• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Shakespeare: Cymbeline

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Shakespeare: Cymbeline"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Shakespeare: Cymbeline | Maailmankirjat

Risto Niemi-Pyn äri

ONNELLINEN LOPPU, VALEPUKUJEN RIISUMINEN JA JÄLLEENNÄKEMINEN Suuri sovinto, anteeksianto ja onnellinen loppu ovat lähes sääntö Shakespearen myöhäisis- sä näytelmissä. Nykyaikaiseen silmään, joka vaatii realismia, ne ovat epäusko avia. Siispä otin tehtäväkseni lukea historiallisen romanssin,Cymbelinenerehtymä ä arvioimaan Sha- kespearen usko avuu a ja yri äen ymmärtää millainen on tämä loppu, jossa “anteeksi on sana kaikkeen.”

Cymbeline on kuningas ja isä, joka on ajautumassa täydelliseen katastrofiin sekä polii ises- ti e ä perheensä kanssa. Rooman valtakunnan sotilaat ovat nousemassa maihin ja Britannia on vaarassa tulla suurvallan murskaamaksi, kuningaskunnan suunnan määrää juoni ele- va kuningatar.

Näytelmän avausrepliikki ilmaisee tilanteen, se on repliikki jonka tausta on nykyaikaiselle aja elulle vieras. Se perustuu käsitykseen, e ä mies on perheen pää. Mies on jopa perheen kasvonilmeet:

Täällä ovat kaikki kulmat kurtussa.

Luonteemme eivät seuraa taivaan merkkejä niin tarkasti kuin hovi kuninkaansa ilmeitä.

Kuninkaan mieliala määrää hovin mielialan. Tämä ei tarkoita sitä, e ä hoviväki vain tark- kailisi ja reagoisi despootin mielialoihin, mielistellen kuningasta. Kokemus on syvempi, se vaiku aa ihmisiin jopa enemmän kuin astrologinen kohtalo, kuten Shakespeare sanoo. Ku- ningas ei siis ole henkisesti balanssissa ja pahantuulisuus tar uu hänestä kaikkiin.

Kuninkaaseen perustuva luonnonjärjestys ymmärre iin toisin kuin nykyään. Tuo säteile- vä keskus, kuningas, vaiku i kaikkeen. Luonnonmullistukset, taudit, kohtuun kuolevat vasikat, sato pelloilla, kalojen kudun onnistuminen – kaikki oli suhteessa siihen kuinka maallinen keskipiste, kuningas, kosmoksen heijastumana vaiku aa.

Tilanne oli nyt pahasti tulehtunut, se tulee ilmi kohtauksessa, jossa Cymbeline ensimmäi- sen kerran astuu näy ämölle. Ensitöikseen hän kiroaa prinsessa Innogenin, oman ty ären- sä:

Cymbeline:Sinä kapinoiva olento, sinä, jonka pitäisi minut nuorentaa kasaatkin harteilleni

lisää vuosia.

Innogen:Herra, älkää antako tuon vihan vahingoi aa itseänne. Minuun se ei tehoa;

1

(2)

toisenlainen tuska syrjäy ää kaikki piinat, kaikki kauhut.

Cymbeline:Ole kiro u kun kuuliaisuus puu uu ! Innogen:Niin olen, koska puu uu toivo !

Kun isä ja tytär ovat eri mieltä, asiat ovat huonosti. Tuon aikainen sääntö oli, e ä tytär ei saa vastustaa isänsä tahtoa, vaan kosmisen harmonian mukaan tytär toteu aa isänsä toiveita ja edistää näin onnea ja isän pitkää ikää.

Innogenin vastauksen ydin tulee viimeisessä repliikissä – häneltä “puu uu toivo”. Mitä mieltä on olla kuuliainen isälle, koska tämä haluaa tuhota hänen onnensa.

Innogen oli kieltäytynyt isänsä kuninkaan järjestämästä avioliitosta. Hänet olisi naite u lurjukselle, jolle kuningatar oli juonimassa kruunua. Shakespearelle tyypillisesti vallassa oli vääränlainen kuningaspari, ensimmäisen ja oikean liiton jälkeinen vääristymä. Uusi ku- ningatar toi vehkeilyn hengen hoviin ja kuningaskuntaan. Hänen tavoi eenaan oli myrkyt- tää vähitellen sekä kuningas e ä tytär, ja saada oma poika uudeksi kuninkaaksi. Huonon ilmapiirin lähde oli kuningatar, kuningas oli hänen viehätysvoimansa lumoissa niin pahas- ti, e ei nähnyt missä mennään.

On kiinnostavaa, e ä kuninga aren hahmossa ei tuntunut olevan mitään mikä olisi ulko- naisesti paljastanut tilanteen. Hän oli ylväs ja mielly ävä, hän ei ollut julma eikä virallisel- ta puoleltaan lainkaan paha. Kuninga aren kätke y pahuus puhkeaa äkkiä kuin paise, se kääntää näytelmän loppupuolella tapahtumien suunnan. Kuolinhoureissaan kuningatar paljastaa uskoma oman juoni elu- ja myrkytysverkostonsa.

Tämä tapahtuu tilanteessa, jossa kuningas Cymbeline näy ää mene äneen kaiken, ja jos- sa hänen täytyy yri ää pelastaa valtakunta. Hän ei tiennyt, e ä hänen poikansa olivat ur- hoollisesti ja juuri ratykaisevassa taistelussa estäneet roomalaisten läpimurron, niin e ä kuninkaalle avautui mahdollisuus neuvotella sovinto Rooman kanssa.

