• Ei tuloksia

Reduktiosta vähemmän pelkistetysti

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Reduktiosta vähemmän pelkistetysti"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

106 niin & näin 2/2009

otteita ajasta

V

äitöskirjaksi tarkoi-

tettu teos asettaa teh- täväkseen melkoisen urakan: monta tu- kevaa viipaletta vii- meisen sadan vuoden filosofian ja kirjallisuusteorian vaikeimpia tema- tisointeja. Jotta tehtävä vielä han- kaloituisi, lähestymistapa risteilee filosofian ja kirjallisuustieteen rajalla.

Tieteellisten juhlapuheiden puolella tällainen poikkitieteisyys on kiitoksen arvoista, mutta tieteen tekemisen puolella rajojen yli seikkailevat saavat usein kohtuuttoman kylmät arviot.

Portinvartijat sakottavat vuorotellen matkalla kumpaankin suuntaan.

Tässä arviossa yritän välttää vastaavaa kohtuuttomuutta.

Aikoinaan opintopiireissä pää- dyimme joskus lukemaan saksalaisen mallin mukaisia äärimmäisiä esi- tyksiä: niissä omistettiin ensiksi vä- hintään 600-sivuinen nide kullekin Kantin kritiikeistä ja sitten siirryttiin Hegeliin. Varsinaiseksi teemaksi oli luvassa vaikkapa Kantin ja Hegelin välinen suhde: varsinaista ratkaisu- nidettä lupailtiin ilmestyväksi lähi- vuosikymmeninä. Nuoruuden lu- kukokemusten jälkeen ei ole tullut seurattua, josko sitä Kirjaa koskaan ilmestyikään. Toisaalta saksalainen megalomania on antanut meille var- sinaisen sanakirjan: yli 35 vuoden ajan ja 1 500 asiantuntijan voimalla tehty Historisches Wörterbuch der Phi- losophie on humanistien suurtyö.

Kaarron teos seuraa saksalaista mallia hyvässä ja pahassa. Jos pyrit- täisiin virheettömään aiheen hal- lintaan, toimittaisiin toisin, mutta filosofiassa laajat teemat ovat usein juuri asia itse. Totuuden kannalta lienee hyvä kirjoittaa erilaisia kirjoja – mutta väitöstyössä iso kirja tekee valmistumisesta tarpeettoman vaikeaa.

Kaarto kysyy: ”Millä erityisillä

tavoilla Derridan lukemisen me- nettely [procedure] toimii jotenkin samoin kuin Husserlin epokhé?” (13) Husserlhan ymmärsi epokhén tai reduktion filosofian tekemisen perus- menetelmäksi, teoksi, josta filosofia tai fenomenologia alkaa. Kaarron kysymys on erinomainen, vaikkei olekaan ensi kertaa esitetty. Erinäiset oivaltavat vastaukset tähän avaukseen ovatkin teoksen suola. Väite, että Heidegger ja Derrida ottaessaan etäi- syyttä Husserliin samalla jatkavat hänen avaamaansa jäsennystä filoso- fiasta reduktioiden suorittamisena, on jo tuttu, mutta sen todentami- sessa on vielä tehtävää. Tässä tehtä- vässä Kaarto ottaa muutaman hyvän askeleen. Keskeistä on nostaa esiin reduktion varmistamatonta luon- netta: perustan laskun sijaan avau- tuukin kuilu. Esimerkiksi reduktion tuominen osoittimeksi filosofian ja kaunokirjallisuuden lukemisen väliin on hienosti rakennettu asetelma.

Kulunutta, ponnahduttavaa

Kaarron valitsemat perustekstit eivät ole kovin yllättäviä: vaikkapa Taminiaux’n asetelmaa Husserlin Fe- nomenologian ideasta ja Heideggerin luennoista aikatietoisuuden histo- riasta olisi voinut jo uudistaakin.

Toisaalta näissäkin teksteissä on vielä luettavaa. Kuten niin monissa väitöskäsikirjoituksissa, tässäkin kai- paisi käsiteselvennyksiä – esimerkiksi momentit (’Momente’, 84) tuskin on lukijalle selvä, jollei hän ole sattunut erikoistumaan Husserliin tai He- geliin. Itse myös jäsentäisin eideet- tisen reduktion välttämättömyyksiä toisin kuin Kaarto, enkä lähtisi esi- merkillistämään asiaa Newtonin fysiikan kumoutumisella. Eideet- tistä reduktiota havainnollistaisi paremmin vaikkapa se, että kehoni on aina tässä, esine taas aina ajassa

ja paikassa. Toisaalta käsikirjoitus ei ehkä ollut aivan valmis, ja paksuun kirjaan jää pakostakin tilkittävää.

