- taan osoittaa, että Vatikaanissa Gabrie- lesta halutaan tehdä psyykkisistä ongel- mista kärsivä mies, joka on narsistisista motiiveista luovuttanut salaiseksi tarkoi- tettua materiaalia julkisuuteen.

Nuzzin paljastamat tapaukset eivät ole saaneet Vatikaania uudistumaan mo- raalisesti. Ne eivät ole herättäneet halua poliittisen vehkeilyn käsittelemiseen ei- vätkä ikävien totuuksien avoimeen koh- taamiseen. Sen sijaan Vatikaani on kes- kittynyt syyllisten etsimiseen ja vuotajien rankaisemiseen. Loppukesästä kuollut kardinaali ja Milanon arkkipiispaCarlo

Maria Martiniehti antaa ennen kuole- maansa haastattelun, jossa suomi avoi- mesti Vatikaania ja roomalaiskatolisen kirkon nykytilaa. Hän sanoi kirkon ole- van 200 vuotta ajastaan jäljessä. Arvio ei ole letkeästi heitetty eikä katteettomasti provosoiva. Kirkko ei ole koskaan kyen- nyt käsittelemään suhdettaan valistuk- seen ja siitä seuranneeseen inhimillisten ja yhteiskunnallisten arvojen muutok- seen. Paavi Johannes Paavali II määrit- teli asian yksinkertaisesti: ”Kirkko ei ole demokratia.” Vastoin Vatikaanin ultra- konservatiivisten johtajien hurskasta it- seymmärrystä tämä ei kuitenkaan johda siihen, että roomalaiskatolista(kaan) kirkkoa kyettäisiin johtamaan puhtaasti perinteisen kristillisen opin ja etiikan pe- rusteella – mitä niillä sitten kulloinkin tarkoitetaan. Kirkko on pyhyyden usvaa uhkuvasta retoriikastaan huolimatta maallinen instituutio, joka pelaa valtaan ja rahaan kietoutunutta peliään maalli- sin kortein. Ainakaan nykyisistä lähtö- kohdistaan käsin Vatikaanista johdettu Kristuksen ruumis ei kykene uudistu- maan. Valtataistelun täytyisi päättyä nii- den voittoon, joiden asiaa Paolo Gabriele paljastuksillaan halusi ajaa. Ehkä silloin roomalaiskatolinen kirkko pystyisi kor- jaamaan laskussa olevaa suosiotaan ja huonoa julkisuuskuvaansa Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

(20)

Uskomaton retki sinne ja takaisin

Linnea Leivo

n FyysikkoKari Enqvist jatkaa teok- sessaan Uskomaton matka uskovien maailmaan (WSOY 2012, 230 s.) edelli- sessä teoksessaan Kuoleman ja unohta- misen aikakirjat aloittamaansa tutki- musretkeä uskontoon ja uskoon. Tällä kertaa näkökulma on henkilökohtaisem- pi. Suurista maailmanhistorian tapahtu- mista fokus on siirtynyt lähemmäksi us- kovien yhteisöjä ja yksittäistä ihmistä.

Ulkomaailmaa ei kuitenkaan ole täysin unohdettu. Teos sisältää nopean läpileik- kauksen länsimaisen ajattelun historias- ta kristinuskon ja tieteen näkökulmasta ja laajahkon pohdinnan natsi-Saksan ja Neuvostoliiton kirkkojen ja uskonnon ti- lasta toisen maailmansodan ajalta. Huo- mio pysyy näissäkin pohdinnoissa pää- piirteissään yksittäisissä ihmisissä.

Teoksen nimen mukaisesti Enqvist pyrkii kartoittamaan uskovan ihmisen maailmaa. Hän lähtee matkalle Helsin- gin Kalliosta SLEY:n järjestämästä tilai- suudesta, käy muun muassa Leppävaa- ran kirkossa Espoossa, vierailee katoli- sessa messussa ja käy katsomassa dervis- hien tanssia. Matkallaan Enqvist tutus- tuu eri kirkkokuntien ja lahkojen, jossa- kin määrin myös ei-kristillisten uskonto-

jen tilaisuuksiin. Näistä tilaisuuksista ja satunnaisista teologisista julkaisuista ja uskonnollisista lehdistä muodostamaan- sa kuvaa uskovan ihmisen uskosta ja sen merkityksestä hänen elämäänsä Enqvist vertaa tieteen tarjoamaan maailmanku- vaan.

