• Ei tuloksia

Hyvällä luennoitsijalla on kyky herättää ajatuksia näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Hyvällä luennoitsijalla on kyky herättää ajatuksia näkymä"

Copied!
9
0
0

Kokoteksti

(1)

234

T

ässä artikkelissa tarkastelemme oppimis- päiväkirjan tarjoamia mahdollisuuksia kä- sitteelliseen muutokseen historian luento- opetuksessa. Kysymykseen sisältyy monta ulot- tuvuutta, jotka koskettavat luennon eri vaiheita:

millaista ohjeistusta oppimispäiväkirja kaipaa, tuleeko esimerkiksi antaa valmiita kysymyksiä.

Miten oppimispäiväkirja laaditaan oppimista par- haiten hyödyttävällä tavalla? Tähän liittyen poh- dimme myös sitä, miten oppimispäiväkirja arvos- tellaan eli millä mitataan, että oppimista on todel- la tapahtunut. Koska uudemman oppimiskäsityk- sen mukaan yhteisöllinen ja vuorovaikutukseen perustuva oppiminen tukee parhaiten oman asian- tuntijuuden kehittymistä (esim. Repo-Kaarento

& Levander 2003), päädyimme käyttämään poh- dinnan apuna vertaisarviointia.

Teimme kaksi luento-opetuskokeilua syksyllä 2004. Luentosarja Sivistys, renessanssi ja histo- riankirjoitus: Jacob Burckhardt nykypäivän kult- tuurihistorioitsijan näkökulmasta oli tarkoitettu historian syventävien opiskelijoille Turun yli- opistossa. Toinen opetuskokeilu oli sisustuksen historiaa käsittelevä viiden opintoviikon luento- kurssi. Se liittyi Turun ammattikorkeakoulun täy- dennyskoulutus- ja palveluyksikön järjestämiin kaksivuotisiin sisustussuunnittelun erikoistumis- opintoihin, jotka ovat ammatillisista kehittämistä edistäviä opintoja. Kurssin osallistujat ovat ai- kuisopiskelijoita.

HYVÄLLÄ LUENNOITSIJALLA ON KYKY HERÄTTÄÄ AJATUKSIA

Oppimispäiväkirja historian opetuksessa käsitteellisen muutoksen välineenä

RIITTA-KAARINA KUPKE JA PAULIINA PEKKARINEN

PELASTAKAA LUENTO!

Sosiologi Gerard Delanty esitti 1990-luvun lopulla, että globalisaation aikakaudella tieto itseisarvona ja yliopis- toinstituutio tiedon yksinoi- keutettuna tuottajana ovat tulleet tiensä päähän. Yksi Delantyn teeseistä on se, että tutkimus ja opetus ovat eriy- tyneet lopullisesti toisistaan:

sillä, mitä tutkitaan, ei ole enää juurikaan tekemistä sen kanssa, mitä opiskelijat tarvit- sevat opiskellakseen. Tutki- mus itsessään on niin spesia- lisoitunutta, etei sitä voida tuoda luennolle. Siitä seuraa, että tutkijat eivät ole enää kiinnostuneet opettamisesta.

(Poikela 2005, 60.) Yleissivis- tävän koulutuksen saaneen historiantutkijan näkökulmas- ta luento-opetuksen haasteet ovat päinvastaisia: kuinka tarjota jokaiselle opiskelijalle häntä hyödyttävää tietoa tin- kimättä teoriasta?

Pauliina Pekkarinen Riitta-Kaarina Kupke

AIKUISKASVATUS 3/2005 NÄKÖKULMIA KÄYTÄNTÖÖN

Miten tehdä luennosta, joka edelleen mielletään opettajakeskeiseksi, suulliseksi ja behavioristiseksi opettamisen muodoksi, entistä oppilas- keskeisempi ja osallistuvampi oppimismuoto? Konstruktivismin ydinajatus on behaviorismille päinvastainen: se törmäyttää opiskelijan vanhat käsi- tykset uuden tiedon kanssa ja siten muuttaa niitä. Yhden luento-opetuksen välineen tarjoaa oppimispäiväkirja, jonka käytöllä on pitkä historia.

Kirjoittajien näkökulma on historianopetus yliopistossa.

(2)

235

Luento-opetusta on vaikea sovittaa opiskeli- jaa aktivoivaan ja konstruktivistiseen opetus- muotoon. Perinteisesti luento-opetus on ollut opettajakeskeistä ja suullista. Jos katsotaan kas- vatuksen historiaa, niin silloin, kun oppikirjoja ei vielä ollut, opetus perustui pitkälti ulko- ja ää- neenlukuun. Jussi Nuortevan (1997, 38, 41, 45) mukaan Turun dominikaanikonventissa toimi tiet- tävästi jo 1328 lehtori (lector), jonka tehtävänä oli Raamatun luennoiminen (lector biblicus).

1400-luvulla dominikaani Nicolaus Olavi oli lec- tor sententiarum, ja hän luennoi Petrus Lombar- duksen sentessikommentaareista. Näiltäkin leh- toreilta edellytettiin yliopistokoulutusta. Ulko- ja ääneenluku säilyivät pitkään luennon perusidea- na siitäkin huolimatta, että esimerkiksi renessans- sihumanistit keskustelivat luennoitsijan toimen- kuvasta. Pohdittiin luennoitsijan pätevyyttä, esi- merkiksi saako kirjallisuuden professori luennoi- da filosofiaa, ei niinkään opetusstrategiasta.

Nuortevan mukaan vaikutteita oli saatu espan- jalaisen Juan Luis Vivesin kasvatusteorioista, jot- ka korostivat etenkin opettajan ja oppilaan väli- sen suhteen tärkeyttä. Järjestelmän teho perus- tuikin intensiiviseen opiskelijoiden ja opettajien vuorovaikutukseen. Luento säilyi siitä huolimat- ta pitkään Euroopassa ja Suomessa, koska yli- opistoilla ei ollut rahaa uusiin kirjoihin ja koska kirjojen painattaminenkin oli kallista. (Nuorteva 1997, 197–199.)

M

iten sitten tehdä luennosta, joka edel- leen mielletään opettajakeskeiseksi ja suulliseksi, entistä oppilaskeskeisempi ja osallistuvampi oppimismuoto? Yhden mahdol- lisuuden ongelman ratkaisuun tarjoaa oppimis- päiväkirja, jonka käytöllä on pitkä historia. Ame- rikassa niitä on käytetty eri tarkoituksiin, mm.

opettajankoulutukseen jo 1970-luvulta lähtien.

Suomeen oppimispäiväkirjan toi professori Pirjo Linnakylä kirjoitusprojektillaan 1984. Sittemmin oppimispäiväkirja on yleistynyt konstruktivisti- sen oppimisteorian myötä. Tutkijat Irma Lonka ja Kirsti Lonka ovat Suomessa kehittäneet aktivoi- via kirjoitusharjoituksia yliopisto-opetuksessa.

