• Ei tuloksia

Unohdetun politiikka : Ian Hacking ja intiimit totuudet näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Unohdetun politiikka : Ian Hacking ja intiimit totuudet näkymä"

Copied!
21
0
0

Kokoteksti

(1)

UNOHDETUN POLITIIKKA • T&E 2/04

I L P O H E L É N

U N O H D E T U N P O L I T I I K K A I

A N

H

A C K I N G J A I N T I I M I T T O T U U D E T

Modernissa herkkätunteisuudessamme on piirre, joka epätodentuntuisuudessaan on häikäisevä: käsitys, että pohjimmiltaan luon- teemme, persoonallisuutemme, sielumme muovaa se, mikä on unohdettu.

– Ian Hacking (Rewriting the soul, s. 209)

Ian Hacking kutsuu ajatteluaan historialli- seksi ontologiaksi. Hän sanoo sen kohdis- tuvan siihen, miten “mahdolliset tavat olla tämän- tai tuonlainen henkilö” muodostu- vat eli tulevat olemaan (Hacking 2002a, 2- 4; jäljempänä HO). Hän jatkaa:

Varsinainen historiallinen ontologia [...]

suuntautuu siihen, mitä on mahdollista olla ja tehdä. [...] Historiallisessa onto- logiassa ei ole kyse niinkään luonteen muotoutumisesta kuin luonteen muotou- tumisen mahdollisuuksien tilasta, joka ym- päröi persoonaa ja luo “henkilökohtaisen kokemuksen” potentiaaleja. [...] Niinpä ei ole yllättävää, että tämänkaltaiseen ajatte- luun sisältyy eräänlaisia eksistentialismin jäänteitä. (HO, 22-23.)

Tarkastelutapa on paljosta velkaa Fou- cault’n genealogialle (HO, 2-5, 45-50). Sen kautta Hacking liittyy perinteeseen, jota voi Foucault’n tapaan kutsua Kantin “pie-

nistä kirjoituksista” (esim. Kant 1995) juon- tuvaksi toiseksi filosofiseksi kritiikiksi. Se

[...] asettaa kysymyksen: Mikä on oma ajan- kohtamme? Mikä on nyt mahdollisten ko- kemusten alue? Kyse ei ole tässä totuuden analytiikasta vaan siitä, mitä voitaisiin kut- sua nykyhetken ontologiaksi, oman itsem- me ontologiaksi. (Foucault 1995, 259-260.) Hackingiä ei kuitenkaan yleensä pidetä kokemuksenfilosofina, vaan hän on tun- nettu tieteenfilosofina ja -historioitsijana.

Historiallisessa ontologiassa onkin kyse nimenomaan tieteestä, erityisesti moder- neista ihmistieteistä. Ajattelun kulmakivi on kuulu fraasi making up people, jolla Hacking luonnehtii moderneja ihmistietei- tä ja joka tiivistää hänen dynaamiseksi nominalismiksi kutsumansa epistemologi- sen kannan. (HO, 48-50, 106-114; ks.

Lehtonen 2003, 2-3; Ylikoski 2003, 18-19.) Hacking lähtee siitä, että ihmistieteet eroa- vat luonnontieteistä, koska niiden kohtei- den – siis ihmisten (people) – nimeäminen ja luokittelu vaikuttavat siihen, miten koh- teet ovat ja toimivat. Hänen kantansa on, että samalla kun tieteessä “keksitään” ih- misyksilöiden luokittelu tai ihmistyypin kuvaus, alkaa esiintyä ihmisiä, jotka vas- taavat kyseistä luokittelua tai tyypittelyä.

(2)

T&E 2/04 • UNOHDETUN POLITIIKKA

olemisen mahdollisuuksien tila eli sen kirjo, mitä yksittäinen ihminen voi tehdä, kokea ja saada aikaan. Hacking nojaa paljolti Elizabeth Anscomben (1958) aja- tukseen, että ihmisen intentionaalinen toi- minta on tekoja ja toimintaa, jotka ovat kuvauksen alaisia (under description), ja että ne tulevat mielekkäiksi – siis intentio- naalisiksi –, tietyiksi ja tietynlaisiksi teoiksi juuri kuvauksen kautta. Kun ilmaantuu uudenlaisia kuvauksia ja kategorioita teoista ja tekijöistä, syntyy myös uudenlaisia teko- ja, intentioita ja tekijöitä tai toiminta ja sen intentiot muuttuvat. Tästä seuraa, että uudenlaisten kuvausten myötä avautuu uusia mahdollisuuksia toimia. (HO, 47-50, 106-110; ks. Lehtonen 2003, 3-5: Ylikoski, 2003, 19-20.)1

Ihmistieteiden esittämät luokittelut, ni- met ja kuvaukset sekä niiden kohteet myös vaikuttavat toisiinsa. Kun jokin uusi ihmisen toiminnan tai olemisen luonneh- dinta ilmaantuu, ihmisten toiminta ja ole- minen suhteutuvat siihen ja saavat mah- dollisesti sellaisia ilmenemismuotoja, jotka eivät vastaa kyseistä luokittelua. Nämä on taas kuvattava, nimettävä, luokiteltava tie- teellisesti uudella tavalla, mikä puolestaan avaa uusia toiminnan ja kokemuksen mah- dollisuuksia. Hacking kutsuu tätä “silmuk- kavaikutukseksi” (looping effect) ja pitää sitä ihmistieteiden objektien pääpiirteenä.

Tämä tahtoo sanoa, että making up people on päättymätöntä, jatkuvasti aktuaalista.

(Hacking 1995b; 2002b, 9-12; 2003, 120;

ks. Ylikoski 2003, 20-23.)

Rewriting the Soul (1995a; jäljempänä RS) ja lukuisat samaa aihepiiriä käsittelevät artikkelit (esim. Hacking 1992; 1994; 1996a;

1997) ilmentävät havainnollisesti, millaista ajattelua Hackingin historiallinen ontologia on. Tutkimuksen aihe on sivupersoona- häiriö (Multiple Personality Disorder), yksi nykypsykiatrian kiistanalaisimpia sairaus- luokituksia.2 Se on Hackingin lähestysmis- tavalle otollinen kohde, koska “sivupersoo- nahäiriö” on inhimillisen toiminnan luoki- tus ja nimi. Siihen myös liittyy tieteellistä

muisti, trauma –, jotka tekevät mahdolli- seksi kuvata inhimillistä käyttäytymistä, toimintaa ja olemista monipersoonaiseksi sekä kiistellä tuollaisen kuvauksen paik- kansapitävyydestä niin yleensä kuin tietyn ihmisyksilön kohdallakin. Kaiken kaikkiaan sivupersoonahäiriö on “liiankin täydelli- nen” (RS, 21) esimerkki silmukkavaikutuk- sesta eli siitä, miten kuvauksen ja luokitte- lun synty ihmistä koskevassa tieteellisessä tutkimuksessa koostaa ihmisiä sekä miten tieteen ja sen kohteiden välinen takaisin- kytkentä panee luokituksen liikkeeseen.

Hacking erittelee keskenään kiisteleviä argumentteja ja järkeilyjä monipersoonai- suuden luonteesta sekä kuvailee yhteyksiä, joissa kiistat kärjistyvät. Hän myös tarkas- telee yksityiskohtaisen kriittisesti psykiat- rian tutkimuskäytäntöjä ja tieteellistä argu- mentointia, joihin näkökannat kyseisen ilmiön “objektiivisesta” olemassaolosta pe- rustuvat. Korostettakoon, että hän liikkuu pääosin yhdysvaltalaisessa julkisuudessa ja ammatillisilla areenoilla.

Hacking lähestyy kohdettaan historial- lisesti, siis tutkimalla kyseisen diagnoosin polveutumista psykiatrisen teoretisoinnin ja kliinis-terapeuttisen tiedon puitteissa.

Hacking ei kuitenkaan kirjoita sivupersoona- häiriön historiaa vaan käyttää historiaa käsittääkseen, mikä sivupersoonahäiriössä on historiallisen ontologian kannalta olen- naista. Tämän hän tiivistää väitteeseen, että 1800-luvun lopun psykiatriasta ja ko- keellisen psykologian piiristä periytyvä muistin tiede ja sitä keskeisesti organisoiva psyykkisen trauman ongelma avasivat epis- teemisen kentän, jolla sivupersoonaisuus nimenä, luokitteluna ja persoonana olemi- sena saattoi koostua.

Rewriting the Soul -teoksesta käy ha- vainnollisesti ilmi se, että vaikka Hacking painottaa tietoa ja tieteellistä rationaali- suutta historiallisen ontologian kohteena, hänen kiinnostuksensa jäsentyy Foucault’n (1997b, 317-318; 1998, 117-119) hahmot- teleman kolmen subjektivoitumissuhteen – suhde tietoon, toisiin ja itseen – mukai-

(3)

UNOHDETUN POLITIIKKA • T&E 2/04

sesti. Ja vaikka Hacking sanoo ajattelunsa suuntautuvan “kaikenlaiseen konstituoitu- miseen” eli siihen, miten tieteellinen toi- minta koostaa kohteenaan olevat ilmiöt ja objektit, hän valikoi tarkasteltavakseen tietomuodostumia ja totuusvaateita, jotka koskevat meitä elävinä olentoina suhtees- sa toisiimme ja itseemme. (HO, 4-5, 16, 24- 25.) Tähän liittyy Hackingin filosofian ja historiantutkimuksen yleinen piirre, jonka Rewriting the Soul tuo kirkkaana esiin:

häntä kiinnostavat vaikeat totuudet, sellai- set tiedon ja totuuden instanssit, joissa totuus ikään kuin omasta voimastaan aset- taa itsensä kyseenalaiseksi ja johtaa niin epistemologisiin kuin moraalis-poliittisiin ongelmiin (Osborne 1995, 117).

Sivupersoonaisuutta koskeva totuus on vaikea, koska se koskee itseä, omakohtai- sia kokemuksia ja koska se on poliittisesti ja moraalisesti kiistanalainen. Nämä piir- teet jättävät tuota psyykkistä häiriötä kos- kevan tiedon tieteelliset hankaluudet var- joonsa. Niinpä Rewriting the Soul -teokses- sa tiedon ja tieteen käytännöllinen eli poliittis-eettinen ulottuvuus on selvemmin esillä kuin esimerkiksi yleisemmissä kir- joituksissa järkeilytyyleistä (HO, 159-199;

ks.Ylikoski 2003, 23-26) tai tutkimuksessa ihmistieteiden tilastollistumisesta 1700- ja 1800-luvuilla (Hacking 1990; ks. Jauho 2003). Ilmeisintä tämä on jaksoissa, joissa Hacking käsittelee sivupersoonahäiriötä koskevien teorioiden, tutkimusten, tauti- luokitusten ja erotteludiagnoosien osallis- tumista “muistin politiikkaan”, siis kamppai- luihin, joissa intiimi elämä ja henkilökoh- tainen kokemus ovat muuttuneet oikeus- juttuja, kansalaisaktivismia ja ammattikunta- kiistoja herättäviksi yhteisiksi asioiksi. Tätä huomaamattomampi pohjavire on erään- lainen eettinen käänne, joka muuttaa tie- teentutkimuksen pohdiskeluksi muistami- sen ja totuudessa pysymisen pulmallisuu- desta epämääräisyyden (indeterminacy) oloissa. Sivupersoonahäiriön tarkastelu joh- taa kahden toisiinsa liittyvän pulman äärel- le: Kuinka elää olosuhteissa, joissa muistot eivät ole yksiselitteisiä eivätkä ehdotto-

mia? Kuinka pysyä totuudessa, kun totuus on yhtä lailla epämääräinen? (Osborne 1995, 116-117.)

