• Ei tuloksia

Kotitaide B 05/1902

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kotitaide B 05/1902"

Copied!
12
0
0

Kokoteksti

(1)

V

saoffien zeotidsuuszefynen

"V" * C o h a h u u * 1902

OSESZO (B) KOUtUKES3ZÖ3Den ~}n pjJ- R a s c a s o p e c a K s e n o p n s c a s c H VHRcen

6 3 O P P J O^HRHH KHHDH CHJCO

ej CYönnS

CHH- ceReecce. -*» -*» -*» -^ -*>

I V-K6RCH.

(B) V .

T O J f f i J C a S C H avustavat: 6 . H. Brander • Oiva Corander ijilja I)ucbtman • f. J o - kela • ^ . "Järveläinen • Hlbin 'Järvinen • f. 15. B. Cagus Hmalia Cindfelt Cauri Mäkinen • Usko Hyström • Tilbo Penttilä • Hnna Sähisten • l o s e f Sten- bäck I^ilda Söderström EilH T ö r n - udd f r . «letterhoff Hug. «liksten sekä eräät seminaarien työnjohtajat ym. ym.

C O J f l J J C a S p H J K K H : •Jyväskylässä; os.: arkkitehti

Yrjö B l o m s t e d t . <%>•&>%><$'<&<$><$><$><&<&<%>

K O n C C O R J : Helsingissä Vtadimirink. i; os.: Suomen

^ t e o l l i s u u s l e h t i . <$><&<%><$><&<&<%,<&<$><&<%,

tJlCH: 8 m li fygissä, 8 mk 50 p. ristisiteessä.

jitoa voi tilata myös erikseen 3 mh. lagissa ja3 irffcteo p. ristisiteessä. K o t i t a i d e i l m e s t y y (/i/f herran -kuussa vuoroin H-, vuoroin B-osastona.

-t^ämäjfmumeron toimitti Y r j ö B l o m s t e d t .

(2)

PIIRUSTUS- JA TAIDEOPETUS SEKÄ KOULUKÄSITYÖT KESKUSTELUN ALAISIKSI TULEVAAN SEttl^ - f

NAARINOPETTAJAIN KOKOUKSEEN.

H ^ P u L i oska Koulutoimen Vlihullituksen l ^ f i ^ k ulotteesta on nostettu kysy- H J F 3 J B L m y s yleisestä seminaarinopet- / B n c ^ a J j l tajain kokouksesta, rohke-

>)§=?*' iiemme esittää, että täällä eri- tyisen käsittelyn alaiseksi joutuisivat piirus- tus- ja käsityöopetus sekä yleensä taiteellinen kasvatus, jotka nykyisin ovat s u u r e n huomion esineenä Euroopan ja Amerikan koko laajalla koulualalla.

Olisi erittäin tärkeätä, että erinäisten ai- neiden opettajat, jotka tavalla tai toisella jou- tuvat kosketuksiin yllämainittujen aineiden kanssa ja voivat vaikuttaa taiteelliseen kan- s a m m e kasvatukseen, saisivat tilaisuuden neu- votella opetuksen ja kouluolojen mukauttami- sesta uudempien aatteiden jälkeen. Tiedäm- mehän, miten vähän meillä esim. piirustus-, käsityö- ja mittausoppi todellisuudessa ovat sisäisessä yhteydessä keskenään. Jokunen vähäisempi kosketus tosin on havaittavissa, mutt'ei suinkaan siinä määrässä, kuin se oi- keastaan olisi mahdollinen ja suotava. T ä s s ä ei ole tilaisuus tarkemmin perustella väitettä, mutta voi sanoa, että yleinen kokemus on sen osottanut. Ei myöskään ole luonnontie- don, maantiedon tai historian opetuksessa py- ritty esim. piirustuksen kanssa yhteistoimin- taan, vaikka olisi niin lukuisia, sopivia yhty- misen mahdollisuuksia. Osaksi lienee piirus- tusopetuksessa yritetty yhtä ja toista tässä suhteessa, m u t t a sitä ei suinkaan voi sanoa noista muista aineista. Luonnontieto kulkee omaa tieteellistä s u u n t a a n s a eikä yleensä k ä y t ä apunaan piirustusta, vaikka sillä olisi tässä oivallinen auttaja ja varma tulkki sem- moisissakin tapauksissa, jolloin ei sanat ja selitykset riitä tietoja ilmasemaan. Maantieto samoin; eikä historiakaan suuresti a u t t a n e piirustusopetusta tyyliopissa tai muussa taide- harrastuksessa. Ainakaan ei liitupalaseen yleisesti uskallettane tarttua, milloin kauno puheisuus ei riitä esim. vanhojen egyptiläis- ten, kreikkalaisten tai roomalaisten ihmeelli- sistä taiteenilmauksista selkoa tekemään. — Täten kasvatetaan lapsistamme ja opettajis- tamme ihmisiä, jotka ovat omiansa paljon

puhumaan, m u t t a vähiin perinpohjaisesti tie- tämään ja tekemään. Kirjasta oppiminen voi tällaisille kyllä olla helppoa, mutta k u n tulee kysymykseen luonnosta itse oppiminen tai oikea näkeminen ja täten saadun tiedon selvä ilmaiseminen toisten havaittavaksi, esiintyy eteemme „ k a m a r i h e r r a " täydessä loistossaan.

Usein on esim. ylemmilläkin koulun asteilla tilaisuudessa näkemään, miten h a t a r a käsitys oppilaalla on luonnosta, tavallisimpien puitten lehdet ja kasvien kukat, vieläpä näiden pää- väritkin ovat epäselvillä. Piirustusopetuksen on mahdoton tässä suhteessa ehtiä edemmäksi kuin yksityisillä esimerkeillä t u t u s t u t t a a näi- hin luonnonsalaisuuksiin, opettaa oikealla ta- valla n ä k e m ä ä n ja t a r k a s t i kuvaamaan tut- kittua luonnonaihetta sekä osottaa pääpiir- teissä luonnonvaltakunnan taidesalaisuudet.

Sama on maantiedon, historian, mittausopin y. m. aineiden laita. Olkoon näiden aineiden oma asia ottaa käytäntöön ja t ä y d e n t ä ä tie- teellisempien lakien ja järjestelmällisempien havaintojen perustalla herätetyn h a r r a s t u k s e n ja saavutetun harjotuksen esitulokset. Paljon varmempiin ja laajempiin tuloksiin varmaan- kin tultaisiin, jos monisanasten selitysten si- jasta vaadittaisiin oppilasta kuvien tai val- m i s t a n e e n s a esineiden muodossa tulkitsemaan käsitteitään. Olishan opettajallakin täten var- mempi tieto todellisesta oppilaan tietomää- rästä. Sanalla sanoen piirustuksen opettajien olisi lähestyttävä muita asianomaisia aineita ja päinvastoin. Käsityöopetuksen samoin, esim. piirustusta, muoto- ja mittausoppia, laskuoppia, terveysoppia ja voimistelua, ja näiden vuorostaan käsitöitä. Enemmän siis 3'hteistyötä ja yhteistoimintaa opettajienkin kesken näihin eri opetusaineisiin n ä h d e n !

E r ä s seikka joka erityisesti sopisi yhteis- keskustelun alaiseksi ottaa mainitussa ko- kouksessa, olisi yleinen kansan kauneusaistin- kehitys eli taideopetus, johon koululla sinänsä on hyvä tilaisuus. Kaunis koulutalo ulkoa ja sisältä; taideteoksia koulusaliin; sieviä,taiteel- lisia opetusvälineitä ja kuvastoja; siistiä, aistikkailla kuvilla varustettuja kirjoja ja kuvakirjoja lapsille; puu- ja kasvitarhat kou-

68 KOTITAIDE (B) V.

(3)

luihin ; kaikki nämät ovat uusimuotisia asioita, joista kannattaisi erityisesti keskustella. Silla näihin kaikkiin seminaarinopettajan tulisi pe- rehtyä, voidakseen niille antaa oikean arvon ja tilaisuuden sattuessa omasta puolestaan edis- tää k a n s a m m e kasvatusta luonnollisempaan ja ylcvämpään ihannesuuntaan.

