• Ei tuloksia

Yksi Carpelan Bahtinilla, ravistettuna ei sekoitettuna näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Yksi Carpelan Bahtinilla, ravistettuna ei sekoitettuna näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

ESITTELYT KULTTUURINTUTKIMUS 38 (2021): 1

56

kuten kaaosteoreetikot voivat vahvistaa, se se vasta on liikettä, elämää, eilen, tänään, huomenna.

Antti-Ville Kärjä

Kirjoittaja on kulttuurisen musiikintutki- muksen professori Taideyliopiston Sibelius- Akatemiassa pohdiskellen syntyjä syviä.

• • •

Yksi Carpelan Bahtinilla, ravistettuna ei

sekoitettuna

Voicing Bo Carpelan: Urwind’s Dialogic Possibilities. Toim. Brian Kennedy. Nyky- kulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja 126, 2020. 206 s.

Kirjallisuustieteellisesti on äkkiseltään vaikea kuvitella yhdistettäväksi kiehto- vampaa parivaljakkoa kuin Bo Carpelan ja Mihail Bahtin. Yhtäältä ensin mainit- tu, kahteen otteeseen Finlandia-palkin- nolla laakeroitu kirjailijasuuruutemme jätti jälkeensä haasteellisen, Nobel-ta- soisen runo- ja proosatuotannon, jonka tulkitsemiseen tarvitaan tutkimuksen terävintä kärkeä. Toisaalta toinen osa- puoli on Venäjän lahja globaalille akatee- miselle maailmalle ja kummitellut vuosi- kymmeniä yhtenä ylittämättömistä ajat-

telijoista, jonka teoretisointeja sovelle- taan vaihtelevalla menestyksellä mitä moninaisimpiin materiaaleihin ja ajatus- kulkuihin. Carpelanin ja Bahtinin tutki- muksellinen kohtaaminen on kuitenkin mitä ilmeisemmin ollut vain ajan kysy- mys – ja nyt tämä aika on koittanut Voi- cing Bo Carpelan -tutkimusantologias- sa. Siinä Carpelanin Urwind-romaania (1993, suom. Alkutuuli) luetaan kahdek- san tutkijan voimin bahtinilaisessa vii- tekehyksessä. Asetelmassa on ansionsa – ja haasteensa.

Carpelan-tutkimuksessa ensimmäi- sen laajan englanninkielisen ja kansain- väliselle lukijakunnalle suunnatun artik- kelikokoelman lähtökohta on kesällä 2005 Jyväskylässä järjestetyssä kansain- välisessä Bahtin-konferenssissa. Tuolloin neljä tutkijaa kohtasivat esitelmöidessään samassa paneelissa Carpelanin Urwin- dista eri näkökulmista Bahtinin teori- oiden kontekstissa. Vuosien saatossa tä- män pohjalta ja muutaman lisäkirjoitta- jan vahvistamana on kehkeytynyt Brian Kennedyn toimittama ja Nykykulttuu- rin tutkimuskeskuksen julkaisema tutki- musantologia, joka pitää sisällään seitse- män tutkimusartikkelia. Niitä kehystä- vät Kennedyn johdanto sekä Bahtin-tun- tija Peter Hitchcockin jälkisanat. Mo- lemmissa painotetaan Carpelanin mo- dernismiyhteyttä sekä merkitystä ja tun- nettuutta kansainvälisenä kirjailijana.

Artikkeleissa Urwind osoitetaan ro- maaniksi, jonka tulkintaa monet Bahtinin käsitteistä voivat syventää ja rikastuttaa.

Samalla Carpelanin kompleksinen ja modernistinen päiväkirjamuotoon kir- joitettu proosa haastaa Bahtinin näke- myksiä. Useampaankin kertaan painote- taan, ettei Bahtin tutkinut tai edes hyvin tuntenut tämänkaltaisia modernistisia romaaneja. Modernismin poetiikka ja esimerkiksi Carpelanin lyyrinen kielen- käyttö romaanissaan eivät aina istu yksiin Bahtinin rehevän dialogismin ja moniää- nisyyden kanssa. Tässä mielessä teos on kaksisuuntainen: Bahtinin teorioiden avulla kysytään Urwindia koskevia ky- symyksiä, ja Urwindin erityisyydet suun- nataan kysymyksinä Bahtinin teorioille.

