• Ei tuloksia

Arvauksia suomalaisen tietoyhteiskunnan tulevaisuudesta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvauksia suomalaisen tietoyhteiskunnan tulevaisuudesta näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

342

AIKUISKASVATUS 4/97

Kaivo-oja, Jari & Kuusi, Osmo & Koski, Jussi T.

1997. Sivistyksen tulevaisuusbarometri 1997.

Tietoyhteiskunta ja elinikäinen oppiminen tulevaisuuden haasteina. Opetusministeriö ja Turun kauppakorkeakoulun Tulevaisuuden tutkimuskeskus. Opetusministeriön suunnittelu- sihteeristön keskustelumuistioita nro 25.

Opetusministeriön alkusyksystä julkistama Si- vistyksen tulevaisuusbarometri 1997 -tutkimus tarkastelee erityisesti tietoyhteiskunnan kehit- tymiseen ja elinikäiseen oppimiseen liittyviä kysymyksiä. Barometri perustuu tulevaisuuden näkijöiden ja tekijöiden, kuten eduskunnan si- vistys- ja tulevaisuusvaliokunnan jäsenten, kor- keakoulujen professoreiden ja tutkijoiden sekä yritysten ja julkishallinnon johto- ja kehittämis- tehtävissä toimivien henkilöiden haastatteluihin.

Tulevaisuuden osaamistarpeet Barometrin mukaan vuonna 2017 suomalainen ihminen tarvitsee erityisesti -

- kommunikaatiovalmiuksia - muutoksen sietokykyä - oppimiskykyä

- kykyä ajatella ekologisesti sekä - erilaisuuden sietokykyä.

Tiedonvälitystekniikkaan liittyvistä valmiuksis- ta korostuvat niin lähivuosina kuin 20 vuoden

perspektiivissäkin

- kyky sähköpostin käyttöön

- kyky tiedonhakujärjestelmien käyttöön - kyky systemaattiseen etäopiskeluun verkkoja käyttäen

- kyky tiedon luotettavuuden arviointiin sekä - kyky käyttää audiovisuaalisia keinoja ja ai- neistoja ammatissa, mm. tiedottamisessa ja ha- vainnollistamisessa.

Kyky etäopiskeluun verkkoja käyttäen on eri- tyisen tärkeää: asiantuntijat arvioivat tietoverk- koja ja uutta teknologiaa hyödyntävien virtu- aalikoulujen syntymisen kaikille kouluasteille tärkeimmäksi viestintätoimintaympäristön muutokseksi vuoteen 2017 mennessä.

Tärkeää on myös kyky tiedon luotettavuuden arviointiin eli kyky lähdekritiikkiin: asiantun- tijat olivat varsin yksimielisiä siitä, että toistai- seksi “Suomessa mediakritiikki on vielä lapsen kengissä ja kansalaisten viestintäsivistys on ohutta”.

On kuitenkin muistettava, että informaatiotek- nologian kehitys todennäköisesti muuttaa yllät- tävälläkin tavalla tulevaisuudessa tarvittavia mediavalmiuksia. Tällöin muutoksen sietoky- ky ja oppimiskyky yleisinä kvalifikaatioina vain korostuvat. Vastaavasti vuoden 1997 tulevai-

ARVAUKSIA SUOMALAISEN TIETOYHTEISKUNNAN

TULEVAISUUDESTA

Jussi T. Koski

KOULUTUSPOLITIIKKAA

(2)

343

AIKUISKASVATUS 4/97

suusbarometrin kysymyksenasettelut ja vasta- ukset kertonevat kymmenen vuoden kuluttua vain mielikuvituksemme ja visiointikykymme rajallisuudesta.

Polarisoitumisen uhka

Barometrin asiantuntijoiden mielestä lähimmän viiden vuoden aikana keskeisin tietoyhteiskun- takehityksen trendi on hälyttävästi se, että tie- toyhteiskunnan toteutuminen kärjistää eroa menestyjien ja putoajien välillä. Vastaavasti asiantuntijoiden enemmistö ei usko, että tieto- yhteiskunnassa kannetaan yhteiskunnallista vastuuta tietoverkkojen ulkopuolelle jäävien oikeuksista.

Barometrin toinen kysymysosio antaa edellis- ten tulosten kanssa ristiriitaisen, mutta valoi- samman tuloksen. Vaikka asiantuntijat ovat huolissaan yhteiskunnallisten erojen kärjistymi- sestä, he eivät kuitenkaan usko, että lähivuosi- na elinikäinen oppiminen rajautuu eliitin yk- sinoikeudeksi tai jää tyhjäksi iskusanaksi.

