• Ei tuloksia

Paimen-ääniä Karjalasta N:o 23 1881 · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Paimen-ääniä Karjalasta N:o 23 1881 · DIGI"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

? Karjalasta. <w «» «» i<» ln s t

1881.

N:« 23. Joensuussa R p:ns lonlukuuta.

"Pitällliit

hywä

omatunto."

1

Piet.

3: 16.

Juvan epistola.

(Jatkoa »viime ilumerooll.)

13.

Meren

julmat

aallot,

jotka

heidän oman

hllpiäusll

wahtuwllt,

ctsywäiset

tähdet,

joille pimey- den

kauheus

on

ijankaikkisesti tähdelle pantu.

Näin jatkaa apostoli

kauhistuttawaa

kumaus-

tansa

jumalattomista

ihmisistä

yleensä ja

marsin-

kin noista

weitikkamaisista kansan

wietteliöitztii, jotka joko julkijumalattomalla

menollansa

tai ul-

kokullailemallll jumalisuuden

harrastuksella

pyytä-

mät wetäii

ihmisiä

pois oikiasta uskon elämästä.

Nuo "jumalattomat

owat

kuin

lainehtima ineri,

jonka aallot

heittämät

lokaa ja mutaa" (Es. 57:

20).

Heidän

ajatustapansa ikäänkuin syytää ilmi kaikellaista riettautta,

kirousta, sadatin rikosta, murhaa,

petosta,

haureutta,

elämän koreutta y. m.

s.

Kaikki jumalattomuus

elämässä

on

hedelmää

tuosta epäuskoisesta ajatuskaunasta, joka niinkuin aaltoilema

wesi heittelee ihmisiä

yhdestä paheesta

toiseen.

Muutoin

tahtoo

apostoli

sanalla

„julmat"

merkitä

tuota

petomaista

raiwomieltä,

jolla juma- lattomat myrskyälviit

Jumalan totuutta

wastaan,

janiin

"wahtuwat" esiin,

näkymiin "oman hiipiiin-

sä" s.

o. hitpiälliset

himonsa,

joissa Vaeltamat.

Juuri

tällaisten

ihmisten

sydämestä

tulwaawat

u- los kaikki nuo irstaisnudet, joista

Herra itse Math.

15: 19

mainitsee.

Woi »nila riettauden

lähde

ju-

malattoman

sydän kuitenkin on!

„Etsywäiset tähdet".

Opettajat

»verrataan raamatussa tähtiin.

"Opettajat paistamat niin- kuin taimaan kirkkaus, ja jotka

monta

opettamat

manhurstlluteen,

niinkuin

tähdet

alati ja ijan-

katttisesti."

(Dan. 12: 3). Mutta nuo juma- lattomat

ihmiset

ja myös kiertelemitt

nsillihen- get

owat niinkuin

tähdet,

jotka

owat

horjah-

taneet

pois oikilllta

radaltansa,

ja jonkun ajan paistettuansa

sammumat, hukkumat

maailma»

äärettömään amaruutee». Eksytyksen henget

jotka

itsessänsä owat sula

pimeys

loistamat

ai-

kansa

lainimtnlla »valolla

(ulkokullaisella

jumali- suudella),

Mi

heidän walowerhonansa siweii lihallisuus

ja hekumallijuus, mieläpii

mahtisanana

wllpaus. Tällaista

maloa, —

joka kylläkin

usein

on

sangen wiehitttämiiii —

wilkuttawat niimitt "ek- sywäiset

tähdet",

kimallellen

walhetulina

ja

harha-

liekkeinä,

lviehätellen ihmisiä

puoleensa.

Katsos

kuinka

wiehiittäwiinä

wiinapullo

seisoo

miinapuodin hyllyllä

ja syltti

sen

owen päällä! Mitä nau- tinto tuolla

tanssisalissa —

ja korttipöydässii!

