• Ei tuloksia

Arvostelu teoksesta Paul Auster: Sattumuksia Brooklynissa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Arvostelu teoksesta Paul Auster: Sattumuksia Brooklynissa"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Arvio Maailmankirjat.net:issä

Paul Auster: Sa umuksia Brooklynissa | Maailmankirjat

Kiiltävähaarniskainen ritari tekee parhaansa VESA LAHTI

Paul Auster palaa New Yorkin Brooklyniin teoksessaanThe Brooklyn Follies,2005. (Sa u- muksia Brooklynissa)

On kulunut kaksikymmentä vuo aNew York-trilogian ensimmäisen kertomuksen, City of Glass (huomaa Austerin nimivalinnat, niillä on yleensä merkityksensä) ilmestymisestä.

Kirjan minäkertojana esiintyy muuan Nathan Glass, joka kirjan alussa kertoo kuinka hän etsiskeli rauhallista paikkaa kuolla päätyen lopulta Brooklyniin. Kerronnan edetessä yhä ilmeisemmäksi käy tosiasia, e ä Nathan on etsimässä myös uuden elämän alkua.

Nathan on toipumassa keuhkosyövästä. New Yorkissa hän yllä äen tapaa sisarenpoikansa Tomin. Nathan muovaa Tomista kirjan pääsankaria, mu a yhtälailla kertoja itse on teok- sen päähahmon roolissa. Kehystarinan sisällä Auster esi ää kertomuksen toisensa perään.

Nathanin ja Tomin elämänhalut palaavat Rachelin, Marinan, B.P.M:n ( Nancyn ), Lucyn, Honeyn, Auroran ja Joycen myötä. Kirjassa matkustetaan pohjoiseen, Vermontiin ja etelään, Carolinaan. Molemmat matkat muodostuvat sekä Tomille e ä Nathanille käännekohdiksi heidän elämässään.Kirja toistaa tu uja Austerin aiheita ja teemoja. Eräs useimmin kirjaili- jan teoksissa esiintyvä aihe on sa uma. Epäonnisen tai onnekkaan sa uman kau a juoni saa odo ama oman käänteen. Joku voisi sanoa sitä kohtaloksi. Auster käy ää näitä odo a- ma a tapahtuvia asioita kaikissa teoksissaan, unohtama a niitä tästä uusimmastaankaan.

The Brooklyn Follies on kirjailijan edellisiin teoksiin verra una ulkoisesti kevyempi. Tari- noilla on merkityksensä. Tomin kertomus Ka asta ja pienen tytön nukesta toimii ajatuksia herä ävänä esimerkkinä.

Kaikki alkaa yksinäisyydestä. Teema, jota hän käsi eli ei- fiktiivisessä kirjassaanThe In- vention of Solitude,1982. Tässä novellissaan Auster on jo matkalla kohtiNew York-trilogian teemoja ja tyyliä. Hän kasaa palapeliä isänsä maneerien, esineiden, perheen yhteisten asioi- den (niiden vähäisten) avulla. Kirjailijan isä on aina ollut poissa. Hänessä ei ollut koskaan tartuntapintaa, puhe a tai ele ä, josta saada ote a. Auster toteaa, kuinka hänen kanssaan oli aivan mahdotonta keskustella. Hän on valehtelija, väistelijä, joka suojautuu, tekee väis- töliikkeitä, kätkien ja tukahdu aen tunteensa. Brooklyn Folliesin Nathan luo itsestään sa- man vaikutelman. Hänellä on takanaan epäonnistunut aviolii o ja suhde ainoaan ty äreen on pahasti tulehtunut. Kirjan kertojana Nathan on varsin niukkasanainen omasta henkilö- historiastaan, joka rakentuu vähin erin muiden ihmisten tekemisten ja kokemisten kau a.

Hänen sankaruutensa näy äytyy tekojen muodossa, jotka nekin hän suori aa vähäeleises- ti, mu a pää äväisesti, suurella sydämellä. Yksinäisyys on murre avissa, niin Nathanin kuin muidenkin hänen läheistensä suhteen.

