• Ei tuloksia

Historia antaa taustaa : nykyisyys kuitenkin etusijalla näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Historia antaa taustaa : nykyisyys kuitenkin etusijalla näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

AIKUISKASVATUS 4/2001

387

O

len ilahtunut ja positiivisesti yllättynyt siitä että arikkelini Vuxenpedagogik i brytningss- kede?Aktuella historiska och moderna vuxenpedago- giska frågor i Finland on herättänyt innostusta jatkaa keskustelua aikuiskasvatuksen klassikoista.

Haluan samalla kiittää Timo Toiviaista hänen mo- nipuolisista ja rakentavista kommenteistaan, jotka mahdollistavat syvenpää paneutumista tekstin eräisiin taustoihin.

Haluan TT:n inspiroimana kommentoida muutamia näkökohtia koskien artikkelini osaa 2, Vuxenpedagogiska utvecklingslinjer. Toisiin nä- kökohtiin on helpompi vastata kun taas toisiin ei löydy yhtä selkeitä vastauksia.

T

ässä yhteydessä on kuitenkin tärkeätä koros- taa, että artikkelini nimi on, Aktuella histo- riska och moderna vuxenpedagogiska frågor i Fin- land, ei esimerkiksi Suomen aikuiskasvatuksen historia. Arikkelini käsitteli suuria linjoja, joten detaljeihin ei ollut mahdollisuutta mennä. His- toriallinen katsaus (osa 2) artikkelissani toimi taustana seuraaville osille, joiden tavoitteena oli valaista aikuiskasvatuksellisia kysymyksiä myöhäis- modernissa yhteiskunnassa. Joten nykyisyyteen liittyvät aikuisen sivistyskysymykset olivat int- ressini etusijalla. Seuraavassa kommentoin muu- tamia Timo Toiviaisen kannanottoja.

TT.n lähteisiin liittyvät huomautukset voi mielestäni katsoa koskevan lähinnä Castrénin osuutta, jossa tukeudun Rasilan, Alasen ja Tuo- miston luonnehdintoihin ja tulkintoihin. “Kes- keinen lähde” olisi kai ollut yhden miehen ko- mitaeamietintö vuodelta 1929, Valtio ja vapaa kansansivistystyö. Muuten vastineessa on silmiin- pistävän vähän sellaisia “keskeisiä lähteitä”, joita en olisi käyttänyt.

O

len samaa mieltä TT:n kanssa siitä, että tasa- arvo kysymystä on tarkasteltava historialli- sessa kehyksessään. Tässä yhteydessä ei kuiten- kaan ollut mahdollisuutta syvemmin paneutua siihen, minkälaisia ajatuksia Snellmannin mah- dolliseen säätyluokkaiseen yhteiskuntakuvaan

sisältyi tai miten merkityksellinen osuus tasa-arvo kysymyksellä yleensä oli Snellmannin filosofias- sa. Mutta jos tasa-arvotavoite nähdään yhteiskun- tapoliittisena uudistussuuntauksena ja sen taus- tana on humanistinen ihmiskäsitys ja päämää- ranä ihmisen kehitys ja sivistys, niin mielestäni siteeraamani Snellmannin kannanotto puolustaa tässä yhteydessä paikkaansa. Kannanottoni tuek- si lainaan Jukka Tuomiston tekstiä (1989, 39)

“J.V: Snellmanin mukaan sivistyksen tulee olla sanan syvimmässä mielessä keino ihmisten kes- kinäisen tasa-arvon toteuttamiseen; sen tulee kaa- taa eroavat raja-aidat eri yhteiskuntaluokkien väliltä”. Tuomisto jatkaa siteeraten Snellmannia:

“Kaikilla yhteiskunnan jäsenillä on yhteläinen oi- keus itse sivistykseen.”

T

uon artikkelissani esille Urpo Harvan vuon- na 1943 ilmestynyttä kirjaa Vapaa kansansi- vistystyö kirjaa tärkeänä etappina aikuiskasvatuk- sen teorianmuodostuksessa (vertaa Alanen 1985, 47). TT siteeraa vastineessaan koskien kirjan merkitystä Harvan esipuhetta (s.6-7). “-ei ole tarkoitus kehitellä vapaan kansansivistystyön teo- riaa kaikilta mahdollisilta puolilta. Tutkielmassa otetaan puheeksi vain yksi asia”, Toiviainen lo- pettaa sitaatin tähän, sama lause kuitenkin jat- kuu, “se perusnäkemys, jonka valossa vapaata kan- sansivistystyötä mielestämme on tarkasteltava ja tutkittava”. Joten vaikka Harvan tavoitteena ei ole kehitellä kansansivistystyön teoriaa kaikilta puolilta, tavoitteena on kuitenkin pohtia kan- sansivistystyön ja sen tutkimuksen perusnäke- myksiä. Pienessä, vaatimattomassa kirjassaan Harva käsittelee mm. vapaan kansansivistystön teorian tarpellisuutta ja teorian peruskäsitettä. Kysymys herää, eikö kirjan sisältö ole merkittävämpi kuin esipuhe?

O

len kehityslinjojen kehikkona käyttänyt his- toriallista ajanjaksojakoa, jota myös Rasila (1989) käyttää. Tämä jako muistuttaa Alasen (1985) ja Tuomiston (1989) jakoa, sillä erolla että viimeisen jakson, eli “valtiollisen aikuispo-

K o v e r o

Historia antaa taustaa -

nykyisyys kuitenkin etusijalla

(2)

388

AIKUISKASVATUS 4/2001

litiikan kauden” (Tuomisto 1989), olen jaka- nut käsitteisiin fostran och undervisning. Mie- lestäni käyttämäni jako toimii artikkelissani tuo- den esille 1960-luvulla tapahtunutta muuttunutta suhtautumista aikuisen sivistyskysymyksiin, (kan- sansivistysoppi oppiaineena muuttuu aikuiskas- vatukseksi).