Toivottavaa olisi, että sanotussa seminaa- rinopettajain kokouksessa tämä asia saisi ylei- sen kannatuksen yhtälailla kuin se sai osakseen

Saksassa Dresdenin kuuluisilla „taidekas- vatuspäivillä" 28 ja 29 p:nä S y y s k u u t a 1901.

Täällä, ihanassa „Elbflorensissa" noin 250 opettajaa, taiteilijaa, virkamiestä, taidehisto- rioitsijaa y. m. kansalaista kaikilta Saksan, Itävalta-Unkarin ja Schweitzin ääriltä yhtyi suloisimpaan sopuun tuosta yhteisestä a s i a s t a : kansan taidekasvatuksesta.

Yrjö Blomstedt.

KOLAE AATTEIDEN AIESTÄ

KANSAKOULUN KÄSITYÖOPETOKSEN LUOAATYÖSSÄ.

III. S V E N A D O L F H E D L U N D syntyi **/, 1821 — kuoli "/»19c».

Entiselle veljes- maallamme Ruot- sille on epäilemät- tä tuleva suuri kunnia kasvatus- opillisen käsityö- aatteen leviämi- sestä y m p ä r i maa- pallon aina Ame- rikkaan ja Aus- traaliaan asti. Yh- tenä ensimmäisiä pedagoogisen veis- ton tienraivaajia tuolla puolen Poh- janlahden on pi- dettävä »Ruotsin etevintä sanomalehtimiestä"

Sven Adolf Hedlundia. Hänen muistonsa meille suomalaisille on muuten erittäin r a k a s niiden asiallisten ja ystävällisten kirjotustensa kautta, joilla hän „Göteborgs Handels och Sjöfarts Tidning"-nimisessä sanomalehdessä saattoi s u u r e n mailman kuuluville m a a m m e ja kan- s a m m e oloja. Kuten edellä jo olen huomaut- tanut, ilmenee hänen, Cygnaeuksen ja Sol- danin lausunnoissa käsityöasiassa paljon yhtäläisyyttä, joten olen esittänytkin heidät näin rinnakkain. Kaikki ovat he vain aat- teen miehinä tässä asiassa ajatuksensa lau- suneet itse suoranaisesti toimimatta tämän aineen käytännöllisessä palveluksessa koulu- alalla.

»Maisteri Hedlund", joksi tämän kirjo- tuksemme esinettä yleensä Gööteporissa kutsuttiin, oli opettaja istumatta opettajan istuimella. »Hedlund opetti muodon puo- lesta täydellisillä sanomalehlikirjotuksillaan, s e u r a e l ä m ä s s ä ja yksityisessä keskustelussa, ja hänen opetuksensa oli alati, ainakin jossa- kin suhteessa, hedelmää tuottavaa. Mutta hän oli enemmän kuin opettaja, hän oli kas- vattaja, täydellinen pedagoogi". Hän har- rasti h e r k e ä m ä t t ä opetuksen ja kasvatuksen kehittämistä. ..Parannettu kasvatus oli hä-

nelle samalla sekä päämaali, etua välikap- pale. Luomalla parempia uskonnollisia, yh- teiskunnallisia ja valtiollisia olosuhteita piti ihmisten itsensä tulla paremmiksi ja n ä m ä t p a r e m m a t ihmiset tulisivat taasen joko luo- maan parempia elinehtoja, tai tulisivat pa- remmin toimeen ja siksi myös laajemmassa merkityksessä olisivat onnellisempia". Kas tässä koko Hedlundin opetusopin pääajatus.

T u n n e t t u veistopedagoogi Otto Salomon, jonka sanoja *) me tässä olemme lainanneet ja tulemme koko kirjoituksessamme lähteenä k ä y t t ä m ä ä n , sanoo muuten Hedlundin an- sioksi, että pedagoogincn veisto on juurtunut ei ainoastaan ruotsalaisiin kouluihin vaan myös ruotsalaisiin sydämmiin. Kasvatusopil- lisen käsityksensä ja samalla myös ajatuk- sensa ruumiillisen työn kasvattavasta arvosta Hedlund tietenkin ensin julkasi 1847 „Hermo- der" nimisessä viikkolehdessään valtio-oppia ja kirjallisuutta varten. Tässä lausuu hän m. m.:

„Jo ennenkuin tunsimmekaan jalon Ru- densehöldin kirjotelmia säätykiertokulusta, olimme usein tulleet ajatelleeksi suhdetta henkisen ja ruumiillisen työn välillä. Me näimme, että kaikki kunnia, kaikki vaikutus- valta, kaikki voitto oli annettu edelliselle, mutta halveksuminen ja köyhyys, harvoilla poikkeuksilla oli jälkimmäiselle jätetty. Ky- syimme, oliko tämä oikeudenmukaista, ja tun- simme syvästi itsessämme, että niin ei ollut.

Sillä joskin tieto ja järjen kasvatus on jaloa ja suurta, ei toki siinä ole ihmisarvon mitta- kaava; löytyy jotakin, joka on vielä yleväm- pää, nimittäin siveellisyys ja siveysopillinen kasvatus. Ettei t ä m ä aina, päinvastoin liian harvoin, ollut kasvatuksen, opin ja y m m ä r - ryksen yhteydessä ja seurauksena, näimme me, ikävä kyllä, pian, jota vastoin sitä tapa- simme useammin, ainakin yhtä usein taita- mattomassa ruumiillisen työn tekijässä. Mi-

*) Slöjclundervisningsblad frän Nääs 1900; N:o I, iO 12.

KOTITAIDE (Ii) V. 69

(4)

tenkä voidaan nyi ihmisarvon v ä ä r ä arvioi- minen poistaa? Mitenkä s a a t t a a ihmisessä herättää tällaista m u u n t u n u t t a mielialaa, että he oppivat kunniottamaan sitä, mikä to- della on kunnian arvosta, antamaan ar- voa rehellisesti eteenpäin pyrkivälle työ- miehelle, minkälaiseen työhön kaitselmus milloinkin lie hänet kutsunut? Eli — mikä on järjen kehityksen k a n s s a yhdistävä sy- dämmen, luonteen, siveellisyyden eli sanalla sanoen, edistää samalla ihmisen älyllistä ja siveydellistä s. o. ainoata todellista sivistystä?

Ainoan keinon tähän katsomme olevan työssä, nim. älyllisen ja ruumillisen työn yhdistyk- sessä. Enemmän kuin muuten on tätä mei- dän aikanamme muistettava, koska entisen a n k a r u u d e n sijaan kasvatuksessa on tullut mitä nurinkurinen velttous. Erityisestä rak- kaudesta lapsiinsa tahtovat vanhemmat kai- killa keinoin sääliä heidän heikkoja voimiaan

— heidän on opittava kaikkea m u t t a mah- dollisimmin vähällä vaivalla — eivätkä he näe, että juuri tämä voimien ponnistaminen on lapsen sekä henkiselle että ruumiilliselle kehitykselle yhtä välttämätön, kuin itse se ilma, jota he hengittävät. Jokaisella ihmi- sellä on lisäksi, ennenkuin hän tuollaisten onnettomien kasvatusperuslauseitten kautta on tullut aivan harhasuunnille, syvä työn ja toimen tarve. Useimmilla on, ainakin mei- dän maan nykyisellä kehityskannalla, ole- massa tämä ulkoisen ruumiillisen toimen tarve. Veistämiseen, nikartelemiseen, neulo- miseen, lyhyesti, käsillään muovailemisecn on halua kaikkein useimmilla lapsilla, kun sensijaan harvat tuntevat m ä ä r ä t t y ä halua lukemiseen ja oppimiseen.

