• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Virginia Woolf: Orlando

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Virginia Woolf: Orlando"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Virginia Woolf Orlando | Maailmankirjat

RISTO NIEMI-PYNTTÄRI (8.2.2015)

Orlando(1928) on hauskin teos, mitä Woolf on kirjoi anut. Hän paisu elee ja parodioi siinä kirjallisia tyylejä eri aikakausilta, ja lii ää ne 400 vuo a pitkään elämäkertaan Orlandosta.

Mammu imainen sankari, joskus Rolandiksikin suomennetun ritarin mukaan. Woolfin_

Orlando_ on kirjailijaksi ja naiseksi tulemisen seikkailu läpi Englannin historian. Renes- sanssiajan nuorukainen aloi aa teoksensa laatimisen tammipuun alla, ja sama ihminen saa sen viimein valmiiksi naisena 1928 Lontoossa.

Woolf kirjoi i jo vuosisadan alussa siitä, minkä feminismi löysi si en 1970-luvulla. Hänen esseensä Oma huone käsi eli itsenäisen, kirjoi avan naisen mahdollisuuksia – keskeisin niistä on oma raha ja huone.Orlandoon omalla hilpeällä tavallaan naisromaani: sankari on englantilaisen kul uurin ruumiillistuma, joka 1700-luvulla alkaa muu ua naiseksi.

Romaani on omiste u Virginia Woolfin rakastaja arelle Vita Sackville-Westille. Onkin sa- no u, e äOrlando on kirjallisuushistorian viehä ävimpiä rakkauskirjeitä. Siinä kirjaili- ja kulje aa rakaste uaan läpi vuosisatojen sukupuolta vaihtaen, pukien hänet eri aika- kausien symboliksi.

Orlandon elämäkerta on kuin sukuhistoria: tapaamme hänet reippaana renessanssin nuo- rukaisena Elisabethin ajan Englannissa. Tapaamme hänet synkkänä ja mystisiin näkyihin vaipuneena kartanossaan 1600-luvun alkupuolella. Tapaamme hänet naimisissa olevana suurlähe iläänä Turkissa, jonka verinen kansan nousu tapahtuu myös hänen ruumiissaan – ja Orlando huomaa olevansa muu umassa naiseksi. Tapaamme hänet 1700-luvun valis- tuksen henkeen tutkimassa omaa kehoaan, tapaamme hänet tuon ajan Lontoon kirjallisis- sa piireissä, joskus mieheksi pukeutuneena. Tapaamme hänet 1800-luvun viktoriaanisessa Englannissa, jolloin julkinen siveys ja yksityinen sänkykamarielämä poikkesivat jyrkästi toisistaan. Aikakausi vaati Orlandoa menemään naimisiin ja samaan henkeen hän löysi sielunkumppanin. Lopulta 1900-luvun alussa hänestä tulee äiti ja hän julkaisee ensimmäi- sen teoksensa.

Woolf kirjoi i kirjan nopeasti, lähes vuodessa, iloisella o eella. Hän itse on sanonut romaa- niaan lähinnä vitsiksi, verra una suuriin tajunnanvirtaromaaneihinMr. Dalloway, Aallot ja Majakka. Orlandoon kevyt ja taitavien aikakausipastissien leikki. Kieli ja tyyli vaihtuvat aikakauden mukaan. Woolf leikki suvereenisti erilaisilla tyyleillä, tunteilla ja kielikuvilla.

Aikakauden vaihtuessa Woolfin tekstissä vaihtuu kaikki: Orlandon persoonallisuus, mo- raali, elämänmuoto, tyyli sekä säätila. Elisabethin ajan Englannissa auringonlaskut ovat punaisempia kuin koskaan satoi rankasti tai ei lainkaan. Aurinko poro i tai oli pimeää.

Runoilijat kirjoi ivat, kuinka ruusut lakastuivat ja kuinka hetket olivat lyhyitä. Rakastaja rakasti ja lähti. Ty ö oli ruusu joka kukoisti hetken ja se hetki oli lyhyt. Sitä aikaa leimasi kukoistuksen ja katoavaisuuden tunne.

1

(2)

Orlando kokee lyhyen renessanssimaisen onnen karnevaalien aikaan Lontoossa, Thames -joen jäällä. Aluksi Orlando luuli venäläistä prinsessaa samanlaiseksi pojaksi kuin hän itse-

kin. Sukupuolinen häilyvyys oli jo osana tätä ensirakkau a.

Viktoriaanista aikaa Woolf inhosi, sen ajan henkeä hän kuvaa suurena pilvenä. Silloin satoi aina, ja kun aurinko paistoi, ilma oli niin veden kyllästämää e ä auringon kirkkaus murtui.

Kosteus tunkeutui kaikkialle huoneisiin, joissa sisustus muu ui raskaaksi. Kosteus tunkeu- tui runouden kieleen, jossa adjektiivit turposivat kohtuu omiksi. Kosteus tunkeutui naisen kohtuun, niin e ä hänen elämästään tuli sarja synnytyksiä. Kosteus tunkeutui miehen ja naisen suhteeseen, seurustelusta katosi leikki, se muu ui raskaaksi.

