• Ei tuloksia

Posmoderni Jumalan ikävä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Posmoderni Jumalan ikävä näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

264

T&E 3/02 • ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ

John D. Caputo: ON RELIGI- ON. Routledge, 2001 . Jumala on kuollut, ilmoitti Friedrich Nietzsche Iloisessa tieteessä. Viime aikoina ves- sojen seiniltä on kuitenkin saatu lukea uutta ilmoitusta – Nietzsche on kuollut, allekir- joitus: Jumala. Jos asiaa tar- kastellaan allekirjoittajien nä- kökulmasta, on helppo yhtyä niihin, jotka uskovat enem- män Nietzschen sanaan kuin Jumalan. Nietzsche epäilemät- tä oli olemassa. Toisaalta jos asiaa tarkastellaan kuoleman näkökulmasta, on helpompi yhtyä Jumalaan. Nietzsche to- dellakin on kuollut – Jumalan kuolemasta emme voi olla niinkään varmoja.

On epäselvää, mihin Nietz- sche Jumalan kuolema -tee- mallaan oikeastaan pyrki. On niitä, joiden mukaan Nietz- sche näki Jumalan kuoleman edellytyksenä hengen todelli- selle vapaudelle. Heidän mu- kaansa Nietzsche oli ensisijas- sa nihilismin profeetta. Toi- saalta on niitä, joiden mukaan Jumalan kuoleman julistami- nen oli vain hätähuuto uusien, entistä voimakkaampien juma- lien puolesta. Ristiinnaulitun käyttövoima alkaa olla lopus- sa, siksi tarvitaan Dionysos.

Dionysos ei lunasta vain ih- miskunnan heikkoutta vaan ole- massaolon sellaisenaan. Eikä Dionysoksen paloittelu ole ai- nutkertainen tapahtuma, joka sysää liikkeelle – väistämättä rappeutuvan – historian li- neaarisen jatkumon, sillä se palaa ikuisesti, kerta toisensa jälkeen. Aina jo kuolleen Kris- tuksen sijaan Dionysos, vaik- ka onkin jo kuollut, on kuiten- kin aina uudelleensyntymisen tilassa.

Joka tapauksessa Nietzsche ilmeisestikin luuli antaneensa kristinuskolle – ja laajemmin juutalais-kristilliselle Jumalalle

kuitenkaan olisi tullut ilman Jacques Derridan myötävaiku- tusta. Vasta Derrida teki Levi- nasin Toisesta kuuluisan, mut- ta samalla Derridasta itses- tään tuli postmodernin Juma- lan profeetta, jonka nimissä postmodernia uskonto- ja Jumala-keskustelua, etenkin angloamerikkalaisessa kon- tekstissa, yhä edelleen käy- dään. Englantilaisten postmo- dernistien – ennen kaikkea niin sanottujen radikaalien or- todoksien – keskuudessa Der- ridaan ja tämän “uskontoon ilman uskontoa”, “messiaani- seen ilman messiasta” tai Ju- malan ateistiseen kaipaukseen on kuitenkin suhtauduttu va- rauksella. John D. Caputo ei sen sijaan suhtaudu Derri- daan varauksella vaan täysin varauksetta – sellaisella into- mielisyydellä, että hänen kä- sittelyssään Derridasta itses- täänkään ei taida jäädä paljon mitään jäljelle. Tyylinsäkin hän on apinoinut Derridalta, mut- ta valitettavan surkein seu- rauksin.

Viimeisten vuosien aikana Caputon keskeisin kysymys on ollut Augustinuksen kysy- mys: “Mitä minä rakastan kun rakastan Jumalaani?” Tämä on niin ikään teoksen On Religion lähtökohta. Se, että Caputo ei tiedä, mitä hän rakastaa rakastaessaan Juma- laa, ei vähennä hänen haluaan tietää, mitä hän rakastaa. Se päinvastoin intensifioi sitä. Eikä tämä halu tietää, mitä rakaste- taan kun rakastetaan Juma- laa, ole itse asiassa muuta kuin Jumalan haluamista, Hä- nen rakastamistaan. Ei-tietä- minen on Caputon mukaan Jumalan rakastamisen ehto.

