• Ei tuloksia

Paimen-ääniä Karjalasta N:o 5 1881 · DIGI

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Paimen-ääniä Karjalasta N:o 5 1881 · DIGI"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

? Karialasta. Karjalasta.

N:o 5. Joensuussa 1 p:nä Maaliskuuta. 1881.

~ Maailma

latoo ja

hänen himonsa, mutta

joka tekee

Jumalan tahdon, se pysyy

ijautaittisesti."

t loh.

2: 18.

Mietteitä n. t. wiattomista humeista.

Maailmassa harjoitetaan monellaisia huwi-

tuksia — niinkuin luonnollista onkin, sillä ih- miselle

on

setä tarpeellista

että

lnmallistll hutvit- taa itseänsä. Tässä asiassa ollaan laitin yksi- mieliset. Mutta tun

tulee

kysymys humitusten

laadusta tai siitä, niillä tawalla

on

ihmisten it-

siänsä hnwittcleminen, »uin siinä suhteessa

ollaan

sangen erimieliset; huiveja löytyy, joita yhdet puolustamat, mutta toiset »vastustamat. Tällai- sia

olvat

esim. tanssi, korttipeli, teateri, piljanr- di —

nämät

Marsinkin, ja

näinät

owat juuri

uoitn

niin kutsutuita „wiattomia" huweja. Jo- kainen ymmärtää,

että

maalliselta kannalta asiaa katsoen näissä humituksissa ei woi olla mitään ritotsellista, ei mitään häpiällistii, eitä

myös

y- leensä mitään »vaarallista, jos niitä ainoastaan

kohtuullisesti tosi,

että

moni 'viljellään.

on

tanssinut itselleen aikaisen —

maikkapa

kyllä onkin

haudan moni

ou

korttipelin kautta sortuuut

ri-

kosten ja häviän alle, moni esim. lututyötä har-

joittama

on

piljaardin ääressä kuluttanut tallis- ta aikaansa, ja niin aina muutaman tuhannen

markkaa

tarpeettomasti

»velkaantunut tai köyhty- nyt j.

n.

e., mutta

nämät

tietysti owat pidcttä-

»vcit

mämmin satunnaisina poitteus-tapantsina.

Näin näkyy asia niille, jotta näitä asioita ai-

noastaan maailmallisen simistytsen kannalta kat- selemat, eitä siis ihme olekaan,

että

ne, joilla ei ole sen symempiiä ja jalompaa simistysti» kuin tuo maallinen simistys, tämänkaltaisia huweja ankarasti

puolustamat

ja ahkerasti harjoittamat;

ei tumma,

että

suurin jontto siwistyneitii ja si-

wistymättömiii arpajaisia y.

m.

s. pitäisfään

tanssimat; ei tumma,

että

häissä tanssitaan ja

pelataan korttia; se maan

on

kumma, ett'eiwät

tanssi esim. hnutnjnisissn jn ristiäisissä!

Mutta löytyy myös toinen kanta, jolta näi-

huweja jokaisen järjellisen ihmisen

on

katse-

leminen, ja se

on

raamatullinen lauta. Tältä kannalta asiaa katsoen, täytyy jokaisen, joka myös

elämän

korteimpia kysymyksiä harrastaa ja tah-

too tuolcmattomasta sielustansa huolta pitää, saa-

da itsellensä selwii ja warma wastaus tähän ty-

symytseeu: mille lannalle on oitilll, lristityn

ll-

settuminen tanssin ja muiden n. l. miattomain humien suhteen? Mitä tarkemmalle jotu aset-

taa itsensä kristillisyydessänsä, sitä Mälttämättö.

mammaksi tulee hänelle

tämän

kysymyksen selwille

saaminen, maittapa muutoin olisit»'»» sellainen, jo-

ta ei tostacm

ole

näitä huweja harjoittanut, eitä koskaan tahdo niitä harjoittaa. Tämän kysymyk-

sen selwille saamisesta, riippnu nimittäin kysy- mys siitäkin mihin suhteesen kristityn

on

aset-

tuminen niiden ihmisten suhteen, jotka näitä hu-

weja puolustamat ja harjoittamat, — ja

mä on

sangen tärkeä nsia sielulle.

