• Ei tuloksia

Onko olemassa tosiolevaista? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Onko olemassa tosiolevaista? näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

64 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 4 / 2 0 1 3

Vuosituhannen vaihteessa Tieteessä tapahtuu -lehdessä aloitettu keskustelu fysikalismista tie- teellisenä maailmankuvana on taas roihahtamassa ilmiliekkiin. Nyt Kari Enqvist ja Esko Valtaoja, joita vastustajat syyttävät fysikalisteiksi, ovat popula- risoidessaan tiedettä lausuneet mielipiteitä eri- koisalojensa ylittävistä asioista. Tieteensä tulosten ohella Enqvist ja Valtaoja ovat halunneet kirjoittaa Thomas Mannin ilmausta käyttääkseni myös “maa- ilmanrunoja”, juuri sitä filosofiaa, johon kyvyttö- myydestä heitä syytetään.

Filosofi Juha Himanka käytti aiheesta puheen- vuoron Tieteessä  tapahtuu -lehden numerossa 3/2013. Jatkuva ja kiivas kiistely asiasta on hyvä esimerkki siitä, miten ihmiset, huipputiedemie- hetkin, tulkitsevat samoja ilmiöitä eri tavalla ja miten tulkinta määrää sen, miltä todellisuus näyttää. Enqvistin ja Valtaojan ajattelussa erot ovat suurempia kuin pelkkiä vivahde-eroja.

Himanka ei näitä eroja huomaa, mikä heikentää hänen kritiikkinsä painavuutta.

Tärkein ero Enqvistin ja Valtaojan ajattelun välillä on suhtautumisessa niin sanottuun emer- genssi-ilmiöön. Emergenssi syntyy, kun abst- rahoimalla siirrytään ylempään kuvaustasoon ja samalla  syntyy jotain uutta. Emergentismin mukaan tiede tuottaa abstrahoimalla jatkuvasti uutta todellisuutta ja paljastaa sen lainalaisuuksia.

Näin on syntynyt lukematon määrä uusia tieteitä,  myös ihmis- ja kulttuuritieteet.

Enqvist sanoo, että abstrahointi on todelli- suuden karkeistamista, jossa hukataan infor- maatiota ja jonka vuoksi syntynyt kuvaustaso sisältää vähemmän – eikä siis enemmän – kuin lähtötaso, ja että emergenssissä ei synny uut- ta itseisainesta, substanssia. Yhtä hyvin voisi sanoa, että todellisuutta näin karkeistettaessa

hukataan sen seurauksena näkyviin tullut uusi todellisuus. Voidaan kysyä, kumpi hukkaami- nen on tiedon kokonaisuuden kannalta suurem- pi vahinko. Abstrahoinnin ansiosta todellisuutta on saatu yhä enemmän näkyviin.  Tieteen kehi- tys perustuu suureksi osaksi uusien kausaalila- kien löytämiseen, mutta emergentistien mieles- tä on  dogmatismia ja fundamentalismia kieltää, etteikö maailmassa olisi myös toisistaan riippu- mattomia, niin sanottuja omalakisia eri kerta- luokan todellisuuksia.  

Enqvist on minun lukutapani mukaan  onto- loginen reduktionisti, jonka   mielestä   kaikki olevainen, myös ihmisen tajunta ja kaikki kult- tuurituotteet, on viime kädessä palautettavissa aineellisiin syihin,   atomeihin ja niitä pienem- piin yksiköihin.   Ainoa tosiolevainen olisi sen mukaan loputon kausaalinen syysuhdeketju, syiden etsimisen ja löytämisen prosessi. Enqvis- tin mukaan teoriat ja tutkimusmetodit ovat väli- neitä, joiden avulla selitetään takautuvasti todel- lisuutta, mutta ei tuoteta mitään uutta olevaista. 