Kun nyt on tullut tavaksi, eitä jokainen poika, joka on syntynyt varallisemmista van- hemmista, taikka herrassäädystä, välttämättä on tehtävä lukumieheksi, virkamieheksi tai joksikin sellaiseksi, s e u r a a siitä että kaikkein useimmat jäävät kutsumuksestaan osatto- miksi, pakotetaan uralle, johon heillä ei ole halua ja siis ei kykyä, kadottavat alkuperä- sen r a k k a u t e n s a kaikkeen työhön, kaikkeen toimeen, tulevat veltoiksi, haluttomiksi, nau- tinnonhimoisiksi, kelvottomiksi ja kuluttavat elämänsä ilman hyötyä ja iloa. Jos tähän vielä y h t y y taloudellinen puute, seuraa huo- lia kaikenlaatuisia ja usein lopuksi täydelli- nen kurjuus. Jos taas lapsella on kutsu- musta älylliseen toimintaan ja tarvetta luke- maan ia tutkimaan eikä hän saa tilaisuutta niiden tyydyttämiseen, ei vaarat suinkaan ole vähemmät; hänestä tulee tavallisimmin kel- voton, vilkas m u t t a kestämätön ruumiillisen työn tekijä, joka usein on väkijuomiin taipu- vainen ja varsin usein tulee vietellyksi todel- lisiin rikoksiin. Vankilamme ja ojennuslai- toksemme varmaankin säilyttävät muuriensa sisällä useita sellaisia loistavia, hävitettyjä luonnonlahjoja. Olemme tällä kaikella vain tahtoneet saada sanotuksi tuon tosin teoriiassa kieltämättömän, mutta käytännössä sitä enem- män unohdetun totuuden, ettei kukaan ran- kasematta riko sitä lakia, jonka kaitselmus on hänen olemukselleen m ä ä r ä n n y t , että siitä monta sekä yksityistä että yhteiskunnallista onnettomuutta on syntynyt sekä että tämän

liengen p a r a n n u k s e s s a on suurempi reformi kuin monessa muolomuutoksessa.

Jos siis jokaisella ihmisellä on erityinen kutsumuksensa, on heillä toki kaikilla joku yhteinenkin: tämä toiminnan tarve ja uskon- nollisen sekä yhteiskunnallisen elämän ylei- sempi tarve. V a s t a kun itsekkyys tai vä- linpitämättömyys ovat ylivoimaan päässeet, ovat myös n ä m ä t pyyteet sammuneet. Mi- tenkä nyt on järjestettävä se koulu, jossa sama-aikaisesti tätä yhteistä voimaa voidaan kehittää ja jossa jokaista yksilöllistä taipu- musta voitaisiin edistää? E m m e luule sen voivan tapahtua vanhoissa oppisaleissa, sillä ne ovat yksinomaan tietopuolisia, emme myös- kään useissa paikoin olevissa ammattikou- luissa, sillä ne ovat yksipuolisesti käytän- nöllisiä, m u t t a molempien yhteydessä. Ku- vittelemme näet koulua, jossa ruumiillinen ja älyllinen työ niin yhdistettäisiin, että oppi- salien (eli oppisalin) ohessa olisi työsaleja (käsitämme luonnollisesti tässä työtä sen ta- vallisessa ruumiillisen työn merkityksessä);

tietoaineiden opettajien ohella, useiden am- mattilajien opettajia; paitsi opetustunteja yh- dessä, myös toisessakin, ja yhteisesti kaikille uskonnollisen, siveysopillisen opettajan ja ope- tuksen. Kun järki ja sielunvoimat ovat tul- leet toimintaan toisessa huoneessa, on se saava lepoa ruumiillisen tjoiminnan aikana toisessa ja päinvastoin. Älköön sanottako, että täten syntyy liikaa työtä ja voimanpon- nistusta; sillä samoinkuin minkälaisen ruu- miillisen työn tahansa tekeminen on p u h d a s nautinto ajatustyöhön väsyneelle, samoin on ruumiillisesti väsyneelle lepoa sielun toimin- nasta. Joutoajan hetket, jotka seuraisivat näin hyödyllisesti käytettyä päivää, tulisivat silloin vasta oikein nautintorikkaiksi ja on- nellisiksi. — Ainoastaan koulussa, joka on tiiman aatteen mukaan järjestetty, voidaan jokaisen oppilaan kutsumusta elämää varten havaita ja tä3'ttää. Tästä seurasi luonteen terveys ja tuoreus, jota nyt, sen pahempi, liian paljon kaivataan ja jonka luulemme ai- noastaan täten voitavan s a a v u t t a a " .

Yllä esitetyt, puoli vuosisataa sitten lau- sutut ajatukset eivät kenties herätä erityistä huomiota meissä, jotka tiedämme ne kohta 35 vuotta olleen osaksi toteutettuina oman maan kansakouluissa. Mutta sitä enemmän kummastelemme, että n. 20 vuotta senjäl- keen, kun Hedlund nämä ajatuksensa oli julkaissut, hänen omassa m a a s s a a n vain pari koulua oli olemassa, joissa käsityötä opetel- tiin, nim. Nääsin käsityöoppilaitos (per. 1872) ja Palmgrenin yksityislukio Tukholmassa (per. 1875).

Mutta katsokaammepa millaisen suunni- telman mukaan Hedlund arveli tuota koulua järjestettäväksi. Hän sanoo tästä:

„Ajatelkaamme JOO l u k u m ä ä r ä n lapsia.

Näistä oletamme, että korkeintaan 20 luon- nostaan ovat m ä ä r ä t y t e t u p ä ä s s ä älylliseen toimintaan; jälellä olevat 80 aikovat ruumiil- lisen työn tekijöiksi. Näille 20 tarjotaan joko yhdessä eli useammassa huoneessa opetusta kaikissa opillisen sivistyksen tarpeellisissa aineissa, kuten vanhoissa ja uusissa kielissä, matematiikassa y. m. Oppitunteja näillä

(5)

olisi noin 5 ä 6 päivässä, joista esim. 3 aamupäivällä ja 2 i. p . Jälellä oleva aika, s. o. 6—7 aamulla ja 5—8 illalla, olisi heillä työskentelyä työhuoneessa. Noille 80 sitä- vastoin riittäisi hyvin 2 ä 3 tunnin lukuaika päivässä, s. o. he seuraisivat oppisaleissa toi- sia yleisimmissä aineissa, kuten uskonnossa, historiassa, maantiedossa y. m. ja käyttäisi- vät enimmän aikansa työhuoneissa. Opetus näissä aineissa asetettaisiin mikäli mahdol- lista „sokraatiselle" kannalle. Ruumiillista työtä varten tarvittaisiin joko yksi s u u r i eli useampia pienempiä huoneita. Nämä olisi- vat silloin varustettavat kirjotus- ja piirustus- pöydällä, sorvikoneilla, höyläpenkeillä y. m.

Jokainen oppilas saisi aluksi työskennellä jollakin näistä ammateista, m u t t a pitäisi hei- dän sittemmin valita joku m ä ä r ä t t y näistä.

Opettajaksi valittaisiin joka asialle kunnolli- nen kisälli (gesäll), joka kuten v e r s t a a s s a ai- nakin itse olisi työssä oppilaitten keskessä.