Kun siis asiaa raamatun kannalta katse-

lenune

niin

on

meidän aluksi ilmituotawa se ma-

kuutuksemme,

että nuo n.

k. »viattomat huwit

eimät itsessään ole mikään synti; sillä jos oli- siwat synti; niin warmaan olisi raamatussa mui-

den

muassa esim. tämäkin „kn'sty": „ei sinun pi-

tanssiman", niinkuin siellä esimerkiksi sa-

notuan: „ei sinnn pidä huorin tekemän". War-

(2)

liman

olisiwat cnsimiiiset kristityt

tiiman

hmvin

periiti hyljäuueet, mutta niin ciwiit tehneet,

wanu

päiumastoiu harjoittiwnt sitä yhteydessä jnmn- laupalweluksei! taussa, uiiutuiii jo

uäemme Van-

han Testamentin aikana Mpahtuueeu. Samalla taivalla

on

myös teatcria pidetty yhteydessä ju- malisten harjoitusteu kanssa. Samom

ou

»nyös

helppo

ymmärtää,

ettei torttipelikiiäu ja piljanrdi moi itsessään olla synti. Näin nsinm ollcu

emlne

woi ihmctcllä,

että

suruttomat maailman ihmi- set, jotka

eimät usko

Jumalan sauaa,

rakasta-

mat tanssia y.

m.

s. ja

eiwittpä

tosin siinä koh-

dassa liioin syntiä tekisi, jos ei muutoin koko

heidän elälniiusä olisi hengellisesti kuollutta ja

epä-

uskonsa tähden kirottna,ja jos

ei

niin olisi,

niin »varmaan he hyljäisimiit tanssin,

korttipelin

y.

»n.

s. niillä perusteilla, joilla jokniseu »vnkn- mielisen, heränneen kristityn

täytyy ne

nykyisten asianhaarain »vallitessa hyljätä.

Nämät perusteet koetamme uyt tässä esiiu-

tnoda. Niinkuin olemme myöntäneet, eiwiit

nuo u.

t. »viattomat huivit

ole

itscssäiiu syitti: kun pieni lapsi tanssii ja ihyppii, ei se tee syntiä ;

heitellä paperi-palasia (kortteja) ja siinä hu»vi-

tella itseänsä ei itsessänsä >voi olla pahempaa tuin esiin, kiekuu heittämiuen, jota ei kukaan synuilli-

setsi kutsune; ettn elämät henkilöt puheella jn

työllä esittämät jotakin siiuccllistä asiaa (teateri),

ei siiuä itsessään mitään pahaa-

ole.

Mutta

«ii

mät

hnwit — niin hywin jn »viattomin kuin al- kujnuressann o»vntkii» mia, ei ainakaan aikaisille henkilöille. Ihmisten — elivät ole

euiiii

wiatto-

epäuskon ja »väärintäytökscn kautta

ne jo

aikai-

sin owat tulleet saastutetuiksi ja tunnelewaisitsi

ja ainakin tosi-kristilliselle mielelle kokonaan mah- dottomiksi kärsiä,knitcntin sillc jangcu

mää-

rällisiksi. Jos kaikki ihmiset olisiwat tosi-tnstn

tyitä, »uin epäilemiittä Moisimat he näillä hu-

iveilla itseänsä hulvitella, »vaikkapa kyllä luulem- me, ett'eiwiit sitä tahtoisi tehdä, kosta löytyy

pa-

rempiakin hulvikeinoja, muttn nyt

on

juma- laton »naaillnn tehnyt

nämät

humit niiu

knmmottamitsi,

että

tosikristitty »voipi sangen

pahoin ja niiden läheisyydessä. Tällaisten hu-

ivein turmelewaisen laadun niitiwiit jo

teriiwii-

järkiselNlniit

pakanat-

Niinpä sanoo Cicero: „ei

kukaan juopumctton tnnssaa, ell'ei hän

ole

hullu", ja Seneca lausuu tectterista: „ei mikääu hy!viä

!

tapoja niiu turmele, tuin

istumme,, uäytclmä-

hnonnssa, jossa

pahe

hellimän kautta helpommin

sisälle luikahtaa". Aitaisin jo näemme kristillis- ten kirkko-opettajniu rumenuvcn »mitä huweja

Vastustamaan.

Paausi SataNns kielsi kaikki

taussimcuot w.

744.

Jo paljo» aikaisemmin

rupcsiwat kirkkoisät uiiitii huwcjn

Vastustamaan.