Kuningas luuli e ä hän oli mene änyt lapsesensa. Hän luuli, e ä perheen kaksospojat oli ryöste y ja surma u jo lapsena, mu a he olivatkin vain hyvän apulaisen kasvate avana ulkomailla. Näin näytelmän loppuun lii yy tunnistamiskohtaus – suuri jälleennäkeminen.

Tämä klassiseen draamaan käänne: kadonneen ja kuolleeksi luullun perheen tai suvun jä- senen tunnistamiskohtaus, ilmaisee toiveen toteutumaa puhtaimmillaan. Harmi, e ä mo- dernissa draamassa se on lähes kadonnut, koska tällainen koske aa alitajuisesti niin syväl- tä ja herä ää eloon jo kadonneita toiveita.

Tunnistuskohtaus vaiku aa ensin naivilta, koska siinä riisutaan valepuvut: nuori pari tun- nistaa toisensa, isä kuningas tunnistaa kaksi kadonnu a poikaansa, ja pojat saavat sekä isän e ä siskon samassa kohtauksessa.

Mu a lukijan onkin parempi eläytyä niihin tunnemyrskyihin, joita rakkaimmpien ja kado- te ujen omaisten yllä ävä tunnistaminen herä ää. Miltä tuntuu kun kuolleeksi luulemasi rakaste u onkin sylissäsi ? Miltä tuntuu kun kuolleeksi luulemasi lapsesi onkin edessäsi ? Miltä tuntuu kun tavoitat yllä äen isäsi ja suhde häneen muodostuu hyväksi ?

2

(3)

Kreikkalaisen tragediananagorasis, tunnistaminen, muu ui kristillisessä käsi elyssä kuo- leman jälkeisen jälleennäkemisen iloksi, unelmaksi jonka ainoa huono puoli on, e ä se on kuoleman jälkeinen.

Psykoanalyy iseltä kannalta tunnistaminen on tärkeä, mu a primaari toive. On kuvaavaa, e ä ensimmäiset kasvot – äidin kasvot – puu uvat tältä Shakespearen jälleen näkemisen näy ämöltä. Vain äiti on peruu ama omasti pois ja aikaa si en kuollut. Ne kasvot johon lapsi, rintaa imiessään leimautuu, ne joiden kääntyminen lapsen puoleen merkitsee väli- töntä riemua, primaarit kasvot, puu uvat.

Näytelmässä ei olekaan kysymys lapsuuteen paluusta,vaan aikuisten välisten perhesitei- den uudesta ase amisesta. Minä isänä pidän tästä.

Jälleennäkeminen ja perheen uusi yhdistyminen tapahtuu tilanteessa, jossa lapset ovat tul- leet aikuisiksi.

Jokainen lapsista on teoillaan osoi anut olevansa kuninkaallinen aikuinen. Pojat ovat tais- telussa osoi aneet rohkeutensa, he ovat pelastaneet Britannian. Kaikkein tärkein henkilö, Innogen, on ollut oikeamielinen ja vahva koko ajan, taivu aen muut suuntaansa. Hän on luonnollisesti äidin perinteen jatkaja, alusta asti tunteiltaan ja etiikaltaan varma.

Innogen on sankari, hän on nainen joka on menestynyt myös mieheksi pukeutuneena, ja lisäksi hän on ollut hetken kuolleena. Tämä kaikki ilmaisee, e ä hän on näytelmän tärkein henkilö; hän kykenee muodonmuutoksiin, hänessä on tulevaisuus.

Innogen onkin lopussa kaiken säteilevä keskus, se tulee ilmi Cymbelinen repliikissä:

“… Innogen, joka iskee katseensa,

kuin vaaratoman salaman, mieheensä, veljiinsä, minuun, isäänsä, ja ilolla joka kohteeseen:

ja jokainen vastaa iloon kohdallaan.”

William Shakespeare:Cymbeline,suom. Lauri Sipari, WSOY 2010

3

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Jos kyseistä muutoksen tilaa (joka ei ole muuten Marcusen oma termi, vaan paras kek- simäni kuvaus sille ilmiöille, jota Marcuse käsi ääkseni yri ää avata) silti yri äisi

Ja siksi ei voi olla muuta kuin iloinen ja kii ää kauniisti siitä e ä hänen 1915 julkaistu esikoisromaaninsa Menomatka on saanut tuoreen ja sopivasti modernin käännöksen..

Hän vii aa Loppiaisaatossa kohtaan, jossa Olivia poistaa mustan harson ja paljastaa kasvonsa Violalle, joka toteaa e ä tämä on hyvin

Hän tarvitsee rahaa lasisilmän ostamiseen, tai hän mene ää työn jota hän on seuraavana aamuna hakemassa.. “Miten voisin tehdä töitä tarjoilijana tämän näköi- senä?”

Käy överbaliikan ilotulitusta ainakin, pätemistä kielellä mieleen, kun mitään muuta ei voi näy ää: ei mitään ja silti kaiken, mitä kliinisiin kirjaimiin voi pakata

_Yösoi oja _jänni ää nämä seikat ilmoille, niin arkiseen ja ohimenevään sävyyn, e ä kirjaa on yhtä vaikea palau aa mieleen kuin tyypillisen standardibiisin melodiaa ja

On kuitekin erehdys vihjata, e ä Coe eella olisi niin hirveä mielipitei en esi ämisen halu, e ä hän lii ää teokseen fiktiota vain nimeksi.. Kui- tenkin esseet jäävät

Paljon melua tyhjästä on eräs suosituimmista Shakespea- ren näytelmistä, siinä on rakkausjuoni, sekä komedialle tyypillinen väärinkäsitysten vyyhti joka on johtaa tragediaan,