• Ei tuloksia

Eurooppa olevan suuressa ketjussa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Eurooppa olevan suuressa ketjussa"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

41

O

Onko Eurooppa muiden kulttuureiden ja sivilisaatioiden “yläpuolella”? Tämä kysymys — joka saattaa jopa kuulostaa ajastaan jälkeen jääneeltä tai ainakin epämuodikkaalta — edellyttää, että kaikki oleva voidaan asettaa suureen, hierarkkiseen ketjuun.

Olevan suuressa ketjussa Jumala(t) ja enkelit ovat ihmisen “yläpuolella”, ihminen puolestaan muiden luontokappaleiden yläpuolella. Aristoteles oli en- simmäisiä tällaisen metaforisen teorialuomuksen artikuloijia.

Olevan suuri ketju soveltuu myös ihmisten suhtei- den järjestämiseen. Voidaan tehdä erotteluja varsi- naisten ihmisten ja muiden ihmisenkaltaisten olentojen välillä. Aristoteles ajatteli, että varsinaisia ihmisiä ovat kreikkalaiset vapaat miehet, eritoten saman kaupunki- valtion kansalaiset. Kreikkalaisen maailman sisällä oli myös toisten polisten kansalaisia, naisia ja orjia, sen ulkopuolella vain muu-

kalaisia ja barbaareita.

Rooman imperiumi eli pitkälti yksin omassa moninaisuu- dessaan. Sen sijaan res publica Christiana joutui kohtaamaan eri- laisia toisia, varsinkin Muhammedin perus- taman uuden, vireän sivilisaation. Kun kris- tillisestä yhteisöstä tuli suvereeneihin valtioi- hin jakautunut “uuden ajan” Eurooppa, oli selvää, että islamilai- sen sivilisaation huo- lellisesti säilyttämä aristoteelinen ajattelu oli palannut järjestä- mään käytäntöjä.

Kun Sepulveda puo- lusti 1500-luvun Espanjassa intiaanien

orjuuttamista Amerikassa, esitti hän kristillistä universalismia ja moraalia kannattanutta Las Casasia vastaan argumentteja, jotka hän oli lainan- nut Aristoteleelta.

Erillisiin valtioihin jakautuneella Euroopalla oli paitsi orjansa myös yhteinen vihollinen, mahtava mutta

“barbaarinen” Ottomaanien valtakunta eli Turkki.

Turkin valta ulottui syvälle siihen maantieteelliseen alueeseen, jota nyt pidetään Eurooppana.

Koko kolonaalisen aikakauden — siis suurimman osan Modernista ajasta — eurooppalaiset kuvittelivat Euroopan olevan muiden kulttuureiden ja sivilisaatioiden yläpuolelle. Kuvitelma särkyi, ainakin hetkeksi, vasta toisen maailmansodan jälkeen. Vaikka Yhdysvallat ja Neuvostoliitto olivatkin tavallaan — monimielisesti ja kiistanalaisesti — “eurooppalaisia” ja

“edistyksellisiä” valtioita, olivat ne Ranskan, Italian, Belgian, Hollannin, Saksan ja Iso-Britannian näkö- kulmasta myös Euroopan “ulkopuolella”. Euroopasta, joka oli 1950-luvulla menettämässä koloniaalisen valtansa, oli tullut pelkkä näyttämö Washingtonin ja Moskovan näytellessä päärooleja uudessa maailman- historiallisessa draamassa.

Kun euroarmeijahanke kaatui 1954, tyytyivät länsi- eurooppalaiset kansallisvaltiot talousfunktionaaliseen

yhteistyöhön. Eurooppa oli alisteinen kylmän sodan järjestykselle, eikä sille rakennettu uutta, jaettua identiteettiä.

Vuoden 1995 alussa, viisi vuotta kylmän sodan päättymisen jälkeen, asiat ovat toisin. Yhdistyneen Euroopan uutta identiteettiä on innolla hahmoteltu jo vuosikausia, mutta nationalismin voima, vallitseva uusliberaali ekonomistinen ajattelu ja postmoderni lyhytjänteisyys eli trendeillä muotitietoisesti pelaa- minen ovat estäneet edistymisen tässä hankkeessa.

Toistaiseksi.

