• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Rutger Kopland: Muisto jonka unohdit

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Rutger Kopland: Muisto jonka unohdit"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Rutger Kopland: Muisto jonka unohdit

RISTO NIEMI-PYNTTÄRI

Hollantilainen Rutger Kopland(1934) on kiinnostava runoilijahahmo, klassikko ja pienen kielialueen runoilija. Hänen pelkistetyissä ja selkeissä runoissaan maalaiskylän pellon- pientareet yhdistyvät aivojen toiminnan paradokseihin. Mielenmaisemien sijaan tämän aivotutkija-runoilija muodostaa tiloja aivoissa. Valikoiman nimiMuisto jonka unohdit,voisi viitata siihen, kuinka muistijäljet säilyvät aivoissa ja vaiku avat unohtuneinakin toimin- taan. Nimi on vali u ehkä J.M. Coe een innoi amana, joka on luonnehtinut muistojen merkitystä Koplandin runoissa “osaksi eteenpäin menemisen strategiaa”.

Koplandin tuotannossa erotetaan kolme vaihe a: ensin anekdoo inen; si en pelkiste y;

lopuksi viisas. Heimo Pihlajamaan suomeksi kääntämä valikoima on laaja, mielly ävän tukeva yli 200 sivuinen järkäle. Koplandin runous on puheenomaista eikä lainkaan tiivis- tä. Helpoimmillaan hän on keskivaiheen, kirjoi aessaan mukavan pastissin The Beatlesin henkeen runossa nimeltä Julie. Keskivaiheen Koplandia voi kutsua pellonpiennarten Beat- lesiksi tai Yesterdayn posetiiviksi erään hänen kokoelmansa nimen mukaan.

Rutger Kopland on taiteilijanimi, jota käy ää professori R.H. van den Hoofdakker Gronin- genin yliopistosta. Hän väi eli tohtoriksi aiheena torkkuvien ja nukkuvien kissojen aivo- toiminta (EEG-käyrän perusteella), alana oli biologinen psykiatria. Runous kulkee täysipai- noisena parina, enemmän kuin vain harrastuksena, tämän tutkijantyön rinnalla. Varsinkin myöhäisvaiheen runoudessa on selviä merkkejä aja elevan runoilijan ja aivojen fysiologi- sen tutkimuksen rinnastuksista.

Tutkijana hän on sitä mieltä, e ä aivojen toiminnan ymmärtämiseksi on ote ava huomioon biologia ja fysiologia yhtä hyvin kuin psykologia ja sosiologiakin. Runoilijana hän puoles- taan uskoo,e ä edellisten lisäksi kielellä on keskeinen merkitys kun ajatellaan onnea.

Aivofysiologisesti vaiku aa e ä valo tuo onnen, koska se aktivoi ja poistaa depressiota.

Van den Hoofdakkerin osasto, biologinen psykiatria, oli Hollannissa ensimmäinen, joka teki kokeita valon vaikutuksesta talvidepressiosta kärsiviin ihmisiin. Valoterapia osoi au- tui hyvin tehokkaaksi. Runoilijana Kopland kuitenkin paino aa sitä, kuinka olennaista on myös pimeys.

Kieli ja aivotoiminnan muutos, valo ja pimeys nousee esiin Aamulla -runossa, kun kaikki katoaa sanaan yö, ja aikanaan taas kaikki hitaasti kirkastuu sanaan aamu:

Jotain sen täytyy merkitä kun nukahdamme – menimme makaamaan ja nukahdimme

mitä se si en oli – samalla kun viimeiset maailmaan lii yvät sanat ohenivat ja ohenivat:

kuunvalo, kaukainen koira, hiljainen hengitys,

1

(2)

miehen tuoksut, naisen tuoksut, yö, ja vielä kerran yö – mitä se oli

se joka sanoi, kun viimeinenkin yö-sana

oli sammunut: nämä ovat vielä meidän käsivarsia joissa me hajoamme tähän mustaan reikään tämä on vielä meidän oma ruumiimme joka sanoi jotain, vaikka ei ollut enää sanoja jotain sen täytyy merkitä nyt kun sanaa aamu hitaasti kirkastuu ja tulee aamu

joka piti meitä yhdessä ja päästää meidät siihen tilaan jossa me näin makaamme.

