• Ei tuloksia

Eräs näkökulma näkökulmiin näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Eräs näkökulma näkökulmiin näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

ERÄS NÄKÖKULMA NÄKÖKULMIIN

HAUTAMÄKI, ANTTI: Points of View and their Logical Analysis.

Acta Philosophica Fennica vol. 41.

1986.

Antti Hautamäki luo väitöskirjas- saan loogisen järjestelmän näkökul- man käsitteen analysoimiseksi. Hän esittää logiikalleen aksiomatisoin- nin, täydellisyystodistuksen sekä eräitä sovellutusmahdollisuuksia.

Kaikki on virallisesti tarkastettu ja todettu moitteettomaksi. — Tässä arvostelussa katse kohdistuu kuiten- kin väitöskirjan mielestäni mielen- kiintoisiin marginaaleihin.

Hautamäen ajattelun taustalla häämöttää kaksi keskustelutradi- tiota: tieteenfilosofia ja marxismi.

Niiden normaaliin keskustelusävyyn nähden Hautamäen väitöskirja on samalla kertaa sekä rohkea että va- rovainen. Se on kuin kutsujen ää- nekkään kriittisesti puhuva, mutta kuitenkin konventionaalisesti pu- keutunut herra. Kirja on kiedottu koreaan eksaktiuteen, jonka viehä- tysvoiman tunnustan (vaikken jää- kään sitä ihailemaan), mutta samal- la sen liepeet hipaisevat eräitä ma- tematiikan tavoittamattomissa ole- via filosofisia kysymyksiä. Hauta- mäen rohkeuden voi katsoa piile- vän siinä, että hän koskettaa joita- kin realistisen tieteenfilosofian ja materialistisen marxismin tabuja.

Hautamäki otti molemmat tabu- kysymykset esille lektiossaan. En- simmäinen näistä on relativismi — paha sana, jota jokainen filosofian opiskelija on oppinut kammoksu- maan. Kiinnostus näkökulmiin liit- tyy relativismiin, jonka "pitkään traditioon" Hautamäki lektiossaan viittasi.

Toisena tabuna voidaan pitää kä- sitteitä. Niin oudolta kuin se kuu- lostaakin, kiinnostusta pelkkiin kä- sitteisiin, ilman niiden suhdetta to- dellisuuteen on tämän vuosisadan filosofiassa usein pidetty epäilyttä- vänä asiana. Hautamäki kertoi lek- tiossaan väitöskirjansa edustavan käsiteoppia, joka on viime aikoina ollut vähemmän harrastettu filoso- fian alue.

Molemmat lektiossa esiinnostetut tabut työntyvät itse väitöskirjassa kuitenkin marginaaliin. Ne ovat joutuneet sinne yhdessä muiden, tarkastelussa pois rajattujen kysy-

mysten kanssa. Sitä ennen niitä on kuitenkin hipaistu, eikä tämä ole vailla merkitystä.

Näkökulma on Hautamäelle yleis- ten määritteiden kokoelma, joka tarjoaa osittaista informaatiota ob- jektista. Objektia eri näkökulmista lähestyttäessä sitä määritetään eri- laisin indeksoiduin määrittäjin.

Esim. väri on määrittäjä, jonka in- deksi on väriskaala ja näkökulmas- sa, johon tämä määrittäjä sisältyy, objektin määritteeksi voi tulla esi- merkiksi arvo "punainen". Toinen määrittäjä saattaisi olla vaikkapa ti- lavuus, jolloin määrite olisi jokin arvo tilavuusmittojen indeksiltä.

Eri näkökulmiin valitaan erilaisia määrittäjiä ja näin saadaan erilaisia kuvia objektista.

Hautamäki kertoo väitöskirjas- saan eksaktisti mitä tarkoittaa se, että oliota lähestytään "eri näkökul- mista". Yksinkertaistaen voidaan sanoa, että eri näkökulmiin vali- taan olion eri ominaisuusjoukkoja sitä kuvaamaan.

Hautamäen varsinainen idea on- kin, että tämä riittää. Eri näkökul- mia ei voida asettaa rinnakkain ja kysyä mikä niistä on paras kuva ob- jektista — sen sijaan, vailla vertaa- misperustettakin, ne riittävät toi- minnan ja kehittelyn pohjaksi.

Eri tieteet esimerkiksi antavat erilaiset näkökulmat todellisuuteen valitessaan eri ominaisuusjoukkoja tarkastelun kohteeksi. Mikä näistä on oikea kuva maailmasta, jää rat- kaisematta, eikä tällä kysymyksellä ole väliä, koska tieteet toimivat il- man sitäkin. Samoin tietojenkäsitte- lyssä tietokoneilla (oliokeskeisessä ohjelmoinnissa, jossa käytetään ke- hyksen käsitettä) otetaan käyttöön osittainen informaatio, ja operoi- daan sillä.

