• Ei tuloksia

Mytologinen ja kristitty Laukaa · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Mytologinen ja kristitty Laukaa · DIGI"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Taimi Kananen

Mytologinen ja kristitty Laukaa

Haapavatian Kapeenkosken karttapiirros 1750-52

L aukaan juhlavuodeksi val­

m istuneen hirtorian nimi on K O H IS E V IE N K O SK IEN L A U K A A . K osket ovat tu ­ hansien vuosien ajan antaneen tukensa eläm isen m ahdolli­

suuksille laajalla alueella. Se on ulottu nu t L aukasseudulta H äm eeseen ja Savoon. Nyt Laukaan kunta on jäänyt ta ­ louskehityksessä lähinnä m aa­

taloudesta riippuvaksi. Se on antanut voim iaan lievealuei- densa kolm en kaupungin: Jy­

väskylän, Ä änekosken ja Suo­

lahden kehittäm iseen. E räta- louden vuosituhansien aikana paikkakunnalle jääneid en k an ­ sallisuuksien jäsenistä ja m yö­

hem m in m uuttaneista on syn­

tynyt Laukaan kuntalainen ja

sen kehitys jatkunee samoissa m erkeissä.

Kun vuonna 1963 tulin savo- laissyntyisenä L aukaaseen sitä ennen kierreltyäni Helsingin, H auhon ja Jyväskylän alueilla nimitin uuden asuinpaikkani vertauskuvallisesti "kirkko- ruhtinaskunnaksi” . Sitä se oli esim erkiksi H elsinkiin v errat­

tuna. H istoria osoittaa, että L aukasseutu on jo eräkauden m ytologisina, esikristillisinä aikoina om aksunut ehkä kau- kaisistakin m aista kulkeu tu­

n u tta, suom alaiseksi m u kau tu­

nutta m ytologista tietoutta.

U skonnot ovat vuosituhansien aikana vaihtuneet. Sarakalli- oon on m aalattu ihmistä voi­

m akkaam m an eläim en kuva,

hirvi. Palvonnan kohteena on ollut myös karhu, siitä todistaa V ehniällä suosta löydetty sem brapuinen lusikka, jonka varteen on taidolla kaiverrettu karhunpää. K arhua on kun­

nioitettu ravinnon ja nahkan antajana. V iron presidentti L ennart M eri on nim ittänyt suom ensukuisia kansoja "vesi­

linnun kansaksi” , sillä ne ovat tuhansien vuosien kuluessa soutaneet ja m eloneet pitkin jokia ja järviä aina Siperiasta Itäm eren rannoille. H artikan kirkon ristissä kuvattu lintu voi olla piispa Sariolan juhlasaar- nassaan 22.8.1993 m ainitsem a joutsen, palvottu vesilintu.

jatkuu seur. sivulla

57

(2)

Uhrikivi Haapavatian Kapeenkoskella

E räs L aukaan historian my- tologisesti m erkittävim piä vai­

heita lienee aika, jolloin täällä kahdelle koskelle on annettu K ave-haltijain palvontaan viit- taava nimi. O n väitetty, että K ave-sana on m uinaista intian kieltä, sanskriittiä ja m erkitsee arvokasta ihmistä. K aven voi sanoa olleen esi-isäimme us­

konnossa johtavien haltijain

"sukunim i” . Suom alaiseksi m uokkautuneena haltijoiden nim inä on ollut esim erkiksi U kko ja A kk a Kave. N oina ai­

koina haltijasuvun joh tajat ja heidän jälkeläisensäkin ovat olleet jo syntym ästään saakka

”vaka vanhoja” kuten V aka vanha V äinäm öinen, tietäjä iänikuinen. M erkittäviä olivat Kave Ilm atar ja L uonnotar, kalevalaiset haltijat.

Laukasseudun kahden Ka- peenkosken nim en toivottiin tietysti m iellyttävän Kave-hal- tijoita. H aapav atian K apeen- koski on säilyttänyt nim ensä seurakunnan juhlavuoteen ja Keitele - Päijänne-kanavan valm istum iseen saakka. Simu­

nan K apeenkoski, Keski-Suo- m en villein ja kovaäänisin, on vielä v. 1838 tehdyssä isonjaon asiakirjassa 6.2.1839 kirjoitet­

tu K ape(en)koskeksi. Suom en kieltä taitam aton kirjuri lienee

tarko ittan u t K apeenkoskea. Haapavatian Kapeenkosken honkaristi 58

(3)

