• Ei tuloksia

Hyvää ja huonoa journalismia kartoittamassa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Hyvää ja huonoa journalismia kartoittamassa näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 8 / 2 0 0 9

71 Hyvää ja huonoa journa-

lismia kartoittamassa

Marjut Helminen Jorma Mäntylä: Journalistinen etiikka. Gaudeamus 2008.

Eettisten ohjeiden tarpeellisuudes- ta keskustellaan jatkuvasti maail- manlaajuisesti. Tätä keskustelua tutkija Jorma Mäntylä luotaa toi- sena painoksena ilmestyneessä, uudistetussa Journalistinen etiikka -kirjassa. Hän käy kattavasti läpi sa- nanvapautta koskevaa lainsäädän- töä sekä lainsäädännön, filosofisen ajattelun ja itsesääntelyn välistä ra- jankäyntiä kansainvälisesti ja Suo- messa. Täällä sananvapautta rajoit- tavia lakeja on pyritty minimoi- maan viestintäalan itsesääntelyllä.

Ensimmäiset journalistien sään- telyhankkeet juontavat juurensa vuoteen 1927. Monien uudistus- ten ja keskusteluvaiheiden kaut- ta Suomessa on vakiintunut järjes- telmä, jossa vuonna 2005 uudistet- tuina voimaan tulleiden Journalis- tin ohjeiden pohjalta toimii Julkisen Sanan Neuvosto (JNS). Siinä ovat edustettuina julkaisijat, journalis- tit ja yleisö.

Eettisen sääntelyn käytäntö ra- kentuu JSN:lle tehtyjen kantelui- den ja niiden tulkintojen pohjalle.

Vuodesta 1969 neuvosto on käsitel- lyt kaikkiaan 2 488 kantelua, joista 64,4 prosenttia johti vapauttavaan päätökseen, eli neuvosto totesi, et- tä journalistin ohjeita ei ollut rikot- tu. 29,4 prosentissa tapauksia tie- dotusväline sai langettavan päätök- sen. Eettisten sääntöjen mukaan järjestelmään liittynyt tiedotusvä- line sitoutuu julkaisemaan medi- assaan JSN:n moitteen. JSN ei ole tuomioistuin, eivätkä Journalistin

ohjeet ole laki, vaan moraalinen vel- voite, vaikka joitakin vuosia sitten tuomioistuimet alkoivat käyttää JSN:n päätöksiä ikään kuin tuomi- oidensa oikeudellisina perusteina.

Kirjan valaisevinta antia ovat kanteluiden tapausselostukset.

Ne selventävät JSN:n vuosikym- menten kuluessa kehittämää lä- hestymistapaa eri ongelmakoko- naisuuksiin. Journalistin ohjeiden ensimmäinen varsinainen jakso

”Ammatillinen asema” antaa ylei- siä ohjeita siitä, miten journalistien tulee ammatissaan toimia. Siinä kä- sitellään mm. vastuuta lukijoille, katsojille ja kuulijoille, tiedonväli- tyksen sisältöä koskevia päätöksiä, ammatillisen aseman käyttöä ja hy- vää tapaa. Muita ohjeita ovat haas- tateltavan ja haastattelijan oikeu- det, virheiden korjaaminen ja oma kannanotto, sekä mikä kuuluu yk- sityisen ja mikä julkisen piiriin.

Aiempina vuosina kantelut kohdistuivat suurimmassa määrin kirjoitettuun sanaan, kun nykyisin kanteluiden kohteena on yhä use- ammin kuvien käyttö ja kuvamani- pulaatiot. Mäntylän mukaan näyt- tää siltä, että Suomessa suhtaudu- taan kuvamanipulaatioihin mui- den maiden käytäntöä väljemmin.

Kuvien käsittelyn helppous on tuo- nut alalle uusia ohjeita ja uutisku- vien osalta on jouduttu antamaan rajoituksia mm. värikylläisyyden lisäämisestä ja rajauksista. Myös suuronnettomuuksien, esimerkiksi Estonian laivaturman tai kouluam- pumisten uutisointi sekä uhrien ja paikalla olleiden haastattelemi- nen on herättänyt laajaa keskuste- lua journalistien vastuusta. Mänty- lä käy läpi myös tätä keskustelua.

Piilomainonta ja ns. advertori- aalit eli uutisliitteet, joiden typo- grafia on liian lähellä lehden ei-

mainoksellista sisältöä, ovat olleet vuosien mittaan lukuisien kante- luiden kohteena, samoin kuin ra- jan liudentaminen mainoksellisen aineiston ja juttujen tai ohjelmien välillä. Tällä hetkellä kaupallisilla TV-asemilla näyttää olevan tapana nostaa ohjelman sponsoriksi jokin tuotevalmistaja ja asettaa sen mai- nitseva insertti ennen ohjelman mainoksista erottavaa kanavalo- goa. Tekstimainonta, sponsoroin- ti ja tuotesijoittelu osaksi journa- listista tai taitteellista kokonaisuut- ta ovat työllistäneet ja työllistävät JSN:ää. Kirjassa käydään laajasti lä- pi sekä yleistä asiaa koskevaa kes- kustelua että esimerkkitapauksia.