Eri kysymysosioiden antamien tulosten välinen ristiriita tulee huomata, eikä pidä tuudittautua uskomaan, että optimistisempi arvio on se oi- kea.

Tulevaisuuden sivistynyt ihminen

Muuttuvassa yhteiskunnassa joudumme mää- rittelemään yhä uudelleen, mitä on olla sivisty- nyt ihminen. Perinteisesti sivistynyt ihminen on ajateltu henkilöksi, joka tietää yleissivistyksek- si määritellyn joukon asioita.

Barometrin mukaan tulevaisuudessa sivistynyt ihminen on oppimaan oppinut henkilö, joka jatkaa oppimista läpi elämänsä. Tulevaisuuden sivistys on avoimena pysymistä ja toiseuden kohtaamista, onpa tämä “toinen” erilainen ih- minen tai omasta poikkeava käsitejärjestelmä tai maailmankatsomus, ja kohdataanpa se kas- votusten, kirjan tai tietoverkon välityksellä. Si- vistys on samalla muuttumista ja suhteellisuu- dentajun kehittymistä kohtaamisen tuloksena.

Voidaan ajatella, että kyky kohdata ja hyödyn- tää käsitejärjestelmien diversiteetti lisää yksi- lön ja yhteisön semanttista ja samalla toimin- nallista vapautta. Tästä näkökulmasta tulevai- suuden sivistys on yhtä paljon kulttuurin ja kä- sitteiden diversiteetin kuin biodiversiteetinkin vaalimista.

Infoähky-yhteiskunta

Hallitsemattomalla ja kritiikittömällä avoimuu- della yhä uudelle informaatiolle, informaatio- narkomanialla, voi kuitenkin olla yllättäviä kiel- teisiä seurauksia. Sen sijaan, että “medioiden välittämän informaatiomäärän kasvu tekee to- dellisuudenkuvastamme jäsentyneemmän ja rea- listisemman”, barometrin asiantuntijat uskovat enemmän siihen, että “medioiden välittämän informaatiomäärän kasvu saa meidät kadotta- maan todellisuuden tajumme, passivoi meitä ja heikentää toimintakykyisyyttämme”. Näiden väittämien suhteellinen järjestys on sama kaik- kina tarkasteluvuosina 2003, 2010 ja 2017.

Onko kohtalonamme tietoyhteiskunnassa infor- maatiolla ylikuormitettu henkilökohtainen, poliittinen ja ammatillinen elämä? Uhkaako meitä infoähky? Joka tapauksessa englantilai- sen kirjailijan W. H. Audenin kysymykset näyt- tävät erityisen ajankohtaisilta kehittyvässä tie- toyhteiskunnassa: Missä on viisaus jonka olem- me hukanneet tietoon? Missä on tieto jonka olemme hukanneet informaatioon?

Ongelma on alettu tiedostaa eri tahoilla. UNES- COlle raportoineen Delorsin komission mukaan koulutuksen tavoitteena tulee olla paitsi välit- tää tietoa, myös auttaa ihmisiä olemaan mu- sertumatta informaatiovirtojen alle. Viime ke- väänä loppuraporttinsa jättänyt EU:n tietoyh- teiskunta-asiantuntijaryhmä peräänkuuluttaa vastaavasti ihmisten oikeutta katkaista yhteys verkkoon ja olla vapaa sen jatkuvista vaatimuk- sista aina ja kaikkialla.

Barometrin asiantuntijat uskovatkin uppoutu- van, kiireettömän paneutumisen merkityksen koko ajan kasvavan lähimmän 20 vuoden ai- kana uuden teknologian mahdollistaman reaa-

ENNEN, NYT, TULEVAISUUDESSA

(3)

344

AIKUISKASVATUS 4/97

liaikaisen informaatioprosessoinnin vastapaino- na.

Talouden imperatiivi

Sivistyksen määritelmistä kahta pidettiin mer- kitykseltään vähentyvänä. Näitä olivat “sivis- tyksellä ei ole päämäärää itsensä ulkopuolella”

sekä “sivistys on kykyä haastaa ‘jumalallistet- tua eksperttiyttä’ millä tahansa inhimillisen toi- minnan alueella.”

