• Ei tuloksia

Paimen-ääniä Karjalasta N:o 0 1880 · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Paimen-ääniä Karjalasta N:o 0 1880 · DIGI"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

P Karjalasta.

N:o 0. Joensuussa ss p:nä Marraskuuta 1880.

Huoruus,

wiina ja

wiitewä

juoma

hulluksi saattawat. Hos.

4: 11.

tiin tällainen lehti yhteisesti kustantaa ja jokai-

nen

lupasi ottaa osaa lehden toimitukseen. Toi- mittajaksi »valittiin allekirjoittaja. Tällainen

on tämän

lehden synty.

Mitä taas lehden tarkoitukseen tulee, niin mainitsee siitä toisen »vuotinen papistonkokoukses-

sa täällä tehty pöytäkirja seuraamaa: „tämä hen-

gellinen kansantajuinen lehti tulisi sisältämään

johtaman kappaleen jumaluusopilliselta alalta,

kertomuksia seurakuunista ja ulkomaalta, erittäin- kin lähetystoimen alalta". Marsinkin

on

halum-

me tämäu

lehden kautta harjoittaa lähetystointa, nimittäin

n.

k. sisällistä täällä Karjalassa ja mastustaa kansassa mallitfemia paheita, joista erittäiu mainitsemme juopumukseu, haureuden, ki- rouksen, eläinrääkkäyksen, epärehellisyyden y.

m.

Opin riitoja tahdomme — jos suinkin mahdol-

lista — karttaa ja käyttää yhdistetyt heitot woi-

mamme

Jumalan nimessä sotiaksemme julkista mihollistll mastaan. Uutisia hengelliseltä alalta

seurakunnissamme soisimme myös woiwamme

an-

taa ja sentähden kiitollisuudella julkaisemme so-

pimia kirjeitä maaseuduilta.

Jumala, jolta kaikkinainen hywä anto tu- lee, antakoon siunauksensa tällekin valmeliainsa heikolle yritykselle! — N.

I. Laamanen.

Wllst«un»l»inlntoimittaja.

Tilaus-ilmoitus.

Tuleman muoden alusta ilmestyy täällä

Joensuussa hengellinen sanomalehti nimellä „PlN-

men-äänill"

tämän näyttöunmerou

kokoisena ja

näköisenä. Lehti

tulee

ilmestymään kunkin kuu- kaudeu

1:nä

ja

15:sta

päimäua ja seu tilaus-

hinnat

olvat

seuraalvat:

Joensuussa

koko

wuosikerta ....

1 m. 20 p.

kotiin kannettuna 1

50

plioli

wuosikerta

koliin kannettuna

. . . —

1

80

Postikonttuureissll,

koko

wuosikerta .

1

62

puoli

„ . . —

91

kaikkine postimaksuilleen.

Lehteä saadaan

tilata

Joensuun Kirjakaupassa

ja allekirjoitetun tykönä

sekä Joensuun

postikont-

torissa. Joka lehdelle hankkii

5 koko muoden ti- laajaa,

saa

kuudennen

ilmaiseksi.

Tämän

lehden

synnystä ja

tarkoituksesta

mai-

nittakoon

tässä seuraamaa:

Kun Karjalan papisto m.

1879

kesällä ko-

koontui täällä sieluuhoitoou kuulumista asiois>

ta keskustelemaan,

tuli

silloin puheeksi yhtciseu kansllntajniseu sauomalehden hankkiminen, jota puuha yksimielisesti pidettiin sangen tarpeellisena.

Asia

ei

kuitenkaan silloin »vielä tullut lopulliseen päätökseen. Wiime kesäuä oli samallainen

ko-

kous, ja nyt tehtiinkin asiassa

päätös.

Päätet-

(2)

Myrkkyä! Myrkkyä!

Luulisipa ett'eiwät järjelliset ja siwistyneet

ihmiset Valmista ja tunge ihmisille myrkkyä!

