• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Alexandra Coelho Ahndoril: Tyko Brahen tähtitaivas

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Alexandra Coelho Ahndoril: Tyko Brahen tähtitaivas"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Alexandra Coelho Ahndoril: Tyko Brahen tähtitaivas

suom. Jaana Nikula Johnny Kniga, 2007 Maaria Pääjärvi:

YLÖS,ALAS, ALAS ?

Alexandra Coelho Ahndorilinesikoisromaani _Tyko Brahen tähtitaivas _liikkuu historial- liseksi jääneen maailmankuvan akseleilla. Ahndorilin Tyko Brahe on maakeskeisen maa- ilmankuvan viimeisiä edustajia tieteen piirissä. Samaan tapaan hän edustaa vanhaa sääty- yhteiskuntaa, jonka järjestys nykyisestä perspektiivistä on helppo nähdä jäykkyytenä.Tyko Brahen tähtitaivaskulkee vertikaalisesti: pyrkii ylös, vaipuu alas. Sen sävy on surumielinen, kaksi maailmankuvaa saa harvinaisen hetken elää rinnatusten, ja kumpikaan ei uhku voi- tonriemuaan. Ei vanha, ei liioin uusi aika.

Tähtitaivaan järjestys ja arjen kaaos

“Tyko haluaa kertoa oivalluksestaan – pienestä muunnoksesta – ja Kirsten huomaa hänen hilpeytensä ja haluaa hymyillä hänelle, mu a silmät täy y- vät kyynelistä. Hän tuntee olonsa niin surullisen yksinäiseksi ajatellessaan sitä minkä aavistaa tapahtuvan. Hän on kuulevinaan veden loiskivan linnan seinää vasten ja hänen kasvonsa muu uvat raskaiksi ja vakaviksi.

– Sinä hukutat meidät, hän sanoo, avaa kätensä näy äen mustan pallon ja työntää sen suuhunsa ennen kuin Tyko ehti o aa sitä.

Tyko näkee hänen perääntyvän, astuvan silkkipukunsa päälle, hiukset vielä tiheillä, soljilla kiinnitetyillä kiharoilla. Hän tietää, e ä Kirsten makaa pian lyyhistyneenä likaan ja tuntee suurta sääliä tätä kohtaan.

– Kirsten…” (64-65)

Tykon ja hänen elämänkumppaninsa Kirstinen välisessä suhteessa vaakakupit eivät asetu samalle tasolle. Heidän kohtaamisensa muuntelevat periaa eessa vain yhtä teemaa: toisen nousu on toisen lasku. Pariskunnan välistä rakkau a ja kiintymystä ei voi kyseenalaistaa, mu a he eivät kohtaa toisiaan, eivät ilossa eivätkä murheessa. Suurin kurotus toisen puo- leen on tämän tunnetilan tunnistaminen. Tyko työntää mielestään taintuneen Kirstenin ja jatkaa työntekoa. Tähtitaivas tarjoaa hänelle väylän korkeammalle, irti huolista ja ylös maasta: “Mu a minä, Tyko, tunnistan, ennustan ja ymmärrän ratoja. Niin tuolla ylhääl- lä kuin täällä alhaallakin. Herra pää ää. Ja minä olen herra täällä.” (66) Taivaan tarkkailu kertoo Tykolle, e ä hän on Jumalan vastine kotisaarellaan Venissä. Toisaalta taas Kirstenin kirkkaammat hetket ovat niitä, joina Tyko kärsii eturauhasensa oiku elusta tai vanhan mie- hen melankoliasta. Kaikki tämä tapahtuu kohtalonomaisesti, jonkun kosmisen rakenteen pako amana, ei niinkään yksilöpsykologisena aaltoiluna, jossa voitaisiin tulkita toisen on- ne omuuden helpo avan toisen oloa.