Teoksessa painotetaan Urwindin erityislaatuisuutta. Lähtökohtana on useamminkin maininta siitä, kuinka haasteellinen, jopa usein lukijalta kesken jäävä luettava Carpelanin romaani saat- taa olla. Kokoelman aloittavassa Stephen Sourisin artikkelissa väitetään, että bah- tinilaiset näkökulmat heteroglossia, kro- notooppi, dialogismi ja karnevaali muut- tavat lukukokemuksen vähemmän tur- hauttavaksi, koska niiden avulla romaani voidaan tulkita Daniel Urwindin keski- iän kriisin voittamiseksi. Myös Brian Kennedyn artikkelin analyysi keskittyy samaan teemaan hänen analysoidessaan keski-ikäisyyden kronotooppisuutta ja

(2)

ESITTELYT KULTTUURINTUTKIMUS 38 (2021): 1

57

Daniel Urwindin hahmon intertekstuaa- lisia yhteyksiä muun muassa Virginia Woolfin Mrs. Dalloway -romaanin Septimus Warren Smithiin ja American Beauty -elokuvan Lester Burnhamiin.

Antologian tekeillä olon aikana edes- menneen Roger Holmströmin katkelma- artikkeli sekä Catherine Maloneyn ar- tikkeli soveltavat edellisten tapaan Bah- tinin teorioita Urwindiin avaten siihen kiinnostavia tulkinnallisia näkymiä.

Erkki Vainikkalan, Pauli Tapani Karjalaisen ja Nanny Jolman tekstit maustavat kokonaisuuden hieman muis- ta eroavilla lähtökohdilla ja tavoitteilla.

Vainikkala käy artikkelissaan läpi sitä, kuinka Urwind on bahtinilaisittain raja- tapaus. Bahtinin käsitteet ja näkökul- mat asetetaan dialogiin modernismin poetiikkaa edustavan kohderomaanin kanssa. Sen sijaan, että innostuttaisiin ja inspiroiduttaisiin mahdollisuuksis- ta ja näkymistä, joita Bahtin Urwindille tarjoaa, artikkelia leimaa kriittisyys ja älyllinen rehellisyys. Vainikkala ei mi- tä ilmeisimmin ole vakuuttunut siitä, et- tä kaksi kontekstia – Bahtinin historial- lisessa katsannossa Dostojevskiin päät- tyvä teoreettinen tuotanto ja Carpelanin myöhäinen modernismi – olisivat ongel- mitta sovitettavissa yhteen. Tästä syntyy

”ristiveto”, jota artikkelissa tarkastellaan osoittamalla, että Urwindia kyllä voi(si) tulkita Bahtinin käsittein mutta kyseen-

alaistaen ja rajatapauksena.

Paikka ja aika ovat Karjalaisen ja Jol- man artikkelien aiheet. Karjalainen tuo Urwindiin humanistisen maantieteen näkökulman paikan monitasoisuuden analyysissa, joka on löyhästi yhdistetty Bahtinin kronotooppiin. Päähenkilö Danielin kriisikokemuksesta selviämi- nen, se kuinka hän ”löytää tiensä” tulki- taan kartoittamalla romaanin esittämiä ja käsittelemiä ympäristöjä mimeetti- sen, hermeneuttisen ja tekstuaalisen nä- kökulman kautta. Omaksi suosikikseni kokoelmassa noussut Nanny Jolman ar- tikkeli mainitsee Bahtinin vain kerran, ymmärtääkseni silloinkin lähinnä näön vuoksi. Tämä ei ole olennaista, koska tutkimusaihe, ajan kokemus Urwindissa ja myöhemmässä Bergissä (2005, suom.