MO N I M I N Ä N S Y N T Y

Sivupersoonahäiriö ilmaantui yhdysvalta- laiseen julkisuuteen vuonna 1973. Tuolloin journalisti Flora Rheta Schreiber julkaisi elämäkerrallisen romaanin Sybil. Kirjan tari- na oli “tosi”, se oli psykiatri ja psykoana- lyytikko Cornelia Wilburin kuvaus naispoti- laansa ongelmista, elämänkulusta ja pitkä- aikaisesta hoidosta. Wilburin tapausanalyy- sia ei ollut julkaistu psykiatrian ammatti- lehdissä, joten hän suuntautui kohti suurta yleisöä. Tästä huolimatta Sybil ei ollut ammatillisessa mielessä yhdentekevä, sillä se luonnosteli prototyypin, joka vakiintui seuraavan vuosikymmenen aikana sivu- persoonahäiriöisen psykiatriseksi kuvauk- seksi. Sybil oli nuori, keskiluokkainen ja älykäs nainen, jonka uranäkymät olivat lupaavat. Häntä kuitenkin vaivasi se, että usein hänellä ei ollut minkäänlaista muisti- kuvaa joistain ajanjaksoista ja hän saattoi havaita olevansa jossain paikassa muista- matta, miten oli joutunut sinne. Sybilillä oli myös kuusitoista sivuminää, joukossa lap- si- ja mieshahmoja, ja jotkut näistä olivat tietoisia toisistaan ja vaikuttivat toisiinsa.

Wilbur löysi nämä hahmot terapiaistun- noissa, joissa hän aktiivisesti etsi Sybilin psyykkiset ongelmat aiheuttanutta lapsuu- den traumaa. Yli 2000 tunnin istuntojen jälkeen – niissä Wilbur käytti apunaan myös hypnoosia ja Amytal-nimisen lääk- keen avulla aiheutettua narkoosia – Sybilin sivupersoonien alkulähteeksi paljastui äidin harjoittama julma ja seksuaalisesti kieroutu- nut pahoinpitely, jota tahdoton isä ei ollut millään tavoin yrittänyt estää. Pääpersoona Sybil ei muistanut näistä tapahtumista mi- tään, mutta sivupersoonien muistot olivat elävät. Wilburin mukaan Sybil oli kehittänyt omasta tietoisuudestaan täysin eriytyneiden hahmojen gallerian selviytyäkseen traumaat- tisesta lapsuudenmuistosta. (RS, 40-45.)

Wilbur ei toki keksinyt uutta psykiatrista

(4)

T&E 2/04 • UNOHDETUN POLITIIKKA

käsitteet, kuten “kahdentunut persoonalli- suus”, “jakautunut tietoisuus” ja “dissosiaa- tio” sekä vastaavat tapauskertomukset olivat näkyvästi esillä 1880- ja 1890-lukujen psy- kiatris-neurologisissa keskusteluissa erityi- sesti Ranskassa, ja niiden asema oli huo- mattava psykodynaamisten teorioiden syn- nyssä. 1900-luvulle tultaessa monipersoo- naisuus katosi lähes tyystin länsimaisesta psykiatriasta noin seitsemäksi vuosikym- meneksi, kun hysteria diagnoosiluokkana alkoi kadota ja Emil Kraepelinin erottelu maanis-depressiivisen ja skitsofreenisen sairauden välillä tuli vallitsevaksi vakavien mielisairauksien luokittelussa. (RS, 129- 136; Ellenberger 1970, 126-141; Young 1995, 30-35; Leys 2000, 41-79.) Sybil vai- kutti osaltaan käänteeseen, joka paitsi pa- lautti dissosiaatiohäiriöt ja monipersoonai- suuden yhdysvaltalaisen psykiatrian ja psy- koterapian näyttämölle uudessa kuosissa myös synnytti sivupersoonahäiriön ympä- rille poliittisluontoisen liikkeen.

Liike oli aluksi ammatillinen, sivuper- soonaisuuteen ja psyykkisiin dissosiaatio- häiriöihin vakaasti uskovien psykiatrien ja terapeuttien pieni piiri. Se onnistui aja- maan asiaansa niin hyvin, että vuonna 1980 julkaistu Amerikan psykiatriyhdistyk- sen Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders -käsikirjan kolmas laitos (DSM-III) sisälsi sivupersoonahäiriön tauti- luokituksen ja diagnoosikriteerit. Vaikka ammatillinen debatti sivupersoonahäiriöstä kävi kiivaana, häiriöön erikoistunut psykiat- rien, terapeuttien, psykologien ja sosiaali- työntekijöiden alakulttuuri vakiintui 1980- luvulla ja perusti oman järjestönsä ja aika- kauslehtensä. 1980-luvulle tultaessa sivu- persoonahäiriö sai yhä enemmän huomio- ta yhdysvaltalaisessa laajassa julkisuudessa saaden tyypillisen nykyaikaisen ilmiön muodon: se oli lääketieteellisen debatin aihe, jonka tieteelliset määrittelyt tekivät vakavasti otettavaksi mutta jolle julkinen keskustelu ja tiedotusvälineet antoivat ää- rimmäisen yksinkertaistetun hahmon. Sa- manlaisia olivat aiemmin olleet muun muas-

Hackingin mukaan sivupersoonahäiriös- tä olisi tuskin tullut näin kuumaa kiistan- aihetta sen paremmin tieteellisesti kuin poliittis-moraalisestikaan, ellei diagnoosin uusi tuleminen olisi osunut yksiin lapsen seksuaalisen hyväksikäytön (child abuse) ilmaantumisen kanssa 1970-luvun puoli- välissä. Viimeksi mainittu on esimerkki ihmiselämän ilmiön koostumisesta ja tule- misesta tosiasiaksi. 1950-luvun lopulta al- kaen lastenlääkärien, psykoterapeuttien ja sosiaalityöntekijöiden huolet ja havainnot lasten pulmista ja perheongelmista sekä tutkimukset niiden eri ulottuvuuksista li- sääntyivät ja alkoivat kohdata toisiaan.

Uusi tapa jäsentää asioita syntyi vähitellen, kun insestin, fyysisen pahoinpitelyn ja lapsen häiriintyneisyyden alettiin katsoa kuuluvan samaan ilmiöön. Tämä sai nimen child abuse, ja voitiin määritellä, että se tarkoitti yleisesti “lasten optimaalisen ke- hityksen mahdollistavien elinolojen ja hei- dän todellisten olojensa välistä kuilua ja puutetta” (Gil 1975). Hyväksikäyttö alettiin käsittää yhä painokkaammin seksuaalis- väritteisesti, ja 1980-luvulle tultaessa “lap- sen (seksuaalisesta) hyväksikäytöstä” oli tullut paradigma havaita ja käsittää lapsen turvattomuus ja huono kohtelu sekä per- he-elämän “kieroutumat”. Samalla sitä tuo- tiin esiin huomattavana yhteiskunnallisena ongelmana, joka kiihdytti moraalisia tun- toja. (Hacking 1997.) Ilmiö liittyi erotta- mattomasti sivupersoonahäiriöön, sillä ky- seistä diagnoosia käyttävien lääkärien, psy- kologien ja sosiaalityöntekijöiden keskuu- dessa vakiintui itsestäänselvyydeksi, että tuon psyykkisen häiriön syy oli seksuaali- sen hyväksikäytön kohteeksi joutuminen varhaislapsuudessa.

Sivupersoonahäiriön ja lapsen seksuaa- lisen hyväksikäytön yhdisti toisiinsa “pal- jastunut muisto” (recovered memory). Tämä ilmiö sai paljon julkisuutta 1980-luvulla erityisesti Yhdysvalloissa. Kyse oli siitä, että erilaisissa terapioissa ja itsehoitoryh- missä monet ihmiset havahtuivat kipeisiin, useimmiten lapsuuttaan koskeviin muis-

(5)

T&E 2/04 • UNOHDETUN POLITIIKKA

toihin, joista heillä ei aiemmin ollut ollut aavistustakaan. Paljastuneet muistot myös saivat aikaan poliittis-moraalista liikehdin- tää. Hacking nostaa esille kaksi ideologista suuntausta, joiden puitteissa psyykkinen dissosiaatiohäiriö kytkettiin paljastuneisiin muistoihin. Radikaalifeministeille tärkeää oli se, että valtaosa sivupersoonahäiriöi- siksi todetuista oli naisia. He katsoivat tuon häiriön aiheutuneen lapsuudessa koe- tusta – lähes poikkeuksetta isän tai suku- laismiehen harjoittamasta – pahoinpitelys- tä tai seksuaalisesta hyväksikäytöstä, jonka muiston nainen oli padonnut ja joka saattoi paljastua terapeuttisen “muistelutyön” vai- kutuksesta. Niinpä sivupersoonahäiriö ja sen traumaattinen syy todistivat länsimai- sen kulttuurin naisiin kohdistamasta sor- rosta ja väkivallasta. Kristityt fundamenta- listit puolestaan käänsivät sivupersoona- häiriön itse pääpirua vastaan. Heidän pii- rissään argumentoitiin, että monet sivuper- soonahäiriöiset olivat lapsena joutuneet väkivallan ja seksuaalisten hyökkäysten kohteeksi satanistisissa rituaaleissa, ja väit- teidensä tueksi he esittivät urhien paljastu- neita muistoja. Eräät psykiatrit ryhtyivät tukemaan näitä käsityksiä ja kehittivät ri- tuaalisen hyväksikäytön (ritual abuse) ter- min. Kuitenkin feministien käsitykset sai- vat osakseen huomattavasti laajempaa am- matillista vastakaikua.

Reaktio seurasi 1990-luvun alussa. Tuol- loin järjestyi “perheiden ja asiantuntijoi- den” yhteinen liike, joka toi julkisuuteen

“valheellisen muiston oireyhtymän” (False Memory Syndrome). Taustalla oli käsitys, että terapiassa “paljastuneet” muistot eivät useimmiten kummuneet lapsuudenkoke- muksista vaan johtuivat suggestiosta, jota terapeutti ja terapeuttiset tekniikat, eritoten hypnoosi, aiheuttivat. Toisin sanoen ta- pahtuma tai piina, jonka uhriksi lapsi oli joutunut, keksittiin ja “lapsuudentrauma”

syntyi terapiasuhteessa, se oli eräänlainen folie à deux. Liike sai tuekseen sivuper- soonahäiriötä ja paljastuneita muistoja ar- vostelleet psykiatrit ja psykologit. Nostetta lisäsivät vielä julkisuutta saaneet, terapeut-

teja vastaan nostetut oikeusjutut, joihin liike kuitenkin piti etäisyyttä. Se korosti, että valheellisissa muistoissa on kyse psyyk- kisestä ongelmasta, oireyhtymästä, jonka terapia on aiheuttanut ja joka vaati niin terapoitavan kuin tämän perheen hoitoa.