Työn tulokset, jotka alussa olisivat vähäiset, m u t t a vuoden tai parin päästä eivät varmaan- kaan olisi vähäarvoiset, voisivat joko joutua ammattiopettajalle, joten hänen katsantonsa tulisi huolellisemmaksi, tai mieluimmin lap- sille itselleen. H e saisivat täten kehotusta itse saamaan jotakin työllään aikaan, vieläpä ansaitsemaan sillä ja ylläpitämään itsensä työllään. J u u r i tämän työn siveelliseen vai- kutukseen p a n e m m e äärettömän suuren pai- non. Lopetetun työpäivän jälkeen pan- taisiin näytteille ja arvosteltaisiin kaikkien työt, pidettäisiin yleisiä keskusteluja uskon- opissa, historiassa, luonnontiedossa; harjotet- taisiin laulua y. m. — T ä h ä n tapaan olemme ajatelleet, että koulu olisi ja voitaisiin nyky- aikana järjestää. Elinkeinovapaus voisi tässä k a n t a a hedelmiä, työmies tulisi kohotetuksi inhimilliseen sivistykseen ja sellaisena kun- niotetuksi. Väitteihin, joita voidaan tehdä itse ajatusta vastaan, olemme valmiit vastaa- m a a n ; vaikeudet, k ä s i t ä m m e m e paremmin kuin kukaan, m u t t a olemme täysin varmat siitä, että n ä m ä vaikeudet voidaan voittaa.

Älköön senvuoksi vastattako meille nyt sa- moinkuin aina, milloin joku uusi, ei aivan tavallinen ajatus esitetään: „Aate on kau- nis, m u t t a ei ole toteutettavissa;" sillä me tahdomme ja me tulemme Jumalan avulla, joskin e l ä m ä m m e uhalla, k e r r a n sen toteutta- maan".

E t t ä Hedlund tällä suurisuuntaisella, va- paamielisellä tuumallaan k ä y t t ä ä ruumiillista työtä sivistysvälineenä tarkotti t ä y t t ä totta, siitä on hän — sanoo Salomon — n ä y t t ä n y t epäämättömiä todisteita. Niinpä hän 1849—

1851 ollessaan „Örehro Tidningin" toimittajana kävi säännöllisesti e r ä ä s s ä suutarin vers- taassa työssä. Saadaksensa toimeen „älylli- sen ja ruumiillisen työn yhdistämisen" pani

„toimittaja-suutari" työpajassa käytäntöön sen tavan, että työmiehet kukin vuoroonsa luki- vat ääneensä tovereilleen, tavallisesti „Örebro Tidningiä", jossa sen ajan tavan mukaan esiin- tyi paljon vieraskielisiä, latinalaisia ja ranska- laisia sanoja. Kun Hedlund nyt huomasi mi- ten miehet lukiessaan vääntelivät noita sa- noja, ajatteli h ä n : „Islut kirjotuspöytäsi ää- ressä luullen kirjottavasi kansalle, m u t t a

niinpä eivät he y m m ä r r ä sanojasi, ei ajatus- tasi". Suutarin verstaassa saadun kokemuk- sen nojalla Hedlund sitten alituiseen ja me- nestyksellä teki työtä „kielen p e r k a u k s e n "

alalla, sanoo lopuksi Salomon.

Hedlundin edellä esittämä uusi ehdotus koululaitoksen järjestämiseksi herätti huo- miota m. m. Ruotsin koululaitoksen uudista- jassa, kreivi Torsten Rudenschöldissä, joka sen johdosta kutsutti hänet luokseen. Hän näkyykin m u u t e n saaneen paljon vaikutuksia Rudenschöldin aatelmasla „säätykiertoku- lusta", jonka mukaan j y r k k ä raja ruumiilli- sen työntekijän ja muiden yhteiskuntaluok- kien välillä olisi poistettava. M. m. e r ä ä s s ä sepitelmässään »kasvatuksen perusteista"

vuodelta 1864 — siis s a m a a n aikaan, kuin Uno C y g n a e u s aatteitaan kansalaiskasvatuk- sesta esitti — Hedlund panee s u u r t a pai- noa „harmooniseen", sopusointuseen kehi- tykseen sekä kasvatuksen johtaviksi perus- teiksi m ä ä r ä ä :

„että kasvatuksen ja opetuksen tarkotus on osaksi kehittää voimakasta ja sopusoin- tuista yksilöllisyyttä, osaksi s y n n y t t ä ä hyö- dyllisiä yhteiskuntajäseniä; että harmooni- sen kehityksen tulee t a r k o t t a a kaikkia sekä älyllisiä että siveellisiä sielun kykyjä sekä samalla ruumiin voimaa ja terveyttä; että humaanisen sivistyksen ja käytännöllisen elä- män vaatimukset eivät ole toistensa kanssa ristiriidassa, vaan päinvastoin mitä lähimmin sulavat y h t e e n ;

että erikoisopinnoita ei pidä tehdä ylei- siksi, sekä

e t t ä yksilöllisiä taipumuksia on erittäin huomioon otettava, m u t t a niiden kehitys ei siltä saa tapahtua yksipuolisesti.

T ä s s ä Hedlundin kirjotelmassa, joka kir- jotettuna jo 38 vuotta sitten, on paljon „jo lihaksi ja vereksi nykyisissä kouluissamme muodostuneita aatteita" — kuten Salomon sanoo — m u t t a onpa siinä vielä paljon sel- laisia huomiota ansaitsevia kohtia, joita vielä kaipaisi ottaa varteen uudistuksia koulu- oloissa toimeenpantaissa.

Erityisesti mainittakoon vielä t ä s t ä kirjo- telmasta se osa, jossa p u h u t a a n „Käytännölli- sestä elämästä". T ä s s ä p ä ilmenee juuri hä- nen puhtaasti aatteellinen k a t s a n t o k a n t a n s a käsityö-opetuksen k a s v a t t a v a s t a arvosta kou- lussa, tuo sama ajatus, joka myös t a v a t a a n sekä Soldanilla että erittäinkin Cygnaeuk- sella. Sanansa kuuluvat tässä kohdin:

„Käytännöllisessä elämässä on jonkun käsityön eli „veiston" (slöjd) taidon omista- misesta aina s u u r i arvo sekä miehille että naisille. Myöskin se, joka ei tarvitse toi- meentuloaan varten harjottaa tällaista tai- toa, huomaa siitä olevan sekä hyötyä että tyydytystä. Useammalle kuin yhdelle henki- lölle on tällainen nuoruudessa saavutettu kä- tevyystaito koitunut pelastukseksi h ä d ä s t ä ja huolesta ja riippumattomuuden perustuk- seksi.

Mutia samalla on tähän tarvittava harjo- tus erittäin omiansa herättämään ja kehittä- mään useita sekä älyllisiä että siveellisiä ky- kyjä sekä myös kaunotailccllisla aistia. Jo- kainen käsityö vaatii tarkkaa huomiokykyä;

KOTITAIDE (B) V. 7*

(6)

myöskin kysytään siinä harkintaa Ja kekse- liäisyyttä vaikeuksia voittamaan. Toiminta- halii ja käytännöllinen luonne saavat tästä parasta ravintoa; pyrkimys aikaansaada hy-

vää ja kaunista työtä sekä mielihyvä, joka seuraa onnellisesti valmistunutta sellaista, vaikuttavat terveellisesti järjestys- ja kauneus- aistiin samalla kuin se lisää kätevyys/aitoa.

Ruumiillinen työ, joka on y h t y n y t useampiin käsitöihin, t e r ä s t ä ä lihasvoimaa ja elähyttää verenkiertoa*). Katse lepienokaista, kun hän palaa sorvipenkistä ja luvuistaan: ensimmäi- sessä tapauksessa kukostavat punaset r u u s u t poskilla ja silmä palaa ilon t u l t a ; toisessa ta- pauksessa ei aina niin ole laita.

P i d ä m m e siis jonkin käsityön eli puu-

s£Kaikki alleviivaukset meidän.

tarhanhoidon harjotusla, kuuluvana kasvatuk- sen ja opetuksen perusteihin, ei ainoastaan kehittävän kätevyystaidon arvon tähden käy- tännöllisessä elämässä vaan myös itse harjo- tuksen terveellisen vaikutuksen vuoksi sielun- voimien sopusointuiseen kehitykseen sekä ruumiin terveyteen ja voimaan".

