• Ei tuloksia

Mahdollisen kuuntelu

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mahdollisen kuuntelu"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

3/2015 niin & näin 105

säkin hän haluaa, kohtalokseen, olla täysin itseriittoinen;

Malmsteenia tullaan kuulemaan Malmsteenin virtuosi- teetin vuoksi.

Malmsteen onkin parhaimmillaan päästessään sooloi- lemaan onnistuneen sointurakenteen kantamana, kuten kappaleissa ”Priest of the Unholy” (levyllä Perpetual Flame) tai ”Eclipse” (samannimiseltä levyltä vuodelta 1990). Samasta syystä hän on myös kiinnostava live- esiintyjä, joka tilanteessa innostuu reagoimaan studiota ja partituurin seuraamista rikkaammalla ja vakuuttavam- malla tavalla – myös ”Priest of the Unholy” kuulostaa paljon avarammalta ja lennokkaammalta Young Guitar -lehdelle heitetyssä instrumentaalidemossa vuodelta 20082. Kenties hän olisi luonut paremman legendan

lähes levyttämättömänä live-esiintyjänä, kuten teki hänen esikuvansa Niccolò Paganini.

Sanotaan, että jos on lusikalla annettu, ei voi kau- halla vaatia. Mutta entä jos onkin annettu oikein saavilla?

Malmsteenilta ei ainakaan olisi kohtuutonta vaatia vielä yhtä askelta eteenpäin, koska hän tiivistää musiikillisen asenteensa osuvasti myös sanoiksi: ”More is more.”

Viitteet

1 https://www.youtube.com/watch?v=XKnrOwhx3sc&index=1&li st=PLx09kk_3MMd9K5TTSJuVtvPY70ACXwUcT; http://www.

liveleak.com/view?i=b38_1415478398

2 https://www.youtube.com/watch?v=MVa3W4y_Ge4

Sini Mononen

Mahdollisen kuuntelu

Susanna Välimäki, Muutoksen musiikki. Pervoja ja ekologisia utopioita audiovisuaalisessa kulttuurissa. Tampere University Press, Tampere 2015. 339 s.

A

ngels in America -televisiosarjan musiikki soi monia maailmoja. Ainakin ambientia, elek- troakustista musiikkia, jazzia ja kirkkomu- siikkia yhdistelevä sarja viestii musiikillaan

”monikulttuurisuutta ja ylirajaisuutta, iden- titeettien rikkautta ja postmodernin elämän moniainek- sisuutta” (40). Televisiosarja avaa Susanna Välimäen teos- analyysit, joista kirjoittaja punoo ajankohtaisen ja moni- kerroksisen tekstin.

Kirjassa yhdistyy nykyisen musiikkifilosofian kaksi suurta aihetta: ihmisoikeuskysymysten kietoutuminen sukupuolivähemmistöjen asemaan ja vuosituhannen vaihteessa omaksi tutkimusalakseen vakiintunut ekomu- sikologia. Ahdistuksen ja apokalypsin maalaamisen sijaan Muutoksen musiikki on toiveikas. Se keskittyy muutoksen avaamiin mahdollisuuksiin ja keskeneräisyyteen sisäl- tyvään toivoon.

Filosofisesti virittyneen kirjan kysymyksenasettajia ovat audiovisuaaliset taideteokset, joita kaikkia yhdistää kantava yhteiskunnallinen ääni. Kirjassa filosofisella, toiveikkaalla ja ihmettelevällä asenteella kuunneltavat teokset ovat suuren yleisön tavoittavia ja puhuttelevia. Tärkeiksi käsit- teiksi nousevat utopia, pervo- ja transkorva sekä yhteen- kuuluvuus. Pervo- ja transkorva kuuntelevat positiivisia utopioita, kun taas yhteenkuuluvuutta maailman kanssa tavoitellaan ekomusikologian eli soivaa kulttuuria ekokriit- tisesti tutkivan tutkimuseetoksen avulla.

Kirja liukuu seksuaali-identiteettiä pohtivista kysy- myksistä kohti ekokriittistä fenomenologiaa. Angels in

American ohella queer-kuuntelussa ovat elokuvat Trans- america (ohj. Duncan Tucker, USA 2005) ja Tunnit (ohj. Stephen Daldry, USA 2002). Sen sijaan Terrence Malickin elokuvia Elämän puu (2011) ja Uusi maailma (2005) eritellään ekomusikologisesti. Suomen Kansallis- teatterissa esitetty Kristian Smedsin tulkinta Tuntematto- masta sotilaasta (2007) edustaa tutkimuksessa yleisemmin yhteiskuntakritiikkiä.

