• Ei tuloksia

Vartija 4/2013

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Vartija 4/2013"

Copied!
40
0
0

Kokoteksti

(1)

Franciscus – neorealistinen paavi

Mikko Ketola Matti Myllykoski

n Sveitsiläinen teologian professori Hans Küngon pitkään ollut katolisessa kirkossa toisinajattelijoiden kruunaama- ton kuningas, hierarkian päänvaiva, erehtymättömyysopin pureva arvostelija.

Häntä on yritetty panna kuriin keinoilla, joista Heikki Leskinen kertoo omassa artikkelissaan. Ne eivät ole vaientaneet Küngia.

KunJoseph Ratzinger, Küngin van- ha kollega Tübingenin-ajoilta, valittiin paaviksi, miehet kävivät Vatikaanissa monituntisen keskustelun, jonka jälkeen Küng sanoi olevansa toiveikas katolisen kirkon tulevaisuuden suhteen. Pian Küng kuitenkin muutti arviotaan Benedictuk- sesta ja julkaisi tästä purevia kritiikkejä.

Franciscus on tähän mennessä ollut Küngille myönteinen yllätys, niin kuin uusi paavi on ollut varmasti monelle muullekin, jotka uskoivat ennemmin heti valinnan jälkeen levinneitä huhuja hä- nen synkästä liittolaisuudestaan Argen- tiinan sotilasvallanpitäjien kanssa 1970- luvulla kuin tietoja hänen vaatimatto- masta elämäntavastaan. Ne, joilla oli sil- mät nähdä ja korvat kuulla, ymmärsivät kyllä jo paavin ensiesiintymisestä valin- nan jälkeen, että nyt oli tulossa jotakin aivan erilaista.

Erilaisuus on totta tosiaan jatkunut, jopa siihen malliin, että voidaan punastu- matta puhua Franciscuksen vallanku- mouksesta. Konservatiiveja meno selväs- ti pelottaa, minkä voi lukea siitä, että he niin kärkkäästi lähes joka paavillinen lausunnon jälkeen korostavat sitä, että yhtään kirkon opetusta ei ole peruttu tai muutettu. Vaihtoehtoisesti he moittivat tiedotusvälineitä paavin puheiden ylitul- kinnasta ja huomion kiinnittämisestä epäolennaisiin.

On totta, että paavi ei ole vielä mi- tään dogmia kumonnut tai opettanut vastoin katekismusta. Mutta hänen pai- notuksensa ovat hyvin erilaisia kuin edel- täjien. Hän on kehottanut puhumaan vä- hemmän abortista, homoliitoista ja eh- käisystä; enemmän sen sijaan pitäisi pu- hua armosta. Kulttuurisodan kirkkopo- liittisista teemoista pitäisi siirtyä todella teologisiin kysymyksiin. Samat sanat voi- si Suomessa osoittaa Kansanlähetykselle.

Katolisen kirkon kaltaisessa globaalissa instituutiossa jo puheiden painotusten muuttamisella voi olla suuria seurauksia.

Franciscuksen omistautuminen köy- hille on pudottanut jo yhden kirkollisen kukon orreltaan. Saksalaisen Limburgin hiippakunnan piispa Franz-Peter Te-

(2)

bartz-van Elst herätti julkista pahen- nusta käyttämällä yli 30 miljoonaa euroa virka-asuntonsa remonttiin ja lentämällä ensimmäisessä luokassa Intiaan tutustu- maan köyhien auttamiseen. Ja kun tiedo- tusvälineet kysyivät piispan lentoluokas- ta, hän valehteli ja jäi siitä kiinni. Loka- kuussa hän kävi paavin puheilla, minkä jälkeen hän kertoi tiedotusvälineille ole- vansa rohkaistunut paavin sanoista. Lop- putulos oli kuitenkin se, ettei hänellä enää ollut paluuta hiippakuntaansa. Te- koja edelsivät myös sanat. Käydessään lokakuun alussa Assisissa Franciscus pu- hui kuuluisamman kaimansa ja ilmeisen esikuvansa nimissä yhdestä kirkon kes- keisestä ongelmasta:”Meidän täytyy rii- sua kirkko. Me olemme vakavassa vaa- rassa. Meidän vaaranamme on maallistu- minen.”

Franciscus on osoittautunut hanakak- si kommunikoijaksi. Hän on tarttunut puhelimeen ja soittanut ilman välikäsiä ihmisille, jotka ovat kirjoittaneet hänelle ongelmistaan. Hän on itse ottanut yhteyt- tä ainakin yhteen toimittajaan ja tarjou- tunut haastateltavaksi. Haastatteluissa hän on puhunut avomielisesti ja intohi- moisesti hänelle tärkeistä asioista. Italia- laisellela Repubblica-lehdelle 4. syyskuu- ta kirjoittamassaan kirjeessä Franciscus liputtaa avoimesti ei-uskovien kanssa käy- tävän dialogin puolesta. Paavi korostaa Jeesuksen persoonan ja julistuksen olevan tällaisessa dialogissa avainasemassa.

Jesuiittalehdistolle antamassaan pit- kässä haastattelussa hän kertoi muun ohella elokuvamieltymyksistään. Kävi ilmi, että hän pitää italialaisista neorealisteista, joiden elokuvia hän katsoi vanhempiensa

kanssa. Yksi neorealisteista onRoberto Rossellini(1906–1977), jonka teosRoo- ma, avoin kaupunki (1945) kuuluu paa- vin suosikeihin. Elokuvan nähtyään ym- märtää sen merkityksen hänelle.

Italian saksalaismiehityksen aikoihin tapahtuvan elokuvan päähenkilöihin kuuluu pappi Don Pietro, joka joutuu saksalaisten vangiksi. Paikallinen Gesta- po-komentaja yrittää houkutella Don Pietroa antamaan tietoja partisaaneista sillä perusteella, että he ovat ateisteja, kirkon vihollisia. Pappi kieltäytyy ja vas- taa, että jokainen joka pyrkii auttamaan toisia, on polulla Jumalan luo, uskoipa Häneen tai ei. Lähes näillä samoilla sa- noilla Franciscus puhui ateisteista viime toukokuussa.

Rossellinin tuotantoon kuuluu myös Franciscus Assisilaisesta kertova eloku- va, joka Suomessa tunnetaan nimelläJu- malan narri (1950). Sen katsominen on tärkeää, jotta ymmärtäisi entistä parem- min paavin nimivalintaa ja ehkä hänen mentaliteettiaankin. Yksi elokuvan pää- henkilöistä Franciscuksen ohella on veli Ginepro (kataja), jota voisi kuvailla hie- man yksinkertaiseksi mutta itsepintai- seksi köyhien ystäväksi. Tämän luonteen- piirteensä vuoksi hän joutuu vaikeuksiin erään sotajoukon päällikön kanssa, joka yrittää päästä Gineprosta perille ja tiuk- kaa tältä, kuka hän on. ”Olen syntinen”, on veljen päällimmäinen vastaus. Näin halusi paavikin kuvailla itseään yhdessä äskettäisessä haastattelussa.

Mikäli Rossellinin elokuvat ovat to- della tehneet paaviin näin lähtemättö- män vaikutuksen, häntä on syytä kutsua ensimmäiseksi neorealistiseksi paaviksi.

(3)

Kristityn vaellus

Risto Riijärvi

n Teoksessaan Länsimaiden perikato Oswald Spenglerpuhuu kristinuskos- ta goottilaisen l000-vuotisen kristityn kulttuurin vaelluksena. John Bunyan puolestaan kirjoitti omanKristityn vael- luksensa l600-luvun lopulla. Länsimai- nen kristitty kulttuuri joutui ymmälle juuristaan valistuksen aikana, l700-lu- vulla. Raamatun kirjaimellinen, funda- mentalistinen tulkinta ei enää onnistu- nut. l800-luvulla asiaa ennätettiin mie- lensisäisesti prosessoida, käsitellä. l900- luvulla tulokset tulivat esiin, toisaalta tuhoutumisena, toisaalta uusina näen- näisuskontoina, kansalaisten ”vaellukse- na”. Näennäisuskonnollinen ”vaellus”

oli siis osittain kulkemista kristinuskon muunnelluissa näennäismuodoissa.

Spenglerin ennustus länsimaisen gootti- laisen kulttuurin tuhatvuotisen valovoi- maisuuden himmentymisestä alkoi olla selvästi nähtävissä.

Keski-Euroopan suuri uususkonto oli Adolf Hitlerintodellisuudeksi rakenta- ma kansallinen sosialismi. Se upposi kan- san mieleen, mutta niin sanottu älymys- tö, poikkeuksia lukuun ottamatta, ei in- nostunut asiasta. Venäjällä kehitetty tie- teelliseen ajatteluun perustuva uusus- konto sen sijaan kiehtoi koko Eurooppaa, koko maailmaa. Älymystö ja varsinkin sen läntisimmän kerman ylin kermaker-

ros ymmärsi, että tässä on vuosisadan henkisen sisällön syvällisin sanoma.

Tämä sanoma on selvästi ilmaistu opin suomenkielisessä postillassa, tässä hakasulkeissa pienellä sananselityksellä lisättynä.J. V. Stalinkirjoittaa teokses- sa Leninismin kysymyksiä (Petroskoi l940): ”Lokakuun vallankumous aloittai- si uuden aikakauden, silloin syntyisi uusi maailma, mutta ennen kaikkea uusi ih- minen. Tämä vallankumous ihmismielis- sä merkitsisi kaiken ihmisen harjoitta- man toisen ihmisen riiston lopettamista.

Tämä perinpohjainen murros ihmiskun- nan historiassa merkitsisi ahdistettujen, sorrettujen ja riistettyjen vapauttamista, riistäjät siirtomaasotineen häviäisivät, ti- lalle tulisi totuus ja veljeys. Venäjällä parlamentarismi oli aikansa elänyt. Vuo- den l9l7 marraskuussa laajat joukot oli- vat harvinaisen valmiit vastaanottamaan neuvostojärjestelmän. [Hengen laskeutu- misen hetki?]. Sorrettujen luokkien kaik- kein vallankumouksellisin luokka, prole- tariaatti, oli kypsä vastaanottamaan maailman kehittyneimmän demokratian muodon: neuvostot. Ne olivat suorassa yhteydessä kansaan. Tämä maailman edistyneimmän aatteen muodon vastaan- ottaminen [Hengen laskeutuminen?] an- toi proletariaatille [valittu kansa?] val- lan. – Vallankumous ihmismielissä pääsi

(4)

nyt todella syntymään, totuus ja epäit- sekkyys pääsi valtaan.”

Leninin kirjoitusten lukija alkaa tulla vakuuttuneeksi vanhan ja rappeutuneen riistäjien maailman lopun välttämättö- myydestä. Oli ilmestynyt majakka, Loka- kuun vallankumous, joka valaisee sokea- na laumana pimeässä harhailleiden työ- tätekevien laumojen tietä. Uuden ihmi- sen maailmassa ”työihminen ei voi tun- tea itseään hylätyksi eikä yksinäiseksi.”

(Emt. s. 527). Seurakuntaa hoidettiin myös sopivalla kirjallisuudella.

Bunyanin kirjassa vaeltaja ottaa to- sissaan ihmisen muuttumisen mahdolli- suuden ja uskon asian. Hän kohtaa eri- laisia kristittynä olemista yrittäviä vael- tajia. Lähes kaikki osoittautuvat kelvot- tomiksi. Ensin hän kohtaa lavertelijan.

