• Ei tuloksia

Paimen-ääniä Karjalasta N:o 12 1881 · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Paimen-ääniä Karjalasta N:o 12 1881 · DIGI"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

MMNMM Karjalasta.

N:o 12. Joensuussa 55 p:ns Kesäkuuta. 1881.

„ÄlkäB antlllo

laittajalle

sina."

Eph. 4: 27.

(Lähetetty.)

Jumalan sankari.

(Jatkoa lltteen nmnerooi!.)

Ehkä

oli

alakuloisuus Timoteutseu sielussa,

kyynelet

hänen

poissa ja

kahleissa

olemasta opet- tajastansa, estäneet

hänen toimituksensa

ja paina-

neet hauen

syukkä-mielisyyteen, ja nun

muis-

tuttaeu hiiutä

kaikista niistä

toiweista,

joissa

hän Vihittiin toimeensa —

pitkittää

Paawali sen syyn

tähden w.

6—12.

Sen jälestii tulee

hän

jälleen muistutuk-

seensa :

"Terlveellisieu

oppien

esimerkiksi ota sinä

ne,

luin minulta kuulit

uskossa

ja

siinä rakkaudessa

kun on

Kristuksessa lesuksessa.

Säilytä tämä

us-

kottu,

ihaua

hyivyys Pyhän Heugen

kautta,

joka

meissä asuu".

Sitte puhuu

hiin simumennen

niistä

surulli- sista asioista,

joita jo

mainitsimme,

että kaikki käännetyt oliwllt paenneet

hänestä.

"Niili

lvahmista itses sentähden,

poikani,

sii-

armossa,

joka on

Kristuksessa lesuksessa,

ja niitä, kun olet miuulta kuullut monen todistajan

kautta, selitä se

luotettamille

miehille,

jotka myös

omat kelmollisia toisia

opettamaan. Ota

osaa

nu-

nun

kärsimiseeni

uuukum oikea

Kristuksen lesuk-

seu sotamies".

Näin

tahtoo hän herttaisesti

muistuttaa Ti-

moteusta, että lisääutyii

uuraudessa

ja pelkäämät- tä työtä

tehdä

kristillisyydessä, ja että

hän huo- maisi

mitä

hiin

tarkvttaa

lisää Paawali

»vielä:

"muista mitä minä

sauou, sillä Herra

on

antama sinulle

ymmärrystä

kaikessa". Oman kärsimisensä

esimerkillä

muistuttaa

hiiu,

että ewangeliumi run-

saasti

»voi

antaa

Voimaa ja kiirsiivällisyyttii.

"Ajattele

lesusta

Kristusta 2: 7—13.

"Jos

»ue

hänen kalissansa kuolemme,

Niiu »ue myös

hiiuen kanssansa elämme;

Jos

»ne

kanssa kärsimme,

me myös

hänen

kans-

sansa hallitsemme.

loS

me

hauet kiellämme, hän

myös meidät kieltää.

Jos

me olemme

uskottomat, hän

o»»

uskollinen.

Sillä ei

hän

moi

itsiäiin

kieltää."

"Muistuta tämä

heille" —

ja tästä wiirsystii

alkaen luivuu loppuun asti puhuu

hiin taas

»vää-

ristä opettajista, jottteuka keskellä Timoteus työs-

kenteli,

ja joista

hiin

jo

ensimiiisessä

kirjeessään oli Varoittanut

hauta,

ja

nyt

käskee

hän häntä Herran edessä heitä

»vakuuttamaan

etteimätsanankuu-

liain

turmioksi sodi "simoilla",

koska

se

on

ihan

hyödytöntä.