False memory -iskusanan alle järjestäyty- nyt liike uhkasi recovered memory -värejä kantavien terapia-ammattilaisten ja aktivis- tien hankkeita, ja niinpä 1990-luvun alku- puolella ryhmittymät kävivät eri areenoilla kärjekästä ja sovittamatonta sanasotaa. Täl- löin sivupersoonahäiriösta tuli poliittinen ja moraalinen kiistakapula.

MU I S T I N P O L I T I I K K A

Sivupersoonahäiriön, lasten seksuaalisen hyväksikäytön sekä paljastuneiden muis- tojen kolmiyhteyden synnyttämä politiik- ka – siis lainsäädännön ja oikeuskäytän- nön uudistamisvaatimukset, kamppailut hallinnon ja psykoprofessioiden areenoilla sekä julkista huomiota saaneet oikeuden- käynnit – on intiimin politiikkaa. Se kos- kee yksityiselämää ja saa pontimensa hen- kilökohtaisista kokemuksista. Eritoten Yh- dysvalloissa tällä politiikalla on ollut kaksi pääareenaa: psykoterapeuttiset istunnot ja oikeussalit. Niillä yksityiselämä – itse asias- sa perheasiat – ja henkilökohtaiset koke- mukset ovat avautuneet yhteisesti arvioita- viksi, hoidettaviksi ja tuomittaviksi.

Näitä asioita koskeva kiistely kuitenkin edellyttää yhteistä pelikenttää. Hackingin mukaan tämä muodostuu recovered memory vs. false memory -kiistan osapuolien jaka- mista käsityksistä. Ensiksikin osapuolet ovat yhtä mieltä siitä, että traumaattinen lapsuu- denkokemus, yleisimmin seksuaalinen hy- väksikäyttö, joka tukahtuu ja unohtuu yk- silön muistissa, aiheuttaa hänen käyttäyty- misessään ja tunne-elämässään hallitsema- tonta poikkeavuutta. Toiseksi molemmille on itsestään selvää, että noita tiedostamat- tomia muistoja voidaan tutkia tieteellisesti.

Näille oletuksille perustuu muistin politiik- ka, jossa pohjimmiltaan kiistellään tiedosta ja totuudesta. (Hacking 1996a, 67-69.)

(6)

UNOHDETUN POLITIIKKA • T&E 2/04

Kiistan kohteella on kaksi erityispiirret- tä. Ensinnäkin kyseinen totuus on henkilö- kohtainen, se koskee omaa itseä ja elämän- kohtaloa. Toiseksi se, mitä muistin politii- kan pääareenoilla tapahtuu, on totuuden paljastuminen, ja juuri tästä varsinaisesti kiistellään. Itseä koskevan totuuden pal- jastumisen näyttämöinä psykoterapeuttiset istunnot ja oikeudenkäynnit poikkeavat toisistaan, koska niillä pätevät eri kriteerit sille, miten totuus on totta, ja myös “paljas- tusten” vaikutukset ihmisten elämään ovat erilaisia. Eriparisuus ja toisiinsa törmäävät totuudet kutsuvat psykiatrian ja psykotera- pian asiantuntijat välittämään näiden kah- den totuuden paljastumisen areenan välil- lä, mikä johtaa kiistoihin tiedosta ja asian- tuntijuudesta. Tämä on Hackingille asian ydin, koska hän käsittää asetelman sellai- seksi, että yksityiselämä ja omien koke- musten politisoituminen tapahtuu etupääs- sä muistin politiikan muodossa, ja muistin politiikka on olemukseltaan tiedon poli- tiikkaa (Hacking 1996a, 68-70).

Hacking sijoittaa muistin politiikan laa- jempaan yhteyteen suhteuttamalla sen bio- politiikkaan. Foucault kuvaili tunnetusti modernia biovaltaa “välittävien suhteiden verkostoksi”, joka yhdistää ihmisruumii- siin kohdistuvan anatomis-poliittisen kurin- pidon ja ihmisjoukkojen säätely- ja kontrol- litoimista koostuvan väestön biopolitiikan toisiinsa (Foucault 1998, 99-100.) Hacking ehdottaa lisättäväksi kolmannen ulottu- vuuden, muistin politiikan, joka tarkoittaa sieluun kohdistuvia tietämis- ja valtapyrki- myksiä. Muistin politiikassa on siis kyse vallasta elämään. (Hacking 1996a, 71-72.) On kuitenkin muistettava, että valta on Hackingille Foucault’n tapaan teonsana pouvoir (osata, voida, kyetä). Se ei tarkoita järjestelmää tai auktoriteettia, jonka alaisi- na elämme, vaan anonyymejä järjestelyjä, joissa itse elämme ja joissa subjektiutemme muotoutuu, kun harjoitamme valtaa ja olemme vallan kohteita. (HO, 2-3; ks.

Helén 1997, 15-16.) Hacking korostaa il- maisua “kokonainen välittävien suhteiden verkosto” ja tarkoittaa sillä Rewriting the

Soul -teoksen yhteydessä seuraavaa: kun tarkastellaan sivupersoonahäiriön, lapsen seksuaalisen hyväksikäytön ja paljastunei- den muistojen yhdistelmää, tutkitaan tiet- tyä persoonana olemisen mahdollisuuksi- en – sekä potentiaalien että aktualisoitu- misen – jakaumaa. Tämä on koostunut historiallisesti erityisten tieteellisten ja po- liittisten projektien, siis pyrkimysten ja kiistojen, kautta, ja näiden kokonaisuus voidaan käsittää “verkostoksi”. Varsinai- sesti hän on kiinnostunut verkostosta, joka yhdistää mainitut kolme kohtiota eli ruu- miin kurinalaistamisen, väestön elintoi- mintojen säätelyn ja muistin politisoinnin toisiinsa (Hacking 1996a, 71-76). Tällä tavoin käsitettynä historiallisen ontologian kohde vaikuttaa varsin samanlaiselta kuin Foucault’n dispositiivi eli “heterogeenisten elementtien yhteenliittymisen järjestelmä”

(Foucault 1980, 194-195; ks. Foucault 1998, 69-70; Helén 1998, 500-501).

Hackingin tyyliin kuuluu argumentoida selkeästi, ja hän esittää historialliset asetel- mat ja suhteet selväpiirteisinä. Tämän vuok- si Hackingin antama kuva Foucault’n bio- politiikan ideasta ja omasta täydennykses- tään vaikuttaa perin yksioikoiselta: ikään kuin muistin politiikan ulottuvuus lisäisi sielun Foucault’n biopolitiikan ruumiiseen.

Jokaiselle Foucault’n ajattelua tuntevalle tällainen kehittely vaikuttaa alkeelliselta, liittyiväthän biopolitiikan genealogian ydin- kysymykset subjektivoitumiseen ja tätä kautta psyyken, tietoisuuden itsestä, halun konstituoitumiseen (esim. Helén 1998; Da- vidson 2001, 30-65).

Hackingin muistin politiikan ulottuvuus viittaa samaan suuntaan kuin Foucault’n (1993) puhe “oman itsemme politiikasta”.

Tällä Foucault tarkoitti minuuden muok- kaamisen, erityisesti itseymmärrysteknii- koiden, yhä voimaperäisempää valjasta- mista yhteiskunnallisten auktoriteettien ja ylivaltapyrkimysten palvelukseen. Myös Ni- kolas Rose käsittelee samaa aihetta ja lähestyy sitä Hackingin tavoin analysoiden konkreettisesti “sielun hallintaa” ja “psyko- logisen regiimiä” (Rose 1985; 1990; 1996).

(7)

T&E 2/04 • UNOHDETUN POLITIIKKA

Rosen (1996) mukaan psykologinen viittaa sekä erityisiin hallinnan käytäntöihin, tek- niikoihin ja tieteelliseen tietoon että todel- lisuuden ulottuvuuteen. Kyse on siitä, että Jokaisen nykyajan subjektiuden version mahdollisuusehto on henkilön syntymi- nen psykologisena itsenä, so. se että avau- tuu objektiviteetin tila, joka sijoittuu sisäi- sen “moraalin” järjestykseen, fysiologian ja käytöksen [conduct] väliin. Tämä on sisäisyyden alue sille ominaisine lainalai- suuksineen ja prosesseineen, jotka voivat muodostaa positiivisen tiedon ja rationaa- listen tekniikoiden kohteen. [...] [Lisäksi]

erilaiset psykon fragmentit ja osaset ovat kiinnittyneet yksilöiden “eettiseen” reper- toaariin: kieleen jolla yksilöt puhuvat it- sestään ja käytöksestään, arvioivat omaa olemistaan, antavat elämälleen merkityk- siä sekä toimivat itsensä suhteen. (Rose 1996, 65.)

Foucault’n , Hackingin ja Rosen edustaman konkreettisen filosofian puitteissa on kaksi tapaa lähestyä tätä aluetta. Näitä voi ha- vainnollistaa Hackingin tutkimuksen tee- man eli persoonallisuuden dissosiaation problematisoinnin avulla. Foucault ja Rose kiinnittäisivät huomiota poliittis-moraali- siin käytäntöihin, joiden varassa moniper- soonaisuutta koskeva problematisointi ja kiistely lepäävät. Tarkemmin sanottuna he tarkastelisivat sellaisia yksilöiviä poliittisia teknologioita (ks. Foucault 2000), jotka kohdistuvat ihmisten itsesuhteeseen. Pu- huessaan oman itsen politiikasta Foucault (1993) korostaa näiden teknologioiden kuu- luvan länsimaiseen itsen hermeneutiikan pitkään perinteeseen, ja täten “dissosiatii- visten persoonallisuushäiriöiden” histori- allis-kriittinen tutkiminen johtaisi tarkaste- lemaan meidän ajallemme leimallista itsen figuraatiota sekä sille puitteet tarjoavan itsen muokkaus-, arviointi- ja ymmärtämis- tekniikoiden mosaiikkia. Tämä olisi mo- dernin psykoterapeuttisen eetoksen nyky- muunnelman kritiikkiä.

Hackingin tie on toinen. Häntä kiinnos- taa se, miten sivupersoonahäiriö, lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö sen syynä sekä

paljastuneet traumaattiset muistot ovat tot- ta tai paremminkin tulleet todeksi. Hänen kriittisen tarkastelunsa kohde on “dissosia- tiivisen persoonallisuushäiriön” problema- tisointiin sisältyvä totuus, mutta tämä ei ole “totuus itsestä”, josta Foucault puhuu itsen hermeneutiikan yhteydessä (Foucault 1997a, 242-249). Hackingiä askarruttaa se, miten mainitusta kolmiyhteydestä – tai paremminkin sen implikoimasta asiasta – on tullut kohde, josta voidaan esittää tie- teellisiä, empiiriseen todistusaineistoon no- jaavia totuus- ja epätotuusväittämiä. Varsi- naisesti tuo kohde on muisti, muisto (me- mory). Hacking kysyy, miten muisti ja muistot ovat historiallisesti saavuttaneet tieteellisen objektin ja objektiivisuuden ase- man. Hän tarkastelee myös sitä, mikä on muistin tai paremminkin muiston totuuden luonne näissä puitteissa.