Luulisipa, M'eiwät järjelliset ihmiset osta ja juo

myrkkyä! Niili lunlisi, — sitä sopisi järjellisil-

»vaatia — mntta eipä niin ole. Nyt myrk-

kyä satoja tuhansia kannuja keitetään, ja ihmiset sitä lakkiwat niiukuiu

mettä.

Järjettömät luon- tokappaleet eiwät nauti terweydellensä »vahingolli-

sia aineita; koetapas heille tarjota »viinaa ja

rom-

mia, tokkohan juomat? Eipä suinkaan, mutta ihminen, tuo jaloin luoduista kappaleista, elä-

män

Jumalan kuwa, hiin jnopi myrkkyä, miinaa ja rommia — näitä hitaasti syöpiä myrkkymi-

neita — juopi, juopuu, tulee mielettömäksi, sai-

rastaa, sclwenee ja taas uudelleen juopi, juopuu

ja

elää

pahemmin kuin sika! Woi kuiuka sun

tiata! Woi kuiuka kauhia kuitenkin synnin »val- ta ihmisessä on! Islamiini! Olet kai nähnyt

juopuneen: ajattelepas tuota kauhmta näköä:

näet

ihmiseu jolta »viiua tai rommi

ou

Vienyt mielen, järjen ja toimen,

näet

ihmisen, joka ci ole ih-

minen eitä eläin, sillä juopmmt

on

liian alentu- nut Voidaksensa olla lncttn eläintenkään pariin!

Mille tuutuu sinusta tuo uiikö? Eikö kauhistu-

ta; »varmaa»», jos inhimilliset tunteesi eiwät

ole

mielii synnin ja jumalattomuuden kautta tylsy- neet, kadonneet! Siluiiitiiäupäs, mitä »viiua wasi kuttua ! Meuuääupäs esimerkiksi markkinoille: tuol-

la

kulkee

inuuau

mies, katu käy kaidaksi, jalat lyö ristiä, häu huutaa, kiljuu ja kiroo! Tuolla

nä-

kyy kaksi, jotka riitelclvät ja

tappelemat

; tuolla

sai

»uiman punkon

haawan, hän huutaa, poliisi

joutuu wiilim, miehet korjataan »vankilaan, jos-

sa

aamulla

selwittyimsii itkien ja umrehtieu »uai-

keroiwllt ouucttoumuteusa yli! Tuossa ajaa

muu-

au

piiityuyt kauuiilla, siiwolla ja »virkulla hnvoi-

sella, huutaa ja ärjyy ja suomii elukka-raukkaa piiskalla minkä cuimmiiu ennättää! Tnossc» ajaa

muuan hywin laihalla ja huouolla kouitla ja piek- sää tuota onuetouta eläintä, joka kokee rientää minkä uupuneilla »voimillaan suinkin jaksaa! hui

kuiuka kcmhiatc»! Mennäänpäs »viiuapuotiiu. Tääl- lä horjuu joukko »vimmatulta ojeuuelleu »viina-

saksalle yhdellä kädellä markkaa toisella putelia, huutaen rommia, miinaa — perkelettä! Wiiua-

saksa myhäilee tyytywiiisesti ja »vetelee rahoja

laatikkoonsa! Käypäs kapakkaan! Mikä näkö

tääl-

lä?! Joukko euiiuuniu tai »vähemmin hulluja s>

hisee, porisee, kiroo, riitelee, nauraa, rähisee, rais- kaa, huutaa — ja »vieläpä tappeleetm!

Se ou

elämittä — ja mikä kummallisempi ou, siellä myös nähdään „herroja", „siwistyneitä", kaupungista ja maalta samallaifessa touhussa! Waan käydiiiin-

Piis lnyös juomarin kotoa silmäämässä. Täällä

telmiiä mies päissään, öiseltä juomaretkeltä tul- tuaan, kiljuu, törästiiii, tiroo, riitelee, jopa ajaa

»vaimousa ja lapseusa yön selkään, uhaten ja lyö-

den heitä! Woi kurjuutta, »voi Viheliäisyyttä!

