• Ei tuloksia

Luovuus syntyy kitkasta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Luovuus syntyy kitkasta näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 8 / 2 0 1 1 61 reuduta, vaan moni kirjoittaja jät-

tää kysymyksen tyystin käsittele- mättä. Parhaiten problematiikkaa avaa Michael Barnett esimerkillään Iranin presidentistä Mahmoud Ah- madinejadista. Nähdäänkö Ahma- dinejad uskonnollisena ja irratio- naalisena toimijana, jonka politiik- kaan ei voida vaikuttaa, vai pitäi- sikö hänet tulkita realistien tapaan rationaaliseksi toimijaksi, joka vain käyttää islamia ulkopolitiikkansa legitimointiin. Hyvältä vaihtoeh- dolta näyttäisi Monica Duffy Tof- tin tässä teoksessa ehdottama tapa, jossa myös Ahmadinejadin kaltai- set toimijat ovat tulkittavissa ja se- litettävissä. Toisaalta, kuten Daniel H. Nexon esittää, uskonto tulisi ra- tionalismin alalajin sijasta nähdä diskursiivisena kontekstina, jossa uskonto toimii yllättävien ja eri- laisten poliittisten tekojen mah- dollistajana ja rationaalisen valin- nan kahleista vapauttavana voima- na. Tästä perspektiivistä tarkas- teltuna uskonnollisen retoriikan käyttö vapauttaa Ahmadineja- din toimimaan tavalla, joka ei oli- si mahdollista ahtaassa realismis- sa. Tämän oivalluksen sijasta esi- merkiksi konfliktinratkaisussa on normiksi muodostunut konflik- tien ja käsitteistön rakentaminen mieluummin vaikkapa nationalis- tisen vastakkainasettelun pohjalta, esimerkiksi Lähi-idässä, sillä kon- fliktin määrittelyä uskonnolliseksi halutaan välttää uskontoon liitetyn irrationaalin pelon vuoksi.

Historiallista materiaalia kirjas- sa on paljon. Augsburg ja Westfalen käydään läpi lähes joka kirjoittajan toimesta, samoin kolonialismi ja Augustinuksen tekemä jako maal- liseen ja hengelliseen yhteiskun- taan. Harvemmin esiin tuotua tie- toakin tulee. Michael Barnett kuvaa

kiinnostavasti, miten Yhdysvaltain tahto vaikutusvaltansa globaaliin kasvattamiseen kumpuaa muun muassa amiraali Arthur Thayer Mahanin kirjoituksista, joissa Yh- dysvaltain tehtävänä nähdään toi- mia kristinuskon universaalina le- vittäjänä. Historian toistamisen li- säksi usea kirjoittaja käy läpi sen, miten materialistiset teoriat, kuten realismi ja marxismi, näkevät us- konnon epäkiinnostavana yhteis- kunnan pintarakenteena.

Teoksen perspektiivi on länsi- mainen ja yhdysvaltalainen, mutta kirjan viimeinen artikkeli Itä-Aasi- an uskontojen ja politiikan suhtees- ta on mielenkiintoinen, vaikka sen anti onkin etupäässä informatiivi- nen, ei niinkään teorianmuodos- tusta haastava. Kaiken kaikkiaan teos tarjoaa mainion kokoelman, jossa lukijalle tarjotaan kattava nä- kemys kansainvälisen politiikan teoriahistoriasta ja annetaan mie- tittävää uskonnon roolista paitsi kansainvälisessä politiikassa niin myös yhteiskunnassa yleisemmin- kin.

Kirjoittaja on yhteiskuntatieteiden tohtori ja vieraileva tutkija Columbian yliopistossa New Yorkissa.

Luovuus syntyy kitkasta

Pekka Wahlstedt Alf Rehn: Vaaralliset ideat.

Talentum 2010.

Nykyään yksi yritys pystyy tuotta- maan päivässä enemmän ja erilai- sempia tuotteita kuin tuhat yritystä pystyi muinoin vuodessa. Luovuus ja innovatiivisuus ovatkin taikasa- noja, joita toistellaan mitä erilai- simmissa yhteyksissä mainoksis- ta konferensseihin ja tieteellisiin tutkimuksiin. Luovuutta käsittele- viä kirjoja on ehtinyt jo tällä vuosi- tuhannella ilmestyä pienen kirjas- ton verran.