Hackingille muistin politiikka on tie- don politiikkaa. Näkemys sisältää kannan- oton, että henkilökohtaisen kokemuksen ja yksityiselämän politisoituminen edellyt- tää näitä asioita koskevaa tieteellistä totuus- peliä. Niinpä muistin politiikan jäsentämi- seksi hän ei lainaa dispositiivia Foucault’n valta-analytiikasta eikä minätekniikoita tä- män etiikasta vaan tukeutuu tiedonarkeo- logiaan. Sieltä hän löytää erottelun “syvä- tiedon” (savoir) ja “pintatiedon” (connais- sance) välillä. Hänen mukaansa yhtä hyvin erilaiset teoriat ja empiiriset tutkimukset sivupersoonaisuudesta kuin aihetta koske- vat poliittiset ohjelmat ja kiistat ovat mah- dollisia vain, koska ne perustuvat oletuk- seen, että on olemassa muistia koskevia tosiasioita, joita voidaan tieteellisesti tut- kia. (Hacking 1996a, 68-70.) Rosen termiä käyttääkseni tämä totuus on perustava psykologisen regiimin savoir, ja sellaiseksi se on muovautunut muistin tieteen vakiin- tuessa 1800-luvun lopulta alkaen.

UN O H D E T U N T O T U U S

Hacking korostaa, että muistin tieteissä – ja niin muodoin myös muistin politiikassa – on kyse sielusta. Hän ei puhu universaalista

(8)

UNOHDETUN POLITIIKKA • T&E 2/04

ideasta vaan viittaa “sielulla” pitkään länsi- maiseen perinteeseen käsittää moraalis- spirituaaliset asiat sekä ajatukseen henki- lökohtaisesta sisäisyydestä, joka juontuu varhaiskristillisestä munkkiaskeesista (Hac- king 1996a, 72; ks. Taylor 1989, 127-210;

Foucault 1997a, 242-248). Oleellisena hän pitää sitä, että kun tietyt empiiriset tieteen- alat ottivat muistin kohteekseen 1800-lu- vun lopulla, käsityksemme sielusta muut- tui perustavasti. Tuolloin tuli tieteellisesti hyväksytyksi oletus, että muisti ja sen piirteet ovat tosiasioita, joita voi empiiri- sesti tutkia. Muistista oli nyt mahdollista esittää väittämiä, joiden voitiin empiirisen todistelun avulla esittää olevan totta tai valhetta. Hackingin teesi on, että tässä yhteydessä muisti on sielun korvike: kun muistin tieteet tarjosivat uudenlaista tosi- asiatietoa muistista, ne epäsuorasti tekivät sielusta positiivisen tieteen kohteen. Tämä sielutiede oli myös käytännöllistä, sillä tosiasiatieto muistista antoi mahdollisuu- den parantaa, auttaa ja valvoa inhimillisen elämän sisäistä ulottuvuutta, joka siihen asti oli vastustanut tieteen lähentelyjä. Täs- sä mielessä muisti on väylä sieluun.

Mitä muisti tarkoittaa tässä yhteydessä?

Arkiymmärryksessämme muisti voi merki- tä kolmea asiaa. Ensinnäkin se on inhimil- linen kyky palauttaa mieleen menneitä asioita, toiseksi mennyttä koskevan miel- teen sisältö eli muisto ja kolmanneksi paikka, johon menneen jäljet on koottu.

(Young 1995, 4). Tällä tavoin käsitetty muisti on ollut länsimaissa järkiperäisen ja johdonmukaisen pohdinnan aiheena pit- kään. Erityisesti antiikin ja renessanssin aikaan muistamistaidoksi tai muistiteknii- koiksi (De arte memorativa, memorica technica) kutsutun opin opetus ja tutkimi- nen kukoistivat retoriikan ja politiikan osa- na. Vasta valistuksen jälkeen kyseinen oppi alkoi surkastua spesialiteetiksi ja on ny- kyään lähes unohtunut. Sen klassinen muo- to ilmentää hyvin mainittuja muistin ulot- tuvuuksia: muistitekniikat tarkoittivat puhe- taitoon sisältyvää erityistä taitoa sijoittaa puheen eri osat fyysisen puhetilan eri

paikkoihin ja palauttaa mieleen puheen sisältö noiden arkkitehtonisten vihjeiden avulla. (Yates 1966.) Hacking selvittää aja- tustaan muistin tieteistä rinnastamalla ne muistamistaitoon. Jälkimmäinen on nimen- omaan tekniikka, koska sen puitteissa ky- sytään, kuinka muistaa (ja muistaa parem- min). Tämä oli muistia koskevan oppineen järkeilyn ydin pitkälle uudelle ajalle asti, ja uusi paradigma ilmaantui vasta “vuosien 1874 ja 1886 välillä” (RS, 197). Tuolloin tekhné vaihtui scientiaksi, kun muisti alettiin käsittää tosiasioina, joita tieteelli- sesti tutkimalla voidaan tietää (ja tietää enemmän), mitä muisti on ja mitä muis- tissa tapahtuu.

Hacking ei hahmota tutkimaansa tieto- muodostumaa vakiintuneiden oppialojen mukaan eikä tarkoita sielutieteellä psyko- logiaa. Aluksi hän esittää viisi muistin tutkimisen oppialaa, jotka havainnollista- vat muistin tieteen epäyhtenäisyyttä: 1800- luvun lopulla alkoivat sekä neurologinen tutkimus erityyppisten muistien paikanta- miseksi, muistamiskykyä koskevat kokeel- lisen psykologian tutkimukset että muistia psyykkisten prosessien ja voimien kannal- ta käsitelleet psykodynaamiset tutkimuk- set. 1900-luvulla joukkoon liittyivät muis- tia solu- ja molekyylibiologisesti lähestyvä tutkimus sekä muistin tietokonemallinta- minen eli kognitiotiede. Tässä mosaiikissa on kuitenkin kyse pintatieteistä (connais- sances). Syvätieteen (savoir), joka tekee mahdolliseksi ajatella muistin olevan tie- teellisesti tutkittavissa oleva tosiasia ja väy- lä ihmissieluun, Hacking jäsentää edellä esitetyn Foucault’n biopolitiikan muunnel- mansa avulla. Savoirina muistin tiede on

“kokonaisuudeksi välittävien suhteiden ver- kosto”, joka yhdistää ihmisruumiiseen, väestön elämään ja sieluun kohdistuvat empiirisen tieteen pyrkimykset toisiinsa.

Kun Hacking siis puhuu biopolitiikasta, hän ei keskustele ensisijaisesti vallasta vaan tiedosta, jonka hän katsoo mahdollis- tavan valtasuhteet ja politiikan.

Hackingin ajatus on se, että empiirisen sielutieteen muodostuma syntyi 1800-luvun

(9)

T&E 2/04 • UNOHDETUN POLITIIKKA

loppupuolella, kun psykotieteet piirittivät sielun kolmelta suunnalta, siis ottivat muis- tin kohteekseen kolmella tavalla. Hacking käyttää Foucault’n biopolitiikan kahta na- paa, ruumista ja väestöä, havainnollistaak- seen kokeellisen psykologian osuutta tä- män episteemisen perustan muotoutumi- sessa. Muistin tieteenä kokeellinen psyko- logia muotoutui kahteen suuntaan. Ensin- näkin Wundtin ja Fechnerin psykologisissa laboratorioissa muisti määrittyi fysiologi- seksi, ruumiilliseksi tosiasiaksi. Jo 1860- luvulla neurologi Paul Broca oli aivotoi- mintojen paikannustutkimuksissaan tarkas- tellut muistia anatomis-fysiologisena tosi- asiana. Hacking kuitenkin korostaa sitä, että kokeellinen psykologia omaksui fysio- logisen mallin käsittää ja tutkia psyykkisiä toimintoja, muun muassa muistamista. Psy- kologia juurrutti tieteellisyytensä kokeelli- seen järkeilytyyliin, joka oli syntynyt 1800- luvun luonnontieteissä ja biologiassa, ja tämän järkeilytyylin puitteissa muisti ja muut psyykkiset tosiasiat tulivat käsitetyik- si ruumiintoiminnoiksi tai niiden kaltaisik- si. Toiseksi kokeellinen psykologia tieteel- listi itsensä tilastollisen tutkimuksen ja jär- keilyn avulla, mikä tapahtui erityisesti tut- kimuksellisen ja soveltavan psykologisen testauksen saralla. (Ks. Danziger 1990, 24- 30, 55-58, 149-154, 160-161.) Tilastollisen psykologian uranuurtaja oli Hermann Eb- binghausin vuonna 1879 alkanut tutkimus, jossa tilastoitiin koehenkilöiden kykyä muis- taa merkityksettömiä kirjainjonoja. Tästä eteenpäin oli mahdollista ajatella muistia irrallaaan yksittäisistä tapahtumista “taval- lisen ihmisen” kykynä, joka voitiin määri- tellä tilastollisesti. Näin muistista tuli väestö- ilmiön kaltainen tosiasia.

Kokeellisen psykologian kaksi suuntaa olivat keskeisiä muistin tieteen episteemi- sen perustan kannalta, koska ne johtivat muistin käsittämiseen biologisena ja tilas- tollisena tosiasiana. Hackingin mukaan psy- kologian kohteeksi ei näitä reittejä pitkin kuitenkaan tullut muisti – siis muisti sielun eli sisäisyyden korvikkeena – vaan ihmis- ruumis ja väestöilmiö. Varsinaisen muistia

koskevan syvätiedon – ja siis muistin poli- tiikan perustan – syntysijan jäljittämiseksi Hacking kääntyy poikkeavuuden ja sai- raalloisuuden alueelle eli 1800-luvun psy- kiatrian ja psykopatologian piirissä kehit- tyneisiin psykodynamiikan oppeihin. Sig- mund Freud tulee mieleemme ensimmäi- senä psykodynamiikasta, ja toki Hacking Freudista puhuu. On kuitenkin tärkeää huomata, että jo 1700-luvun lopulla alka- nut keskustelu koski poikkeavia tajunnan- tiloja, erityisesti somnambulismia eli hyp- notismia, suggestiota yleensä, “animaalista magnetismia” sekä näihin liittyneitä kah- dentuneita, paralleeleja tai tahdottomia tie- toisuudentiloja, ja loi käsityksiä, joissa iti 1800-luvun psykiatrinen tiedostamattoman käsite (ks. Ellenberger 1970, 110-182).

