• Ei tuloksia

Paimen-ääniä Karjalasta N:o 4 1881 · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Paimen-ääniä Karjalasta N:o 4 1881 · DIGI"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

MMNMW ? K Karjalasta. arialast a.

1881.

Nu, 4. Joensuussa

Rs

p:nä Helmikuuta

„Ällaät sowittllto teitänne tämän maailman muodon jälteen". Rom. 12: 2.

Uskonnosta

jokapäiwäisessä

elämässä.

(Jatkoa 2:een numeroon.)

Nyt taidatte jo ymmärtää uskonnon aat- teen,

semmoisena

kuin

se tekstissämme

ja muis-

sa

paikoissa

P. Raamatussa

esitetään, eroaman

kerrassaan

edellä mainituista

käsitteistä.

Teks- timme pnhuu niinkuin ei

ahkerinkaan ahkeroimi-

nen maallisissa

toimissamnie olisi »vähääkään so-

pimaton kristillisen mielenlaadun ja

todelliseen

Inmalnnpalweluksecn

nntantumifcn knnssn.

Se

näyttää lausuma»,, ettei uskonto olekaan niin pal- jo welwollislmttn, nmttn paremmin jotain, joka

kaikissa »velmollisunksissa

pitää tulla kysymykseen, ei mikään ulosteko, joka »vanu määrätyissä tilai-

suuksissa

on

»naksettawc»

jn josta

sitte

ollaan »va-

paa, »vaan pikemmin, cttä

se

on loppumaton, knitken elähyttiiwii. lakkaamatonmclivollisuus

Häu»

kohtaan, joka on pidettiiivii ei ainoastaan us- konnollisten rukoustemme esiuccnä, waankoko mei- dän olentomme ja elämiimme päätarkoituksena.

Tekstimme teroittaa meidän sydämiimme

sitä

a-

jatusta, että uskonnollinen

hartans

ei ole pidet-

täwii ainoastaan simnuntaina, waan jokaPäitvä, ettsii harrasta mielenlaatua »vaadita ainoastaan muutamiin toimiin, ettei

se

ole mitään pakoitet-

tua, raskasta, muita toimia häiritsewää, »vaan niinkuin

huokuminen,

mcrenliikmtta,niinkuinruu-

miin hiljainen kaswnminen,

femmoincn

ilmiö jo-

tn on

olemassa

taittein töidemme ja niistä le- päämisen nitnnn, niin

tirkossn

kuin mnnilmassa, niin yksinäisyydessä kuin muiden

seurassa,

niin

murheessa

kuin ilossa, niin nsknrcitten kuinleivon aitana, niin

mnntessa

kuin wnlwoessn,yöllä jn päi-

tviillii, lyhyesti

kaikissa

meidän

askareissnmme

ja elämän tarpeissamme. Teidän on

huomatta-

wa tekstimme tarkoittaman

sitä

että meidän mel- wollis»mtemme eimät

ensinkään sna

olla keskenään sopimattomnt, »vaan »välttäinättömästi ja erin-

nlättömästi yhdistetyt. „Älliiät olko

hitaat

töis-

sänne

altaat valamat hengessä.

Palweltaat Herraa. Tahdon

nyt koettnn lniuenmmin

esittää

jn

selittää sitä

aatetta, jota nyt on teroitettu

mieleemme:

Uskonto

sopii

hywiu

jolapäiwäiwaisten as-

kareiden

kanssa.

Meillä on

siis P.

Rnnmntun takaus

siitäs

ettei

se

ollenkaan ole

mahdotonta

mieltää keskellä maailman rasittawimpm rientoja ja askareita

sem-

moista elämää joka on „vlltllwll

henyessä" se

on, täynniinsii jumalisulttta. Meillä on todis»

tcttawnna

se

lause, että käsityöläinen eli kaup- pias cli päiwiimies, joka aina on

ahkenmmassa

työssä, joka Viettää päiwiinsä kenties jossakussa pimeässä

sopessa

eli hälyssä torilla, kuitenkin moi olla

hartain ihminen.