Myös viimeaikaiset keskustelut opetusstrategi- asta, opiskelijan itseohjautuvuudesta, käsitteel- lisestä muutoksesta ja vuorovaikutuksesta ovat lisänneet kiinnostusta oppimispäiväkirjaan. (Lon- ka, Lonka, Karvonen & Leino 2000; Lindblom- Ylänne, Levander & Wager 2003.)

LUENNOIMISESTA KOHTI LUOVAA OPPIMISTA

Historiantutkijan näkökulmasta tarkasteltuna opet- tajakeskeisyys ja oppijakeskeisyys opetuksen pedagogisina lähtökohtina näyttävät perustuvan kahteen erilaiseen tietoteoreettiseen lähestymis- tapaan. Opetuksen käytännössä tämä raja on tie- tysti liukuva. Opettajakeskeisyyden taustalla ole- va behaviorismi on psykologinen suuntaus, joka keskittyy ihmisen ulkoisen käyttäytymisen tutki- miseen. Siksi se liitetään usein empiristiseen tie- tokäsitykseen, jonka mukaan tieto on kokemus- peräistä ja aistihavaintoihin perustuvaa. Oppija- keskeisyyden taustalla on puolestaan konstruk- tivismi, joka tarkoittaa, että ihminen voi rakentaa käsityksiään todellisuudesta ja että tämä konst- ruoiminen edellyttää sosiaalista kanssakäymistä.

(Korpisaari 2004, 206–207.)

Myös käytännön tasolla erot näiden kahden pedagogisen lähtökohdan välillä näkyvät ope- tuksessa monin eri tavoin. Harri Korpisaaren (2004) mukaan muutos oppimiskäsityksessä (“yleisdidaktiikassa”) yleensä on näkynyt myös historianopetuksessa. 1980-luvulta lähtien kog- nitiivis-konstruktivistinen oppimiskäsitys on noussut empiristis-behavioristisen oppimiskäsi- tyksen rinnalle. Behaviorismi muodosti Suomes- sa historian(kin) kouluopetuksen teoriapohjan erityisesti 1920-1960 –luvuilla. Se korosti opetta- jajohtoista ja tiedonsiirron kaltaista opettamista.

Itse asiassa kasvatustieteen historiasta jo 1800-luvun lopulta lähtien kiinnostavia keskus- teluja. Johan Heinrich Pestalozzin ja Johan Fried- rich Herbartin kasvatusfilosofian hengessä ope- tuksella oli kaksi johtavaa teesiä. Ensinnäkin op- piminen perustui ajatukselle, että tietoa voi saa- da ympäröivästä maailmasta havainnoimalla. Toi- seksi ei saanut ottaa uusia asioita tarkasteltavak- si ennen kuin aiemmin opittu hallittiin perusteelli- sesti. (Korpisaari 2004.) Kyse oli ns. ”tieteellises- tä” pedagogiikasta, joka pyrki tekemään opetuk- sesta systemaattista ja loogista. Oletettiin, että käsitteenmuodostus tapahtuisi tiettyjen lainalai- suuksien mukaan. Näiden muodollisten asteiden selkeys oli Herbartin suosion syy Suomessakin 1900-luvun alussa (Mikael Soininen, myös W.

Ruin, A. Lilius), kun kasvatustieteessä empiiri- nen tutkimus syrjäytti hegeliläisen ajattelun. Toi- saalta se oli myös kritiikin aihe etenkin opettaja- keskeisyytensä vuoksi. (Rinne, Kivirauma & Leh- tinen 2000.)

AIKUISKASVATUS 3/2005 NÄKÖKULMIA KÄYTÄNTÖÖN

(3)

236

Tämän päivän historiatieteeseen sopii hyvin konstruktivismin mukainen luovan tiedemiehen ihanne. Konstruktivismi pyrkii törmäyttämään opiskelijan vanhat käsitykset uuden tiedon kans- sa ja muuttamaan käsityksiä. Ympäristön havain- nointi on aikaisempien tietojen ja uskomusten ohjaama tapahtuma. Siten oppiminen ei ole pas- siivista tiedon vastaanottamista ja varastoimista mieleen, vaan aktiivista tietojen ja taitojen konst- ruointia. (Lehtinen, Vauras, Salonen & Kinnu- nen.) “Tallenna ja tulosta” –strategian sijaan vii- meaikainen oppimispsykologinen tutkimus on korostanut oppimisessa ongelmakeskeisyyttä, johon kuuluu kyky muotoilla ongelmia, joilla on tieteellistä ja/tai käytännöllistä sovellusarvoa (Lonka 1997, 7, 11). Konstuktisivismi painottaa niitä käytännöllisiä tilanteita, joissa ihmiset taito- jaan käyttävät (ns. situationaalinen oppiminen).

Siten se edellyttää entistä parempaa ymmärrystä oppimisen käytäntöjen ja teorioiden suhteesta:

toiminta on nähtävä sosiaalisessa, kulttuurises- sa ja fyysisessä ympäristössään. Nykypäivänä tarvittava tietämys on jakautunut moneen koh- teeseen eikä olisi mielekästä, että yksi henkilö yrittäisi omaksua kaikkea tietoa. Olennaista on oppia koordinoimaan eri tiedon lähteitä ja olla vuorovaikutuksessa erilaisten asiantuntijoiden kesken. Niinpä onkin tultu siihen johtopäätök- seen, että ryhmätyöskentely ja jaettu asiantunti- juus ovat edullisia oppimisen kannalta. (Lehti- nen, Vauras, Salonen & Kinnunen.)

Kulttuurihistorian metodologiassa tunnuste- taan subjektiivisuus ja tutkijan oma persoonalli- suus menneisyyden tulkitsijana. Keijo Virtanen tähdentää, että historioitsijalla on tekojen ja ta- pahtumien seurauksena sellaista tietoa, jota ei menneisyyden ihmisillä itsellään ollut heidän ryh- tyessään toimintaan. (Virtanen 1987, 18.) Histori- oitsijan on siis muistettava, että tulkitessaan men- neisyyttä hän on pakostakin kiinni ajassaan.

Oman käsityksen rakentamisesta on kyse myös kulttuurihistorian metodologian peruskäsitteissä, kuten dialogisuus. ”Hyvä tutkimus ei vain lisää tietoamme menneisyydestä, vaan antaa myös välineitä oman ymmärryksemme korjaamiseen.

Dialogin päätyttyä kysyjän ymmärrys sekä men- neisyydestä että itsestään ja omasta sijainnistaan maailmassa ja historiassa on muuttunut.” (Immo- nen 2001, 23.)