Kirjan kommunistisessa muunnelmassa vaeltaja on Stalin. Siinäkin ensimmäinen kohdattava on lavertelija. Hartaana kuuntelevan seurakunnan reaktiot on kirjattu vaellusraporttiin.

Minä: Miten teillä on kylvöjen laita?

Hän: Kylvöjen, Toveri Stalin? Me olemme mobilisoineet itsemme. (Hilpeyttä).

Minä: Ja entä sitten?

Hän: Me olemme asettaneet kysymyksen hyvin terävästi. (Hilpeyttä).

Minä: Ja entä edelleen?

Hän: Meillä on käänne, toveri Salin, pian tulee käänne. (Hilpeyttä).

Minä: Mutta kuitenkin?

Hän: Meillä on havaittavissa edistystä. (Hil- peyttä).

Minä: No, mutta kuitenkin, miten on kylvö- jen laita?

Hän: Kylvöistä meillä ei toistaiseksi ole tul- lut mitään, Toveri Stalin. (Yleistä naurua).

Sitten vaeltaja kohtaa pöyhistyneet byro- kraattiylimykset, heistä pitää hieroa korskeus pois. Tovereiden aluksi pilk- kaama ja parjaama stahanovilainen, työn sankari, sen sijaan kuuluu valittuihin.

Nyt pitää palauttaa mieleen länsimai- seen sivistykseen kuuluva Evankeliumin ajatus: Eivät ne, jotka sanovat Herra, Herra, pääse taivasten valtakuntaan, vaan ne, jotka tekevät minun Isäni tah- don.” Valitsematta jääneet ovat ymmäl- lään. Oikea vaeltaja, Kansojen johtaja, ei tunne heitä omikseen: ”Minkä takia mei- dät erotetaan? Emmekö me ole tehneet kaikkea sitä, mitä asia vaatii, emmekö me ole kutsuneet koolle iskurien kokousta, emmekö me ole valinneet Keskuskomi- tean Poliittista byroota kokonaisuudes- saan kunniapuhemiehistöön, emmekö me ole lähettäneet tervehdystä Toveri Stali- nille, – mitä te vielä tahdotte meiltä?”

Vuosisadan suuren uskonnon toteut- tamisessa kohdattiin siis vaikeuksia.

Opista poikkeamisen syyllisyyden tun- nustamista harrastettiin kokouksissa.

Pääasiassa syyllisyys kuitenkin projisoi- tiin niihin jotka uusi papisto totesi kan- sanvihollisiksi. Nämä likvidoitiin pois, yhteisö puhdistettiin. Puhdistumisen ja väärien yhteiskuntarakenteiden muutta- misen jälkeen muutoksen piti tapahtua.

”Edistyneimmän aatteen mobilisoiva, or- ganisoiva ja uudistava voima” olisi silloin päässyt vaikuttamaan.

Ihmisen murhaajana olemisen perus- sisällön muuttaminen unohtui. Perussi- sältö toteutui sitä voimakkaammin mas- siivisena uhrauksena – kymmenien mil- joonien leireillä nälkään kidutettujen to- dellisuutena. Uskoon hurahti kristityn

(5)

läntisen kulttuurin älymystön kerman kuohukerma, mukaan lukien Canterbu- ryn arkkipiispa, joka rukoili Stalinin puo- lesta. Suomalaiselle tulee mieleen nurk- kapatrioottinen, maailmoja syleilevä aja- tus; Josef Vissarionovits ja Otto Wilhel- movits, suutarin poikia kumpikin.

Tässä on siis kuvattuna vuosisadan tilanne: henkinen ja hengellinen tyhjyys, talousjärjestelmästä riippumatta. Vuosi- sadan alkupuolen merkittävä filosofi, Martin Heideggermääritteli sen näin:

Venäjä ja Amerikka puristavat Euroopan pihteihinsä. Metafyysisessä katsannossa Neuvostoliitto ja Yhdysvallat ovat yhtä ja samaa: irti päästetyn tekniikan lohdu- tonta raivoa ja normaali-ihmisen jalansi- jatonta järjestäytymistä. Heideggerilla oli ratkaisu, siis tämän ajan filosofinen, vii- saustieteellinen ratkaisu. Se joutui epä- suosioon, koska hän nimitti sitä kansal- lissosialismiksi, liikkeeksi, jossa hän näki sisäistä suuruutta ja totuutta. Tällä ni- mikkeellä kaupattu filosofia ei hänen- kään mielestään ollut suurta totuutta.

Totuus oli ”planetaarisesti määrittyneen tekniikan ja uuden ajan ihmisen kohtaa- misessa”. Siis mitä? Pitäisi kai olla filo- sofian ammattilainen, että ymmärtäisi, miten ihmismassojen sisäinen tyhjyys täyttyy sillä. Se lienee kevyttä pyhyyttä, eikä se varmaankaan tuota ratkaisua ih- misen olemukseen rakennettua murhaa- jana olemisen ongelmaan. Kun se ei tätä ongelmaa pysty ratkaisemaan, niin ei se tyhjyyden ongelmaakaan pysty ratkaise- maan. l900-luvun suurten unelmien ja suurten tapahtumien jälkeen länsimai- sen ihmisen olemiseen aukenee, periytyy – suuri tyhjyys.

Nykytilanteessa on siirrytty optimis- tisesta modernismista postmodernis- miin. Ihmisten identiteetti, olemisen si- sällön perussisältö, on muunneltavissa, vaihdettavissa, – siis hukassa. Siinä on hyvät puolensa, mahdollisuus monipuoli- suuteen, monikulttuurillisuuteen, en- nakkoluulottomaan eläytymiseen. Hait- tapuolena on, että modernismi ja postmo- dernismi on tuottanut suuren määrän avioerolapsia ja monenlaisia addikteja, pysyvää identiteettiä hakevia. Riippu- vaisten addiktien joukossa ovat myös identiteettiriippuvaiset. He löytävät ido- linsa siitä, joka on helpoimmin tarjolla, joka on lähinnä. Väkivallan toteuttami- nen täyttää helposti identiteettityhjyy- den. Tavallaan myönteinen puoli nykyti- lanteessa on olemassa olevan ihmisenä olemisen väkivaltaisuuden tuleminen jul- kiseksi, ilmitulevaksi todellisuudeksi.

Tyhjyyden todellisuudesta kärsivät nuo- ret miehet ikään kuin ilmoittavat asian:

he tuntevat olevansa jotakin, heillä on olemisen sisältö, identiteetti, – kun he tietävät, että he voivat toteuttaa sisäistä olemistaan tappamalla mahdollisimman monta ihmistä, mieluiten mahdollisim- man suuren julkisuuden saattelemana.

Muut ratkaisut olemisen sisältöön ja elä- misen vaikeuksien voittamiseen ovat mo- nimutkaisen filosofisia tai vastenmielisen uskonnollisia, sietämätöntä murhetta tuottavia.

Tähän valmistauduttiin l800-luvulla.

Ajan johtavia ajattelijoita oli filosofi Friedrich Nietzsche. Hänen jumalan- sa oli Dionysos. Raaka ja väkivaltainen jumala, jonka tarjoamassa ylevässä huu- metilassa revittiin uhrieläin kappaleiksi.

(6)

Ylevän pyhyyden tilaan päässyt naisjouk- ko repi kappaleiksi myös liian uteliaaksi äityneen sukulaismiehen. Lopuksi muut jumalat repivät itse Dionysoksen kappa- leiksi. Nietzschen uuden uskonnon mer- kittävin sisältö oli, että kristinuskon or- jamaisuudesta piti päästä eroon. Toisaal- ta kristillinen ajatus, että orjuuden lopet- taminen oli kristillinen velvollisuus, ei kelvannut. Se oli ”vastenmielistä saksa- laista rappiota”. Kristityt kun ovat leh- män kaltaisia märehtijöitä, murheen mä- rehtijöitä.

Oikeastaan uudistaja Nietzsche oli arkkikonservatiivinen. Hän ei halunnut muuttaa perinteistä ihmisenä olemisen rakennetta. Siihen rakenteeseen kuului- vat ja kuuluvat uhri ja uhrattavat surki- mukset. Esimerkiksi ajoittain uhrattavat pharmakokset antiikin kaupungeissa.

Heidän tuellaan kunnioitettavat kansa- laiset säilyttivät ihmisarvonsa. Nyt vuo- roon tulevat lehmämäiset kristityt, or- juuteen tuomitut. Näiden avulla saattoi hypettää yli-ihmisyyden jumalallisuutta.

Näiden ajatusten lukeminen, sivu- kaupalla, kirjakaupalla, käy vähän pit- kästyttäväksi. Niissä näkyy myös se to- dellisuus, että kirjoittaja on tulemassa oikeasti mielisairaaksi, lisääntyvässä määrin narsistisesti ajattelevaksi. Sairas- tumisen toteutuessa filosofiprofeetta myönsi, että Jeesus voitti. Piti myöntää, että ihmisenä olemisen surkeuden, mur- heen ja murhan mukaan ottaminen to- dellisuuden ymmärtämisessä on välttä- mätöntä.

Ns. biologinen psykiatria voi selittää, että sairaus johtui kemiasta, geeneistä ja aineenvaihdunnasta. Jos sanotaan, että

suuttuneen ihmisen sydämentykytys joh- tuu kohonneesta adrenaliinista, niin an- netaan vasta-ainetta ja vaiva paranee.

Ongelma siis johtui tästä kemiallisesta tosiasiasta, m.o.t., – m.o.l., mikä oli luon- nontiedettä. Aivomuutokset saattavat olla todellisuutta, mutta ajatuksen umpi- kuja on myös todellisuutta.

Filosofit sanovat, että Hitler ymmär- si väärin. Kollegaa ja aateveli Nietzscheä tulee ymmärtää ja puolustaa. Hänhän kirjoitti vain oman persoonansa vapautu- misyllykkeistä. Vapaus on kaikille luval- lista ja toivottavaa. Siis Hitlerin, tavalli- sen korpraalin ja kolpakkofilosofin, olisi pitänyt ymmärtää, että oikea filosofi voi kirjoittaa mitä hyvänsä. Tosissaan sitä ei pidä ottaa. Siinä filosofi vain parantelee omaa neuroosiansa.

Toisaalta, Nietzschehän lausui to- tuuksia kristityistä ja kristinuskostakin.

Ihmisethän ovat, usein, tai yleensäkin, melko inhottavia, rajoittuneita, lehmä- mäisiä ja orjamaisia. Miksei kristitytkin, Nietzsche vaan osasi sen selkeämmin sa- noa. Tosin kristityt saattavat ymmärtää oman tilansa paremmin, yrittävät muut- tua, iloitsevat armon sanomasta. Tämä vuosisatansa filosofi otti asiat, myös us- kon asiat, tosissaan. Hän eläytyi, kirjoitti, eli tämän todellisuuden loppuun saakka.

Halveksi vastenmielisen liioiteltua orja- maisuutta, eläytyi ihmisen jumalallisuu- teen. Dionyysiseen jumalallisuuteen, sii- hen rakentuneeseen murhaajana olemi- sen todellisuuteen – ja joutui umpiku- jaan. Jos useammat olisivat eläytyneet ja jos sen vuosisadan ja seuraavan vuosisa- dan vaeltajat olisivat näin totuutta etsi- västi eläytyneet aikaansa, historia olisi

(7)

ollut toisenlainen. Muut vaeltajat eivät eläytyneet näin aidosti. Sen sijaan he reagoivat elämisen vaikeutta tavanomai- sin, väkivaltaisin keinoin. Tappajaiset ja ampujaiset toteutuivat, mahtavasti ja konkreettisesti.

