• Ei tuloksia

Hajanainen keskiaikakirja näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Hajanainen keskiaikakirja näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 6 / 2 0 1 4

71

jonka mukaan mielisairautta ei tu-

le erottaa ihmisestä ja hänen ko- kemuksestaan, sekä pyrkimykses- tä nähdä ihminen myös sairauden takana. Jo 1900-luvun alkupuolella laitoskokemukset antoivat sysäyk- sen mentaalihygieeniselle liikkeel- le, jonka tarkoituksen oli potilaiden hoidon ja kohtelun parantaminen sekä mielisairauksien ehkäisy. Va- litettavasti sotien välisenä aikana mielenterveyden häiriöiden en- naltaehkäisy genetiikan ja eugenii- kan keinoin nousi valta-asemaan.

1900-luvun alussa psykiatria al- koi ottaa ensiaskeleitaan myös Suo- messa. Vuosisadan vaihteessa pe- rustettiin ensimmäiset psykiatristen potilaiden asiaan ja ennaltaehkäise- vään mielenterveystyöhön keskitty- vät järjestöt. Vuosisadan alkupuo- liskolla alkoi psykiatrinen avohoi- totoiminta ja toisen maailmanso- dan jälkeen suomalainen psykiatria kansainvälistyi, psykiatrinen tut- kimus laajeni sekä psykoanalyytti- set ja psykoterapeuttiset suuntauk- set rantautuivat Suomeen. 1900-lu- vun loppupuoliskolla alettiin myös pohtia vaihtoehtoja suurimittaiselle laitoshoidolle ja aloitettiin psykiat- risen sairaalalaitoksen asteittainen purkaminen.

Viimeisessä osassa käsitellään myös sotien vaikutusta mielenter- veyteen ja psykiatristen potilaiden hoitoon sekä 1960-luvun antipsy- kiatrista liikettä, joka kritisoi mieli- sairauden käsitettä joko kieltämäl- lä käsitteen olemassaolon tai näke- mällä mielisairauden vastareaktio- na yhteiskunnan mielettömyyteen.

Antipsykiatrisen liikkeen kritiikil- lä oli myös paikkansa – lääkärei- den havaintoja ohjasi valmius näh- dä terve ihminen sairaana – potilai- den kohtelu oli yhä huonoa ja diag- nostiikka epämääräistä.

Loppuosassa sivutaan kysy- mystä mielenterveyden häiriöiden määrän kasvusta. Onko kyse yhä useam pien ongelmien määrittelys- tä mielenterveyden häiriöiksi vai häiriöiden määrän tosiasiallisesta kasvusta?

Hulluuden historia on hyvin kir- joitettu, esitystavaltaan selkeä ja va- rustettu huolellisesti lähdeviittein.

Hyvin valitut kuvat elävöittävät lu- kukokemusta. Muutamassa koh- dassa vieraskielisten lähteiden ter- mit ovat ilmeisesti kääntyneet vää- rin – on esimerkiksi käytetty käsi- tettä puheterapia silloin, kun pitäisi puhua keskusteluhoidosta. Virheet ovat kuitenkin vähäisiä muutoin kiinnostavaan, muttei välttämät- tä aivan kevyeen lukukokemuk- seen nähden. Pienenä vaarana näen myös painottumisen psykiatriaan liittyviin kielteisiin ilmiöihin, jotka voivat antaa psykiatriaa tuntematto- malle lukijalle nykyisestä psykiatri- sesta liian kielteisen kuvan – myös tekijä varoittaa lukijaa arvottamas- ta menneitä ratkaisuja ja toimintaa nykyajan moraalin ja tiedon näkö- kulmasta.

Kirjoittaja on psykiatrian erikoislääkä- ri, joka toimii ylilääkärinä Satakunnan sairaanhoitopiirissä.

Hajanainen keskiaikakirja

Jaakko Tahkokallio Kirsi Kanerva ja Marko Lamberg (toim.): Hyvä elämä keskiajalla.

Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2014.

Kirsi Kanervan ja Marko Lambergin toimittama teos kokoaa yhteen tut- kimusta Suomen Akatemian rahoit-

tamasta tutkimushankkeesta ”Hy- vinvoinnin tilat keskiajalla: henki- nen hyvinvointi eurooppalaisessa kulttuurissa n. 1100–1450”. Hyvin- vointi on ajankohtainen, jopa muo- dikas aihepiiri, ja kuten kirjoittajat toteavat, ”myös tutkijat ovat oman aikansa ilmiöiden vaikutuspiiris- sä” (s. 242). Hyvä elämä keskiajalla lähteekin vähintään implisiittisesti olettamuksesta, että tutkimalla kes- kiajan ihmisten ymmärrystä omas- ta hyvinvoinnistaan voimme oppia jotain inhimillisestä hyvinvoinnista yleensä. Tämä ei ole mahdoton aja- tus. Hyvän elämän ainesten – ihan- teiden ja elämisen mallien – etsimi- sellä historiasta on kirjoitetun histo- rian mittaiset perinteet.