Sillä Jumala on jotakin, jota ei voida tietää. Hänen jälkiään voidaan kyllä nähdä, mutta nekään eivät koskaan antau- du haltuun otettaviksi. Juma- lan tietäminen – edes tämän

P O S T M O D E R N I J U M A L A N I K Ä V Ä

– viimeisen kuoliniskun. Siksi onkin paradoksaalista, että ne, jotka puuhaavat tämän samai- sen Jumalan paluuta, vetoavat nimenomaan Nietzscheen. Ei suinkaan siksi, että Nietzsche olisikin lopulta pesunkestävä kristitty – vaikka tämäkään ei ole täysin poissuljettu mahdol- lisuus – vaan siksi, että hänen järjen ja rationaalisuuden ar- moton kritiikkinsä avaa mah- dollisuuden uskon uudelleen löytämiseen. Jos järki on vain uskon asia, eikö silloin usko ja uskonto asetu olemassaolon keskiöön? Suurin piirtein näin ainakin ajattelevat ne, jotka viime aikoina ovat alkaneet pu- hua postmodernista Jumalasta ja postsekulaarista maailmasta.

En ryhdy sen laajemmin spekuloimaan, mistä maape- rästä tämä uusi Jumala-innos- tus oikein nousee. Epäilemättä taustalla on jokin inhimillinen tarve lumoukseen – siihen jon- ka Max Weber luuli jo haihdut- taneensa. Asialla on kuitenkin eettinenkin ulottuvuutensa. Sen tarkastelemisen voisi aloittaa Martin Heideggerin lausahduk- sesta, jonka mukaan “vain Ju- mala voi meidät pelastaa”. Hei- deggerin mukaan se, miltä Ju- mala meidät voisi pelastaa, on teknisyyden Gestell. Postmo- dernia jumaluutta lietsovien kes- kuudessa Jumala, joka voi pe- lastaa meidät teknisyyden Ge- stelliltä, on vuorostaan nimi transsendenssille. Kyse ei kui- tenkaan ole mistään määrätys- tä transsendenssista vaan pi- kemminkin epämääräisestä Toi- sesta. Se voidaan kyllä jollain tavoin tuntea, siitä voidaan nähdä jälkiä – esimerkiksi toi- sen kasvojen kohtaamisen ta- pahtumassa, niin kuin Emma- nuel Levinas sanoo – mutta ei tietää, eikä ainakaan ottaa haltuun.

Juuri Levinasta pidetään postmodernin Jumala-keskus- telun isänä. Sitä hänestä ei

(2)

265

ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ • T&E 3/02

jälkien perusteella – on mah- doton tehtävä, mutta Derri- dan vanavedessä Caputo löy- tääkin juuri mahdottomasta teologiansa avaintermin. Ju- malalle kaikki on mahdollis- ta, mutta ihminen kokee Ju- malan vain mahdottomassa, jota ei kohdata tiedon vaan uskon, toivon ja rakkauden avulla. Mahdottoman kohtaa- minen – ja samalla usko, toivo ja rakkaus – on vuoros- taan kaiken kokemuksen ehto.

Näin ollen kaikella kokemuk- sella on pohjimmiltaan us- konnollinen luonne: “Meidän kaikkien sisimmässä on sy- vällisen uskonnollinen ele- mentti, ilman uskontoa tai sen kanssa.”

Miksi sitten Jumalamme on nykyään postmoderni? Tämän selittämiseksi Caputo tarvit- see pienen suuren kertomuk- sen. Ennen modernia uskon- nollisen uskon näkymätön maailma oli todella tosi maa- ilma, paljon korkeamman to- dellisuuden omaava maailma kuin meidän maallinen maa- ilmamme. Modernissa maail- massa uskonnollisesta uskos- ta tulee sen sijaan epätodel- lista. Siitä tulee taikauskoa, joka yritetään karkottaa ih- mismielestä fiktiona. Postmo- dernissa uskonnollinen saa jälleen todellisen attribuutin, mutta tällä kertaa hyper-etu- liitteellä varustettuna. Reaali- sen tai mahdollisen maail- man sijaan kyse on hyper- reaalisesta eli mahdottomasta maailmasta – tai maailmaan sijoittuvasta mahdottomasta, joka ihmeen tavoin murtaa sekä reaalisen että mahdolli- sen maailmamme rakenteen.

Caputo myöntää, että on olemassa toisenlaistakin post- modernia uskonnollisuutta, jo- ka kuitenkin on sukua hänen edustamalleen mahdottomalle uskonnollisuudelle, “elämän uskonnolliselle mielelle”. Tämä

hän kutsuu elämän traagiseksi mieleksi. Traaginen mielikin on postmodernia uskonnolli- suutta, mutta sen halu ei koh- distu siihen mahdottomaan, joka tulee, vaan siihen välttä- mättömään, joka on ja on ollut.