Ia

entäs

sitte

tuolla

tuolla

synkimmän pimey- den

alhaisimmissa seuduissa!

Mutta

woi sitä,

joka näitä eksytyksen

tähtiä seuraa!

Ijankaikkinen "pimey- den

kauheus" kohtaa

nsietteliöitä

ja »vietellyttä!

14.

Niin

on myös

Enot seitsemäs

Adamista

senkaltaisista ennustanut

ja

sanonnt: tatso. Herra

tulee monen

tuhannen

pyhäinsii

kanssa.

Niin »nieluista ja toiivottawaa

kuin

juma- lattomille

olisikin

ett'ei mitään miimmeistä

tuo-

mioa

tulisi,

niin marinaa kuitenkin on, että

se

tu-

lee.

Jo terme

järkikin käsittää, ettei wiiäryys tai- da ijankaikkisesti jäädä

rankaisematta,

mutta

Ju-

malan

sana

ilmoittaa

sen

aiwan mannana

asiana.

Lukemattomat

omat

ne

raamatun

paikat, joissa

Herra

ilmoittaa

miimmeisen

tuomion kerran kaik- kia

ihmisiä tohtaawa».

Lue

esim. Math.

25: 31—

46. Muutoin on tämä

asia

ollut jo maailman a- lusta

ihmisille

ilmoitettu.

Henok — seitsemäs

pat-

riarkka*)

puhuu jo tästä, niinkuin

nähdään

erääs-

"Henotin

kirja"-ni»»ifestä kirjasta, joka on kir- joitettu muistipuheen mukaan noin 100

wuotta

ennen

Kristukse»

syntymää, ja löydettiin wiimme

Vuosisadan

lopulla Abyssiniassa,

Afrikan maaosas- sa.

Tämä ja

seuraama

15»värssyon otetästäkirjasta.

„Herra tulee"

niin syntinen

Herra

tu-

lee kuitenkin, waikk'et söisikään. Ensi terran

tuli

Hän alhaisena,

orjan

muodossa,

köyhänä, pilkan

») Adam, Seth.Enot, Kenan, Mahalcel, lareo jnHe- not. Katso patliarllaluettel», 1M°s.5: I—lB.

(2)

ja hilpiällisen ristinkuolema»

alaiseua — sillä fil-

loin ilmestyi

Hän

syntisten

tähden kärsimällä

Va-

pahtajana,

mutta miimmeiseuä

»äimänä tulee

Hän kunniassansa,

taimaan loistamat sotajoukot kalis-

sansa, sillä silloiu

ilmestyy

Hän kailkimaltiaana,

pyhänä ja

»vanhurskaana Tuomarina.

Nyt on

Hän

maailmalta ylönkatsottu,

mutta silloin saamat

pilkkaajat

tuomionsa, sillä Herra tulee.

15. Tekemään laittein tuomiota, ja raulaise- maan taittill

jumalattomia

heidän seassansa,

taittein

heidän

jnmalllttomain

töittensä tähden,

joilla

he pa- haa tehneet

owat, ja

taittea silii

towaa, tuin

ne

ju-

malattomat

syntiset

häntä wastaan

puhuneet

owat.

Tätä tulee

Herra

tekemään.

Moni,

»noni

loimoisi marmaan,

ettsii

hänen tarmitsisi

käydä

tuo-

mio-istuimen eteen,

mutta

ei auta,

sillä Herra

tu-

lee tekemää»

taittein tuomiota,

joka ainoan

ihmi- sen, sinunkin

tuomioas lukiani.

Hän

tulee raukai-

semaan kaikkia

jumalattomia

heidäu

jumalattomain

töidensä tähden —

kuka

siis

pääsisi

pcttoou,

jospa

kuinkin

halliisi! Ei,

ei, mntta

silloin

ivedetään il-

mi talkki

slllaisimmlltkiu

aatteet ja pimeissä tehdyt työt.