Klemens Aleisandrialaiue» sanoo: „Tcaterit

o-

»vnt

täynnä

syntiä, pahuutta,

jn

turhan puhetta";

Klysostomus snuoo: „missä tcwytmieliscsti tans- sitaan, siellä

on

pertelc", ja Cyprianus sanoo:

„Tanssi

ou ympyrä,

jonka keskipiste

ou

perkck"

( csioreu

<?8t

cir<:uluB,

cuMB ceiltruiu e,Bt

äillsioIu8). — Jos kysyttäisiin, miksikä harjoitti-

»vat juutalaiset sitte tanssin, koska se

on niin

paha, niin

on

hnouiattawa,

että tämän

huivin

harjoittaminen oli heille mahdollinen puhtaampn-

nn, kosta

oluvnt

erityisen jiunalallisen johdan-

non alla

ja jyrkästi eroitetnt pakanoista: mm- ta uuden testnmeutin ajan nljettun numttutwat

asianhaarat ja kristityt tulilvat pian huohman-

»naan

erhctyksensii siinä tun yrittiioät hywäksy-

miiiin

noita kysymyksessä olemia huiveja. Tämän eryetyksen hnohlnnttnnnsn altoimat niitä ankarasti

»vastustaa, niinknin jo olemme

niiyttiinect.

Sanialllliueu mieli

ou

aina

ollut

Vakaiuic-

lisillä heräuueillä uiiidcu huivieu suhteen. Tosin

omat kristityt monissa asioissa erimieliset, mutta taussiu, korttipelin j.

m.

s. he kaikki yksimieli-

sesti tuomitselvat; tosin

ou

yksi ja toiuru oppi-

uutkiil yrittiiuyt

»iiitii puoluslaniaa»,

mntta

n-

scat oppineet

oivat

huohmaimect

ne

tristilli-- syt)dcllc Vaarallisiksi ja se »viisaus-tiede, jonka v.

Henki

Mattnttaa

omassattmnossamme

ei

epäile

näiden hnwiei>

ala

anvoisuudesta.

Lyhyt silmäys näihin hnmituksiin

on

tar-

peeksi ineitä niiden tunuelelvaisnndesta Vnkunttn-

mnnn.

Mitii

näcuune

tanssi-snlissn? kemytmielistä,

hehknivaista nuorison,

toiueu

toistausa iuiarrcllcn, keskenänsä tilivnn tceskenuelleii, ja näin „siweäii hanrentta" harjoittaen, jonka paremmaksi onnis-

tumiseksi käytetään liiallisia koristuksia putvussa

jn jokseenkin hcmpeilemäii

käytöstä.

Mahdotonta

on että »moren

sydiimcu tailvaallineu puhtaus

sellaisessa menossa »voi säilyä turmeltumatta!

Siellä,

jos missään — Nslo wannan:»kin

käy

karille !

(3)

Korttipeli

— scn hedelmät

olvat

siksi

ylci-

seen tunnetut, ctt'ei niitä Mrnsitse inaiuiM. Us- kottotuatkin ihmiset, joilla

on

maallista siwistystii suurempi määrä, tanunotsuwat tuota hollipoitnin jalon huwin. Tälnä hnwi, jos mikään,

on o-

miansa ih»»»isessä ahne»»den ilkiiiii himon herättä-

mään;

tämä

opettaa sukkelasti petusta harjoitta- maan, jn ilkiäii woitton etsimään. Woi

kuinka

paljon pahan

on korttipeli

matkannsaattauut, ei tumma

että

siwistyuyt ihmiueu sitä kauhistuu,

ei

tuinliia,

että

korttipakkaa

ou

kutsuttukiu

„per-

ksieen raamatuksi".

Piljaaldiksii

ou

turha ajau-mcllckki, mutta

ci

sen Vaarallisuudesta ole snmn kokemus kuiu lorttipelistii, sillä

tiimn

huwi ci

ole

yleiueu,

eitä

knusn

ole

sitä tilaisuudessa käyttämään. Muutoiu

on

se tietysti samaa sukua tuin korttipeliksi», jn

kun

se

»vielä

seu lisäksi harjoitetaan kapakassa,

niin ou

sen mukaua

»vaara

taipua kapakka-elisi mäiiu, jouka hedelmät jokainen kyllä tuntee.

Mitä »vielä erittiiiu teatcriiu tulee, niin riippuu scn hyöty tai »vaarallisuus tietysti siitä,

mitä siellä

uiiytetiiäu.