Mutta eikö kaikki, mitä luovuu- desta voidaan ylipäänsä sanoa, ole sanottu jo moneen kertaan? Eikö luovuus ole kuihtunut ajat sitten kliseeksi ja näin kääntynyt itseään vastaan? Luuleeko Åbo Akademin professori Alf Rehn tosissaan saa- vansa tästä vastakohdakseen ja ir- vikuvakseen kääntyneestä aiheesta irti uutta vielä yhden teoksen ver- ran?

Rehn on tietoinen tästä kai- kesta, Vaaralliset ideat edustaakin eräänlaista antiluovuutta verrattu- na tavanomaisiin luovuuskirjoihin.

Yleensä luovuus esitetään viihdyt- tävänä ja mukavana asiana, jonka voi helposti omaksua menemällä luovuuskonsultin luennoille tai lu- kemalla pari luovuuskirjaa. Rehn sitä vastoin korostaa, että luovuus on äärimmäisen vaikea ja vaaralli- nen asia, joka syntyy pikemminkin ristiriidoista, kitkasta ja kapinasta kuin miellyttävästä ja tasapainoi- sesta mielentilasta.

Rehn arvosteleekin luovuuskir- joja kaavamaisuudesta ja saman- kaltaisuudesta. Tämä kärjistyy sii-

(2)

62 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 8 / 2 0 1 1

nä, että ne kaikki toistavat eri muo- doissa Graham Wallasin vuonna 1926 laatimaa mallia ja määritel- mää luovuudesta sekä sen neljäs- tä vaiheesta. Ongelman ydin ei ole niinkään se, että vanhoja malleja toistellaan, vaan se, että luovuutta yritetään yleensäkin määritellä en- nalta ja vangita valmiiksi valettui- hin malleihin. Luovuushan tarkoit- taa valmiiden mallien ja kaavojen murtamista sekä jonkin täysin uu- den ja yllättävän syntymistä. Juuri tämän takia luovat ideat ovat niin vaarallisia, ja siksi niiden esittäjät ovat kautta aikojen päätyneet ris- tipuuhun tai polttoroviolle.

Luovuutta onkin vaikea tai mahdotonta määritellä ja rajata sa- noilla, käsitteillä ja teorioilla. He- ti kun luovuus on vangittu valmiin teorian raameihin, se jähmettyy paikalleen ja kuihtuu pois. Luovuus on kuin Rehnin kirjan kanteen ku- vattu tulenlieska – se on vailla kiin- teitä rajoja ja muuttaa alati muo- toaan. Jos liekin yrittää pyydystää, se sammuu ja jäljelle jää vain savua ja tuhkaa.

Luovuus muistuttaa tulta myös siinä, että se muuttaa hahmoaan ti- lanteiden mukaan. Rehn korostaa, että joskus jopa luovuuden vastus- taminen ja tavanomaisuuden kaa- puun verhoutuminen voi olla luo- vaa. Oletetaan, että kaikki ylistä- vät kilpaa erilaisuutta ja luovuutta ja pukeutuvat mitä ihmeellisimpiin ja erikoisimpiin asusteisiin ja käyt- täytyvät mitä omituisimmilla ja epäsovinnaisimmilla tavoilla. Täl- laisessa seurassa harmaaseen vir- kamiesunivormuun pukeutunut ja sovinnaisesti käyttäytyvä ihminen edustaa luovuutta ja erilaisuutta.

Luovuus syntyy aina vastakoh- taisuuksien törmäämisestä ja kit- kasta. Tämän takia mielikuva yksi-

näisistä neroista on pelkkä myytti.

Työelämässä paljon puhutut tiimit voivat toimia luovuuden etujouk- koina ja airueina, kun vain tajutaan koota tiimeihin mahdollisimman erilaisia ja erimielisiä ihmisiä. Tä- mä vaatii työntekijöiltä ja etenkin johdolta kykyä päästää irti hallin- nan ja kontrollin halusta sekä roh- keutta seurata ja katsoa mihin luo- va kaaos johtaa.

Luovuuden luonteeseen kuu- luu, että luovuuden salama iskee silloin, kun sitä vähiten osaa odot- taa. Rehnin radikaali väite on, et- tä ihmisen aivot pyrkivät pitämään asiat ennallaan ja selviytymään kaikesta mahdollisimman vähäi- sin ponnisteluin. Juuri aivot yrittä- vät lahjoa mieltä erittämällä mie- lihyvää tuovaa dopamiinia, joka on luovalle ihmiselle vaarallisem- pi huume kuin heroiini ja kokaii- ni yhteensä.

