• Ei tuloksia

Tietoiskujen PPT 2: Kielitietoisuus, selkokieli ja selkeä viestintä kv-tutkinto-opiskelijan harjoittelun ohjauksessa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tietoiskujen PPT 2: Kielitietoisuus, selkokieli ja selkeä viestintä kv-tutkinto-opiskelijan harjoittelun ohjauksessa"

Copied!
36
0
0

Kokoteksti

(1)

savonia.f

Kielitietoisuus, selkokieli ja selkeä viestintä kv-tutkinto-

opiskelijan harjoittelun ohjauksessa

Kokoaja, lähteet mainittu lopussa: Kukka-Maaria Raatikainen Osassa dioja alkuperäinen tekijä: Soilimaria Korhonen

SIMHEmalli-hanke

Esityksen esimerkit ovat

hoitoalalta.

(2)

savonia.f

Esityksen sisältö

• Kielitietoisuus – mitä se on?

• Selkeä viestintä ja selkokieli ohjaus- ja potilastyössä 

• Näin viestit selkeästi ohjaus- ja potilastyössä 

• Vinkkejä työyhteisölle

(3)

savonia.f

Kielitietoisuus –

mitä se on?

(4)

savonia.f

Kielitietoisuus

• Kielitietoisuus on kielenkäytön tilanteiden, erilaisten tekstien ja kieleen liittyvien piirteiden tietoista ja

aktiivista havainnointia.

• Yhteisön kielellinen moninaisuus huomioidaan.

• Tiedostetaan kielen merkitys: se rakentaa identiteettiä ja vuorovaikutusta, kehittää ajattelua, oppimista ja

toimintatapoja sekä auttaa kiinnittymään yhteiskuntaan.

• Kielitietoisessa yhteisössä erilaisten kielten käyttö rinnakkain nähdään luontevana ja kaikkia kieliä

arvostetaan.

(5)

savonia.f

Kielellä on suuri merkitys

• Kieleen sosiaalistutaan, siitä tullaan osallisiksi ja samalla osallisuus työpaikkaan ja yhteiskuntaan lisääntyy.

• Kieli on oppimisen ja yhteiskuntaan integroitumisen tärkein voimavara. 

• Tiedostamme, että olemme kaikki monikielisiä:

puhekieli, ammattislangi, kirjoitetun kielen eri tekstityylit, murre, muut oppimamme kielet …

(6)

savonia.f

Kielitietoisuus työpaikoilla

• Ammatillisen kielitaidon kehittyminen edellyttää, että ohjaajat ja työntekijät tiedostavat kielen merkityksen osana ammatin oppimista.

• Työpaikalla kiinnitetään huomiota siihen, mitä ja miten puhutaan ja kirjoitetaan.

• Jokainen työntekijä on kielellinen malli ja myös vastapuolelta voi oppia uutta kieltä tai yhteistä sujuvampaa kieltä (englanti, selkokieli).

(7)

savonia.f

Kielitietoinen ohjaus tukee ymmärtämistä

• Ammattikieli tuo aina haasteita: viestin ymmärtäminen vaatii paljon kulttuurista ymmärrystä sekä tietoa

ammatista ja työpaikan toimintatavoista.

• Hoitoalan ammattikielen ilmiöitä ja erityispiirteitä mm.:

määrät ja mitat

sanalliset lääkelaskut,

reseptit,

lyhenteet,

ammattislangi (”nukkumatti” = anestesialääkäri jne.).

(8)

savonia.f

Kielen osa-alueet

Kielitaito voi olla ”eriparista”:

voit puhua hyvin, mutta et ymmärrä puhetta;

ymmärrät tekstejä, mutta et osaa kirjoittaa.

Pohdi omaa vieraan kielen kielitaitoasi. Onko se täydellinen?

PUHUMINEN KUUNTELEMINEN

KIRJOITTAMINEN LUKEMINEN

(9)

savonia.f

Keskustele kielitietoisuudessa omassa

organisaatiossasi!

(10)

savonia.f

Selkeä viestintä ja

selkokieli ohjaus- ja

potilastyössä 

(11)

savonia.f

Selkokieli ja selkeä kieli

Selkokieli on suomen kielen muoto, joka on mukautettu sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä

luettavammaksi ja ymmärrettävämmäksi. Selkokielen käyttäjäksi pitää opetella ja oppia sen piirteitä.