Me emme

tarwitse

paeta

maailmaa emmekä hyljätä

sen

askareita, elääk-

semme

Inmalan yhteydessä.

(2)

Ei

pako pnhuuttn tiiiil'

moita,

Waan

llhtcrnsti

työtä

tehdä

toita,

Ajatellen aina Jumalan ja ystiiwiis, Niin

unhottaen itses

siis,

Se tie, mitä

taiwahascn

wie,

Sä aina

mielessäsi

pie!

Totta on. jos cmme mitenkään nujuten

woisi

malmistantua ijantaitkiscen elämään, tuin kokonaan »vetäytymällä syrjään tämän maailman

huolista

ja toimista, uiin ei kukaan ajattelema

ihminen

epäilcisi antautua tämän

uhriksi.

Elämä

täällä

maailmassa

on todella »vaan kämmenen

leweys; elämä tuolla puolen

haudan

on ijan-

kaikkinen. Elämä yksinäisyydessä,

waiwoissn

ja

puutoksissa

olisi

kuitenkin »vaan halpa

hinta

ijan-

kaiktisuudesta, jos waan

sitä

»varten

tarwittaisiin.

Ahkenmvain

rientojcmme ja maallisten astareitem-

me menestys, jospa

se »voisikin

makuuttaa meille korkeimman palkan

maallisista

knnnian

himoin

riennoista,

olisi

liian kallis, jos

se riistäisi

meil-

ainoan nikamme, jona woimme »valmistautua menemään lumnlnn tykö, jospa ne jättäisiwiitkin meidät

rikkaiksi,

tyytywäisiksi,

kunnioitetuiksi

jn

kaiken omistajiksi, niitä maailma pitää kalliina,

Maan

sen ohessa

aiwan

taitamattomiksi rauhalli- sella luottnlnukselln kntsoninnn

ijanknikkisuutta

koh-

den. Jos emme

sentähden

millään talvalla

woisi

yhdistää

maallisia

askareita ja uskontoa, uiin ei

se

todella

olisi

mitään

haawetsimista,

»vaan

sel-

wiiä lljattelewaisuutta ja

»viisautta

jättää maal-

liset

toimet lepäämään.

Olisi

työmiehen,

asia- miehen, maltiomiehen, sanalla sanoen

jokaisen,

jolla on joku maallinen toimi,

»velwollisnus

»vii-

pymättä hyljätä tawallinen toimensa, muuttaa elämänsä

lakkaamattomaksi sabatiksi

eli lepopiii-

mätsi

ja

kokonansa

antautua elämään lakkaamat-

tomissa rukouksissa

ja

katsellnuksissa

ja alinomai-

seen huoleen sielun

hymäksi.

Mutta jlmri

semmoisen uhrin mahdottomuus

osoittaa, ettei meiltä

semmoista uhria

Vaadita.

Maailman

kaikkiwiisas

hallitsija ei ole mikään

mieliwaltainen tyranni, joka käskee

mahdottomia

töitä. Jos jo

aineellisessa maailmassa

ei löydy

mitään

ristiriitaisia

lakeja, niiu wielä

Vähem-

män,

siitä saamme

olla

Makuutetut,

on

siweelli- sessii maailmassa kaksi

lakia, joista yhden täyt- täminen

tekisi rikoksen

toista »vastaan »välttä-

mättömäksi.