Nietzsche ei ollut yksin. Lähiympä- ristöstä tulee mieleen lähinnä August Strindberg. Hän suuttui, kun joutui konfirmaation ehtoollisella lausumaan ensimmäisen väärän valansa. Sitä paitsi koko passiokertomuksen teurastus oli epäonnistunut, ”illa slaktad”, kun teu- rastetusta tuli ”hedrad och aktad”. Tap- paminen oli Strindbergin mielestä ”kau- heata”. Koko perhe seisoi, ”stodo i gån- gen ” ja lauloi mukana, ” i den förfärliga sången”. Hän uskoi mieluummin Balde- riin ja tämän vihreään oksaan. Pohjolan väkivalta-jumalat eivät kuitenkaan osoit- tautuneet Dionysosta paremmiksi. Lop- putulos, kuoleman lähestyessä, oli täys- käännös. Se näkyy hyvin kirjassaMustat liput. Vaikea persoona ja vainoharhainen hänkin oli. Skitsofreeni amerikkalaisten psykoanalyytikkojen mukaan, tavallinen absintin juoja muutamien ruotsalaisten analyytikkojen mukaan. Eikä hän ylpey- deltään suostunut julkisesti mitään kris- tittynä olemista tunnustamaan.

Samaan joukkoon voitaneen lukea René Girardinlöytämät, novellistisiksi määritellyt kirjailijat. Nämä ovat omassa elämässään ja kirjojensa päähenkilöiden elämässä kohdanneet ja kuvanneet elä- män kokonaisuuden. Siis ei romanttisia ja väkivaltaisia elämän ja ihmisenä ole- misen kertomuksen osia niin kuin niin sanotut romanesque-kirjailijat. Novelisti- seen kokonaisuuteen kuuluu kuoleman

lähestyessä tapahtuva uudelleen arvioi- minen ja kääntymys. Monet romaanikir- jailijat, kuten Miguel de Cervantes, Stendhal, jopaMarcel Proust– joka ei tosin suoraan puhu uskonnollisesti – ku- vaavat elämän lopulla selkenevää petty- mystä, kun eletyn elämän narsistiset ra- kennelmat paljastuvat. Samaan jouk- koon kuuluvat Feodor Dostojevskin kertomat kokonaisuudet, ennen kaikkea Riivaajien Trofimovits. Ennen kuole- maansa tämä älykkö muuttuu kristityk- si. Hän huomaa kasvattaneensa valistu- neen nuorisopolven, riiviölauman. Se masinoikin sitten seuraavan vuosisadan ennen näkemättömät tappajaiset.

Kuitenkin kokonaisuutena, euroop- palaisine sotineen päivineen, on syytä kysyä, oliko tässä kristinuskossa mitään myönteistä. Jos ajatellaan sen teoreettis- ta, yhteiskunnallista sisältöä, tämä sisäl- tö lienee merkittävässä määrässä ”särky- neen ruukun” yhteisyyteen mukaan ot- taminen. Siis erehtynyt, heikko, orja, syntinen, yhteisyydestä pois jätetty ote- taan mukaan. Yksi merkittävä näkökoh- ta tässä asiassa on naisen asema. Yleen- sä, maailmanlaajuisesti, tämä on ollut vaikea ongelma.

Yhtenä pienenä esimerkkinä kehitys- tapahtuma yhdessä merkittävässä maail- mankulttuurissa: Kiinalaisessa kulttuu- rissa naisten jalan kasvua rajoitettiin tus- kallisella tavalla. Jaloista tehtiin sitomal- la ”kauniita”. Kauneus oli sitä, että jal- katerä, ison varpaan johdolla, muodosti elävän phallos-symbolin. Miehiä kiihotta- va itseihailun mielikuva toteutui, nautin- non maksimointi toteutui. Samaan ai- kaan kiinalaisen kulttuurin kehitys py-

(8)

sähtyi. – Tämä samanaikaisuus, ja koko ajatus, on vaikea vakuuttavasti perustel- la, mutta ehkä silti tosi.

Sen sijaan on vakuuttavasti perustel- tu ajatus, että kristillinen kulttuuri on- nistui ottamaan naisen tasaveroisena kumppanina mukaan kulttuurin kehittä- miseen. Tähän vaikutti ennen kaikkea romanttinen rakkaus yhdistettynä äiti–

lapsi-perhe kokonaisuuteen ja lapsen kunnioittamiseen. Tämä alkoi toteutua renessanssin aikana. Samaan aikaan oli jo vapauduttu luonnonmystiikasta, de- monipelosta ja primitiivisestä luonto-yh- teydestä enemmän kuin muissa kulttuu- reissa. Luonto nähtiin siis erillisenä: se toimi Jumalan antamien lakien mukai- sesti. Sitä alettiin mitata ja tutkia ruo- honjuuritasolla, deduktiivisesti ja lapsen- omaisella uteliaisuudella: kaukoputki keksittiin, kun leikkivät lapset huomasi- vat yhdistää kaksi linssiä. Luonnontietei- den läpimurto tapahtui. Tämän murrok- sen toteuttajat olivat yleensä kristittyjä tiedemiehiä, jotka olivat kasvaneet kris- tityissä suvuissa ja perheissä, kuten John Newton ja pohjoisen Carl von Linné. Jumalan lakeihin uskova Gali- leo Galilei sai uudistusta toteuttavilta fransiskaanimunkeilta merkittäviä vai- kutteita. Nämä ajatukset on vakuuttavan tuntuisesti esittänytPäiviö Latvuskir- jassaYmmärryksen siivet, miksi tiede on länsimaista? (Omega 2002). Hän koros- taa nimenomaan, että lapsen kehitys ta- saveroisena toimivien vanhempien suo- jaisassa yhteisössä on ollut ratkaisevaa.

Siihen voi tietysti kyynisesti huomaut- taa, että eihän se ollut totta, se tasa-ar- voisuus. Muihin kulttuureihin verrat-

taessa se kuitenkin oli totta.

Nyt olemme kuitenkin jo tässä post- modernisuudessa. Kulttuurin valoa luo- vien yksilöiden kasvattaminen onnistui joskus ennen, rakkauden ilmapiirissä?

Nykyistä aikaa voi valaista asiantuntijan raportilla. LKT, gynekologi, kliininen seksologi, äitiyshuollon vastaava lääkäri Anneli Kivijärvikertoo: ”Haluttomuus on suurin parisuhteen ongelma. Samoin uskottomuus. Ihmiset toivovat itseltään ja erityisesti kumppaniltaan uskollisuut- ta, mutta eivät siihen pysty. Noin 50 prosenttia pettää jonkin parisuhteen ai- kana kumppaniaan. Avioerot lisääntyvät, nykyisin parit eroavat usein jo ennen kuin yhteinen lapsi on vuoden ikäinen. …

… Nyt se, [masturbointi], tehdään tieto- koneella olohuoneessa ja käry käy usein, kun kumppani yllättää vaikkapa liian aikaisella kotiin tulolla. Yksinäisille netin tarjoamat seksipalvelut ja treffisivut ovat loistavia elämän onnellistuttajia – pari- suhteessa saattaa tulla ongelmia. … 10–11 000 aborttia tehdään Suomessa vuosittain ja luku on pysytellyt samana jo yli 20 vuotta. … Kun haastattelee kolmekymppisiä naisia, he laskevat no- peasti 20–30 partneria itselleen. Koko ajan lisääntyy niiden ihmisten määrä, joilla on joka vuosi yli viisi uutta seksi- kumppania.”

Toisaalta, tästä voidaan sanoa, että olihan sitä ennenkin. Toisaalta, kyllä tämä näkymä on yksi osoitus siitä, että länsimai- sen ihmisen vaellus, Spenglerin mukaan, on edelleen Rooman ”leipää ja sirkushuve- ja” -kulttuurivaiheessa. Maailmankult- tuurin valovoimainen keskus tuskin enää muutenkaan säilyy länsimaissa.

(9)

Spenglerin mukaan nykyiset vuosisa- dat ovat siis goottilaisen tuhatvuotisen kristillisen kulttuurin loppunäytökseen kuuluva tapahtuma. Arnold J. Toyn- been mukaan kristinusko on muuntu- miskelpoinen. Ajatusta jatkaen sen sano- ma on kelvollinen ja mahdollinen maail- mankulttuuriksi. Nykyinen julkinen kes- kustelu on suurelta osalta kristillistä so- vellusta: ihmisoikeudet, rasismi, köyhyy- den poistaminen, ihmisten tasa-arvoi- suus, väkivallan ongelmallisuus j.n.e.

Girardin mukaan nykyinen, ennus- tettavissa ollut väkivallan esiin tulemi-

nen on tietty kehitysvaihe kristillisessä kehityksessä: ihmisen olemukseen kuu- luva murhaajana oleminen paljastuu, tu- lee selkeästi yleiseen tietoisuuteen. Tämä kuuluu muutoksen mahdollisuuden to- teutumiseen. Muutoksen, uudestisynty- misen mahdollisuus on alun perin kris- tinuskon – ja sitä seuraavan vaeltajan – mielensisällön perusasia. Onkin vaikea kuvitella, että mikään muu uskonto ky- kenisi yhtä hyvin tiedostamaan ja toteut- tamaan tästä pakollisesta portista kulke- mista.

(10)

Uskontokriittisen

keskustelun pohjoinen ulottuvuus

Stiven Naatus

n Huhtikuisen torstaipäivän tihkusa- teessa armon vuonna 2013 Oulun van- han pappilan huolella entisöityyn saliin asettuu liki viisikymmentä ihmistä. Vir- tuaalikirkon kautta suorana lähetyksenä tilaisuutta seuraavat sadat muut. Paikan henki huokuu juhlavuutta ja menneiden vuosisatojen kirkollista arvokkuutta ja asemaa. Nyt eletään kuitenkin vuotta 2013 ja alkamassa on pappien agnostik- koilta, tilaisuus, jonka tarkoituksena on madaltaa kynnystä keskustella opillisista kysymyksistä ja antaa tilaa kaikenlaiselle pohdinnalle. Keskustelun edetessä käy ilmi, että paikallaolijat edustavat hyvin erilaisia uskonnollisia orientaatioita. Mo- net haluavat kertoa siitä, miten ovat tul- leet tähän tilanteeseen.

Vanhan pappilan saliin kokoontunut joukko voisi hyvinkin edustaa kirkon si- sällä vallitsevia erilaisia uskonnollisia ko- kemisen ja ajattelemisen tapoja. Vaikka kenenkään uskonnollista identiteettiä ei voi pelkistää tilastoihin tai lokeroida hä- nen puolestaan, osoittavat tutkimukset suomalaisten kirkkoon kuuluvien erilai- set käsitykset keskeisistä opinkappaleis-

ta. Uskomusten kirjo on vain lisääntynyt 2000-luvun edetessä. Samalla kirkollisen keskustelun äänenpainot ovat koventu- neet ja polarisaatio kärjistynyt. Pöydällä on tunteita herättäviä kysymyksiä, jotka ovat enemmän ihmiskuvaan kuin oppiin liittyviä. Viimeaikaisia esimerkkejä ovat suhtautuminen sukupuolineutraaliin avioliittoon tai miesparin vihkiminen lä- hetystyöhön. Suomi ei ole tässäkään mi- kään saareke, läntisen Euroopan kirkot ovat parhaillaan käymässä samantyyppi- siä keskusteluja. Samalla kirkot eri puo- lilla yrittävät vastata jäsenkadon ja seku- larisaation asettamaan haasteeseen.