Enqvist pohtii Raamatun merkitystä kristinuskolle. Enqvist kysyy miksi juuri se on uskovalle varsinaista Jumalan sa- naa, eikä esimerkiksi Raamatun kaano- nin ulkopuolelle jääneet kirjoitukset, ku- ten Johanneksen salainen kirja. Enqvist ihmettelee kuinka on mahdollista, että uskovien mielestä erehtymättömänä ja oikeana pidetty jumalallinen ilmoitus on voinut tuottaa monia eri tulkintaperin- teitä. Dogmaattisen sekamelskan ja van- hentuneen tekstikokoelman, jollaisena Enqvist Raamattua pitää, sijalle hän tar- joaa tieteellistä maailmankuvaa. Keskei- nen ero Enqvistin mukaan tieteellisen ja uskonnollisen maailmankuvan välillä on, että tieteellinen maailmankuva on elasti- nen ja kykenee kyseenalaistamaan vallit- sevia käsityksiä maailmasta, toisin kuin ikiaikaisiin dogmeihin nojaava uskonnol- linen maailmankuva. Tiedemiehelle ei Enqvistin mukaan tuota tuskaa näyttää

(21)

missä kohdin jonkun aikaisemmin elä- neen tutkijan tutkimus on tuottanut vää- riä tuloksia. Sen sijaan uskonnollisella kentälle ei Enqvistin mukaan ole sopivaa huomautella menneiden polvien ajatus- virheistä. Enqvistin mukaan tieteen ja uskonnon vuoropuhelu ei siten ole miele- kästä, jos se edes on mahdollista (s. 155).

Hänen mukaansa on yhdentekevää, min- kälainen vakaumus tutkijalla on, kunhan hän antautuu tieteen ohjattavaksi.

Toisaalta Enqvist syyttää uskontoja, erityisesti 1200-luvun jälkeistä islamia tieteellisen toiminnan tukahduttamises- ta. Myös kristinuskosta on hänen mu- kaansa ollut enemmän haittaa kuin hyö- tyä tiedemaailmalle. Tiede kehittyykin Enqvistin mukaan parhaiten ei-uskon- nollisissa maissa tai maissa joissa uskon- asiat on jätetty ”yksityisasioiksi”. En- qvistin mukaan tieteellisesti parhaiten menestyvät maat ovat enemmistöltään protestanttisia valtioita. Enqvist toivoo myös luterilaisessa Suomessa, että las- taan kasteelle vievät vanhemmat pohtisi- vat tarkoin haluavatko he todella liittää lapsensa uskonnolliseen yhteisöön, josta ei varmuudella pääse eroon ennen täysi- ikäisyyttä. Hän pohtii lapsikasteen mer- kitystä muun muassa lapsen oikeuksien ja kirkollisveron näkökulmasta. Onko oi- kein liittää kirkosta mitään ymmärtämä- tön lapsi sen jäseneksi ja pidättää hänen tulevista tuloistaan kirkollisvero?

Nykyajan ja erityisesti lähitulevai- suuden ihminen etsiikin Enqvistin mu- kaan elämäänsä henkistä sisältöä vapaa- muotoisesta hengellisyydestä. Hengelli- syys individualisoituu ja painottuu tähän elämään ja tähän hetkeen. Enqvist en-

nustaa kirkolle synkkää kohtaloa, jos se ei mukaudu nykyajan ihmisten ajatus- malleihin. Hän näkee kirkon mahdolli- suuden tulevaisuudessa ihmisten henkis- ten tarpeiden tyydyttäjänä, mutta py- syäkseen hengissä sen on luovuttava tun- nustuksellisista aspekteista.