Ihmiset niin menettelewät! Waan katsos noi-

ta järjettömiä luontokappaleita! Kuiuka tasaista, hiljaista ja toimellista

ou

heidäu menonsa! Oi

ystiiwiit! Niin »viinan myrkky »vaikuttaa; kuka taitaa luetella kaiken seu

äärettömän

wahingon,

jonka wlikewiit juomat matkaan saattawat,

ilman

liioin mitäkälln wastaawctta hyötyä! Älkää ys-

tiiwiit

olko osalliset tuollaisen turmelukseu Vaikut- tamisessa! Kirotkaa Viinan ja rommin käytän- tö! Huutakaa yhdestä suusta: „myrttl)li, myrk- tyä, helwetin myrttyä, emme osta, emme juo — Jumalan nimessä tahdomme käydä levpymätöu- tii sotaa miinaa wastaan"!

Ia te anuoisat »viinan »valmistajat ja myy- jät! Miukiilainrii

ou

teidän omatmttoune? Kuin-

ka

sallii se teidän tuollaista kurjaa elinkeinoa har-

joittaa? Ajatelkaa löidenne hedelmiä! Elinkei-

nonne

ei tuota maalle hyötyä,

Vaan

turmiota ja kurjuutta; te myrkytätte kansan; suuri osa seu

ivihcliäisyydestii

on

kirjoitettcNva tcidiin tiliinne,

(3)

ja ottaat MaMat siitä, että tilinteko toimestanne ou kerran tulema teille raskaaksi; eipä Herra tur- haan sano: „W°i sinua, joka lähimäiselles pa- net sisälle, sekoitat siihen sinun julmuutesi ja MwUtat hlilltii" (Hab.

2:

15). Kyllähän tie-

dän, etfeimat teidän laatuisenne miehet Juma-

lasta

paljon pidä, mutta luulisipa kuitenkin

teis-

säkin — simistyneitä

k,m

kniteukin olette — siksi

löytymän tawaliistll ihmisyyden tuntoa, jopa kuu»

niantin tuntoa, etfette saattaisi tieten ja tahtoen

olla noin hirmuisen turmion edesnuttajiua! Waan

Jumala paratkoon se

on

yleisesti tunnet-

tu, että

rahan-himo häwittää melkein kaikki hy-

wät

tunteet ihmisestä.

Myrkkyä

on

rommi ja »viina, ystiiwiit,

myrkkyä! Älkää Valmistako, ja siuä Suomen kausalaiuen älä osta, äläkä juo. Kuu tulet »vii- uapuodm ohitse, niin sano: „tuossa

ou

myrkyn

kauppa", kuu

näet

jonkun hnmalaisen niiu sano:

„tuo

on

juonut myrkkyä", kun

näet

»viina-polt- timon, niin sano: „tnossa keitetään helwetin

myrkkyä"!

Olemme waklmtetut,

että

kaikki tunnolliset

sielun paimenet yhtymät kanssamme näihin

wa-

roitussauoihin ja toiwowat

että nämät

sanat sy-

mältii

tunkisilvllt kausau sydämlln, johon Herra

Jumala

antakoon

armollisen apunsa!

Wähäisen martyri-kirkon histo-

riasta.

Jos

joku

tahtoo minun

perässäni tulla,

hän kieltäköön itsensä

ja ottakoon

ristinsä

jn

scnrat-

toon

Minna. (Math. 16: 27). Kun WapahMja oli opetuslapsillensa puhuuut

kärsimisestänsä

ja kuo-

lemastansa,

jollaisesta puheesta

Pietari tyhmässä

kiiwlludessaau sanoi „ar,nahda itseiis; Herra

älköön

sinulle se

tapahtuko! josta

Herra taas hiiutä

kowasti

nuhteli sanoen: „menc

pois

»uinun

lylöäni

saatana:

sinä

olet

minulle

pahennukseksi, ett'cs ymmärrä

niitä

jotta

Jumalan

owctt,

silloin Jesus sanoi

opetuslap-

sillensa

:

Jos

jotu

tahtoo minun

perässäni

tnlla, hän tieltätöon itscusa

ja

ottakoon ristinsä

ja

seuratkoon

miuua.

