• Ei tuloksia

Sotaisaa politiikkaa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sotaisaa politiikkaa"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

142 niin & näin 4/2015

kirjat

E

mme voi tietää, kuinka moni politiikan teorian klassikkojen joukkoon nos- tettu ajattelija olisi tukenut kan- sallissosialismia, jos olisi sattunut elämään 1930-luvun Saksassa.

Luultavasti hämmentävän moni.

Carl Schmittistä (1888–1985) tie- dämme varmuudella, että hän siirtyi tukemaan natseja vasta heidän noustuaan valtaan. Vaikka hänet syrjäytettiin valtataistelun tuloksena korkeasta asemasta oikeustieteessä vuonna 1936, häntä pidetään yhtenä natsien hovijuristeista. Kun tähän lisätään kansallissosialistien käynnistämän poliittisten vastus- tajien tuhoamisohjelman tuke- minen ja ankara antisemitistisyys, loputtoman spekulaation ja kiis- telyn ainekset ovat koossa. Voiko ajattelijaa, joka vähintäänkin hän- nysteli natseja opportunistisista tai muista syistä, ottaa politiikan teo- reetikkona vakavasti?

Kysymyksen pohtimisen voi aloittaa lukemalla teoksen Poliittisen käsite, joka ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1927. Myös ensim- mäinen laajennettu versio ehti kaup- poihin vuonna 1932 eli ennen kuin natsit ennättivät Wilhelmstrasselle.

Schmittin varhaisena pääteok- sena pidetään usein Poliittista teo- logiaa (Politische Theologie, 1922), joka ilmestyi suomeksi vuonna 1997. Siinä hän esittää tunnetun ajatuksensa, jonka mukaan suvereeni on se, joka päättää poikkeustilasta.

Suvereenin tärkein ominaisuus on ehdoton viimekätinen valta tehdä valtakuntaa koskevia poliittisia pää- töksiä. Koska tämä valta ei perustu mihinkään muuhun kuin siihen it- seensä, Schmittin ajattelua on kut-

suttu desisionistiseksi. Sillä tarkoi- tetaan ajattelutapaa, jonka mukaan poliittinen valta perustuu hiukan tautologisesti valtaan päättää, mitä tehdään.

Kansa ja suvereeni

Poliittisen teologian toinen pääteesi kuuluu, että kaikki modernin poliit- tisen ajattelun käsitteet ovat maallis- tuneita teologisia käsitteitä. Jumalan muututtua viimeistään 1800-luvulla olennosta käsitteeksi poliittinen valta ei enää ole voinut nojata Ju- malan valtuutukseen, vaan se on pi- tänyt yrittää oikeuttaa maallisemmin keinoin. Kuten monilla muillakin ajattelijoilla valistuksesta lähtien, Schmittillä Jumalan paikan ottaa lähtökohtaisesti suvereeni ”kansa”.

Ja kuten monilla muillakin ajatteli- joilla, kansa ei suinkaan pidä päätös-

ja toimeenpanovaltaa itsellään vaan luovuttaa sen pois itse valitsemalleen suvereenille.

Vaikka kansa on olemassa ennen poliittista valtaa, mikä tahansa satun- nainen ihmisryhmä ei voi muodostaa kansaa Schmittin tarkoittamassa mielessä. Hakematta tulee mieleen, että viime kädessä puhutaan samasta Saksan kansasta, jonka historialli- sesta ja poliittisesta kohtalosta olivat huolissaan myös Goethe, Wagner, Jaspers, Heidegger, Weber ja monet muut jo ennen Schmittiä. Toisin kuin Weber, joka karismaattisen joh- tajan kaipuustaan huolimatta ihaili poliittisesti ennen kaikkea englan- tilaista liberaalia parlamentarismia, Schmittin huoli kansakunnan tule- vaisuudesta kääntyi kiivaaksi libe- ralismin ja parlamentarismin kri- tiikiksi. Hän näki Saksan kansan tulevaisuuden populistisessa johtaja- valtaisessa demokratiassa, jossa kansa antaisi valtuutuksensa suoraan johta- jalleen vailla turhia parlamentaarisia välityksiä ja edustuksia.

Ystävä ja vihollinen

Mutta mikä voi olla poliittista sen jälkeen, kun kansa on valtuuttanut johtajansa päättämään kaikesta?

