• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Herbert Marcuse: Taiteen ikuisuus

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Herbert Marcuse: Taiteen ikuisuus"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Herbert Marcuse: Taiteen ikuisuus | Maailmankirjat

JANI VANHALA

Herbert MarcusenTaiteen ikuisuuson vahva kannano o taiteen autonomian puolesta. Teok- sen suomennos saapuukin otolliseen aikaan. Marcusen tarjoamalla näkökulmalla on näet potentiaalisesti paljon anne avaa meidän aikamme yksiulo eistuvalle kul uurikeskuste- lulle, jossa institutionaaliset näkökulmat vievät yleensä kaiken huomion. Vaikka Marcusen teesit luokkataisteluineen, emansipaatioineen, jne., eivät enää oikein sovikaan nykyiseen kul uuri-ilmastoon, Marcuse onnistuu silti osoi amaan, e ä yksi äiset taideteokset, aina- kin “vallankumoukselliset” sellaiset, pystyvät estee isen muotonsa kau a avaamaan sel- laisen muutoksen tilan, jossa yhteiskunta voi reflektoida korkeimpia arvojaan.

On silti ikävä kyllä pakko myöntää, e ä Marcuse ei mielestäni onnistu kuvaamaan taide- teoksen avaaman muutoksen tilaa kovinkaan johdonmukaisesti. Hänen ilmaisutyylinsä on varsin lennokas, ja lähestyy tässä suhteessa monesti Theodor W. AdornonEstee inen teo- ria–teoksessaan käy ämää tyyliä. Lennokkuuden positiivinen puoli on siinä e ä se tekee lukukokemuksen mielly äväksi.Taiteen ikuisuudenlyhyyden tähden sen lukee mieluusti kerralla loppuun. Mu a se mikä voitetaan lue avuudessa, menetetään ymmärre ävyydes- sä. Ainakaan minä en kehtaa väi ää, e ä tajuaisin yhden lukemisen perusteella sen, mitä Marcuse teoksellaan varsinaisesti hakee. Tekstin parempi ymmärtäminen vaatisikin luulta- vasti huoma avasti systemaa isemman lukutavan, ja taakseen vielä jonkun kommentaa- rin. Jos kyseistä muutoksen tilaa (joka ei ole muuten Marcusen oma termi, vaan paras kek- simäni kuvaus sille ilmiöille, jota Marcuse käsi ääkseni yri ää avata) silti yri äisi kuvailla jotenkin, niin se onnistuisi luultavasti parhaiten sellaisten kirjallisten esimerkkien kau a, joihin Marcuse itsekin nojautuu. Hän kirjoi aa esim. Baudelairen ja Proustin teoksista, jot- ka edustavat Walter Benjaminin näkemyksen mukaan porvarillista “kriisitietoisuu a”. Tä- mä puolestaan tarkoi aa jotakuinkin sitä, e ä niissä ilmenee erilaisten yhteiskunnallisten voimien ristivedot, ja ne avaavat tätä kau a nähtäväksi yhteiskunnan muutoksen mahdol- lisuudet, sen esteet, taiteen oman suhteen näihin voimiin, jne.

Tarkemman ymmärre ävyyden ongelma nousee ainakin minun tapauksessasi suurelta osin siitä, e ä Marcuse vyöry ää aja elunsa esiin tavalla, jossa ei ole juuri sijaa yksi äis- ten käsi eiden tai asiayhteyksien tarkemmalle seli ämiselle. Kokonaiskuvaksi jää lähinnä se, e ä hänen teoriansa on jonkinlainen marxilaisen estetiikan ja freudilaisen vie iteorian synteesi, joka pyrkii kuitenkin o amaan tietoisesti eroa vierastamaansa “vulgaarimarxilai- suuteen”. Ymmärtämiselle ase uu esteitä myös motivaatiopuolella. Teoksen läpäisee kaut- taaltaan sellainen vasemmistolainen eetos, joka on minusta melko sietämätön piirre itsen- sä filosofisena puheenvuorona esi ävälle tekstille. Ongelma ei ole siinä, e ä teos esi ää vasemmistolaisia perusteluita, vaan siinä, e ä se ase aa täysin reflektoima a koko seli- tysmallinsa arvoperusteiksi polii isesti määri yneitä premissejä (polii isesti aktiivisille lukijoille maini akoon myönnytyksenä, e ä en katsoisi yhtään sen suopeammin mitään

1

(2)

muutakaan polii ista taustaa. Mielestäni filosofia voi vain tutkia politiikkaa, ei olla poliit- tista). Positiivisesti ajateltuna tämä tietysti tarkoi aa sitä, e ä Marcuse edes esi ää polii i- set mieltymyksensä suoraan ja pei elemä ä.

Huolima a siitä, e ä Taiteen ikuisuusei juuri valota Marcusen aja elun systemaa ista puolta, jollaista johdonmukaisuuteen pyrkivä lukija alkaa pian kaivata, teos onnistuu kuitenkin oikeu amaan olemassaolonsa yksi äisten huomioidensa kau a. Ne toimivat mielenkiinnon herä äjinä ja kannustavat yllä ävyytensä kau a perehtymään laajem- minkin Marcusen, kuten koko Frankfurtin koulukunnan krii isen teorian edustajien ajatuksiin. Esimerkiksi Marcusen esi ämä määritelmä taiteen maailmasta fiktion maail- mana, joka on sellaisenaan “todempikuin jokapäiväinen todellisuus”, jota “mystifioivat sen instituutiot ja tuotantosuhteet” (68), onnistuu kääntämään muutamassa virkkeessä nurin koko vallitsevat tavan hahmo aa taiteen ja instituutioiden suhteita.