Usein

oivat

näytelmä-kap-

paleet

puhdasta, suvcellistä tuuuetta loukkaamia,

jn sellaiset esitykset owat jo siitäkin syystä hyl- siittäluiit. Toisinaan

olvat

kappnlcet parempia,

ja woiwat Vaikuttaa jotatiu hyViiii, mntta kun

sen hynnin woi ihminen saada ilmankin teaterit-

ta,

paljon wähemmiillii tnstnnnuksella, niin olisi

kni,

paras, ettsisi tuollaisten laitosten eteen nh-

rattaisi »vähiä »varoja, jn siihenkin tuhlatut tu-

hannet pantaisiin johonkin pnrcmpnan.

Tällaiset huivit kutsutaan wiattomitsi, mut-

ta

kristilliseltä kaunalta asiaa kcttsoeu ci mikiiiiu

muu ole

»viatonta tuin se jonka »voi alkaa, jat-

kaa

ja

lopettaa

lesuksen nimecu. Jos nyt jokn koettaisi tanssiin lähtiessänsä, tai korttipeliin

rn-

wctessnnsn langeta polmilleusa ja rukoilla Mi-

»uaalliselta Isältä armon, apua jn siunausta täl-

le

toimellensa, ja

näistä

toimista crottnnnsn tnntz

kiittää jokohan tuo Jumalan käwisi hupaisen njn» laatuun? Saattaisknhau »vieton

edestäku-

kaan, jolta

ei

wielä

laitti

pyhyyden tuutcct

ole peräti

tadouueet — näin tehdä? Ei suinkaan,

ja miksi

ci?

Juuri scntiihdcn

cttä niuuiit

huwit eiivät

ole

»viattomia.

Sitä paitsi ou kristityn

welwollisuus karttaa,

ettei tee

mitään,

josta

hänen kristillismielisen

lii-

l

lsimisiseusn

omatunto

vähenee

(»vert. 1 Kor. 8:13), ja niin on tarpeellista, että

„kartamme

kaikkia mi- kä pahaksi näkyy" (1

Thess.

5:

22),

ja

erittäinkin

on meidän

sellaista kartettaiva,

joka moi helposti horjauttaa

ihmiseu ritoksellisiin himoihin

ja ajatuk-

siin.

Mi ainakin

häiritä heränneen ihmisen

hymä»!

omantunnon

ra»!

ha

n.

(I°tk.)

(Lähetetty.)

Pakene syntiä niinkuin kärmettä!

Jos sinun

oitia

silmäs vahentna sinun,

niin

plihkuise se nios,

jn

heitä

pois tyköiis.

— Ia

jos

siuuu

oitsin kates pahentaa

sinun,

niin

hatkna se

poikki, ja

heitä

pois tyköiis.

Matth.

5:

29,

30.

Näillä

sanoilla tahtoo Jesus

opettaa

meitä,

että meidän on pakeneminen

kiihoitnksia, tilaisuuk- sia

ja johdatuksia syntiin ja

tukehduttaa nousema

paha himo, joskin

se tuntuisi

miten lipeältä, mi-

ten

Vaikealta. Sillä

silmä

ja

käsi,

jolla

tiihoitta-

wnt syntiin

saattamat

pian koko ruumiin

turmioon.

Himo

kaswaa nopeasti.

Ensin

on

se heikkona

ma-

tona, kasmaa pian

kärmeetsi,

joka myrkyttää hy- wän siemenet, ja kiirineestä tulee

lohi kanne,

joka

asettautuu

kaikkea jumalallista ja

ihmisellistä

jär-

jestystä wasMau, ja

lohttiirmeestii syntyy ihmiselle

eliiwii

helwetti tuleusa kanssa,

joka ou

omantun-

non waiwa ja kaikki

kadotuksen

tuska. Se joka ei rikki polje madou päiitii, kasmattaa

itselleen kiir-

ineen. Mitä

tahtoo ihmiuen

mieluummin säilyttää tui» ottiau

silmänsä?

Mitä on

hänelle

hyödylli-

sempi kuin oitia

kätensä?

Myöskin rakkain ja hyö- dyllisin ou hyljättiimä

tun

walilla,

jolo

seurata himoa

synnin ja wiheliiiisyyden

teille,

eli palwella

Jumalaa

ja

tehdä

jyrkkä ero kaikista

kiihoituksista

ja

kiusauksista

syntiin.

