• Ei tuloksia

Tiedon rajallisuudesta

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tiedon rajallisuudesta"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Tiedon rajallisuudesta

Eeva Kallio, kuvaaja Petteri Kivimäki

Tutkittuaan samaa ilmiötä pidemmän ajan alkaa suhtautua siihen kuin itsestäänselvyyteen – kunnes esiin tulee osuvia vastaväitteitä tai teräviä huomioita. Parhaimmillaan niistä voi syntyä

uusia oivalluksia ja vanhan tiedon muokkautumista, ehkä hylkäämistäkin. Toisten esittämät vastaväitteet ovat hedelmällisiä, mutta myös uhkaavia. Psykologisesti ymmärrettynä haluamme omistaa varman ja oikean tiedon, emmekä pidä sen kyseenalaistamisesta. Samalla tutkijan ja opiskelijan ymmärrykseen tulisi ainakin ideaalisti sisältyä se, että varmoiltakin näyttävät käsitykset voivat joskus kumoutua.

Kehitys- ja kasvatuspsykologiassa tietokäsitysten empiirisellä tutkimisella on useamman vuosikymmenen perinteet. Tietokäsityksiä ovat oletukset siitä, mitä tieto on, kuinka se on perusteltavissa, onko se varmaa, onko sille olemassa vastakkaisia käsityksiä ja kuinka erilaiset käsitykset suhteutuvat toisiinsa. Tutkittaville annetaan yleensä monimutkainen ja vaikeatulkintainen ongelma, johon ei ole yhtä ainoaa, varmaa vastausta. Piilevästi näissä tehtävissä on kyse

filosofisesta ykseyden ja moneuden kiistasta – onko tehtävään olemassa ainoastaan yksi ainoa vai monta erilaista ratkaisua, eli voiko sama asia näyttäytyä erilaisena eri näkökulmista?

Tietokäsityksiä koskevien vastausten luokittelutapana on, että tutkittava määritellään sitä

korkeammalle tasolle, mitä selvemmin hän ymmärtää käsityksiensä rajallisuuden, epävarmuuden, suhteellisuuden ja keskeneräisyyden. Kehittyneimmillään hän voi kuitenkin sitoutua perustelluimpaan näkemykseen, joskin pitäen senkin avoimena. Tieto muokkautuu jatkuvasti. ”Tavalliselle

kansalaiselle” se voi olla tuskallista, jos odotusarvona on, että tutkijat kertovat lopullisen totuuden.

Tarvittaisiin kansansivistystä siitä, että kulloinenkin tieteellinen tieto perustuu sen hetkiseen ymmärrykseen, menetelmiin ja käsitteisiin.

Perustelluinkin tieto saattaa muuttua tulevaisuudessa. Tämän hyväksyminen edellyttää ristiriidan sietokykyä, ei ainoastaan tutkijoilta ja opiskelijoilta, vaan myös kansalaisilta ja tietoa hyödyntäviltä toimijoilta. Tämä voi olla helpommin sanottu kuin tehty, koska tutkimukset osoittavat, että

kuvatunlaisen ajattelutavan hallinta mahdollistuu pääsääntöisesti vasta akateemisten opintojen

(2)

loppusuoralla. Kysymykseksi jääkin, kuinka pystymme ymmärrettävästi ja kansantajuisesti viestimään muille tämän tärkeän tekijän merkityksen tieteellisessä tutkimuksessa. Tietäminen on prosessi.

Eeva Kallio, aikuisuuden kognitiivisen kehityksen dosentti, Koulutuksen tutkimuslaitos, 3.11.2016

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ulottuvuuksia ovat kielen huomiointi, kielellinen luovuus, metakielellinen tieto, metakielellinen pohdinta ja kieliin ja kieliyhteisöihin kohdistuvat

Voidaan kyllä hyvin kuvitella puhetta tuottava kone, joka tuottaa sanoja ja vieläpä sellaisia, jotka vastaavat sen elimissä muutosta aiheuttavien esineiden aktioihin: jos

Ja nyt pääsem- me täytetyn tiikerin äärelle: vuonna 1999 edes- mennyt museologi Kenneth Hudson on viisaasti ja ytimekkäästi todennut, että ”Täytetty tiikeri museossa ei

Toisinaan haastatteluissa kuiten- kin vilahtaa näkyviin henkilökohtai- nen diskurssi; aloin myös huomata, että (tv-uutisia koskevaa) virallista diskurssia saattoi

Tämänkin lehden pääkirjoituksissa on useasti pohdittu toimittamiseen ja yleisesti julkaisemiseen liitty- viä kysymyksiä ja toisinaan, erityisesti päätoimittajuuden

– Toiminut lääkintöhallituksen ylilääkärinä, lääketieteellisen sosiologian apulaisprofessorina Helsingin yliopistossa, ylilääkärinä terveydenhuollon oikeusturvakeskuksessa,

Puuro- sen (2007, 116) mukaan etnografinen tutkimus voidaan ymmärtää kertomukseksi, jossa kuvataan tutkittava ilmiö siten, että lukija voi sen perusteella saada riittävän

lauseen mitä on myytävänä presuppositio on, että jotakin on myytävänä - vastaavalla KOMI-kysymyksellä onko myytävänä mitä puhuja ilmaisee olevansa hieman epävarma myös