Välttämättömyyksien ja mahdollisuuksien horisontti kuitenkin muuttuu koko ajan, EU-integraation syvetessä ja uusien dramaattisten maailman- historiallisten tapahtumien seuratessa toisiaan median olohuoneisiin tuomalla, kybernetisoituneella ja globalisoituneella näyttämöllä.

Ei tietenkään ole mahdotonta, että mo- raalisen ja poliittisen mielikuvituksen köyh- tyminen johtaa siihen, että EU hajoaa natio- nalismin ja arkipoliti- koinnin ristiriitojen painon alla. Uutta vakuuttavaa identi- teettiä ja legitimaatio- perustaa ei ehkä löydy.

Toisaalta paluu natio- nalismiin voidaan yrit- tää välttää paluulla Aristoteleeseen: taas Eurooppa asettuisi muiden yläpuolella, tai ainakin yrittäisi sitä, ehkä surkeasti epäonnistuen.

Voiko auringon alle sitten ilmaantua jota- kin uuttakin — myös Euroopassa, “vanhalla mantereella”? Voiko Euroopasta sekä tulla alue muiden, tasavertaisten alueiden joukkoon että paikka, jossa kyetään ylittämään nykyinen poliittinen näkö- alattomuus? Voivatko eurooppalaiset hyväksyä kaik- kien ihmisten jaetun laji-identiteetin ja kyetä silti artikuloimaan oman erilaisuutensa ja omat eteenpäin katsovat projektinsa?

Vai tuleeko muoti- ja trenditietoisesta Euroopasta ylemmyydentuntoinen pinnallisen huolettomasti, ilman minkäänlaista paatosta, joskin edistysuskoisesti, Thukydideen Peloponnessolaissodissa kuvaamien antiikin kreikkalaisten tavoin?

“Spartalaiset alkoivat ensimmäisenä pukeutua yksinkertaisesti ja nykyaikaisen maun mukaisesti. He olivat myös ensimmäisiä, jotka urheilivat alastomina, jotka riisuutuivat avoimesti ja häpeilemättä, ja jotka valelivat itsensä oliiviöljyllä harjoitustensa jälkeen.

Entisinä aikoina jopa olympialaisten atleetit peittivät vyötäisensä; itse asiassa tätä käytäntöä harjoitettiin vielä jokunen vuosi sitten. Onkin yleisesti niin, että voidaan osoittaa monia muitakin tapauksia, joissa muukalaisten tavat muistuttavat menneiden aikojen helleenien tapoja.”

Peripateettinen koulukunta syntyi muutama vuosi- kymmen Peloponnessolaissotien jälkeen.

Heikki Patomäki

EUROOPPA

OLEVAN SUURESSA KETJUSSA

KOLUM NI

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tästä ajasta jäänteinä ovat yliopiston suuret ratsastusalueet upeine ratsukoineen ja talleineen, jotka näyttivät olevan hyvin vilkkaassa käytössä.. Toinen päivä

Optimaalisten kyselyjen keskimääräinen tarkkuus eri saantitasoilla pienessä, suuressa ja tiheässä ja suuressa ja harvassa.. tietokannassa

Sosiaalipolitiikan oppiaineen asema on toinen kuin kuusi vuotta sitten tai yli 30 vuotta sitten, jolloin aloitin yliopisto- työni yhteiskuntapolitiikan assistenttina

KILLI: Yleisölle. Raision väkiluku kasvoi 70-luvulla 26 prosenttia niin että 50-luvun alun 5000 asukkaan maalaispitäjästä oli vuonna 1974 kasvanut jo noin 15 000 asukkaan

tästä puolestaan seuraa, että mallin pitkän aikavälin tasapainossa talouden reaalipalkka ja hintataso ovat kilpailullisen tasapainon

Uskonnollisen ihmisen tavoin traaginen ihminen – kuten Nietz- sche – ymmärtää, että vain Jumala voi meidät pelastaa, mutta samalla hän kuitenkin inttää, että Jumala on aina

Tällainen johtaja tiedostaa, että kaikki ihmisen pyrkimykset ja ponnistelut - myös työ - ovat vain pieni osa elämän suuressa, hauraassa ja rikkaassa

MELA05­versiossa käytettävissä Mehtätalon (2002) tukkivähennysmalleissa on otettu huomioon samanaikaisesti sekä katkonnasta, että runkojen vioista johtuva vähennys..