Ilmeneepä näissä Hedlundin selvä-älyi- sissä lauseissa tosiaan ajatuksia, jotka yhä vielä ovat käsityöpedagogiikassa mitä mo- dernisimpiä. S a a n e m m e vielä tilaisuuden eri- tyisesti tehdä selkoa siitä, mitenkä Hedlund Ruotsin valtiopäivillä, jossa „hän oli niin ko- tiintunut, että siellä eri k a m m a r e i s s a voi m e n n ä sekä sisään e t t ä ulos mielensä mu- kaan", ajoi käsityöasian kehitystä etenkin kansakouluissa ja seminaareissa.

Y. B.

J y v ä s k y l ä n s e m i n a a r i n l l k n n e n l u o k a n oppilasten valmistamia h u o n e k a l u j a .

Tehdyt Arkkitehti Yrjö Blomstedtin piirustusten m u k a a n .

VIELÄ GGSI HÖYLÄPENKKI KANSAKOULUJA VARTEN.

K

ansakoulunopettaja Otto Lappalainen oli viime kesänä Kuopion opettajakokouksen yhteydessä asettanut näytteille suunnittelemansa höyläpenkin.

Koska, mikäli myötäseuraavasta opettaja Lappalaisen piirtämästä kuvasta ja hänen selityksestään voimme päättää, tällä höyläpenkillä on monta hyvÄä puolta,

tahdomme esittää sen tässä, vaikka emme vielä itse olekkaan olleet tilaisuudessa näkemään tai koettele- maan sitä. Annamme opettaja Lappalaisen itse pu- hua puolestaan. Eräässä painetussa ilmotuksessaan sanoo hän:

,.Tavalliset puusepän penkit ovat jotenkin ylei- seen vielä maalaiskansakouluissa käytännössä. Ne kumminkin ovat lapsille luonnottoman korkeita, tar- peettoman suuria ja tilaa ottavia sekä lisäksi kalliita.

Harvoin jaksaa koulu saada niitä tarpeeksi paljon.

Nyt kumminkin, jolloin luokkaopetusta käsitöissäkin yhä enemmän ruvetaan kannattamaan ja vaatimaan,

on välttämätöntä saada jokaiselle oppilaalle erityisesi korkeuden y. m. puolesta häntä varten sovitettu höyläpenkki, jossa hän saa häiritsemättä työskennellä.

Tätä tarkoitusta silmällä pitäen on allekirjoitta- nut suunnitellut uuden höyläpenkin kansakouluja varten ja tarjotaan se nyt tilattavaksi. Uutuutena siinä on vahva ja yksinkertainen leukarakennus. Leuka siinä kovalle kiristäessä ei supistu toiselta puolelta enemmän kuin toiselta. Se onkin saanut asiaatun- tevain tunnustuksen. Penkki kiinnitetään saranoilla sivusta seinään. Näin on saatu kiinnityspisteiden väli suureksi ja penkin etureuna pitkin pituuttaan vapaaksi.

Kun penkkiä ei tarvita, voidaan jalat, jotka myös ovat saranoissa, kääntää alle ja laskea penkki alas riippumaan seinää vasten, jopa ottaa seinästä irti ku- ten ovi saranoiltaan ja korjata pois. Käyttäessä on penkki kokonaan liikkumaton. Seinä jää penkin ulkoreunasta yhtä kauas kuin penkki on korkea. —

(7)

Sivuruuvi on irtiotettava ja voidaan kiilan avulla kiin- nittää mihin tekemääni höyläpenkkiin tahansa. Sitä siis tarvitaan vain yksi kussakin koulussa.

Vaikka penkkejäni voidaan asettaa joka paikkaan, missä vain vapaata seinää on (akkunain kohdalle myös), ei niitä joka tapauksessa saada riittävää määrää mah- tumaan. Siksi valmistetaan samanlaisella leukaraken- nuksella varustettuja ja rmiuten samanlaisia penkkejä sarjaan kiinnitettäviä (vähint. 4 kpl. sarjaan). Penkit voidaan kaksi ruuvia käsin avaamalla saada sarjapuusta erilleen ja raivata pois. Penkit ovat päästä kiinni sarjapuussa niin että koko etusivu on vapaa. Jalat tukee penkkiä molemmista päistä ja muuten on penkki niin kiinnitetty ettei epävakaisuutta ole ole- massa.

Penkit valmistetaan Osakeyhtiö „Puusepän" teh- taassa Kuopiossa. Niitä tehdään kolmea eri kor- keutta, nim. 60, 65 ja 70 cm korkeita. Näistä ovat matalimmat pienempiä ja korkeammat suurempia op- pilaita varten.

seinään. Tässä nim. tullaan pitempiä töitä tehdessä höyläämään myös vasten seinää.

Mahdollisesti kumminkin voi esitetyssä Herra Lappalaisen penkissä tuon työn suorittaa, jos esineen pitää etupihdin reunalla ja semminkin, jos, kuten suotavaa olisi, lyhyet puukkosahat tai selkäsahat ta- paiset (ilman selkärautaa) jännesahain sijasta enemmän joutuisivat käytäntöön, kuin näihin asti on tavallista.

Kaikissa tapauksissa näyttää tämä uusi keksintö ansait- sevankaikkea tunnustusta ja kannattaisi kaikkien opet- tajien siihen toden teolla tutustua. Hinnan tavaton hal- puus ei estä jokaiseen kansakouluun hankkimasta aina- kin koehöyläpenkkiä.

Olisi muuten suotavaa, että niiden eri höyläpenk- kilajien suhteen, joita on olemassa, erittäinkin myös viime numerossa esitetyn uuden Herra T. Järveläisen höyläpenkin suhteen, tässä lehdessä asianomaiset ko- keilijat antaisivat lausuntonsa. Omasta puolestamme tahdomme ottaa ne kokeenalaisiksi Jyväskylän semi- naarin harjotuskoulussa ja tulemme niistä ajallansa

O Q Q O O e o ^ ^ o

IJ!

^ _

<w / I M M W W W M \ o . . -T?

Opettaja O. L a p p a l a i s e n sommittelema oppilas h ö y l ä p e n k k i .

Penkkien hinta on Smk 16: — , sivuruuvista erikseen Smk 4: — , vapaasti rautatievaunussa Kuo- pion asemalla tai laivassa Kuopion satamassa."

Kuten näkyy, saattaa tämä höyläpenkki olla varsin sopiva käsityöhuoneessa, jota samalla käyte- tään voimistelusalina, sillä silloin voidaan penkit nos- taa ylös seinille. Erästä seikkaa kumminkin luulemme täytyvän pitää tässä penkissä epäkäytännöllisenä, nim. että poikkisahaustyötä on vaikea sen tukeessa suorittaa. Tämä työ on näet — jos tahdotaan nor- maalisahausasentoa säilyttää — suoritettava eturuuvin puoleisessa penkin päässä, seinän lähellä ja epäilemme, että edes lyhyelle lasten jännesahalle jää kyllin tilaa vapaaseen liikkeeseen seinän ollessa edessä. Tosin voi sahauksen edullisesti suorittaa erityisen tappien väliin kiinnitettävän sahauskulman nojassa ja olisikin tällaista suositeltava varsinkin Herra Lappalaisen pen- kissä käytettäväksi. Siinä lienee siis samantapainen vika, kuin eräässä entisessä opettaja F. V. Valtosen keksimässä, kansakouluja varten tehdyssä, höyläpen- kissä, joka toisesta päästään kiinnitetään saranoilla

antamaan havaintoomme perustuvan lausunnon. Var- sin tärkeätä olisi, että tässä tärkeässä kansakoulun höyläpenkki-kysymyksessä, kansakoulujen johtokun- nat pääsisivät selville, millainen höyläpenkki koului- hin on edullisin hankkia. Höyläpenkki voi näet sa- moinkuin luku- ja kirjotuspenkkikin vaikuttaa erittäin suuressa määrässä oppilasten terveyssuhteisiin. Liian matala synnyttää koukkuniskaisuutta, on haitallinen verenkululle ja lihasten säännölliselle muodostumiselle y. m.; liian korkea taas muodostaa työntekijän ruu- miissa vinoutta j . n. e.; puhumattakaan siitä, että itse työnteko kärsii siitä, jos höyläpenkki ei ole lap- sen pituuden, ruumiin voimien y. m. oleellisten vaa- timusten mukaan sovitettu.