Warmaan on nyt

siweellisessä maailmassa

laki, joka käskee työhön. Manlliueu työntekemn nen on welwollismttta,

useimmissa suhteissa

Vält-

tämätöntä. Jumala

olisi

moinut »vapauttaa mei- dät työnteosta, jos

olisi tahtonut. Hän

olisi

moinut meidät »vaatettaa ja elättää kuin tai-

waau

linnut ja tukat

tedolla,

jotta eimöt työ-

tee eimätlii

tehriiii. Hän olisi

moinut autan

satan

meille taimaasta jokapäimäistäleipää,niin- kuin muinoin mannaa

korivessa. Hän olisi

»voi-

nut antaa luonnon tuottaa

sitä

meille ilman lvai-

»vatta

antaatsensa

meille aikaa jumaliseen elä- mään. Mutta juuri

sentähden

tun

Hän

ei ole

sitä

tehnyt, juuri

sentähden

tun

Hän

on

asetta-

nut meitä

semmoiseen

tilaan, ettsimme ilman työttä

saa

ruokaa, koska, jos

ihmiset

yhdetsitään piiimäksi lakkaamat työtä tekeinästä, koko elämän juoksu seisattuisi, kosta tiede, siivcellisyys, yhteis-

elämän edistys, lyhyesti kaikki »uita kuulun

ih- misen

ajallisen elon hymäksi, seisattuisi, »voimme warmaan

siitä

päättää että uskonto, joka myös

on

ihmiselle snotua

hywiiii, ei ole sopimatonta raskaan työn

kanssa

yhteen. Epäilemättä on

armollisen

lumalau tarkoitus, cttsii mikään työ ruumiillisten tarpeittemme tyydyttämiseksi, ei mi- kään lakkaamaton

asknroitsemincn

keskellä latvo-

ttua kappaleita,

saa

olla esteeksi, ivaan mieluum-

min edesauttaa hengellistä elämittämme. Seinä- kellon paino näyttää oletvan »vaikea este rattaan oikealle liikkumiselle, mutta kaukana

sen

liikkumi-

sen

estämisestä, on

se

Välttämättömiin tarpeelli- nen

laitoksen

jatkumalle ja oikealle käymiselle.

Ilmapalloilla on

kahtalainen

liikunto,

rataansa

eteenpäin ja

akselinsa

ympäri, estämättä

toisian°>

(3)

sa

tapahtuu tiimnkumpikin liikknminenyht'aikaa jal

täytclliscmmässä sopn-soiuuussa. Juuri niin

sa-

malla tawallapitää olla

asetettu,

että

ihmisen tah-

talnmen toimi ja liittuminen

— taiwaallisen

ja

maallisen akselinsa

ympäri,

eimät kumpikaan

häiritse toisiansa

eitviitta anna epä-soinnullista ääntä. Joka

tnnnollisesti

täyttää

welwollisuutensa maallisissa

toimissaan, woi yhtä tarkasti ja

sa-

malla ajalla täyttää

wclwllisuutensa

taiwaalli-

sissa osioi sa. Hän

woi

snmlla

olla

ahlerll

töis-

sänsä,

palama

hengessä, Palmella Herraa.

(latket.) (Lähetetty.)

Taiwaasen

päin!

Kristityn »nieli on

tniwnnsen

päin. Apos- toli

Paawali

käskee Tit. 2: 13 „odottamaan autuaallista toiwoa". Kristityn elämän pitää oleman niin

asetettuna,

että ei

tässä

maailmas-

sa

elä

sillä

tawalla, kuin jiirjetöin luontokappa- le, jolla on

huolta

ainoasti

»vatsastansa,

»vaan

hänen

tulee toiwoa ja odottaa toista ja parem- paa elämää. Luontokappaleella ei ole tämän e-

liiman perästä mitään odotettnwna tai toiwottn- waa; mutta totinen kristitty taitaa toiwoa, tä- män ajallisen ja häijyn elämû perästä pääse-

misiisi!

ijankaikkiscen katoomattomaan elämään ja

taimnnlliseen

olentoon, jossa nlinomninen ilo,rie-

mu ja nutnus olvnt omana

osanansa.