Kesän varjot) perustelee hyvin artikke- lin aseman osana teosta. Ajallisuus ja ajan kokemus ovat käsittääkseni koh- deromaani(e)n se aihe ja tematiikka, jotka ansaitsisivat nykyistä huomatta- vasti laajemman tutkimuksellisen huo- mion – niin monitasoista ja monipolvis- ta nimenomaan niiden käsittely Carpe- lanilla on. Teoreettisesti Jolma pohjaa Dorrit Cohniin ja Monika Fludernikiin, ja epäilemättä Bahtinin laajempi käsitte- ly ei olisi – toisin kuin esimerkiksi artik- kelissa mainitsematta jäävä Paul Ricoeu- rin ajattelu – antanut aiheelle juuri mi- tään uutta.

Ainakin niille tutkimusten lukijoil- le, joita Carpelan ja/tai Bahtin kiinnos- tavat, Voicing Bo Carpelan on tutustumi- sen arvoinen ja antoisa teos. Se on hyvin toimitettu kokonaisuus, joskaan se ei ole täysin välttynyt epätasaisuudelta ja tois- toilta, joita vastaavanlaisissa antologiois- sa väistämättä yleensä tapaa. On mainio- ta, että tähän saakka jo mukavasti eng- lanninnettu ja kansainvälisesti tunnet- tu Carpelanin tuotanto on saanut täl- laisen vahvan avauksen englanninkieli- sessä tutkimusympäristössä (vaikka sit- ten suomalaissarjassa julkaistussa anto- logiassa). Tehdyn työn myötä Urwindin tulkinnat täydentyvät runsaslukuisesti ja Bahtinin jatkuva ajankohtaisuus tulee taas kerran todennettua. Tämän teoksen parasta antia eivät nähdäkseni kuiten- kaan ole Urwindin bahtinilaiset tulkin- nat. Parasta on, että kokoelma osoittaa, kuinka ihanteellisen haasteellinen tul- kittava Bo Carpelanin Urwind – ja Car- pelanin tuotanto muutenkin – meille kirjallisuudentutkijoille on ja tulee ole- maan.

Mika Hallila

Kirjoittaja on suomalainen kirjallisuuden- tutkija. Tällä hetkellä hän työskentelee yli- opistotutkijana Jyväskylän yliopistossa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Samassa rapor- tissa analysoitu haastatteluaineisto osoittaa, että moni yliopistotyöntekijä kokee kansainvälisen liik- kumisen hyödyt epävarmoiksi eikä yleinen suhtau-

Kirjoituksensa lopussa Tammisalo ylistää evoluu- tiopsykologian monitieteisyyden erinomaisuutta kertomalla, kuinka jo alan oppikirjoissa kerro- taan, että kaikissa

aikuiskasvatuksen päätoimittajat 2019– ulpukka Isopahkala-Bouret 2010–2018 Heikki Silvennoinen 2007–2009 Petri Salo.. 2001–2006 Anja Heikkinen 1998–2000 Reijo

Lähtökohtana on ollut tutkia kyseis- tä ilmiötä eri näkökulmista: miten työntekijät itse kokevat oppimisen, millaiset ovat yksilön lähtö- kohdat työssä oppimiselle

Ennen Voicing Bo Carpelan -kokoelman ilmestymistä englanninkielistä tutkimusta Carpelanin tuotannosta on kuitenkin ollut vähänlaisesti saatavilla, ainoastaan yksittäisiä

Ylikirjastonhoitaja Oili Kokkosen kirjoitus täy- dentää dokumentoimattoman tiedon osalta kiinnostavasti ja relevantisti kirjastotieteen ja informatiikan syntytapahtumia.

ka olette olleet myötävaikuttamassa siihen että Kimingin Nuorisoseura on ja toimii omassa talossaan ja että se on vuosien saatossa säilyttänyt ole­.. massa

joitti uuden talonsa Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisosastolle. Suurelle talolle on vuosien saatossa ollut monenlaista käyttöä. Yksi sen