Instituutioiden, rahoituksen, yms. kysymykset, joiden ajatellaan yleensä kuuluvan taide- maailman reaaliseen perustaan, nähdäänkin arkisen mystifioinnin tuo eina. En ole aivan varma, mitä Marcuse huomiollaan tarkoi aa, mu a ole aisin sen vii aavan nykyäänkin helposti havai avissa olevaan ilmiöön, joka nousee esiin vahvimmin eräänlaisessa koomi- sessa vakavoitumisessa taidemaailman realitee ien edessä. Kyseinen reaktio on koominen siksi, e ä se ilmentää eräänlaista henkistä sokeu a, joka puolestaan on koominen ominai- suus siksi, e ä se paljastaa suhtautujan konemaisen tavan reagoida asioihin. Timo Hänni- käinen kuvaa ilmiötä osuvasti uusimmassa teoksessaan,Ihmisen viheliäisyydestä ja muita es- seitä, jossa hän esi ää ns. sopivien mielipiteiden listan. Monistamalla sama idea vallitsevien asenteiden ja reagointitapojen tasolle, saadaan olete avasti esille jotain, jota voitaisiin kut- sua mystifioinniksi, joka nousee instituutioista ja tuotantosuhteista. Tällaisen mystifioinnin konkree isia ilmentymiä voisivat olla vaikkapa tilanteet, jossa esikoiskirjansa X julkaissut kirjailija Ykokee mielihyvää, kun hän on saanutarvostetunkirjallisuuspalkinnon, tai se, mi- ten graafikko Zpitää tärkeänäavata keskustelua tällaisten palkintojenhyödyllisyydestä. Kur- sivoidut sanat pyrkivät tuomaan esiin sen, e ä joku outo voima on saanut tartute ua täl- laisiin lähestymistapoihin ja reagointimalleihin itsestään selväksi koetun merki ävyyden aspektin. Arkisen mystifioinnin ydin on käsi ääkseni yksinkertaisuudessaan tässä, sekä siinä, e ä kyseiset tavat reagoida kiertyvät omanlaisekseen kehäksi siten, e ä periaa eessa ne pystyvät pitämään yllä täysin itserii oista kul uurikeskustelua, joka ei pohjimmiltaan vii aa mihinkään muuhun kuin omiin sisältöihinsä. Se on nerokas koneisto, joka voi aa luovuudessa kaikki tunnetut generaa orit.

Mu a mitä si en on se taiteen autonomia? Sitä minä en tiedä, mu a ole avasti se on aina- kin jotain joka pysyy lopullisesti tällaisen kehän ulkopuolella, ja joka voi olla vaiku ava asia yhteiskunnallisesti vain ja ainoastaan sen tähden, e ä se ei ole arkisen mystifioinnin haltuun ote avissa. Siksi se on samalla pysyvä häiriön lähde, mu a samalla yksi suurim- mista mahdollisuuksista joita ihmisen olemiselle on anne u. Sen koe u toiseus näet pa- ko aa ihmisen kohtaamaan itsensä tavalla, joka ei siedä kul uurillisesti opi ujen mallien teennäisyy ä. Marcusen aja elussa tämän voisi ajatella ilmenevän esim. siinä, miten taide hänen mukaansa kieltäytyy antamasta meille katharsista tai tapaa, jolla työstää syyllisyy ä aiheu avia asioita.

2

(3)

Herbert Marcuse:Taiteen ikuisuus(niin & näin, 2011, suomentanut Ville Lähde)

3

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

(Alcools 1977, 7.) Ajan mukaan teoksesta välittyy vahva sotainen kuvaus, mutta myös kirjoittajan oma persoona ja sen vaikutukset esimerkiksi rakkauden ja miesten ja naisten

Tämä tapahtuu tilanteessa, jossa kuningas Cymbeline näy ää mene äneen kaiken, ja jos- sa hänen täytyy yri ää pelastaa valtakunta?. Hän ei tiennyt, e ä hänen poikansa olivat

Sitä paitsi hänen suunsa näy i aina siltä kuin hän yri äisi imeä huuliensa ihoa hampaidensa väliin, myös nyt kun hän näy i tutkivan jokaista oksanreikää ja rakoa la iassa..

Tämä johtuu käsi ääkseni siitä, e ä ihmiset eivät ole yleensä valmiita kohtaamaan sitä tosiasiaa, e ä he ovat itse koomi- sia etupäässä juuri silloin, kun eivät pyri

65.. Kulu- tustutkimukset tehdään lähettäjän tarpeita palvelemaan ja hyvin usein selitystä etsitään psykologiasta. Ihmiset, jotka ovat istuneet ruudun ääressä

Kulttuuriteollisuuden aika- kautta Marcuse tarkastelee teoksessaan Yksiulot- teinen ihminen (Marcuse 1964) ja erityisesti sen kolmannessa luvussa (mt., 76-101). Kyse ei

Mitä enemmän kansallistetuilla yrityk- sillä on ollut vertailukelpoisia yksityisiä yri- tyksiä referenssiryhminään, sitä aidommin yk- sityistettävien yhtiöiden

enää Marcusen mukaan voidakaan luonnehtia herran ja rengin väli- sellä suhteella vaan noidankehäl- lä, joka sulkee sisäänsä niin her- ran kuin renginkin, sama dialek- tinen