Senlnn

seen

elämään olemma me

kastetut; siihen

ou

Kristus

werelliinsii

ja

kuolemallansa

meitä lu-

nastanut, ja

siinä tarkoituksessa

on meille Ewan- keliumi annettu. Lapsi

kastettuansa

on

kohta

Py-

hitetty ijankaittiseen elämään, ja

hän

on taiten

itänsä

wierns ja matkamies

tässä

maailmassa, jonka pi'an pitää jättämiin tämän nykyisen ja käymän tulewaiseen, ijankaikkiseru ja aiua

pysy- miiiseen

elämään.

Apostoli

sanoo

ettemme upottaisi

itsiämme

ja meidänmieltämmeajallisiin, järjettömäin lnon- tokappalten

tawalla,

joilla ei

tulewaisen

elämän

toiwoa ole. Lintu haeskelee ainoastaan elatus-

tansa,

ei muistain kuolemaansa, eitä peljäten

het-

mettiä, eitä toiivoen tulcwaistc» elämää; rnwinto Main on

hänen

taiwannsn, aiwan näin on nii-

denkin

ihmisten

laita, jotta eiwät ajattele enem- pää tuin täällä maan päällä

eläätsensit

jaaitaan

tullaksensa.

Tämänlaisten kaste on

turhaan

men-

nyt ja

he

owat Emankelinmia

hukkaan

kuulleet.

Meillä on

Elvnnkeliumissa

annettn lahja, joka ei ole

rahoissa

ja

tawaroissa

eikä

»voimassa

jo.

kunniassa, eikä tämän maailman

ilossa

ja rie-

mussa,

wielä ei pysywäisyydessäkiiän täällämaan päällä, mutta siinä, että meillä ou toiwo, joka

on

saattama

meitä,

sekä

ruumiin että

sielun

puo-

lesta, täydellisesti jn ijankaikkisesti

elämiksi

ja

nutuiksi.

Tätä lahjaa masten olemmameEtvan- telinmilta

kutsutut

ja

sen sanoilla

kastetut. E-

liitiiämme

sentähden

uiin, että aina walmiit oli-

simme

täältä

lähtemään,

odottain autuaallista toiwoa, jonka perään meidän

tulisi

aina pyrkiä.

Tähän kehoittaa

meitä Jumalan taiwaallinen

tutsnmus, lesutsen Kristuksen

kautta.

Halpa palwelia

H.

Dle uskollinen kuolemaan asti!

Eräs pakanallinen ruhtinas tuottieräänä viii- wiiniityköönfä kristityn piispan ja käski hänenkiel-

tämään uskonsa ja uhraamaan epäjumalille. Kun

mies ei tähän taipunut, nsihastui ruhtinas hirmui- sesti. „Ettö tiedä"

kiljui hän

„että sinun

henkesi

on minun käsissäni, ja että minun ei tar-

witse antaa kuin iviitMus sitä sinulta ottaakseni".

„Tosin tiedän"

mastasi piispa makaasti

„et-

tii henkeni ensi silmänräpäyksessä moi tulla poiso-

tetuffi. Kuitenkin sallinet että teen sinulle yhden

kysymyksen. Oli kerran kuningas, jonka palwelia oli joutunut Vihollisen käsiin. Nämät tahtoimat houkutella häntä ilmoittamaan herransa salaisia sotatoimia, mutta eiwät moineet hywällä eikä pa-

halla saada häntä pettämään herraansa ja wilpis-

telemiiiin siinä kuuliaisuudessa, jonka hän oli her- rallensa welkapäii osottamaan. Wihastuneina hä-

nen Vastarinnastansa, riisuimat Viholliset häneltä waatteet ja

lähettiwiit

hänet alasti takasin herran-

sa

luo. Nyt tahdon kysyä sinulta, etkö sinä, jos

olisit ollut tämän herran siassa, olisi tuota uskol-

lista palweliaa hywitellytrunsaimmilta lahjoilla ja

(4)

nntnimilla ja,antanut hänelle parhlliininat Vaatteetl tuin sinulla oli?" „Warmaan olisiu tehnytniin"

mastasi ruhtinas

-

„mutta mitä on tällä kerto-

muksella sinun

kohtalosi

kanssa tekemistä?"