Siten opetuksen lähtökohtana on oltava se, ettei historioitsija voi saavuttaa menneisyyttä sellaisena kuin se oli. Historioitsija ei kenties voi

“sammuttaa itseään”, mutta hän voi tulla tietoi- semmaksi itsestään. Tutkiva oppiminen lähtee siitä, että historia on subjektiivista, konstruktii- vista ja tulkinnallista tietoa ja taitoa (Voss & Wi- ley 1997; Limon & Mason 2002). Opettamisessa tulisi ottaa huomioon erilaisten oppimisympäris- töjen lisäksi esimerkiksi opiskelijan persoonalli- suus, motivaatio ja tunteet (Eteläpelto & Tynjälä 1999; Lehtinen et al. 2000). Opiskelijoiden erilai- set orientaatiotavat voivat muodostua oppimisen esteeksi (Merenluoto & Lehtinen 2004).

Pyrkimys aitoon dialogiin on tärkeää opetuk- sessa: nykyään tarvittava tietämys on jakautu- nut moneen kohteeseen. Opettajalta vaaditaan taitoa koordinoida eri tiedon lähteitä ja olla vuo- rovaikutuksessa erilaisten asiantuntijoiden kes- ken. (Lehtinen et al. 2000.) Näitä vaatimuksia on usein vaikea sovittaa yhteen opettajakeskeiseen opiskeluun, kuten luento-opetukseen, johon liit- tyy pakollinen kirjallisuus ja jonka suoritustapa- na on usein tentti.

Historioitsijasta opettajana on esitetty erilai- sia ja keskenään ristiriitaisia näkemyksiä. Vuosi- sata sitten, objektiivisuutta pidettiin historian- opetuksen ideaalina. Historiatieteen tuli metodeil- taan muistuttaa luonnon- tai yhteiskuntatiedet- tä, ja historioitsijan ihanteena oli objektiivinen tiedemies. Vielä nykyään kasvatuksen tehtävänä nähdään joskus objektiivisesti arvokkaiksi tiedet- tyjen ajatusten siirtämistä. Vastaavasti konstruk- tivismia on arvosteltu liiasta subjektiivisuudesta ja siihen liittyvästä arvorelativismista. (Historian kouluopetuksen kohdalla ks. Korpisaari 2004.) Toisaalta yliopisto-opetuksen näkökulmasta tämä ei näytä ongelmalta. ”Arvoihin kasvattamisen”

sijaan yliopiston historianopetuksen tavoitteena on opettaa kriittisyyttä ja asioiden suhteellista- mista, esimerkiksi erilaisia historianäkemyksiä ja tutkijoiden eriäviä tulkintoja esittämällä.

HAASTEENA KÄSITTEELLINEN MUUTOS

H

istorian käsitteet ovat usein vaikeasti määriteltävissä ja, toisin kuin esimerkiksi luonnontieteissä, ne tulevat parhaiten ymmärretyiksi kontekstissaan (esim. Limon 2002).

Historioitsijan perustaitoihin kuuluu kyky nähdä asiat oikeissa yhteyksissään. Sen opettaminen on niin haastavaa, että luennoitsija ei voi vain toimia ajatusten “kaatajana”. Kulttuurihistorioit-

AIKUISKASVATUS 3/2005 NÄKÖKULMIA KÄYTÄNTÖÖN

(4)

237

sijan tehtävänä on etsiä asioille ja ilmiöille merki- tyksiä, ja usein juuri aikalaishorisontista katsot- tuna. Esimerkiksi Burckhardt-luennon tavoite oli antaa yleiskatsaus historiankirjoituksen histori- an vaiheista ja esitellä erilaisia tapoja ymmärtää kulttuurihistoria alkaen Jacob Burckhardtista 1800- luvun lopulta. Taustalla oli ajatus, että historian- tutkimuksen lähtökohdat, käsitteet ja metodit ovat historiallisesti ja kulttuurisesti rakentuneita: ne ovat erilaisten tulkintojen kohteita ja siten muut- tuvia. Tärkein luennon tavoite oli antaa Burck- hardtin esimerkin kautta tietoa historiankirjoituk- sesta ja sitä kautta ehkä tarjota avaimia omakoh- taiseen pohtimiseen ja ajatteluun.

Luennoitsijalta vaaditaan kykyä olla ajatusten herättelijänä. Myös vaatimus luennoitsijasta tie- don ja tutkimustulosten tarjoajana on nähtävä tästä näkökulmasta. Onnistuessaan luento voi johdattaa opiskelijan miettimään paikkaansa his- torioitsijana tai kulttuurihistoriankirjoituksen luon- netta gradun teeman kannalta. Oppimistulokset- kin ovat parempia, jos opiskelija kokee luennon mielekkääksi. Haasteena on kuitenkin yleisesityk- sen sitominen yksittäisen kuulijan aikaisempaan tietoon. Miten siis luennoitsija voi opettaa konk- retian kautta suhteessa esimerkiksi opiskelijan gradun teemaan?

Pohjustimme tavoitteitamme käsitekyselyillä.

Burckhardt-luennon ensimmäisellä kerralla teh- tiin käsitekysely kahdesta keskeisestä käsittees- tä: sivistys ja renessanssi. Käsitekyselyjen tulok- set ja palaute, tukivat lähtöoletusta, että nämä peruskäsitteet eivät olleet kaikille entuudestaan tuttuja tai ne ymmärrettiin hyvin eri tavalla. Riip- puen esimerkiksi vastaajan pääainetaustasta ne herättivät opiskelijoissa erilaisia mielikuvia. Re- nessanssia luonnehdittiin antiikin heräämiseksi, keskiajan jatkeeksi tai kokonaan uudeksi epoo- kiksi maailmanhistoriassa, jolloin mm. kauppa ke- hittyi; sivistys kuvattiin tapahistoriaksi, sydämen sivistykseksi, oppisivistykseksi jne.

Sivistyksen kategorisointi ei mielestäni ole täy- sin mahdollista. Termillä voidaan viitata lukenei- suudesta muodostunutta tietoa. Toisaalta sivis- tyksen historiallinen konteksti usein määrittää tiet- tyjä aikakausia (esim. valistuksen sivistys jne.).

Erityisen hankalaa on määrittää suoranaista si- vistyksen sisältöä, koska määritelmät ovat kult- tuurisidonnaisia ja muuttuvat ajan ja paikan mu- kana.

Uuden ajan alun myötä syntynyt hienouden ja tyylin ideaali. Kulkee käsittääkseni sivilisaatio-

ajattelun kanssa rinnan. Alun perin sivilisaatio (nykyaikaan viittaavassa merkityksessä) oli rikos- oikeudellisen osan muuttuminen rangaistus- luokaltaan lievemmäksi, siis eräänlaista tapauk- sen kerrostumista. …Ymmärtääkseni jossain mie- lessä kulttuurin vastakohta.

