• Ei tuloksia

Tampereen yliopiston tervehdys näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tampereen yliopiston tervehdys näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

Viljo Rasila

Tampereen yliopiston tervehdys

Hyvät seminaarin osanottajat Tampereen yliopiston puolesta toivotan teidät tervetulleik­

si Tampereelle ja tähän seminaariin. Seminaari on järjestetty opetusministeriön ja Tampereen yliopiston täydennyskouluskeskuksen yhteis­

työnä ja opetusministeri Ala-Kapee tulee itse huomenna esittämään avauspuheenvuoron.

Käytännön järjestelyistä on huolehtinut täy­

dennyskoulutuskeskus.

Seminaari on kokoontunut selvittämään ja pohtimaan aikuiskasvatuksen tutkimusta: mi­

tä siinä on tehty, mitä ollaan tekemässä ja mitä pitäisi tehdä. Yliopiston kannalta katsoen on mieluisaa, että olemme saaneet olla mukana järjestelyissä. Onhan Tampereen yliopistolla aikuiskasvatuksen opetuksessa ja tutkimuk­

sessa jo pitkä ja vankka perinne.

Tampereen yliopisto toimi aikaisemmin Yh­

teiskunnallisen Korkeakoulun nimellä ja jo si­

tä ennen se oli toiminut Kansalaiskorkeakou­

luna. Jo vuonna 1928 Kansalaiskorkeakou­

luun perustettiin tutkinto, jonka nimi oli '' opettajatutkinto kansansivistystyötä var­

ten". Tutkinto jäi sellaisenaan lyhytikäiseksi, mutta sen mukana syntyi samalla uusi oppiai­

ne, kansansivistysoppi, jonka nimi sittemmin on muuttunut nykyiselleen aikuiskasvatuksek­

si. On myös syytä korostaa, että kun Yh­

teiskunnallinen Korkeakoulu aikanaan pääsi nousemaan akateemisten korkeakoulujen kas­

tiin ja sai ensimmäiset professorinsa, korkea­

kouluun ensimmäiseksi nimitetty professori oli kansansivistysopin professori Urpo Harva. Sa­

moin aikuiskasvatuksen piiriin luettava Tampe-

J 08 Aikuiskasvatus 311986

reen yliopiston täydennyskoulutuskeskus on laatuaan vanhin maassamme.

On tietenkin suuri ero sillä, mitä oli kansan­

sivistysoppi 1920-luvulla ja mitä on aikuiskas­

vatus oppiaineena ja tieteenalana tänä päivä­

nä. Eräs olennainen uusi piirre on se, mikä tu­

lee esiin tämän seminaarinkin ohjelmassa, eli jako ammatilliseen ja ns. yleissivistävään ai­

kuiskoulutukseen. Kärjistäen voitaisiin puhua jopa ammatillisesta aikuiskoulutuksesta ja yleissivistävästä aikuiskasvatuksesta.

Kärjistän tätä eroa edelleen. Erittäin voima­

kas tutkimustarve kohdistuu tällä hetkellä ai­

kuisdidaktiikkaan. Asia ei ole uusi, mutta sii­

näkin painotukset ovat muuttuneet. Ammatil­

lisen koulutuksen didaktiikalle asettamat vaa­

timukset ovat ilman muuta selvät, mutta niin paradoksaalista kuin se onkin, myös ns. vapaa yleissivistävä opiskelu edellyttää mahdollisim­

man tehokkaita menetelmiä. Samalla on nous­

sut lähes polttavaksi kysymys siitä, mikä tieto ja taito on todella hallittava ja mitä voidaan karsia ja on karsittava. Tämä ongelma tulee yhä vaikeammaksi sitä mukaa, mitä kauem­

mas mennään puhtaasti ammatillisesta työ­

koulutuksesta.

Kokonaisuutena katsoen aikuiskasvatuksen ja -koulutuksen kenttä on tällä hetkellä jo niin laaja, että se vetää vertoja varsinaisen koulu­

iän koulutukselie, ja se on yhä kasvamassa.

Siksi myös kaikki se, mitä tässä seminaarissa tapahtuu, kumuloituu kentällä ehkä hyvinkin voimakkaasti. Yliopiston puolesta toivotan se­

minaarille menestystä.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ulottuvuuksia ovat kielen huomiointi, kielellinen luovuus, metakielellinen tieto, metakielellinen pohdinta ja kieliin ja kieliyhteisöihin kohdistuvat

Aristoteles tiivistää tämän singulaarin kysymisen ja universaalin välisen suhteen nousin käsitteeseensä, nousin, joka on ”toisenlaista” aisthesista ja joka on ainoa

Lintuesineen autenttisuus ja kuolemattomuus sekä sen itsestään aukeava merkitys in- nostavat runon puhujaa, mutta elävän linnun ainutkertaisuus myös ahdistaa.

(”Provenienssi”, Arkistolaitoksen sanastowiki [http://wiki.narc.fi/sanasto]) Provenienssiperiaatteella puolestaan sanaston mukaan tarkoitetaan sitä, että

hyödyntää Helsingin yliopiston intranetin, Flam- man, ja yliopiston julkisten sivujen uudistukses- sa tehtävää visuaalisen ilmeen suunnittelutyötä ja sisällönhallinnan

– Toiminut lääkintöhallituksen ylilääkärinä, lääketieteellisen sosiologian apulaisprofessorina Helsingin yliopistossa, ylilääkärinä terveydenhuollon oikeusturvakeskuksessa,

Puuro- sen (2007, 116) mukaan etnografinen tutkimus voidaan ymmärtää kertomukseksi, jossa kuvataan tutkittava ilmiö siten, että lukija voi sen perusteella saada riittävän

Toista kvantiteettimaksiimia on syyta noudattaa juuri siksi, etta siten estetaan syntymasta tilanteita, joissa par- aikaa puhuva h enkilo keskeytetaan, kun kuulija