Hirmuinen

näkö-ala

- tun

jumalaton nä-

kee

edessänsä

koko

elämäkertansa,

nekin työt, joita ei liioin kukaan muu ole tietänyt paitsi

hän itse

ja kenties joku rikoskumppani! Monen

suu

puhuu täällä pilkan ja ylönkatseeu sanoja

Her-

raa wastaan

mntta

kaikki ne

silloin esille

»vedetään, kaikista

silloin

päällekannetaan ja uitin

tuomio

langetetaan. Oi syntinen, ivaro

siiis itseäsi!

Tee nopin

parannus,

ettet

sinä suurena Herran

vtiiiviinä joutuisi

auttamattomaan

onnettomuuteen!

16. Nämät

owat napisiat ja Valittajat, o-

main himoinsi»

jälkeen

wacltawaiset;

ja

heidän sunu- sa

puhuu

röukteitä

sanoja, ja

he ihmettclewät ihmi-

siä,

hyödytytseu

tähden.

Jumalattoman»

mielestä eimät

Jumalan

tiet

ja

johdatukset

koskaau ole hymiit. Aina on

heillä

napina ja nurina jumalallisia ja

inhimillistä

lake-

ja ivastaan, jotka omat

heidän irstaisuutensa hait-

tana.

Jumalan maatimiset

ja menetystäpä eimät

heidän mielestänsä

ole oitiat: mitä

Jumala

käs-

kee, sen he

jättämät

tekemättä,

mitä

Jumala

kiel-

tää,

sitä

tekemät, ja kun

Herra

joskus kurittaa ja

mitsaa heitä sairaudella,

köyhyydellä tai muulla on-

nettomuudella, silloin he

tyytymättöminä

huutamat

ja parkumat. Syy

heidäu

tyytymitttömyyteeusä on

se,

että

he tahtomat

Vaeltaa "omain

himoinsa

jälkeen", mastoin

Jumalan tahtoa.

Kuitenkin

es-

tää ja

häiritsee Jumala heitä

monella tawalla

marsinkin sillä

muuttumattomalla

säännöllänsä,

et- tä

pahalla

työllä

omat

pahat

seuraukset. Ia

kun

uyt

seuraukset

tulemat esiin,

silloin

on ilolopussa,

suurin

epittoimo ja tyytymättömyys

kohtaa.

Silloin

tuo

onneton ihmisrautkll

alkaa

Valittamaa,,,

joka Valitus kuitenkin

usein muuttuu kiukkuisaksi

Vi-

haksi

ja

tusktttelemiseksi Jumalaa

wastaan, niin

l että

"suu

alkaa puhua röykkiöitä sanoja".

Onnet-

tomuude»

suurimlnallasllti» ollessa

on syntisellä

ihmisellä usein

wielä niin paljon ylpeyttä ja

itse- rakkautta,

että

hän rohkenee

puhua

Herraa mus- taan — (siinäpä

juuri synnin

hirmuinen symyys huomaa) — mutta

toisten

ihmisten suhteen

nöyr-

tyy hän lisein ihmeteltäiviiän

määrään. Kuiteu- kin ei

se,

ole

todellisia

nöyryyttä

ei,

»vaan

"hän ihmettelee ihmisiä

hyötytyksen

tähden".

Leiman

tarme

pakoittaa

hänet

imarrellen kyyristelemäau

ihmisten edessä — samalla

kun

hän

ylpeille» ko- peilee

Jumalaa

mastaau.

Warsin

hylvin sopii tämä puhe myös

lahko-

jen johtajiin, jotka niinkuiu

tiedetään,

eimät lil- join

muuta tee

kuin puoluettausa imarrelle» ylis- telemät

leiman

tähden,

käyköön totuudellekin ja

ihmisten sieluille

kuinka hymiinsii.

Ia

taitaapa

moni pappikin

ihmisftiosion tähden totuutta

peitellä!

