• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Aisopos: Faabelit

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Aisopos: Faabelit"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Aisopos: Faabelit | Maailmankirjat

RISTO NIEMI-PYNTTÄRI

Eläimet puhuvat ehkä liian sujuvaa kieltä piirretyissä, niissä voisi olla enemmän puheen ja murahtelun välimuotoja ja ennen kaikkea änkytystä. Aisopos osasi kuunnella kotieläin- ten yrityksiä puhua ihmiselle, koska hän änky i itsekin. Hänen eläintarinoissaan se ei näy, koska hän oli loistava kirjoi aja. Legendan mukaan Aisopos oli vammainen orja, joka va- pautui älykkyytensä ansiosta, ja joka vapaana sanan käy äjänä ja nimenomaan änky äjä- nä antoi äänen kaikkein vähäisimmille, kuten lapsille ja eläimille sekä kaikille niille jotka olivat syrji yjä.

AisopoksenFaableistaon ollut saatavilla vain lapsille sovite uja versioita, kunnes vuosi si enPikku-Idis julkaisi Jari Tammen kääntämänä Faabelitjoita ei ole muoka u lapsikuu- lijalle. Tarinoita, joita ei tule niin usein kuultua.

Hy ynen ja sonni

Hy ynen oli ase unut sonnin sarvelle. Oltuaan siinä jonkin aikaa se aja eli vihdoin lentää muualle. Niinpä se kysyi sonnilta, olisiko tällä mitään sitä vastaan, jos se nyt lähtisi pois.

Sonni vastasi:

“En huomannut tuloasi. Enkä huomaa lähtöäsikään.” (Faabeli 16)

Oma suosikkini on kertomus sudesta ja karitsasta juomassa, karitsa juo alavirrasta ja susi on ylempänä.“Pilaat juomaveteni” sanoo susi,ja syy ää kritsaa hänen juomavetensä pilaa- misesta – susi suori aa puhdistusoperaation ja tappaa karitsan.

Toisaalta tarinat, joissa alempi onnistuu nokkeluutensa avulla huipu amaan ylempänä ole- vaa, ovat rohkaisseet älyn käy öön monia alhaisessa asemassa olleita.

Aisopoksen merkitys antiikin kreikan proosalle saa aa olla suurempi kuin aiemmin on huoma u. Tosin jo Hegel 1800 -luvun alussa totesi väheksyvästi, e ä proosa on kirjallinen tyyli joka kumpuaa orjuudesta. Alhaalta tulevan näkökulman voimaa hän ei tunnistanut.

Itseasiassa filosofinen kieli, sellaisena kuin Sokrates sen aloi i ja Hegel osaltaan jatkoi, on sekin proosatyyliä joka on Aisopokselle velkaa ennen kaikkea strategisen tietämä ömyy- den – eli tavan lähestyä tietoa alapuolelta käsin, yksinkertaisesti ihmetellen.

Leijona ja kolme sonnia

Oli kolme sonnia, jotka laidunsivat aina yhdessä. Leijona seurasi niitä etäältä ja halusi her- kutella ne poskeensa. Mu a se ei päässyt yhteenkään kiinni, koska ne pysyivät tiiviisti ryhmänä ja suojelivat toisiaan sarvillaan.

Niinpä leijona käänsi sonnit pane elevilla puheillaan toisiaan vastaan ja onnistui näin ha- jaannu amaan ne. Kun ne kaikki olivat jääneet erilleen, se pystyi helposti syömään ne yh- den kerrallaan. (Faabeli 115)

1

(2)

AisopoksenFaabeleitaon suomenne u ja muoka u moneen o eeseen,mu a kreikkalais- ta legendaa hänen elämästään ei -Life of Aesopsisältää mm.hänen kohtaamisia jumalten kanssa.

Orjana Aisopos oli tuomi u olemaan alhaalla ja kirjoi amaan alhaalla olevista asioista – tai asioista alhaalta katso una. Tiedetään e ä Aisopos kommentoi esimerkiksi aikansa fi- losofiaa nimenomaan alhaalta käsin. Tästä alhaalta katsomisesta Aisopos löysi ennenkuu- loma oman voiman. Siinä missä Homeros ja muut kertoivat kuninkaista ja jumalista, siinä Aisopis kertoi eläimistä. Siinä missä Homeros oli sido u suuriin kohtauksiin, ja varmaan epiikkaan siinä Aisopos oli vapaa hapuilemaan, änky ämään ja kertomaan pienistä asiois- ta.

Vaikka Aisopos itse olisi vain legenda Kreikan varaisilta ajoilta, 600 luvulta eKr, niin sil- ti aisoposmaisten eläintarinoiden traditiossa on nähty kreikkalaisen proosan synty. Näin väi ääLeslie Kurke, jonka pitää Aisoposta ns. mimee isen proosan perustajana.Aisopok- sen vaikutus ennen kaikkea Sokrateen elämään ja opetuksiin on suurempi kuin aiemmin on luultu. Runouden ja tragedian korkea tyyli ilmaisi myös sosiaalista hierarkiaa, ja mata- lan tyylin vanhin mestari oli Aisopos.

Aisopoksen faabelit ovat suullisen ja kirjallisen perinteen rajoilla, ne olivat kirjoite uja ja tekstikääröjä lue iin eri tilaisuuksissa, mu a niitä myös omaksu iin ja kerro iin lasten- hoitajien ja kei iössä työskentelevien piirissä. Leslie Kurken Aisopos -tutkimus on uraa- uurtava teos, ja siinä Aisopoksen traditio asetetaan keskeiseen asemaan eräänlaiseksi po- pulaarikul uurin edeltäjäksi muinaisessa Kreikassa.

AisoposFaabelitTäydellinen kokoelma moraaleineen. Pikku-Idis, 2010 suom. Jari Tammi

2

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Nainen siis kokee elollisuuden sellaisenaan sekä itsessään e ä torakassa, samankaltaisen raja oman elollisuuden, ja siinä on enemmän raja omuu a kuin mitä hän kestää:..

Lähijohtajan työssä on kirjoittajien mukaan keskityt- tävä työyhteisön pitämiseen pää- tehtävissään, työskentelyolosuh- teiden luomiseen, työntekijöiden kuuntelemiseen

4 Hollinghurstin The Folding Star asettuu tähän Bruges­la­Morten uudelleen kirjoitusten jatkumoon, ja romaanissa Edward, Paul Echevin, Edgard Orst sekä Luc toistavat omalla

laista päätti, että vilja on jaettava rajahinnoilla ja kehotti ku lu ttajia käyttäm ään 25 % jäkälä- tai m uita lisäkkeitä leivässään ja käyttäm ään

Kyse on siitä, että maaseudulle, varsinkin lähimpänä suuria kaupunkeja sijaitseville alueille, muuttaa uutta väkeä niin että väkiluku kasvaa ja samalla

V A TT:n raportissa todetaan useampaan ker- taan, että integraation suurimmat edut synty- vät siitä, että kaupan esteiden kadotessa yritys- ten välinen kilpailu kiristyy,

The paper preserìts a fornralism to deal with syntactic and semantic restrictions in word-fo¡mation, especially with those found in de¡ivation. a morpheme string, is

”valtavaksi on jo paisunut niiden kansalais- ten määrä, jotka toivottaisivat sävelradion hornantuuttiin.” Nyt neljäkymmentä vuot- ta myöhemmin voidaan kysyä, että vieläkö