Tässä yhteydessä katsomme velvollisuudeksemme huomauttaa, että viime numerossa olleessa — ei mei- dän kirjottamassa — Herra T. Järveläisen höylä- penkki-ilmotuksessa on aivan erehdyttävästi sanottu, että ,,näihin — nim. Järveläisen höyläpenkkeihin — lisätty sivuruuvi ei entisissä sarjahoyläpenkeissä ole ollut"

ja että tämä m. m. olisi etu, „mitä näillä penkeillä

KOTITAIDE (B) V. 73

(8)

on tavallisiin Mikkelsenin sarjahöyläpenkkeihin näh- den". Aksel Mikkelsenin sarjahöyläpenkeissä on nim.

jokaisessa tuo „sivuruuvi" olemassa. Tämä seikka näh- dään sekä Mikkelsenin omassa Slejdlaere-kirjassa (pai- nettu v. 1894) julkaistussa kuvassa (s. 26) että myös Otto Salomonin kirjassa ,,Handbok i pedagogisk snic- kerislöjd" (painettu 1890) kuvissa IX ja X.

Koska lienee huvittavaa nähdä ja vertailla, missä määrässä lehdessämme julkaistuissa Herra Järveläisen ja Lappalaisen höyläpenkeissä on parannuksia ja etuja ennen keksittyjen rinnalla, toivomme voivamme jul- keasta lehdessämme tanskalaisen, norjalaisen, ruotsa- laisen, ranskalaisen, erään englantilais-amerikalaisen sekä vielä opettajain Valtosen ja Fribergin kouluhöylä- perikin ja tavallisen suomalaisen ammattinikkarin höylä- penkin. Tämä tulee tapahtumaan ainoastaan edelly- tyksellä, että ensi vuonna Kotitaide-lehti vielä „py- syy hengissä", sillä pieni tilaajamäärä ei suuria lupaa.

Y. B.

VÄHÄN LISÄYSTÄ KOTITAITEEN VIIAE NÖAEROSSR OLLEESEEN

LEHTORI EERO ARKISEN ELÄAÄNTYÖHÖN.

S

uurella jännityksellä on moni lukenut kertomuksen lehtori Mäkis-vainajan elämäkerrasta ja siitä työstä, joka on ollut omiaan yleisölle valaisemaan tuon suu- ren miehen korkeita ihailleita, sekä sitä pyrkimyksen päämaalia, johon uuttera työninto vähäisenkin mökin pojan saavuttaa. Hän oli väsymätön korven raataja, oikein sellainen „Kontinkorpelainen", joka perkasi

„kolkon korvonkin viljavainiokseen" ja joka omia vai- vojaan huomaamattaan hilpein mielin ja kevein aske- lin kulki ihanteidensa rakkailla työvainioilla.

Kaiken sen lisäksi mitä edellisessä numerossa on Eero Mäkisestä sanottu, voin vaan lisätä, että hän oli aina raittiudenkin lämmin ystävä ja siksipä hän juuri mielellään teroittikin siihen nuorisoon, joka vuosi vuo- delta siirtyi alkeistietojen levittäjinä kansamme kes- kuuteen,.raittiuden korkeita ihanteita. Moneen tuhan- teen nouseva lehtori Mäkisen käsityönopetusta nautti- nut miesjoukko seminaarissa ja hänen omassa tehtaas- saankin työskennellessä on löytänyt opettajassaan kelpo esikuvan, väkijuomista ja tupakastakin ehdotto- masti raittiin miehen, ja voipi siis mieluisimmalla kii- tollisuudella jälkimaailmalle todistaa, että samalla kuin hänen johdollaan opiskelevain työskennellessä kehittyi käsivarren voima, tuo tarmokas voima, joka on meidän karua luontoa vastaan taistelevalla kansallamme ollut aina elinehtona toimeentulossaan, niin samalla kehit- tyi myöskin sellaisen miehen esimerkillä ja ohjauk- sella henkisetkin voimat, joita on aina 'hyvä käyttää elämäntaistelussa kiusauksia vastaan. Mäkisen kunkin tehtaan ja muiltakin työmiehiltä vaadittiin aina ehdo- tonta raittiutta ja joka tätä vaatimusta ei täydellisesti noudattanut sai muitta mutkitta heti poistua pois sen miehen palveluksesta, jonka järjestyksen periaatteena

oli myöskin raittius. Tuossakin suhteessa on ollut ja on vieläkin Mäkisen tehdasliike raittiusaatteenkin etu- rivissä. Ja on siis tuon jalon miehen ansioksi sekin luettava, että hänen tehtaansa y. m. hyväkseen otta- neiden miehistön kasvoilla näkee raittiuden leiman.

joka kyllä puolestaan puhuu voittamatonta totuutta raittiuden ihanteista ja siitä kotitaiteen luonnollisesta ilmeestä, jonka raittius omistajaansa maalaa.

Tämäkin olkoon kiitollisena tunnustuksen lisäyk- senä lehtori Mäkisen elämäkertaan, siitä siunauksel- lisesta uutisviljelyksestä, jota hän suomalaisella sitkey- dellään karussa maassamme harjoitti. Vaikka ihmisen järjellä ajatellen liian aikaiseen kuolon viikate katkaisi tuon suuren korvenraatajan elämänlangan, niin on kumminkin hänen muistonsa ikuisesti pysyvä kulttuuri- historiamme ensi lehdellä.

A. Tattari.

Eero Mäkisen elämäkerrassa viime numerossa on erehdyksestä mainittu hänen olleen naimisissa rovasti Lars Stenbäckin tyttären kanssa; pitää olla C. Fr.

Stenbäckin, Alavuuden rovastin tyttären kanssa.

Toimitus.

K 0 T I T A I 0 6 (5) V;nen S I S Ä b b y S .

K I R J O I T U K S E T :

PIIRUSTUS- JA TAIDEOPETUS SEKÄ KOULUKÄSI- TYÖT KESKUSTELUN ALAISIKSI TULEVAAN SEMINAARIN OPETTAJAIN KOKOUKSEEN — Y r j ö B l o m s t e d t .

KOLME AATTEIDEN MIESTÄ KANSAKOULUN KÄSI- TYÖOPETUKSEN LUOMATYÖSSÄ III. Sven Adolf Hedlund — Y. B.

VIELÄ UUSI HÖYLÄPENKKI KANSAKOULUJA VAR- TEN. Y. B.

VÄHÄN LISÄYSTÄ KOTITAITEEN VIIME NUME- ROSSA OLLEESEEN LEHTORI EERO MÄKI- SEN ELÄMÄNTYÖHÖN — A. T a t t a r i . Höylänterän hiomatuki.

Uudempaa ulkomaalaista kirjallisuutta piirustus- j a taideopetuksen alalta. Y. B.

K U V A T :

Sven Adolf Hedlundin muotokuva.

Jyväskylän miesseminaarin oppilastan valmistamia huonekaluja.

Opettaja Otto Hämäläisen uusi kansakoulun höylä- penkki.

Höylänterän hiomatuki.

ftyjj

KOTITAIDE (B) V.

(9)

Höylänterän hiomatuki.