Ilma väreilee ja moottori jyrisee, mutta toistaiseksi selvää menosuuntaa ei ole löytynyt.

Kriittisen uskonnollisen keskustelun haasteet

Miksi kriittinen tai väljemmin avoimeksi jättävä keskustelu uskonnosta on niin hankalaa? Itse asiassa koko sana kriitti- syys on aika vaikea juttu. Asiaa voi testa- ta vaikka kotona tai työpaikalla aloitta- malla lauseella: ”Haluaisin nyt käydä

(11)

kriittisen keskustelun työpaikkamme/

perheemme tilasta.” Usko ja uskonnolli- suus ovat syviä rakenteita sekä ihmisen mielessä että kulttuurissa. Uskonnolli- suus on suomalaisessa maisemassa sa- malla hyvin henkilökohtainen kokemus ja uskonnollisuuden perusteista keskus- teleminen saattaa herättää voimakkaita tunteita. Lisäksi uskonnolliseen identi- teettiin kohdistuu monenlaisia odotuk- sia. Sen tulisi antaa asioille ja ilmiöille merkityksiä, lisätä luottamuksen koke- musta, mutta toisaalta myös kestää elä- män ristiriitaisuus ja yllättävät muutok- set. Erityisesti turvallisuuden kokemus on monelle tärkeä.

Agnostikkoiltoja käsittelevässä kes- kustelussa tuli esille ihmisten erilainen tapa kokea turvallisuus. Osalle esimer- kiksi turvallisuus on sitä, että muodot pysyvät samoina. Osalle se taas voi mer- kitä vilkastakin keskustelua, jossa etsi- tään uusia merkityksiä asioille. Myös jat- kuvuus voidaan käsittää niin monin eri tavoin; jatkuvasta radikaalistakin uudis- tumisesta täydelliseen pysyvyyteen. Kun tähdätään uskontoon, osutaan myös hel- posti ihmisen persoonalliseen tapaan hahmottaa maailmaa ja itseään. Samoin voidaan nopeasti osua niihin kipeisiin kokemuksiin, joita uskonnon piirissä tai uskonnon edustajien taholta on koettu.

Uskonnosta puhuttaessa henkilökohtai- suutta on vaikea välttää. Erityisesti tämä tulee näkyviin julkisessa keskustelussa eettisistä kysymyksistä, jota esimerkiksi sisäministeriPäivi Räsäsenkommentit ovat herättäneet. Pohjoisessa Suomessa herätysliikkeiden pietistissävytteinen ju- listustapa ja etenkin vanhoillislestadio-

laisuuden henkilökohtaista uskoa koros- tava oppikäsitys ovat muokanneet kirkol- lista keskusteluilmapiiriä araksi ja varo- vaiseksi.

Agnostikkoilloista nousseet otsikot ja julkinen keskustelu koettiin joillakin ta- hoilla loukkaavana tai pilkallisena. Louk- kaantua voi vain persoona, asiat tai jou- kot eivät sellaista tee. Kirkollisessa kes- kustelussa joudutaankin usein kulke- maan Skyllan ja Kharybdiksen välistä, toisaalta vältetään sanomasta mitään sel- laista, joka loukkaisi ketään, toisaalta voidaan aika kevyin perustein ottaa ihmi- sen persoonaa tai uskon laatua koskevia kantoja. Jos keskustelua aiotaan käydä aidosti ja rehellisyyteen pyrkien, on joka tapauksessa tunnustettava käsitysten kirjon olemassaolo.

Keskustelu nosti myös esiin kirkkoon kuuluvan suuren hiljaisen enemmistön merkityksen. Keiden kirkko Suomen evankelis-luterilainen kirkko on ja millai- nen merkitys kirkon keskeisillä opinkap- paleilla on ”passiivisten” jäsentensä kes- kuudessa? Entä miten tuoda keskuste- lunaiheita pintaan ja antaa sille tilaa ilman tarpeetonta repivyyttä? Miten käy- dä julkiseen keskusteluun?

Kirkko ja julkisen keskustelun vaikea maasto

Yksityisen lisäksi uskonto on tietysti yh- teisöllinen ja kulttuurinen asia. Uskon- nollinenkin ihminen kaipaa kokemusta joukkoon kuulumisesta ja asioiden jaka- misesta. Uskonnollisen kokemuksen ym- pärille muodostuu ryhmä, yhteisö, liike, kirkko jne. Samalla astuvat esiin kaikki yhteisöllisyyden lainalaisuudet: ryhmä-

(12)

käyttäytyminen, hierarkiat ja sen sellai- set. Agnostikkoilloista käydyssä keskus- telussa ja monessa muussa julkisessa keskustelussa on muovautunut esiin merkillinen käsite nimeltä ”kirkko”.

”Kirkko” on usein kankea tai sen kieli on vaikeaa. Siltä kaivataan jotakin enem- män, milloin uudistumista, milloin pa- luuta vanhaan. Oikeastaan julkisessa keskustelussa sana ”kirkko” imee sisään- sä melkein kaiken mahdollisen. Kun si- säministeri käyttää uskonnollisia teemo- ja käsittelevän puheenvuoron, se samais- tetaan kirkon ääneksi. Samoin herätys- liikkeiden edustajien ja erilaisten järjes- töjen kannanotot. Oikeutetusti kysytään, kuka oikein käyttää kirkon ääntä. Kirkko saa kantaakseen monien synnit, mutta samalla sen on vaikea käyttää yhtä ääntä ja ottaa kantaa, kun se on ajankohtaista.

Keskustelun kenttä tuntuu kakofoniselta ja kaoottiselta. Hierarkkisuus menettää merkitystään, enää ei tilaa ja aikaa saa välttämättä auktoriteetti virkansa puo- lesta, kun media hakee kärjistyksiä ja vastakkainasetteluja. Nopeaan tiedon- hankintaan tottunut nykyihminen ha- luaa kuulla asian sanottuna lyhyesti, suo- raan ja selvästi. Kiinnostavasti, lyhyesti ja nopeasti asiansa sanova pääsee esille.

Verkossa käytävä keskustelu ja media- ilmasto tuntuu muuttuneen entistä lööp- pimäisemmäksi. Kun tietoa ja uutista on liikkeellä paljon, massasta erottuvat vain kirkuvimmat otsikot ja kuohuttavimmat kuvat. Kärjistyvä keskustelu houkuttelee valitsemaan puolia ja vastaamaan toisille samalla mitalla. Kirkollisessa keskuste- lussa kärjekäs kielenkäyttö ajaa saman- mielisiä vahvistamaan henkeään vain

omissa porukoissa. Mutta on asialla on muitakin puolia. Kun tiedon valinnan valta on yksityisillä ihmisillä, he myös haluavat asiaan erilaisia näkökulmia ja vertailevat tietokanavia keskenään. Ver- kossa ei erotu vain kohuotsikoilla tai är- syttämisellä vaan myös asiantuntemuk- sella ja uusilla näkökulmilla. Tällaiset sisällöt kyllä erottuvat massasta aika- naan. Ne voivat myös nousta elämään omaa elämäänsä pinnan alta aikansa mu- hittuaan, mutta ajankohtaisen keskuste- lun ytimeen ne eivät välttämättä ehdi hitaan luonteensa ja moniulotteisuuten- sa vuoksi.

Julkisen keskustelun maasto on siis kirkolle todella hankala kuljettavaksi.

Toisaalta sen pitäisi viestiä asioita, joita ei ole helppo tiivistää kärkeväksi otsikoksi, kuten opilliset teemat ja aiheet. Toisaalta sen pitäisi pystyä vastaamaan huutoon, kun kirkon kantaa kysytään ajankohtai- siin asioihin. Joku vikkelä täyttää tämän tilan aina. Samalla kirkon pitäisi etukä- teen ja itse ottaa esille asioita, jotka tule- vat eteen väistämättä ennen pitkää. Kir- kolla on Suomessa kuitenkin otollinen tilanne, koska sen kantaa edelleen kysy- tään. Myös kirkkoa mollaavat ja sen val- ta-asemaa kiivaasti vastustavat kannan- otot kertovat, että kirkon sanoilla on mer- kitystä ja niitä odotetaan. Samalla me- neillään on monia murroksia, kuten maa- ilmantalouden uudelleen järjestäytymi- nen ja ihmiskuvan muutos, jotka koske- vat koko yhteiskuntaa, eivät vain kirkkoa.

Tällaisessa tilanteessa kirkon on pysäh- dyttävä miettimään, miten se tässä tilan- teessa viestii ydinsanomaansa ja toisaalta kulkee ihmisten rinnalla muutoksessa.

(13)

Käsillä olevaa aikaa leimaa uskonnol- lisen kokemuksen kaipuu ja puute. Kir- koltakin kaivataan vastausta tähän kai- puuseen. Useimmille ihmisille vastauk- seksi ei kuitenkaan käy fundamentalisti- nen rasti ruutuun -ratkaisu. Yhtä lailla tunnutaan vierastavan joskus liberaalik- sikin määriteltyä kirkollista unelmahöt- töä, jossa mikään ei merkitse mitään ja jonka ainoa funktio tuntuu olevan funda- mentalismin vastustaminen. Itse asioista keskustelu jää usein sivuun. Agnostik- koilloilla haluttiin nostaa esiin nimen- omaan keskeisiä opinkappaleita ja kysyä miten ne sanoittuvat nykyihmisen kieles- sä ja millaisia merkityksiä ne saavat.

Siihen vaadittiin tilaa, joka tavallaan on neutraali ja jossa hyvin erilaiset lähesty- mistavat ovat sallittuja. Tällainen tilanne poikkeaa julistavasta kirkollisesta tilan- teesta, ja kuten tuli nähdyksi, aiheuttaa omat haasteensa. Oulun hiippakunnan tuomiokapituli ottikin lausunnossaan il- loista tehdyistä kanteluista tämän huo- mioon. Kapitulin mielestä on tarpeellista nostaa opin keskeisiä asioita esiin ja ky- syä miten ne voidaan sanoittaa ymmär- rettävästi nykyhetkessä.

Keskusteluun nousi myös kysymys kirkon edustajan roolista. Kuinka tehdä kynnystä matalammaksi keskustelulle ja antaa tilaa erilaisille näkemyksille, kul- kea ihmisten rinnalla ja samalla olla kir- kon edustajan roolissa? Tällainen tilanne on sekin viestinnälliseltä kannalta haas- tava muun muassa edellä käsitellyistä syistä. Agnostikkoiltojen tapa nostaa kes- kusteluaiheita esiin luopuu kirkollisesta auktoriteetista, oikeudesta kertoa oma totuus auktoriteetin nojalla. Samalla,

niin toivon, se nostaa keskiöön itse julis- tuksen sisällön ja sen miten ihmiset nämä asiat hahmottavat. Kun keskustelu jatkuu, on kirkolla ja sen monilla syvälli- sesti asioihin perehtyneillä asiantuntijoil- la kyllä tilaisuuksia nostaa esiin aarteita kirkon rikkaasta traditiosta. Askel ker- rallaan.

Avoimelle keskustelulle on tarvetta.