JSN on ilmaissut useissa päätöksis- sä ja kannanotoissa huolensa siitä, että journalistisen uskottavuuden vuoksi lukijan, katsojan ja kuulijan on voitava luottaa siihen, että leh- distö, radio ja televisio eivät sekoi- ta kaupallista aineistoa journalisti- seen aineistoon. Journalistista us- kottavuutta syö muun muassa se, jos ulkopuolinen pystyy ostamaan tuotteidensa sijoittelun avulla it- sensä osaksi ohjelmaa tai juttua.

Myös yksilön suojasta on kes- kusteltu vuosikymmenet. Tässä keskustelussa on etsitty rajaa yk- silön suojaan niissä tapauksissa, joissa henkilön yksilön suoja ale- nee hänen yhteiskunnallisen ase- mansa perustella. Tuoreessa muis- tissa on pääministeri Matti Vanha- sen oikeudenkäynti, jossa hän haki rajausta yksilönsuojaansa. Medi- alta suojattuja ovat yksityisten ih- misten yksityiset tekemiset. Vä- hemmän yksityisiä ovat yksityis- ten ihmisten julkiset asiat, joiden merkitys riippuu niiden yhteis- kunnallisesta merkityksestä. Niin- pä perinteisesti rikoksesta epäillyn nimeä ei julkaista ennen oikeuden

(2)

72

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 8 / 2 0 0 9

päätöstä, ellei tapauksella ole eri- tyistä yhteiskunnallista merkitys- tä. Janan toisessa ääripäässä on yh- teiskunnallisten toimijoiden, mm.

poliitikkojen, virkamiesten ja ta- louden toimijoiden julkinen toi- minta, jonka käsittely on sallittua.

Esimerkiksi valvontakameroiden yleistyminen on herättänyt kiistaa siitä, milloin kameran ottamia ku- via henkilöistä tai ajoneuvoista saa julkaista niin, että kohde voidaan tunnistaa. Muita suurempaa yk- silönsuojaa tarvitseva ryhmä ovat lapset, joihin liittyvässä uutisoin- nissa tulee noudattaa erityistä va- rovaisuutta.

Mäntylä omistaa kirjan viimei- sen luvun muuttuville ohjeille ja etiikalle ja luotaa sitä kautta muun muassa lehdistön muuttunutta funktiota. Vertailun perusteella Mäntylä tekee johtopäätöksen, että ideaali journalistinen tapa mielle- tään eri maissa hyvin samalla taval- la. Myös esimerkiksi entisissä sosi- alistimaissa koodisto on saman- suuntaista, kun kehittämistyössä ovat olleet mukana läntiset tahot.

Suomessa viime vuosina ovat li- sääntyneet syrjinnästä rodun, su- kupuolen ja uskonnon perusteella annetut langettavat päätökset.

Mäntylä myöntää, että journa- listisen etiikan tuleekin muuttua yhteiskunnan muuttuessa. Hän muistuttaa Suomessa tapahtuneis- ta toimintaympäristön muutoksis- ta, mm. Neuvostoliiton muuttumi- sesta Venäjäksi ja sitä seurannees- ta syvästä lamasta, joka lisäsi myös journalistien työttömyyttä. Media- yhtymät ovat keskittyneet, osa siir- tynyt ulkomaiseen omistukseen ja Internetistä on tullut osa päivit- täistä median käyttöä. Paineet toi- mittajien tekijänoikeuksien siirtä- misestä kokonaan työantajalle tai

freelancereiden juttujen tilaajille, ovat kovat. Toimittajien paineet ovat lisääntyneet; hyvää, myyvää, mielenkiintoista, syvällistä, help- polukuista ja lyhyttä juttua pitäi- si tuottaa entistä nopeammin, hal- vemmalla ja vähemmällä henkilös- tömäärällä.

Mäntylä päättää kirjansa totea- malla, että ”uudet sukupolvet saat- tavat suhtautua journalistiseen etiikkaan uusin tavoin, mutta hyvä ja eettisesti harkiten tuotettu jour- nalismi ei synny itsestään. Sen hy- väksi on tehtävä työtä aloitteellises- ta ja rohkeasti”.

Kirja on erinomainen opas am- matissa toimiville journalisteille ja tarpeellinen oppikirja viestinnän opiskelijoille. Sen hakuteoksen omainen rakenne ja oleelliset liit- teet lisäävät sen käyttökelpoisuutta.