Jäljelle jää ystävän ja vihollisen vä- linen jaottelu: ”Nimenomaisesti po- liittinen erottelu, johon poliittinen toiminta ja poliittiset tarkoitusperät voidaan palauttaa, on ystävän ja vi- hollisen erottelu.” (31)

Kansat siis ryhmittäytyvät ys- tävän ja vihollisen vastakohdan pe- rusteella taisteleviksi kokonaisuuk- siksi. Schmitt korostaa, että ystävän ja vihollisen välisessä poliittisessa erottelussa ei ole kysymys mistä

Tuija Parvikko

Sotaisaa politiikkaa

Carl Schmitt, Poliittisen käsite (Der Begriff des Politischen, 1932). Suom. Arto Kuusterä

& Jussi Palmusaari. Tutkijaliitto, Helsinki 2015. 155 s.

(2)

4/2015 niin & näin 143

kirjat

tahansa perheriidasta tai sukujen välisestä vihanpidosta (jotka ovat vihollisuuksien arkaaisia muotoja) vaan valtiollisiksi poliittisiksi koko- naisuuksiksi järjestyneiden kansojen julkisista vihollisuuksista.

Valtioiksi järjestyneet kansat eivät välttämättä ole jatkuvassa so- dassa keskenään, vaan poliittisuuden määräävä kriteeri on taistelun mah- dollisuus. Schmitt kuitenkin ko- rostaa, että samoin kuin vihollisen käsite, myös taistelu on ymmär- rettävä olemisenmukaisessa (seins- mässig) alkuperäisyydessään. Toisin kuin vaikkapa Weberin Kampf, Schmittin taistelu ei ole ”puhtaan henkistä” väittelymittelyä tai symbo- lista ”kamppailua”, vaan se on aina yhteydessä fyysisen tappamisen reaa- liseen mahdollisuuteen.

Vaikka valtiot eivät aina vält- tämättä ole sodassa keskenään, Schmitt esittää – ensimmäisen maa- ilmansodan taustaa vasten mutta ny- kypäivän jälkiviisaasta näkökulmasta tulkittuna kovin profeetallisesti –, että nykypäivänä sota esiintyy aina

”ihmiskunnan vihoviimeisenä sotana”. Schmittille moderni sota on siis väistämättä totaalista sotaa, jossa vihollisesta tehdään epäinhimillinen hirviö. Sen voittaminen ei riitä, vaan se täytyy täydellisesti tuhota.

Poliittisen olemassaolo on Schmittin mukaan kiinni sodan mahdollisuudesta siitä huolimatta, että valtion toiminta perustuu täydellisen rauhantilan aikaansaa- miseen valtion sisällä. Valtio on nimittäin poliittinen ykseys siinä määrin kuin sille kuuluu jus belli, eli reaalinen mahdollisuus määrittää vihollisensa ja taistella tätä vastaan.

Jus belliin sisältyy suunnaton toimi-

valta, mahdollisuus tappaa vihol- lispuolen ihmisiä ja vaatia omaan kansaan kuuluvilta valmiutta kuolla ja tappaa.

Talouden politisoituminen

Schmitt sitoo jopa liberalismin kri- tiikkinsä tähän määräysvaltaan.

Hän nimittäin esittää, että poliitti- suuden kannalta liberaalin talousjär- jestyksen ongelma on, että se ei voi vaatia yksilöä uhraamaan henkeään järjestelmän puolesta. Liberaalissa järjestyksessä totinen loppuun asti menevä poliittinen taistelu ystävän ja vihollisen välillä katoaa ja korvautuu taloudellisella kilpailulla. Liberaali ajattelu ohittaa ja sivuuttaa järjes- telmällisesti valtion ja politiikan ja tuottaa kokonaisen demilitarisoi- tujen ja depolitisoitujen käsitteiden järjestelmän. Liberaalit käsitteet liik- kuvat etiikan ja talouden välissä ja pyrkivät näistä vastapooleista käsin hävittämään poliittisen ”alistavan vallan” sfäärinä. Poliittinen taistelu muuttuu kilpailuksi ja keskusteluksi, poliittinen tahto sosiaaliseksi ihan- teeksi tai ohjelmaksi, tendenssiksi ja taloudelliseksi kalkyyliksi. Yh- distyneestä kansasta tulee kulttuu- rista kiinnostunut yleisö, yritys- ja työhenkilöstö ja kuluttajajoukko.

Herruudesta ja vallasta tulee propa- gandaa, joukkohypnoosia ja kont- rollia.