Olen samaa mieltä Toiviaisen kanssa siitä, että opetusministeriöllä on viimekädessä kokonais- vastuu koulutuspolitiikasta. Artikkelissani kirjoitan (s.222): “Utbildningsstyrelsen som lyder under undervisningsministeriet, bär totalansvaret för ut- bildningspolitiken och den frivilliga vuxenut- bildningen.” Lauseen voi lukea eri tavoilla, sa- najärjestys saattaa aiheuttaa väärän tulkinnan.

TT.n huomautus suomalaisen sivistystyön pohjoismaisesta menneisyydestä on tärkeä. Olisi ollut mielenkiintoista lähemmin perehtyä kan- sanopiston, työväenopiston ja opintokerhotoi- minnan traditioiden pohjoismaisiin juuriin ja siinä yhteydessä mm. Grundtvigin pedagogisiin kirjoituksiin, mutta se onkin jo toinen tarina.

L

opuksi haluaisin esittää toivomuksen siitä, että keskustelu aikuiskasvatuksen klassikoista jat- kuisi. Tulen itse jatkamaan perehtymistäni pa- neutumalla seuraavaksi Toiviaisen artikkeliin vuo- delta 1997, Urpo Harva. Filosofi, kasvattaja, kes- kustelija. Kuten jo totesin, artikkelini ensisijaise-

Camilla Kovero

Lähteet

Alanen, A. (1985). Johdatus aikuiskasvatukseen. Hel- sinki: Yleisradio.

Castrén. Z. (1929). Valtio ja vapaa kansansivistystyö.

Valtioneuvostolle 24 p. heinäk. 1929 annettu mietintö. Eripainos Kansanvalistus ja Kirjastoleh- den n:oista 5-6, 1929. Helsinki: Kansanvalistus- seura.

Harva. U. (1943). Vapaa kansansivistystyö. Yhteiskun- nallisen korkeskoulun julkaisuja II. Vammala: Tyr- vään kirjapaino.

Kovero, C. (2001). Vuxenpedagogik i brytningsske- de? Aktuella historiska och moderna vuxenpeda- gigiska frågor i Finland. Aikuiskasvatus 3, 215- 2 2 8 .

Rasila, V. (1989). Kriittinen humanismi aikuiskasva- tuksen yleisohjeena. Teoksessa Kriittinen ajatte- lu aikuiskasvatuksessa. Vapaan sivistystyön XXXI vuosikirja. 1989. Helsinki: Kirjastopalvelu. 23-30.

Toiviainen. T. (1997). Intellektuaalisen fasadin taus- taa: kansanväliset vaikutteet Urpo Harvan aikuis- kasvatusajattelussa. Teoksessa J. Tuomisto & R.

Oksanen (toim.) Urpo Harva. Filosofi, kasvattaja, keskustelija. Tampere: Tampereen yliopisto, 45- 7 6 .

Tuomisto. J. (1989). Aikuiskasvatuksen suuri linja- si- vistyksellisen tasa-arvoisuuden edistäminen. Teok- sessa Kriittinen ajattelu aikuiskasvatuksessa.

Vapaan sivistystyön XXXI vuosikirja. 1989. Hel- sinki: Kirjastopalvelu. 31-56.

P U H E E N V U O R O

na intressinä oli pohtia nykyisyyteen liittyviä aikuisen sivistyskysymyksiä. Tärkeätä olisi, että myös tämä keskustelu jatkuisi.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Terveyspalveluiden käyttö tapahtuu kuitenkin aina kysynnän ja tarjonnan vuorovaikutuksessa, mikä tarkoit- taa sitä, että esimerkiksi vältettävien lääkkei- den

Täytyy minun saada jo- takin, koska niin ahdistamaan rupesi; mutta sen minä sa- non, että jos et anna tuolla sisälläkään rauhaa minulle totuuksiltasi, niin etpäs, peijakas

Merkittävää kuitenkin on, että aiempien tutkimustulos- ten mukaisesti sekä KiddyCAT-Fin- että BigCAT-Fin-itsearviointimittari erottelee änkyttävien ja sujuvasti puhuvien ryhmät

Utopia voidaan kuitenkin ymmärtää myös konkreettisempana vaihtoehtojen etsintänä – tun- teehan historia esimerkiksi lukemattomia utopia- yhteisöllisiä kokeiluja,

Onko tulkittava niin, että kun Myllyntaus ja Hjerppe eivät kommentoineet millään tavalla artikkelini rakennetta edes alakohtien osalta, he ovat kuitenkin

merkiksi syntymäajankohdan tai sukulaisen mukaan. Nimeämisen vapautta rajoittaa kuitenkin Suomen nimilaki, jonka mukaan nimi esimerkiksi ei saa olla muodoltaan tai

Palomäki on hyvin perillä siitä, että aineisto on suppeahko, ja koros- taa sitä, että tutkimus on myös menetelmän testaus (s.. Vertailu- ja apuaineistona ovat Suomen

Omassa esityksessään Divall korosti, kuinka tekniikankaan historia ei ole irrallaan tämän päivän maailmasta, vaan tekniikan historia, nykyisyys ja tulevaisuus ovat kaik-