„Kat-

sss" —

mastasi piispa

„minii olen juurisellai-

nen palwelia. Sinä woit nyt riisua päältäni tä-

män maallisen majani; mutta minulla on Herra ja

Vapahtaja, joka, jos minä olen uskollineu loppuun asti ja uskon hänen armolupauksensa, piilee minut omaan wanhursklllttensll pukuun, ja tämä Wapah-

taja on JesusKristus, Jumalan ainoa poika. Luu- letko sinä, että minä, joka tiedän jokaisella uskolli-

sella palmelialla, jonka julmat miholliset riisumat

ja alasti Herransa tykö lähettämät, oleman odotet- tawana paljon ihanammat waatteet, kieltäisin Ju- malani ja Vapahtajani pitentäiikseni tätä kurjaa ja

miheliiiistä

elämää täällä maan päällä?". Täl- rohkialta tunnustukselta liikutettuna sallei ruh-

tinas tämän hurskaan piispan pitää henkensä.

Uskollinen Jumala tahtoo uskollisia sydämiä,

jotka kaikissa elämän haaroissa pysyivät Hänelle uskollisina. Petollisiin ei Hän mielisty. Walwo-

kaumme siis jarukoilkaamme, jakatsokaamme ylös Hänen puoleensa, että Hän meitä

armossansa

Var-

jelisi; sillä joka luulee omin moiminsa taitamansa

pyfywiiinen olla,

hän tulee marmaan petturiksi jk Herransakieltäjäksi. Sentähden

sanoo

p.Henki:

Laittakaa

pelmolla ja wapistuksella, että te au-

t»W tulisitte", ja myös:„lumala on

se,

joka teis-

Vaikuttaa felii tahdon että toimituksen hwäu suosionsa jälleen".

„loka Voittaa,

se

pitää niin malleilla Vaat-

teilla pnctettamlln, ja en minä pyhi hänen nimeän-

elämän kirjasta, ja minä tahdon tunnusta» hä- nen nimensä minun isäni edessä, ja hänen eutelein- sii edeöiii."

Ilm.

k. 3: 5.

Dte eräästä Amerikalaisesta kirjeestä.

"Täällä Filadelfiassa ja lähiseudulla löytyy

"yhteinen saarnamiesten yhdistys juoppouden

hii-

Vittämiseksi"—"yhdistys, joka tahtoo wahingoittaa meidän etujamme ja loukata meidän kansallisia oi- keulsiamme"

niinkuin kapakoitsiat jawiinasaksat

owat rumenneet sitä nimittämään. Paras todis-

tus tämän yhdistyksen moimasta ja waikutuksesta

on

se,

että heti yhdistyksen Vuosikokouksen jälteen

Vllkijiuoma-saksat perustiwat yhtiön "jota tahtoo yhdistetyillä woimilla edistääwiina-tehtailsiainetua

ja walwoa heidän kansallisia oikeuksiansa".

Ajatteleplls jos Suomen papit tekisimät

sa-

moin ja ryyhtyisiwitt yhteiseen

sotaan

juoppoutta

wastaan jusnattaisiwat wäkijuoma-saksat ja knpa-

kottsiat samallaiseen pulaan, kuin täälläkin!, War-

maan Jumala siunaisi sellaisen moimain yhdistyt'

sen

jaloa asiaa marten. Täällä Amerikassa on to-

ki jo päästy niin pitkälle, ett'ei yhtään saarnamies-

tii liiVllitll, jota käyttää Väkijuomia tai jossakin

muussa

suhteessa on cpasiweellincn." Näin pitkälle kirjeestä.