Enqvistillä on omasta mielestään varma ja ilmeisen stabiili käsitys usko- vien henkilöiden mielenlaadusta, heidän kokemastaan uskosta ja sen merkitykses- tä heidän jokapäiväiseen elämäänsä. En- qvist jakaa uskovat alaryhmiin ja kuvai- lee kunkin ryhmän piirteitä melko seik- kaperäisesti. Ryhmien keskeinen erottaja on suhde Raamattuun ja kuinka konser- vatiivista uskontulkintaa ryhmä edustaa.

Tutustuessaan uskovien maailmaan En- qvist vierailee monissa uskonnollisissa tilaisuuksissa, joita hän ei kuitenkaan ymmärrä tai jotka jättävät hänet kylmäk- si. Esimerkiksi Leppävaaran kirkossa järjestetyssä messussa Enqvist ihmette- lee seurakuntalaisten toimintaa liturgian aikana. Enqvist ei ymmärrä miksi seura- kunta välillä nousee seisomaan. Myös- kään SLEY:n tilaisuus ei ole Enqvistille selkeä. Herää kysymys, että mikäli En- qvist haluaa aidosti pyrkiä ymmärtä- mään uskonnollisuutta, niin miksi hän ei ota selvää edes liturgian perusrakentees- ta ja teologiasta.

Enqvist nostaa myös esille muutamia suurimpina pitämiään kristinuskon ja tieteen törmäyskursseja kuten evoluutio- teorian ja kysyy kuinka uskova voi si- vuuttaa näissä kohdin tieteen tarjoaman

”totuuden”. Erityisen oudolta Enqvistin näkemys kristityistä evoluutioteorian vastustajina kuulostaa, kun otetaan huo-

(22)

mioon, että esimerkiksi Suomen luterilai- nen kirkko hyväksyy evoluutioteorian.

Lyhyesti sanottuna kirkon kanta on, että tiede vastaa miten-kysymyksiin ja usko miksi-kysymyksiin; näin ainakin sano- taan kirkon nettisivulla (evl.fi). Näyttää siltä, että Enqvistin mukaan uskonto- kunnan edustajien pitäisi olla kaikesta yksimielisiä, vaikka tieteen kentällä En- qvist hyväksyy tutkijoiden erimielisyy- den.

Herää kysymys, miten Enqvistilla voi olla tarkka käsitys uskovan hengenliik- keistä, vaikka hän itse kieltää omalta kohdaltaan kaikki uskonnolliset koke- mukset ja ilmoittaa olevansa uskon- noton. Uskonnottomuuden hän luonneh- tii uskonnollisten kokemusten täydelli- seksi privaatioksi. Uskonnoton on En- qvistin mukaan eri asia kuin ateisti. Mo- net ateistit ovat uskonnottomia, mutta kaikki uskonnottomat eivät ole ateisteja.

Ateismi on Enqvistin näkökulmasta mahdollisesti itse tuotettu vakaumus, kun puolestaan uskonnottomuutta ei voi itse tuottaa. Enqvist kiistää myöskään olevansa skientisti, jonka tarkkaa määri- telmää hän ei kuitenkaan kykene anta- maan (s. 42). Enqvist vertaa uskonnotto- muutta homouteen (s. 12), vähemmistön seksuaali-identiteettiin. Hänen mukaan- sa uskonnottomat, kuten myös homot ovat viime aikoina vapautuneet tai ovat vapautumassa yhteiskunnallisesta vie- roksunnasta. Monet homoseksuaalit ovat Enqvistin mukaan uskaltautuneet julki- sesti tunnustamaan seksuaali-identiteet- tinsä. Samantyyppinen liikehdintä on Enqvistin mukaan nähtävissä uusateisti- sen kirjallisuuden vyöryssä. Tässä En-

qvist näyttäisi samaistavan ateistin ja uskonnottoman. Ainakin heitä yhdistää Enqvistin mukaan pitkä hiljaisuuden ja kiellettynä olemisen kausi Euroopan his- toriassa. Esimerkkeinä ateismin vapau- tumisesta Enqvist käyttää biologi ja eto- logiRichard Dawkinsinja uskontotie- teilijä Ilkka Pyysiäisen teoksia, joissa he selkeästi ilmaisevat ateistisen tai us- konnottoman maailmankuvansa. Tässä kohdin Enqvist näyttäisi ajattelevan, että vaikka tieteen tekemisessä sinänsä pyri- täänkin puolueettomuuteen, Dawkinsin ja Pyysiäisen kaltainen värin tunnusta- minen on hyväksyttävää.