1800-luvun lopun oppeja muistin psyko- dynamiikasta – siis varsinaista muistin tie- dettä – edustaa Hackingillä psykologi ja filosofi Théodule Ribot, Collège de Fran- cen ensimmäinen psykologian professori ja Pierre Janet’n edeltäjä. Hän sai vaikuttei- ta Herbert Spencerin ja John Hughlings Jacksonin evolutionismista, brittiläisistä as- sosiaatiopsykologisista teorioista sekä sak- salaisesta kokeellisesta neurofysiologiasta ja kirjoitti aikanaan vaikutusvaltaiset teok- set muistin, tahdon ja persoonallisuuden sairauksista. Näistä ensimmäisenä ilmestyi Les maladies de la mémoire (1881); siinä Ribot esitti teoriansa orgaanisesta muistista.

Ribot määritti muistin aistimusten ja mielteiden “dynaamisten assosiaatioiden”

kasautumiseksi, joka oli ensi sijassa biolo- ginen prosessi eli aivotoimintaa. Tuo pro- sessi oli tiedostamaton, eli Ribot ajatteli muistin “alitajuiseksi” kokemusten varas- toitumiseksi. Muisti tässä merkityksessä oli keskeinen Ribot’n minän (moi) eli psyko- logisen persoonallisuuden käsitteelle: hän käsitti minän koostuvan lukuisista tietoi- suuden tiloista, ja se oli muuttuva. Minä voitiin ymmärtää sekä vallitsevien tietoi- suuden tilojen summaksi että jatkuvuudek- si menneen kanssa. Tuo jatkuvuus muo- dostui tietysti muistiprosessin kautta. Muis- tin ja minän yhteyden kannalta Ribot’n

(10)

T&E 2/04 • UNOHDETUN POLITIIKKA

normaalina aivotoimintana: koska muistin

“varastotila” oli rajallinen, vähemmän tär- keät muistot haalistuivat, ja tällä tavoin persoonallisuus uudistui.

Ribot oli kuitenkin kiinnostunut pääasias- sa unohtamisen patologisista muodoista.

Hän esitti kliinisen yleiskuvan unohtami- sesta niin sanotun regression lain avulla, jonka mukaan unohtaminen eteni psykolo- gisesti ja neurologisesti äskettäisistä asiois- ta ja toiminnoista varhain opittuihin, moni- mutkaisista yksinkertaisiin ja tahdonalai- sista automaattisiin. Käsitys oli sukua neu- rologi John Hughlings Jacksonin 1800- luvun jälkipuoliskolla esittämälle teorialle aivotoimintojen hierarkkisesta järjestymi- sestä siten, että ylemmät aivotoiminnot perustuivat yksinkertaisemmille alemmille aistimus- ja refleksitoiminnoille, mutta myös kontrolloivat niitä (Turner 1999, 8). Unoh- tamisen edetessä regression lain mukaises- ti minä eli persoonallisuus alkoi hajota ja fragmentoitui lopulta täysin tiedostamatto- maksi. Tämä lainalaisuus päti periaattees- sa kaikkiin muistinmenetyksen tyyppei- hin. Ribot kuitenkin keskusteli erityisen paljon yhdestä sairaalloisen unohtamisen lajista, jossa henkilö koki ajoittaisia muis- tinmenetyksiä. Tämä muistin patologia ei vaikuttanut etenevän tasaisesti, vaan pi- kemminkin sen aiheutti jokin kokemus, jota henkilö ei kyennyt muistamaan, tietoi- suudelta kätketty aistimusten ja mielteiden assosiaatio. Tällainen salaisuus oli Ribot’n mielestä patogeeninen, sillä se sai ihmisen muuttumaan persoonallisuudeltaan eli mi- nältään sairaalloiseksi. (Young 1995, 29- 31; Hacking 1996a, 83-85; RS, 206-208.)

Hacking katsoo, että Ribot’n opit edus- tavat esimerkillisesti pintatietoa, jonka uusi muistin tieteiden savoir eli episteemi- nen tila teki mahdolliseksi. Hän korostaa, että esittämällä kokemusperäisiin todistei- siin nojaten teorian unohtamisen lainalai- suudesta, Ribot määritti muistin tieteellisen tutkimuksen kohteeksi. Juuri unohdetut muistot muodostivat empiirisen ilmiön, jon- ka kautta muistia sielun sijaisena saattoi

siis vastakohdassaan, unohdetussa. (RS, 208-209.)

Kuten mainittua, muistin tieteellistymi- nen merkitsi katkosta aiemman muistamis- taidon perinteen suhteen. Uudenlaisessa problematiikassa oli kuitenkin kyse muus- takin kuin vain siitä, että muisti alettiin käsittää empiirisen tutkimuksen kohteena.

Nyt muisti inhimillisenä kykynä tai ominai- suutena jäi sisällön varjoon, kun se alettiin käsittää prosessina, jossa tietty muistisisältö eli muisto muodostuu ja paikantuu ihmi- sen muistamisaparaattiin. Merkittävä uu- tuus oli myös se, että kun aiemmin muisti oli viitannut mielikuviin ja kielellisiin ilmai- suihin, siis asioihin joista nykyään puhum- me kognitiivisina, nyt muistin piiriin ja jopa olennaisimmiksi asioiksi tulivat teot ja ruumiilliset olotilat, usein hallitsematto- mat, jotka olivat tunne-elämän ilmentymiä.

(Young 1995, 4-7.)

Keskeisintä oli kuitenkin sen korosta- minen, että ihmisen persoona rakentuu muistin varaan. Tätä ajatusta muistin tie- teet eivät toki keksineet vaan perivät sen 1600- ja 1700-luvun filosofisesta psyko- logiasta. Esimerkiksi John Locke ajatteli, että persoonana oleminen ja säilyminen ajassa perustui tietoisuuteen itsestä (self) ja että tämän teki mahdolliseksi ihmisen kyky muistaa ja saavuttaa siten psykologinen jatkuvuus menneen kanssa. Hänen mu- kaansa muistiin perustui henkilökohtainen vastuu teoista, ja hän kutsuikin persoonan ydintä rikosoikeudelliseksi (forensic) it- seksi. Samansuuntaisesti David Hume piti tietoisuutta yhtenäisestä ja pysyvästä itses- tä mielleyhtymien aikaansaannoksena. Täs- säkin muisti nykyhetken ja menneen yhdis- täjänä oli avainasemassa. (Hacking 1996a, 80-82; Young 2000, 147-148; ks. Taylor 1989, 159-176; Douglas 1992, 214-218.)

Ribot’n opeissa ilmenee havainnollises- ti se, että 1800-luvun muistin tieteet raken- tuivat tämän perusajatuksen varaan. Ne myös tuovat esiin merkittävän muunnel- man: kun Locken ja Humen edustama filosofinen psykologia määritti itsen ja muis-

(11)

UNOHDETUN POLITIIKKA • T&E 2/04

tin yhteenkietoutumisen tietoisuutta kos- kevaksi ilmiöksi, nyt muisti itseä konstituoi- vana prosessina oli olennaisesti tiedosta- maton. Lisäksi itseä – siis persoonallisuut- ta, persoonaa – ei enää määrittänyt kyky muistaa menneet vaan henkilön koke- muksiin ja käyttäytymiseen “muistin kaut- ta” vaikuttava asia, jota hän ei kuitenkaan kyennyt muistamaan, toisin sanoen unoh- dettu. Siis “kun Lockelle persoonan käsit- teen konstituoi positiivinen muisti, Ribot’n aikaan muisti, joka voi kertoa meille on- nettomasta sielusta, käsitettiin unohtami- sen käsittein” (Hacking 1996a, 85).

Näin 1800-luvun lopulla ilmaantui af- fektiivisen itsen käsite, jonka Hacking esit- tää pohjimmiltaan olevan traumaattinen itse. Sen synty liittyi käänteeseen, joka irrotti itsen käsitteen vastuullisen persoonan ajatuksesta ja yhdisti sen ensisijaisesti syvä- psykologiseen persoonallisuuteen. Vastaa- vasti itsen suhteen toimimisen painopiste muuttui itsekontrollista itsen tulkintaan ja ymmärtämiseen.

Hackingin käsitystä muistin tieteiden novumista voi tulkita niin, että muistia koskevan problematisoinnin siirtymien kaut- ta nämä tieteet koostivat muistista sielun korvikkeen, väylän “sisäiseen elämään”.

Muistitekniikoiden perinteessä muisti viit- tasi puhujan kykyyn, taitoon, joka oli kah- della tavalla ulkoaohjattu: se palveli ylei- söön vaikuttamista eli retoriikkaa ja koos- tui ulkoisista vaikutteista, jotka mahdollis- tivat määrätyn ajatuksen ja puheenparren mieleen palauttamisen (Yates 1966). Sen sijaan 1800-luvun lopulla tuli mahdollisek- si ajatella, että tutkimalla psykopatologioi- hin liittyvää unohtamista ja unohdettua voitiin saada tietoa muistin tosiasioista ja tämän tiedon kautta tavoittaa se, mitä ihminen on “syvimmiltään”, siis hänen sisäisyytensä eli sielunsa. Kun muisti tällä tavoin käsitettiin epäsuorasti ja negaation- sa kautta, se tieteellisen tutkimuksen koh- teena vääjämättä kietoutui henkilökohtai- seen. Kohottaessaan muistamisen poltto- pisteeseen unohdetun ja pyrkiessään sitä kautta tutkimaan sielua varsinainen muis-

tin tiede otti välttämättä kohteekseen jon- kun ihmisyksilön muistin, muistot ja sie- lunelämän.

1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun keskusteluissa persoonallisuuden jakautu- misesta, dissosiaation aiheuttamista psy- kopatologioista ja hysteriasta unohdettu, jonka varaan tieteellinen käsitys muistista muodostui, artikuloitui pääasiassa trauman kautta. Hacking korostaa kahta 1800-luvun lopulla muotoutuneen trauman käsitteen piirrettä. Ensinnäkin se yhdisti unohtami- sen vammaan (lesion) siten, että muistin- menetyksen syy voidaan löytää tietystä muistiaparaatin vauriosta. Toiseksi keskus- telu persoonallisuuden jakautumistapauk- sista ja psykodynaamiset opit toivat tuon ajan neurologian korostamien elimellisten eli keskushermoston vammojen rinnalle psyykkisen trauman. Tämä tarkoitti koke- musta tai tunnetilaa, jonka ihmisyksilö koki pelottavana ja omaa itseä uhkaavana ja joka järkytti häntä psyykkisesti jopa niin paljon, että hän tiedostamattaan unohti,

“kätki” sen. Uhkaavuus saattoi liittyä tun- teen aiheuttajaan tai itse tunteeseen, ja

“traumalla” saatettiin viitata sekä sielun- vammaan että muistoon vammasta. Tällai- nen trauman käsite alkoi hallita psyko- tieteiden keskusteluja ja aikaa myöten muuttui meillekin tutuksi traumaattisuu- den yleismerkitykseksi. Hackingin mukaan tämä oli keskeinen käänne, joka tapahtui muistin tieteellistymisen myötä. (RS, 183- 197; ks. Young 1995, 13-42; Leys 2000, 3-23.)