Uskonnollisen ihmisen tavoin traaginen ihminen – kuten Nietz- sche – ymmärtää, että vain Jumala voi meidät pelastaa, mutta samalla hän kuitenkin inttää, että Jumala on aina jo kuollut, että toivottomuus on toivon ainoa mahdollinen muo- to – ja että meidän on sanotta- va kyllä, ei vain mahdottoman tulemiselle, vaan olemassaolon kaikille ulottuvuuksille: jopa sen järkyttävälle kauheudelle. Traa- ginen ihminen ei rakasta mah- dotonta vaan välttämätöntä.

Yhtä kaikki, rakkaus on jotakin, jonka nämä kummat- kin affirmoivat. Sillä olevaa ei voida lähestyä millään tiedon intressillä vaan vain totuuden horisontissa. Ja totuus saavu- tetaan tai se tapahtuu vain rakastamisen teossa. Caputol- le rakkaus onkin se mitta, jolla jyvät erotetaan akanoista, sillä se, joka ei rakasta, on hänen mukaansa itsekeskeinen houk- ka, mitäänsanomaton keskin- kertaisuus – varsinainen das Manian tuholainen. Uskon- nollinen ihminen on hänen vastakohtansa. Uskonnollinen ihminen on rakastava ihmi- nen – ihminen, jonka elämäs- sä on “suolaa” ja jotka ovat

“suolansa” arvoisia. Uskonto on rakastavia varten: “Jos et rakasta Jumalaa, mihin oi- keastaan kelpaat? Olet liian kiinni halpamaisessa itserak- kaudessasi ja itsetyytyväisyy- dessäsi ollaksesi paskankaan arvoinen. Sielusi kohoaa ai- noastaan osakekurssien käy- rien mukaan; sydämesi hy- pähtelee vain uusien veron- kevennysten toivossa. Piru si- nut periköön. Hän on jo peri- nyt. Uskonto on rakastavaisil-

le, intohimon miehille ja nai- sille, todellisille ihmisille, joi- den intohimo suuntautuu muualle kuin voittojen teke- miseen, ihmisille jotka usko- vat johonkin, jotka toivovat hullun tavoin jotakin, jotka rakastavat jotakin rakkaudel- la, joka ylittää ymmärryksen.

Usko, toivo ja rakkaus, ja kuulun apostolin mukaan kor- kein näistä on rakkaus.”

Mitä uskonnollinen ihminen sitten rakastaa? Mitä tahansa.

Sillä kaikki rakkaus on Juma- lasta. Tämä on Caputon Arkhi- medeen piste, hänen “todelli- nen pohjoisensa”: “Rakastaa Jumalaa on rakastaa jotakin syvästi ja ehdottomasti.” Sil- loin kun me todella rakastam- me jotakin, me todellisuudes- sa rakastamme Jumalaa.

Mitä Caputo sitten tarkoittaa rakkaudella? Rakkaus on hä- nelle mittojen mitta, jolla itsel- lään ei kuitenkaan ole mittaa.

Kaikki tulee suhteuttaa rakkau- den mittaan, mutta sitä itseään ei voi suhteuttaa mihinkään.

Rakkaus on kaikin puolin suh- teetonta. Kaikki muu voidaan dekonstruoida, kaikkea muuta voidaan kritisoida, mutta rak- kauden kritiikkiä Caputo ei suostu kuuntelemaan. Rakkaus ei hänen mukaansa ole kui- tenkaan vain tunne vaan ensi- sijassa tekemistä. Rakkaus on rakkauden tekoja, hyvän teke- väisyyttä – niin kuin on Juma- lakin: “Jumalan nimi on jonkin tekemistä.” Siksi Augustinuk- sen kysymys, “mitä minä ra- kastan kun rakastan Jumalaa- ni?” on käännettävä kysymyk- seksi: “Miten minä rakastan, kun rakastan Jumalaani?”

Caputo näyttääkin kytkevän uskonnon ja uskonnollisen ky- symiseen. Jeesus ei ole hänelle Vastaus vaan kysymisen paik- ka – ja ennen kaikkea itsen kyseenalaistamisen paikka. Silti hän näyttää olevan kovin varma

(3)

266

T&E 3/02 • ESITTELYJÄ JA ERITTELYJÄ

uskonnollisen paikasta: mah- dottoman (Jumalan) rakasta- minen. Tietysti tämäkin tarkoit- taa kysymistä, sillä mahdoton on jotakin, jota ei voida tietää eikä ottaa haltuun. Sen sijaan sen haltuun voidaan antautua – ja sen haltuun voidaankin vain antautua. Tämä on mah- dottoman ja samalla kokemuk- sen ehto. On asetuttava alttiiksi niin kuin Maria asettui alttiik- si mahdottoman ilmoituksen edessä luottaessaan siihen, että hän tulee raskaaksi Hengestä vaikka olikin neitsyt. “Tässä olen, ota minut” on uskonnol- lisen mielen omin ilmaus. Us- konnollisuus on toisin sanoen eräänlaista hulluutta – vai pitäi- sikö sanoa idiotismia: “Elämän uskonnollinen mieli herää, kun me luovumme taakastamme ja annamme mennä, kun me löy- dämme itsemme jonkin sellai- sen edestä, joka ylittää voi- mamme; joka valloittaa meidät ja irrottaa meidät saranoistam- me; joka on mahdotonta suh- teessa meidän rajoittuneisiin mahdollisuuksiimme.” Silloin