Kun olemme ottaneet ylliiolemat riivit leh-

teemme, niin sillä emme suinkaan ole

tahtoneet

loukata »uaamme armoisaa papiston, joka ylipää-

tänsä on tunnettu sangeu ilmeelliseksi. Olemme

main tahtoneet täten huomauttaa siitä,kuinka

suo-

miva olisi, että Siionienkin papisto yhdistetyillä woimilla ja suuremmalla innolla juopumuksen pa-

hetta kansassa iuastustaisi ja siinä suhteessa rak-

kaudesta kansaa»!, hywäii ja jaloaesimerkkiäantaak-

sensa,

luopuisi pois miikijuomain tarpeettomasta

ehkäpä muutoin kohtuullisestakin

nautiuuosta.

Jos Kristuksen merellä lunastetut sielutomatmeil- le, niinkuin uskollisille paimenille ainakin, kalliit;

jos ajattelemme kuinka kansa meidän kohtuullises-

takin juomisesta pahaa esimerkkiä ottain pahenee, niin eihän ole paljon, jos muutamia muutoin lu-

Vllllisia elämän nautintoja jätämme pois.

Keino

sekin

juoppoutta wastaan.

Eräässä Nuotsiumaan lehdessä luetaan

seu-

raama hauska juttu:

Eräs Amerikalainen maanomistaja oli hywin

"miinaan menewä", niinkuin

sanotaan.

Kerran

kuuli hän lookistansa huudon ja melun ja meni

katsontaan mikä siellä oli. Kuultuansa että ilo oli suurimmallausa ei hän awannut owea, waan sei- sattui ulkopuolelle ja kuuli, kuinka muutamat pie- netneekeri-pojat erinomaisella matkimis-taidollansä huivitttnxtt muita palmelioita näyttämällä miten

isäntä käyttäytyy ollessansa "piisissänsä". Hännäki

omen lasista kuinka pojat hoipertelimat,lankesimat, mäiintelimiit silmiänsä y. m. Tästä näöstä tuli hän niin liikutetuksi että

hänestä

tuliraittiiu mies koko perheensä onneksi ja iloksi. Hän häpesi että hän juoppoutensa kautta oli antanut itsensä

ih-

misten pilkan ja iman esineeksi.

Lauselma.

Muuan muinaisaikllin kristitty sanoi, että nöyryys on ensimäinen, toinen ja kolmas armon tuntomerkki kristityllä.

loenfuuu Kirjapamo-ytztiön kirjapainossa 1881.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tei- dän on oppiminen katsomaan ylös Hänen puoleen- sa, ei ainoastaan niinkuin siihen, joka on teitä synnin rangaistuksesta lunastanut, »vaan myös, joka on teidän

tulttea laitti teidän työnne, että rattaus Juma- laan, että maallisten hunnen halpoina pitäminen, että hengellinen, pyhä, taimaallinen mieliala oivat- kin jotakin suurempaa

taminen ettii hiin itsestään ci woi mitään tehdä ivoittaaksensa Jumalan armoa; mutta hänen ei tarroitse sentähden epäillä, sillä Jumala tahtoo an- taa Pyhän Henkensä

tämään Isänsä tahtoa, että „jokaiiien, joka näkee Pojan ja uskoo Hänen päällensä, pitää ijantaitti-. sen elämän saaman. Oi kuinka siuiri

sillä Hän on itse sanonut tulleensa Vapahtamaan juuri sellaisia kuin sinäkin olet.. Käänny siis Hänen puoleensa, että syntisi

olla siitä walnntettu, ja olla »vapautettu kaikes- ta epäilyksestä ja pclwosta, niin että lakkaamat- ta latsomme eteenpäin, iloisina Vapahtajassam- me, jota on woimamme,

dotonta! Hiin ei tahtonut tnulla sutii puhutta- mankaan; sitä oli hänen mahdoton uskoa. Hiin tahloi asiaa tarkemmin tiednstelln, ja sentähden hän uyt meni Elisen huoneesen. Hän

maailman Wapahtajan, sentähden on hän jättänyt.. itsensä Hänen palweliatsensa. Suokoon Jumala, » sinäkin tukiani, — ei tarnntse muuta kuin laupeut-. että sinäkin, rakas