Kuulin tilanteista työpaikoilla, joissa kahvipöytäkeskusteluissa ja sosiaalisen median kautta ihmiset rohkaistuivat tuo- maan esiin omia uskonnäkemyksiään ja kokemuksiaan. Myös sanomalehti Kale- va otti pääkirjoituksessaan myönteisesti kantaa agnostikkoiltoihin ja toivoi niille jatkoa. Aktiivista asioiden esille ottamis- ta ja sakasteista ulos tulemista kaiva- taan.

Pohjanmaan kautta

On kysytty, miksi usea kirkollinen kes- kustelu on viime aikoina lähtenyt liik- keelle juuri pohjoisesta ilmansuunnasta.

Sille voi olla monenlaisia syitä aina sat- tumasta lähtien, mutta tosiasia on, että Oulun hiippakunnassa monenlaiset kir- kolliset ja sosiaaliset saumat kohtaavat.

Oulun alue on kaupungistumisen ja maa- seutumaisen elämäntavan rajapintaa.

Pohjois-Pohjanmaan alue on ollut histo- riallisesti useiden herätysliikkeiden orga- nisoitumisen kehto ja kohtauspaikka.

Myös herätysliikkeet ovat nyt käymässä läpi omaa murroskauttaan. Uskontokes- kustelun kannalta kiinnostavaa on van- hoillislestadiolaisen herätysliikkeen pro- sessi, jossa erilaisten näkemysten pin- taan nouseminen on antanut sytykkeen yhä jatkuvalle keskustelulle. Kivuliaista-

(14)

kin vaiheista huolimatta erilaiset kerto- mukset ja kokemukset elämästä herätys- liikkeessä saavat yhä enemmän tilaa. Uu- simpana todisteena tästä on Pauliina Rauhalan kaunokirjallinen teos ”Tai- vaslaulu”, jossa kuvaillaan vanhoillisles- tadiolaisen äidin uupumista lisääntyvän lapsimäärän keskellä. Kirja on Suomen kirjakauppaliiton ”Mitä Suomi lukee”

kotimaisen kaunokirjallisuuden listalla tällä hetkellä kuudentena, mikä kertoo itse kirjan lisäksi myös ilmiön kiinnosta- van monia.

Vanhoillislestadiolaisen liikkeen joh- to on huomauttanut, että esiin tulleet uudenlaiset näkemykset ovat kärjistyk- siä tai poikkeuksia, ja että maltilliset kannat eivät pääse esiin. Tämä pitää sikäli paikkansa, että media on kiinnos- tunut muutoksesta ja poikkeuksista enemmän kuin vakiintuneista mieliku- vista. Kuitenkin esiin tulevat näkemyk- set kertovat aina jostakin, joka on todella tapahtumassa. Moniäänisyys ja verkko- keskusteluiden mukanaan tuoma tiedon demokratisoituminen voidaan kokea liik- keen johdon kannalta uhkana yhtenäi- syydelle tai liikkeen julkikuvalle, mutta samalla se mahdollistaa oikeasti olemas- sa olevien paineiden purkamisen ilman turhaa repivyyttä.

Samanlainen höyryn ulospäästämi- sen mahdollisuus koskee mielestäni koko kirkollista kenttää. Polarisoitunutta libe- raalien ja konservatiivien väliselle akse- lille helposti lukkiutuvaa ilmapiiriä tai hiljaisen enemmistön vieraantumista kirkosta ei tarvitse vain seurata alistu- neena sivusta. Asioita voi rohkeasti nos- taa esille myös kriittisestä näkökulmasta.

Keskustelulla en tarkoita toisten käsitys- ten lyttäämistä, uuden opin keksimistä tai tradition heittämistä roskakoriin.

Keskusteleva ote ei myöskään tarkoita julistamisen tekemistä turhaksi. Julista- minen ja lähetettynä oleminen on osa kirkon sisintä olemusta, on vain löydet- tävä keinoja tavoittaa se todellisuus, jossa ihmiset elävät. Se vaatii tilaa myös kriit- tiselle uskontokeskustelulle ja ihmisten kysymyksille. Samalla se on altistumista yhteiselle todellisuudelle ja suostumista siihen, että se voi muuttaa tapaamme ajatella ja ilmaista itseämme.

Julistamisen ja keskustelun avaami- sen ohella kuuntelemisella tulisi olla rat- kaiseva rooli, niin hankalaa kuin se voi- kin olla. Kun ihmisten omat kokemukset ja kertomukset tulevat kuulluiksi voi olla helpompi jatkaa keskustelua eteenpäin.

Paavi Franciscus on hiljattain ohjan- nut katolista kirkkoa kuuntelevampaan suuntaan ottamalla puheissaan ja teois- saan huomioon kirkon vallankäytön kan- nalta marginaalissa olevia ryhmiä, kuten naiset ja seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvat. Franciscus on niin ikään ke- hottanut kirkkoaan olemaan takertu- matta pikkumaisesti opillisiin yksityis- kohtiin ja olemaan armeliaampi. Samalla hän on myös peräänkuuluttanut rohkeaa evankeliointia ja ihmisten kutsumista kaduilla ja toreilla. Mutkia oikoen voi siis sanoa, että hänen visiossaan kuunteleva ja tilaa antava kirkko voi samaan aikaan olla julistava ja evankelioiva kirkko. Ne eivät sulje toisiaan pois. Vaikka paavi ei olekaan sanonut mitään opillisessa tai edes käytännöllisessä mielessä radikaa- lia, hän on luonut tilaa dialogille. Kirkko-

(15)

jen erilaisuudesta huolimatta tällaisesta näystä voitaisiin ottaa oppia myös luteri- laisella puolella.

Myös monilla kirkkomme lähetys- työntekijöillä olisi varmasti paljon kerrot- tavaa kuuntelemisen taidosta ja oman kertomuksen soveltamisesta paikallisiin oloihin. Lähetysalueilla eri uskontokun- tien keskellä lienee mahdotonta tehdä työtä ellei tunne paikallista maastoa, ih- misten ja uskontojen kertomuksia. Koke- musta löytynee siitäkin, millaista on teh- dä työtä jännitteisessä suhteissa olevien ryhmien keskellä.

Tästä löytyy ensi käden tietoa myös pohjoisesta Suomesta. Herätysliikkeiden vahva läsnäolo on kaikista kipupisteistä huolimatta opettanut tilan antamiseen ja yhteistyöhön erilaisten ihmisten kesken.

Raja yhteistyökyvyn ja vaikenemisen vä- lillä on tosin häilyvä, kun monet opilliset ja sosiaaliset kysymykset hiertävät. Sta- tus quon säilyttämisen sijaan on ter- veempää, että asiat tulevat keskuste- luun. Se voi olla kivulloista, koska ihmi- set useimmiten tuntevat toisensa ja saat- tavat olla tiiviissä yhteistyössä keske- nään, mutta siitä huolimatta kannatta- vaa.

Herätysliikkeiden ja kirkon mur- rosaika on myös synnyttänyt kiinnosta- via kohtaamisia, kun eri taustoista tule- vat ihmiset tapaavat samanlaisten kysy- mysten äärellä. Tällaisessa postmoder- nissa koktailissa avautuu uudenlainen ikkuna, minun unelmassani ainakin het- kellisesti valtapyrkimyksistä ja asemien tavoitteluista vapaa alue, jossa voidaan pohtia niitä haasteita, joita kirkolla on edessään ja jossa jo silmissä näkyvää ke-

hitystä ei tarvitse kieltää. Kun hyvinkin erilaiset ja jopa jännitteiset traditiot koh- taavat toisensa, voi syntyä jotain uutta.

Tämä kaikki kuvaa sitä, kuinka yleis- tä ja julkista uskonnosta käytävää kes- kustelua, kriittistä tai ei, on mahdotonta rajata johonkin omaan osastoonsa. Sitä voi käydä akateemisen pohdinnan hen- gessä, mutta sillä on vaikutuksia moneen suuntaan. Lokeroinnin sijaan tälle elä- välle prosessille on syytä antaa tilaa.

Mille alkaa?

Vanhan pappilan salissa on keskusteluil- lan aikana väliin kipakkakin tunnelma.

On kuitenkin oma arvonsa sillä, että eri- laiset ihmiset kohtaavat toisensa samas- sa tilassa kasvokkain. Kasvokkain tapah- tuvat kohtaamiset pakottavat etsimään ymmärrystä ja näkemään ihmisen myös eri lailla ajattelevassa. Samalla fyysinen kohtaaminen auttaa ihmisiä pääsemään ainakin hetkeksi pois kärjistyneestä lööp- pimaailmasta ja verkkokeskusteluiden samanmielisten lumetodellisuudesta.

Luonnollisesti samalla on otettava huo- mioon normaalit vuorovaikutussäännöt, kunnioitus ja vastavuoroisuus.

Illan aikana palataan kysymykseen, onko kriittisyys mahdollinen lähestymis- tapa, kun kysymys on kuitenkin uskosta?

Kriittisyys ei kuitenkaan tarkoita irtaan- tumista juurilta, vaan niiden etsimistä ja sen kysymistä, miten nämä juuret verso- vat elämää juuri näissä olosuhteissa.

Luultavasti meidän pitäisi paljon enem- män puhua siitä, miten käsitämme itse opin. Onko se liikkumaton, järjestäytynyt kokonaisuus vai elävä prosessi, joka kät- kee sisäänsä arvokkaan perinnön? Voisi-

(16)

ko tämän perinnön nähdä niin kestävänä ja elävänä, että sen voisi antaa vapaaseen keskusteluun ja katsoa mitä siitä nousee esiin? Tämä voi edellyttää kirkollisen omakuvan uudelleen hahmottamista. Sil- loin kirkko ei enää olekaan kyseenalais- tamaton auktoriteetti, kuin vanhempi, joka kertoo lapsilleen miten asiat ovat.

Kirkko voisi olla leikkivän kirkon idean mukaisesti kuin lapsi, joka kasvaa ja ke- hittyy ja yhdessä toisten kanssa ihmette- lee, mitä kaikkea ympärillä tapahtuu.

Silloin yhteiseen pöytään olisi helpompi tuoda aineksia erilaisista perinteistä, kaikki yhtä suurella sydämellä.

Voi olla niinkin, ettei oppia tai opillis- ta keskustelua pidä liiaksi eristää omaksi älylliseksi saarekkeekseen. Kirkon ydino- lemusta on ennen muuta hengellisyys, jonka sisin on lopulta salaisuuden kätke- mä. Rukous, kiitos, hiljaisuus, sana ja leivän ja viinin salaisuus luovat itse ava- raa tilaa, joka kyllä kestää erilaiset tradi- tiot, avoimen vuoropuhelun, kriittiset ky- symykset ja keskustelun.

Linkkejä

Agnostikkoilta 11.4. kokonaisuudessaan virtuaalikirkon arkistossa:

http://www.virtuaalikirkko.fi/kirkot/oulun- tuomiokirkko/arkisto/273-agnostikkoilta -11-4-2013.html

Kuvausta illan sisällöstä:

http://www.rauhantervehdys.fi/cgi-bin/

linnea.pl?document=00010767 Reaktioita:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201308121 7355933_uu.shtml

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/

agnostikkoilloissa-epailys-saa-nostaa- paataan/628940/

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/tuomio kapituli-agnostikkoilloista-ei-toimenpiteita/

638859/

http://www.kotimaa24.fi/blogit/tuomiolla -on-paha-olla

http://www.kaleva.fi/mielipide/

paakirjoitukset/kirkon-turha-yrittaa- tukahduttaa-keskustelua/638981/

(17)

Hans Küng on vihdoin tyytyväinen?