Selkeä kieli on yleiskieltä helpompaa rakenteeltaan ja sanastoltaan, mutta ei niin yksinkertaista kuin selkokieli.

Selkeän kielen osaajaksi voi harjoittua.

• Selkeys hyödyttää kaikkia:

- ihmiset osaavat toimia toivotulla tavalla

- selkeys lisää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta - aikaa ja rahaa säästyy.

(12)

savonia.f

ASIANTUNTIJAKIELI YLEISKIELI

Selkeä kieli SELKOKIELI

soilimaria.korhonen@savonia.f

(13)

savonia.f

Asiantuntijakiel i

SPESIALISTIT

Yleiskieli SUURI YLEISÖ

Selkokieli ERITYISRYHMÄ

T

Dian alkuperäinen tekijä: soilimaria.korhonen@savonia.f, muokannut Kukka-Maaria Raatikainen

Verenpaine

tarkoittaa painetta, joka on valtimoissa.

Verenpaine tarkoittaa valtimoverisuonissa vallitsevaa painetta.

Verenkiertojärjes- telmän eri osissa vallitseva paine.

Selkeä kieli

Mitä

veren-

paine

on?

(14)

savonia.f

Tavoitteena on, että

sinulle kasvaisi tuntosarvet ja oppisit

huomaamaan tilanteet, joissa viestit liian monimutkaisesti.

Muista: tiedosta ei ole hyötyä, jos vastaanottaja ei ymmärrä sitä.

soilimaria.korhonen@savonia.f

(15)

savonia.f

Yhteisen ymmärryksen tavoittelua

- Lääkäri määräsi, että minun pitää juoda vettä tunti ennen ateriaa.

- Noudatitko määräystä?

- En, jaksan korkeintaan neljännestunnin.

Lähde | Oppitori:

Suomen kieltä ja kulttuuria

(16)

savonia.f

Näin viestit selkeästi

ohjaus- ja potilastyössä 

(17)

savonia.f

Selkokielinen keskustelutilanne

• Rauhoita keskustelutilanne :

- Äänekkäät koneet ja hälinä häiritsevät viestin vastaanottamista.

• Rajaa aihe.

• Puhu yhdestä aiheesta kerrallaan. Älä poukkoile.

• Puhu selkeästi ja valitse sopiva puhenopeus.

• Ota katsekontakti, jos mahdollista.

(18)

savonia.f

Tee, näytä ja puhu!

• Kerro, mitä teet ja miksi teet, kun teet työtä yhdessä kv- taustaisen kanssa. 

• Näin hän kuulee työssä tarvittavaa sanastoa ja työvälineiden nimiä.

• Tarkoituksena on, että aikaisemmin opittu

(englanninkielinen) teoria yhdistyy käytäntöön. 

• Konkretisoi puhettasi, kun kerrot työstä:

- kirjoita tai anna mahdollisuus muistiinpanoihin, - piirrä tai anna ottaa kuvia älypuhelimella ja

- näytä, mitä teet. 

(19)

savonia.f

Esimerkit, vaihtoehdot ja toistaminen

• Anna käytännön esimerkkejä ja toista. 

• Käytä tarvittaessa toisia sanoja.

”Pyydä sisään"  ”Kutsu”

• Kertaa sanoja työn lomassa konkreettisissa tilanteissa. 

• Ota valokuvat, keltaiset laput ym. muistamisen apukeinot käyttöön.

- Älypuhelin voi olla apuna monessa, jos mahdollista.

• Etsi lisää sopivia keinoja yhdessä kv-taustaisen kanssa!

(20)

savonia.f

Sano myönteisesti

• Älä käytä kieltosanalla alkavia ehdotuksia, sillä

kielenoppija ymmärtää ne yleensä niin, että puheena olevaa asiaa ei tehdä.

• Ennen kahvitaukoa on parempi sanoa

”Lähdetään kahville!” kuin

”Eiköhän lähdetä kahville?”

• ”Ota huoneenlämpöön ajoissa" vs.

"älä ota huoneenlämpöön liian myöhään”

• ”Mitataan" vs. "eiköhän mitata".

• Mitäs ajattelet tästä: "Ei ole mitään syytä jättää mittaamatta.”

…?

(21)

savonia.f

Kehota, älä pyydä

• Älä käytä kauniita pyyntöjä, vaan kehota suoraan.

Kielenoppijalle opetetaan ensin kehotus, käskymuoto.