Toiveikas pervokorva

Keinotekoista normaaliutta vaativa kulttuuri näyttäytyy Muutoksen musiikissa väkivaltaisena ja elämää kieltävänä.

Vahvasti normatiivinen yhteiskunta asettaa korkean kyn- nyksen niin yksilön kuin koko ekosysteemin mahdolli- suudelle toipua käyttöarvoksi alennetusta elämästä. Per- vouttamisen strategiat tuovat toivoa.

Välimäki käyttää vakiintunutta queer-termiä ’pervo’

ja johtaa siitä metodologis-filosofisen käsitteen ’pervo- korva’ (15–17). Käsitteen hän määrittelee musiikin- tutkimuksellisena asenteena, joka purkaa tutkimusma- teriaalissa vallitsevia sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviä normeja. Pervokorva on kriittinen ja kohteensa pervouttava. Se kuuntelee sekä omaa identiteettiään että maailmaa etsien lakkaamatta mahdollisuuksia normeista vapaaksi vikuroivaan elämään.

Pervokorvalla kuunneltu elokuva Transamerica avautuu päähenkilö Breen (Felicity Huffman) sisäisenä muutoksena. Sukupuolenkorjausta läpikäyvä transnainen

(2)

106 niin & näin 3/2015

Bree harjoittaa naisen ääntään liu’uttamalla sitä korkeasta rekisteristä matalaan. Välimäki kutsuu Breen hätkäh- dyttävän laajaan rekisteriin venyvää ja normatiivisia su- kupuolirooleja murtavaa ääntä ”transääneksi” (85–86).

Transääni esittää subjektiuden peruskysymyksiä: kuinka ääni pääsee kuuluviin, vastaako se kantajansa identi- teettiä, tuleeko se kuulluksi? Elokuvassa myös Breen elin- ympäristössä soiva musiikki on merkittävä muutoksen katalysaattori. Amerikkalainen kantri-, bluegrass-, folk- ja gospelmusiikki ovat tyypillisiä tie-elokuvalle, jollainen myös Transamerica on. Ne voidaan liittää myös homo- kammoisen kulttuurin sävelmistöön, jossa erityisesti konservatiivinen käyttömusiikki on este pervon kult- tuurin muutosvoimalle. Pervokorva kuulee kuitenkin uusia merkityksiä. Musiikki alkaa tukea Breen matkaa Amerikan halki ja oman identiteetin hyväksymiseen.

Transamericassa kuultu äänen liukuma kuvaa muu- tosta toisaalta vaikeasti paikannettavana ja toisaalta jous- tavana liikkeenä. Toisinaan muutos ilmenee lyhyinä – voimakkaan elokuvallisina – tajuamisen hetkinä. Näihin Välimäki viittaa Tunnit-elokuvan analyysissaan. Virginia Woolfin tarinasta eri maailmoihin säteilevä Tunnit ti- kittää elämän jäsentymistä konkreettisiksi hetkiksi Philip Glassin minimalistisessa musiikissa. Musiikki sitoo nyky- hetken menneeseen rientäen samalla alati kohti tulevaa.

Musiikissa voi kuulla, kuinka elokuvan henkilöhahmot työstävät identiteettiään ja kohtaavat samalla jatkuvaa minuuden eksistentiaalista muutosta.

Ajassa ja tilassa virtaavana elementtinä musiikki edustaa itsessään muutosta. Musiikki koskettaa tiedosta- matonta ja ei-sanallistettavaa puolta ihmisessä. Esimer- kiksi Tunnit-elokuvan valtamerellinen musiikki sulkee kuulijan sisäänsä ja tarjoaa kokemuksen johonkin suu- rempaan kokonaisuuteen sulautumisesta. Musiikissa voi kuulla, kuinka henkilöt ovat sulkeutuneet oman aikansa normaaliutta vaativiin käsityksiin, joista he kamppailevat ulos.

Subjektin ja maailman sointi

Erityisesti ekokriittistä kuuntelua tarkastelevissa luvuissa Välimäki hyödyntää Heideggerin ’puutteenalaisen ajan’

käsitettä. 1950–luvulla puutteenalaista aikaa pohtineen Heideggerin mukaan ihminen on unohtanut elämän varsinaisen merkityksen. Olemisen sijaan eläminen raa- mittuu muun muassa välineellisyydellä ja teknis-tie- teellisellä ajattelulla. Puutteenalaisena aikana taiteilijan tehtävänä on muistuttaa, mitä on olla olemassa maail- mankaikkeudessa ilman teknologisen maailmankuvan välineellistä taakkaa.

