• Ei tuloksia

Alf Rehn: Vaaralliset ideat. Kun sopimaton ajattelu on tärkein voimavarasi. Hämeenlinna: Talentum Media, 2010. 167 s. näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Alf Rehn: Vaaralliset ideat. Kun sopimaton ajattelu on tärkein voimavarasi. Hämeenlinna: Talentum Media, 2010. 167 s. näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

KIRJAT 87

Alf Rehn: Vaaralliset ideat. Kun sopimaton ajattelu on tärkein voimavarasi. Hämeen- linna: Talentum Media, 2010. 167 s.

Alf Rehn on kirjoittanut oivan yrityskirjan. Teos käsittelee luovuutta, mutta varsinainen viesti on perinteisiä business-kirjoja laajempi ja yleismaa- ilmallisempi. Kirja maalaa omintakeisella ot- teella omanlaisensa näkymän organisaatioiden ja johtamisen maailmaan. Mikä tärkeintä, teksti tuntuu tekevän sen, minkä retorisesti lupaa: är- syttää, haastaa ja kulkee häiritsevällä tavalla vas- tavirtaan. Kyseessä on erilainen business-opus.

Toisaalta Rehnin esittämät näkemykset voi tul- kita pohjimmiltaan modernia kapitalistista yri- tyskulttuuria mukaileviksi.

Rehn on Åbo Akademin kauppakorkeakou- lun johtamisen professori, joka on nyttemmin omaksunut myös yrityskonsultin ja seminaari- puhujan roolin. Tämä on jossain määrin vaa- rallinen liike, jossa voi jäädä kahden identiteetin väliseen epämääräiseen tilaan. Alf Rehn kui- tenkin rakentaa onnistuneesti lähestymistapaa, joka ammentaa monipuolisesti uudemmasta or- ganisaatioteoreettisesta ja kulttuuris-taloudelli- sesta ajattelusta. Rehnin keskeinen väite on, että luovuus on jotain kivuliaampaa tai hankalam- paa kuin miten tavanomainen luovuusdiskurssi ilmiön esittää. Luovuus on hänelle toisinajatte- lun ja normaaliuden haastamisen seurauksena syntyviä poikkeavia ideoita ja toimintatapoja.

Kirja on matka luovuuden ”vinoon” maailmaan neljän vaiheen kautta: mukavuusajattelusta provosoimiseen, josta edelleen ympäristön uu- delleen arvioimiseen ja lopulta itse vaaralliseen ajatteluun.

Rehn käy läpi erilaisia virikkeitä luovuuden uudelleenymmärtämiseksi. Paljon tilaa saavat aivojen tutkimuksen uudet virtaukset. Aivot ei- vät taivu helposti mukavuusalueen ylittämiseen, vaan protestoivat sen sijaan dopamiinin rajoit- tamisella. Luovuus sattuu ja ahdistaa. Laiskuutta aiheuttaa myös normiin/normaaliin sopeutu- minen. Ei uskalleta ylittää rajoja ja mennä kiel- letyille alueille. Tässä esiin nousevat kulttuuriset ja sosiaaliset rajoitteet syvemmälle luovuudelle.

Erilaiset ideat, sellaiset, joita muut organisaatiot eivät ole osanneet käyttää, odottavat usein am- mentajiaan hyväksyttävyysalueen ulkopuolella.

Rehn kysyykin: ”Millaista luovuutta emme lä-

hesty siksi, että se ei tunnu riittävän miellyttä- vältä?”

Luovien ideoiden tyyssijat löytyvät normaa- lin organisatorisen tai business-identiteetin toi- selta puolen. Kirja lyö armotta ”keski-ikäisiä val- koihoisia miehiä” ja ”teknillisen korkeakoulun käyneitä insinöörejä”, joiden kesken muodostuva luovuuskonsensus on usein esteenä rikastavalle luovuudelle. Vaihtoehtoisia ideoita voi löytää vaikkapa lapsilta, naisilta, vanhuksilta, taiteili- joilta tai rikollisilta. He eivät puhu luovuudesta, vaan ovat olemassaolossaan ja toiminnassaan toisenlaisia kuin me, ja siksi luovia. Ideoita voi myös ammentaa tabuja rikkomalla tai etsimällä jatkuvasti uutta toissijaista tietoa. Rehnin omat esimerkit uteliaisuudesta vieraisiin kiinnostus- alueisiin ja umpimähkään googlaamisesta ovat paitsi hauskoja myös uskottavia. Muutenkin kir- jan illustraatiot laittavat laiskemmankin lukijan liikkeelle.

Rehn on lukenut institutionaalisen teoriansa.

Hän toteaa, että organisaatiot ja yritykset eivät kukoista pelkästään uusien tuoteideoiden varas- sa, vaan, että usein menestykseen riittää edellä- kävijöiden matkiminen ja toiminnan säännön- mukaisuus. Kirjassa puhutaankin strategisesta matkimisesta ja korostetaan usein, että kaikkien ei tarvitse olla sillä tavoin luovia kuin mitä vaarallisten ideoiden generoiminen edellyttää.