• Esimerkiksi ennen kahvitaukoa on parempi sanoa

”Mene kahville!” kuin

”Haluaisitkohan mennä kahville?”

• Esimerkiksi ”Ota happisaturaatio." vs.

”Ottaisitko potilaalta happisaturaation?”

”Mittaa" vs. ”Ehtisitkö mitata?".

-isi- muoto menee helposti

sekaisin menneen kanssa. Nyt vai

äsken?

(22)

savonia.f

Käytä aktiivista muotoa

• Älä käytä passiiveja, joissa tekijä ei näy. Monissa kielissä ei ole passiivia ollenkaan ja se on vaikea oppia.

• Esimerkiksi

”Tsekkaan ensimmäisenä kuumeen.” vs.

”Tsekataan ensimmäisenä kuume.”

• Esimerkiksi ”Ota happisaturaatio." vs.

”Otetaan happisaturaatio.”

• Fraasit ja passiivi me-muodon kanssa ovat poikkeus:

”Mennään lounaalle”.

Passiivi sekoittaa. Siis

kuka tsekkaa ja mittaa?

Minä vai sinä?

(23)

savonia.f

Valamis ku Meleberi sottaan!

• Vältä kielikuvien, sanontojen ja leveän murteen käyttöä.

• Jos käytät sanontoja tai murreilmaisuja, selitä ne hyvin.

• Esimerkiksi:

”Mikä tässä kiikastaa?” merkitsee:

”Mikä tässä on ongelma?”

• Kahvipöydässä sanonnoista ja kielikuvista voidaan saada hauskoja keskusteluja, kun mieli on avoin ja vuorovaikutustaidot kunnossa! 

(24)

savonia.f

soilimaria.korhonen@savonia.f

Voisinko siis käyttää kieltä selkeämmin

joka päivä?

(25)

savonia.f

Vinkkejä työyhteisölle

(26)

savonia.f

Varmista ymmärtäminen

Varmista asian ymmärtäminen.

Älä kysy, ”ymmärrätkö”, sillä siihen on korkea kynnys vastata ”en”.

Pyydä kertomaan omin sanoin, mitä toinen ymmärsi.

Voit esimerkiksi kysyä:

Mitä teet nyt?

Mikä tämä on?

 Mitä teet seuraavaksi? 

 Kerro minulle, miksi teet näin!

Näytä minulle ja kerro samalla, mitä teet. 

 Muistatko tämän työvälineen nimen?

(27)

savonia.f

Varaa aikaa

• Ole kärsivällinen, kun kuuntelet opiskelijaa.

• Asioiden ilmaiseminen suomeksi vie aikaa.

• Anna esim. ohjeet ja muut tekstit etukäteen, jos mahdollista. Myös sanalistat voivat auttaa.

• Ymmärtämisen varmistaminen vie aikaa: kiireisessä arjessa ei ole järkevää keskittyä jokaiseen sanaan.

Mieti, mitkä ovat keskeisimpiä sanoja ja fraaseja, joiden pitäisi jäädä mieleen oikein.

(28)

savonia.f

Lisää ammatillista kielitietoisuutta

Kannusta opiskelijaa käyttämään ammattisanoja.

• Toista sanat usein eri taivutusmuodoissa!

Otan nyt verenpaineen. Verenpaine pitää tietää.

• Ohjaa ja korjaa hienovaraisesti tärkeät ilmaisut, anna tehtäväksi opetella sana kerrallaan.

Nyt katsotaan happisaturaatio.

Tämä ei satu!

Nyt nipistää vähän.

Onko teillä kipuja?

(29)

savonia.f

Lisää ammatillista kielitietoisuutta

• Käytä valmiita sanalistoja ammattisanoista, jos on. 

• Jos mahdollista, täydennä listaa valokuvin työtilanteista ja esineistä. Onko valmista perehdytysmateriaalia?

• Huomioi, että käytätte sanastoa myös toiminnallisesti >

älä opeta sellaisia sanoja, joita ette käytä.

Kieltä opitaan parhaiten tilanteessa, jossa sitä käytetään.

• Olet itse paras ammattikielen osaaja ja ohjaaja!

(30)

savonia.f

Näin kirjoitat selkeästi! 

• Käytä lyhyitä lauseita ja yksinkertaisia lauserakenteita.

• Kirjoita lauseeseen vain yksi asia.

• Älä käytä pitkiä sanoja.