Tunnustauduttuaan uskonnotto- maksi ja luotuaan kuvan uskonnon/iden- titeetin vapaustaistelusta, herää kysy- mys, haluaako Enqvist esiintyä uuden

”uskonnon” profeettana? Hän viittaa teoksessaan taannoiseen Vapaa-ajatteili- joiden kampanjaan, jossa pääkaupunki- seudun busseihin oli liimattu mainostar- roja. Tarroissa kerrottiin, että ”Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehti- minen ja nauti elämästä”. Hän myös mai- nitsee ennen edellä mainittua kampanjaa olleen ev.lut. kirkon kampanjan ”Jeesus diggaa sua ehdoitta”. Enqvist pohtii näi- den kampanjoiden kaksintaistelua kan- nattajista. Enqvist näyttäisi olettavan, että luonnontieteiden löydökset vaikutta- vat laajasti ihmisten maailmankuvaan ja uskonnolliseen ajatteluun ja sitä kautta nakertaisivat ainakin konservatiivikris- tittyjen rivejä. Ilmeisesti Enqvist näkee kristinuskon ja luonnontieteisiin pohjau- tuvan maailmankuvan – mikä Enqvistin näkemyksen mukaan on uskonnoton tai ateistinen – keskenään ristiriitaisina ja

(23)

toistensa pahimpina kilpailijoina.

Kirkon Enqvist leimaa lähes jokaises- sa yhteydessä pysähtyneeksi, ajastaan jälkeen jääneeksi linnakkeeksi. Lääk- keeksi Enqvist kaavailee kirkon uudistu- mista. Suuntana tulisi Enqvistin mukaan olla uskonnollisesta julistuksesta riisuttu henkinen avuntarjoaja. Kirkolta tulisi Enqvistin mukaan poistaa yhteiskunnal- lisia velvoitteita, esimerkiksi hautaustoi- mi. Näin kirkko pystyisi keskittymään ydinalueeseensa, joka Enqvistin mukaan on jotakin diakonian ja eettiseen keskus- telun ylläpitämisen tapaista. Voidaan ky- syä mikä tällaisessa tilanteessa erottaisi kirkon esimerkiksi kunnallisista psykolo- gipalveluista – paitsi ehkä lyhyemmät jonotusajat. Kirkon tämänhetkinen yh- teiskunnallinen valta perustuu Enqvistin mukaan sen suureen jäsenmäärään ja sitä kautta hankkimaansa yhteiskunnal- liseen statukseen. Jäsenmäärän suuruus selittyy Enqvistin mukaan osittain lapsi- kasteella, joka on hänelle ilmeisen han- kala hyväksyä. Enqvist tekee melkoisia oikaisuja kasteen teologis-juridisia di- mensioita analysoidessaan. Kastettava lapsi ei Enqvistin näkemyksen mukaan ymmärrä mitään siitä, mihin hänet ol- laan liittämässä. Kaste ja siitä seuraava kirkollisverovelvollisuus muistuttavat nuorta kuitenkin jo ennen kuin hänellä on mahdollisuutta erota kirkosta – kesä- tienesteistäkin täytyy Enqvistin mukaan maksaa kirkollisvero. Lapsi siis aliste- taan sekä kristillisen yhteisön jäseneksi että sille verovelvolliseksi.