Kirjoittaja on vapaa toimittaja, joka toimi 1990-luvun puolivälissä Julkisen Sanan Neuvoston jäsenenä ja varapu- heenjohtajana.

Juhlavuoden juhlakirjat

Markus Hotakainen Govert Schilling ja Lars Lindberg Christensen: Katse taivaalle – 400 vuotta kaukoputken historiaa.

Suomennos Leena Tähtinen.

Ursa 2008.

Lars Lindberg Christensen, Robert Fosbury ja Robert Hurt:

Kätketty maailmankaikkeus.

Suomennos Hannu Karttunen.

Ursa 2008.

Vuotta 2009 on vietetty tähtitie- teen kansainvälisenä juhlavuote- na. Tasan 400 vuotta sitten italialai- nen Galileo Galilei teki mullistavat

havaintonsa tähtitaivaasta uudella keksinnöllä, kaukoputkella. Maail- mankaikkeus avautui aivan uudel- la tavalla ja seurauksena oli maa- ilmankuvan mullistanut vallanku- mous. Kansainvälisen tähtitieteen vuoden viralliset juhlakirjat käsit- televätkin kaukoputkien kehitystä ja niiden avulla muodostettua ny- kykäsitystä maailmankaikkeudesta.

Katse taivaalle käy alaotsik- konsa mukaisesti läpi kaukoput- ken 400-vuotisen historian. Vaik- ka juhlistammekin Galileita, hän ei keksinyt kaukoputkea. Itse asiassa keksijää ei varmuudella tiedetä. Se oli todennäköisesti joko hollanti- lainen Hans Lipperhey tai middel- burgilainen Zacharias Janssen. Bri- tit puolestaan uskovat, että kunnia kuuluu heidän maanmiehelleen Leonard Diggesille.

Kirjassa esitellään maailman suurimpia ja tehokkaimpia kauko- putkia eri puolilta maailmaa. Mu- kana ovat luonnollisesti havaitse- van tähtitieteen legendat Yerkesin yli metrisestä linssikaukoputkesta Wilson- ja Palomar-vuorten jätti- mäisiin peiliteleskooppeihin. Ke- hittyvän tekniikan myötä on pys- tytty rakentamaan yhä suurempia ja suurempia havaintolaitteita. Täl- lä hetkellä suurimpien kaukoput- kien peileillä on läpimittaa 10 met- riä – tosin sen verran niissä on ”fus- kattu”, että peilit ovat pienemmistä paloista koottuja mosaiikkeja.

Tähtitieteilijöiden nälkä on syö- dessä vain kasvanut. Suunnitelmis- sa on jo useita seuraavan sukupol- ven kaukoputkia kuten 21,4-met- ristä teleskooppia vastaava, seitse- mästä 8,4 metrin peilistä rakentuva GMT (Giant Magellan Telescope), 30-metrinen TMT (Thirty Meter Telescope) ja peräti 42-metrinen E-ELT (European Extremely Lar-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Selvästi jonon kaksi ensimmäistä jäsentä ovat kokonaislukuja. Näin ollen koska alussa on todettu, että kolme ensimmäistä termiä ovat kokonaislukuja, niin myös loppujen on

Tämän harjoituksen tehtävät 16 palautetaan kirjallisesti torstaina 5.2.2004.. Loput

Vaikka fyysinen ympäristöni täl- lä hetkellä onkin hyvin erilainen kuin teini-iässä, koen silti, että ympäristöni yltää monen sadan kilometrin pää- hän: se kattaa

Marcusen luonnostelema taiteen käsite ei kuitenkaan ole omiaan erottelemaan hyvää ja huonoa taidetta tai te- kemään eroa taiteen ja viihteen välillä, vaikka hän näyttää siihen

Musiikin filosofian yhtenä päämääränä on mielestäni ajatella filosofisia ajatuksia musiikillisesti.. Haluan ko- rostaa yhtä näkökohtaa tässä erityisessä

Kuvaa lyhyesti, mitä mieltä olit opintojaksosta, miten se nivoutui muihin opintoihin, mitä hyvää ja huonoa jaksolla oli, mitä asioita tai toimintatapoja haluaisin kurssille

Kuvaa lyhyesti, mitä mieltä olit opintojaksosta, miten se nivoutui muihin opintoihin, mitä hyvää ja huonoa jaksolla oli, mitä asioita tai toimintatapoja haluaisin kurssille

Kuvaa lyhyesti, mitä mieltä olit opintojaksosta, miten se nivoutui muihin opintoihin, mitä hyvää ja huonoa jaksolla oli, mitä asioita tai toimintatapoja haluaisin kurssille