Viime vuosina historiallisen kulttuuri-ihmisen hyvä elämä on kenties jäänyt ihmiselle ”luonnol- lisen” tai ”lajityypillisen” hyvän elämän tarkastelun varjoon. Vaik- kapa kasvatuksen tai ravitsemuk- sen oikeista käytännöistä käytä- vä jatkuva ja vilkas keskustelu kie- toutuu paljolti kysymykseen luon- nollisuudesta. Tällaiset pohdinnat voivat olla rikastuttavia, mutta niil- lä on omat rajoituksensa; esimerk- kejä molemmista tarjoaa vaikkapa Jared Diamondin tuore Maailma eiliseen asti (Terra Cognita 2013).

Tietyn historiallisen aikakauden ihmisten tarkastelu ylihistorialli- sen ”luonnollisen ihmisen” sijaan voisi tarjota kiinnostavan vaihto- ehtoisen ikkunan hyvään elämään.

Näkökulmat, joita Hyvä elämä keskiajalla avaa yhtäältä keskiajan hyvinvointiin ja hyvinvointikäsi- tyksiin sekä toisaalta omaan hy- vään elämäämme, jäävät kuitenkin suhteelliseen kapeiksi. Tämä on paljolti seurausta kirjan luontees- ta. Se on artikkelikokoelma, jos- sa kukin tutkija kirjoittaa itselleen

(2)

72

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 6 / 2 0 1 4

(usein jo aiemmin) tutusta ja mel- ko väljästi hyvän elämän tematiik- kaan liittyvästä aiheesta. Seurauk- sena on formaatille tyypillinen ja väistämätön hajanaisuus. Tätä ei pelasta melko tiheä, mutta hieman päälle liimatulta tuntuva, teoksen sisäinen ristiinviittaaaminen.

Artikkelit käsittelevät enim- mäkseen keskiajan ihmisten fyy- sistä, henkistä ja emotionaalista hyvinvointia, mutta hyvän elämän moraaliset kysymykset jäävät niis- sä sivuosaan. Yksittäisten tekstien taso ja kiinnostavuus luonnollises- ti vaihtelevat, mutta ne kaikki ja- kavat pääosin samat ongelmat. En- simmäinen näistä on artikkelien erikoinen rakenne. Jokainen alkaa otteella artikkelin tärkeimmästä al- kuperäislähteestä sekä alkuperäis- tekstinä että käännöksenä. Sitaat- tien laajuus vaihtelee, mutta mo- net ovat useita sivuja pitkiä. Tämän jälkeen edetään lähteen syntykon- tekstin kiitettävän laajan analyysin kautta sen tulkintaan.

Jotkin artikkelit perustuvat vain siteerattuun lähteeseen, kun taas toiset käsittelevät suurempaa läh- dejoukkoa ja pyrkivät laajempaan kokonaiskuvaan. Lähes jokaisen kohdalla lähteen esittelystä alka- va rakenne kuitenkin tuo mieleen opinnäytetyön. Kirjan toimittajat perustelevat valintaa sillä, että läh- teiden esittely auttaa lukijaa ym- märtämään keskiajan lähteitä ja tut- kimuksen metodeja. Tämä on tot- ta, joskin lähde-esittelyjä varten on ensisijaisesti omat kirjansa. Tutki- musjulkaisussa ratkaisu vaikuttaa epäilyttävällä tavalla laiskuudelta, vaikka se toki tarjoaa lukijalle mah- dollisuuden tutustua laajaan kaval- kadiin kiinnostavia lähteitä ja muo- dostaa niistä omat tulkintansa.

”Lähdelähtöisyys” nivoutuu

yhteen artikkelien toisen pääon- gelman kanssa. Oikeastaan yksi- kään artikkeleista ei lähde liikkeel- le tarkasteltavaa ilmiötä koskevasta aiem masta tutkimuksesta eikä py- ri osoittamaan, millä tavoin se li- sää ymmärrystämme aiheesta ylei- sesti. Tutkimus on parhaimmillaan kumulatiivinen prosessi, jossa py- ritään aiempien käsityksen laajen- tamiseen, tarkentamiseen tai fal- sifioimiseen. Teoksen artikkelien lähtökohta taas on, että ne esitte- levät jotain keskiajan kulttuurin ilmiötä asiaa aiemmin tuntemat- tomille maallikoille yhden alkupe- räislähteen kautta.