"Ahkeroitse

näyttäytyä

Herralle

koe-

tukseksi, uuhteettomaksi

työntekiiikfi, joka oikein ja- kaa totuudeu

sanaa". Hauen

pitää Välttää

ihmis- ten

hengetöntä kielenpaukutusta,

semmoisten

knin

Hymenens ja

Filetus,

jotka yhä

llsääntyiiviit

ju-

malattomuudessa

ja ivilliopissii, jotka telsimät ylös-

»ousemiseu

yhdeksi ja

samaksi

heugelliseu Vapaut-

tamiseu kanssa

synnin

kuolemasta,

eimiitkii myön- täneet

muuta

ylösnousemista löytyiviiu.

Turha

on

tämä

kuiteutu», sillä Jumalan wahwa perustus

py-

syy sittekin

ja

sitte

on tämä

kaksmkertaiueu

päälle-

kirjoitus:

"Herra tuntee omansa"

ja "jokainen, jo- ka

huutaa Kristuksen

nimeä

a,wukseen,

menköön

pois jumalattomuudesta". Kuitenkaan ei piim kum-

mastella,

että

tämmöisiä

»villioppia

syntyy

niiky-

Viiisessii kirkossa.

Se on

ikininknin sunri huone,

(2)

jossa o»

astioita puusta

ja

sametzta Dii

kullasta!

ivärsy»,

joka ikäänkuin

sattnmalta

on

siihen

tul-

etta

hoplasta, ja niin hywin

kunniattomaan

kili»

kuunkilliseeu tarpeesen. Mitä itfttullakin silloin

on tekeminen,

on,

että pitää

itsensä

laittona

huo-

noista ja kelmottomista astioista ja pyrkiä olla

"astia

kunniaan,

pyhitetty ja hyödyllinen

isiumiil' le, walmis kaikkeen

hywiiän tekoon".

Timoteuksen

pitää

sentähden

"paeta" nuoruuden

halut

ja yh-

dessä

kaikkein niitten

kanssa,

jotka puhtaalla

sy-

dämellä

huutamat Herraa,

nondattaa

Vanhurs- kautta,

uskoa

rakkautta, rohkea,

eikä

hänellä

pidä

olla mitään tekemistä joutawilla,keliuottomilla tiis-

to-kysymyksillä,

jotka ainoastaan synnyttämät rii- toja, sopimattomat

Herran vnlmclialle,

jouka pitää olla

rauhallisen, kärsimällisen

ja laupiaan, jonka tarkoitus pitäisi

olla,

että kaikella

rauhamielisyy-

dellä muistuttaa Vastustajia,

toiwossa

että

Juma- la tahtoo antaa heille

parannusta, että

tulisiwat

totuuden

täydelliseen

tietoon ja

heräisiwiit

mietin-

töön perkeleen paulasta, jouka orjat ennen oiva!

olleet

teleinään

lumalau tahtoa.

Kolmannessa lumussa

pitkittää

hän

puheensa

näistä pahoista opettajista ja

heidän kehittymises-

tään

tulemaisissa

ajoissa. Kolkon

surullisen

kumael-

man

siitä, miksi ihmiset silloin

tulemat itselkäisyydes-

siiiin, ahneudessaan, ylpeydessä,

liittämättömyydes-

sii, armottomuudessa,

petollisuudessa,soaistutJuma- lan

kieltämisessä

ja

inurtumattomissa haluissaan

ja

humeissaan. Hän käskee Timoteuksen

pysymään

kaulana kaikesta tästä ja Varustautua Vastaan-

ottamaan

»vainoa ja olla

Vastakohtana

näillä pet- täjillä ja petetyillä, uskollinen

raamatuille,

jotka woiwat

tehdä hänen ivarmalsi

autuudesta uskon lautta

lesukseen Kristulseeu.

Neljäs

luku sisältää

jälleen

»nuistutuksia

Ti-

moteukselta

olla

uuras

ja kiimas

Kristuksen

työssä.

Mutta

sinä,

ole -4: I—B.

Nämät omatkin

Paawalin Viimeiset sanat.