Me tiedämme Vapahtajamme

kauheain

waiwcsin jll

kärsimisten

jll katkeran kuoleman kuut- M Vaeltaneen tämän maailman läpi

takasin tun- nianwaltakulttallnsa. Tosin

ei

Hänen kiirsimisten- sii f

uiiruus ja katkeruus ole

werrattawa

syntisten

ihmisten kärsimiseen, sillä

koko

ihmissukukunnan

syntikuorma oli

Hänen niskoillansa

ja

Hänen hen-

gellinenkin

kärsimisensä

oli Verraton, joka

saattoi Hänen Getsemancssa merta hikoilemaan, mutta Välttämättömäksi sanoo Hän

myös meille

itsemme kieltämisen

ja ristin

kantamisen,

päästäksemme

Hä-

nen

perästänsä, se

on päästäksemme kunnian Val- takuntaa».

Elämän

kohtalot omat

täällä moninai-

set. Pintapnolin katsoen

näyttämät

toiset onnellisil-

ta,

toiset onnettomilta

ja niitäkin on paljo, jotta ei- mät näytä

onnellisilta,

eimättii

onnettomilta. Mutta

jos

tahdomme miihiiittin

symemmiiltä tuunustella

ihmiselämää,

on jokaisella oma

ristinsä

kannetta-

mana. Ei kukaan Vältä elämiin suruja ja mur-

heita. Jos

kuka ei wielä

tunne

synnin

surua,

ei

tunne

syuniu kuorman

raskautta,

eikä

hänellä

wielä

ole mitään

koettelemuksia,

tekee

hän usein

muutoiu

itse itsensä onnettomaksi. Hän hakee tosin

onnel-

lisuutta, mutta

sydämen tyytywiiisyys ei

tahdo

olla

pysyivisistii,

rauha

pakenee

hänen

polvestansa,

sem-

moisia

elämiin

kohtaloita sattuu,

jotka aina mie- ivitt

hiiucltii

luulotellun

onnellisuuteusa. Toiset

näyttämät taas elämiin komat

kohtalot

syösneen

auttamattomaan onnettomuuteen

täällä maailmas-

sa. Tosin sanoo sananlasku:

„jokainen on oman

onnensa

seppä", maan ei

se

todella niin ole. Luo-

tettawllmpi ou

se sanaulaskn,

jota

sanoo: „luma-

lalla omat onnen ohjat."

Tosin

moi

ihminen

M-

hallansnisin

syöstä

itsensä

onnettomuuteen,

mutta

eimiit

omat

moimat riitä

ulkonaisenkaali

elämän

onueu

saamuttamiseen.

Snurinkin

ahkeruus

ja re-

hellisyys

liähdiiäu usein

oleman nälkään näänty-

mässä,

kun laiskuus ja

simeettömyys

ja epärehel- lisyys nauttii ylöllisesti onnen

hedelmiä. Jos

ku-

ka

tahtoo

tarkoin tuttia kysymystä:

„mitsi Jumala antna

waiwan ja

uastoinkähiuiseu kohdata hurskai- takin",

lukekoon ja miettiköön tarkoin

kertomuksen hurskaasta Jobista.—

Meidän

tulisi

aina tyytymiii- syydellii ja

kiitollisuudella ottaa wastaan kaikki,

mitä

Jumala

suopi. Mutta

sitä

emme opi

oikein,

ennenkuin opimme oikein

itsemme kieltämään,

en-

nenkuin

itsetkiiisyys on

meissä perinpohjin murtu-

(4)

nut

ja todellinen nöyryys päässyt ylpeyden sijaan, l Sitte masta woimme tyytywäisyydellä kantaa ris- tiämme ja

seurata

Wapahtajaa!

Waikka me

kannamme kristityn

nimeä,

ontyytymättömyyskui- tenkin niin

yleinen meissä,

että yhä

tahdomme meisata watttus-mirsiii. Ia

kuu meiltä tyytymiii- syyttii puuttuu, niin mitä

uskaliaisuutta

meillä

silloin

on? Wähäpätöisimmiitkin maailman

seikat

annamme

usein

estää

itseämme tunnustamasta Kristusta,

johon meidän aina pitäisi uskaltaa.

