• Ei tuloksia

Pelon paikka näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Pelon paikka näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

88

T&E 1/04 • TIETEELLINEN ELÄMÄ

P

E L O N P A I K K A

Kohtalo heitti manchesteriläisen vastavalmistuneen taiteilijan Oliver Whiteheadin (s. 1947) runsas kolmekymmentä vuotta sitten Suomeen. Tuolloin hän tuskin aavisti kietoutuvansa elinikäisin sitein maahan, jonka oli tarkoitus olla vain syventävien opintojen eksoottinen kohde. Seurasi avioliitto, perhe, ura ja asteittainen integroituminen suomalaiseen taide- elämään ja yhteiskuntaan.

Whitehead on kuvataiteen monitaituri, käsityöläinen, jolle melkein mikä tahansa ilmaisu- tapa muotokuvista performanssiin luontuu. Taiteilijana hän kuitenkin kokee olevansa yhteis- kunnallisesti ja poliittisesti suuntautunut. Hänen työskentelyssään opiskeluvuosien arte povera ja käsitteellinen tarkastelutapa ovat säilyttäneet ajankohtaisuutensa ja merkityksensä.

Uusimpia teoksiaan Whitehead kutsuu “virtuaalisiksi kollaaseiksi”. Ne ovat digitaalisesti käsiteltyjä valokuvia, jotka perustuvat “köyhän taiteen” etiikan ja estetiikan hengessä arkisen ympäristömme aiheisiin – jalankulkuväyliin, puistoihin ja koti-interiööreihin – ja omituisiin löydettyihin esineisiin kuten leluihin tai niiden kappaleisiin. Whitehead on taiteilija ja flanööri.

Kuvia tällaisista tiloista ja objekteista rinnastamalla ja yhdistämällä taiteilija manaa teok- sissaan hienostuneesti epävarmuuden ja ahdistuksen latausta. Whiteheadin arjen estetiikka saa näin myös surrealistisia sävyjä.

Monien kohteiden valinta noudattaa “pelon maantieteen” logiikkaa. Ne ovat kuvia paikois- ta, joihin kaikki eivät mielellään yksin hakeudu ja joissa voi tuntea uhriksi joutumisen kam- moa. Myös deformoitunut lelu itsessään tai nurin kaadettu puistonpenkki viestivät jostakin väkivaltaisesta. Latentti vaaran tunne ei sittenkään taida olla ratkaisevaa, vaan pohjimmiltaan kyse on elämän hallinnasta tai elämän hallinnan tunteesta ja sen haavoittuvaisuudesta. Kuinka vähäinenkin häiriö konventiossa tai “normaaliudessa” voi laukaista pelkomme. Outo var- jostus ruokasalin kalustossa tai siveltimellä maalattu läikkä kesäisen kalliorannan idyllissä ehkä riittävät siihen.

Whiteheadin työskentelylle ominainen asiallisuus, melkeinpä realismi ja harkittu kom- positio antavat poikkeamille voiman.

Kimmo Sarje

Oliver Whitehead, Fencefighter, 2004, valokuva, 120 x 120 cm.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Opettaja avaa tutkinnon perusteiden rakennetta ja sisältöä sekä ohjaa pohtimaan omaa osaamista suhteessa tutkinnon perusteisiin?. S2-opetuksessa otettava huomioon

Liminaalisuus, jota tutkija käyttää keskeisenä teo- reettisena käsitteenä, on läh- töisin antropologisesta tutki- mustraditiosta. Tutkija analy- soi antropologiseen kirjalli-

Mahdollisesti (ja sanoisin myös: toivottavasti) koko työn asema ihmisen kansa- laisuuden ja jopa ihmisarvon perustana tulee kriittisen uudelleenarvioinnin kohteeksi.

Niinpä esimerkiksi Joensuun yliopistossa naisten osuus väitelleistä on jo runsas puolet. Akateeminen ura ja perhe

Se, että paikka on spesifisti sivistyksen paikka, tulee temaattisesti esiin lähinnä vain Vesa Niinikankaan ja Inkeri Näätasaaren artikkelissa.. Kukaan kirjoittajista ei pyri

Arvioimme myös, että jäsenmaiden välinen fiskaalinen tasaus, tapahtuipa se yhteisten ins- tituutioiden kautta (”liittovaltion” ja jäsenmai- den yksityisten sektoreiden kesken)

Tuntuvatkaan energian hinnan muutokset eivät näytä vaikuttavan kemiallisen metsäteollisuuden kokonaistuotannon tasoon tai raakapuun kulutukseen merkittävästi.. Saha-

(Matthew Dryerin WALS-kartta nro 85 luokittelee suomen postpositiokieleksi. Tätä voi juuri pitää sellaisena todellisuuden yksinkertaistuksena, josta mainitsin alussa.