On erikoista miksi lapsen liittäminen uskonnolliseen yhteisöön aiheuttaa näin paljon pohdintaa. Liitetäänhän lapsi mo-

neen muuhunkin ryhmään ilman hänen omaa suostumustaan. Syntyessään lapsi saa käytännössä aina jonkin valtion kan- salaisuuden ja sitä kautta hänelle lan- keaa tiettyjä velvollisuuksia (esim. oppi- velvollisuus, asevelvollisuus, verovelvolli- suus...) Lapsi ei voi valita minkälaiseen perheeseen hän syntyy – löytyykö kirja- hyllystä pokaalikokoelma vai Aristote- leen tuotanto alkukielisenä. Vanhemmat päättävät lapsen päivähoidosta tai koti- hoidosta. Vanhemmilla on myös valtaa lapsen harrastusten, rahankäytön ynnä muun suhteen. Lasta hoitavan lähipiirin henkinen olemus vaikuttaa lapsen ajatte- luun huomattavasti konkreettisemmin kuin satunnaisesti kirkossa kohdattu pappi. Enqvist ei myöskään ota huo- mioon, että kaste sinänsä on ovi kirkon yhteyteen, mutta lapsi saa konfirmaa- tiossa itse päättää pitäytyykö hän siinä uskossa, johon hänet on (lapsena) kastet- tu vai ei. Kasteen hengellinen ulottuvuus on siten kahtaalla. Juridisesti lapsi kyllä- kin kuuluu edelleen kirkkoon, vaikka ei henkilökohtaisella tasolla uskoisikaan.

Enqvist väittää, että usko on – tai ainakin sen tulisi olla – uskon asia ja siten henki- lökohtainen valinta, mutta miksi Enqvist jättää tämän huomiotta edellä mainitus- sa tilanteessa. Enqvistin huoli nuoren kukkarolle hiipivästä kirkollisverosta tuntuu teennäiseltä, sillä kirkollisverosta voi hakea vapautusta. Toisaalta käyte- täänhän verovelvollisten euroja monien muidenkin ideologioiden tukemiseen, ku- ten Yleisradion rahoitukseen, jääkiek- koon ja puoluetukiin.

Analyyttisemmalle lukijalle Enqvis- tin teoksen käsitteellinen epäselvyys ja

(24)

jopa virheellisyys aiheuttavat kuitenkin enemmän harmaita hiuksia kuin kirjan varsinainen sisältö. Esimerkkinä tästä mainittakoon Enqvistin käyttämän evi- dentialismin käsite (s. 93.). Enqvist käyt- tää käsitettä evidentialisti monin paikoin merkityksessä kristillinen evidentialismi tai pitää näitä kahta käsitettä synonyy- meina. Hän toteaa, että ”evidentialistin mukaan tieteen mikroskooppi paljastaa maailman, jonka takana Jumala ikään kuin paistaa lävitse”. Hän löytää luon- nosta merkkejä, jotka ”viestivät hänelle järjen tasolla Jumalan olemassaolosta”.

Evidentalistien mukaan näiden vihjeiden valossa ”jokainenjärkevä henkilö päätyi- si uskoon”. Enqvistin mukaan (s. 94)

”evidentialismi on uskonnollisuuden si- vuhaara”, jonka hän on kohdannut vas- tentahtoisesti; ”sillä on vain yksi fokus:

Jumalan olemassaolo.” Enqvistin mu- kaan evidentialismi ”on huonossa huu- dossa myös valtavirtateologien keskuu- dessa, sillä se perustaa uskonvarmuuten- sa tieteellisen tiedon takamaihin...”

Näyttää siltä, että Enqvist itse on tieteellinen evidentialisti siinä merkityk- sessä, että tieteellisen maailmankuvan pitäisi hänen mukaansa pystyä vakuutta- maan kaikki järkevät henkilöt oikeelli- suudestaan. Teos argumentoi voimak- kaasti tämän puolesta. Enqvist vaatii us- konnollisilta väitteiltä samantyyppistä tiedollista oikeutusta, kuin hän on tottu- nut vaatimaan tieteellisiltä väitteiltä.