Mitä

omat

nykyajan

kristillisen

maailman ulkonai-

set

maiivllt, mainot ja

kärsimiset Kristuksen

nimen

tähden

ja kuitenkin

usein

hiipeemitt

ihmiset Häntä

tunnustaa! Kristinoppi on

ulkouaisestitin simistii-

nyt maailmaa

sen merran,

ettei kristityissä

maissa

ole

ulkonaisesta

ivaimasta pelkoa,

henkemme

ei tule

kysymykseenkään Kristuksen

nimen

tähden. Mutta

minkälainen on

se

kristillisyys, joka maan

wiihiii-

sen

pilkan ja ylenkatseen

tähden

häpeää

tunnustaa

Kristusta ja puhua

Hänestä!

Kun kristinusko

nyt

on waltion uskona ja

tuottaa

meille

moninaisia elämän-

etuja,niin mielellämme

tahdomme olla, marsinkin

ni-

meltä kristityttä, maan

mitenhän olisi

kristillisyytem- me

kanssa,

jos meidän täytyisi

sentähden kärsiä

mielii

ulkonaista mainoa ja

kärsimistä,

jospa meitä

sen-

tähden

kuolemaau waadtttaisii»! Warmaan mo- nelta puuttuisi uskallusta. Mutta ei niinaina ole

ollnt. Oli muinoin

aika,

jolloin myös

hallitus

ja waltio

ivainosi

kristityttä kaikella

kauheammalla

ta-

walla. Mutta kristityiltä ei puuttunut uskallusta.

He

luottamat lujasti

Kristuksen sanoihin:

„juka

henkensä hutnttall minun tähteni, hän

löytää

se».

(Math.

16: 25).

Kristuksen

syntymisen,

karsimisen

ja kuuleman aikana ja muutamia muosisatoja aina edelleen kuului melkeen toko

silloin tunnettu

maail-

ma

suureen

Roman

maltakuntaan,

jossa tapain turmio oli juuri niinä aikoina päässyt torkeim- malleen.

Romalaisilla

oli oma pakanallinen

us- kontonsa

ja

heidän

12

lakitaulussausa

oli kaikel- lainen mieras uskonto komasti kielletty. Valtiol-

lisista

syistä

saitvllt

kuitenkin

useat

moitetut kan-

sat

pitää oman pakanallisen

uskontonsa,

mutta lsiis- tin-uskolle ei

sallittu sitä

oikeutta. Kun kristin- usko alkoi niin nopeasti lemetii joka paikkaan,

nousi sanomaton kauhu sitä wastaan. Inhoitta-

will

walhettll

lewitettiin kristityistä.

Heitä syytet-

lettiin

esim.

että

he kokouksissaan

tetiwiit julmia

rikoksia,

tenrastimat tapsia,

soimat ihmisten tlhllä

j. n. e.

Ensimäinen

julkinen waino

kristityltä wastaan

tapahtui Nero

keisarin aikana

64

j.

Kr.

Hurjuudessaan sytytti

keisari itse

pääkaupunkinsa palamaan

woidaksensa,

pnettunanäyttelijä-pukuun, lukien

runosiikeitä muinoisen

Trojnn

hänsittiimi- sestä,

linnastaan

ihailla

tuollaista näkyä. Kris- tityttä rumettiin luulemaan syyllisiisi

tuohon

hirmutyöhön. Neron

itsensä

armellaan johta-

neen epäluulon

kristittyihin.

Tästiitos rumettiin

kauheasti

mainoomaau kristityttä.

Heitä

käärittiin

petojen

nahkoihin

ja

heitettiin koirien

raadelta-

mikssi, leuan

alle

asetettiin

paalu, jotta pää nisin pysyisi pystyssä,

sitte sioitettiin heitä

Neron puis-

toihin

ja sytytettiin palamaan. Näin

kauhiam-

malla tawalla kidutettiin

kristityttä.