Sisustuksen historiaa käsittelevän luentokurs- sin puolivälissä tehtiin käsitekysely Mitä kult- tuurihistoria on? Kyselyn tarkoituksena oli sel- vittää, olivatko opiskelijat sisäistäneet asian.

Koska joillekin opiskelijoille kulttuurihistorian käsite oli jäänyt epäselväksi, painotettiin kulttuu- rihistorian näkökulmaa erityisesti opiskelijoiden etätehtävien ja esitelmien yhteydessä keskuste- lemalla asioista yhdessä. Kulttuurihistorialla ym- märrettiin tavallisten ihmisten elämää eri aikakau- sina, mutta myös ns. korkeakulttuuria, eri maiden kulttuureita tai kulttuurin kehitystä yleensä:

Kulttuurihistoria ei ole pelkästään korkeakult- tuuria, vaan se pitää sisällään myös esimerkiksi nuorison alakulttuurit ja vaikkapa myös “tavalli- sen tallaajan” tavat tehdä asioita ja elää arkipäi- vää.

Kulttuurihistoriaan sisältyy koko elämisen kulttuuri eri aikakausina. Ihmisten elämän- tapa, arvot, yhteiskunnan rakenne yms. hei- jastuvat kaikkeen, kuten taiteeseen, musiik- kiin, pukeutumiseen, arkkitehtuuriin, sisus- tukseen ym. Kulttuurihistoriaan kuuluu em.

asiat, jotka heijastavat eri aikakausien kult- tuuria.

Kaikki, mikä heijastaa ihmisen ja ihmiskun- nan kehittymistä, voidaan sanoa kulttuurihis- toriaksi.

Kuulijoiden erilaisten odotusten näkeminen olikin hyvin antoisaa luennoitsijan kannal- ta.

Syventävien opintojen opiskelijoilta vaaditaan kriittistä arviointia tietoja toistavan oppimisen sijaan. Voisi tietysti väittää, että historiallisen ajat- telun kehittäminen, kuten lähdekriittisyyteen opet- taminen, onnistuu perinteisellä behavioristisella menetelmälläkin. Vossin ja Wileyn (1997) mukaan kuitenkin syvällinen oppiminen vaatii käsitteel- listä muutosta, mikä edellyttää tiedon näkemistä uudessa kontekstissa. Tiedon ymmärtäminen entistä abstraktimmin vaatii opiskelijalta omakoh- taista pohdintaa ja tiedon työstämistä esimerkik- si oppimispäiväkirjan avulla. (Ks. myös Lehtinen, Vauras, Salonen & Kinnunen.)

AIKUISKASVATUS 3/2005 NÄKÖKULMIA KÄYTÄNTÖÖN

(5)

238

OPPIMISPÄIVÄKIRJA KRIITTISEN AJATTELUN JA ITSESÄÄTELYN VÄLINEENÄ

Käytimme oppimispäiväkirja-termiä, jotta se erot- tuisi suppeammasta luentopäiväkirjan ideasta.

Oppimispäiväkirjan tavoitteena on pohtia erilai- sia lähestymistapoja omaan tieteenalaan, histori- aan liittyen. Sari Lindblom-Ylänne, Lena Levan- der ja Maaret Wager katsovat, että oppimispäi- väkirja on itsereflektiota. Siinä voi pohtia esimer- kiksi, mitkä luennon asiat olivat tärkeitä, mitä uu- sia näkökulmia ja asioiden yhteyksiä kurssi he- rätti tai mikä jäi epäselväksi. Kolmanneksi opis- kelija voi pohtia, mitä merkitystä opitulla on hä- nelle itselleen. Opiskelija voi arvioida, onko käsi- tellyistä asioista ollut hyötyä. Nämä kysymykset tähtäävät henkilökohtaisen, analyyttisen ja pe- rustellun näkemyksen esittämiseen. (Lindblom- Ylänne, Levander & Wager 2003.)

Kriittinen ajattelu perustuu siihen, että opis- kelija opettelee itse löytämään kiinnostavan ky- symyksen tai mielekkääksi koetun ongelman, jota hän lähtee oppimispäiväkirjassa selvittämään niin, että samalla yhdistää aiemmin opittua tietoa lu- ennon antiin. Oppimispäivän ideana on, että opis- kelija pohtii kriittisesti luennon keskeisiä kohtia ja etsii yhteyksiä opiskeltavan asian ja ulkopuo- lisen maailman välisten yhteyksien kanssa aiem- man tietonsa perusteella. Niin ajatellen ei välttä- mättä ole eduksi, että opettaja jakaa valmiit oppi- mispäiväkirjojen otsikot. Valmiiden kysymysten antaminen voi suunnata opiskelijoiden ajatuksia niin, että luentoa seurataan valikoidusti. Luen- non aluksi on kuitenkin syytä jakaa kirjoittamis- ohjeet koskien oppimispäiväkirjan laajuutta (6–8 sivua), tyyliä ym. Oppimispäiväkirja voi olla muo- doltaan hyvinkin vapaa – tärkeintä kuitenkin oli- si tuottaa kokonaisia ajatuksia.

Ajatus oman oppimisen arvioimisesta perus- tuu metakognition käsitteeseen. Oppimispäivä- kirjassakin on tärkeää, että opiskelija oppii ajatte- lemaan omaa ajattelemistaan. Samalla kun käy- dään luennoilla, mietitään sekä opittavaan asiaan liittyviä merkityssuhteita että sitä, mitä omassa päässä liikkuu opiskellessa. Oppimispäiväkirjaa tekemällä pyritään tiedostamaan omat ennakko- käsitykset opiskeltavasta asiasta, olemassa ole- vat tiedot ja niiden puutteet, opetettavan asian tarpeellisuus ja merkitys, sidokset aiemmin opit- tuun ja mahdollisesti tulevaisuudessa (gradus- sa) opiskeltavaksi aiottuihin asioihin. Näiden

metakognitiivisten tietojen ja taitojen kehittämi- nen oppimispäiväkirjan avulla palvelee myöhem- minkin opiskelijan uraa, koska ne antavat mah- dollisuuden opiskelun itsesäätelyyn. (Lindblom- Ylänne, Levander & Wager 2003, 328–329.)