HIOMATUKI, uutta laitetta on äsket- täin ilmestynyt Julius Tallbergin raken- nusainekauppaan Helsingissä. Esitämme kuvan tästä pienestä tahkossa käytettä- västä koneesta, joka on osottautunut var- sin käytännölliseksi. Tämän hiomatuen

muodostaa saranan muotoinen rauta, jonka toiseen puoleen höylänterä lujalla ruu- villa kiinnitetään ja toisessa päässä on pyörivä rulla, joka hiotessa nojaa tahkon pintaan. Kumpaakin osaa pitää kulmit- taisessa «asennossa toisiinsa vieteriputki, jota voi kiristää ja höllittää erityisen ruu- vin avulla. Täten voi tahkottavan raudan teräpinta saada sen kaltevuusasennon, kuin kulloinkin on tarve. Konetta saattaa myös

SUOMENVÄRIJA ttlfMiiB

OSAKEYHTIÖ

HELSINKI S5W" N VIIPURI K T A N TURKU ffitftP VÄR&|MERNI$80|A

t KAIKKIA LAJIA O EDULLISIN OSTO=

PAIKKA JÄLLEEN M Y Y J I L L E

KIINALAISTA TEETÄ H A K L L L A L L U K I I A J * KUMPP.

p

W | I 1 H J R I S S A 0 6r. — 2 mtrkk.

Häkli, Lallukka ja Kumpp,

= T u k k u k a u p p a VViipurissa ,

suosittu niiiittcn tavarainsaoliolla

todellisesti hyväö

Ceetä,

j o t a 011 s a a t a v a n a k a i k i s s a h y v i n v a r u s t e - ^ t u i s s a k a u p p a p u o d e i s s a .

Jokainen käärye on varustettu vieressä olevalla leimalla ja tavaramerkillä, sekä sisältää tutklmustodlstuksen.

S. Svensl('if\ Räätaliliik^

Yrjönkatu 16. •#- puhelin 22 97.

Havanna-Sikari-Tuonti-Liike

- - ( O m i s t a j a - - d A C O B R E I ^ C K E ) .

City, Aleksanterink. 54 o H E L S I f J l ^ I o Telefooni 40 02.

Varasto: Koti- ja ulkomaisia sikareja, paperosseja y. m.

ICär" Erikoisuus: K o t i t e k o i s i a p a p e r o s s e j a . " : * 3 !

T. JÄRVELÄISEN

pyytäkää aina hinta- luctteloita!

V^alustot y. m. val- mistaa hietalah- den fjöyrynik- karitehdas.

laatimia uusia mallikokoelmia/mallipiirustuksia, työ- kalustoja, sorvikoneita ja höyläpenkkiä käsityönope- tusta Yarten saadaan tilata joko kokoelmain laati- jalta itseltään tai yfkateemisen kirjakaupan sekä

K^ansanopettajain osakeyhtiön Valistuksen kautta.

» » ^ » ^ • • S ^ . *s^*^^*^*^^s^*** -^~» ^ ^ ^ ^ ^ "

s

— v ^ T A M P E R E E L L A , **»~*-.

Suositta hyviksi ttinnctuitu teoksian, p a p e r o s s e j a : »Union»-, »1900»-,

»Virginia»-, »Pynnikki»-ja »Viel' uusi päivä kaikki muuttaa voi» sekä P i p p u - t u p a k k a »Tampereen vaakuna Prima» ja »Propeerari».— H u u l i n u u s k a a . Valmisteet ovat hienointa turkkilaista tupakkaa.

Kaikki paperossit imukkeilla varustetut. »Tampereen vaakuna Prima'ri»

polttajat saavat piipun joka Vi ja '/« kartuusille ilmaiseksi.

U U T T A ! „ l d e a l " - ..Monopol".

1

S

'1 I

)

KOTITAIDE (B) V. 7.5

(10)

JVIäl<iser| TehdasliiKQ

* Sortavalassa *

r?

valmistaa tunnettuja

Urku

harmoonejaan

nykyajan taide- suuntaa vastaa- vassa ulko-asussa Kuvallisia

hintaluettelona maksutta

TSL

toisena erikois-

alana jo on 20 v.

aikana ollut kaikkien

käsityon-ope- tusvälineitten

valmistus kansa- kouluille

jf/ifuiset

varastot

«lerviihhen - ( * --(*

Caajermettavia Kirjakaappeja*

6t koskaan liian isot, ei koskaan liian pienet aina tarpeeksi tilavat.

& Rämät amerikalaiset Jbanne-Kirjakaapit ovat kokoon- pannut yksin et s tä, jotka sovitetaan toistensa yläpuolelle, ja sivuille. « Siten kasvaa kirjakaappi sitä mukan kuin kirja- varasto. ® 3lmativiit lasiovet suojaavat kirjoja. ® Ylös- nostettuina, liikkuvat ovet automaattisesti, -f» JDainioimpia kirjakaappeja koteihin, kirjastoihin ja konttoreihin. -$* 6ri suuruuksia, tammesta ja mahongista aina varastossa. «-$»

C. (DannerbeurTin Kontori, fyisintfissZ.

hintaluetteloja ja prospekteja ' mahsutta pyynnöstä.

Käsityön-opettajia ja

matti-koulussa Sortavalassa, Yoidaan saada erilaisiin toimiin

jotka ovat saaneet tunnollisen opin-perustan €. JIÄäkisen am-

puusepän-ammattilaisia

allekirjoittaneen, koulun johtajan välityksellä — £auri JVtäkinen, Sortavalassa.

käyttää suorien sorvirautojen ja etenkin tasatalttojen terotukscen. Se on siis erit- täin tarpeellinen jokaisen puukäsityöläiscn työpajassa. Yksityiselle tahkomiseen tot- tumattomalle ,.kotitaiteilijalle" on se val- lan välttämätön kapine. Ja jokaiseen käsi- työkouluun on se hankittava. Koneen (ti- laajalle lähetettynä) hinta 5 markkaa on siksi halpa, että sen hyvin kannattaa os- taa. Tilausosote on: Julius Tallberg, Hel- singissä.

Uudempaa ulkomaalaista kirjallisuutta piirustus- ja

taideopetuksen alalta.

Esittänyt Y. B.

I.

Karl Kimmich, Die Z e i c h e n k u n s t , mcthodischc Darstellung des gesamten Zeichemvesens. Piirustustaito, opetus- muodollinen esitys koko piirustusaineesta.

Leipzig. G J. Göschen'sche Verlagshand- lung. 1902.

Teoksessa on 582 sivua, sisältäen 1091 tekstikuvaa ja 57 väri- ja valopainotaulua.

Hinta yhteensä 23 viholta irralllisine ko- rukansineen 25 Rmk.

Tämä suurisuuntainen merkkiteos on jaettu kahteen nidokseen (joista edellinen 9:ään, jälkimmäinen S:aan lukuun) ja te- kevät siinä etevät Saksan ja Itävallan pii- rustus- ja taideopettajat selvää, kukin itse- näisissä esityksissä omasta alastaan.

I luvussa Tiibingenin kuulusa profes- sori Konrad Lange tekee seikkaperäisesti selkoa „'J äiteen suhteesta luontoon" huo- mauttaen muun muassa, että opetuksessa enemmän kuin tavallista olisi muistettava ,,taiteen yleensä ei voivan luontoa tarkal- leen jäljitellä, vaan täytyy sen aivan mää- rättyjen lakien mukaan sitä muodostella."