Kun viktoriaaninen aika vaihtui moderniksi ajaksi, pilvet kutistuivat ohueksi kaasuksi, tai- vas näy i tehdyn metallista. 1900-luvun teknologian läpimurtoa Woolf kuvasi mekaani- suuden ja kutistumisen ajaksi: välimatkat pienenivät, mu a samalla kutistuivat myös elä- mykset. Orlando ajeli autolla ja kävi tavaratalossa ostamassa lakanoita kaksoisvuoteeseen.

Orlando on kirjoi aja. Hän kirjoi aa läpi vuosisatojen yhtä ainoaa luonnon ylistystä: Van- ha Tammipuu -runoelmaa. Teos on kirjoi amisen kul uurihistoriaa sikäli, e ä Orlando oli mies niinä aikoina kun vain mies saa oi kirjoi aa. Hän muu ui naiseksi vasta kun naisen- kin luova toiminta tuli mahdolliseksi Englannissa, restauraatio-aikaan.

Orlando ei kuitenkaan ole traaginen tarina naisesta, joka olisi ollut satoja vuosia puristet- tuna miehen muo iin. Miehenä Orlando oli täysin tyytyväinen miehen vapauteen, eikä kokenut e ä hänestä jäisi joitain puolia pimentoon.

Sukupuolesta tuli ongelma Orlandolle vasta kun hän oli nainen. Hänen on vaikea hyväk- syä 1700-luvun Englantia, joka valituksesta huolima a syrji naisia. Orlando oli to unut tekemään mitä haluaa, ja nyt se kielle iin, ja hänen täytyi keski yä harjoi elemaan miel- ly ämisen taitoja. Viktoriaanisen ajan Englannissa hän sai tyytyä vain kaatamaan teetä herroille, ja kysymään miten he teensä haluavat: sokerin kanssa vai ilman.

Orlando oli kauhistunut huomatessaan, kuinka vähän miehet todella arvostivat naisia. Pää- asiassa he vain marssivat, taistelevat, kantavat arvomerkkejään ja keikailevat voi aakseen naisen joltain toiselta mieheltä.

Woolfin maailmassa ihmiset eivät olleet joko miehiä tai naisia, vaan kaikkiin sekoi ui sekä feminiinisiä e ä maskuliinisia piirteitä. Lopultakaan Orlando ei ole vain mies tai nainen, samanlaisia ovat myös kaikki hänen rakaste unsa.

Naimisiin Orlando menee vasta henkilön kanssa, jossa on maskuliinisia ja feminiinisiä omi- naisuuksia sopivasti suhteessa hänen omiin piirteisiinsä. Näin Woolf leikki ikuisena pide- tyn miehisyyden ja naisellisuuden kustannuksella. Orlandossa sukupuoli on lopultakin pelkkä pukeutumistapa, tyyli.

Orlandokehi elee feminististä historiaa, ja Woolf tekee sen hauskasti ja kevyesti Lukijan kirja jä ää ihme elemään sitä, miten hauskoja ovat nuo roolileikit miesten ja naisten pu- vuissa.

Virginia WoolfOrlando, v. 1928, suom. Kirsti Simonsuuri, Kirjayhtymä 1984.

2

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tapaamme hänet naimisissa olevana suurlähettiläänä Turkissa, jonka verinen kansan nousu tapahtuu myös hänen ruumiissaan – ja Orlando huomaa olevansa muuttumassa naiseksi..

Ja siksi ei voi olla muuta kuin iloinen ja kii ää kauniisti siitä e ä hänen 1915 julkaistu esikoisromaaninsa Menomatka on saanut tuoreen ja sopivasti modernin käännöksen..

Hän vii aa Loppiaisaatossa kohtaan, jossa Olivia poistaa mustan harson ja paljastaa kasvonsa Violalle, joka toteaa e ä tämä on hyvin

Saksalaisen kirjailijan Wolfgang Herrndorfin (s. 1965) kolmas teos Ladaromaani on kuvaus kahden teini-ikäisen pojan, Maikin ja Tschickin, automatkasta ympäri Saksaa.. Vaikka

Keskeislyriikan lisäksi kokoelmassa on toisaalta myös runoja, jotka hyödyntävät tie yä muotoa tai tekstilajia, kuten leivontaohje “Profaani resepti vaikeasti paranne avalle”,

Olisin halunnut nukkua kanssasi, kulkea kuin aurinko silmilläni käsilläni suullani ruumiisi outoa maisemaa hivellen mu a tiesin e ä en voisi sietää sitä e ä koko elämän

Legendan mukaan Aisopos oli vammainen orja, joka va- pautui älykkyytensä ansiosta, ja joka vapaana sanan käy äjänä ja nimenomaan änky äjä- nä antoi äänen kaikkein

Tapaamme ajatella esimerkiksi suomea ja ruotsia pieninä kielinä, mutta itse asiassa ne kuuluvat kieliin, jotka luokitellaan suuriksi – yli miljoonan puhujan kieliksi.. Näitä