LUENNOITSIJA

OPPIMISYMPÄRISTÖN ELÄVÖITTÄJÄNÄ

E

sa Poikela on äskettäin todennut artikke- lissaan, että oppiminen tapahtuu yliopis- tossa opettajasta huolimatta: Täten syy oppimiseen on löydettävissä paitsi oppimisym- päristöstä myös opiskelijan tutkimista muistutta- vasta toiminnasta siinä. Syytä oppimiseen onkin alettu etsiä yliopiston tarjoamasta tieto- ja oppi- misympäristöstä. ”Yliopisto-opetuksen vahvuus ei ole tutkimuksen tulosten välittämisessä kuten usein ajatellaan, vaan toimintaprosessissa, jossa tutkiminen yhdistyy oppimiseen.” (Poikela 2005, 64.) Opetuksessa huomioidaan myös entistä use- ammin opiskelijan motivaatio, emootiot ja erilai- set oppimisympäristöt ja suoritustilanteet. Samoin tässä oppimiskäsityksessä otetaan huomioon opiskelijoiden erilaiset orientaatiotavat, jotka voi- vat muodostua oppimisen esteeksi. (Lehtinen, Vauras, Salonen & Kinnunen.) Kyse on siis siitä, miten luennoitsija voi vaikuttaa luennon ilmapii- riin? Miten hän voi aktivoida kuulijoita?

Aktivoiva opetus voidaan pelkistää kolmeen keskeiseen periaatteeseen, joita ovat 1) diag- nosointi ja aktivointi, 2) oppimisprosessi ja ref- lektiivisen ajattelun tukeminen sekä 3) palautteen antaminen ja väärinymmärryksen haastaminen (Lonka & Lindblom-Ylänne 2001, 37, 40-41; Hak- karainen & Lonka & Lipponen 2004, 104-105). Si- sustuksen historiaa käsittelevällä luentokurssilla kokeiltiin aktivoivaa opetusta käytännössä. En- nen varsinaisten luentojen aloittamista keskus- teltiin sisustussuunnittelusta ja vanhoista huo- nekaluista. Tämän tarkoituksena oli aktivoida opiskelijat ja samalla korostettiin vuorovaikuttei- suutta kertomalla, että on kyse keskusteluluen- noista, jolloin luennoitsija ei ole yksin äänessä, vaan asioita on tarkoitus pohtia yhdessä.

Historialuennon elävöittämisen kannalta kä- sitekyselyt osoittautuivat keskeisiksi, koska ne kertoivat, että kuulijat olivat hyvin erilaisia lähtö- kohdiltaan. Sisustuksen historian luentokurssin varsinaiseen oppimisprosessiin liittyi käsiteky- selyn, keskusteluluentojen ja oppimispäiväkirjan

AIKUISKASVATUS 3/2005 NÄKÖKULMIA KÄYTÄNTÖÖN

(6)

239

lisäksi kolme tutustumiskäyntiä Turussa oleviin kohteisiin, joita olivat Turun linna, Qwenselin talo ja Ett hem. Lisäksi jokainen opiskelija teki kolme etätehtävää kolmesta eri aikakaudesta ja nämä etätehtävät kukin opiskelija esitti luokan edessä.

Opiskelijat pohtivat omissa esitelmissään ja etä- tehtävissään erilaisia aiheita Egyptistä meidän päiviimme kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta katsottuna. Esitelmien aiheet koottiin etukäteen, sillä nämä toimivat myös kurssin kertauksena.

Luennoitsija voi vaikuttaa luennon kiinnosta- vuuteen myös siinä, että hän tarkkailee yleisönsä reaktioita jatkuvasti. Tietysti pelkkää non-verbaa- lista viestintää tulkitsemalla ei vielä pääse kovin pitkälle. Sen tueksi voikin pyytää suoraa palau- tetta kuulijoilta, esimerkiksi käsitekyselyjen avul- la. Myös opintomateriaali voidaan jakaa etukä- teen. Siten luennolla jää enemmän aikaa keskus- teluun ja vuorovaikutukseen. (Kekäle 1993, 107- 111.) Esimerkiksi jos jokin aikakausi jäi opiskeli- joiden esitelmissä käsittelemättä, luennoitsija ker- tasi siihen liittyvät asiat keskustelemalla niistä opiskelijoiden kanssa. Näin opetukseen liittyi varsinaisten luentojen lisäksi vielä kertaus, mikä tehosti oppimista. Opiskelijat saivat rakentavaa palautetta koko oppimisprosessin ajan niin opet- tajalta kuin muilta opiskelijoilta.

Perinteinen tapa havainnollistaa luentoa ovat kalvot, diat ja kuvamateriaali. Jälkimmäisten käyt- täminen voi vaatia kekseliäisyyttä, mikäli luen- non aiheena sattuu olemaan historiankirjoituk- sen historia. Kalvojen lisäksi luentoa voi tosin elävöittää myös sitaatein tai lähdetekstiä analy- soimalla. Luentorungon esitteleminen kalvojen avulla auttaa orientoitumaan puhuttuun asiaan.

Tärkeintä on, että kalvot ovat selkeitä, riittävän isolla fontilla ja että niissä mainitaan keskeiset käsitteet, vuosiluvut ja nimet. (Kekäle 1993, 107- 111.) Myönteistä palautetta annettiin erityisesti kalvojen jakamisesta paperiversiona. Moni opis- kelija kirjoittikin, että jatkossa vastaavat kalvot voisi julkaista ennalta verkossa.

KIRJOITTAMALLA OPPIMINEN

Oppimispäiväkirjan etuna on juuri sellainen vuo- rovaikutteisuus, joka luennolla yleensä muuten jää pakostakin vähemmälle. Millaisia väärinkäsi- tyksiä ja virheellisiä ennakko-oletuksia opiske- lun aikana on joutunut korjaamaan ja miten, mikä aikaansai paremman ymmärryksen muodostumi- sen, mikä tiedonjyvä edesauttoi kokonaisuuden

hahmottamista? Kirjoittamalla voi esimerkiksi ker- toa, mikä jäi kullakin luentokerralla epäselväksi ja millaisille luennon aiheille olisi kiinnostusta enem- mänkin.

Yhtäältä oppimispäiväkirjatyöskentely on hy- vin henkilökohtainen asia. Niinpä voidaan sanoa, että itse oppimispäiväkirjan tuotos ei ole se tär- kein, vaan prosessi, jolla se syntyy. Siksi on tär- keää painottaa, että oppimispäiväkirjaa ei tule kir- joittaa yhdessä hetkessä vaan nimenomaan as- teittain luennon edetessä. Toisaalta oppimispäi- väkirja on myös kertomus oppilaalta opettajalle.

Vuorovaikutteisen luonteensa vuoksi oppimispäi- väkirja palvelee opettajankin omaa kehittymistä, koska se on tavallaan kirjeenvaihtoa opiskelijan kanssa. Nämä tiedot ovat tärkeitä luennoitsijalle tulevan opetuksen suunnittelun kannalta.

Koska sisustuksen kulttuurihistoriaa käsitte- levien opintojen tavoitteena oli syventää ja laa- jentaa ammatillista osaamista tavalla, joka vastaa sekä opiskelijan henkilökohtaisiin kehittymistar- peisiin että työelämässä syntyneisiin osaamis- tarpeisiin, opintojen aluksi jokaisen opiskelijan kanssa tehtiin henkilökohtainen opiskelusuun- nitelma eli HOPS. Sen laatiminen edellyttää ky- kyä oivaltaa tärkeimmät opiskelu- ja työuran kään- nekohdat, kehitysmahdollisuudet ja ristiriidat (Ja- lava & Lehtinen & Palonen 1997, 8–21; Kupila 2002, 30–32).