Heikki Leskinen

n Tübingenin yliopiston 85-vuotiaan emeritusprofessori Hans Küngin aina- kin luulisi olevan tyytyväinen. Kritisoi- tuaan vuosikymmenien ajan paaveja spi- rituaalisesta absolutismista, dialogin puutteesta ja formaalisesta traditionalis- mista sai katolinen kirkko vihdoin sellai- sen paavin, jota Küng on kaivannut jo Vatikaanin II konsiilista lähtien.

Huolimatta siitä, että paaviFrancis- cus on ollut virassa vasta puoli vuotta, hän on ehtinyt jo tässä ajassa osoitta- maan, että hän on paavina hyvin erilai- nen kuin mitä hänen kaksi edeltäjäänsä olivat. Küng näki jo paavin nimenvalin- nan merkittävänä kannanottona, sillä voiman ja vallan alleviivaamisen sijaan Franciscus astui välittömästi ylhäältä alas tavallisten ihmisten rinnalle koros- taen, että kirkko on ihmisten kirkko, joka on olemassa ennen muuta kaikkein köy- himpiä ihmisiä varten. Küng totesi, että köyhyys itsessään ei ole mikään tavoitel- tava ihanne, ja eritoten Latinalaisessa Amerikassa kirkon tehtävänä on auttaa ihmiset pois köyhyydestä ja tässä tehtä- vässä sillä on yhä valtavasti haasteita edessään. Tämä sosioekonominen velvol- lisuus on jäänyt kirkossa aivan liian vä-

häiselle huomiolle johtuen siitä negatiivi- sesta mielikuvasta, joka vapautuksen teologiaan liitettiin 80-luvullaJohannes Paavali II:n johdolla.

Kylmän sodan aikana sosialismi näh- tiin suurimpana uhkana maailmanrau- halle ja poliittisen ilmapiirin vuoksi kirk- ko asettui vastustamaan kaikkea vasem- mistolaisuuteen viittaavaa, ja tämän ta- kia vapautuksen teologian opettaminen kirkossa kiellettiin. Küngin mielestä po- liittinen tilanne on noista ajoista muuttu- nut kuitenkin jo niin paljon, että tänä päivänä kirkossa voidaan käydä keskus- telua yhteiskunnallisesta vaikuttamises- ta ilman, että leimataan välittömästi marxilaiseksi. Siinä missä Johannes Paa- vali II jaJoseph RatzingerUskonopin kongregaation johtajana suhtautuivat väheksyvästi vapautuksen teologiaan, pystyisi Franciscus nyt vihdoin ja viimein tarttumaan niihin mahdollisuuksiin, joi- ta vapautuksen teologialla olisi annetta- vana taistelussa köyhyyttä vastaan.

Küngin mukaan miljoonat kirkon jä- senet Latinalaisessa Amerikassa vaihta- vat katolisen kirkon helluntaiherätyk- seen, koska he löytävät sieltä kaipaa- maansa yhteisöllisyyttä. Katolinen kirk-

(18)

ko koetaan liian hierarkkiseksi ja sen messut liian tylsiksi. Küng jatkaa, että ratkaistakseen tämän ongelman kirkko tarvitsee lisää yhteisöllisyyden ja välittä- misen tuntoa, lämpöä ja tunteellisuutta.

Tätä varten kirkko tarvitsee lisää pappe- ja, joita on mahdollista saada vain poista- malla pakollinen selibaattisäädös. Küng näkee, että nykypäivänä on hyvin hanka- la houkutella nuoria miehiä ammattiin, joka estää heitä menemästä naimisiin ja jota ohjataan hyvin autoritaarisella taval- la.

Toistaiseksi Küng on hyvin vaikuttu- nut paavi Franciscuksesta. Esimerkiksi paavin kannanotot ateistien mahdolli- suudesta pelastua ja homoseksuaalien pappien virkakelpoisuudesta edustavat samanlaista ennakkoluulotonta rohkeut- ta, jota Küng näki suuresti ihailemassaan paaviJohannes XXIII:ssa.

Viime maaliskuussa, juuri kun paavi Franciscus oli astunut virkaansa, Küng painotti, että kaikista olennaisin kysy- mys oli, pystyykö paavi uudistamaan kir- kon keskushallinnon? Küngin mukaan kuurian reformointi oli mahdotonta il- man merkittäviä henkilöstömuutoksia.

Uutena paavina Franciscuksen tulisi käyttää tilanne hyödykseen ja potkia kaikki epäpätevät henkilöt pois kirkon johtoasemilta ja nimittää heidän paikal- leen henkilöitä, jotka suhtautuvat myötä- mielisesti kirkon uudistamiseen.

Esimerkkeinä epäpätevistä henki- löistä Küng nimesi pedofiliaskandaalien ja Vatileaksin jälkipyykeissä ryvettyneen kardinaalivaltiosihteeriTarcisio Berto- nen. Kuin vastauksena Küngin toiveelle vain viisi kuukautta myöhemmin Fran-

ciscus siirsi Bertonen syrjään ja nimesi uudeksi kardinaalivaltiosihteerikseen Pietro Parolinin. Jos Küngin ennus- tuksiin on uskominen, niin seuraavaksi vuorossa on Uskonopin kongregaation prefektiGerhard Ludwig Müller, joka Küngin mukaan ei ole avoin dialogille ja joka on virassaan vain siksi, että hän on Ratzingerin ystävä.

Küngin mukaan olisi vihdoin arvioi- tava uusiksi gregoriaaninen reformi, jon- ka myötä katoliseen kirkkoon muodos- tuivat luja paavillinen itsevaltius, vahva klerikalismi ja selibaattisäädös, ja siirtyä kohti kollegiaalista järjestelmää, jossa valta on jakautunut paavin ja piispojen välille ja jossa voidaan vihdoin käydä avointa keskustelua selibaatin tarpeelli- suudesta.

Küngin menneisyys huomioon ottaen nämä argumentit eivät ole yllättäviä, sil- lä vastaavanlaista retoriikkaa hän on esittänyt jo Vatikaanin II konsiilista läh- tien.

Kuka Hans Küng?

Hans Küng on yksi modernin ajan tun- netuin ja samalla ristiriitaisin katolinen teologi. Vatikaanin II konsiilin jälkeen hän nousi kansainväliseksi kuuluisuu- deksi erityisesti uskontodialogin ja kato- lisen kirkon uudistamisen puolestapuhu- jana. Küng on tunnettu paitsi hänen paa- vinviran kritiikistään myös hänen radi- kaaleista uudistusvaatimuksistaan, joi- hin on sisältynyt katolisen papiston pa- kollisesta selibaatista luopumisen lisäksi sukupuolten välinen tasa-arvo, johon Küngin mukaan sisältyisi myös naisten mahdollisuus pappisvihkimykseen.

(19)

Vielä Rooman opiskeluvuosinaan 1948–1955 Hans Küng oli kuin kuka ta- hansa maltillinen ja kuuliainen rooma- laiskatolinen pappisseminaristi. Esimer- kiksi kun paaviPius XIIjulisti vuonna 1950ex cathedradogmin Neitsyt Marian ruumiillisesta taivaaseenottamisesta, Küng kertoi hyväksyneensä virallisen ka- tolisen opetuksen varauksettomasti ja jopa kritisoineensa dogmia kyseenalais- tavia saksalaisia teologian professoreja heidän liiallisesta rationaalisuudestaan ja kriittisyyden ”maniastaan”.

Heti ensimmäisten opiskeluvuosien- sa jälkeen Küng ryhtyi kuitenkin yhä enemmän lähestymään ajattelutapaa, jota hän kutsui ”kriittiseksi lojaaliudek- si”. Küngin kriittisen ajattelun kehityk- seen vaikutti paljon se, että Roomassa asuessaan hän pääsi paitsi henkilökoh- taisesti tutustumaan katolisen kirkon toisinajattelijoihin, myös näkemään usei- ta esimerkkejä siitä, miten kirkon sisällä kriittisyyttä tukahdutettiin väkipakolla.

Vuonna 1951 Küng kirjoitti filosofian lisensiaatintutkielmansa ateistisen Jean-Paul Sartreneksistentialistisesta humanismista. Küng vihittiin papiksi 1954 ja seuraavana vuonna hän suoritti teologian lisensiaatintutkielmansa aihee- naan Karl Barthin ja Tridentinumin vanhurskauttamisopin vertailu. Küng päätti käyttää tätä aihetta pohjana väi- töskirjalleen, jota hän kirjoitti vuosina 1955–57 Pariisissa Sorbonnen yliopistos- sa. Hänen väitöskirjansaRechtfertigung.

Die Lehre Karl Barths und eine katho- lische Besinnungintutkimustulokset oli- vat sensaatiomaiset niin protestanteille kuin katolilaisille: Küng argumentoi, että

protestanttisen Barthin vanhurskautta- misoppi oli pohjimmiltaan sama, kuin mitä Trenton kirkolliskokouksessa oli esitetty, ja että koko skisma oli luonteel- taan pikemminkin semanttinen kuin to- dellinen. Näin ollen periaatteellista estet- tä katolisen ja protestanttisen kirkon ekumenialle ei ollut.

Vaikka Küngin väitöskirja välttyi sensuurilta, alkoi Küngin kyseenalainen maine herättää Roomassa epäluuloja sii- nä määrin, että hän sai Pyhässä virastos- sa (nyk. Uskonopin kongregaatio) oman arkistotunnuksen 399/57i. Kyseessä oli Pyhän viraston sisäinen menetelmä, jos- sa uskonopiltaan epäilyksiä herättäväksi todetun katolisen kirjoittajan tuotoksia ryhdytään keräämään kootusti yhteen mahdollisten oppiriitojen varalle. Juridi- sesti ja eettisesti kyseenalaiseksi tämän menetelmän teki se, että menettely teh- tiin salassa asianomaiselta – Küng itse sai tietää omasta kansiostaan vasta vuo- sien päästä, kun sen olemassaolo paljas- tui kirjeenvaihdossa Uskonopin kongre- gaation kanssa.

Kun Johannes XXIII:n ilmoitus Vati- kaanin II konsiilista tuli julkisuuteen, se synnytti innostunutta vastakaikua erito- ten niiden teologien parista, jotka olivat turhautuneet kirkon virallisen teologian vanhakantaisuuteen ja katolilaisten ra- jallisiin mahdollisuuksiin osallistua yhä laajenevaan ekumeeniseen toimintaan.

Kenties kaikkein merkittävimmäksi yk- sittäiseksi puheenvuoroksi muodostui konsiiliinperituksenaosallistuneen Kün- gin vuonna 1960 julkaisema teosKonzil und Wiedervereinigung. Tuossa kirjassa Küng keskittyi hahmottamaan ja eritte-

(20)

lemään niitä katolisen kirkon ongelman- kohtia, joita hän toivoi Vatikaanin II kon- siilin korjaavan. Samanaikaisesti Küngin akateeminen ura oli kovassa nosteessa, kun hän siirtyi Münsterin yliopiston tut- kimusassistentin virasta Tübingenin yli- opiston fundamentaaliteologian professo- riksi helmikuussa 1960.

Vaikka Vatikaanin II konsiili tuli to- teuttaneeksi suurimman osanKonzilissa esitetyistä uudistusvaatimuksista, Küng koki sen kaikista positiivisista impuls- seista huolimatta epäonnistuneen ennen kaikkea yrityksessään uudistaa kirkkoa sisältäpäin, mikä oli hänen mukaansa syynä konsiilin jälkeiseen kirkon sisäi- seen polarisoitumiseen ja sekasortoon.