Ratkaisu voisi toimia, jos artik- kelien painopiste olisi lukijan elä- mään suoraan kiinnittyvissä hyvin- voinnin ja hyvän elämän kysymyk- sissä (vrt. Diamond). Nyt artikkelit kuitenkin putoavat pääosin laajaa yleisöä puhuttelevan populaarikir- joittamisen ja kovan tutkimuksen väliin. Niissä ei ole juurikaan to- dellista keskustelua aiemman tut- kimuksen kanssa eikä siitä kumpu- avaa tieteellisen väittelyn kiinnos- tavuutta, mutta ne eivät myöskään välttämättä onnistu herättämään lu- kijan mielenkiintoa konkreettisiin hyvän elämän kysymyksiin. Par- haiten onnistuvat mielestäni teok- sen toimittajien artikkelit. Lamber- gin ikääntymistä käsittelevä osio onnistuu ponnistamaan keskiajan käsityksistä yleisinhimillisiin tee- moihin. Kanervan islantilaisen vi- han käsittely taas osoittaa laajaa ja monipuolista lähteiden – ja myös aiemman tutkimuksen – hallintaa.

Kokonaisuutena tarkasteluna ar- tikkelien sisältö ei ehkä kaikilta osin vastaa kirjan otsikon lupauksiin. Ky- symys hyvästä elämästä on – tai ai- nakin on ollut – lähtemättömästi si- doksissa kysymykseen moraalista ja

oikeasta elämästä. Kirjan artikkelien teemana on kuitenkin ensisijaisesti hyvinvointi terveyden, sairauden, kuoleman ja tunteiden kokemisen ja käsitteellistämisen näkökulmasta.

Se ei sisällä juurikaan viitteitä kes- kiajan hyvää elämää koskevan ajat- telun rikkaaseen traditioon. Edes yhden artikkelin omistaminen kes- kiajan hyve-etiikan perusteille olisi voinut luoda tarpeellista kontekstia kokonaisuudelle.

Puutteistaan huolimatta kirjalla on myös ansionsa. Se toimii johda- tuksena laajaan valikoimaan myö- häiskeskiajan lähteitä ja esittelee erilaisia keskiajantutkimuksen me- todeja konkreettisella ja helposti lä- hestyttävällä tavalla.

Kirjoittaja on filosofian tohtori.

Mystinen kuolema

Pekka Wahlstedt

Outi Hakola, Sari Kivistö ja Virpi Määttänen (toim.): Kuoleman kulttuurit Suomessa. Gaudeamus 2014.

Onko asiaa, jota on vaikeampi ta- voittaa tieteen keinoin, kuin kuole- ma, kaiken loppu? Ludwig Wittgen- stein kiteytti tämän todetessaan, et- tä kuolema ei ole tapahtuma tai ko- kemus maailmassa, vaan maailman loppu. Vaikka kuolemaan liittyy ki- pua ja kärsimystä, suurin tragedia lienee kuitenkin tuo mystinen ka- toaminen olemattomuuteen, ei mi- hinkään.

Kuolema tekee työtään kaik- kialla luonnossa. Kuoleman kult- tuurit Suomessa lähestyykin tuo- ta olemattomuutta ja kaiken loppua mahdollisimman monesta eri nä- kökulmasta. Kirjoittajat tulevat lää-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Sosiaalisen kuoleman kyn ­ nyksellä ­tutkimushankkeessa muistisairaiden ihmisten tun­.. nistamista

rehdytysohjelman kannalta keskeisemmässä asemassa kuin kysymykset, jotka käsittelevät ennen perehdytystä hankittua tietoa. Mistä

Teemanumeron artikkelit käsittelevät omalla tavallaan kysymyksiä siitä, miten arviointitietoa tuotetaan kehitysyhteistyön hallinnointitarpeisiin niin valtioiden kuin

"Olemassaolevat ennf!kkotapauk- set ovat tiedonvälityksen kannalta enim- mäkseen marginaalialueilta, eikä sanan- vapauden ja yksityiselämän suojan välistä rajaa ole

Niis- sä piili ehkä salattua ivaakin,kun hän katsoi vierastaan,hengenmiestä,joka oli tullut häntä lohduttamaan tässä niin sanotussa sairaudessa?. Mutta

Anneli Pajusen ja Esa Itkosen artikkelit käsittelevät kielitieteellisiä kysymyksiä ja Jussi Niemen ja Urpo Nikanteen artikkelit tiedepolitiikkaa.. Anneli Pajusen artikkelissa on

Näinä vuosina, jotka olen toiminut Alue ja Ympäristö -lehden päätoimittajana, minulla on usein ollut tunne, että lehteen tarjotut artikkelit käsittelevät

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla sairaalan sisällä uuteen työyksikköön siirtyneen ja omaan työyksikköön jääneen henkilökunnan henkistä