Sisustussuunnittelun erikoistumisopintoihin kuuluu kiinteänä osana opintojen ohjaus ja sii- hen liittyen oppimispäiväkirja, joka on opiskeli- jan henkilökohtainen kuvaus oman oppimisensa etenemisestä. Opiskelija kirjoittaa siinä kokemuk- sistaan, mielikuvistaan, ajatuksistaan, tunteistaan ja tuntemuksistaan. Oppimispäiväkirjassa tarkas- tellaan opiskelijan omien henkilökohtaisten ta- voitteiden toteutumista. Jokaisen opintojakson päätteeksi opiskelija valitsee päiväkirjastaan ot- teita, jotka hän antaa kurssin ohjaajalle/opettajal- le. Näistä teemoista keskustellaan opintojen oh- jauksen yhteydessä henkilökohtaisesti opiskeli- jan kanssa. Muuten oppimispäiväkirja on henki- lökohtainen eikä sitä arvostella opintosuorituk- sena.

OPPIMISPÄIVÄKIRJAN ARVOSTELEMINEN

M

ikäli oppimispäiväkirja kuitenkin arvos- tellaan, on arvostelun kriteerien löytä- minen ja oppimisen mittaaminen hyvin

AIKUISKASVATUS 3/2005 NÄKÖKULMIA KÄYTÄNTÖÖN

(7)

240

haastavaa. Oppimispäiväkirjan arvioimisesta on esitetty ristiriitaisia näkemyksiä. Lindblom-Ylän- ne esittelee kuitenkin käyttökelpoisia arviointi- kriteereitä. Esimerkiksi John Biggsin ajatukseen perustuva ehdotus oppimispäiväkirjan arviointi- kriteereistä sisältää kiinnostavan ajatuksen tie- don soveltamisesta. Jotta käsitteellinen muutos voisi tapahtua, opiskelijan tulee ymmärtää uusi asia yhteyksissään ja yhdistää tuo tieto aikaisem- piin tietoihinsa. Vain syvällisen ymmärryksen kaut- ta tiedosta voi tulla osa omaa ajattelua – ja siten toimintaa – eikä ulkoapänttääminen riitä. (Lind- blom-Ylänne, Levander & Wager 2003.)

Oppimispäiväkirja on opintosuoritus, jonka avulla opettaja voi arvioida opetuksen tuloksia.

Se kertoo sekä opiskelijan osaamisesta että luen- noitsijan onnistumisesta. Burckhardt-luennolla arvostelemisessa kiinnitettiin huomioita seuraa- viin kysymyksiin: Mitä asioita opiskelija piti kes- keisinä ja miten hän on niitä lähestynyt ja pohti- nut? Miten opiskelija on sisäistänyt keskeisen aineiston ts. luennon pääkohdat? Miten hyvin opetus on saavuttanut tavoitteensa kyseisen opiskelijan kohdalla? Koska tarkoitus oli käyttää oppimispäiväkirjaa opiskelijan suorituksen arvi- ointiin, vaihtoehtona tentille, annettiin sen laati- misesta myös erilliset tarkat ohjeet (teoksesta Yli- opisto-opettajan käsikirja). Siksi arvioinnissakin huomioitiin näiden ohjeiden toteutuminen.

Tärkeimmät arviointikriteerit olivat asioiden sisäistäminen ja kriittinen arviointi. Onnistunut oppimispäiväkirja täytti seuraavat vaatimukset:

1) suuret linjat, 2) olennaisten asioiden mainitse- minen ja ymmärtäminen, 3) opitun tiedon kriitti- nen analyysi ja pohdinta, 4) muotoseikat, kuiten- kin lähinnä luettavuus, selkeys, ytimekäs esitys- tapa ja yhteenveto. Muotoseikkoja tärkeämpää oli kuitenkin itse suoritus. Palautteessa ja arvos- telussa on huomioitava myös opiskelijan yrittä- minen. Muussa tapauksessa opiskelija voi ko- kea, että arvostelussa on hänelle yllätyksellisiä asioita tai sellaista, johon hän ei itse voi vaikut- taa. Silloin opiskelija voi menettää mielenkiinton- sa. Erityisen kunniamaininnan ansaitsivat sellai- set työt, joissa näkyi omintakeisuus.

Koska kyseessä on henkilökohtainen tuotos, hienotunteisuus on tärkeää. Kuten Lindblom- Ylänne ja Nevgi toteavat taitavaksi kirjoittajaksi kehittyminen ei tapahdu hetkessä, vaan edellyt- tää, että opiskelija erottaa toisistaan kirjoittajan ja tekstin. Kyse on pitkälti myös erilaisten psyyk- kisten tekijöiden vaikutuksesta ja niistä, esimer-

kiksi puolustusmekanismeista yli pääsemisestä.

(Lindblom-Ylänne & Nevgi 2003) Opettaja voi tässä auttaa antamalla sellaista palautetta ja arvi- ointia, johon opiskelija kokee itsekin voivansa vaikuttaa, muuten itseohjautuvuus kärsii.

AJATTELUN, KIRJOITTAMISEN JA OPPIMISEN KOLMIYHTEYS

M

iten sitten voidaan mitata, että oppimis- ta todella on tapahtunut? Ensimmäinen vaikeus onkin siinä, että oppiminen on niin henkilökohtainen prosessi. Joskus se on jopa opiskelijan oma käsitys siitä, että kehitystä on tapahtunut. Eräs opiskelija kirjoitti luennon alus- sa, että kolmekymmenluvun sotilaallilsesta tie- dusteluyhteistyöstä gradunsa tehneenä niin si- vistyksen ja renessanssin käsittet, kuin Burck- hardtkin, tuntuvat aika kaukaisilta. Oppimispäi- väkirjassa hän kuitenkin oli tullut siihen tulok- seen, että:

Renessanssi vaikuttaa olleen Burckhardtille ajassa paikallaan leijuva ja suojattu aikakausi vailla keskiaikaan ulottuvia yhteyksiä. Hän teki poliittisen päätöksen valitessaan, mistä kirjoitti ja mitä hän jätti mielikuvituksensa sekä tulkintansa ulkopuolelle. . .

Historiankirjoitusta on verrattu siltaraken- nelmaan, jonka pilarit ovat lähteitä ja niiden välissä kulkeva siltä muodostuu tulkinnasta.

Tämän vertauksen pohjalta Burckhardtilla oli omanlaisensa silta, jota voitiin rakentaa hä- nen omista tarpeistaan. Lienee aiheellista pohtia, saiko yhden siltapilarin vääristymä koko rakennelman heilumaan?