On erilaisia kuvia, jotka toimi- vat, ja sen enempää ei kannata ky- syä — tämä on Hautamäen näkö- kulma tietoon.

Hautamäki edustaa toisin sanoen pragmatismia.

Olemalla pragmatisti Hautamäki työntää marginaaliin ne kysymyk- set, jotka hän houkuttelevasti nosti esiin lektiossaan ja joita hän viette- levästi hipaisee: kysymykset relati-

vismista ja käsitteiden sisällöstä ja suhteista.

Hautamäki tarjoaa kylläkin prag- matismillaan kannanoton siihen ky- symykseen mikä eri tieteiden tar- joamista maailmankuvista on oi- kea. Tämä kannanotto on: siitä ei ole väliä niin kauan kuin tieteet toi- mivat. Sen sijaan vaikeampaan tie- teenfilosofian relativismikysymyk- seen, ns. Feyerabend-ongelmaan, hän ei puutu. Tämä on kysymys mi- ten tulisi suhtautua siihen, että eri kulttuureissa vallitsevat erilaiset kä- sitejärjestelmät jakavat maailman erilaisiin olioihin ja erilaisiin omi- naisuuksiin, jolloin olioiden ja omi- naisuuksien rajat eivät ole samat kuin meidän kielenkäytössämme.

Tämän ongelman käsittely olisi edellyttänyt Hautamäeltä määrittä- jäindeksien problematisointia. Hän olettaa indeksit täysin ongelmatto- masti olemassaoleviksi. Ongelman käsittely edellyttäisi myös olio-omi- naisuus-suhteen perustavanlaatuista problematisointia. Nyt Hautamäki olettaa varsin mutkattomasti, että on yksilöolioita joilla on ominai- suuksia, vaikka tieteenfilosofiaa on jo pitkään hiertänyt kysymys siitä miten käsitejärjestelmät luovat maailmaan erilaisia jaotteluja oli- oiksi ja ominaisuuksiksi.

Hautamäen lähestymistavassa tie- toon on jotakin samankaltaista kuin mahdollisten maailmojen se- mantiikassa: myös se käsittelee pie- niä maailmoja. Semanttinen aspekti jää kuitenkin itse asiassa pois: kun hintikkalainen mahdollisten maail- mojen semantiikka luottaa siihen, että aina voidaan esittää funktio mahdollisen maailman olioista aktu- aaliseen maailmaan, korostaa Hau- tamäki että hän ei tee "ontologisia sitoumuksia". Hyvä niin! Hautamä- ki ei puutu semantiikkaan: maail- man ja käsitteiden suhde jätetään oman onnensa nojaan ja keskity- tään käsitteiden välisiin suhteisiin.

Hautamäki ei ole kiinnostunut käsitteiden soveltuvuudesta maail- man olioihin, käsitteiden ekstensios- ta, vaan käsitteiden sisällöstä, nii- den intensiosta. Tämä on erittäin mielenkiintoista, koska realismin ja materialismin suunnalta on odotet-

(2)

TIEDE&EDISTYS 2/87 Esittelyjä ja erittelyjä 141

tavissa syyte idealismista ja plato- nismista tms. Hautamäki on käyttä- nyt työssään Raili Kaupin kehittä- mää intensionaalista logiikkaa, jon- ka mielenkiinnon kohteena ovat kä- sitteiden sisällöt. Samaa Kaupin in- tensionaalisen logiikan järjestelmää on soveltanut Marja-Liisa Kakkuri tulkitessaan Hegelin logiikkaa, joka on tietenkin käsiteoppia par excel- lence.

Käsiteoppi kiinnostuksen kohtee- na lupaa jotain uutta, mutta pereh- tyminen käsitteiden sisältöihin ja käsitteiden välisiin suhteisiin näyt- tää kuitenkin törmäävän samoihin ongelmiin kuin relativisminkin kä- sittely. Kun se avaruus, jossa liiku- taan, koostuu ongelmattomasti käsi- tetyistä yksilöolioista ja niiden omi- naisuuksista, jäävät useat mielen- kiintoiset ja vaikeat käsitteet, jotka eivät ole kumpaakaan näistä, pelis- tä pois. Käsitellään oikeastaan vain laatumääreitä.

Käsitteen sisältöön ei tunkeuduta sen pidemmälle kuin, että se karak- terisoidaan funktioksi, joka on ime- nyt itseensä arkikielen intensionaali- suuden.