Kaiken tämän seurauksena po- liittinen ei kuitenkaan katoa. Talous politisoituu: talouteen perustuva imperialismi pyrkii saamaan maapal- lolle tilan, jossa se voi esteittä käyttää taloudellista valtaa. Meneillään oleva

”ihmiskunnan viimeinen sota” osoit- tautuu taloudellisten valta-asemien

laajentamiseen pyrkiväksi sodaksi.

Schmitt kuitenkin väittää, että tämä näennäisesti epä- ja jopa antipoliit- tinen järjestelmä palvelee joko val- litsevaa ystävä–vihollinen-erottelua tai johtaa uusiin sellaisiin. Se ei voi paeta poliittisen logiikkaa.

Venäjän silmien alla

Lopulta käy ilmi, että liberaalin imperialismin vastainen sota ei ol- lutkaan ainut ”ihmiskunnan viimei- sistä sodista”. 1930-luvun Saksan tärkein vihollinen ei ollut talousli- beraali länsimaailma, joka nujersi ja nöyryytti Saksan kaikin tavoin ensimmäisen maailmansodan rau- hansopimuksissa. Sisäpolitiikassa Saksaa uhkasi puoluepolitisoi- tumisen aiheuttama vastakkain- asettelu, joka oli Schmittin mielestä omiaan johtamaan sisällissotaan. Se voitiin estää vain eliminoimalla ”si- säiset viholliset”, kuten kansallisso- sialistit tekivätkin. Ulkopolitiikassa taas jatkuvasti potentiaalinen sota oli realisoitumassa siksi, että inhi- millisen kulttuurin keskus oli siir- tynyt Venäjälle.

Kirjaan liitetyn esseen ”Neutra- lisointien ja depolitisointien aika- kausi” alussa Schmitt julistaa: ”Me elämme Keski-Euroopassa venä- läisten silmien alla.” Venäläiset olivat toteuttaneet sosialismin ja slaavilai- suuden liiton, saattaneet voimaan teknisyyden vastauskonnon ja olivat synnyttämässä valtiota, joka oli val- tiollisuudessaan intensiivisempi kuin yksikään Euroopan absoluuttisista monarkioista koskaan. Kulttuurisen keskusasemansa takia Venäjä uhkasi länttä ja etenkin Saksaa sen etuvar- tiona. Siksi Venäjä oli tuhottava.

”Liberaali ajattelu ohittaa ja si-

vuuttaa järjestelmällisesti valtion

ja politiikan ja tuottaa kokonaisen

demilitarisoitujen ja depolitisoi-

tujen käsitteiden järjestelmän.”

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ammunnanjohtaja ko- rostaa, että ryhmänjohtajan annetaan itse tehdä päätöksiä siitä, miten hän johtaa partiotaan.. Häntä kuitenkin ohjeistetaan taustalla, kysymyksillä

Tämän mukaan vertailun Lasse on yhtä hidas kuin Lissu voi kääntää muotoon Lissu on yhtä hidas kuin Lasse, mutta vertausta Lasse on hidas kuin etana ei voi kääntää muotoon

Toisaalta oikeuksien siirtäminen organisaatioille ja niiden kauppaaminen on myös tu- lonsiirto itse innovaatioiden tekijöiltä, alkutuottajilta, jakajayrityksille (Benkler, 2007).

Osioiden avausartikkelit ovat myös puheenvuoroja soveltavan kulttuurintutkimuksen merkityksestä ja pyrkivät osaltaan määrittelemään osion näkökulmaa

Sanguanin elämä ja verikaupat tarjoaa myös mielenkiintoisen katsauksen kiinalaiseen yhteiskuntaan ja ajattelutapoihin, joiden jotkut piirteet voivat vaikuttaa..

Koska Morrisit eivät olleet vielä alistuneet siihen, että olivat mustia, he olivat hivuttautuneet niin lähelle valkoisia kuin New Yorkissa oli mahdollista.. He eivät päässeet

Syr- jäytymisvaarassa olevat diakonian asiakkaat tarvitsevat tukea ja neuvoja siitä, miten välttää tartuntoja, miten hakeutua testeihin ja miten päästä

Kumpikin tilanne johtaa tavallaan itse-tuhoon, koska halutessaan olla jotain muuta kuin oma itsensä ih- minen haluaa oikeastaan oman it- sensä lakkaamista, ja kun