Toisaalta oppimisen mittaaminen ulkopuolisen silmin on hankalaa tai voi aiheuttaa erilaisia tul- kintoja arvosanasta opiskelijan ja luennoitsijan välillä. Myös oppimispäiväkirjojen vertaaminen keskenään on ongelmallista: olisi muistettava opiskelijan oma taso ja muiden opiskelijoiden suoritukset. Historian luento-opetuksen arvos- telussa voidaan huomioida aikaisempien käsite- kyselyjen tulokset. Siten on mahdollista verrata opiskelijan omia lähtökohtia ja lopputulosta, eli oppimispäiväkirjaa:

Tyylihistoria on tullut minulle tutuksi aikai- sempien opintojen yhteydessä. . . Silti uutta ajatusta syntyi tämänkin kurssin aikana. Ko- konaisuuksien hahmottamisen yhteydessä

AIKUISKASVATUS 3/2005 NÄKÖKULMIA KÄYTÄNTÖÖN

(8)

241

huomio kiinnittyi minulle uusiin aiheisiin, sil- lä esim. sisätilojen katot, lattiamateriaalit ja tapetit olivat ennen jääneet melko vähälle huomiolle aikaisemmissa opinnoissani. Myös muodikkaat pikkutavarat ja niiden sijoittelu huoneissa olivat mielenkiintoisia uusia koh- teita. Kulttuurihistoriallisen tutkimuksen kohde voi syntyä juuri pikkutavaroista, ko- risteista tms. Mitä silloin oikeastaan tavoi- tellaan? Ehkä jotakin sellaista, mitä sinä his- toriallisena aikana pidetään tärkeänä ja ta- voiteltavana osana elämää ja onnea, ihmise- nä olemista ja itsenä toteuttamista.

Tietysti oli opiskelijoita, jotka jo luennolle tulles- saan ja käsitekyselyissä osoittivat olevansa hy- vinkin kriittisiä ja kyvykkäitä problematisoimaan asioita, kuten renessanssin käsitettä. Joissakin tapauksissa käsitteellinen muutos kuitenkin oli todella konkreettinen. Opiskelijan aikaisempi kä- sitys saattoi olla hyvinkin yksioikoinen. Sitä vas- toin oppimispäiväkirja osoitti, että opiskelija oli oppinut problematisoimaan asioita ja näkemään keskeiset käsitteet suhteellisempina ts. relativis- tisemmin:

Kaikki antiikin aikaan liittyvät aikakaudet antavat ehdottomasti perspektiiviä nähdä myös tätä päivää toisin silmin, ymmärtäen kulttuurin syntyä ja historiaa ja miten kaikki nivoutuvat toisiinsa ja vaikuttavat läpi vuo- sisatojen, yhä edelleen!

Relativistisen ajattelun opettaminen on keskei- nen piirre historianopetuksessa Limonin mukaan.

Tällaisissa edellä mainituissa tapauksissa muu- tos vastasikin hyvin Limonin (2002) kuvausta kä- sitteellisestä muutoksesta. Limonin mukaan kä- sitteellinen muutos on prosessi, jonka kuluessa yksilön aikaisempi tieto muuttuu uuden tiedon seurauksena. Historiassa käsitteellinen muutos tarkoittaa sitä, että ajatus ei vain rikastu, vaan koko ajattelutapa ja ymmärrys asiasta muuttuvat.

Käsitteet ja opetussisällöt jäsennetään uudella tavalla. Tiedon lisääntyessä opiskelijasta myös tulee entistä kriittisempi, koska hänellä on entistä enemmän edellytyksiä arvioida uutta tietoa.

Tällaista oppimisprosessia voisi verrata Anita Malisen kuvaamaan ”särön” syntymiseen, joka syntyy persoonallisen tiedon ja ”ravistelevan”

oppimiskokemuksen yhteentörmäyksessä. Mali- sen mukaan opettaja voi yrittää järjestää säröjä synnyttäviä tilanteita, sillä särötilanteessa aikui- sessa herää tarve todelliseen oppimiseen, joka

muuttaa hänen tapaansa ajatella ja toimia. Tällai- set tilanteet ovat oppimisen näkökulmasta katso- en vedenjakajia, joissa oppiminen joko käynnis- tyy tai ei käynnisty. (Malinen 2002, 69–70.)

LOPUKSI

Luennon voi sanoa onnistuneen silloin, kun opis- kelija kykenee oppimispäiväkirjassaan arvioimaan kriittisesti opetettua asiaa. Syventävissä opin- noissa tällainen oppilaskeskeisempi opetusstra- tegia palkitaan, toisin kuin perus- ja aineopin- noissa, joissa opettajakeskeisyys korostuu. Ko- keilu osoitti, että oppimispäiväkirja on myös mo- tivoiva opiskelutapa. Kaksi kolmasosaa luennol- le osallistujista halusi suorittaa sen mieluummin oppimispäiväkirjana kuin tenttinä. Yliopisto-opis- kelijat valitsivat oppimispäiväkirjan vapaaehtoi- sesti, mieluummin kuin tentin. Sen sijaan ammat- tikorkeakoulun opiskelijoilla oppimispäiväkirja kuului henkilökohtaiseen opintojen ohjaukseen.

Tämä on kiinnostavaa, kun ottaa huomioon viimeaikaisen keskustelun ammattikorkeakoulun ja yliopistokoulutuksen rajanvedosta. Kun pu- hutaan yliopisto-opetuksen ja ohjaamisen kehit- tämisestä, esiin on nostettu ongelmaperustainen pedagogiikka. Opettajalta ja tutkijalta vaaditaan kykyä ohjata oppimista ongelmanratkaisun pe- rustalta. Tätä vaatimusta perustellaan sillä, että tutkiminen opitaan parhaiten tekemällä. (Poikela 2005, 63, 65.) Oppimispäiväkirjan avullahan voi- daan lisätä sekä tekemällä oppimista että tunnet- ta, että voi itse ohjata oppimistaan.

Arvostelemiseen liittyvistä ongelmista huoli- matta oppimispäiväkirja selvästi tarjoaa välineen luento-opetuksen kehittämiseen. Oppimispäivä- kirja kehittää kirjoittamisvalmiuksia. Kirjoittami- nen puolestaan kehittää ajattelua, esimerkiksi asi- oiden välisten suhteiden ymmärtämistä. Oman ajattelun näkeminen paperilla taas antaa mahdol- lisuuden korjata ajatteluaan. Ajattelu, kirjoittami- nen ja oppiminen kulkevat siis käsi kädessä. Täs- sä mielessä oppiminen on luonteeltaan jatkuvaa ja prosessinomaista. Oppimispäiväkirjan tuotta- misprosessin aikana itsearviointikyvyt kehitty- vät ja oman osaamisen vahvuuksien ja heikkouk- sien tunnistamiskyky paranee.