Tämä koskee kaiilia

tiusauksia

syutiiu. Tällä kertaa tahdomme erittäin huomauttaa

kiusauksista tuohon

tlluheaan,

sielun

ja ruumiin niin peräti

turmelemaisee» haureudeu

syutiiu. Mainio Sailer

sanoo:

"Muut

kiusaukset omat

»iiutuin

mesimiireil-

lii maalntisita

tulvia; kiusauksilla

jotka owat tätä

laatua, on öljywittillä tehdyn maalauksen

kiilto".

Juomarilla

on myrkkynsä ainn

näkymiiisenä

ja tun- tmvaisenn

edessään

jn päässään ja

muistutukset

sen seurauksista selmat

ja

usei»

kipeät.

Taisin

on

haureellisen Mussa. Ha»reelliseen hiimii

myrkky

uäkymättömiinä ja melkein

tuntemattomana kalmaa hänen moimansa

ja

elonsa

lsiuuies monasti

hiiiviö

tulee ennenkuin

häu

woi

sitä

anvatakaan.

Sen- tähden,

ystiiwiini, pakene syntiä niinkuin känuettä!

K—2.

(4)

Kirje Joensuusta.

Kysymys

lähetysseurasta paikkakunnallista

lähe-

tystä

marten

on

nyt saatu

päätökseen. Alkujansa oti

aikomus,

että

seura

perustettaisiin

sellaisista

jä-

senistä, jotka

Jumalan

armon kautta omat jo tul- leet

siihen tilaan,

että

tahtomat

toden teolla

seu-

rata lesusta

opissa,

elämässä

ja

kärsimisessä

ja

niin muodoin hyljätä tämän maailman

turhat

ja

synnilliset menot

ja

tamat. Jokainen

ajattelema

ymmärtää, että juuri

sellaisista

on

sisällinen

lähetysseura kokoonpantama, jos mieli

sen

moida

mastata

tarkoitustaan ja kaiken

sisällisen

lähetyksen

periaatetta,

sillä

kuinka moipi

se halulla,

toimella

ja menestyksellä työskennellä

Kristuksen

Valtakun-

nan hymäksi, joka ei raski edes ulkonaistakaan me-

noansa asettaa Jumalan sanan

jälkeen, maan

tah- too

yhä wielä olla

osallisena Vihollisenkin

mallan

edesauttamisessa.

Näytti alusta niin kuin tämä

nyt lausuttu

periaate

möisi

helposti

toteentua

paik-

kakunnassamme

yleensä eiwät ole ainakaan

marsinkin ulkonaisessa

kuin

ihmiset menossan-

täällä

sa suuri

julli-jumalattomia, waan päin mastoin

osa

herrasmiehiä)

omat jokseenkin

— ahkerat

(paitsi

käymään

petti näkö

Jumalan tuon sanaa manhan sananlaskun kuulemassa — mutta

mukaan:täs-

„näkö

pettää".

Ihmiset

rakastamat wielä enämpi

ihmisten

kunniaa kuin

Jumalan kunniaa,

maailma

menoinensa

on

heille

wielä towin

rakas, Kristuksen

ristiä wielä peltäiiwitt ja

tammoksumat.

Näin ol-

len täytyi luopua

tuosta ensimiiisestii

periaattees-

ta.

Kuitenkin perustimat kaupunkimme mallas-nai-

set kaksi suiiiluntai-koulull

piikoja ja lapsia marten, ja väitttimitt käydä

huone huoneelta

köyhien ma- joissa apua ja neumoa

antamassa. Uusia

Testa-

mentteja ja pieniä hengellisiä kirjaisia päätettiin myös

hankkia

ja

ilmaiseksi

antaa köyhille;

asiaa har- rastamat hanvlllukuiset

miehenpuolet toimomat myöskin

woiwansa

jollakin tamoin »vaikuttaa. Maam- me

lähetys-seuraa

pakanoita

marten

ei myös un-

hoteta

waan toiwoMan woitawan

senkin hymäksi

jotakin

tehdä.

Wapaehtoisia lahjoja

rahassa

jaM-

warassa wastaan ottaa hsira

kauppamies A. Uimo-

nen.

Hywä niinkin. Suokoon maan

Jumala siu- nauksensa

ja apunsa!

Suomalaisen

teaterin hymäksi pidettiin tääl- läkin arpajaiset, joista puhdas

tulo

oli toista

tuhatta

markkaa.

U.

Suometar

ilmoittaa

näin

tamoin koo-

tuksi

jo yli18000m:rkaa

maaseuduilta

tämän

„siwis-

tyslaitoksen" hymäksi.