Näinä aikoi- na

kärsimät

myös apostolit

Paawali

ja

Pietari

martyri-kuoleman. Myöskin muiden Roman

kei- sarien hllllttusaikoiua

mainottiin

hirmuisella

tawalla

kristityttä. Kristittyin waino laajeni pääkaupun- gista myös »nuuanne Roman

alusmaihin.

Erin-

omattain mainottiin kristityttä Markus Aurelion aikana (161-180)

Wiihiissä Aasiassa

ja Gallias-

sa,

nykyisessä

Rllnskanmaassa.

Silloin tuo mai- nio kristinopin opettaja ja puolustaja

lustinus

Martyri mestattiin

Roinassa

166 j. Kr. ja

har-

maapäii piispa Polytarpys romiolla poltettiinWii-

hiissä Aasiassa

Smyrnan kaupungissa. Wielä kau-

heammasti raiwosi

waino

Galliassa

Lyonissa ja

Viennassa.

TamallisM oli että kristityttä pilkat- tiin ja rääkättiin kaduilla. 90 ivuoden

wanha

piispa

Pothinus

kuoli

wankeudessn rääkkäämisestä.

Erästä nuorta naisorjan nimeltä Blaoina, rää- kättiin

kauheammalla

tawalla.

Hän

pantiin kuu- malle rautatnolille ja

heitettiin

petojen

eteen. Hän kärsi

kaikki waiwat

sanomattomalla

kärsimiillisyy-

della aina

lausuen: „minä

olen kristitty, kristityt eiwät tee

mitään

pahaa." Wiimein käärittiin

hän

Verkkoon ja nakattiin pedolle, joka puri

hänen

kuo-

liaksi.

Monta muuta

hirmuista esimerkkiä moisim-

me mainita

muinoisista

kristittyin mainoista. Ol- koon tällä kertaa näistä kylliksi. Ajatelkaamme,

millaisella uskalluksella

ja

luottamuksella

kristityt

muinoin pysyimät

mahmoina

loppuun asti,

saa-

dalsensll

elämän ruunun. Ajatelkaamme omaa kris- tillisyyttämme.

loensnuuKirjapaino-yhtiön kirjapainossa 1880.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

olla siitä walnntettu, ja olla »vapautettu kaikes- ta epäilyksestä ja pclwosta, niin että lakkaamat- ta latsomme eteenpäin, iloisina Vapahtajassam- me, jota on woimamme,

dotonta! Hiin ei tahtonut tnulla sutii puhutta- mankaan; sitä oli hänen mahdoton uskoa. Hiin tahloi asiaa tarkemmin tiednstelln, ja sentähden hän uyt meni Elisen huoneesen. Hän

maailman Wapahtajan, sentähden on hän jättänyt.. itsensä Hänen palweliatsensa. Suokoon Jumala, » sinäkin tukiani, — ei tarnntse muuta kuin laupeut-. että sinäkin, rakas

5. Mutta minä tahdon teille muistuttaa, että te sen kerran tietäisitte, että kosla Herra kansansa. Egyptistä tcmeennä pelastanut oli, hukkasi hän sittc ne, jolta

nan paikkaan, joka heille un Valmistettu, ynnä kaikki ue ihmiset, jotka heidän johdatuksensa alla owat Vaeltaneet.. Tämä on

ihmisellä usein wielä niin paljon ylpeyttä ja itse- rakkautta, että hän rohkenee puhua Herraa mus- taan — (siinäpä juuri synnin hirmuinen symyys huomaa) — mutta toisten

osaan: „lumalau sanasta" tulee, niin esitteli- simme että »virret Jumalan kymmenistä käskyis- tä kokonaan jätettäisiin pois, sentähden etteimiit ensinkään sowcllu

tn on olemassa taittein töidemme ja niistä le- päämisen nitnnn, niin tirkossn kuin mnnilmassa, niin yksinäisyydessä kuin muiden seurassa, niin murheessa kuin ilossa, niin