Jälkimmäisen määritelmän heikko menestys kertoo tietoyhteiskunnan kehittymisestä yhä sektoroidumman asiantuntijakulttuurin suun- taan. Eksperttiys varmasti on monessa suhtees- sa tavoiteltavaa, mutta “jumalallistettu ekspert- tiys” tuntuu kyseenalaiselta asiantuntijuuden palvonnalta.

Sosiologi Zygmunt Bauman on kritisoinut asian- tuntijakulttuuria siksi, että sen tarkoitukseksi muodostuu helposti kasvattaa asiantuntijuuden kohteiden riippuvuutta. Bauman näkee riippu- vuuden asiantuntijapalveluista yhtenä nyky- yhteiskunnan keskeisenä alistusmekanismina.

Yksilöiden ja ryhmien omaan näkemykseen ja kokemukseen pohjautuvaa tietoa ei saisikaan sulkea kehittyvän tietoyhteiskunnan tiedonkä- sityksen ulkopuolelle. On vaarallista, jos emme kohta osaa edes olla onnellisia ilman asiantun- tijan apua.

Väitteen “sivistyksellä ei ole päämäärää itsen- sä ulkopuolella” huono sijoittuminen voidaan tulkita klassisen Bildung-tradition syrjäytymi- seksi sivistysajattelustamme. Niin saksalainen Bildung-traditio kuin angloamerikkalainen li- beral arts -traditiokin ovat korostaneet oppi- misen ja itsensä kouluttamisen itseisarvoista luonnetta. Tieto- ja kilpailuyhteiskunnassa tie- to kuitenkin pääosin on olemassa vain sovel- luksissa, ja tiedon arvo tavarana, tuotteena ja vaihdon välineenä korostuu.

Kysymyksenasettelu liittyy myös aikuiskasva- tuksen piirissä perinteisesti keskeiseen vaikka- kin viime vuosina yhä enemmän hämärtynee- seen erotteluun ammatillisen ja ei-ammatillisen

aikuiskasvatuksen välillä. Toivottavasti baro- metrin tulokset eivät heijastele brittiläisen kir- jailija-filosofi John Fowlesin Aristos-teoksessa jo vuonna 1964 esittämää näkemystä, jonka mukaan oma aikamme kuuluu laadullisesti hei- koimman koulutuksen saaneisiin aikakausiin, koska “koulutus on kaikkialla antanut periksi taloudellisille tarpeille”.

Kirjoittaja toimii opetusministeriössä opetuksen, tutki- muksen ja kulttuurin tietoyhteiskuntaneuvottelukunnan pääsihteerinä ja on yksi Sivistyksen tulevaisuusbaro- metri 97 -tutkimuksen kirjoittajista.

KOULUTUSPOLITIIKKAA

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Portinin omat esimerkit kissojen näkökyvystä tai Kaspar Hauserin kyvyttömyydestä oppia kieltä enää 16-vuotiaana paljastavat juuri sen, että aivo- jen oppimiskyky on monin

Lähtötason arviointien kyky ennustaa suullisen kielitaidon kehittymistä huonommin kuin kirjallista osaamista viitannee siihen, että suullinen kielitaito kehittyy usein

Kriittinen ajattelu perustuu siihen, että opis- kelija opettelee itse löytämään kiinnostavan ky- symyksen tai mielekkääksi koetun ongelman, jota hän lähtee

Mukana on myös opiskelijanäkökulma: luovaa kirjoittamista opiskellut Saara Henriksson kertoo kokemuksistaan, joista on ollut hyötyä työelämässä toimittajana ja tiedottajana

Samoin palautetta olisi mukava saada sekä suoraan toimitukselle että avoimina kommenttikirjoituksina.. Myös pohdiskelut tieteellisen keskustelun suunnasta ja luonteesta

Laskelmat osoittavat, että globaalisti oikeuden- mukainen päästövähennystavoite 1,5 asteen maa- ilmassa tarkoittaa Suomen osalta fossiilisten ja polttoperäisten

Tällaisia ovat tiedon taso eli inhimillinen pääoma, erottautumisen kyky eli kulttuurinen pääoma, ympäristö tila eli luontopääoma ja nyt esillä oleva sosiaalipää-

1. Kyky torjua alueen loukkaukset sekä puolueettomuuden louk- kaukset sekä kyky rangaista loukkaaja. Kyky torjua joka hetki tavanomaisin voimin tehty yllätyshyök- käys