Lisaksi

on

sitte

personallisia tietoja ja

harras

pyyn-

Tilnoteulselle

että

hän

tulis pian. Sen

jälestä ilinoitnlsia

minne

hänen seuralaisensa omat lähte-

neet.

Tylilys on lähtenyt

Efesoon ollakseen siellä Timoteuksen siassa.

Timoteus olkaan Varoillaan seppä

Alexcmteria

wastaan, joka niin paljon pa-

haa

on »natkaai»

saattanut Paawalille.

Wielä

ter-

ran:tulee

seu "ahkeroitse

jälestä ontulla ennen talmea"

ehkä myöhäistä. "Herra

josKris-

hän

tus olkoon

henkes kanssa.

Armo olkoon teille".

Minä olen

syystä jättänyt

mainitsematta

13

lut.

"Ksslas

tulet,

niin ota

»inkanas

päällys- nuttN, jonka

miuil

jätin

Troassa

Karpuksen luo-

na,

ja kitjat ja

erittäin

paperi-kiiäryt." Mitä ma-

toa

eikö täms »värssy lewitä wainotuu apostolin Viimeisteli

surullisten

päimäin yli! Nä»nät tama-

rat — ehkä kaikki,

mitä Apostoli moi

kutsua

omak-

sensa

täällä

maailmassa —

olimat jääneet Kar- puksen

luo, silloiu

kun

hiin

yhtäkkiä Vangittiin.

Wanli,

joka armottomilta Vartioiltaan

sahataan paikasta

paiklaan, ei ennätä paljo pitää

hnolta

ta-

waroistäan. Mutta

nyt

on apostolilla jälleen ko-

ti,

maikka

se

onkin

Vankihuone

ja

hiin

tuntee, että tämä ou olewatsi

hauen kotinsa

koko

hänen

elon-

ajakseeu. Talwi lähestyy ja talwi

romalaisessa wankihnoneessa,

jota ei milloinkaan

lämmitetä,

on hywin kylmä,

sen tuutee hän kokemuksesta. Hiin haluaa saada takasin

paksuu päällysulitttiusll.

Ehkä

oli

Paawali itse

kutonut

sen kotiseutunsa mustas-

ta Miu Villasta.

Ia

epäilemättä

sillä hän

oli

köyhä mies

net

kerrat oli liipikaStunut

oli

se wanha kumvvaui, Aasian

rajusateissa,joka mo-

tomuiseksi

tullut

romalllisilla maanteillä,

ja

tahra- tuksi suolawedeltä haaksirikossa,

kun koillis-tuulet

vammat

Adrian meren aallot

»vaahtoomaan. Ehkä hän makasi sen

lämpimässä suojassa Frygia» kyl-

missä

ylänkömaissa tuikkiman

tiihtitaiivaan alla,

taikka peitti

sillä haawoitetut, wiirisewät

jäsenensä

!

Filippin

»vankiluolllssa.

Se ei ole

suuresta

ar-

mosta; mntta nyt,

kun

Vanhuus,

Väristen kyl- mästä, istuu kylmässä

luolassa kiivilattialla

Tul- lianlunin

liilnassll

ja talwi-yöt lähestyivät, tulee

hänen mieleensä wanha

päällysnuttu Karpuksen ty- könä ja

hän

pyytää

Timoteuksen tuomaan sen

mu-

kanaan "Tno mnkanas nutun, jonka jätin Troms-

sa

Karpulselle"!

"Ia

kirjat

»nutta

erittäin paperi-

lääryt".

Kirjat,

moniat, mutta wanhat

ystäwät,

siitä

woimme olla makuutetut.

Ehkä hän

oli

os- tanut

ne

ollessaan

oppilaana Gamalielin

koulussa Jerusalemissa,

tai joku rikkaampi oli ne

hänelle

lahjoittanut.