Aivot yrittävät myös pelotel- la uusia kokemuksia etsivää kuvo- tuksen ja ällötyksen tunteilla. Rehn ottaa esimerkiksi vaikkapa eta- napuuron tai nenän eritteiden syö- misen. Näiden nauttiminen on te- hokas tapa kapinoida aivojen kon- servatiivisuutta vastaan. Rehn ve- toaakin luovuuden pioneereihin ja mestareihin, lapsiin, jotka rakasta- vat kaikkea, mitä vanhemmat kam- moavat.

Rehn toteaakin, että luovat ih- miset ovat usein lasten tavoin han- kalia ja kurittomia ihmisiä. Tai voisiko todeta, että he kieltäyty- vät uhmakkaasti aikuistumasta pystyäk seen säilyttämään luovan anarkisminsa ja kapinallisuuten- sa? Mikään ei ole tästä kauempa- na kuin hienossa konferenssisa- lissa asiallisen näköisinä siisteis- sä puvuissa istuvat luovuusluentoa kuuntelevat ihmiset. Rehn pitääkin

luovuuden arkkityyppinä punk- musiikkia ja ihailee sen vihattua ja pelättyä etujoukkoa, Sex Pistols -yhtyettä.

Tähän liittyy hankala ongelma.

Rehn itse on Åbo Akademin pro- fessori ja näin mahdollisimman kaukana rähjäisistä ja rottien ta- voin kellareissa viihtyvistä punkka- reista. Eikö tässä ole jyrkkä ristiriita luovuudesta teoretisoimisen ja var- sinaisen luomisprosessin välillä?

Vaikka Rehn haluaa antimää- ritellä luovuuden tulen kaltaiseksi alati liikkeessä olevaksi ja muotoa muuttavaksi asiaksi, hän kuitenkin rakentaa sille rajat ja raamit. Ainoa keino tavoittaa autenttinen luovuus – kaikkea teoretisoimista vihaa vien punkkareiden tavoin – olisi vaieta tyystin ja antaa vain kitaroiden ja vahvistimien julistaa sanatonta ja voimallista sanomaansa luovuu- den puolesta.

Rehn onkin tästä tietoinen ja yllyttää lukijoitaan kyseenalaista- maan kaiken sanomansa ja pohti- maan, onko Vaaralliset ideat sitten- kin vain yksi luovuuskirja muiden joukossa. Luovuudessa luovinta on luovuuden kyky kyseenalaistaa omat lähtökohtansa ja periaatteen- sa. Tämän takia Vaaralliset ideat on paras ja toivottavasti myös viimei- nen luovuuskirja. Lukija, joka ottaa kirjan opit omakseen ja alkaa sovel- taa niitä sellaisinaan, on ymmärtä- nyt kirjan väärin, mutta lukija, jo- ka nousee jyrkästi niitä vastaan ja heittää kirjan samaan romukop- paan muiden aihetta käsittele vien kirjojen kanssa, on ymmärtänyt sanoman oikein eli lukenut kirjan vaarallisen luovasti.

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja krii- tikko.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Sen lisäksi, että kalium on tärkeä nurmien sadonmuodostuksen kannalta, sillä on huomattava vaikutus myös nurmen ravitsemukselliseen arvoon märehtijöiden

- miten laidunnus vaikuttaa fosforin jakautumiseen maaprofiilissa (virtsa/sonta) - pystyvätkö kasvit hyödyntämään orgaanista fosforia (astiakoe, hajoavuustestit) - miten

Tässä tut- kimuksessa maan kosteuden vaihtelut mustaherukalla olivat näihin verrattuna vähäisiä ja ilmeisesti siitä johtuen selviä eroja eri käsittelyjen välille ei

Luennoilla pyritään osoittaman työn ja työ - elämän muutos, mutta myös kyseenalaista- maan ajatus täydellisestä

Tätä taustaa vasten ei ole ihme, että jotkut kriitikot ovat nähneet Seamus Heaneyn runojen kuvaamassa maaperän ja kulttuurisen muistin liitossa arveluttavan

Tämä ei tarkoita sitä, että opetus on vain ”yksi näkökulma” muiden joukossa ja että akateemisessa maailmassa kaikki näkökul- mat olisivat yhtä arvokkaita..

Työpiirustuksissa tulee esittää kaikki rakenteet ja niiden detaljit siten, että työpiirustusten ja työselostusten avulla kunnostushanke voidaan toteuttaa ilman

 mä jäin vaan vielä miettimään tota viranomaisen velvollisuutta tavallaan kanssa sen kautta, että jos olisi nyt oikeasti käynyt niin, että vanhemmalla olisi kotona mennyt kuppi