1

(2)

Romaanin kaksinapaisuus toteutuu monella tasolla. Tyko edustaa pyrkimystä ylös, Kirsten vaipuu alas. Tykon edustama järjestys, kosminen tasapaino, pyrkii toteutumaan: jos joku kohoaa, toinen laskeutuu; jos jotain saavu aa, jotain mene ää. Liikahdus ylhäällä edellyt- tää toista alhaalla. Kahden vastakkaisen suunnan hankaus on läsnä jatkuvasti: Tyko ajaa Kirstenin ahdinkoon pitämällä kiinni vanhasta järjestyksestä. Brahe ei suostu naimaan su- kuun alempisyntyistä, eikä sukunsa painostuksen takia voikaan sitä tehdä. Kirsten pyrkii ylös harjoi amalla hyväntekeväisyy ä ja tukemalla miestään, mu a Tykon taloudellisten vaikeuksien ja hallinnollisten velvollisuuksien laiminlyöminen ajavat Kirstenin ahdinkoon, ja alas: käy ämään huumaavia yr ejä ja alkoholia.

Tyko Brahe kanna elee epätoivoisesti vanhaa järjestystä ja tuhoisaa harmoniaa. Romaanin kertojan edustama myöhempien aikojen heliosentrinen, dynaaminen maailmankuva ei pi- tele yllä järjestystä järjestyksen vuoksi. Se on lähempänä Kirstenin edustamaa käytännöllis- tä katsomusta. Hän pystyy käsi ämään Tykon toiminnan motiivit, mu a lähestyy elämää eri tavalla. Hän on valmis reagoimaan viranomaisten kirjeisiin, jo a Tyko ja hän saisivat pitää kotinsa ja jatkaa Venin saaren hallinnoimista. Kirsten ei kuitenkaan voi toimia Tykon puolesta.

“Tunnut nähneen kovin vähän kun aja elee, e ä olet omistanut elämäsi havainnoille” sa- nailee Kirsten Tykolle kun perheen talous kaatuu päälle Tykon pii aama omuuden takia.

Kirsten näy äytyy havainnoivana ja aktiivisena, ja sen vuoksi särkyvänä. Tyko taas luo staa isuuden ja vastaavuuksien lopu omia metaforia:

“Tänään tehtyjä muistiinpanoja:”Maailmankaikkeus muu aa paikkaa äärim- mäisen hitaasti Stjerneborgin yli, silmieni tummien aukkojen yli. Minun sil- mäni on Stjerneborgin pupilli. Stjerneborg on Venin iiris ja Ven on maan silmä.

Me olemme universumin kiinnekohta. Me heitämme katseemme suoraan sy- vyyksiin, suoraan mereen joka ympäröi meitä kaikkialta. Puoliksi pohjaliet- teeseen uponneet tähdet takertuvat pitkäänsiimaan.” ” (s. 154)

Lukijan sympatiat suuntautuvat pakostikin Kirsteniin – hänhän joutuu kärsimään miehen- sä jäykkyydestä ja järjestelmällisyyden kaipuusta. Ja vieläpä sellaisten seikkojen takia, jotka nykyisestä perspektiivistä ovat suorastaan helppoja ratkaista. Tyko ei pidä mitenkään mah- dollisena, e ä hänet aje aisiin pois Venistä, koska järjestys antaa aatelisille mahdollisuu- den toimia omalla tavallaan, vaikka si en lyödä laimin kruunun ase amia velvollisuuksia tai kuri aa talonpoikia mielensä mukaan. Kirsten taas o aa kruunun kirjeet vakavasti ja talonpojat hyväntekeväisyyden kohteiksi; hän koe aa saada Tykon ymmärtämään karko- tuksen riskin mu a pystyykin vain kiinni ämään itsensä hetkeen: vielä nyt, vielä vähän aikaa saa Kirsten olla kuin ruhtinatar, mu a hetkihän kiitää. Kirstenin aja elussa saavute- tun eteen täytyy tehdä velvollisuutensa, muutoin mikään ei pysy.

Inhimillisten perspektiivien mitat

Tykon toiminta ja asema ase uvat kuitenkin inhimilliseen mi akaavaan, ikäänkuin kes- kiaikaista taivaankan a kanna elisi vanheneva Atlas, joka yri ää luo aa siihen, e ä tai- vas pysyy harteilla vaikka kaikki ympärillä muu uu. Lastensa kau a Tyko pyrkii vielä

2

(3)

kuro amaan kohti tulevaisuu a, mu a onnistuu vain väheksymään lahjakasta tytärtään ja koe aa ope aa pienelle pojalleen väkisin liian vaikeita asioita. Tyko ei kuitenkaan pysty pitämään kiinni järjestyksestä, vaan joutuu vanhentumaan ja kuolemaan keskellä särkyvää maailmaa. Aika alkaa vastustaa ankaria aatelisherroja, taivaasta anne uja asemia ja Tykon tutkimaa taivaanjärjestystä.