Ia

paperi-kääryt

semmoista

pak-

sua

Nllhkapaperia mitä ue

sisiiltiwiit? Ehkä

oli»

ivat ne

Esaian,

psalmein ja pienten profetain kal- liit

lehdet,

jotka

isä

tai äiti olimat

antaneet hä- nelle,

lahjana

nmmaisina onnellisina

pinwi-

nii, jolloin

hän,

ei ollenkaan

amvistaen,

mitä

hä-

nelle piti tapahtuman, poikana

iloisena leikki

Van-

hassa rakkaassa kodissaan Tarsossa?!

(3)

Kolkot

ja pitkät

owat

piiimät

kolkommat l kysymyksiä ei

mieliltään ole Toimitukselle ainoata»

ja

pitemmät »vielä illat

— romalaisessa maukihuo- neessa,

ja

siitä

tulee oikein sydiimelliueu ilo

wielä

lerrau lukea knillka Tamid ja

Esaia

symissä mur-

heissaan

oppimat, mitä

hiin

oli oppiuut:

kärsimään

ja olemaan

wahwa kärsimisessä.

Ne maimat le- ivittää

mähän

liewitystii,

»vähiin

helpotusta näitten wiimeistei»,

surullisten

vaiiviiiu

kankian,

ivaiivaloi-

sen

elämiin yli.

Ehkä

tuumi

hiin,

että

hen tah- toisi

lahjoittaa ne jiiähywäis lahjaksi

Timotenksel-

le tai

hellälle Lnkalle,

että

heidän uskolliset

sydiim-

mensa muistnisiivat hiiutä,

kun elämiin wirta

jäl-

lee»i Hiljaan juoksee nimettömiin

haudan

yli! Se

olis

samaten

kun

sen lammasnahka

nutuu

kaussa,

jouka erakko Antonius Vuosisatoja myöhemmin tes-

tamenttasi

arkkipiispa

Atanasiukselle — Vähäinen lahja, mutta kaikki,

mitä

hänellä

oli. Mikä köyhä

luettelo pyhän

miehen

taiuaroista! Kaikki ei edes

sadas osa siitä

armosta, mitä kujeilta kujeistaan saapi markkinoilla tai

teaterissa!

Mntta

olisiko hän tahtonut Vaihtaa

nämät Agrippan

hohtoki-

iviin tai Verrattoman

mahtaman keisari

Neron

purppuriiu?

Ei, hän

on ylen tyytyiviiiuen.

Hä-

ueu

sielunsa

on iloinen

Jumalassa. Jos hänellä

ou nuttu, jossa

hän

moi lämmitellä ja kirjat ja paperi kiiiiryt joista

hän

woi lukea ja wirwoitella

itseini»

ja jos euueu kaikkia TimoteuS

tahtoo

tulla

hauen

tykönsä

silloin

on elämä

matanut hänen

ylitsensä

»viimeiset

piiuviin

säteensä

ja pienemmis-

sä asioissa

niinhylvin kuiu

korkeimmissa tahtoo hiin kiitollisuudella

ja

— innollisuudella

odottaa

hä-

nen »viimeisten sydän-meripisarainfa

edeskanta-

mista jilomailhriksi, niiden weren-pisarain, joittenka

ruilslls,

waltawa mirta pitkinä

wuosina

oli Vuo-

tanut

Vapaehtoiseksi

uhriksi Herran

alttarilla

(Fil.

2: 17) (latk.)

Karjalan pappein kokous w. H.BBI.

Niinkuin jo wiimme

numerossa mainitsimme,

päätti Karjalan papisto miimme

kesänä

pidetyssä

kokouksessa

kokoontua tänne

loeusuuhuu ensi Hei-

näkuun 6 p. Viettämään liihetysjuhlaa M keskus- telemaan uskonoppiin ja

sielunhoitoon

kuulumista

kysymyksistä.

Silloin

lausuttiin

myös

se

ajatus,

että

olisi suotawa,

jos kansakoulmwvettajat myös- kin

kokoontuisiivllt samaan aikaan,

että papisto

saisi tilaisuuden keskustelkoon heidänkin kanssa asioista,

jotta kuuluivat yhteiselle työalalle.