II luvussa esittää Stuttgartilaincn Albert Kull „Piirustusta lapsille-' erinomaisen hauskassa muodossa. Hän osottaa m. m.

niitä sielutieteellisiä lakeja, jotka ovat mää- räämässä lasten omaa piirustustapaa. Sys- temaatisesti järjestelty kuvasarja, joka pe- rustuu kokonaan luonnonaineisiin, luo ensin eteemme vahvoilla suorilla viivoilla ja pisteillä kuvattuna eläimiä, puita, taloja j . n. e.; sitten näemme käyräviivoin ku- vattuja koiria, kissoja, jäniksiä, porsaita, ka- meelia, monen moisia lintuja, ihmisiä j . n. e., kaikki mitä elävimmissä asennoissa. Tä- män jälkeen on kuvattuna täysillä, mus- tilla ympyröillä, ellipsi y. m. muodoilla esitettyjä luonnonaiheita. Pää on pyöreä, ruumis soikea, jalat viivoilla kuvatut j . n. e.

(Jatk.).

HELSINGISSÄ,

J . S1MEUUKSEN* 1'EUILLISTEN KIRJAPAINO OSAKEYHTIÖ.

1 9 0 2.

(11)

5uomen halvin soitinkauppa on

Baskin Pianolle

X

S L

• HELSINKI - Aleksanterink. 17.

Edustaa kestävimpiä ja lujitnpia pianiinoja, parhaimmanäänislii.

etevien tehtaitten valmistamin.

6-10 vuoden takuu. ; =

Käytettyjä soittimia vastanotetaan vaihtokau- passa Ja lasketaan niistä korkeimmat hinnat.

•D<

Korjauspaja

Pianoja, Urkuja, Viuluja y. m.

varten. Kiillotuksia euoriieton

ulkomaisen menetelmän mukaan.

pianojen y. m. virityksiä suorittaa Kuoki-

J. A. 5 A S K .

lisssti Tel. 17 6 9 .

polttakaa ainoastaan alkuperäisiä

„3sänmaa"

paperrossia, jotka valmistelaan hienosta 'Cur- kin tupakasta, tainta ainoaslann 25 p. laa- tikko.

tupakkatehdas »penniä"

— Helsingissa. —

Eelej*. 26 64.

2S3T Varttakaa Viipurilaista jäljennöstä.

J. H i r v e l ä n

Urkuharmoonitehdas

Tampereella

sulkee täten soitantoa rakastavan yleisön ynnä kansakoulujen johto- kuntien suosioon hyvän maineen saa- neita j a useissa näyttelyissä pai ki- tui ta teoksiansa.

I l u o m . ! Tukholman Taide- j a Teol- lisuusnäyttelyssä v. 1897 palkittu kun- niapalkinnolla. — Hintaluetteloja lä- hetetään pyydettäessä.

Osoite: Vellamonkatu 4, Tampere.

Telef. 7 2 5 .

J. E. HEDEN

IN

Urkuharmoni- tehdas * ™ A

Varastossa URKUHARMONIA koteja ja kouluja varten.

H

U H M f Teokset palkittiin Pariisin Alaailman- H l ' O VI f

U V I T I . . näyttelyssä vuonna 1900. H U V I T » . .

• G"

HENRIK EKBOM

Pabianink. 28. P u h e l i n 10 99.

Verhoilija ja Koristelija Höyryhuonekalutehdas

Jso varasto valmista työtä.

Vilaukset suoritetaan hyvin ja pian.

Huokeat

hinnat!

Juho VVirtaseq

w, JalkineUikkessä *

^ " 3 I. H e i k i n k a t u 3 ^

suuri varasto hyviä jalkineita. Tilaukset suoritetaan nopeaan ja huolellisesti. 4*-

Julius Tallberg

Suuri varasto =

P u U S e p ä n t V Ö k a - n-k. I)öyliä — kaikkealajia. €a-

=^= sotus-, silitys-, uurros-, koru-, l u j a j a J a r p C l t a lista- ja reunushöylänteriä. *

* Purastimia, Koururautoja, Sorvirautoja, Sahoja — ameri- kalaisia, englantilaisia ja ruotsa- laisia. * Kirveitä, Vasaroita, Pihtiä, Puunleikkaustyökaluja.

* Hmerihalaisia käsityökaluja

— kaikkea laatua, Ruuvipuris- timia, Ciunapihtiä, Kulmioita, flöittapuita, y. m., y. m., y. m.

KOTITAIDE (Ii) V. 77

(12)

K. H. Renlund

— HELSINKI. — —

Suurin varasto Jonas & Colwers'in teräkaluja

. . . . (Lasisilmä-merkki)

niinkuin:

Höylänteriä, Talttoja, Koururautoja, Puu- veistoteriä, Viiloja, Raspia y. m , y. m.

Myöskin Amerikalaisia työ- ja te- räkaluja tukuttain ja vähittäin

K. H. Renlund^ Helsingissä.

m

ID H B B tV &', J is*- **S^

HYVÄ *

jf*^ '^ f f f f f v ^ ^ '4** V "^ ^ v if v,? <^ %? *,? ^ ^ ^ ^ v ^ vjfjlfj Kuvallisia hintaluetteloja pyynnöstä

Nikolaink.

- 15 - -

JOHN ERICSSON'^ S "

Huonekaluliike, Puuseppä- & Verhoilijatehdas

Valmistaa huonekaluja ja huonesisustuksia.

Korjaa:* vanhoja sekä anttiikkisia hounekaluja.

Valmistaa matrasseja ja päällystää huonekaluja.

Varasto alkuperäisiä huonekaluja. ° S 3 ! Laatii piirustuksia ammattialaansa kuuluville töille

" • ^ | | | | saadaan nyt suoraan Pianotehtaasta ,,Hellas". Koet- 'i 1 -9 /"»i »"* •% •% -%rt> r\ •* r\ takaa ja verratkaa. Taataan parhaiden ulkomaalaisten I M1 i l | j H f | 1 / i l I I vertaiseksi. Käytettyjä soittokoneita korjataan.

I f j E 1 '1 li ' - I I I I I I Kunnioituksella:

X lii)lIllllV/ III HELLAS OSAKEYHTIÖ.

II Antinkatu 43. — Tolef. 37 74.

4

% gomanin j-töyropua- sepäntehöas gurussa

Jfoonekalumakasiini •#- *7«usu»u

Helsingissä:

jVtikonkalu 4 (passasi)

sekä Eurossa:

linnankatu 47.

(

k

78 : KOTITAIDE (H) V.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

ERÄITÄ (INO CYGN/ECIKSEN AJRTELAIA **). „ C n suinkaan halveksu henkistä työtä eli päällä I—&lt; tehtyä työtä, kuten yksinomaan ja etupäässä on tahdottu

joissa palkintoina jaetaan kaikkiaan 600: — markkaa, kehoittaa Suomen Käsityöopettajain Liitto täten halukkaita osaaottamaan. — Vaikeammin käsitettävistä pai- koista

„Tämä uusi ilmapiiri antaa meille uuden fatalismin ja sen dogmaattisen tyyneyden, joka johtuu siitä tie- dosta, että aineellisen ja siveellisen elämän ilme- nemismuodot

Täytyy selvetä kaikille käsitys, että kaupunki yleisine ja yksityisine ra- kennuksineen on yhtenäinen, suuri taidegalleria, joka on avoin koko kansalle, matkustaville kai-

hän oli yhtä mieltä »The Stones of Venice»:n ja »The seven Lamps of Architecture»:n tekijän kanssa siinä että goottilainen tyyliprinsiippi on ainut joka on rehellinen, terve

läkin, että arkkitehtuuri on laidetta. Arkkitehti- kasvatuksen on tämän tähden oltava taide- kasvatusta. Muuten on laajuudelleen yhä kasvavan taidetyöharrastuksen kehitysvirta

Kaunis ja tasaisen ruskea väri saadaan kupariin, kun hyvin rasvasta puhdistetut esi- neet pannaan 60 asteen lämpimäksi lämmi- tettyyn liuvokseen, missä on 150 gr kupari- vihtrilliä

X&#34;^ rantamiseksi ollut havait- Näk tavissa. Kierto- ja kansa- koulut, maanviljelyskou- lut, käsityö-, metsänhoito- ja teollisuuskoulut, kan- sanopistot, mitä ovat