Korostus liittyy viimeaikaisiin tutkimuk- siin, jotka ovat kirjoittaneet eräänlaista psykiatrian nykyisyyden historiaa trauman problematiikan kautta. Asetelma on sa- mankaltainen kuin Hackingillä: ne lähte- vät liikkeelle “traumatisoituneiden” yksi- löiden ympärillä käydyistä tieteellisistä, oikeudellisista ja poliittisista kiistoista eri- tyisesti Yhdysvalloissa 1970-luvun lopulta alkaen, ja jäljittämällä näiden kiistojen juu- ria ne pyrkivät valottamaan psykiatrisen tiedon ja käytännön roolia. Juuri ajatus traumaattisen kokemuksen aiheuttamasta

(12)

T&E 2/04 • UNOHDETUN POLITIIKKA

maton, on tutkimusten löytämä historialli- nen ja temaattinen yhteys 1800-luvun lo- pun muistin tieteet synnyttäneen keskuste- lun ja nykyajan “unohdetun politiikan”

välillä. (Young 1995; Leys 2000; ks. myös Micale & Lerner 2001.)

Trauma politisoitui Yhdysvalloissa huo- mattavimmin traumaperäistä stressihäiriötä (Post-Traumatic Stress Disorder, PTSD) koskevissa kiistoissa 1980-luvulla. Kiista kehkeytyi Vietnamin sodan jälkimainin- geissa, sillä kyseisestä oireyhtymästä ryh- dyttiin puhumaan juuri sotaveteraanien yh- teydessä. Kiistassa kietoutuivat toisiinsa Vietnamin sodan veteraanien aseman tun- nustaminen, heidän mahdollisuutensa saa- da sosiaalista tukea ja kuntoutusta sekä psykiatrian sisäiset kamppailut. PTSD:n nousu oli merkittävä siinäkin mielessä, että maallikkojen ja potilaiden eli Vietnam- veteraanien painotus vaikutti merkittävällä tavalla mielenterveysalan sisäiseen politii- kantekoon, minkä tuloksena PTSD hyväk- syttiin viralliseen tautiluokitukseen. (Scott 1990; Young 1995, 107-117; Kutchins &

Kirk 1997, 107-115.)

Nykyaikainen totaalinen sota ja psyyk- kinen trauma eivät toki kohdanneet en- simmäistä kertaa psykotieteen areenalla:

ensimmäinen maailmansota toi neurolo- gien ja psykiatrien eteen sotaneuroosin (shell shock), samoin toisen maailman- sodan aikana ja jälkeen psykiatrit keskus- telivat taistelukokemusten aiheuttamista psyykkisistä häiriöistä (taistelutraumojen historiasta ks. Shephard 1999; Leys 2000, 83-119, 190-228; Leese 2002). PTSD on kuitenkin ollut edeltäjiään elinvoimaisem- pi. Tähän psyykkiseen häiriöön liittyvä traumaattinen kulku väkivaltaisen tapahtu- man kokemisesta – joko uhrina, todistaja- na tai jopa tekijänä – muistoon, joka painuu unohduksiin ja kätkeytyy, oireilee yksilön hallitsemattomana käyttäytymise- nä, ahdistuksena ja toistuvina painajaisina ja jonka terapeuttinen käsittely paljastaa, on yleistynyt raiskattujen naisten ja seksu- aalisesti hyväksikäytettyjen lasten koke-

semmän katastrofipsykologisen ajatusta- van taustalla. (Esim. Herman 1992; ks.

Young 1995, 141-142, 288-290; Kutchins &

Kirk 1997, 107-115.)

Yhdysvaltalaisessa ammatillisessa ja po- pulaarissa keskustelussa vakiintui varsin nopeasti käsitys, että useimmat sivuper- soonahäiriöstä kärsivistä olivat naisia. Li- säksi sukupuolittunut psyykkisen häiriön kuva sopi hyvin yhteen seksuaalisen väki- vallan perusasetelman kanssa. Tämä yh- distelmä loi taustan sille, että monipersoo- naisuutta ja “paljastuneita muistoja” koske- neissa kiistoissa seksuaalisen väkivallan aiheuttama trauma jäsentyi PTSD:n anta- man esimerkin mukaan. Tuon psykotie- teellisen keskustelun erikoinen piirre oli se, että alunperin sotakokemusten häiriin- nyttämien, monissa tapauksissa itse raa- kuuksia harjoittaneiden miesten traumaat- tisten muistojen jäsentämistapa saattoi siir- tyä ymmärrykseksi seksuaalisen väkival- lan uhreiksi joutuneiden naisten traumoista.

Myös PTSD:tä koskeneet kiistanaiheet – Hackingin sanoin totuuden politiikka – siirtyivät kiistoihin sivupersoonahäiriöstä ja seksuaalista hyväksikäyttöä koskeneista

“paljastuneista muistoista”. Tapauksesta toi- seen erimielisyys tiivistyi siihen, oliko oi- rehtivan henkilön trauma aito, teeskenteli- kö hän, vai oliko traumaattinen muisto syntynyt suggestion vaikutuksesta. Tämä johti lisäkysymyksiin: oliko terapiassa pal- jastunut unohdettu todella tapahtunut? Oli- ko henkilö todella kokenut “unohtamansa”?

Mikä on muistin tai paremminkin muiston totuus?

TO D E N TA M I N E N

Hackingin siis pitää nykyistä muistin poli- tiikkaa olennaisesti totuuden politiikkana.

Tämä käsitys voidaan ymmärtää seuraa- vasti: kun yllä mainitut kysymykset muut- tuivat poliittisen kiistelyn asiaksi, trauman salaisuuden ja unohdetun totuuden proble- matiikka alkoi jäsentää merkittävästi mies- ten ja naisten välisten suhteiden, perhe-

(13)

UNOHDETUN POLITIIKKA • T&E 2/04

elämän, seksuaalisuuden, ruumiillisuuden ja henkilökohtaisen kokemuksen politisoi- tumista tämän päivän Pohjois-Amerikassa.

Intiimin politiikan asetelmia – erityisesti traumoihin liittyviä kiistoja – kärjisti ja pulmallisti se, että ajan keskusteluissa pal- jolti psykoanalyysiin liittyvä kokemukselli- sen totuuden idea hylättiin lähes täysin.

Ajatusta, että jokin tiedostamattomaan kät- ketty muisto, patogeeninen salaisuus, saat- taa olla sisäsyntyinen eli jälki tai muisto henkilön omasta halusta, toiveesta tai ku- vitelmasta mutta silti tosi, koska se vaikut- taa hänen kokemuksiinsa ja toimintaansa, ei enää pidetty erityisen uskottavana 1900- luvun viimeisten vuosikymmenten kes- kusteluissa. Tämä päti erityisesti lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön, seksuaali- seen väkivaltaan ja “paljastuneisiin muis- toihin” liittyviä traumoja koskevaan ym- märrykseen. Sen mukaan traumaattisen unohtamisen syy oli aina yksilön ulkopuo- lelta häneen kohdistunut jonkun toisen tekemä teko, jonka hän koki omaa itseään perustavasti uhkaavaksi. Lähtökohta oli siis se, että aidosti traumatisoitunut ihmi- nen – useimmiten nainen – oli poikkeuk- setta joutunut – yleensä lapsena – väkival- taisen, useimmiten seksuaalisluonteisen pahoinpitelyn tai pakottamisen uhriksi.

1980-luvulle tultaessa ulkoisista syistä aiheutunut psyykkinen trauma ja tiedosta- maton muisto eli unohdettu alkoivat tarkoit- taa samaa asia. Merkityssiirtymä sai kärjek- käimmän ilmaisun Jeffrey Massonin tutki- muksessa, jossa hän todisteli, että Freudin luopuminen niin kutsutusta viettelyteoriasta ei ollut vain teorian korjaus vaan kliinisten havaintojen ja tietojen vääristelyyn perus- tuva tieteellinen petos (Masson 1985). Mas- son ei toki ollut ainoa, joka tuohon aikaan kampesi “Freudia” jalustalta; itse asiassa hän teki hyökkäyksensä psykoanalyysin vastaisuuden aallonharjalta. Massonin syy- tös tuki näkemyksiä paljastuneista muis- toista ja lapsen seksuaalisesta hyväksikäy- töstä persoonallisuuden hajoamisen syynä.

Se auttoi niitä irrottautumaan teoriasta, joka näytti niin ammatillisilla areenoilla

kuin yleisessä kulttuurikeskustelussa ky- seenalaiselta, ja määritti niiden aseman Freud-sodassa (ks. Forrester 1997) “totuu- den puolelle”. Erityisen hyvin Massonin

“paljastukset” kävivät yksiin sellaisten fe- minististen näkemysten kanssa, jotka yh- täältä korostivat lasten seksuaalisen hy- väksikäytön kohdistuvan tyttöihin ja ole- van sukupuolisorron ilmentymä sekä toi- saalta näkivät “Freudin” naisten seksuaa- lisuutta tukahduttavan kulttuurin lipun- kantajana.

Tässä kontekstissa se, mitä “trauma- peräisistä” psyykkisistä ongelmista kärsi- ville ihmisille oli tullut – palautunut – mieleen terapiaistunnoissa, tarjosi todistus- kappaleita. Näitä käytettiin julkisessa kes- kustelussa ja poliittisilla areenoilla sekä ennen kaikkea oikeussaleissa todistamaan sen puolesta, että psykoterapiassa paljas- tunut väkivallanteko oli todella tapahtu- nut. Tai niiden todistusvoima kiistettiin, ja niitä pidettiin esimerkkeinä siitä, että tera- peuttinen suggestio voi saada ihmisen ku- vittelemaan traumansa ja luoda muistoja.

Kiista huusi erotuomariksi teoreettista ja kliinistä tietoa muistista ja muistamisesta muistin tieteiden edustajilta, siis psykiat- reilta, psykoterapeuteilta ja psykologeilta.

Psykotieteet eivät kuitenkaan kyenneet vastaamaan tähän huutoon eivätkä tarjoa- maan yksimielistä ja -selitteistä todistusta suuntaan tai toiseen. Yksi ilmeinen selitys tälle on se, että lukuisat psykiatrit ja muut mielenterveydenhoidon ammattilaiset oli- vat sitoutuneet puolustamaan kantaa, että traumaperäiset häiriöt ovat todellisia psyyk- kisiä häiriötiloja, sekä ajamaan traumati- soituneiden ihmisten asiaa joko Vietnamin sodassa sielunsa vammauttaneiden veteraa- nien tai persoonallisuutensa sukupuoliväki- valtaan hajottaneiden naisten rinnalla. Sa- maan aikaan, kun muistinpoliittiset kiistat kärjistyivät Yhdysvalloissa, myös psykiat- rian ammatillinen ja opillinen hajaannus sekä oppiskismat olivat kärjekkäimmillään (ks. esim. Luhrmann 2001, 158-265).