17. Mutta

te,

rattaat

weljet,

mnistataat

nii- tä simoja, kuin

cnnen

meidän

Herran lesuksen Kris- tuksen

apostoleilta

sanottiin :

18. Että ViimcisiM

ojalla tulemat pilkkaa- jat, jotta jumalattomissa

himoissansa

waellaVllt.

Tässä huomauttaa ludas lukioitansa

muis- tamaan, kuinka muutkin

Herran

apostolit omat näistä eksytyksen hengistä puhuneet ja

euunstaneet heidäu

ilmestymisensä

Varsinkin "miimineisellii

a- jalla"

s.

o. yleiseen uuden testamentin ajalla, joka

raamatullisen ilmoituksen

mukaan on

ihmissuku-

lsiinnan nsiimmeinen

aikakausi

täällä maan päällä.

Ia

siltapa näyttääkin, että mitä

lähemmäksi

lop-

pua tullaan,

sitä

eniimmin

.Kristuksen

pilkkaajiail-

mestyy.

Tuo kopeilema ihmisjärki, joka wielä joi- takin aikoja takaperin häpesi ilmiModa ylönkatset-

tansa

Kristusta

kohtaan,

on jo ylpeydessänsä

sii- hen

määrää» paisunut, että

rohkenee

julkisesti op-

pilaitoksissa ja kirjallisuuden alalla

sortaa

ja

hii-

mäistii autuutemme kalleinta perustusta

Kris-

tuksen

jumaluutta ja p. raamatun totuutta. Näin on

marsinkin

ulkomailla

asiau

laita, eikä liene

se

aika enää kaukana, kun anti-kristillinen kirjallisuus alkaa Suomeulsin

kansaan

Mlwailla. On ainakin jo ylsi ja toinen epäkristillinen kirja meidänkin kieleen käännetty.

Jumalattomissa himoissa

eläminen on jo myös

sangen

yleistä ylhäisten ja

alhaisten

paris-

sa.

Kristityt eimät häpeä mieltää

esim. hiittänsä tanssilla

ja korttipelillä, jotka ajanmsitot

sangen huonosti someltumat

yhteen

sen

pyhän ja

makuisen

mielen

kanssa,

joka kristityillä

marsinkin tällaisis-

sa tilaisuuksissa

pitäisi oleman.

19 Nämät owat ue,

jotta

eriseurat

tekemät,

lihalliset,

joilla

ei henkeä ole.

Nuo jumalattomat

ihmiset — samoin

knin

myös jumalisuuden marjossa kuljeksimat

saarunmie-

het

(nuo oikiat nurkkasaarnaajat ja luiNint)

(3)

synnyttämät senrakunnassa eriseuraisuutta,

isisiten- lsin molemmat

omituisella eritamallaan.

Mitä

ensin

molempiin yleiseen tulee, uiin

„he

eroittaivllt

itsensä seurakunnau

ja

siten

omat

sisällisesti, henkensä

ja

mielialansa

puolesta

eriseura —

eroitetnt

seurakunnan sisällisesti!

hengen yhteydestä, ja

sen

kantta myös

tristukscsta,

joka on

seurakunnan

pää. Kuitenkin eimät

he

ainakaan

alussa katkaise ulkonaista

yhteyttä

seurakuntia»

kans-

sa,

mutta ottamat

osaa seuraklmnan

yhteiseen

Ju-

malan palmeliikseen ja käyttämät

sm

armomittikap- paleita. Tällä kannalla omat wielä hengelliset olot Suomessa, maan ulkomailla on antttristillinen ja epäseuraklinuallinen

henki

jo ivarttuunt

siihen

mää-

rään, että ulkonainenkin yhteys

seurakuunan

kans-

sa

on jo

mouessa

paikassa peräti katkaistu, ja toi-

sissa

paikoissa on

katteamaisillaan.