Valtaojaa voi taas luonnehtia epistemologisek- si reduktionistiksi. Hän näkee teoriat ja tutkimus- metodit työkaluina, joiden avulla paljastetaan ja tuotetaan uutta todellisuutta, jolloin   siis   syn- tyy uutta olevaista. Hän ei kiellä ilmiöiden väli- siä syysuhteita ja syihin palauttavan selittämi- sen merkitystä. Hän kuitenkin korostaa sitä, että myös niiden seurauksena syntyneellä uudella todellisuudella on itsenäinen asema,   ontologi- nen suvereniteetti.

Valtaoja kuuluu ontologiassaan selkeästi emergentistien ryhmään. Hänelle maailmassa vallitseva emergenssi on itsestäänselvyys, josta saamme kiittää todellisuutemme kaikkien alueiden ihmeitä. Hänen koko tuotantoaan kannattelee visio ihmisen ja hänen luomansa

Onko olemassa tosiolevaista?

Juha Rikama

(2)

t i e t e e s s ä ta pa h t u u 4 / 2 0 1 3 65 kulttuurin, myös luonnontieteiden, mutta ei

vain luonnontieteiden, ainutlaatuisesta merki- tyksestä maailmankaikkeuden historiassa. Val- taojalle on ontologisesti yhtä arvokasta etsimi- sen   tuloksena esiin tullut uusi todellisuus ja sen lainalaisuudet kuin takautuvan etsimisen ja selittämisen prosessi, jotka eivät palaudu edeltä- vän kertaluokan todellisuuden lainalaisuuksiksi.

Käsittelemäni kausalismin ja emergentismin ero liittyy vastakohtaisiin  näkemyksiin olevaisen luonteesta. Enqvist edustaa   minun lukutapani mukaan fysikalistista monismia, jonka mukaan kaikki ilmiöt voidaan palauttaa fysiikan tutki- maan todellisuuteen ja selittää  sen avulla. Plura- listista ajattelua puolestaan edustaa käsitys, että omalakisia, toisiinsa palautumattomia ja toisis- taan riippumattomia todellisuuksia   on useita.

Universumin, joka on Jumalan ja kaikkien ilmi- öiden selittävän teorian eli “kaiken teorian” ohel- la monistisen ajattelun ylväin luomus, asemesta on ehkä ääretön määrä multiversumeita. Valtaoja nähdäkseni myöntää tämän ja kuuluu sillä perus- teella mielestäni pluralisteihin. Hänen mukaansa esimerkiksi koko evoluution voi ajatella olevan emergenssin tuottamista, jota pelkkien kausaa- listen syiden perusteella ei voi ymmärtää eikä ennustaa.  Koko maapallon biosfääri voi siis olla yhtä emergenssin juhlaa. Onhan jo molekyylien muodostuminen atomeista  ja solujen molekyy- leistä selittämätön ihme.

Maailmankuvallinen jännite monismin ja dualismi–pluralismin välillä   vallitsee kaikilla elämänaloilla politiikasta   ruuanlaittoon ja juri- diikasta taiteen tekemiseen. Pyrkimys monismin tarjoamaan yksinkertaisuuteen ja yhtenäisyyteen ilmenee myös Jumala-käsitteen   muuttumisena historian kuluessa. Käsitykseni mukaan Enqvis- tin haaveena  on viime kädessä monistinen Kai- ken Teoria, jonka avulla voitaisiin  palauttaa kaik- ki tieteet yhteen ainoaan tieteeseen, “kausaaliseen selitystieteeseen”, jolloin mitään   nykyisistä tie- teistä ei enää tarvittaisi.  Kansanomaisella vii- saudella ilmaistuna reduktionisti ei  emergens- siä puolustavan mielestä “näe metsää puilta”, eikä siis ymmärrä, että metsä on ominaisuuksil- taan ja todellisuudeltaan eri yksikkö kuin puu.

Maallikkolukijalle Enqvistin ja Valtao- jan   reduktiivisen ja emergentistisen ajattelun ero näyttäytyy joko jyrkkänä asennevastakoh- taisuutena tai sitten todellisuudesta saatavan tiedon ontologisena ja  epistemologisena perus- ongelmana, jota ei koskaan voida lopullisesti ratkaista. Molemmissa tapauksissa ne ovat suu- ria yleistyksiä ja siksi muistuttavat ideologioita, joita ei voi koskaan todistaa matemaattisesti eikä empiirisesti lopullisesti oikeiksi.