Psykotieteiden kyvyttömyys tarjota tie- toa, joka olisi voinut ratkaista kiistat trau-

(14)

T&E 2/04 • UNOHDETUN POLITIIKKA

tai toiseen, on kiinnostavaa myös tarkas- teltuna Hackingin järkeilytyylien (styles of reasoning) (HO, 159-199; ks. Ylikoski 2003, 23-26) käsitteen valossa. Tästä näkökul- masta avautuu tutkittavaksi, millä tavoin psykiatrinen tieto on objektiivista ja mihin tuo objektiivisuus perustuu. Keskeinen ky- symys koskee John Forresterin (1996) ta- pausjärkeilyksi (reasoning in cases) kutsu- man tyylin asemaa psykiatriatieteessä. His- toriallisesti tapauskertomukset ovat olleet psykiatrian ytimessä ajatteluvälineinä sekä tutkimuksen ja empiirisen todistusaineis- ton esittämisen muotona, ja muun muassa Freudin teoriat psyyken toiminnan ja per- soonallisuuden kehityksen dynamiikasta sekä Emil Kraepelinin mielisairauksien luo- kittelujärjestelmä perustuivat tapauskerto- muksiin. Moderni psykiatria ei toki keksi- nyt tapauskertomuksia, vaan ne olivat ol- leet yksi perinteinen lääketieteellisen tie- don keräämisen ja organisoimisen muoto aina Hippokrateen päivistä alkaen. Myös länsimaisen oikeusajattelun piirissä ja erityi- sesti anglosaksisessa common law -pe- rinteessä oikeustapausten vertailu on ollut keskeinen argumentoinnin ja päättelyn muoto. (Forrester 1996, 9-11, 13-16.)

1980- ja 90-luvun traumaattisen muis- ton totuutta koskeneissa kiistoissa ilmeni, että psykiatrinen tapausjärkeily oli joutu- nut vaikeuksiin. “Paljastuneita muistoja”

koskevissa oikeusjutuissa törmäsi kaksi tapaa käsittää ja todentaa tapauskohtainen totuus. Juridinen järkeily pyrkii saavutta- maan langettavan totuuden kussakin ta- pauksessa selvittämällä, onko trauman ai- heuttanut teko todella tapahtunut ja onko syytetty “vakain tarkoituksin” tehnyt sen.

Psykoterapeuttinen tapausjärkeily suuntau- tuu toisin eikä noudata juridisia totuus- kriteerejä, koska se tavoittelee hoitavaa, persoonallisuutta eheyttävää totuutta siitä, mitä ja miksi hoidettava potilas oli kokenut traumaattiseksi. Psyykkisen häiriötilan diag- noosi perustuu tämän selvittämiseen, ja samalla ymmärrys omasta traumaattisuu- desta voi auttaa potilasta toipumaan.

kohtaisen totuuden yhteismitattomuutta merkittävämmin psykiatrisen tapausjärkei- lyn uskottavuutta nakersi yhdysvaltalaises- sa psykiatriassa 1970-luvulla kiihtynyt tais- telu, jossa aiempaa vahvemmin lääketie- teeseen sitoutunut psykiatria syöksi psyko- analyyttispohjaisen psykiatrian valtaistui- melta. Psyykkisiä häiriötiloja koskevan tie- don ja niiden hoidon “tieteellistämisen”

etulinjassa olivat neuropsykiatria ja psyko- farmakologia, joiden piirissä järkeily pe- rustui kokeelliseen laboratoriotyyliin, sekä ennen kaikkea niin kutsuttu uuskraepelini- lainen psykiatria, joka pyrki palauttamaan kokonaisvaltaiset tautiluokitukset psykiat- rian perustaksi ja perusti tieteellisen objek- tiivisuuden luokittelun ja epidemiologis- tilastollisen järkeilyn varaan. (Kirk & Kut- chins 1992; Wilson, 1993; Young 1995, 94- 104; Luhrmann 2001, 158-265) Erityisesti jälkimmäinen suuntaus hyljeksi tapausker- tomuksiin perustuvaa empiiristä todistelua ja päättelyä, ja niinpä tapaus sekä psyko- patologian että hoidon kulun esimerkkinä tai prototyyppinä jäi varjoon psykiatrisessa ajattelussa.

Tarkastellessaan sivupersoonahäiriön il- maantumista ja kiistoja traumaattisista muis- toista Hacking kommentoi myös psykiatrian uutta suuntaa, vaikkakaan hän ei nosta tätä teemaa erityisesti esille. Samaan tapaan kuin traumaperäinen stressihäiriö (PTSD) myös sivupersoonahäiriö (MPD) otettiin mukaan DSM-III -tautiluokitukseen uutena oireyhtymänä vuonna 1980. Molemmat ovat olleet hyvin kiistanalaisia, ja niiden määri- telmiä on jatkuvasti muutettu (RS, 10-12, 16-18; Young 1995, 114-115, 288-289).

Traumaperäiset mielenterveyshäiriöt ilmen- tävät nykypsykiatrian ratkaisemattoman tuntuisia pulmia, jotka kumpuavat siitä, että psykiatrian tieteellisyyden vaatimus korostaa liian jäykästi objektiivisuutta. Tie- to-opillinen ihanne on väestölliseen aineis- toon ja tilastolliseen päättelyyn perustuva objektiivisuus, joka sysää syrjään kliinisen kokemuksen. Psykiatrian ontologian näkö- kulmasta puolestaan tarkasti rajattu oire-

(15)

UNOHDETUN POLITIIKKA • T&E 2/04

yhtymä on psykiatrian pääkohde ja per- soonallisuus toissijainen. Traumaperäisten häiriöiden analyysi (Hacking 1995a; Young 1995) kuitenkin tuo hyvin esiin sen, että nykypsykiatria toimii näiden kriteerien mukaan perin näennäisesti ja että sen piirissä tapahtuva tieteellinen keskustelu lepää usein ad hoc -selitysten, kehäpäätel- mien ja heterogeenisen empiirisen aineis- ton varassa. Hacking arvioi tätä tilaa aika lailla nenänvarttaan pitkin katsellen ja rie- pottelee MPD:tä koskevia etiologisia selitys- malleja ja teorioita sekä traumaattisuuden objektiiviseen todentamiseen kehiteltyjä mittareita, jotka ovat tuttuja muun muassa masennus-, ahdistus- ja paniikkihäiriöiden diagnostiikasta.

MU I S T E L U N E T I I K K A

Hacking on ilmeisen tyytymätön totuuden tilaan tässä tieteellisessä ympäristössä, mut- ta hänen huolensa ei ole totutun tieteen- filosofinen. Mikä Hackingiä sitten pohdi- tuttaa? Sen selvittämiseksi on kiinnitettävä huomiota toiseen Hackingin MPD:tä ja unohdetun politiikkaa koskevan tarkaste- lun esiin tuomaan tendenssiin, jota voi pitää uuden psykiatrian voittokulun seura- laisena. Psykiatriaan kohdistuneet tieteelli- syyden vaatimukset edellyttivät sitä, että psykiatristen väitteiden oli perustuttava yleisesti hyväksyttyyn tautiluokitukseen sekä tilastolliseen aineistoon ja analyysiin.

Kun näistä tuli objektiivisuuden edellytyk- siä, subjektiivinen eli omakohtaisen koke- muksen totuus – niin terapoitavan kuin terapeutin – koki arvonalennuksen nimen- omaan tieteellisissä asiayhteyksissä. Näin ei toki tapahtunut psykoterapian eikä mie- lenterveystyön käytännöissä, vaan niihin uuden objektiivisuuden läpimurto vaikutti hieman toisella tavalla. PTSD:n ja MPD:n muotoutuminen tuo esiin hyvin sen, että uusi psykiatria suuntasi keskustelua koros- tamaan ulkoisen tapahtuman (“syyn”) ja sisäisen kokemuksen (“reaktion”) ehdo- tonta erottelua. Tämä johti traumaa koske- van ymmärryksen osalta siihen, että vahin-

goittajan ja uhrin positiot eroteltiin toisis- taan hyvin jyrkästi ja jäykästi. Samalla tuli mahdolliseksi ajatella, että väkivallan teki- jän ja uhrin trauma eli kokemus ja oireilu ovat samankaltaisia. (Leys 2000, 79-82, 229-298.) Subjektiiviselta kokemukselta alettiin edellyttää ulkoista viittauskohtaa, mutta samalla se sai helposti tapahtuman todenmukaisen kuvauksen aseman. Näi- den käsitysten varaan rakentui uudenlai- nen todellisuusperiaate, joka salli subjek- tiivisen kokemuksen itsenäistyä ja jopa tulla itseriittoiseksi psykoterapeuttisessa kontekstissa. Kehitystä auttoi psykotera- pian 1960-luvulla voimistunut opillinen ja tekninen eklektisimi sekä psykiatrian sisäi- set kiistat (ks. Hale 1995, 300-344).

Psykiatrian tieteellisyyden julistamises- ta huolimatta sen kohde ja objektiivisuus ovat siis jääneet täsmentymättömiksi, ja samanaikaisesti terapeuttiset totuudet itses- tä ovat villiintyneet. Näiden kahden kehitys- kulun paineessa on käynyt erityisen ilmei- seksi, että psykiatria on kyvytön esittä- mään mitään yleispätevää asioista, jotka ovat oleellisesti omakohtaisia, kuten trau- ma, uhkaavan muiston torjunta tai unohta- minen, torjutun mieleen palaaminen. Näin psykiatria on epäsuorasti kiihdyttänyt kiis- toja muistojen totuudesta. Hacking on huo- lissaan juuri tästä tilanteesta. Voi myös kenties sanoa, että tuo huoli kohdistuu ihmistieteellisen totuuden voimattomuu- teen sekä siihen, että totuudellisuus menet- tää integriteettinsä. Hän ei kuitenkaan astu mestariajattelijan paikalle eikä ryhdy puo- lustamaan totuutta ja tiedettä tieto-opillisin tai tieteenfilosofisin keinoin, vaan kääntyy kohti etiikkaa (Osborne 1995, 115-117).

Hackingin ratkaisu muiston totuuden ongelmaan on radikaali. Hänen mukaansa sekä “paljastuneiden muistojen” että “val- heellisten muistojen” asianajajat hairahtu- vat pitäessään mennyttä määrättynä (deter- minate). Heidän erehdyksensä on ajatella, että tietynlainen teko (esim. seksuaalinen väkivallanteko) joko on tai ei ole tapahtu- nut menneisyydessä, että sen merkitys on yksiselitteinen ja että se joko on tai ei ole

(16)

T&E 2/04 • UNOHDETUN POLITIIKKA

Hackingin mukaan asia on toisin: mennyt voi olla “jossain määrin” (RS, 243) epämää- räinen ja määräytymätön (indeterminate).