Keskusteltawia

kaan

tullut. Vaikka

niiden piti

saapuman

jo ennen 15 p. Toukokuuta. Tuskimpa

lienee armoisalla

papistolla enä »nitään

leskusteltalvaakaan! Osoit-

taapa tuo

seutähden

mitä ikämiutä

todellisen han rastuksen

puutetta! Kuinka käynee,

saa nähdä!

Juhlan

ja

kokouksen

ohjelmasta emme nytkään moi mitään

ilmoittaa,

kun emme

asiauomaiselta

ole

saa-

neet

mitään tietoja.

Jos

kuitenkin

kokouksesta

mitään

tulee,

niin

pyydämme me puolestamme

esittää leslusteltawilsi seuraamat

kysymykset.

Iyiväskyliissä pldettäwiissä kansakoulunopet- tlljciin

kokouksessa keskuSteltawiksi

owat

muutamat

kristillisyyttä

harrastamat kansakouluovettajat esit-

täneet uinuu

muassa seuraamat

kysymykset, joista

toilvoisimme

myös meidän

kokouksessamme

keskus-

teltawan:

1. Miten opettaja

woisi

Vaikuttaa

kolihar- tautta sekä eläwiiii

julnalnn

sanan

Viljelemistä

kaiisassa?

2. Eikö opettajan etupäässä tule nöyrällä, wakawalla ja

hurskaalla

elämällä

osottaida itse

ole-

mansa Jumalan

Vllltakuuuau elämä jäsen?

3. Mitkä paheet yleisimmin opettajissa

esiin-

tymät

Jumalan

ivultatuunau lunuian

haittana,

ja miten ne

olisiwat

poistettawat?

4. Mitä

olisi

kaikkein yhteisesti

tehtiimä rait-

tiuden ja yleisen siiueellisyyde»

edistämiseksi?

Nämät kysymykset

soiuitettakoot meihin

pap-

peihin meidän

kokouksessa

uiinkuiu tansakouluopct- tajat

sowittawat

ue

itseensä heidän kokouksessaan.

5. Mitä papisto ajattelee noista n. l. Viat- tomista

huiveista

korttipelistä,

tanssista

y. m.

s.?

6. Minkä merkityksen papisto

antaa

pyhi- tykselle autuudeu

suhteen?

7. Mitä o» papiston

tehtiimä

että

tuo „hih- hulilaisuudeu"

niinellä

tuunettu

hengellinen liike

tulisi ohjatuksi

oikiaan

suuntaan,

niin että

siinä

löytymii

hywä

ei

tulisi

estetyksi,

mutta

että myös

sen

pahat

puolet aikanansa saataisiin

estymään le-

wiiimästii?

8.

Olisiko

sopimaa, että papisto maalla

mat- kustaisi

kylissä

Illan sanaa kansalle

puhumassa?

Kiwet wirrassa.

„Woi,

moi,

luinla

elämä

kuitenkin

on

ras-

kasta"! ajatteli eräs tyttö

nimeltä

Martha,

kun

(4)

hän

kantaen

maitoruulluausa

kotiin kulti pienen puron yli;

„ei

»nilloinkaan

muuta

kuin työtä, työ- tä,

työtä »vaan

aamusta

iltaan.

Tuolla

ou en-

siksi

äiti-raukkani niin

kihti-taudilta

waiwattuna, ett'ei

hän edes

omin

»voiniinsa

pääse istumaan,

niin että

kaikki

työ ja waiwa on minun niskoilla- ni. Aiivan

tässä

minä tyttö-raukka tulen

hulluksi,

kun en

saa nuttua

yhtiiiiu yötä

lemossa

tuolta pie-

neltä lapselta, joka alinomaa

herää

itkemään,

ja

sen lisäksi tee sitte

työtä piinvät päästään. Mi-

nulla

ei ole yhtään lepopäiwiiä, ja mitä

uuteen hameesen

ja

silkkihuimiin

tulee

niistä ei puhet-

takaan, sillä

inistä

uuhi» rahat

joutaisi, kun

kaikki

menee tuon lapsilauman

maatteisin

ja

ruokaan,

kyl-

lä waan o» elämä raskasta"!