Molempain ajatuskantaa johtaa

itse

verijuu-

ressa „lihallisuus", s.

o.

mallallansa

olema rakkaus ja kiintymys maailmaan ja

sen

epäkristillisiin py-

rinnöihin. He

omat

„luonnolliseu sielunsa hallit-

talvia,

ihan

ilman hengetii,

s.

o.

heitä hallitsee

yl-

isistänsä

lnouuollinen

sielu

jota on kääntynyt tämän näkyväisen maailman puoleeu,

sitä

tajua-

maan, nauttimaan,

ihailemaan"

(Ingman). Ei jär-

jellinen

henkensiikiiän —

joka

sekin

kuitenkin muu- toin ohjaileejohtaa: wounllttomanll

ihmistä

makaayliaiueellisiin

henki sortuneena — saa heitä

ai-

neellisuuteen

majonneen

elimellisen sielun

alla

niinkuin ei

sitä

(henkeä)

olisikaan.

Wielä

»vähem-

män on

heissä Inmalan

p.

Henkeä.

Mitä

taas

erittäin

siihen

eri-tapaan

tnlee,

joka eroittaa jumalattomat!!

eriseuraisuuden

kulku- saarnaajasi,

eriseuraisuudesta,

niinilmestyy

se

pää-

asiallisesti siinä,

että

edelliset

eimät

siinä määrässä

nlkokullllile kuin jälkimäiset. Luikkiat kulkemat raamattu

kaiualossa,

parjaamat

marsinaisia

opetta-

jia, ylisteleroiit

itseänsä, kehumat uskostansa

jap.

Hengestiinsii, kokoomat joukkoa ja

suosioita itsellen- sä —

ja tätä kaikkea tekemät

he

mitä

kiihkeimmän

jumalisuuden marjossa ja muka johdattaakseusa

ih- misiä

autuuden tielle.

Heissä

juuri

„saatana useiu

pukee

itsensä

malteudeu

enkeliksi."

20,

Mutta

te, minun

rakkaani, lakcntakaat itseänne

teidän kaikkein pyhimmän liskonne päälle.

Pyhän Hengen kautta, ja

rukotttaat,

pitäin

teitänne keskenänne Jumalan ratlandcssa.

21. Ia

odottatlmt

meidän Herran lesuksen

Kristnkscn

laupeutta ijnntaittisecn

elämään.

Kaunis tärkeä maroitns kaikille kris- tityille. Kristillisyyden harjoitus on

sielun

raken-

tamista eli parantamista. Synnin kautta on jo-

kaisen ihmisen sielu saastutettu, turmeltu,

kel-

moton

ijankaittiseen

elämään;

kristillisyyden kaut-

') Ingman'»! käännös ja selitys.

"*)

Mteistn

eläimillä ja ihmisillä «n ruumis ja sielu, Niuttllsitäpllitscou

ihmisellä

järjellinenhenki,jotaeieläimelläole.

ta Jumalan

pitää kiimaan

sen

tuleman puhdistetuksi, korjatuksi

kirkastetuksi.

Tämä on

kristilli- —

syyden päätarkoitus. Ei

siis siinä

kyM, ettäs olet

rumeunut

ettäs

uskosi

uskomaan,nojassa maan

eikä

huudat alttuuttasi se

ole

Viisaasti

jatehty

te- hut walmiuuttasi —

ei, maan

„rakenna itseäsi",

sillä marmaan on

kuolemaan

asti

sinussa raken-

tamista". Tämä

sieluu rakentaminen

tapahtuu

he-

ränneen

sielu»

parannuksen ja uskon harjoitukses-

sa,

jonka luouto ja laatu

eteesi tässä tekstissä san-

gen

selmästi

kumlltaau.