Välimäki jäsentää puutteenalaisen ajan käsitteellä jäsentää Malickin Uusi maailma -elokuvassa powhatan- heimoon kuuluneen Matoakan (Q’orianka Kilcher) kokemusmaailmaa. Matoaka tunnetaan paremmin län- simaisessa kulttuurissa Pocahontaksena, brittiläisen kolo- nialistin intiaanimorsiamena. Kahden maailman välinen kuilu repeytyy elokuvassa jyristen. Uusi maailma on brit- tiläisille valloittajille outo. Syvää eroa kuvaa powhatanien eksoottisena soiva kieli. Elokuvaa varten restauroitu kieli helisee musiikillisena rytminä sanojen (välineellisten) merkitysten sijaan.

Uudessa maailmassa puutteenalaiseen aikaan ja väli- neellisyyteen liitetty olemisenymmärrys toistuu Mozartin sicialianossa, jonka säännönmukaisia sävelkoukeroita Vä- limäki kuvaa ”tiukkaan sidotuksi” – kuin korsetti, johon puettuna länsimaisen kulttuurin Rebeccaksi nimeämä Matoaka kulkee itselleen vieraassa ympäristössä, brittiläi- sessä barokkipuutarhassa (222). Wagnerin Reininkullan alkusoitto virtaa sen sijaan vapaampana; teos liittyy elo- kuvassa erityisesti Matoakan omaan elinympäristöön. Se heijastelee Matoakan yhteyttä luontoon ja aikaan ennen vieraaseen kulttuuriin siirtymistä.

Välimäki kyseenalaistaa länsimaisen tiedontuot- tamisen ylivallan. Musiikki puhuu alkuperäisestä, sa- nattomasta ihmisenä olemisesta, joka ei käänny väli- neellisesti mitattavaksi tiedoksi. Uuden maailman kä- sittelemät alkuperäiskansojen tiedontuottamisen tavat perustuvat radikaalisti erilaiseen maailmasuhteeseen kuin länsimainen nykykulttuuri. Välimäki kuuntelee aineistoaan runollisena kielenä, joka puhuu sallivista tiloista ja syväekologisesta maailmasuhteesta. Villistä kasvualustasta nousee konkreettisia strategioita ja mu- siikillis-filosofisia käsitteitä positiivisen utopian tavoit- tamiseksi.

”Musiikissa voi kuulla, kuinka

henkilöt ovat sulkeutuneet oman

aikansa normaaliutta vaativiin

käsityksiin, joista he kamppai-

levat ulos.”

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kaihovaara korostaa, että rajanveto ihmisen ja luonnon välillä on aikansa elänyt ja toteaa oman ajattelunsa lähtevän siitä, että ”ihminen kaikkine systeemeineen ja

Suomalaisia kirjallisuudentutkijoita Eskelinen sijoittaa jonkin verran oman aikansa kontekstiin, mutta lähinnä vain sen osoittamiseksi, mitä kulloisenakin aikana oli ollut

Aina on kuitenkin luotettava myös siihen, että vastaanottaja itse useisiin lähteisiin perehtyen pyrkii aktiivisesti etsimään sanoman lähettäneen tutkijan kognitiivista

Uskottavuuden lisäyksen kautta aikaan- saatu korkoelvytys on kuitenkin hyvin erilaista kuin esimerkiksi veroalen tai julkisten menojen lisäyksen' kautta tapahtuva

5 Etla, Suhdanne 1993:2. bkt:sta,.eli likimain 1980- luvun keskimääräiselle tasolle. Etlan laskelman oletukset vastaavat aika hyvin· muidenkin meillä viime aikoina

Semanttinen aspekti jää kuitenkin itse asiassa pois: kun hintikkalainen mahdollisten maail- mojen semantiikka luottaa siihen, että aina voidaan esittää funktio mahdollisen

Jäädä voi ilmaista myös merkitystä ’jäädä kiinni, vangiksi tms.’, jossa subjektin tarkoitteen ja tilan suhde muuttuu siten, että subjektin tarkoite ei pysty poistumaan

Anttilan oman arvion mukaan luvut 2 (AgD5on and aga-; s. Tähän Anttilan itsetunnustukseen voi yhtyä sillä varauksella, että jo luku 5 ajau- tuu ulos lukujen 2–4