• Käytä yleisiä ja yleiskielisiä sanoja.

• Vältä lyhenteitä ja sanalainoja esimerkiksi latinasta.

• Luo selkeä ja loogisesti etenevä teksti.

(31)

savonia.f

Näin kirjoitat selkeästi!  

= auto

= vapaa

= päiväkoti

= tärkeä

= vaikea

= tylsä 

= tehdä

• kulkuneuvo

• rajoitteeton

• varhaiskasvatusyksikkö

• merkityksellinen

• haasteellinen

• virikkeetön

• suorittaa

(32)

savonia.f

Kirjaa selkeästi ja kunnioittavasti! 

= ottanut alkoholia

= äiti/omainen kertoo

= puhuu turhia asioita

= pyörtyi

• juonut juomia

• omaisen käsityksen mukaan

• höpöttää

• tuupertui

Kirjaa selkeästi potilaan, kollegoiden ja omaisten hyväksi.

(33)

savonia.f

Tukea suomen kursseilta

• Internetissä on paljon materiaalia hoitoalan suomeen.

• Kirjastoista löytyy hoitoalan suomen oppikirjoja, mm.

Sairaan hyvää suomea, Hoidetaan suomeksi

• Savonialla on verkkokurssit ammattisuomesta, mm.

Sairaanhoitajan suomi ja Lääkärin suomi

• Voit korostaa kv-taustaiselle, kuinka paljon mahdollisuuksia on oppia ammattisuomea.

• Kielen oppiminen ei ole taikatemppu. Se vaatii pitkäkestoista sitoutumista oppimiseen.

(34)

savonia.f

Lähteitä

SIMHEmalli-hankkeen materiaalit:

Soilimaria Korhonen, Kukka-Maaria Raatikainen

AMOS-hankkeen materiaalit:

Silja Sallinen, Erja Kangas, Sanna Räsänen

Savonian työpaikkasuomi-koulutukset

Selkokeskus: Selkokieli

Kielikello: Mitä selkokieli on?

Duodecim: Terveyskirjasto

Sydänliitto: Terveysarvot kuntoon –selkojulkaisu

Kielitoimiston sanakirja | saatavilla myös äppi

OPH: Monikielisyys näkyväksi, kielitietoutta kaikille!

(35)

savonia.f

Vinkkejä

• AMOS-hankkeen podcast

• Ydinasia-hankkeen Asian ytimessä -podcast

• Savonian Legendat -podcast-sarja:

jakso 6, haastattelija Klaudia Käkelä

(36)

savonia.f

Kiitos!

Kysy lisää: simhe@savonia.f

SIMHEmalli-hanke

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Näin ollen yhdis- tetyllä funktiolla ei ole raja-arvoa origossa eikä yhdis- tetyn funktion raja-arvoa koskeva otaksuma ainakaan tässä tapauksessa päde.. Voisi tietenkin ajatella,

Mitä esimerkiksi maksavat selkokieliset verkkosivut tai henkilökunnan koulutus selkokielen käyttöön?  Toisaalta voidaan myös tarkastella, millaiset säästöt syntyvät

Yhteenvedossa Gillam palaa luovuuden käsitteen ja hyvinvoinnin yhteen kietoutumi- seen sekä luovan mielenterveystyön malliin. Rakenteeltaan kirja on erittäin

Kielitietoisuus luokassa ei hyödytä vain eri kieli- ja kulttuuritaustaisia oppilaita, vaan myös suomea äidinkielenään puhuvat oppilaat hyötyvät opetuksen avaamisesta

Kvanttimekaniikkaan perustuvalla laskennalla on periaatteessa huikea suorituskyky tietyissä tehtävissä ja kvanttitietokoneen rakentamiseen tähtäävät kokeet ovat täydessä

Voitaisiin siis ajatel- la, että niin kauan kuin vieraan kielen sanat ovat meille autoritäärisiä, tois- tettavia sanoja ilman dialogista yhteyttä kulloiseenkin tilanteeseen, olemme

Kirjasta välittyy mielestäni myös selkeä viesti siitä, että tutki­.. muksen tekeminen voi olla myös hauskaa eikä sen tarvitse olla

Kun tarkastellaan Tammisen ja Nilsson Hakkalan arviota koko vientiin liittyvästä kotimaisesta arvonlisäykses- tä, sen kehitys vuoden 2008 jälkeen näyttää jotakuinkin yhtä