Talviseen, vähävaloiseen aikaan lii yy Koplandilla emotionaalisesti voimakas talvirunojen sarja, jossa rakastava pari kuljeksii talvisilla pellon pientareilla kylmässä ja hämärässä (ja ero-ahdistus on voimakasta):

Olisin halunnut kulkea kanssasi nii yjen halki ojien viertä kaislojen ruskeita tupsuja hipoen mu a valju aurinko laskeutui jo puunlatvojen ja maatalojen ylle ja tiesin e ä en voisi sietää sitä e ä varjomme pitkinä ja yksinäisinä kulkisivat nii yjen yli.

Minä pelkään sanoit.

Olisin halunnut kulkea kanssasi kylien halki hiljaisen iltapäivän tyhjien puutarhojen katujen kau a kahvilaan jossa valoverhoissa leikkivä aurinko viihdy äisi meitä mu a tiesin e ä en voisi

sietää sitä e ä hiljaisuus pitkänä ja yksinäisenä seuraisi välissämme.

Minä pelkään sanoit.

Olisin halunnut nukkua kanssasi, kulkea kuin aurinko silmilläni käsilläni suullani ruumiisi outoa maisemaa hivellen mu a tiesin e ä en voisi sietää sitä e ä koko elämän ajan joutuisimme nousemaan yksin.

Minä pelkään sanoit.

Runon kolme vaihe a: pitkien varjojen pelko, pitkän hiljaisuuden pelko huipentuvat lo- pussa erilleen joutumisen pelkoon, siihen, mitä psykologiassa kutsutaan separaatioahdis- tukseksi. Ehkä runossa kuva u sietämätöntä asiaa, pelkoa, joka estää onnen. Pelkkä ajatus rakkauden kohteesta erilleen joutumisesta estää jo edeltä käsin sen onnen, jonka mahdol- lisuu a runossa kuvataan. Yhteinen hetki hämärässä, yhteinen hiljaisuus ja yhteinen nau- tinto on runossa kiinnostavalla tavalla sekä kuva u e ä torju u.

2

(3)

Koplandin runoissa yksinkertainen lause yhdistyy syvällisyyteen, Heimo Pihlajamaan käännös väli ää hyvin runojen ajatusten tasoa. Kieli on selkeää asiasuomea vaikka kie- lessä on murteellisuuteen rinnaste avaa, saksan kielen kannalta kiinnostavaa vierau a, murteen tapaan tutut ja ja vieraat piirteet sekoi uvat.

“Nu ga ik een gedicht maken.”

(Nyt lähden tekemään runoa.)

Rutger Kopland:Muisto jonka unohdit,runoja, suom. Heimo Pihlajamaa, 220s, ntamo 2011

3

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Nainen siis kokee elollisuuden sellaisenaan sekä itsessään e ä torakassa, samankaltaisen raja oman elollisuuden, ja siinä on enemmän raja omuu a kuin mitä hän kestää:..

Vaikka isäntä ei paljoa ruokapöydässä ju ele “mu a silloin kun hän sanoo jotain, me muut vaikenemme ja kuuntelemme häntä, siinäkin tapauksessa e ä hän puhuu palturia, mitä

Kaunis Nathalie on koko ajan halun kohteena, kun taas Markuksen arvostus nousee sekä naisten kesken e ä työpaikalla.. Hänen arvostuksensa nousee heti, kun huhu heidän seu-

Nuori mies ja van- han miehen tytär kuitenkin tiesivät sen, e ä rooli ei ollut se, jonka hän olisi tahtonut muis- taa työstään.. Elster olisi halunnut olla vallan

“Kun Susan sai tietää, e ä Edward oli kirjoi anut koko ajan, hän mie i, miksei tämä ollut koskaan näy änyt Susanille mitään aikaansaannoksiaan.. Edward seli i, e ei ollut

“Isä oli ainoa, jota minä rakastin”, hän sanoi ja tajusi, e ä kaikki oli toivotonta, e ä Beth ei ollut tarpeeksi fiksu ymmärtämään mitään siitä, mitä hän oli puhunut, ja

Rahat jäävät antama a aluksi siksi, e ä hän ei yksinkertaisesti ilkeä antaa niin suurta summaa, hän ei kestäisi sitä kiitollisuuden ja ylistyksen hyökyä, joka siitä

Keats taistelee subjektiivisuutensa kanssa, hän ei voi sietää ajatusta e ä Fanny olisi iloinen muiden seurassa, ja toisaalta Keats haluaa e ä Fanny olisi onnellinen.. Tämä