'Ensiksi

pitää kaiken parannustyösi pohjana, perusteena ja ohjana oleman sydämesi,.kaiktein pyhin

usko",

eli

toisin sanoen: kristillinen, malheel»

la

sekoittamaton, mahmasti totuuteen perustunnt

jumalisuus. Sielua ei raketa eli paranneta maa- ilman simistyksellii, ei teatereilla j. m.

sellaisilla

jokseenkin

turhamaisilla laitoksilla —

mutta ainoas-

taan

uskon kautta

Kristukseen,

niinkuin

Herra Je-

sus selmästi sanookiu: „ei

kenttään tule

Isäu

tykö,

paitsi minun kauttani". Mutta usko taas ei

saa

olla

tuo

yleiueu maailman

usko,

joka

sallii ihmi-

sen

elää

taikellaisessa turhamaisuudessa

ja

lihalli- sissa menoissa,

maan

sen

pitää olla mitä pyhsiittä

laatua,

niin että

se tammoo

kaikkea, mikä ei ole

selnsin Jumalan sanan mukaista,

jopa

sitäkin,

joka

maan pahalta näyttääkin, ja moi

tehdä

kristillisyy- den epäluulonlllaiseksi.

Sitte

toiseksi

tulee parannuksen harjoituksen tapahtua „p. Hengen

kautta", lakkaamattomassa

ru-

kouksessa

ja

keslsiuiiisessä rakkaudessa.

Niiupian

kuin

ihminen Jumalan

hengeltä herätettynä

asettaa itsensä „kaikein

pyhimmän uskon"

kannalle, samal-

la

ottaa

myös p.

Henki asuutonsa hänessä;

alkaa

neumoillansa, wnroituksillnnfa

ja

Voimallansa

mai- kuttaa. Nämät

Vaikutukset tuutee ihminen

oinas-

satuuuossansll.

Tätä Hengen johdatusta on nyt

ihmisen seuraaminen,

ja

sillom hän

„rakentaa" it-

seänsä

p. Hengen

kautta.

Mutta

tässä

juuri

koh-

taa kauhiat Vastukset.

Herännyt

sielu tuntee

ne

hywin.

Liha

on

liha,

maailma

suuttuu — nyt so-

ta

aitaa. Tässä sodassa

on

rukoukseen

ryhtyminen.

Rukous on

se

käsi, joka

Jumalan

tyköä apua ja woimaa kantaa.

Jesus tiesi rukouksen

hyödyn ja

tarpeellisuuden,

sentähden Hän sanoikin: „Aina

tulee

rutoilla,

eikä wäsyii".

Saugeu työdyllistii on myös

tässä sodassa,

että kristityt liittymät toi-

siinsa

sydämen

llivonllisella.

Vilpittömällä ja

tees- kentelemättömällä

rakkaudella.

Tässä suhteessa

on-

kin

suuri

mitä nykyajan kristillisyydessä. Keski- näinen liittyminen on niin

suuresta

hyödystä, että

lahkolaiö-joukolkin

omat sen

ymmärtäneet, ja käyt- tämät

sitä

yksipuolisten pynsittöjensä palmeliana ja

harrastustensa kauuistuksena.

Siis kristityt

tätä

asiaa Visusti

ajatelkaamme ja wika korjat- taamme!

Kolmanneksi

kuuluu oikiaan parannukseen

(4)

Kristuksen

laupeuden odotus ijanknikkiseen elämää».

Kristityn on aina

muistaminen,

että

hänen autuu- tensa

perustus ei ole

hänessä itsessänsä, mutta Kristuksen

laupeudessa.

Armo

o» autuuden symin perustus, eikä mikään työ meidän puoleltamme.

Tosin

emme töittä

taida nutuiksi tulla,

nimit-

täin niittä töittä, jotka oittaan kääntymiseen kuu-

lumat,

niinkuin

rukous, walwominen, synnistä

luo- puminen y. m.

s., mutta

eimät nämät työt

ansaitse autuutta — siihen

omattowin

kelwottomia —

mut-

ta

ne

owat

armontöitä, joitap.