Ihmeellinen indeksi ja fantastinen funktio — niihin kiteytyy salaperäi-

nen auktoriteetti! Filosofisesti voisi ehkä kysyä pitemmälle: voisi hajot- taa rajoittavan yksiselitteisen olio- ominaisuus kuvion ja pohtia perus- teellisemmin käsitteiden välisiä suh- teita.

Pragmatistista lähestymistapaa seuraten Hautamäki ei luonnollises- ti tee tätä. Sen sijaan hän pyrkii näyttämään miten näkökulman kä- sitteen (tämän olioitten ominaisuuk- siin rajoittuvan) saa "toimimaan"

soveltamalla sitä kysymykseen dia- lektiikasta.

Tämä on mielestäni Hautamäen kehittelyjen epäonnistunein osa.

Miksi laahata mukana vanhaa dia- lektiikkaa? Onko dialektiikka en- sinnäkään mikään metodi? Kenen metodi se on? Kuka sanoo, että ky- se on näkökulmista? Olisi jo aika lakata ajattelemasta, että Hegelin filosofiasta voidaan irrottaa jokin osa, joka on metodi. Hegelin logiik- ka on filosofiaa; se on teos, eikä mikään metodi, jota voi soveltaa mihin vain. (Vaikka Marxin tulkin- nan tradition kannalta tällainen aja- tus onkin usein houkutteleva.) Dia- lektiikka-sanaa on käytetty luke- mattomissa eri merkityksissä, eikä Hautamäki varsinaisesti selvennä tä- tä sekasotkua, vaan pikemminkin olettaa yhden tunnetun dialektisen metodin olemassaolon — mikä ei

mielestäni ole perusteltua.

Sen sijaan Hautamäen väitöstilai- suus itsessään osoitti, että jollakin lailla tämä kaikki "toimii". Hauta- mäen kehittelyistä näyttävät olevan kiinnostuneita niin kielitieteilijät kuin informaatikotkin, ja tämä osoittaa, että liikutaan olennaisilla alueilla. Filosofisessa väitöstilaisuu- dessa tulevat hyvin harvoin esille uudenlaiset käytännölliset sovellu- tusmahdollisuudet, kuten nyt kävi.

Pragmatismi on tietenkin filosofi- nen kannanotto. Ilahduttavinta väi- töskirjassa onkin, että tieteenfiloso- fian ja marxismin kasvatti Antti Hautamäki osoittaa siinä ajattele- vansa jatkuvasti ajatteluaan, ja us- kaltautuvansa jatkuvasti uusien ky- symysten ja vastausten eteen. Tä- mä on ehkä parasta mitä ajattelijas- ta voi sanoa. Kirjasta puuttuu ko- konaan "usko todellisuuteen, jonka tiede kerran paljastaa" — tuo va- kuutteleva sävy, joka on niin tuttu niiltä kutsuilta, joilla Hautamäki tässä keskustelee.

Tuija Pulkkinen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tämän harjoituksen tehtävät 16 palautetaan kirjallisesti torstaina 5.2.2004.. Loput

Viikoittain Internetiä käytti Pohjoismaissa yli puolet väestöstä. Käyttö on koko ajan voimak- kaasti lisääntynyt, eikä mikään näytä viittaavan siihen, että kehitys

Tasa-arvo ja emansipaatio eivät väiky jossain voimauttamiskurssien lopputuloksena, vaan ne ovat oletusarvoja, joiden pohjalta voidaan esittää lahjakkuuksiin.. Ylimenokaudella

Kirjoituksen aihe, "Persoonallisuuden ongelma neuvostoliittolaisessa ja venäläisessä kasvatustieteessä" on ajankohtainen ja merkittävä ja sen esiintuoma ongelma monimutkainen

Institutionaalinen romahdus pyyhkii pois tai painaa kasaan hierarkkiset ja funktionaaliset erot niin, että kaikilla asioilla on sama monotoninen ja hirviö- mäinen aspekti.

Kokin ratkaisu perustuu siihen, että kaikkia kongruoivia tapauksia pide- tään pronominikonstruktioina ja perus- muotoisen itse-sanan esiintymiä sana- luokaltaan partikkeleina

Lauseen Matti piti Maijaa rauhallisena essiivijäsenen semanttinen funktio pää- sanaansa nähden on KOMPLEMENTOINTI (se täydentää pääsanansa merkitystä), kun taas lau- seiden

Kirja on selkeästi yri- tyksen entisen toimitusjohtajan tekemään suhteellisen laajaan haastattelukierrokseen perustuva kertomus siitä, miltä yrityksen toiminta näytti ylimmän