Itseäni on jo jonkin aikaa häi- rinnyt tietty epäoikeudenmukaisuus Derridan Husserl-luennoissa. Ne ovat hutiloinneistaan huolimatta – tai juuri siksi – oivaltavia, mutta hyökkäys kielen ja 0/1 -asetelmien kautta ei tunnu reilulta. Husserl halusi fenomenologiallaan mie- luummin näyttää kuin sanoa, eikä siis ihme, että joutuessaan kirjoit- tamaan ja jättämään sanan sivulle hän jätti ajatuksen lukijoiden ar- moille, eli sen armoille katsotaanko sitä, mitä teksti näyttää, vai ryh- dytäänkö niputtamaan sanoja (ks.

300; 401–402). Husserlin käsitys totuudesta myös sallii enemmän tai vähemmän ilmeisen, vaikka puhtaita 0/1-positioita voidaan Husserlianasta korostaakin. Olisi kiinnostavaa, jos osin metafyysisellä ja ainakin kulu- neella kehityskululla Husserl–Hei- degger–Derrida edes joskus leikitel- täisiin.

Kirja ei heti rakennu kovin sel- keäksi kokonaisuudeksi. Lukiessa kaikki kuitenkin virkkaantuu yllättä- vänkin hyvin yhteen, vaikka joitakin silmukoita jää lukijan koukittavaksi – kuten hyvässä filosofisessa teks- tissä usein onkin. Eri aihealueiden tuominen yhteen – esimerkiksi oi- keudenmukaisuuden ja reduktion – myös avaa tärkeitä teemoja.

Teoksen ja sen teemojen laajuus tuo monia ongelmia, mutta näiden korjaaminen köyhdyttäisi teoksen ajatuksellisuutta. Lukijalle jää paljon vastuuta, mutta kirja, jonka luke- minen on helppoa, taitaa usein olla ainakin hieman tylsä. Reduktion mahdollisuuksia pohtiva tapaa teok- sesta monta ponnahduslautaa. Kir- jallisuusteoriaakin sysitään: mitä se lukeminen oikein on?

Juha Himanka

Reduktiosta vähemmän pelkistetysti

Tomi Kaarto, Jacques Derrida and the Question of Interpretation. The Phenomenological Reduction, the Intention of the Author, and Kafka’s Law. Peter Lang, Frankfurt 2008. 651 s.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

”kylmien numeroiden varassa näyttää siltä, että tieto- koneet ja tällainen tutkiva oppiminen korreloivat nega- tiivisesti osaamisen kanssa.” Opettajien koulutuksessa

Lukiolaisten kemian ja fysiikan osaamisen tason arviointia vauhdittivat myös LUMA- hankkeessa karttunut tieto kemian ja fysiikan osaamisen tasosta ja ammattikoululaisten

Jos nykypäivänä menisi moista julistamaan, niin väitän, että Aristoteleellä olisi vähemmän hampaita kuin naisella.. Ei miettinyt loppuun asti tuota

Emme edelleenkään voi tietää muuta kuin että kissa on kuollut tai elävä tietyllä todennäköisyydellä. Mutta kvanttifysiikan paradoksien kenties järjenvastaisin

Hän opiskeli Turun yliopistossa yleistä kirjallisuustiedettä ja ûlosofiaa ja toimi siellä sen jälkeen yleisen kirjallisuustieteen assis-.. tentin tehtävissä vuodesta 1

Toisaalta on myös niin, että tehokkuusoppien ymmärrys sisältää sekä opin soveltamisen mahdollisuudet, mutta myös sen rajoitteet. Toisin sanoen,

Alanko-Kahiluoto esittää, että Blanchot pyrkii ajatuk- sellaan kirjallisuuden kielen mahdollisuudesta vastustamaan Hegelin ajatusta, jonka mu- kaan nimeäminen negaatio- na

Suomalaisissa yliopistoissa ei ole teknolo- gian historian oppituoleja, toisin kuin esi- merkiksi naapurimaassa Ruotsissa, joten tieteellisen lehden merkitys eri yliopistoissa