Henki Jumala»

armosta

meissä maikuttaa. -

Myös ou kristityn

mittstaniiuen,

että

hän

on muukalainen täällä maan- päällä, jonkatähden

hänen

on odottaminen Kristuk-

sen

laupeuutM ijankaittiseen elämään, Taimas on

hänen kotonsa, sinne

on

hänen

rientäminen.

22. Ia

pitäläiit

se croitns,

että

te

muntamia

armahtaisitte.

23.

Mutta muutamia

pclwolla

autuaaksi

teki-

sitte,

ja

temmattant heitä

ulos

tulesta,

ja

wihatkaat sitä lihalta saastutettua hametta.

Kuitenkin löytyy

noissa

jumalattomissa

ih- misissä — samoin

kuin myös

lahkolaisissa

monta,

joilla on

rehellinen

sydän. Näistä ei

saa

kristitty

olla toiivotonna, maikkapa näkeekin

heidän

eksytyk-

sen

teillä

harhaileman.

Näistä omat muutamat

sellaisia,

että kristityn on

heitä kohteleminen

mitä

Hellimmällä

lempeydellä (esim.

heränneet

symiille

»vajonneet juomarit),

toisia

taas on

kohteleminen

ankaralla

nuhteella

(esiin,

sellaisia,

joilla kyllä

olisi

kyky parempaan, mutta omat ylpeydessään

huolet-

tomat). Tällaista meuettelemistii apostoli tarkoit- taa kun

hän sanoo:

"että te muutamia

armahtai- sitte,

muutamia pclwolla

autuaaksi tekisitte.

Tällai-

sen

menettelyn kautta tulee moni jumalaton ikään- kuin ketale poistemmatutsi ijantaiktisen tulen »vaa- rasta

toisinaan

»vasta

tuolinmuoteellansa.

Täs-

säpä

siis

kristitylle hengellisen pappeuden toi- mimista!

Mutta

samalla

kuu koetatte syntistä pelastaa, niin

"wihatkaat sitä lihalta saastutettua hametta",

johon

hän

on puettuna. Tämä o» mannaankin tumaunollinen puheenparsi, jolla apostoli

tahtoo

meitä

maroittaa,

ettemme, jumalattoman pelastus-

ta hakiessamme, saastuttaisi itseämme osaa

ot-

tamalla

hänen

synnillisiin

menoihinsa. Hame merkitsee siis tässä ihmisen

elämän

laatua,

käy-

töstä, ja

siis "lihalta saastutettu hame" merkitsee

synnillistä, epäkristillistä elämäkertaa. Syntistä tnlee meidän

rakastaa, mutta

syntiä

mihata. —

Tarpeen on

siis,

että kristitty

missillä,

pyhällä y-

lenkatfeella

eroittaa

itsensä

niistä

seuroista,

olipa

ne

häitä, tanssiaisia

t. »n.

s.

joissa maailman epä- kristillinen

henki hallitsee. Joka niissä

wiipyy,

hän

menee komin

lähelle tuota lihalla saastutettua

hametta",

ja tulee warmaan eniimpi tai wiihempi

saastutetuksi.

24.

Mntta hänelle,

jota

tcidB»l

woi

wiasi.l

waljclla, ja

asettaa nuhtcrtoinua kunniansa

knöwsin

etceu

rienmlla.

25. Aiuoallc wiisaalle Jumalalle, meidän Va-

pahtajallemme,

ottoon lunnia,

ja majesteetti, jn

wlltti,

ja

woima,

nyt ja

lailessa ijautaittisnndessa!

Amen.

Häiden wietosta.

Surkeaa ou

nähdä sitä

kemytmielistii tapaa, jolla

häitä

yleensä mietetiiiin.