Perimmäisenä ongelmana hän näki sen, että välttämättömistä linjamuutoksista huolimatta paavi, suurin osa kuurian eli- mistä ja useat piispat toimivat edelleen samalla tavalla kuin konsiilia edeltävänä aikana. Koska Küngin mukaan heitä kiinnosti vakavamielisen uudistamisen sijaan enemmän oman valta-asemansa ja perinteisen status quon suojeleminen, hän ei nähnyt tässä suhteessa minkään muuttuneen.

Näin ollen Küngin etsiessä syitä Va- tikaanin II konsiilin pahimmille epäon- nistumisille hänen syyttävä sormensa osoitti – kuurian konservatiivien ohella – Paavali VI:ta kohti. Häneltä puuttui riittävä rohkeus ajaa konsiilin uudistuk- sia tarpeeksi voimakkaasti, mikä mah- dollisti sen, että kuurian vaikutusvaltai- nen traditionalistinen siipi pystyi tukah- duttamaan konsiilin jälkeen uudistus- mielistä henkeä, kehitystä ja konsiilin aikaansaannoksia. Kaikkein pahimpana

provokaationa ja esimerkkinä paavin ase- man väärinkäytöksenä Küng piti paavin menettelyä syntyvyyden säännöstelyssä, mikä myöhemmin muodostui yhdeksi hä- nen argumentaationsa kulmakiveksi paavin erehtymättömyysopin vastaisessa diskurssissa.

Kansainvälisestä julkkiksesta harhaoppiseksi

Kuohuvan tilanteen keskellä Küng alkoi hahmotella kahta kaikkein ristiriitaisin- ta kirjaansa, joiden julkaisulla tulisi myö- hemmin olemaan hyvin kauaskantoisia seurauksia Küngin uran kannalta. En- simmäinen oli vuonna 1967 julkaistu Küngin ekklesiologinen pääteosDie Kir- che. Ennen konsiilia hän oli jo pitkään halunnut tutkia katolista kirkkoa uskon vaalijana ja sen suhdetta maallikoihin.

Mutta konsiilin aikaisessa muuttuvassa katolisessa maailmassa häntä rupesi enemmän kiehtomaan ajatus kirjasta, joka keskittyisi pohtimaan kirkon luon- netta ja olemusta.

Ilmestyessään kirja merkitsi käänne- kohtaa perinteiselle katoliselle ekklesio- logialle, jossa kirkko kuvattiin vahvasti idealisoitunein termein nuhteettomana.

Küngin lähtökohta oli nähdä kirkko lute- rilaiseen tapaan samanaikaisesti sekä vanhurskaana että syntisenä, ja tämän vuoksi kirja sai erittäin ristiriitaisen vas- taanoton. Toisaalta kirjan ansioina pidet- tiin Küngin poikkeuksellista eksegeettis- tä ja historiallis-kriittistä lähestymista- paa, jonka johdosta hän ei päätynyt vain toistamaan perinteistä roomalaiskatolis- ta kirkon teologiaa. Küngin kirja merkit- si etenkin ”paavalilaisuuden” sensaatio-

(21)

maista paluuta roomalaiskatoliseen ajat- teluun, jossa lähtökohdaksi asetettiin al- kukirkko, ja jonka perusolemuksen piir- teistä erotettiin erilaiset ajan myötä syn- tyneet vääristymät.

Die Kirchenmyötä alkoi ensimmäistä kertaa esiintyä spekulointia Küngin ”ka- tolisuudesta”, mitä kuvasti se, että esi- merksi Karl Rahner näki Küngin aja- tusten edustavan enemmän protestantis- mia. Tämä oli kuitenkin vielä varsin pientä sen polemiikin rinnalla, mitä Kün- gin seuraava kirja onnistui synnyttä- mään. Vuonna 1970 julkaistussaUnfehl- bar? Eine Anfrage-teoksessa Küng teki jotain sellaista, mitä pidettiin tuohon ai- kaan ennenkuulumattomana: hän ky- seenalaisti opin paavin erehtymättömyy- destä. Huomionarvoista oli se, että Küng ei pelkästään tulkinnut paavin erehty- mättömyysoppia uudelleen, vaan hän oli ensimmäinen merkittävä roomalaiskato- linen teologi 1800-luvun vanhakatolisen kiistan jälkeen, joka julkisesti torjui sen.

Perinteisen tulkinnan mukaan paavi on erehtymätön silloin, kun hän puhuu koko kirkon johtajan auktoriteetillaan tarkoituksenaan määritellä eli päättää lopullisesti jokin uskoon tai moraaliin liittyvä kysymys niin, että kaikkien usko- vien oli yhdyttävä siihen. Paavin erehty- mättömyyden määritelmä nojautui kris- tittyjen ainaiseen uskoon kirkon erehty- mättömyydestä ja korosti lähinnä sitä, että paavilla oli kirkon johtajana myös yksityinen oikeus kyseiseen erehtymättö- myyteen.

Küngin mukaan Vatikaanin II kon- siilin jälkeen Pyhä istuin oli vakavasti tuhonnut ”katolisen kirkon ykseyttä ja

uskottavuutta”. Hänen mielestään paa- vin ja kuurian muodostamalle järjestel- mälle oli tunnusomaista spirituaalinen absolutismi sekä toistuva formaalinen ja epäinhimillinen lainopillisuus että tradi- tionalismi, mikä loi sellaisen viitekehyk- sen, jossa kirkon aito uudistuminen oli käynyt mahdottomaksi. Küngin vahva retoriikka ei ollut tässä kohtaa yllättä- vää, olihan hän aiemminkin kyseenalais- tanut paavillisia traditioita. Poikkeuksel- lista oli se, että tällä kertaa hänen kritiik- kinsä kohdistui yksittäisten kysymysten sijaan suoraan paaviuden perustaan.

Küngin mielestä suurin paavillisen vallankäytön virhe oli paavi Paavali VI:n kielto syntyvyyden säännöstelystä Hu- manae Vitae -kiertokirjeessä (1967), joka Küngin näkemyksen mukaan tuomittiin laaja-alaisesti heti julkaisun jälkeen.

Küngille kiertokirje kävi todisteeksi siitä, että paavi pystyi käyttäytymään itseval- tiaan tavoin niin tahtoessaan.

Teologisen uransa kannalta Unfehl- barin kaltaisen ristiriitaisen kirjan jul- kaiseminen oli Küngiltä erittäin uhka- rohkea liike. Roomassa oltiin jo ennes- tään tyytymättömiä Die Kirchen takia, eikä roomalaiskatolisen teologian yhden keskeisimmän ja tunnusomaisimman kulmakiven kritisointi taatusti ainakaan parantunut hänen asemaansa kardinaa- lien ja paavin silmissä.

Kirkon johdon oli mahdotonta si- vuuttaa Küngin kirjassaan esittämiä väitteitä. JoDie Kirchenmyötä Küng oli alkanut saada postia Uskonopin kongre- gaatiolta, ja Unfehlbarin jälkeen myös Saksan piispainkonferenssi alkoi osoittaa kirjeitse kiinnostusta Küngiä kohtaan.

(22)

Uskonopin kongregaatiossa oli herännyt epäilyksiä Küngin katolisuuden oikeaop- pisuudesta ja tämän vuoksi he olivat lä- hettäneet Küngille kutsun saapua Roo- maan keskustelemaan kirjojen kyseena- laisimmista kohdista. Kongregaation yl- lätykseksi Küng kuitenkin kieltäytyi kut- susta, koska hän ei pitänyt kongregaa- tion ehdottamaa kollokviota oikeuden- mukaisena ja reiluna.

Samalla Küng asetti viisi ehtoa omal- le saapumiselleen, joista tärkeimpänä hän piti sitä, että hän saisi tutustua Va- tikaanin häntä itseään koskevaan arkis- toon 399/57/i. Küng piti kollokviota epä- reiluna, jos hän ei saisi etukäteen tutus- tua itseään koskeviin virallisiin asiakir- joihin, ja viittasi samalla siihen, että län- simaisissa oikeuslaitoksissakin syytetyllä oli tämänkaltainen oikeus. Keskustelun rinnastaminen maalliseen oikeuden- käyntiin kuvasi hyvin paitsi Küngin en- nakkoluuloja kongregaation menettelyjä kohtaan myös sitä tapaa, jolla hän koki kongregaation lähestyvän häntä. Küng tunsi olevansa syytettynä ja hän kaipasi oikeusturvaa itselleen.

Tästä seurasi useita vuosia kestänyt kiivas kirjeenvaihto, jossa väiteltiin lä- hinnä kollokvion ehdoista. Koska yhteis- ymmärrystä ei saavutettu, koki Uskon- opin kongregaatio olleensa pakotettu tuomitsemaan kyseiset Küngin mielipi- teet kirkon opin vastaisiksi vuosina 1973 ja 1975 julkaisemissaan kahdessa dekla- raatiossa. Merkittävää näissä deklaraa- tioissa oli kuitenkin se, että Küngille ei asetettu mitään rangaistuksia. Häntä pyydettiin vain lopettamaan ristiriitaa ai- heuttaneiden mielipiteiden esittämisen.

Küng kuitenkin päätyi toistamaan uudelleen kritiikkinsä erehtymättömyys- oppia kohtaan vuonna 1978, kun hänen maanmiehensä August Haslerjulkaisi erehtymättömyysoppia käsitelleen kir- jansa ja pyysi Küngiä kirjoittamaan sii- hen esipuheen. Siinä Küng lähinnä vain toisti aiemmissa kirjoissaan esittämänsä kritiikin. Uskonopin kongregaatio koki tämän selkeänä provokaationa ja merk- kinä välinpitämättömyydestä deklaraa- tioissa asetettuja ehtoja kohtaan.

Tämän seurauksena joulukuussa 1979 Uskonopin kongregaatio julkaisi kiistan lopullisesti päättäneen deklaraa- tion, jossa todettiin, että ”professori Hans Küng poikkeaa kirjoituksissaan ka- tolisen uskon täydellisestä totuudesta.

Siksi häntä ei voida pitää katolisena teo- logina, eikä hän saa sellaisena opettaa.”

Küng putosi merkilliseen limboon, jossa hän pysyi sekä pappina että katolilaisena, mutta ei saanut enää harjoittaa julkista opetusvirkaansa.

Kiista Küngin asemasta yliopiston si- sällä ratkesi lopulta niin, että Küng siir- tyi Tübingenin yliopiston sisällä teologi- sesta tiedekunnasta ekumeenisen laitok- sen professoriksi ja ekumeenisen tutki- muksen instituution johtajaksi. Molem- mat olivat konkordaatista riippumatto- mia ja näin ollen katolisen kirkon viran- omaisten ja deklaraation sanktioiden ulottumattomissa.

Mihin Küngin arvovalta katosi?

Jo ennen Vatikaanin II konsiilia katoli- sen kirkon sisällä oli havaittavissa kehi- tyslinja, jossa perinteinen konservatiivi- nen ja muuttumaton katolinen tulkinta-

(23)

traditio ja opinkäsitys olivat saaneet rin- nalleen liberaalimman tulkinnan, joka modernismin tavoin peräänkuulutti kir- kon uudistamista. Vaikka Vatikaanin I konsiilissa tämä liberaali siipi oli ollut vielä selvästi vähemmistössä, oli se II konsiilin mennessä muodostunut jo niin huomattavaksi, että konservatiivien ja paavin oli mahdotonta olla kuulematta heidän ääntään ja ottamatta heitä huo- mioon.