Tietyllä tavalla näkemykseksi muodostuukin, että luovuus kumpuaa erilaisuudesta, mutta sen hyödyntäminen toisaalta edellyttää tietynlaista rutiininomaisuutta ja järjestelmällisyyttä. Tämä visio on kyllä tullut tunnetuksi organisatorista oppimista ja innovatiivisuutta käsittelevästä kir- jallisuudesta jo aiemmin. Rehn tosin painottaa enemmän erilaisuutta ja jatkuvaa transgressiota, mikä erottaa hänet virkistävällä tavalla järjestys- tä korostamaan päätyvistä funktionalisteista.

Kirja on mielestäni hyvin kirjoitettu ja älyl- lisesti näppärä. Rehn osaa kutoa toiseutta ja erilaisuutta korostavan ohjelmansa osaavasti yritysyleisölle kelpaavaan muotoon tinkimättä kuitenkaan oman teoriataustansa periaatteista.

Samalla mieleen väistämättä hiipii ajatus, tar- koittaako hän aidosta luovuudesta puhuessaan itselleen tuttua akateemista maailmaa tai sen tiettyjä osia. Kriittinen, erilaisuudelle herkkä ja taiteilijamainen tapa lähestyä todellisuutta on jälkimodernille organisaatiotutkijalle melko luontaisesti lankeava positio. Olisiko niin, että

Hallinnon Tutkimus 30 (1), 87–88, 2011

.

(2)

88 HALLINNON TUTKIMUS 1/2011

Rehn esittää kirjassaan, ja muutenkin esiinty- misessään, tätä kultivoituneen boheemia, mut- ta silti yritysyleisölle viestiään implisiittisesti ja eksplisiittisesti suuntaavaa hahmoa? Keskeinen viesti kirjassa on se, että on olemassa aitoa luo- vuutta, johon valtaosa käytännön toimijoista ei psykologisten ja kulttuuristen rajoitteidensa vuoksi taivu. Ilmeistä on, että kirjoittaja on jol- lakin tapaa sisällä tässä syvemmässä luovuuden maailmassa tai ainakin pitää hallussaan avaimia sen ymmärtämiseen. Tämän etäisyyden raken- tamisen rinnalla kirjassa tapahtuu toinen liike.

Näkemysten pitää olla jollakin tasolla hyväksyt- tyjä tai järkeenkäypiä aiotun yleisön joukossa.

Monet Rehnin ajatukset röyhkeydestä, muotis- ta murtautumisesta ja ideoilla kilpailuista ovat itse asiassa modernin yrityskulttuurin ydintä.

Esiin nousee kapitalistinen yrittäjä, joka rikkoo vanhaa luodakseen jotain uutta arvoa tuottavaa – eräänlainen tietotalouden sankari, joka vie organisaatioita ja yhteiskuntaa eteenpäin koh- ti valoisampaa tulevaisuutta. Toisaalta niille, jotka tähän hahmoon samaistuvat, Vaaralliset ideat tarjoaa parasta opetusta ja viihdettä, mitä aiheesta tällä hetkellä on tarjolla. Kirja on kään- netty alkuteoksen ruotsista suomeksi.

Tuomo Peltonen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

On tekevä -rakenteen fiıtuurinen käyttö UT:ssa näyttää siis olevan tulosta kah- desta rinnakkaisesta kehityslinjasta: 1) muodollisena mallina on ensin ollut etenkin

Jopa suojailmalla voi joskus sataa jaaneulasia, siloa: »Tan oamunakin tulj niin teravata vaikk olj suoja ihan, noamaan semmosta siluu.». Raskaampaa lumentuloa kuitenkin on

Kuva-aineistoja tarkastellessa Juha Suonpää havaitsi myös, että Taideteollisen korkeakoulun va- lokuvataiteen kärkihankkeen, Helsinki school’in, kuvissa nou- si esiin

Sain itsekin valtavan oppimiskokemuksen yh- teiskuntamme tilasta, jossa vuorovaikutus on joko ulkoistettu muille tai siitä on tullut hyvin valikoivaa.. Vuorovaikutus nuoriin

1.. a) Kun leijan 144 o k¨ arki yhdistet¨ a¨ an vastakkaiseen k¨arkeen, leija jakautuu kahteen yhtenev¨ aiseen tasakylkiseen kolmioon, joissa kantakulmat ovat 72 o ja k¨arkikulma

Pohjaneli¨ on l¨ avist¨ aj¨ an puolikas ja pyramidin korkeus ovat kateetteja suorakulmaisessa kolmiossa, jonka hypotenuusa on sivus¨ arm¨ a.. y-akseli jakaa nelikulmion

Tutkimuksessani kuitenkin osoitan, että sivuuttaessaan yh- teiskunnassamme käynnissä olevan eräänlaisen ”esteettisen buumin” – koneemme ovat kauniita, katumme elämyksellisiä,

Syr- jäytymisvaarassa olevat diakonian asiakkaat tarvitsevat tukea ja neuvoja siitä, miten välttää tartuntoja, miten hakeutua testeihin ja miten päästä