H aapavatian K apeenkoski ja sen harjut ovat olleet tärk e i­

tä sotateitä vuoden 1809 sodan aikana ja nimi on säilynyt vielä N euvostoliiton kartoissa Talvi­

sodan aikoihin saakka. Todiste siitä on löytynyt R aatteen tien korsusta, se on k a rtta, jossa on suunnitelm a Suom en valloitta­

miseksi K apeenkosken aluetta käyttäen. O nneksi vihollisen tie katkaistiin silloin Suom us­

salm en kirkolla. H aapavatian K apeenkoski tullee jo ensi k e­

sänä kanavan valm istuttua tu ­ ristim atkojen kohteeksi. Sil­

loin Ä änekosken kotiseutuyh­

distyksen tarm ok k aat histori­

an tutkijat: A arn e V uorinen, Jorm a H eiskanen ja H eikki N oronen voivat esitellä 1750-1752 k arttaan piirretyt paikat: ”gam m alt offerställe”

(vanha u hripaikka), u hriläh­

de, k artan punaisen pisteen, jääk au d en siirtolohkareen se­

kä sen ym pärillä leviävän ki­

venlohkareiden peittäm än "pi­

run p ello n” . T äm än U hrikiven takaa on löydetty kivikautinen asuinalue. Nyt m ietitään, m ikä on salaperäinen ristinkivi? Sen läheisyydessä oleva H onkaristi on L au kaan, Ä änekosken ja Suolahden seurakuntien sekä V anhan Ä änekosken kotiseu­

tuyhdistyksen pystyttäm ä.

Sim unan K apeenkosken m ytologinen historia on jäänyt häm ärän peittoon. Sitä on tu t­

kinut vain m etsänhoitaja Esko Jalkanen "yliaistillisella” m e­

netelm ällään. E h k ä M useovi­

rastolle m erkittävim m ät alueet K apeenkosken ym pärillä ovat jään eet M etsä-Serlan ja sen edeltäjäyhtiön rak enn usten al­

le? K apeenkosken uhrialue on kenties ulottunut K uusveden vastakkaisella rannalla oleville alueille, esim erkiksi Keski- Suom en suurim m an kivikauti­

sen K alm iston läheisyyteen.

V uonna 1593 rakennettiin Laukaan ensim m äinen kirkko Kuusveden rannalle. L aukaan toinen kirkk o herra Thom as A ndreae siirtyi asum aan Pel- losniem een jo v. 1608 vaikka Pellosniem i otettiin kirkonky­

län käyttöön vasta v. 1685.

M istä syystä hän ei viihtynyt Tarvaalassa, vaan suoritti pit­

kät virkam atkat kylien välillä?

Miksi vanhan kirkon annettiin tuhoutua? O nneksi jäi jäljelle m uutam a nurkkahirsiym etalli- sia saranoita ja kirkon risti. Ne todistavat nyt kristinuskon voi­

tollisesta kam ppailusta esi- isiemme m ytologiaa vastaan.

Hartikan kirkon risti

Simunan Kapeenkoski

59

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Olkoon X atunnaismuuttuja, jonka arvo on testin A l¨ ap¨ aisevien l¨ ammittimien suhteellinen osuus ja Y testin B l¨ ap¨ aisevien l¨ ammittimien

Historioitsija Teemu Keskisarja kirjoit- taa Kiven elämäkerrassa Saapasnahkatorni (2018, 149), että Kiven kieli oli niin runsasta juuri siksi, että hänen kielensä voima

Pohjoismaisten so- siaalityön tutkimuksen seurojen (Forsa Nordic) ja sosiaalityön koulujen (NOUSA) joka toinen vuosi järjestämä Nordic Social Work Conference 2018 pidetään Hel-

Ilman tällaista kehitystä ei olisi pohjaa ko- ville uutisille eikä siten kovien ja pehmeiden uutisten erolle Luc Van Poecken tarkoitta- massa mielessä.. Tämän historiallisen

Se on juhla, joka kokoaa yhteen ja sitten lähettåä siu- nauksin eteenpäin, kohti uutta vuotta ja uusia haasteita.. Monet suunnittelevat hyvissä ajoin osallistuv^ns^ joulun

Sekä kansalliset että EU:n tiedepolitiikan linjaukset, strategiat ja ohjelmat, mil- lä nimellä niitä kulloinkin kutsutaan, ovat luonteeltaan yleisiä ihmisten elämään ja talouteen

Niin kannatetta- va kuin tämä ajatus onkin, haluan painottaa että joustavuus eli oikea sopeutuminen usein yllättä- viinkin muutoksiin on osoittautunut yhdeksi tär- keimmistä

Kuva-aineistoja tarkastellessa Juha Suonpää havaitsi myös, että Taideteollisen korkeakoulun va- lokuvataiteen kärkihankkeen, Helsinki school’in, kuvissa nou- si esiin