Toisaalta evidentialismi näyttäytyy En- qvistille uskovien käyttämänä apuväli- neenä muokata keskustelua uskon ja tie- teen yhteensopivuudesta. Hänen mu- kaansa yksi evidentialismin käyttötar-

koitus ilmenee älykkään suunnittelun teorian ympärillä käytävänä keskustelu- na. Tässä keskustelussa evidentialisti muokkaa Enqvistin mukaan uskonnolli- sen uskomuksensa tieteeksi esittämällä Jumalan Älykkäänä Suunnittelijana ja siten yhdistämällä kreationismin jonkin- laiseen evoluutioteoriaan. Jää hämärän peittoon mitä Enqvist evidentialismilla lopulta tarkoittaa. Hänen käytössään se on joka tapauksessa melko kaukana siitä viitekehyksestä, jossa sitä on tietoteo- reettisessa ja uskonnonfilofisessa keskus- telussa totuttu käyttämään.

Evidenssillä tarkoitetaan yleisesti to- disteita tai todistusaineistoa. Tietoteo- reettisessa keskustelussa uskonnonfilo- sofinen evidentialisti ja tietoteoreettinen rationalisti ymmärtävät toisiaan. Tässä viitekehyksessä empirismi voidaan näh- dä rationalismin vastapoolina. Rationa- listi korostaa pohdinnalla ja järkipäätte- lyllä saavutettavaa tietoa, kun empiristi luottaa havaintoon. Uskonnonfilosofias- sa evidentialismi tarkoittaa jonkin usko- muksen perusteiksi esitettyjen väitteiden oikeutuksen ja totuudellisuuden pohdin- taa. Esimerkiksi voidaan kysyä antavat- ko uskonnolliset kokemukset riittävän evidenssin uskoa Jumalan olemassa- oloon. Evidentialisti vaatii, että usko- muksen puolesta on voitava esittää sellai- set perusteet, jotka saavat kaikki järke- vät ihmiset vakuuttuneiksi. Enqvist näyttää viittaavaan aivan tietyn tyyppi- siin evidentialisteihin, nimittäin sellai- siin kristittyihin ajattelijoihin, jotka itse ovat vakuuttuneita, että heidän oman uskonsa puolesta tällaiset perusteet voi- daan kiistattomasti esittää.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Usein tuntuu siltä, että kun ihmiset puhuvat islamin reformoinnista, heillä on mielessään lopputulos, jossa muslimit ovat vähemmän muslimeja kuin ennen

Viilma kertoi Hiobin kuvanneen Suud puhtaks -ohjelmassa Viron kirkon nykyisen näkemyksen siitä, että koska samaa sukupuolta olevien parien yhteiselon mahdollistava laki

UOIF tavoittaa muslimien jou- kosta kohtalaisen hyvin koulutetun ja hyvässä sosiaalisessa asemassa olevan keskiluokan (johon kuuluu olennainen joukko Muslimiveljeskunnan jäseniä,

Kun Fridericus todistelee, että Jumala voi luo- da ihmisen toisen kerran aivan yhtä hy- vin kuin hän loi tämän ensimmäisellä kerralla, Octavius vastaa, että Jumala voi

Tiedän hyvin, että monet opettajani tor- juisivat närkästyneinä tällaisen ajatuk- sen. Suurin osa heistä oli ollut opposi- tiossa kansallissosialismia vastaan. Mei- dän on

Huolimatta siitä, että paavi Francis- cus on ollut virassa vasta puoli vuotta, hän on ehtinyt jo tässä ajassa osoitta- maan, että hän on paavina hyvin erilai- nen kuin mitä

Olen ollut huomaavinani, että ne ihmiset, jotka täällä ajassa ovat eniten kantaneet huolta tuonpuoleisen Jeesukseen kiinni- tetyn uskonsa lujuudesta, pelkäävät kuolemaa enemmän

Myös kulttuurihistoriaa pitäisi opettaa paljon enemmän, koska muuten syntyy tilanteita, ”joissa ihmiset eivät tiedä, mitä tarkoitetaan sillä, että Eeva söi omenan.”