Toinen merki ävä teema on ystävyys. Sen merki ävyys korostuu Tomin ja Nathanin suh- teessa. Samaan kategoriaan voitaneen lukea päähenkilöiden intiimit tai muuten hyvin lä-

1

(2)

heiset naissuhteet. Parhaat ystävyyssuhteet kehi yvät rakkaudeksi, mu a luonnollisesti ne vaativat kaikkien osapuo¬lien ponnistuksia. Näissä ystävyyssuhteissa tarkkaavainen lu- kija yhdistää helposti kahden eri kirjan transvestii i- kuvaukset eli John Berendtin Chablik- sen teoksessaMidnight in the garden of good and evilAusterin Rufukseen. Molemmissa teok- sissa on kieltämä ä paljolti samaa, positiivista henkeä, jolla pyritään irro autumaan pa- hoinvoivan yhteiskunnan kuristavasta o eesta. Siinä, missä Berendt sekoi aa soppaansa etelän magiaa ja woodoota, niin Auster tar uu asioihin realistisemmin. Taustalla häälyvät myös poikavuosien unelmat ja komeat ritarit, jotka ratsastavat pelastamaan kauniita prin- sessoja.

Teos sisältää myös vahvaa yhteiskuntakritiikkiä ja kirja pää yy hetkeen, muutama tunti ennen syyskuun 11. päivän terrori- iskua. Amerikkalainen yhteiskunta voi pahoin. Auster kuvailee tarkasti perhesiteiden rikkoutuneisuu a, uskonnon varjolla harjoite avaa mora- lismia, joka saa pahimmillaan inho aviakin piirteitä. Petokset, ihmisten keskinäinen epä- luo amus ja pahat, ilkeät asiatkin hän kuvaa kaunistelema a. Nathan on kuin John Fordin elokuvan Etsijät Ethan, joka pelastaa jäljellä olevan perheen. Auster toistaa filmin rakennet- ta pelastetun tytön hahmossa. Nathanin myy inen sankarihahmo antaa toivoa paremmas- ta maailmasta. Austerin kirja valaa lukijaan uskoa hyvän puolesta pahaa vastaan. Kirjan suomennosta ja ehkä myös filmiversiota odotellessa voi todeta, e ä Auster on edelleen voi- missaan.

“Uncle Nat,” she said, opening her arms to me. “My knight in shining armor.” p. 255 Paul Auster:Sa umuksia Brooklynissa, suom.Erkki Jukarinen, Tammi 2008

2

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kirjan toimittaneet Jussi Sohlberg ja Jaakko Närvä ovat näkyneet kiitettävästi myös suomalai- sessa mediassa kirjan tiimoilta, mikä kertoo sekä ufouskomusten uudesta tulemisesta

Kirjan artikkeleissa tutkitaan sitä, mitä tietyt kansanterveyteen liittyvät avainkäsitteet ovat 1800-luvun lopulta aina nykypäivään ulottuvalla ajanjaksolla tarkoittaneet

Vaikka ruot sa lai sen John Ajvide Lind qvis tin romaa nissa Kuinka kuol leita käsi tel lään (2005, suom... Jaana Nikula, 2010, Gum me rus) on pal jon kau hun ainek sia, perus tuu

Toisaalta näissä teoksissa on myös yhteistä mustaa raitaa: ilmoitetusta pyrkimyksestä huo- lima a kumpikaan ei ole alusta loppuun kepeä, vaan “Miele ömyyksien kirjaan” syntyy

esineiden (Man in The Dark- kirjassa Katya ja Brill keskustelevat elokuvien elo omien esineiden merkityksestä tunteiden väli äjinä) avulla Onko kyseessä lainkaan sama mies, joka

Mitä se merkitsee käytännössä ja kuinka voimme kehittää ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehittämistoimintaa sosiaalisen median avulla?. Keskeisiä kysymyksiä

Tämäntasoisessa tutki- muksessa tuntuu kuitenkin turhalta kertoa lukijalle, että ››suomen kielessä adjektiivit ovat morfosyntaktisesti lähellä substantii- veja, joilla

Sen he ansait- sevat siitä, että ovat kääntäneet filosofi José Ortega y Gassetin kirjan Ajatuksia tekniikasta suomeksi.. Poikkeuksellisen teoksesta tekee, että se on