Martha.

Näin

huokaili

Martha

oli

nyt

ennättänyt

kotiinsa

ja tuli

tu-

paan, jossa äiti istui

kalmeaua

ja

huououa

uuuin

edessä,

käärittynä paksuun, lämpimään Vaippaan;

pienin lapsi nukkui kätkyessä

hänen lähellänsii. Hän

oli

alinomaa

kipiii,

mutta hänen lalwatoilta,

tui- lvettuneilta

huuliltansa

ei koskaan kuulunut Vä-

hintäkään

nurkumista tai

»valituksen

ääntä.

„Se

oli

hylvin

lapseni, että jouduitniin pi- an kotiin"

sanoi

äiti

sisälle

tulleelle tyttiirelleeu.

„Niin äitini,

kun en enää

tanvitse

kiertää

tuo- ta

pitkää

mattaa,

»vaan pääsen purou yli

suoraa»

kuvia myöte», jotka

isäntä

on panettanut wirtaau".

Martha

laski

maitmastiausa laattinlle,

ja jat- koi:

„Miuä toimoissn

että

olisi tuollaisia

ylipiinsy-

liiviä myös

murhetteu wirrnssa,

että mitä myöteu

ivoisiu

päästä yli." Äiti

sanoi: „rakas

lapseni,

löytyy mitä ivarmaan, ja moui

olisi hukkunut sii- hen wirtnan,

jos ci

olisi

niitä myöteu käynyt".

„Mipääsykiwiä! Mitä

sanot

rakas äitini"?

kysyi

Martha

hämmästyneenä.

„Löytyy kolme

sellaista tiiueä,

rakas

lapseni.

Ne oivat

»Mmän-hs, tärsiwällislM

ja rukous.

Dm-

miirrykseu amulla woimme me Välttää

monet huo-

let ja

»vaikeudet,

joihiu joudumme

huolettomuuden

ja ajattelemattomuuden

tantta.

'

Kärsiwiillifyydcu

kautta lvoitamme ne

huolet

ja

koetukset,

jotka

Ju-

mala päällemme

lähettää

meitä

wahwistaakseusa

ivastoiu-käymisiä

kärsimään. Ia

jos »virran aal- lot

nousemat

korkiallekin ja

uhkaamat

meitä

hukut-

taa, miu löytää totinen kristitty kuiteukiu niua ja-

lansian rnkonksessa".

NataS luisia!

maeltaissasi maallisen

elämiin

korpimaita täytyy

sinunkin

kulkea

miirhetteu

wir-

ran yli;

hae sinäkin silloin

nämät yliväiisykimet:

yimllärriisMutta »»»uistll hywin,

lärsiwiillisliys

että

ja sinulla

nikgns.pitää kaik-

ki nämät

kolme oleman; — yksi

tai mailtapa

kaksi-

kin eimät

riitä,

maan jäät Varmaan

ylipäiisemät- tii; sentähden

kaikki kolme. Kolmas on

tarpeellisin kaikista; ilman rukouksetta

et ikänään tule ymmär-

tämäiseksi

ja

kärsimiilliseksi.

Rukous tekee

welwol- lisuuden suloiseksi

ja waiman

rakkaaksi.