Tämän ristiriitaisen tilanteen keskel- lä Paavali VI keskittyi ennen muuta kir- kon yhtenäisyyden varjelemiseen pyr- kien löytämään kultaisen keskitien näi- den kahden osapuolen väliltä, mikä tar- koitti kompromisseja molempien suun- taan. Vaikka hän saikin tästä runsaasti kritiikkiä molemmilta puolilta, hän piti linjastaan kiinni paaviutensa loppuun asti. Vaikka Uskonopin kongregaatiossa Hans Küngin provokatiivinen persoona aiheutti selvää ärtymystä kardinaaleissa, he eivät onnistuneet saamaan kurinpito- toimille ja julkiselle tuomitsemiselle paa- vin hyväksyntää. Näin ollen kaikesta paaviutta kohtaan esittämästään kritii- kistä huolimatta Hans Küng oli ainakin epäsuorasti Paavali VI:n suojeluksessa.

Polarisoituneessa kirkossa konsiili oli synnyttänyt uudenlaisen jännitteen liberaalien ja konservatiivien välille, kun osapuolet tulkitsivat kirkon tulevaisuu- den eri tavalla. Vaikka kirkko oli vasta toipumassa konsiilin massiivisista uudis- tuksista ja sillä oli vielä täysi työ sopeu- tua uusiin käytäntöihin, Küngin tavoin liberaali siipi oli jo peräänkuuluttamassa kolmatta Vatikaanin konsiilia.

Johannes Paavali II:n paavius mer-

kitsi käännekohtaa kiistan kannalta. Kir- kon johtoon ei jäänyt enää ketään, joka olisi pitänyt Küngin puolia. Toisin kuin Paavali VI, Johannes Paavali II oli valmis ottamaan vastaan sen negatiivisen julki- suuden, mikä katolisten teologien julki- sesta tuomitsemisesta väistämättä seura- si julkisuudessa. Kuvaavaa oli se, että Johannes Paavali II:n noustua paaviksi Uskonopin kongregaatio sai hyvin no- peasti paitsi Küngin tapauksen ratkais- tua myös Edward Schillebeeckxin, Jacques PohierinjaCharles Curra- nin tapaukset. Nämä lisäksi osoittavat sen, että Küng ei ollut ainoa kirkollinen toisinajattelija, joka joutui vaikeuksiin kirkon viranomaisten kanssa.

Olisi kuitenkin väärin vierittää syy täysin Uskonopin kongregaation piik- kiin. Küng ei kaikessa periksiantamatto- muudessaan ole kaikkein helpoin kiista- kumppani. Kiistan aikana oli myös ha- vaittavissa, että vaikka Küngin kohtelua kritisoitiin paljon ja moni ryhtyi tuke- maan häntä kiistan aikana, asettui ajan myötä moni merkittävä katolinen teologi myös häntä vastaan. Esimerkiksi Karl Rahnerin jaHans Urs von Balthasa- rinvoidaan katsoa olleen myötämielisiä Küngiä kohtaan vielä 1960-luvulla, mut- ta 1970-luvulla he selvästi asettuivat yhä vahvemmin Uskonopin kongregaation puolelle.

Küngin suhde Joseph Ratzingeriin, josta myöhemmin tuli paaviBenedictus XVI, oli myös kaikkea muuta kuin yksi- selitteinen. Vielä Vatikaanin II konsiilin aikaan voi katsoa, että Küng ja Ratzinger olivat molemmat samalla puolella edus- tamassa kirkon progressiivista siipeä, ja

(24)

60-luvun lopulla he olivat vielä läheisiä työtovereita Tübingenissä. Kuitenkin vuoden 1968 opiskelijamellakointi ja Pra- han kevät jättivät merkittävän jäljen Rat- zingeriin, ja tämä huomasi yhä enemmän etääntyvänsä reformistisesta ajatusmaa- ilmasta kohti perinteisempää katolista opetusta.

Ratzinger ei todellisuudessa halun- nut muuta kuin vain olla professori, mut- ta vastoin hänen omaa tahtoaan hänestä alettiin tehdä pikkuhiljaa kirkon johta- vimpia hahmoja. Mitä korkeammalle hän nousi kirkon hierarkiassa, sitä suurem- pana arkkivihollisena Küng alkoi nähdä hänet itselleen. Lokakuussa 1979 anta- massaan radiohaastattelussa juuri Rat- zinger oli ensimmäinen henkilö, joka käytti julkisuudessa termejämissio cano- nica kurinpidollisten vaihtoehtojen yh- teydessä. Tämä eittämättä vaikutti suu- resti Küngiin, ja kun Ratzingerista tuli Uskonopin kongregaation prefekti kiis- tan jälkeen vuonna 1980, hänen yli 20 vuotta kestäneen virkakautensa ajan Küng oli hänen kaikkein kovaäänisimpiä arvostelijoitaan.

Kiistan merkittävin seuraus ei näin ollen ehkä ollutkaan deklaraation jälkeen tapahtuneet viralliset toimenpiteet, vaan Küngin katkeroituminen. Ratzingerista tuli lopulta katolisen kirkon ylin johtaja, kun taas Küngin merkitys katolisuudelle alkoi päinvastoin hiljalleen hiipua 70-lu- vun huippuvuosien jälkeen. Samanlainen

laskusuhdanne on havaittavissa myös suomalaisessa Küng-tutkimuksessa. Vie- lä 70-luvun lopulla Hans Küng oli yksi ajankohtaisimpia dogmatiikan ja ekume- niikan tutkimusaiheita, ja Helsingissä Küngiä tutkivat tuolloin Eero Huovi- nen, Risto Cantell ja Simo S. Salo.

Küng-ilmiön laantumista kuvaa se, että 80-lukuun mennessä jokainen heistä oli jo siirtynyt muiden aiheiden pariin ja seuraava Küng-aiheinen opinnäytetyö syntyi vasta vuonna 1996.

Vaikka Küngillä on edelleen oma fanikuntansa, jolle Küng on toiminut jo pitkään katolisuuden esikuvana, yhä useampi alkoi nähdä hänet maineensa vankina, joka rakentavan keskustelun si- jaan jaksoi väsyttävyyksiin asti nostaa esiin kokemansa vääryyden ja epäoikeu- denmukaisuuden, ja joka aina jaksoi syyl- listää Ratzingeria kaikesta tästä. Siinä missä aiemmin häntä pidettiin vielä lu- paavana toisinajattelijana ja kirkkokrii- tikkona, esiintyy hän monien mielissä nykypäivänä enää harhaoppisena kiu- kuttelevana häirikkönä.

Tämä on sääli, sillä vaikka Küngin persoonasta voi olla monta mieltä, on osa hänen esittämästään kritiikistä ainakin protestanttisesta näkökulmasta edelleen perusteltua ja ajankohtaista. Jääkin näh- täväksi, missä määrin paavi Franciscus vie kirkkoa sveitsiläiskriitikon toivo- maan suuntaan.

(25)

Liberaaliteologian kiero tie

Gary Dorrienin teokset tarkentavat teologianhistoriaa

Panu Pihkala

”Jumala ilman vihaa toi ihmiset ilman syntiä valtakuntaan ilman tuomiota välittäjänään Kristus ilman ristiä.”

H. Richard Niebuhr (suom. PP) n H. Richard Niebuhrinviiltävä lau- se ei olisi niin kuuluisa, jos se ei tavoittai- si jotain 1900-luvun alun liberaaliteolo- gian ongelmista. Samalla lause on kui- tenkin malliesimerkki yksinkertaistami- sesta, jolla liberaaliteologiasta on tehty karikatyyri. Tarkemmin tarkasteltuna on vaikeaa löytää vaikutusvaltaisia teolo- geja, joiden teologia olisi aidosti ollut ai- van näin ohutta.

Amerikkalaisen teologianhistorioitsi- ja Gary J. Dorrienin laaja kolmiosai- nen Amerikan liberaaliteologian historia The Making of American Liberal Theolo- gy osoittaa terävästi liberaaliteologian moninaisuuden. Liberaaliteologia-sanaa käytetään hyvin usein rajaamaan identi- teettiä, jolloin siitä tulee helposti polee- minen käsite, jolla erotetaan syntipukke- ja ja rakennetaan olkinukkeja. Myös aka- teemisessa teologianhistorian tutkimuk- sessa toisinaan korostetaan, että liberaa-

liteologia on äärimmäisen yksilökeskeis- tä, kyseenalaistaa vahvasti kirkollisten auktoriteettien asemaa, ylikorostaa etiik- kaa opin kustannuksella ja ei tunnista kulttuurisidonnaisuuttaan. Saksalaisen 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun li- beraaliteologian tietyt muodot ja niistä tehdyt tulkinnat hallitsevat usein käsi- tyksiä liberaaliteologiasta.

Dorrien osoittaa kirkkaasti ja laajaan lähdeaineistoon perustuen, kuinka ame- rikkalainen liberaaliteologia on aina 1800-luvun lopusta saakka ollut monisär- mäinen ilmiö. Sen eri muodoista löytyy vastineita kaikelle ylläesitetylle kritiikil- le, muttei mustavalkoisella tavalla. Toi- saalta liberaaliteologian kattokäsitteen alle on aina sisältynyt myös teologioita, jotka korostavat eri tavoilla yhteisölli- syyttä, Raamatun auktoriteettia, Kris- tuksen seuraamista, spiritualiteettia ja jatkuvuutta kirkon perinteen (traditio) kanssa. Vaikka Dorrienin pääpaino on amerikkalaisissa teologioissa, hän käsit- telee myös yhteyksiä etenkin Euroopan teologisiin kehityslinjoihin, mikä onkin välttämätöntä riittävän kokonaisymmär-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Onko tekijärengas kokonaisalue tai kunta?. Onko ideaali

Tämän harjoituksen tehtävät 16 palautetaan kirjallisesti torstaina 5.2.2004.. Loput

 Jos tiedetään jonkin trigonometrisen funktion arvo, ja halutaan laskea kulman suuruus, käytetään laskimen käänteisfunktiontoimintoja SIN -1 , COS -1 , TAN -1.  Esimerkiksi

Myös vieraiden kielten opetuksessa voisi olla aika kyseenalaistaa ajatus siitä, että kieliä voi puhua ”oikein” tai ”väärin”.. Onko esimerkiksi tarpeen (tai mahdollista)

Sen, että tekoa ei kutsuta terrorismiksi, voi tulkita tästä näkökulmasta niin, että tapausta seuranneessa kes- kustelussa ei ole esitetty ratkaisumalleja, joiden peruste-

Kuten tunnettua, Darwin tyytyi Lajien synnyssä vain lyhyesti huomauttamaan, että hänen esittämänsä luonnonvalinnan teoria toisi ennen pitkää valoa myös ihmisen alkuperään ja

Kirjaston laatutiimi ryhtyy nyt kevään aikana kokoamaan toimintakäsikirjaa yhteistyössä kirjaston työryhmien ja muiden tiimien kanssa.. Kaikille kirjaston henkilöstöön

Vuonna 2015 kouluikäisten sopeutumisvalmennuskurssit painottuvat näkövammai- sen lapsen liikunnallisten taitojen edistämiseen, itsenäiseen liikkumiseen, liikunnal- lisen