Asiaan

nekin

tuhannet

me-

nee! Ei

kuitenkaan

niin peräti joutamaan, kuin nuo yli 10,000

markkaa,

jotka olimat wiime mark- kinoilla eksyneet

eriiäfen

Viinakauppaan täällä.

Kuinkahan

monta

tuhatta sitten

markkinoilla kaik- kiaan meni wittewiin juomiin?

Kuuttahan

monta

tuhatta

markkaa koko

maassamme muosittai» tuh-

lataan mäki-juomiin?

Milloin,

milloin mieltyy köy-

Suomen

kansa,

ja lakkaa

itseään

myrkyttä-

mästä?

Kiimi täällä äskettäin eräs

h:ra Nordström humittamassll silvistynyttii

yleisöämme. Esityksen-

sä -

jonka

sisällössä

oli

siellä

täällä murunen hy- wäittin

oli paikottain raataa, simeytöntä.

Ih-

metellä täytyy, että meidän

simistyneet —

(ei tie-

tysti

kuitenkaan

kaikki —) jopa nuoret

neitosetkin omat antaneet hänelle suloisimmat kitoksensa.

Tä- män

lehden

näyttönumero

herätti

ääretöntä

suut-

tumusta muka

raakuutensa tähden, mutta h:ra

N:n

raakuutta kuunneltiin

mitä

suuriminalla

mielty-

myksellä,

käsien

taputuksella

(ranimmnt kappa- leet

tahdottiin nähdä

moneen

kertaan)

ja

sen lisäksi maksettiin

2 markkaa hengeltä! Niin

se

käy!

Jos

totuuden

henki lausuu

jonkun jyrkemmän

sanan —

siitä

pahastutaan

lauhiasti - mutta

kun

turhan

päiwiiinen kujeilija lörpöttiiii

raakuuksia iltakauden,

kas

se

on mieleen!

Sellainen

on

maailma, sel-

lainen

sen

simistys, jolla niin pöyhtiiisti kopeilee!

Tämä

lehti mahtaa taas herättää suuttumus-

ta - mutta

manna

on,

että jos

hsira

N.

lukisi

tä-

män

sisällön

simistyneelle yleisölle

-

tarpeellisilla kujeilla

— hän saisi kiitoksen

ja Vieläpä2»nurkkaa hengeltä.

Lauselmia.

Ilman Inmalan siunausta

ja tyytymäisyyttii on jumalattomain tailvas täällä

helmetti

tällä

puolen

helmettiä.

Waikk'ei totinen katumus koskaan ole myö-

häinen,

on kuitenkin myöhäinen katumus

Harmoin

totinen.

Joensuu» Kirjapaino-yhtiön kirjapainossa 1881.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

sillä Hän on itse sanonut tulleensa Vapahtamaan juuri sellaisia kuin sinäkin olet.. Käänny siis Hänen puoleensa, että syntisi

olla siitä walnntettu, ja olla »vapautettu kaikes- ta epäilyksestä ja pclwosta, niin että lakkaamat- ta latsomme eteenpäin, iloisina Vapahtajassam- me, jota on woimamme,

dotonta! Hiin ei tahtonut tnulla sutii puhutta- mankaan; sitä oli hänen mahdoton uskoa. Hiin tahloi asiaa tarkemmin tiednstelln, ja sentähden hän uyt meni Elisen huoneesen. Hän

maailman Wapahtajan, sentähden on hän jättänyt.. itsensä Hänen palweliatsensa. Suokoon Jumala, » sinäkin tukiani, — ei tarnntse muuta kuin laupeut-. että sinäkin, rakas

5. Mutta minä tahdon teille muistuttaa, että te sen kerran tietäisitte, että kosla Herra kansansa. Egyptistä tcmeennä pelastanut oli, hukkasi hän sittc ne, jolta

nan paikkaan, joka heille un Valmistettu, ynnä kaikki ue ihmiset, jotka heidän johdatuksensa alla owat Vaeltaneet.. Tämä on

ihmisellä usein wielä niin paljon ylpeyttä ja itse- rakkautta, että hän rohkenee puhua Herraa mus- taan — (siinäpä juuri synnin hirmuinen symyys huomaa) — mutta toisten

osaan: „lumalau sanasta&#34; tulee, niin esitteli- simme että »virret Jumalan kymmenistä käskyis- tä kokonaan jätettäisiin pois, sentähden etteimiit ensinkään sowcllu