“jokin asettaa meille vaatimuk- sen ja ravistelee meidät ulos itserakkauden kehästä, vetää meidät ulos itsestämme tois- ten ja jonkin tulevan palve- lukseen…”

Tekisi mieli muistuttaa, mi- ten Hitler irrotti Saksan kansan saranoistaan asettaen sen toi- sen palvelukseen, mutta Ca- puto ottaa huomioon tämän- kin. Hänen mukaansa funda- mentalistikin on uskonnolli- nen ihminen. Todellisesta Ju- malan rakastajasta hän kui- tenkin eroaa siinä, että hän luulee löytäneensä Vastauk- sen elämän mielen kysymyk- seen. Todellinen Jumalan ra- kastaja on se, joka tietää, ettei tällaista vastausta ole – että ainoa vastaus on se, ettei vas- tausta ole: on vain kysyminen.

Ja tietenkin heittäytyminen Her- ran haltuun, Jumalan armoil- le, jotta rakkaus voi tulla, jotta me voimme rakastaa mahdo- tonta, joka tulee. Se ei tule

“suhteellisesta tulevaisuudes- ta”, joka on odotustemme ho- risontissa, suunnitelmiemme

kohteena. Se tulee “absoluut- tisesta tulevaisuudesta”, jota me emme voi ennakoida, joka yllättää meidät joka kerta tul- lessaan. Me emme kuitenkaan voi päättää tästä tulemisesta, sillä tuleminen tulee päättä- mättömyyden hetkellä, kun näyttää siltä, että kaikki on mahdotonta, jopa mahdotto- man tuleminen…

Tätä pyörittelyä voisi jat- kaa loputtomiin, mutta se ei muuttaisi sanoman sisältöä miksikään. Asia on jo var- maankin tullut selväksi: us- konnollinen ihminen, se, jon- ka elämässä on suolaa, on pähkähullu ihminen. Eikä Ca- puton kirjan lukeminen tee hullua hurskaammaksi. Niil- le, jotka ovat kiinnostuneita elokuva-analyysista, sanotta- koon, että Caputo käsittelee kirjassaan myös Tähtien so- taa (”olkoon voima kanssan- ne”) ja Apostolia uskonnon ja uskonnollisen mielen paluun ilmauksina.

Mika Ojakangas

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Homo sapiens olisi tuskin enää olemassa ilman yhteistyökykyä ja pro-sosiaalisuutta. Suu- ret Jumalat saattoivat olla merkittäviä näiden kykyjen ylläpidossa, mutta ne eivät

Katalonian taloudellinen ky- vykkyys argumentoidaan uskotta- vasti, vaikka samalla todetaankin, että itsenäisyyttä ei haluta talou- dellisin perustein (192), vaan kos-

Jos Jumala on sanoilla ku- vaamaton ja salattu, miten hänestä voidaan lainkaan muodostaa aja- tuksia tai edes kysyä ja keskustella, onko salattua Jumalaa olemassa.. Monet,

Aina lapset sita pelkah ku aina sanottiin niin etta - kuv vaan paha oli - etta Jumala pulottaa kuuman kiven paalle.. Aina sta sa- nottiin etta Jumala pulottaa kuuman

Knuuttila epäilemättä katsoo huomioimansa ristiriidan pä- tevän uskonnollisen kielenkäytön lisäksi uskonnolliseen usko- musasenteeseen: jos henkilö episteemisesti uskoo, että

Hänellehän ihmisen sielu on perus- tassaan ja todellisessa olemisessaan yhtä Jumalan kanssa (kuten myös Mestari Eckhartilla 5 ); ”Jumala on kaikki, mikä hyvää on,

Perinteisen kris- tillisen käsityksen mukaan Jumala on kaikki- valtias ja hyvä, ja pahan olemassaolo on selitetty Jumalan sallimalla Saatanan valtapiirillä, joka lopulta

Olevan suuressa ketjussa Jumala(t) ja enkelit ovat ihmisen “yläpuolella”, ihminen puolestaan muiden luontokappaleiden yläpuolella.. Aristoteles oli en- simmäisiä