Rukouk-

sessa sielu

hengittää ulos

;

rukous panee meidät

yhdistykseen lumalau laussa. „Katso hän

rukoi-

lee"

se

ou

eusiniäinen murheellisen

ja särjetyn

sielun

tuntomerkki

sielun

joka tuntien syntiusa ja

rikostensa kauheuden,

on heittäytynyt

Kristuksen

ristin juureen ja

siinä etsii

syntemauteeksi-saamis- ta, ijankaikkista elämää ja

autuutta

ristiin nanli-

tuu

Wapahtajau tyköuii. Aumastaan p.

Henki

moi

opettaa meitä uiiu

rukoilemaan; itsestämme

emme

taida »uitää»

ja omaan

ymmärrykseemme näh-

den

rukoilisimme usein sitä,

jota ei

«lisi

meille hyö- dyllistä,

mutta

päin mastosi»

saugen

Vahingollista.

Mutta

v. Heuki

rukoilee hyiuiiii meidän edestämme meidän

rukoillessamme

ja

saattaa rnkoutsemme Ju-

malan

tahdon mutaiseksi.

Älä

siis

koskaan laimiin- lyö

rukousta;

mitä enempi elät jokapäuuäisessii

kanssakäymisessä Jumalan kanssa, sen

enämpi tu-

let

siuä taitamaksi

ja kyteuemäksi pimeöiuä, ivaitei- ua ja

huolellisina

aitoina kääntämään

itsesi Hänen

tykönsä

luottamuksella

ja lapsellisesti

ja täydel-

lisellä Vakuutuksella siitä

että

Hiiu rukouksesi

tuulee.

Sinä riennät kuolemaa kohti.

On

laskettu

että noiu 1,300 miljoonaa

ih-

mistä

asuu

maan päällä, ja että jokaisen tolnian- ueu

ja neljännen kymmenen Vuoden Välillä

unsi ihmisvolmi syntyy.

Niin muodoin, kuolee

Vähem- mässä

tliiii

40:Ssii Vuodessa

1,300 miljoonaa

ih-

mistä,

ja

siis

kuolee

joka

Vuosi

30 miljoonaa,

jota piiuuii 86,400, jota tunti 3,600, jota minuutti 60, ja jota

sekunti

1

ihminen.

Mikä

sekunti

on olema

sinnn

Viimeinen?

Ps.

90:12.

lonnuin!Kirjapniiio yhtlöll kirjapainossa 1881.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

tämään Isänsä tahtoa, että „jokaiiien, joka näkee Pojan ja uskoo Hänen päällensä, pitää ijantaitti-. sen elämän saaman. Oi kuinka siuiri

sillä Hän on itse sanonut tulleensa Vapahtamaan juuri sellaisia kuin sinäkin olet.. Käänny siis Hänen puoleensa, että syntisi

olla siitä walnntettu, ja olla »vapautettu kaikes- ta epäilyksestä ja pclwosta, niin että lakkaamat- ta latsomme eteenpäin, iloisina Vapahtajassam- me, jota on woimamme,

dotonta! Hiin ei tahtonut tnulla sutii puhutta- mankaan; sitä oli hänen mahdoton uskoa. Hiin tahloi asiaa tarkemmin tiednstelln, ja sentähden hän uyt meni Elisen huoneesen. Hän

maailman Wapahtajan, sentähden on hän jättänyt.. itsensä Hänen palweliatsensa. Suokoon Jumala, » sinäkin tukiani, — ei tarnntse muuta kuin laupeut-. että sinäkin, rakas

5. Mutta minä tahdon teille muistuttaa, että te sen kerran tietäisitte, että kosla Herra kansansa. Egyptistä tcmeennä pelastanut oli, hukkasi hän sittc ne, jolta

nan paikkaan, joka heille un Valmistettu, ynnä kaikki ue ihmiset, jotka heidän johdatuksensa alla owat Vaeltaneet.. Tämä on

ihmisellä usein wielä niin paljon ylpeyttä ja itse- rakkautta, että hän rohkenee puhua Herraa mus- taan — (siinäpä juuri synnin hirmuinen symyys huomaa) — mutta toisten