Asennetasolla Valtaoja vaikuttaa elämänop- timistilta, joka tervehtii kaikkea uutta synty- vää, syistään kehkeytyvää, suurena ihmeenä ja suurella riemulla. Enqvist tuntuu synkältä pes- simistiltä, joka käy armotta uuden syntyvän kimppuun riistääkseen siltä ihmeen sädeke- hän  palauttamalla sen syihinsä. Tietämyksem- me tässä vaiheessa on ehkä mahdotonta sanoa, kumpi, Enqvist vai Valtaoja, tieteen totalitaris- tinen monismi vai sen moninaisuuden salli- va,   sitä kunnioittava ja siten demokraattinen pluralismi, tuottaa luotettavampaa tietoa ole- vaisesta. Kulttuurin ja elämän moninaisuutta rakastavan ja sitä luovan ihmisen elämänstrate- giaksi  Valtaojan ajattelu sopii joka tapauksessa paremmin. 

Tässä vaiheessa uskottavin lienee väite, että niin kauan kuin “kaiken teoriaa” ei ole keksitty, on pakko myöntää toisistaan riippumattomien todellisuuksien ja itsenäisten, omalakisten tie- teenalojen tasa-arvoinen olemassaolo. Kun aja- tellaan eri tieteenalojen nykyistä ja alati enene- vän erikoistumisen aiheuttamaa  moninaisuutta –  todellista pluralismia –, epäilen, että koskaan löydettäisiin niitä yhdistävä “kaiken teoria”. Sel- laisen löytyminen lopettaisi uusien teorioiden etsinnän, ihmisen koko kognitiivisen pyrkimyk- sen,  ja toisaalta luultavasti  pakottaisi useimpien tieteenalojen tutkimat  ilmiöt Prokrusteen vuo- teeseen.  Ehkä kaikkien alojen tiedemiesten olisi syytä pitää mielessä se vanha maksiimi, että  tie- demiehen suurin kunnia on nöyrtyä sietämään epätäydelliseksi jäävää maailmankuvaa ja kun- nioittamaan ihmisen tietokyvyn rajoja. Siis ole- maan mielenlaadultaan demokraatti. 

Kirjoittaja on filosofian tohtori ja tietokirjailija.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tämä heijastelee käsitystä, jonka mukaan luonnontieteiden arvo on pelkästään välineellinen; että esimerkiksi fysiikan vaikutus näyttäytyy vain erilaisten uusien

Ikään- tyvän työntekijän osalta olisikin syytä pysähtyä miettimään, onko todella välttämätöntä oppia kaik- ki uusi vai voisiko tehtäväkuvaa räätälöidä niin,

Muutostekijä ei viime kädessä olekaan yritysjohtaja, vaan se tavallinen ihminen, joka viime kädessä varsinaisen työn tekee. Tämä ihminen, josta Miettinen

Verkostonäkökulma perustuu ajatukseen, että yksilöt eivät kuulu elämänsä aikana vain yhteen ainoaan ryhmään tai luokkaan vaan moniin.i Tutkimuksessaan Hakala tarkastelee

Tietysti olemme kaik- ki sitä mieltä, että vapaaehtoinen työpalvelu olisi kyllä jalon luon... teemme mukaista, mutta olisihan suorastaan loukkaavaa

Mikäli on olemassa lukuisia valintakriteerejä, joista millään ei ole dominanssia siinä mielessä, että valintakriteerejä ei voida palauttaa yhteen tiettyyn

On kunnioi- tettavaa, että Kunnari on saanut mahdutet- tua koko konsonanttityyppien esiintymisen kehityksen yhteen ainoaan taulukkoon, joka esittää sekä lapsikohtaisen

Toshiko Isei-Jaakko- lan (2004) fonetiikan oppiaineen työ käsit- telee kontrastiivisesti japanin ja suomen kvantiteettia, kun Michael O’Dellin suo- men kielen