Jatkossa oppimispäiväkirjaa voisi kehittää en- tistä enemmän sellaiseksi opintosuorituksesi, jos- sa teoriaa lähestytään konkretian kautta ja nimen- omaan suhteessa opiskelijan tarpeisiin, kuten gra- dun tai lopputyön teemaan.

AIKUISKASVATUS 3/2005 NÄKÖKULMIA KÄYTÄNTÖÖN

(9)

242

LÄHTEET

Eteläpelto, A. & Tynjälä, P. (1999). Oppiminen ja asiantuntijuus työelämän ja koulutuksen näkökulmia. WSOY.

Hakkarainen, K. & Lonka, K. & Lipponen, L.

(2004). Tutkiva oppiminen. Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. WSOY.

Immonen, K. Johdanto. Teoksessa Immonen, K.

& Leskelä-Kärki, M. (2001). Teoksessa Kult- tuurihistoria. Johdatus tutkimukseen. Tie- tolipas 175. Suomalaisen Kirjallisuuden Seu- ra, 11–25.

Jalava, J. & Lehtinen, E. & Palonen, T. (1997).

Opsista hops - käsikirja ja juonnettu kirjal- lisuusluettelo oppimisen ohjaajalle. Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus.

Kekäle, J. (1993). Luento-opetuksen kehittämi- nen. Vähemmällä luennoimisella parempiin tuloksiin. (Korkeakoulupedagogiikan perus- materiaali, 2). Oulun yliopisto.

Korpisaari, H. (2004). Behaviorismista konstruk- tivismiin – historian kouluopetuksen teoria- pohja Suomessa 1952–2002 . Kasvatus. Suo- men kasvatustieteellinen aikakauskirja.

The Finnish Journal of Education 2/2004, 206–221.

Kupila, P. (2002). HOPS ja mentorointi ai- kuisopiskelijan tukena. Peda-forum 2/2002, 30–32.

Lehtinen, E., Vauras M., Salonen P. & Kinnu- nen, R.. Oppimisteoriasta oppimisympäris- töön. Turun yliopisto, Oppimistutkimuksen keskus. [http://etu.utu.fi/papers/

oppimisteoriasta_oppimisymparistoon/

teksti.htm]

Limon, M. (2002): Conceptual change in history.

Limon & L. Mason (eds.) Reconcidering conceptual change: issues in theory and practice, 259–289.

Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. toim. (2003).

Yliopisto- ja korkeakouluopettajan käsikir- ja. WSOY.

Lindblom-Ylänne, S.& Levander, L. & Wager, M. (2003). Oppimispäiväkirjat ja -portfoliot.

Teoksessa Sari Lindblom-Ylänne & Anne Nevgi (toim.), Yliopisto- ja korkeakoulu- opettajan käsikirja. WSOY, 326–354.

Lonka, K. (1997). Rohkene tutoroida. Opas op- pimisen psykologiaan. Helsingin yliopisto.

Lonka, I. & Lonka, K. & Karvonen, P. & Leino, P. (2000). Taitava kirjoittaja. Palmenia-kus- tannus.

Lonka, K. & Lindholm-Ylänne, S. (2001). Yli- opisto-oppimisen tutkimus: metodologisia pohdintoja. Psykologia 1-2/2001, 36–48.

Malinen, A. (2002). Opettajuus rakentuu ihmis- tuntisuudesta ja asiantuntijuudesta. Teok- sessa P. Sallila ja A. Malinen (toim.), Opetta- juus muutoksessa. Aikuiskasvatuksen 43.

vuosikirja. Kansanvalistusseura & Aikuis- kasvatuksen tutkimusseura.

Merenluoto, Kaarina & Lehtinen, Erno (2004).

Kulttuurit, erilaisuus ja kohtaamiset: kas- vatustieteen päivien 2003 julkaisu. Helsin- gin yliopiston kasvatustieteen laitos. [Elekt- roninen aineisto]

Nuorteva, J. (1997). Suomalaisten ulkomainen opinkäynti ennen Turun akatemian perus- tamista 1640. Suomen Kirkkohistoriallinen Seura.

Poikela, E. (2005). Yliopistopedagogisen asian- tuntemuksen jäljillä. Aikuiskasvatus 1/2005, 58–66.

Repo-Kaarento, S. & Levander, L. (2003). Oppi- mista edistävä vuorovaikutus. Teoksessa Sari Lindblom-Ylänne & Anne Nevgi (toim.), Yliopisto- ja korkeakouluopettajan käsikir- ja. WSOY.

Rinne, R. & Kivirauma, J. & Lehtinen E. (2000).

Johdatus kasvatustieteisiin. WSOY.

Virtanen, K. (1987). Kulttuurihistoria – tie ko- konaisvaltaiseen historiaan. Turun yliopis- ton julkaisuja. Scripta lingua Fennica edita 60.

Voss, J.F. & Wiley, J. (1997). Conceptual under- standing in history. European Journal of Psychology of Education, 147–158.

AIKUISKASVATUS 3/2005 NÄKÖKULMIA KÄYTÄNTÖÖN

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kriittinen pedagogiikka taas pyr- kii avoimesti muuttamaan vallitsevia yhteiskuntarakenteita, jolloin kriittinen ajattelu on enemmänkin väline kuin itsenäinen päämäärä

Paneelin jäsenistä enemmistö halusi liittää affek- tiiviset ulottuvuudet kriittisen ajattelun määritelmään, kun taas loput katsoivat, että kriittinen ajattelu

“Palkansaajille ja eläkeläisille maksetaan veronpalautuksia _______ arvioiden mukaan _______. Veronpalautusten maksupäiviä on _______. Veronpalautuksensa voi siis saada _______.

Kun lukiolaisena valmistelin kerran esitelmää äidinkielen tunneille, sain Mik- kelin kirjastosta käsiini Lauri Hakulisen kirjan Suomen kielen rakenne ja kehitys.. Kirja näyttää

Voi olla, että Heideggerin ek- sistentiaalinen tulkinta omasta- tunnosta herättää enemmän ky- symyksiä kuin antaa vastauksia, mutta suosittelemme kuitenkin siihen

Kun kirjoittajakuntaan kuuluu sekä varttu- neen että nuoremman polven kirjoittajia, mui- den muassa alan johtavat edustajat niin Tam- pereen, Helsingin kuin Jyväskylänkin

Ymmärtäminen taas edellyttää opiskelijan henkilökohtaista sitoutumista ja kiinnostusta, mikä palauttaa ky- symyksen käsiteltävän kirjallisuuden tarkoituksenmukaisuuteen

Mutta mitä tarkoittaa, että ihmiset ovat vapaaehtoisesti luopuneet kriittisestä kyvystään.. Eikö voida päinvastoin ajatella, että jokin kriittinen kyky onkin