Tyko Brahen tähtitaivasvajoaa Tykon ja Kirstenin kohtaama omuuteen. He ovat draamal- lisissa asemissa suhteessa toisiinsa ja toimivat myös itseään suurempien kokonaisuuksien eduskuvina. Henkilöiden keskinäinen dynamiikka laajenee maailmankuvien dynamiikak- si, ja herä ää alakuloisia kysymyksiä menneistä maailmoista.Tyko Brahen tähtitaivaastaoli- si luva oman helppoa poimia opetus: ei pidä ase aa tiede ä elämän edelle, ei pidä aset- taa dogmia elämän edelle, koska edistys vanhentaa tieteen ja elämä runtelee dogmit. Mitä elämä si en olisi – ajan kulumistako, vai reagointia arjen muutoksiin, yksilön heräävää joustavuu a? Kyse on kuitenkin Tyko Brahesta romaanihenkilönä ja hänen tulkitsemises- taan historiallisena henkilönä. Tuskin kumpikaan näkökohta supistuu opetukseksi tieteelle omistautumisen vahingollisuudesta ja turhuudesta, vaikka Tykon tutkimukset vanhentui- vat vain muutama vuosi hänen kuolemansa jälkeen.

Huolima a Tykon henkilön ja tämän ja Kirstenin välisen suhteen raadollisesta kuvaukses- taTyko Brahen tähtitaivasei yksioikoisesti aseta Tykoa historian tuomioistuimeen. Miehen julmuus, välinpitämä ömyys ja vaikea suhde valtaan tuntuvat pikemminkin inhimillistä- vän ja tuovan likemmäksi sitä, minkä poissaololla ylpeilemme omana aikanamme (aiheel- lisestiko?): dogmaa isuus, kiinteät valta-asetelmat, vanhan aatelin sadistinen ylpeys, isän ja lasten kylmät välit, vainajien kokemisen läheisemmäksi kuin elävien, työn kokeminen läheisemmäksi kuin ihmisten. Olisi liian helppoa pitää Tykoa hirviönä menneisyydestä ja Kirsteniä lähe iläänä meidän ajastamme, koro aa Kirsten alentamalla Tyko.

3

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tapaamme hänet naimisissa olevana suurlähe iläänä Turkissa, jonka verinen kansan nousu tapahtuu myös hänen ruumiissaan – ja Orlando huomaa olevansa muu umassa naiseksi..

Hän vii aa Loppiaisaatossa kohtaan, jossa Olivia poistaa mustan harson ja paljastaa kasvonsa Violalle, joka toteaa e ä tämä on hyvin

Saksalaisen kirjailijan Wolfgang Herrndorfin (s. 1965) kolmas teos Ladaromaani on kuvaus kahden teini-ikäisen pojan, Maikin ja Tschickin, automatkasta ympäri Saksaa.. Vaikka

Keskeislyriikan lisäksi kokoelmassa on toisaalta myös runoja, jotka hyödyntävät tie yä muotoa tai tekstilajia, kuten leivontaohje “Profaani resepti vaikeasti paranne avalle”,

Legendan mukaan Aisopos oli vammainen orja, joka va- pautui älykkyytensä ansiosta, ja joka vapaana sanan käy äjänä ja nimenomaan änky äjä- nä antoi äänen kaikkein

Luonnollisesti suuren hahmon suuruus ilmeneekin yllä äen siinä, missä hänen hahmonsa yli ää inhimilliset pyyteet.. Virtuoosia ja suvereenia ihmistä me voimme ihailla ja kadeh-

_Yösoi oja _jänni ää nämä seikat ilmoille, niin arkiseen ja ohimenevään sävyyn, e ä kirjaa on yhtä vaikea palau aa mieleen kuin tyypillisen standardibiisin melodiaa ja

Tämä tapahtuu tilanteessa, jossa kuningas Cymbeline näy ää mene äneen kaiken, ja jos- sa hänen täytyy yri ää pelastaa valtakunta?. Hän ei tiennyt, e ä hänen poikansa olivat