Wihkimineu

on

py-

toimitus, niinkuin muutkin

kirkolliset toimitukset,

ja

sentähden

ou

se

peräti sopimatonta ja epäkris-

tillistä,

että

siihen

yhdistetään mitä kemytmielisin maailman meno. Amiolsiitto on yksi

ihmiselämän

tärkeimpiä askeleita

sen

jokainen helposti ym- märtää

ja

sentähden luulisi ihmisten siihen

ryh-

tyessänsii

pysähtymän wakawllmpiin ajatuksiin. Mut-

ta sitä

ei ajatella.

Tosin

aljetaan aivioeliimä py-

hällä toimituksella,

ja

Jumalalta

kaikkiwaltiaalta

siuuausta

anotaan,mutta

samassll silmänräpäykses-

sä »vihkimisen

lopetettua kilwau riennetään juma- lattomaan menoon

morsiuspari

etunenässä.

Py-

hä mukaisuus

katoo

ja

sen siaan

ilmestyy ka- pakka elämä: yhdet pelaamat,

toiset

kilistelemitt la-

sia,

wielä

toiset turhia

jaarittelemat, ja

osa riehnu tanssissa —

ikäänkuin mielipuolet. Tätä menoa jatketaan yö

ja kun hywin ollaan

iloissaan —

wielä toinenkin.

Oi

milloin,

milloin opitaan ymmärtämään, ett'ei tuollainen meno ole

Ilimalalle

kelmollineu?

Ei

Jesus

taida

sellaisissa häissä

olla, ja kun ei

Hän siellä ole,

ei

siellä

myös ole

siunaustakaan,

ja koko mihkimystoimi jää

asiaksi,

jota ainoastaan la-

ivan mllvksi-harjoitetaan. Näin

asiain ollen,

ei

kumma

olekaan,

että niin paljon onnettomia amio- pareja löytyy, jotka

olisiwat

yhtä

halulliset

toinen

toisestansa

aroomaan kuiu

ansionsa ensi

päiwiuii

siihen

yhtymään olimat.

Kaikista

kristillisin tapa

on mieltää

häät edel-M

puolenpäiwän, ilman juomitta, ilman kort

ynnä muutta epänmeellisyydettä. Näil'-?,.,.

wat häät

todellakin

sellaiset

kuin niiden tulee olla

ja

siunaus siitä olisi suuri kansallemme. Jos-

pa niin

olisi!

M

Joensuun Kirjapaino.yhtion lirjapainoss, 1881.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

tämään Isänsä tahtoa, että „jokaiiien, joka näkee Pojan ja uskoo Hänen päällensä, pitää ijantaitti-. sen elämän saaman. Oi kuinka siuiri

sillä Hän on itse sanonut tulleensa Vapahtamaan juuri sellaisia kuin sinäkin olet.. Käänny siis Hänen puoleensa, että syntisi

olla siitä walnntettu, ja olla »vapautettu kaikes- ta epäilyksestä ja pclwosta, niin että lakkaamat- ta latsomme eteenpäin, iloisina Vapahtajassam- me, jota on woimamme,

dotonta! Hiin ei tahtonut tnulla sutii puhutta- mankaan; sitä oli hänen mahdoton uskoa. Hiin tahloi asiaa tarkemmin tiednstelln, ja sentähden hän uyt meni Elisen huoneesen. Hän

maailman Wapahtajan, sentähden on hän jättänyt.. itsensä Hänen palweliatsensa. Suokoon Jumala, » sinäkin tukiani, — ei tarnntse muuta kuin laupeut-. että sinäkin, rakas

5. Mutta minä tahdon teille muistuttaa, että te sen kerran tietäisitte, että kosla Herra kansansa. Egyptistä tcmeennä pelastanut oli, hukkasi hän sittc ne, jolta

nan paikkaan, joka heille un Valmistettu, ynnä kaikki ue ihmiset, jotka heidän johdatuksensa alla owat Vaeltaneet.. Tämä on

osaan: „lumalau sanasta&#34; tulee, niin esitteli- simme että »virret Jumalan kymmenistä käskyis- tä kokonaan jätettäisiin pois, sentähden etteimiit ensinkään sowcllu