Hän tukeutuu Elizabeth Anscomben (1958) määritelmään, jonka mukaan ihmisen in- tentionaalinen toiminta on kuvauksen- alaista (under description) ja ajattelee sil- mukkavaikutukseksi kutsumansa tekojen ja kuvausten yhteyden (ks. edellä s. 90) pätevän myös menneisiin tekoihin: uusien kuvausten ja kategorioiden synty voi paitsi antaa menneille teoille uuden merkityksen myös saada ne vaikuttamaan uudella ta- valla teon subjektien käsityksiin itsestään, heidän ihmissuhteisiinsa ja ennen kaikkea heidän kokemuksiinsa. Hackingin ajatusta havainnollistaa Allan Youngin (1995, 135- 141) analyysi siitä, miten Vietnam-veteraa- nien PTSD-tarinoissa trauman aika kulki ikään kuin kahteen suuntaan luoden trau- maattisen muiston: yhtäältä sotakokemuk- sista nykyhetkessä koettuihin oireisiin ja ahdistaviin muistoihin, toisaalta siten, että nykyiset trauman oireet, unet ja ahdistus antoivat uuden merkityksen sotakokemuk- sille.3

Hacking yhdistää ajatuksen menneen määräytymättömyydestä intiimeihin totuuk- siin, siis omakohtaisiin kokemuksiin ja elämäkertaan. Hän rajaa kollektiivisen ko- kemuksen ja historiallisen totuuden poh- dintojensa ulkopuolelle. Näin ollen hän ei liitä muistin ja trauman suhteen tarkastelua keskusteluun, jossa natsien tuhoamisleirit ja holokausti on esitetty kollektiivisen trau- man kaltaisena nykypäivän länsimaista his- toriallista kokemusta määrittävänä tapah- tumana ja jossa on adornolaisittain esitetty totuudellisen, objektiivisen historiankirjoi- tuksen tulleen mahdottomaksi ja historian mykistyneen Auschwitzin jälkeen (ko. kes- kustelusta ks. Barham 1995; Leys 2000, 266-297). Leiri ei ole Hackingin eettisen käänteen astinlauta.

Hacking muotoilee ajatuksensa men- neen määräytymättömyydestä kirjottamal- la, että “varovaisena filosofina sanoisin, että retroaktiiviset kuvaukset eivät ole eh-

riä” (RS, 243). Tällä tavoin hän ilmaisee filosofisesti sen, että kunnioittaa traumati- soituneiden ihmisten kokemusten todelli- suutta ja heidän kertomustensa toden- peräisyyttä. Hän myös varoo visusti edes vihjaamasta epäilyihin, että nuo kokemuk- set ja kertomukset olisivat yleisesti ottaen kuvittelua tai teeskentelyn tuotetta. Kui- tenkin hän on huolissaan siitä, että henkilö- kohtaista elämää, menneisyyttä ja ihmis- suhteita koskevien subjektiivisten totuuk- sien villiintyminen ja menneitä tekoja kos- kevan totuuden epävakaisuus voivat aiheut- taa eräänlaista muistojen hyväksikäyttöä.

Niitä voi käyttää syytöksien, vihan ja epä- luulon lietsonnan polttoaineena sen sijaan, että paljastukset palvelisivat totuuden etsintää ja henkilökohtaista vapautumista traumaattisista ja ahdistavista kokemuksista.

Hacking etsii tämän kehityssuunnan vastapainoa epäpoliittisesti, eikä arvioi sy- vemmin nykyistä unohdetun politiikkaa sen paremmin kuin hahmota toisenlaisen muistin ja intiimin politiikan mahdollisuut- ta. Etsiessään kriteerejä toimia traumaattis- ten muistojen paljastusten suhteen sekä arvioida menneitä tekoja totuudenmukai- sesti Hacking alkaa argumentoida norma- tiivisesti ja esittää, että nuo kriteerit ovat eettisiä. Hän myöntää, että psykoterapia- istunnoissa tai oma apu -ryhmissä unoh- duksen ja torjunnan alta paljastuneiden muistojen totuus on merkityksellinen, kos- ka sen avulla ihminen voi korjata ja raken- taa uudelleen säröille lyödyn minuutensa.

Ne ovat merkityksellisiä laajemminkin, kos- ka ne ovat tehneet seksuaalisesta väkival- lasta ja lasten pahoinpitelystä julkisesti puhuttavia asioita sekä avanneet lukuisille ihmisille mahdollisuuden puhua traumois- taan ja vapautua niiden aiheuttamasta tus- kasta ja häpeästä. Totuuden parantava voima ei kuitenkaan riitä Hackingille, vaan hän pyrkii ulottamaan “totuuden etiikkan- sa” terapian ja itsen löytämisen tuolle puolen. Hacking päättää unohdetun tiedettä ja politiikkaa koskevan tutkimuksensa kir- joittaen, että

(17)

UNOHDETUN POLITIIKKA • T&E 2/04

[...] sydämessään [filosofit] epäilevät, että sivupersoonaisuusterapian tulos on erään- lainen väärä tietoisuus. Tämä on syvästi moraalinen arvostelma. Se perustuu käsi- tykseen, että väärä tietoisuus on vastoin itsensä tuntevan henkilön kasvua ja täysi- ikäistymistä. Se on vastoin sitä, mitä filo- sofit kutsuvat vapaudeksi. Se on vastoin parhaita näkemyksiä siitä, mitä on olla ihminen. (RS, 267.)

Näin päätellessään Hacking istuutuu Imma- nuel Kantin hartioille ja tukeutuu näkemyk- seensä, että Foucault’n etiikkaa, itsesuhdetta ja vapautta koskevien kirjoitusten pohjavire tulee Kantin moraalifilosofiasta (HO, 115- 120). Unohdetun politiikkaan sovellettuna Hackingin näkemys merkitsee sitä, että intiimeille totuuksille asettuu kantilainen mittapuu: totuuden itsestä on autettava ihmistä tulemaan autonomiseksi ja kykene- väksi määräämään omista asioistaan. Vii- meksi mainittu puolestaan edellyttää yksi- löltä täysi-ikäisyyttä (Mündigkeit) eli oman eettisen arvostelunkyvyn kehittämistä. Kos- ka vain täysi-ikäinen ihminen voi olla vapaa, totuus itsestä voi olla vapauttava vain, jos se tekee yksilön tietoiseksi siitä, että hänen olemisensa ja tekonsa ovat eettisiä. Totuus itsestä siis vapauttaa, jos se luo tietoisuuden moraalisesta velvollisuu- desta. Näiden kriteerien johdonmukainen seuraus on se, että vain mainitulla edelly- tyksellä – siis henkilökohtaista eettistä va-

pautta palvelevana – unohdetun muistami- nen ja menneen arvioiminen uusin käsit- tein ei ole hajottavaa eikä hyväksikäyttöä.

Hackingin kantilaisella käänteellä on se huomattava seuraus, että tietoa, faktoja, ei enää tarvitse pitää henkilökohtaisen vapauden ehtona, vaan päinvastoin pyrki- mys tulla moraalisesti täysi-ikäiseksi aset- taa itseä koskevan totuuden etsinnän eh- dot. Kuitenkaan Hackingin eettinen käänne ei lähennä totuutta itsestä kohti Foucault’n oman elämän politiikan teemaa. Hän jättää rauhaan kysymykset siitä, millaisia valta- suhteita ja elämänhallinnan käytäntöjä hen- kilökohtaisia traumoja paljastava ja purka- va muistelutyö edellyttää ja edistää tai minkälaisia “elämänpoliittisia” vaatimuk- sia ja vastarintaa se voisi sisältää. Korosta- malla, että traumaattisten muistojen totuus on eettinen kysymys, Hacking etäännyttää tätä ongelmointia muistin politiikasta ja myös lähestymistavasta, jossa psykoterapiat käsitetään eettisiksi käytännöiksi. Sulkeis- taessaan poliittisen ulottuvuuden Hackin- gin ratkaisu implikoi sitä, että totuudella itsestä on kantilaisen imperatiivin luonne.

Toisin sanoen omaa itseä koskevan totuu- den tavoittelun eettinen olemus ei olisi persoonallisuuden eheyttäminen, emotio- naalinen helpotus tai mielenrauha eikä henkilökohtaisen kääntäminen poliittisek- si vaan eräälainen velvoittavuus, kenties totuudessa pysymisen velvoite.

v i i t t e e t

1. Hackingin lähtökohta on tuttu yli sadan vuoden takaa. 1800-luvun lopussa ja 1900- luvun alussa saksalaisoppineet ottivat yh- teen nk. metodikiistassa, jossa erityisesti uuskantilaiset Heinrich Rickert ja Wilhelm Dilthey taistelivat sen näkemyksen puoles- ta, että hengentieteiden metodi ja luonne ovat perustavasti erilaisia kuin luonnontie- teiden. Yksinkertaisesti sanottuna kyse oli merkityslähtöisen (Sinn) ja kausaalisen seli- tystavan erosta. Tähän erotteluun perustui tunnetusti myös Max Weberin metodologia.

(Esim. Hietaniemi 1998, 11-15.) Hackingin näkemyksiä voi kuitenkin pitää siinä mie- lessä erilaisina kuin edeltäjiensä, että hänel- le tieteiden ero on objektien ja objektiivi- suuden konstituutiossa eikä suhteessa “arvo- suhteeseen” eli kulttuurisidonnaisuuteen.

Hackingin dynaamisen nominalismin kanta, järkeilytyylin käsite sekä ajatus tieteen itse- autentisoinnista (HO, 191-193; ks. Ylikoski 2003, 25-27) kuitenkin kenties sisältävät edellä mainittuja näkemyksiä radikaalim- man teesin tieteen epäyhtenäisyydestä,

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kaiksi vuotta myöhemmin, vuonna 1969 esitellessään tuotan- toaan College de France -instituu- tin aatehistorian oppituolia varten Foucault kuvasi vuoden 1966 te- osta muusta

”[E]n tahdo rauhaa konstruktio- nistin ja luonnontieteilijän välil- le”, kirjoittaa kanadalaisfilosofi Ian Hacking suomeksi ilmestyneessä teoksessaan Mitä sosiaalinen

Ajatteleeko von Wright ehkä, että subjekti on yksinkertainen, kun hän sanoo, että subjektilla on aistimus, mutta hänessä ei ole mitään mentaalista, ja kaikki hänen kehossaan

Kannattaa, koska Michel Foucault’n (1926–1984) Tiedon arkeologian englannin- nos ei välttämättä ole yhtä taso- kas kuin nyt käsillä oleva suo- mennos.. Suurilla ja

Kolmissakymmenissä hän kuitenkin löysi sekä intellektuaalisen että homoseksuaalisen minänsä vakiintuen sekä ammatillisesti että asettuen kiinteään parisuhteeseen koko

Näin ollen Foucault (emt., 190) pystyy väittämään, että politiikka voidaan ymmärtää ”sisäisen rauhan ja järjestyksen tekniikaksi”. Kotouttamisohjelmaa voidaan pitää

Ilpo Helén antaa tuo- reessa teoksessaan Elämän Politiikat: Yhteis- kuntatutkimus Foucault´n jälkeen biopolitiikalle osuvan määritelmän kirjoittaessaan, että ”poli- tiikka

Yhtäältä se viittaa “luokkaan”, mutta Hacking itse kuitenkin käyttää siitä irrallaan hieman erivivahteisia termejä category tai class ja varsinkin näitä vastaavia verbejä